Trecerea la statutul de persoană impozabilă plătitoare de TVA. Actualitate în limite și plafoane

Minighid de informare privind taxa pe valoare adăugată (TVA). (Aproape) tot ce trebuie să cunoști din postura de antreprenor. Episodul II Lumea antreprenorială din care faci parte este dominată de cifre. Concepte transpuse în cifre, declarații fiscale codate prin cifre, rapoarte populate cu cifre. Adesea, descifrarea codurilor aferente multiplelor fenomene ce caracterizează afacerea derulată de tine, este o provocare prea mare pentru a fi asumată individual. Cheia decodării cifrului constă în conturarea de parteneriate consolidate cu persoane specializate în gestionarea schimbării. Multiplele modificări legislative care intervin cu o regularitate crescută pe scena antreprenorială impactează maniera de raportare la procesele de afaceri. În tumultul de schimbări, trebuie ,,să fii mereu în gardă” pentru a nu rata noi termene, plafoane și limite, care odată omise compromit aspectul legalității și conformității afacerii tale. Evident, nu intră totalmente sub responsabilitatea ta informarea permanentă cu privire la aceste modificări, însă este bine să le cunoști pentru a face parte din categoria antreprenorilor racordați la actualitate extrem de volatilă din acest punct de vedere și a putea lua permanent ,,pulsul” schimbărilor specifice afacerii tale. Din episodul anterior, am adus sub lumina reflectoarelor unul dintre cele mai importante concepte ale mediului de afaceri, și anume taxa pe valoare adăugată. Un concept uneori dificil de asimilat de către antreprenorii aflați la început de drum antreprenorial, sau dimpotrivă și de către cei cu ,,ani de experiență în spate”. Astfel, prin exemple concrete am diferențiat cele 4 tipuri de TVA într-o manieră mai ușor de asimilat de către antreprenori. În episodul de astăzi ne vom ocupa de aspecte pragmatice privitor la trecerea de la statutul de neplătitor de TVA la cel de plătitor de taxă pe valoare adăugată. Pentru aceasta, vom răspunde punctual la cele mai des adresate întrebări de către antreprenori în sfera taxei pe valoare adăugată. Cum devin plătitor de taxă pe valoare adăugată? În primul rând este necesar să clarificăm ce reprezintă o persoană impozabilă plătitoare de taxă la valoare adăugată. O persoană impozabilă care se încadrează categoriei de plătitor al taxei pe valoare adăugată este o companie a cărei componență în ceea ce privește vectorul fiscal include și acest tip de impozit și care deține în mod direct anumite obligații declarative în legătură cu acesta. Astfel, în acest sens persoanei juridice îi revine obligația colectării și achitării taxei pe valoare adăugată, a regularizării acesteia, și a respectării obligațiilor privind întocmirea decontului de taxă pe valoare adăugată aferent formularului D300, urmată de plata acestuia (dacă discutăm despre tva de plată). Privitor la posibilitatea de a fi încadrat la categoria persoanelor impozabile plătitoare de taxă pe valoare adăugată, aceasta are două nuanțe: Încadrarea la plătitor de TVA prin opțiune; Trecerea la categoria plătitorilor de TVA prin depășirea plafonului cifrei de afaceri. Dacă discutăm despre cea de-a doua modalitate a tranziției de la persoană impozabilă neplătitoare de TVA la persoană impozabilă plătitoare de TVA trebuie să cunoști următoarele aspecte: Trecerea în categoria plătitorilor de TVA se realizează în prin depășirea plafonului TVA Info point! Plafonul de TVA face referire la valoarea cifrei de afaceri care delimitează cele două categorii de companii: plătitorii de TVA VS neplătitorii de TVA. Pentru ca o persoană juridică să treacă la categoria plătitorilor de TVA trebuie să depășească plafonul de 300 000 de lei raportat la cifra de afaceri. În această manieră, orice companie care depășește acest plafon, este obligată să realizeze tranziția spre categoria persoanei impozabile plătitoare de TVA. Există bineînțeles o procedură specifică pentru a realiza această tranziție. După acest moment, contribuabilului îi survin o serie de obligații declarative în legătură cu taxa pe valoare adăugată. Info point! Dacă te întrebi care este documentul prin intermediul căruia ești obligat să declari aderarea la noul statut al companiei tale, te afli la locul potrivit. Dacă firma a cărui antreprenor ești a depășit plafonul privind TVA ești obligat la declararea noului status și asumarea obligațiilor declarative. Urmărește exemplul de mai jos pentru clarificare. Exemplu din practica de afaceri a companiei Compania Z SRL cu obiect de activitate în sfera prestării serviciilor de curățenie, persoană impozabilă neplătitoare de TVA, a înregistrat până la data de 15 martie 2025 o valoare a cifrei de afaceri de 354 000 de lei. Pentru ralierea la conformitate, în termen de 10 zile de la momentul depășirii plafonului de TVA, adică până pe data de 25 martie 2025, compania Z SRL trebuie să depună formularul 700 Declaraţie pentru înregistrarea/modificarea în mediu electronic a categoriilor de obligaţii fiscale declarative înscrise în vectorul fiscal conform cu OPANAF nr. 252/24.02.2025. Societatea Z SRL va începe raportarea cu privire la taxa pe valoare adăugată începând cu prima zi a lunii calendaristice următoare celei în care plafonul a fost depășit, în cazul nostru 1 aprilie 2025. După consemnarea modificărilor în cadrul D700, aceasta se transmite prin intermediul mijloacelor electronice la distanță, urmând să fie prelucrată de către organele fiscale. Ultima variantă a formularului este din data de 24.04.2025 și poate fi descărcată prin intermediul site-ului Agenției Naționale de Administrare Fiscală, prin accesarea link-ului: https://static.anaf.r o/static/10/Anaf/Declaratii_R/700.html. Atenție! Recipisa declarației D700 va conține un mesaj text care face mențiuni asupra statusului documentului: în prelucrare de către organele fiscale. Ulterior, contribuabilul înregistrat în scopuri de TVA va primit un certificat special întocmit pentru reflectarea noului statut.  (certficat de înregistrare în scopuri de TVA). Breaking news! Un element de ultimă oră în ceea ce privește plafonul de TVA ce marchează trecerea către statutul de persoană impozabilă plătitoare de TVA a fost lansat recent în cadrul mediului de business prin intermediul unui proiect de ordonanță de urgență. Astfel, în data de 7 martie 2025, prin intermediul site-ului Ministerului Finanțelor, în cadrul secțiunii Transparență decizională, proiecte de acte normative, regăsim OUG privind modificarea și completarea Legii nr. 227/2015 privind Codul Fiscal. Astfel, punctul 16 al proiectului de act normativ propune modificarea art. 310, alin. (1), (2) și (6). În linii mari, proiectul propune creșterea plafonului de TVA de la 300 000 de lei la 395 000 de lei. Actualmente, Codul Fiscal obligă contribuabilii la înregistrarea în scopuri de TVA în termen de 10 zile de la data depășirii plafonului. Proiectul de lege însă stabilește ca cel târziu la data depășirii plafonului să se realizeze înregistrarea în scopuri de TVA. Această modificare ar intra în vigoare cu data de 1 aprilie 2025 însă totuși nu apare nicio variantă concretă transpusă la nivelul Codului Fiscal la acest moment. În conformitate cu alin. (1) al art. 310 din cadrul Legii nr. 227/2015 privind Codul Fiscal, persoanele impozabile care nu depășesc plafonul de TVA raportat la cifra de afaceri anuală declarată sau depășită în valoare de 300 000 de lei, pot să aplice regimul de scutire de taxă. Dacă discutăm despre varianta înregistrării prin opțiune ca plătitor de TVA, aceasta poate fi realizată atât de către SRL-uri cât și de către PFA-uri fără a fi atinsă condiția legată de valoarea minimă a cifrei de afaceri. Info Point! Așa cum deja ai reținut, pentru înregistrarea companiei tale ca persoană impozabilă plătitoare de TVA este nevoie să completezi și să transmiți electronic D700 alături de alte documente atașate acestuia. Cel mai frecvent, ANAF îți va solicita și ultima balanță de verificare din care rezultă depășirea valorii minime a cifrei de afaceri, și anume 300 000 de lei. Chiar dacă deții acest document cu caracter provizoriu (nedefinitivat), ANAF va fi interesat doar de valorile înscrise în clasa 7 de conturi, cele care compun cifra de afaceri, în acest caz specific. Pentru clarificarea conceptului de tranziție spre categoria de persoană impozabilă plătitoare de taxă pe valoare adăugată, te invităm să urmărești graficul de mai jos: Astfel, imaginea de mai sus surprinde cele două laturi ale aspectului redat de înregistrarea unei persoane impozabile ca persoană impozabilă plătitoare de TVA. În final este bine să știi faptul că, la un anumit moment, compania condusă de tine se va afla în situația în care va trebui să realizeze această tranziție spre categoria plătitorilor de taxă pe valoare adăugată. Pentru moment, materialul nostru expune condițiile actuale pentru realizarea tranziției. Acestea pot suferi o serie de modificări de-a lungul timpului, modificări care trebuie să fie în permanență sub atenția antreprenorilor.   Referințe principale de informare Codul fiscal din 8 septembrie 2015 (Legea nr. 227/2015), Publicat în  MONITORUL OFICIAL nr. 688 din 10 septembrie 2015. Site-ul Ministerului Finanțelor, Ghidul privind taxa pe valoare adăugată, material în format electronic, disponibil la adresa: https://www.mfinante.gov.ro/static/10/Mfp/legislatie/Ghid_TVA_parteaI.htm.
0

Minighid de informare privind taxa pe valoare adăugată (TVA). (Aproape) tot ce trebuie să cunoști din postura de antreprenor. Episodul I

Exemplificarea celor 4 tipuri de TVA Unul dintre conceptele de bază în jurul căruia gravitează orice afacere este legat de taxa pe valoare adăugată, sau simplu TVA. O serie de procese, documente, operațiuni sunt relaționate în mod direct la acest fenomen. Prea puțin înțeles de către antreprenori și prea adesea pus în discuție de către specialiști, conceptul manifestă o serie de incidențe asupra derulării afacerilor din România. Poate că deții cunoștințe vagi cu privire la taxa pe valoare adăugată, sau poate cunoști pe îndelete conceptul. Dacă intenționezi să explorezi mai îndeaproape fenomenul sau doar să îți reîmprospătezi cunoștințele cu privire la acesta, materialul de față este un prilej nimerit pentru a atinge acest obiectiv. Și pentru că poate introducerile lungi prelungesc nerăbdarea și inhibă curiozitatea, propunem să trecem direct la explorarea subiectului relaționat la taxa pe valoare adăugată. De la conceptualizare la aplicabilitatea reală a acestuia în viața afacerii tale. Pe scurt! Taxă VS impozit. Clarificare În retrospectivă. Cotele de TVA aplicabile Aspecte legate de colectarea și deducerea taxei pe valoare adăugată Exemplu de clarificare Exemplu din viața financiar-contabilă a companiei-TVA de recuperat Contabilitatea des(cifrată). Bine de știut! Exemplu din viața financiar-contabilă a companiei-TVA de plată Ce obligații declarative se subscriu persoanelor impozabile plătitoare de taxă pe valoare adăugată? Taxă VS impozit. Clarificare Fiecare antreprenor, indiferent de stadiul în care se află din punct de vedere al conducerii unei afaceri, trebuie să dețină cunoștințe cu privire la TVA. De la înțelegerea mecanismelor de funcționare, până la modul de calcul al TVA-ului, antreprenorii nu trebuie să fie privați de o serie de cunoștințe arondate subiectului. O clarificare cu adevărat necesară pentru antreprenorii de astăzi face referire la plasarea conceptului sub cupola unui impozit sau a unei taxe. Din practica afacerilor am identificat faptul că, adesea, antreprenorii nu relaționează corect conceptul. Astfel, TVA este un impozit sau o taxă? Dacă am întreba 100 de antreprenori, poate am rămâne surprinși de faptul că un procent semnificativ ar fi tentați să alinieze conceptul de taxă pe valoare adăugată unei taxe. Foarte mulți ar fi induși în eroare de însăși denumirea acestui fenomen, asociat în mod direct unei taxe. Totuși, taxa pe valoare adăugată reprezintă un impozit indirect plătit de către consumatori, colectată de către companii și transferată instituțiilor de stat. Deci, este bine să reții faptul că taxa pe valoare adăugată este un impozit, în ciuda denumirii acestuia care face trimitere directă la o taxă. Acesta deține valențe multiple și generează implicații numeroase atât la nivel microeconomic cât și macroeconomic. După cum, cu toții suntem deja obișnuiți, taxa pe valoare adăugată este un impozit extrem de volativ, cunoscând o serie de modificări în anumite perioade de referință. În retrospectivă. Cotele de TVA aplicabile De-a lungul timpului, cotele aplicabile de taxă pe valoare adăugată au suferit o serie de modificări. Cotele de TVA sunt stipulate în cadrul art. 291 din Legea nr. 227/2015 privind Codul Fiscal. Pentru o imagine retrospectivă a acestora, putem să afirmăm faptul că în marea majoritate a timpului, cota standard de TVA a fost fixată la 19%. Conform datelor oficiale regăsite prin intermediul site-ului Uniunii Europene, cea mai mare cotă aplicabilă de TVA se înregistrează la nivelul Ungariei, cu un procent stabilit la 27%, urmată de Finlanda (25,5%) și Suedia, Croația și Danemarca (25%). Astfel, poziționarea României cu privire la cota standard de TVA aplicabilă la nivelul statelor membre UE este rezonabilă, la nivel autohton aplicându-se a treia cea mai mică dintre cele aplicabile la nivelul tuturor țărilor (cele mai mici cote fiind de 17% și 18%). Aspecte legate de colectarea și deducerea taxei pe valoare adăugată Nu ne îndoim de faptul că aspectele legate de colectarea și deducerea TVA-ului îți sunt familiare. Totuși, poate, pe alocuri, cele două noțiuni asociate taxei pe valoare adăugată nu au fost asimilate în manieră corectă, sau au lăsat loc interpretării. În primul rând, ceea ce trebuie să cunoști cu privire la cele două concepte asociate direct TVA-ului, este faptul că atributul deductibil al taxei pe valoare adăugată este asociat operațiunilor de achiziție iar componenta colectată este asimilată operațiunilor de vânzare a unor bunuri, prestare a unor servicii. Exemplu de clarificare Societatea X SRL prestează servicii de consultanță financiar-contabilă către un client persoană juridică. Valoarea totală a serviciilor prestate este de 6000 de lei (tariful unitar fără TVA), la care se adaugă TVA-ul în valoare de 1140 de lei. Această valoare reprezintă TVA-ul colectat. Aceeași companie achiziționează o imprimantă pentru care primește prin intermediul platformei RO e-factura, factura în valoare de 1800 de lei (preț unitar fără TVA)+342 de lei TVA. Astfel, valoarea de 342 de lei corespunde TVA-ului deductibil. Ce este foarte important de reținut, este faptul că, trebuie să ținem cont de cotele de TVA aplicabile pentru fiecare tip de operațiune în parte. Astfel, este important să cunoaștem exact circumstanțele în care se aplică cotele reduse de TVA precum și cota standard. O companie, înregistrează pe parcursul unei perioade de referință (de regulă luna calendaristică este reperul principal pentru depunerea declarațiilor fiscale) o serie de operațiuni de achiziție și de vânzare, tranzacții care sunt asociate TVA-ului deductibil sau colectat. Până pe data de 25 a lunii următoare celei în care intervine faptul generator al taxei, valorile comensurate prin intermediul celor două tipuri de TVA sunt regularizate, puse în balanță, analizate, acțiune concretizată ulterior într-o valoarea necesară de achitat către bugetul de stat sub forma unui TVA de plată, ori o valoare de recuperat de la bugetul de stat, relaționată la TVA de recuperat. Pe scurt și sub forma unui limbaj cât mai accesibil pentru orice antreprenor, dacă valoarea TVA-ului asociat achizițiilor (deductibil) înregistrează pe parcursul unei perioade de referință din cadrul exercițiului financiar o valoare mai mare decât TVA-ul asociat livrărilor (colectat), atunci vei avea de recuperat o sumă de la bugetul de stat, sub forma taxei pe valoare adăugată de recuperat. Reține! Totalitatea operațiunilor de achiziție cu TVA-ul aferent acestora, se regăsesc în cadrul Jurnalului de cumpărare. De asemenea, operațiunile de vânzare sunt reflectate prin intermediul Jurnalului de vânzare. Acestea stau la baza regularizării taxei pe valoare adăugată aferentă perioadei de referință. Exemplu din viața financiar-contabilă a companiei-TVA de recuperat Compania X SRL, persoană impozabilă plătitoare de TVA, cu domeniul de activitate în sfera prestării serviciilor de curierat înregistrează pe parcursul lunii martie 2025 achiziții în valoare de 15 000 de lei (baza impozabilă). TVA-ul aferent acestora, pe baza consemnărilor din cadrul Jurnalului de cumpărare este de 2850 de lei. De asemenea, ca urmare a relațiilor de colaborare atât cu persoane fizice cât și cu persoane juridice, compania facturează prestare de servicii în valoare de 13 250 de lei (baza impozabilă). TVA-ul aferent operațiunilor de livrare, consemnat în Jurnalul de vânzare este de 2518 lei. Din situația expusă, rezultă un TVA asociat operațiunilor de achiziție mai mare decât cel corelat la operațiunile de livrare. Astfel diferența dintre cele două valori, și anume, 332 de lei reprezintă TVA de recuperat de la bugetul de stat aferent lunii martie. Contabilitatea des(cifrată). Bine de știut! Declarația fiscală care surprinde aspectele legate de taxa pe valoare adăugată se numește Decont de taxă pe valoare adăugată, asociat formularului D300. Aceasta se depune de către plătitorii de TVA, până în data de 25 a lunii următoare efectuării operațiunilor, termenul scadenței fiind data de 25 a lunii. Există astfel două situații în care se poate afla un contribuabil din punct de vedere al statusului taxei pe valoare adăugată. Prima situație este cea prezentată anterior, în care, ca urmare a operațiunii de regularizare obținem o valoare de recuperat de la bugetul de stat. Mai există însă și o a două opțiune și cea mai frecvent întâlnită în practica financiar-contabilă a companiilor. Aceasta se referă la taxa pe valoare adăugată de plată. Când întâlnim concret în practica afacerilor această situație? Atunci când taxa pe valoare adăugată deductibilă este mai mică decât taxa pe valoare adăugată colectată. Deci, dacă pe parcursul unei perioade de referință, TVA-ul aferent achizițiilor este mai mic decât cel corespunzător livrărilor, atunci vei avea de achitat diferența la bugetul de stat sub forma unui TVA de plată. Exemplu din viața financiar-contabilă a companiei-TVA de plată O companie cu domeniul de activitate în sfera comercializării de produse nealimentare, întregistrează în luna martie 2025 achiziții conform jurnalului de cumpărare în valoare de 14 520 de lei, care corelează un TVA deductibil de 2759 lei. În aceeași perioadă de referință, compania facturează vânzarea de produse în valoare de 16 530 de lei, operațiuni care asociază un TVA de 3141 de lei. Astfel, din operațiunea de regularizare a TVA-ului rezultă o taxă pe valoare adăugată de plată de 382 de lei (diferența dintre 3141 și 2759). Aceasta va fi achitată după depunerea decontului de TVA aferent declarației fiscale D300, termenul scadent al acesteia fiind până la data de 25 aprilie 2025. Recapitulăm! Așadar, 4 cele mai importante concepte asociate direct taxei pe valoare adăugată au fost conturate mai sus prin intermediul unor exemple culese din practica financiar-contabilă a afacerilor, pentru ca tu, în calitate de antreprenor, să deții o imagine clară cu privire la semnificația taxei pe valoare adăugată deductibilă, colectată, de plată și de recuperat. Ce obligații declarative se subscriu persoanelor impozabile plătitoare de taxă pe valoare adăugată? Precum menționam anterior, vectorul fiscal reprezintă reperul care dă tonul în ceea ce privește imaginea obligațiile declarative ale unui contribuabil raportat la o perioadă de referință specifică. În cadrul acestui vector fiscal regăsim și componenta plătitor de TVA/neplătitor de TVA. Există anumit condiții specifice pentru ca o companie să fie încadrată la categoria plătitorilor de TVA, despre care vom discuta într-un episod următor. Dacă ești încadrat la categoria persoanei impozabile plătitoare de taxă pe valoare adăugată, trebuie să cunoști faptul că persoana responsabilă de gestiunea datelor financiar-contabile a companiei va depune cu o regularitate lunară sau trimestrială următoarele tipuri de declarații fiscale: D300 ,,Decontul de taxă pe valoare adăugată” depusă până la data de 25 a perioadei de raportare precedente; D394 ,,Declaraţia informativă privind livrările/prestările şi achiziţiile efectuate pe teritoriul naţional de persoanele înregistrate în scopuri de TVA” aferentă perioadei de raportare precedente (această declarație este corelată la perioada fiscală pentru care se depune decontul de TVA), depusă până la data de 30 a perioadei de raportare precedente; D301 ,,Decontul special de taxă pe valoare adăugată” care se transmite în situația neplătitorilor de TVA dar care sunt obligați la plata taxei pe valoare adăugată pentru prestările de servicii ori livrările de bunuri intracomunitare, în anumite circumstanțe specifice, depusă până la data de 25 a perioadei de raportare precedente; D390 ,,Declarație recapitulativă privind livrările/achizițiile/prestările de servicii intracomunitare”, depusă până la data de 25 a perioadei de raportare precedente. Calendarul complex și actualizat cu privire la transmiterea declarațiilor fiscale poate fi regăsit pe site-ul Agenției Naționale de Administrare Fiscală, prin accesarea următorului link: https://static.anaf.ro/static/10/Anaf/AsistentaContribuabili_r/Calendar/Calendar_obligatii_fiscale_2025.htm. Taxa pe valoare adăugată este un impozit cu implicații multiple asupra afacerii derulate de tine. Orice antreprenor informat va căuta aprofundarea conceptului și asimilarea poziției pe care acesta îl ocupă în rândul proceselor antreprenoriale derulate. Deoarece gradul de complexitate a acestuia este unul semnificativ, rămâi alături de noi pentru a te pune la curent cu privire la limite, plafoane, mod de calcul și actualități ale taxei pe valoare adăugată. Toate acestea într-un episod următor.   Referințe principale de informare Site-ul Consiliului Uniunii Europene, Taxa pe valoare adăugată (TVA) în UE, material în format electronic, disponibil la adresa: https://www.consilium.europa.eu/ro/policies/vat/. Site-ul Your Europe, Taxa pe valoare adăugată-norme și cote, material în format electronic, disponibil la adresa: https://europa.eu/youreurope/business/taxation/vat/vat-rules-rates/index_ro.htm#inline-nav-7. Site-ul Agenței Naționale de Administrare Fiscală, Calendarul obligațiilor fiscale, disponibil la adresa: https://static.anaf.ro/static/10/Anaf/AsistentaContribuabili_r/Calendar/Calendar_obligatii_fiscale_2025.htm.
0

Impact iminent: Cum este redefinit controlul fiscal ca urmare a implementării RO e-SAF-T la nivelul companiilor?

Poate și tu faci parte din categoria antreprenorilor care consideră paradigma RO e-SAF-T un moft realmente inutil al autorităților fiscale. Pentru tine poate fi doar o declarație în plus de transmis către ANAF, mai multe timp investit, mai multă bătaie de cap, mai multe verificări. Pentru ei însă poate însemna o reformă în ceea ce privește schimbul de informații între contribuabili și autorități. Indiferent de ce parte a baricadei te cadrezi, adevărul se situează undeva la mijloc. Este într-adevăr o declarație a căror cerințe de raportare pot să pună antreprenorii în reală dificultate însă este și un mod inedit de reformare a manierei de abordare a uneia dintre cele mai importante activități ale organelor fiscale: controlul fiscal. Nu mai este nevoie de foarte multe cuvinte pentru a caracteriza sistemul RO e-SAF-T și toată manifestarea acestuia asupra afacerilor din România. Totuși ar fi multe de spus și puține de intuit decomandată referitor la impactul acestei declarații depuse de către contribuabili asupra manierei derulării controlului fiscal. De asemenea, acest fișier poate să fie chiar un catalizator al declanșării unui control fiscal pentru o anumită companie, evident ca urmare a analizei acestuia de către organele fiscale, în urma transmiterii declarației D406. Pentru a înțelege impactul iminent al declarației RO e-SAF-T asupra controlului fiscal, este important să punctăm cele mai importante aspecte cu privire la derularea acestuia. Acest aspect ne ajută să identificăm unde ar putea surveni modificări în structura controlul fiscal ca urmare a adoptării RO e-SAF-T. Pe scurt! Ce a fost controlul fiscal? Ce poate fi controlul fiscal sub egida paradigmei RO e-SAF-T? Care sunt principalele aspecte corelate la derularea inspecției fiscale care se pot afla sub influența paradigmei RO e-SAF-T? RO e-SAF-T și inspecția fiscală. Obstacol sau catalizator al schimbării? Ce a fost controlul fiscal? În ceea ce privește controlul fiscal, pentru foarte mulți antreprenori este un subiect destul de inconfortabil. Vestea bună este că, odată cu evoluția fenomenului RO e-SAF-T, disconfortul creat ca urmare a acestui fenomen poate fi mult diminuat. Astfel, putem să delimităm istoria controlului fiscal funcție de momentul implementării paradigmei RO e-SAF-T. Fenomenul împarte istoria controlului în două părți: manifestarea acestuia înainte de apariția paradigmei și după implementarea acesteia. Controlul fiscal este un proces complex de verificare a corectitudinii și acurateței datelor financiar-contabile și fiscale a companiei, a corelației dintre datele declarate și evidențele ANAF, a gradului de îndeplinire o obligațiilor fiscale survenite etc. Rolul controlului fiscal nu este alterat de apariția noii paradigme. Totuși, maniera derulării acestuia poate fi influențată de apariția acestei paradigme a digitalizării fiscale, în așa fel încât putem discuta despre ce a fost controlul fiscal și ce poate fi acesta sub egida noului fenomen. Ce poate fi controlul fiscal sub egida paradigmei RO e-SAF-T? Care sunt rațiunile pe care susținem afirmația conform căreia controlul fiscal poate fi revoluționat de apariția și implementarea RO e-SAF-T? Cu certitudine, la momentul actual cunoaștem cu toții faptul că declarația D406 corelată la SAF-T reprezintă o minibază de date cu privire la activitatea financiar-contabilă a entității. Practic, acest fișier este oglinda întregii activități derulate de către compania ta. Una dintre cele mai populare forme a controlului fiscal este inspecția fiscală. Atunci când discutăm despre inspecția fiscală, trebuie să știi faptul că aceasta face trimitere la activitatea de verificare a gradului de legalitate, conformitate, corectitudine și acuratețe privitor la declararea obligațiilor fiscale survenite fiecărui contribuabil funcție de vectorul fiscal al acestuia. Info point! Vectorul fiscal al unei companii cuprinde totalitatea obligațiilor fiscale arondate unei companii, funcție de care se transmit declarațiile fiscale și se achită taxele și impozitele specifice. Stabilirea vectorului fiscal se realizează pe baza principalelor caracteristici privitor la activitatea derulată. Care sunt principalele aspecte corelate la derularea inspecției fiscale care se pot afla sub influența paradigmei RO e-SAF-T? Dacă deja ai trecut printr-o inspecție fiscală derulată asupra activității financiare-contabile și fiscale a afacerii tale, nu ești departe de principalele aspecte vizate de organele de control care procedează la efectuarea acesteia. Dacă totuși faci parte din categoria contribuabililor care nu au experimentat o inspecție fiscală până la acest moment, probabil ești curios de forma practică pe care o poate îmbrăca această activitate de control. Care sunt principalele atribuții ale inspectorului de control fiscal? Inspectorul fiscal poate să: verifice gradul de concordanță dintre datele declarate prin declarații fiscale și realitatea financiar-contabilă și fiscală a afacerii; Investigheze documentele aflate în dosarul fiscal al contribuabilului; Confrunte informațiilor cuprinse de către declarațiile fiscale cu informații proprii; Investigheze, verifice și să constate legalitatea și conformitatea declarațiilor fiscale sub aspectul corectitudinii și a completitudinii informațiilor cuprinse în raport cu normele legislative în vigoare; Solicite informații de la terțele persoane cu care entitatea condusă de tine a intrat în relații de colaborare; Deplaseze la locurile de efectuare a activității generatoare de venituri pentru a realiza o serie de verificări legate de maniera de derulare a activității; Solicite informații de la conducerea companiei pentru a aduce lumină asupra unor aspectele ambigue sau mai dificil de înțeles în absența acestora explicații. Atenție! Ești obligat ca pe parcursul derulării inspecției fiscale să oferi toate informațiile necesare bune derulări a acesteia. Astfel, este nevoie să oferi răspunsul la orice nelămurire a echipei de control în vederea formulării celor mai obiective răspunsuri. Transmită concluzii cu privire la constatările rezultate în urma efectuării inspecției fiscale; Stabilească baza corectă de impozitare, și eventualele diferențe în plus sau în minus față de valoarea care trebuia declarată de către contribuabil; Dispună anumite măsuri pentru ralierea activității companiei la conformitate și legalitate fiscală. Cele prezentate mai sus sunt doar câteva dintre atribuțiile deținute de către organele de control fiscal, care vor efectua activitatea de verificare a afacerii tale. Focusați pe subiectul principal, poate te întrebi câte dintre aceste activități ale inspecției fiscale pot trece sub cupola paradigmei RO e-SAF-T? RO e-SAF-T și inspecția fiscală. Obstacol sau catalizator al schimbării? Dificultatea raportării RO e-SAF-T și provocările aduse antreprenorilor, fac să pară că această schimbare nu va aduce nimic bun în mediul afacerilor autohtone. Realitatea practică însă poate fi cu totul alta. Anul 2025 va pune sub lumina reflectoarelor din punct de vedere a inspecției fiscale activitatea companiilor care va cuprinde și anul 2022 când au fost depuse primele declarații informative RO e-SAF-T, asociate formularului D406. Fenomenul RO e-SAF-T nu mai are nevoie de nicio descriere. Totuși, cum poate reforma paradigma maniera de organizare și derulare a inspecției fiscale? Fișierul SAF-T spune toată povestea financiar-contabilă a afacerii tale. Poveste de care inspectorii de control fiscal au nevoie pentru punctarea atribuțiilor în activitatea de verificare. Nu uita! Pentru ca povestea afacerii tale transmisă prin intermediul RO e-SAF-T să fie una obiectivă, completă și conformă cu realitatea financiar-contabilă a activității derulate, trebuie să te asiguri asupra corectitudinii declarației D406 în sensul consistenței și calității informațiilor transmise. Raportat la toate atribuțiile echipei de inspecție fiscală, identificate mai sus, care este lista acelor care pot trece sub cupola paradigmei RO e-SAF-T, în sensul în care aceste verificări s-ar putea realiza pe baza acestui fișier? Dacă privim la lista celor 10 atribuții principale ale inspectorului fiscal, putem să spunem că o pondere semnificativă dintre acestea pot fi redefinite ca urmare a implementării paradigmei RO e-SAF-T. Unul dintre aspectele care nu poate fi acoperit în totalitate prin intermediul informațiilor cuprinse de către RO e-SAF-T este cel legat de solicitarea detaliilor de la terți cu privire la activitatea derulată de către companie. De asemenea, aspectele legate de cercetarea la fața locului impun deplasarea echipei de inspecție fiscală în spațiul derulării operațiunilor generatoare de venituri, aspect care este necesar a fi realizat practic. Odată cu apariția fișierului RO e-SAF-T ar putea dispărea necesitatea furnizării de informații cu privire la anumite documente cuprinse deja prin intermediul acestei declarații. Unul dintre aspectele de impact ca urmare a implementării RO e-SAF-T este legat de posibilitatea reducerii semnificative a duratei inspecției fiscale având în vedere faptul că o serie de informații cu privire la activitatea companiei vor fi deja transmise către organele de control prin intermediul declarației SAF-T. Pentru companiile mari, durata inspecției fiscale nu poate depăși 180 de zile, pentru contribuabilii mijlocii 90 de zile iar pentru ceilalți contribuabili 45 de zile. Timpul investit pentru această activitate de control poate fi diminuat pe baza informațiilor cuprinse de către fișierul RO e-SAF-T. Specialiștii EY România sunt de părere că fișierul RO e-SAF-T va revoluționa maniera derulării inspecțiilor fiscale, mai ales referitor la diminuarea timpului investit pentru desfășurarea efectivă a inspecțiilor. La momentul actual, inspecțiile fiscale au loc de regulă la sediul contribuabililor și presupun verificarea documentelor tipărite care atestă derularea activității economice a companiilor. Odată cu depunerea declarațiilor SAF-T, această verificare se va realiza electronic. Tradițional, organele fiscale se deplasau la sediul contribuabilului unde, analizau, dosar cu dosar, document cu document concordanța dintre datele declarate și informațiile existente în cadrul evidențelor. Odată cu apariția paradigmei SAF-T acest lucru poate fi simplificat și complet digitalizat. În ceea ce privește eficiența inspecției fiscale, unele informații cuprinse prin intermediul RO e-SAF-T ar putea să nu mai fie furnizate de către contribuabil, fiind identificate de către echipa de inspecție fiscală direct din cadrul declarațiilor SAF-T depuse. Nu putem cunoaște pe deplin impactul informațiilor cuprinse prin intermediul fișierului RO e-SAF-T asupra manierei derulării inspecțiilor fiscale. Primele declarații D406 pentru contribuabilii micii abia se ivesc la orizont iar experiența contribuabililor pentru conturarea unor declarații fără erori este încă diminuată. Cert este faptul că, noua paradigmă complexă a modernității digitale fiscale manifestă răsunet semnificativ asupra modului de raportare la derularea și organizarea activității de inspecție fiscală. Astfel, paradigma RO e-SAF-T se dovedește un catalizator al multiplelor schimbări ce vor impacta afacerile din România sub forme diverse.   Referințe principale de informare Codul de Procedură Fiscală din 20 iulie 2015 (Legea nr. 207 din 20 iulie 2015) Publicat în  Monitorul Oficial nr. 547 din 23 iulie 2015. Agenția Națională pentru Administrare Fiscală, Manual de Control Fiscal, material în format electronic, disponibil la adresa: https://static.anaf.ro/static/10/Anaf/Informatii_R/inspectie_fiscala/Manual_de_control_fiscal_versiune%20finala_RO_24_07_2023.pdf Agenția Națională pentru Administrare Fiscală, Ghid pentru inspecția fiscală, material în format electronic, disponibil la adresa: https://static.anaf.ro/static/10/Anaf/Informatii_R/inspectie_fiscala/QW24_v2_final_ghid_1.pdf
0

Răspunsuri la problematici tehnice în ceea ce privește implementarea Declarației de stocuri. Episodul 2

Continuarea din articolul: Declarația de stocuri. Episodul 1 Transpunerea paradigmei RO e-SAF-T în realitatea practică a afacerilor a impus reconfigurarea traseului antreprenorilor în vederea ralierii la conformitate fiscală. Un aspect de importanță majoră pentru marcarea cu succes aaaa întocmirii și depunerii declarației de stocuri este reprezentat de colaborarea cu persoane specializate în implementarea schimbărilor digitale de natură fiscală. Acum, mai mult ca niciodată se identifică interdependența dintre contribuabil și furnizorii de soluții digitale personalizate. Episodul anterior a scos în lumină o serie de problematici de natură tehnică cu care se confruntă la acest moment cei care au demarat procesul conturării declarației de Stocuri, la solicitarea organelor fiscale. Experiența acestora nu este foarte generoasă, întrucât nu foarte mulți contribuabili au depus până acum acest tip de declarație. Astfel, procesul de asimilare a cerințelor de raportare este relativ dificil prin prisma absenței unui feed-back considerabil din partea organelor fiscale. Pe scurt! Imaginea întregită cu privire la câmpurile declarației de stocuri RO e-SAF-T D406 Întrebări și Răspunsuri. Cele mai des adresate întrebări ale contribuabililor cu privire la RO e-SAF-T La ce mă ajută sistemul RO e-SAF-T și de ce trebuie împovărat mediul de afaceri și cu depunerea acestei declarații? Sunt contribuabil activ care nu înregistrez activitate economică în anumite perioade din an. Mai trebuie să depun declarația aferentă RO e-SAF-T? Unde regăsim informații complete, actualizate cu privire la întocmirea declarației RO e-SAF-T? Cine este responsabil de transmiterea declarației RO e-SAF-T? Imaginea întregită cu privire la câmpurile declarației de stocuri D406 Tabelul de mai jos surprinde alte explicații cu privire la completarea câmpurilor din cadrul Declarației de Stocuri, D406. Acest tabel, completează tabloul surprins în cadrul primului episod care face trimitere la această problematică. Element XML Descriere Detalii / Comentarii <nsSAFT:DocumentReference> Se completează pe baza tipului de document aferent operațiunii   Nu are la bază un nomenclator cu tipuri de documente predefinite. În ceea ce privește mișcările de stocuri, referința documentului este opțională. Dacă se alege completarea câmpului, atunci aceasta are la bază denumirea specifică a documentului ce reflectă tranzacția.   <nsSAFT:StockMovementLine> <nsSAFT:Quantity> Elementul reprezintă cantitatea așa cum este exprimată în documentele de mișcare de stoc. Pentru mișcările de stocuri aferente mișcărilor de tip 60- Reduceri comerciale primite, 90-Cheltuieli ulterioare incluse în valoarea de intrare, 100-Diferențe de preț pozitive, 101-Diferențe de preț negative, 130-Ajustări pentru deprecierea stocurilor, 140-Reluări de ajustări pentru deprecierea stocurilor, 180-Alte tranzacții (care nu presupun mișcări cantitative) elementul Quantity se va completa cu 0. Ca regulă, pentru valorile tranzacțiilor/sumelor din raportarea SAF-T au fost planificate să fie utilizate sume pozitive sau negative în funcție de modalitatea de reflectare în evidentele contabile”   Corelat la Subsecțiunea-Asset transaction-sd.at.16-cquisition and production cost On transaction în ceea ce privește raportarea costului de achiziție sau de producție în termeni de valoare a tranzacției (0.SD.AT.17 BookValueOn Transaction), scăderile de valoare survenite în situații specifice se raportează ca sume negative. Prin corelație cu această secțiune, putem afirma faptul că pot fi consemnate în cadrul declarației și astfel de valori negative   <nsSAFT:StockMovement> <nsSAFT:BookValue> Face referire la valoarea liniei de tranzacție conform înregistrărilor din contabilitate în valuta implicită a antetului fiind un număr zecimal delimitat prin punct și urmat de maxim două cifre după punctul zecimal Completarea câmpului BookValue este opțională   Chiar dacă acest aspect este opțional, totuși recomandarea este ca acesta să fie completat în situația în care identificăm modificări de prețuri, ajustări valorice etc. În acest fel nu limităm transparența datelor legate de valoarea mișcărilor de stocuri.   <nsSAFT:UnitPrice> Face referire la prețul unitar de bază sau costul unitar folosit pentru evidența stocurilor conform fișei de magazie Documentul sursă este fișa de magazie   Număr zecimal delimitat prin punct zecimal urmat de maxim 2 cifre   Prețul pe unitatea de produse se poate repeta (pentru produse cu același cod în cazul aplicării metodei FIFO)   Este un element cu caracter obligatoriu   <nsSAFT:StockAccountNo> Face trimitere la loc de stocuri, lot și serie de identificare   Nu se utilizează dacă este identificată o singură intrare de stoc fizic per cod de produs   Este un element cu caracter opțional   <nsSAFT:ProductStatus> Indică starea produsului (deteriorat, învechit, activ, scos din exploatare etc.) Este un element cu caracter opțional <nsSAFT:UOMPhysicalStock> Unitatea de măsură pentru poziția PhysicalStock   Se completează pe baza codurilor din cadrul Nomenclatorului de unități de măsură   Este un element cu caracter obligatoriu   <nsSAFT:LocationID> Acest aspect conferă informații cu privire la amplasarea mărfurilor în depozit Este un element cu caracter opțional <nsSAFT:OpeningStockQuantity> Reflectă stocul fizic în UOM pentru perioada de selecție   Se completează pe baza fișei de magazie   Este un element cu caracter obligatoriu   <nsSAFT:OpeningStockValue> Aceasta face referire la valoarea inițială a stocului în codul valutar al antetului pentru perioada de selecție   Se completează pe baza fișei de magazie   Este un element cu caracter obligatoriu   Număr zecimal delimitat prin punct zecimal urmat de maxim 2 cifre   <nsSAFT:ClosingStockValue> Aceasta face referire la valoarea finală a stocului în moneda implicită a antetului pentru perioada de selecție   Se completează pe baza fișei de magazie   Este un element cu caracter obligatoriu   Număr zecimal delimitat prin punct zecimal urmat de maxim 2 cifre   <nsSAFT:ClosingStockQuantity> Face referire la stocul fizic în UOM pentru perioada de selecție   Se completează pe baza fișei de magazie   Este un element cu caracter obligatoriu   <nsSAFT:StockCharacteristic> Aduce clarificări cu privire la caracteristicile bunurilor   Există posibilitatea consemnării cu date predefinite   Este un element cu caracter obligatoriu   <nsSAFT:StockCharacteristicValue> Acest parametru indică greutatea produsului, dimensiunea ambalajului, culoarea etc.   Este un element cu caracter obligatoriu   Se completează doar pentru produsele accizabile pentru care intervine obligația de marcare și colorare conform Codului Fiscal (blue 35, yellow 124). Pentru toate celelalte produse, câmpul are valoare 0   Completarea câmpului are la bază Nomenclatorul SAFT_Nomenclator_StockChar   La momentul actual, multe incertitudini cu privire la întocmirea declarației de Stocuri D406 sunt izvorul unor provocări multiple cu care se confruntă contribuabilii. Acestea sunt cu atât mai accentuate, cu cât experiența acestora în această direcție este destul de redusă în momentul de față. În mod deosebit aceste dificultăți în ceea ce privește transpunerea în practică a cerințelor legislative legate de implementarea RO e-SAF-T rezultă din ambiguitatea și complexitatea cerințelor de raportare. Un soi de struțocămilă care se cere analizată intens pentru a înțelege elementele ce o compun și a compatibiliza sistemele de gestiune a datelor cu cerințele raportării. Întrebări și Răspunsuri. Cele mai des adresate întrebări ale contribuabililor cu privire la RO e-SAF-T La ce mă ajută sistemul RO e-SAF-T și de ce trebuie împovărat mediul de afaceri și cu depunerea acestei declarații? Îți înțelegem pe deplin sentimentul copleșitor resimțit ca urmare a implementării la nivelul proceselor tale de afaceri și a acestui sistem. Un sistem mai aparte care se concretizează în depunerea unei declarații a cărei cerințe de raportare nu sunt neapărat foarte clare. Unii antreprenori au pus în balanță posibilitatea suspendării activității derulate, așteptând momentul de ,,limpezire” a apelor în ceea ce privește raportarea fiscală. Chiar dacă la momentul actual, ceața este prea densă pentru a vedea și partea pozitivă a lucrurilor, prin depunerea acestui fișier XML, schimbul de informații dintre tine și organele de control fiscal este facilitat și transparentizat totodată. Acesta deține potențialul producerii unei reforme în ceea ce privește modul de organizare a controlului fiscal în viitor. Practic, este o paradigmă ce revoluționează într-o oarecare manieră domeniul contabilității. Sunt contribuabil activ care nu înregistrez activitate economică în anumite perioade din an. Mai trebuie să depun declarația aferentă RO e-SAF-T? Cu privire la contribuabilii care nu derulează activitatea economică, temporar, sau pe o perioadă mai lungă de timp, situația cu privire la obligativitatea raportării RO e-SAF-T este următoarea. Dacă faci parte din categoria contribuabililor a căror inactivitatea temporară este consemnată în cadrul Registrului Comerțului sau a altor organe de autorizare, atunci nu mai trebuie să depui această declarație. Atenție! Aspectul este valabil, strict pentru perioada de inactivitate. Dacă te cadrezi la cealaltă categorie de contribuabili, și anume, contribuabili care nu derulează în anumite perioade activitate economică (dar asupra cărora nu sunt aduse mențiuni cu privire la situația oficială de inactivitate) atunci este bine să cunoști faptul că ești obligat la transmiterea declarației, chiar dacă aceasta înseamnă depunerea cu valoarea 0. Deci, dacă ești contribuabil activ, care nu derulează activitate economică într-o anumită perioadă din an, dar aceasta nu este declarată la organele autorizate, atunci trebuie să depui D406, chiar dacă aceasta este depusă pe valoarea 0. Unde regăsim informații complete, actualizate cu privire la întocmirea declarației RO e-SAF-T? Anumite informații legate de transmiterea declarației 406 raportat la RO e-SAF-T (programe asistență, documente de asistență, documentație tehnică, teste de consistență a conținutului declarațiilor, legislație și comunicate) pot fi regăsite prin intermediul site-ului ANAF, prin accesarea următorului link: https://www.anaf.ro/anaf/internet/ANAF/despre_a naf/strategii_anaf/proiecte_digitalizare/saf_t. Este bine să știi însă faptul că asimilarea acestora poate fi facilitată doar de colaborarea cu persoane specializate pe direcția implementării paradigmei RO e-SAF-T. Cine este responsabil de transmiterea declarației de stocuri? Responsabilitatea în ceea ce privește transmiterea în parametrii optimi ai declarației privitoare la RO e-SAF-T survine fiecărui contribuabil. Chiar dacă optimizarea manierei de transmitere a acesteia este apanajul colaborării dintre contribuabili și furnizorul specializat de soluții digitale, răspunderea privind corectitudinea și completitudinea declarației este a contribuabilului. Seria de întrebări ale antreprenorilor nu se termină aici. Pe măsura transmiterii declarației D406 de stocuri, sunt identificate o serie de aspecte care se cer clarificate. Cea mai bună manieră de soluționare a acestora este colaborarea constantă cu persoane specializate în gestionare schimbărilor aduse în scena mediului de business de către noile modificări de natură digitală.   Referințe principale de informare Ordin nr. 1.783 din 4 noiembrie 2021 privind natura informațiilor pe care contribuabilul/plătitorul trebuie să le declare prin fișierul standard de control fiscal, modelul de raportare, procedura și condițiile de transmitere, precum și termenele de transmitere și data/datele de la care categoriile de contribuabili/plătitori sunt, Publicat în Monitorul oficial nr. 1073 din 9 noiembrie 2021. Rentrop & Straton, SAF-T pentru contribuabilii mici, Material în format electronic, ISBN 978-606-47-1401-5. Codul fiscal din 8 septembrie 2015 (Legea nr. 227/2015), Publicat în  Monitorul oficial nr. 688 din 10 septembrie 2015. Agenția Națională de Administrare Fiscală, Document de asistență pentru pregătirea și depunerea Declarației Informative D406 Fișierul Standard de Control Fiscal (SAF-T), document în format electronic, disponibil la adresa: https://static.anaf.ro/static/10/Anaf/Informatii_R/Intrebari_rasp_specifice_SAF-T_v_1_2_200422.pdf. Agenția Națională de Administrare Fiscală, Programe de asistență-Schema XLS, material în format electronic, disponibil la adresa: https://www.anaf.ro/anaf/internet/ANAF/despre_anaf/strategii_anaf/proiec te_digitalizare/saf_t.
0

Răspunsuri la problematici tehnice în ceea ce privește implementarea RO e-SAF-T Declarația de stocuri. Episodul 1

Dificultatea respectării cerințelor de raportare cu privire la declarația 406 este o certitudine cu care se confruntă antreprenorii chiar în momentul de față. Experiența contribuabililor mici în privința depunerii nu este foarte consistentă la momentul actual. O pondere semnificativă dintre aceștia au profitat de perioada de grație acordată conform legislației în vigoare. Astfel, doar în perioada următoare antreprenorii care fac parte din categoria contribuabililor mici ,,vor sparge gheața” prin depunerea primelor declarații cu privire la RO e-SAF-T. Până atunci, rămân o serie de întrebări ce gravitează în jurul subiectului. O serie de problematici care se cer soluționate pentru o raportare conformă cu reglementările în vigoare. Caracterul tehnic al paradigmelor digitale fiscale, precum RO e-TVA și RO e-SAF-T generează unele dintre cele mai semnificative provocări cu privire la raportare. Datorită laturii extrem de tehnice a acestora, pot să apară o serie de neclarități care îngreunează real procesul de raportare. Rolul contribuabilului este de a consolida parteneriate eficiente cu persoane specializate în domeniul IT care dețin capacitatea de transpunere în practică și în limbaj tehnic a tuturor cerințelor privind raportarea SAF-T. Astăzi ne vom opri asupra câtorva aspecte tehnice care pot să dea bătaie de cap celor care doresc implementarea cerințelor de raportare RO e-SAF-T la nivelul programelor de gestiune a stocurilor îndeosebi. Una dintre cele mai controversate declarații din sfera RO e-SAF-T este legată de stocuri. Caracterul său ambiguu este trasat de experiența diminuată a companiilor cu privire la întocmirea acesteia, declarația de stocuri fiind depusă doar la solicitarea organelor fiscale. Cei mai mulți antreprenori învață adesea din învățămintele altor contribuabili, aspect care asigură și optimizarea permanentă a parametrilor de conformitate fiscală. În ceea ce privește această declarație, în spectrul practicii de business lipsește barometrul cu privire la corectitudinea depunerii documentului, în sensul în care prea puțini contribuabili au transmis deja D406 cu privire la stocuri. Și pentru că nu deține nimeni supremația informațională în nicio problematică fiscală dat fiind caracterul plurivalent al modificărilor legislative, traseul navigării prin haosul legislativ în vederea atingerii limanului conformității fiscale este datoria fiecărui antreprenor. Pe scurt! În limbaj tehnic… Care este structura informațională cu privire la declarația de stocuri? Cum se completează concret declarația de Stocuri? În limbaj tehnic despre declarația saf-t de stocuri… Așa cum menționam, una dintre cele mai mari dificultăți cu privire la întocmirea declarației este legat de asimilarea cerințelor cu privire la raportare. Cum completăm câmpurile obligatorii din cadrul declarației? În cele ce urmează vom aduce câteva clarificări cu privire la aceste aspecte, bazat pe normele legislative în vigoare. Astfel, vom răspunde punctual la o serie de întrebări care la momentul acesta reprezintă incertitudini din mintea antreprenorului care a primit solicitarea privind transmiterea fișierului SAF-T cu privire la stocuri. Care este structura informațională cu privire la declarația de stocuri? Structura informațională a declarației de stocuri face trimitere la toate informațiile care trebuie declarate în cadrul D406 cu privire la această categorie de elemente patrimoniale. Astfel, discutăm despre 5 secțiuni care trebuie populate cu diverse date legate de elemente de identificare ale contribuabilului, detalii despre stocurile declarantului, informații legate de persoana care completează declarația etc. Iată mai jos, punctual, informațiile generale care trebuie cuprinse prin intermediul acestei declarații. Secțiune D406 Stocuri Informații solicitate A. Datele contribuabilului Informații cu privire la identificarea contribuabilului pentru care este depusă declarația D406 (setul de date este extras automat din fișierul xml) B. Informații cu privire la stocuri Prezentare sumară asupra setului de date cuprins în cadrul fișierului xml atașat în PDF, în acest caz, detalii despre stocurile declarantului C. Persoana care depune Informații cu privire la persoana care completează declarația 406 de stocuri D. Informații despre organul fiscal Secțiunea rezervată organelor fiscale pentru completarea detaliilor suplimentare E. Numărul de identificare Numărul de identificare al declarației Astfel, aceasta este structura generală a D406 SAF-T cu privire la stocuri, care este necesar a fi respectată îndeaproape de către cei care depun această declarație. Cum se completează concret declarația de Stocuri? Pentru a ilustra maniera concretă privind completarea declarației de Stocuri, vom lua câteva exemple practice cu privire la completarea diverselor câmpuri. Toate aceste informații se regăsesc în cadrul tabelului de mai jos: Structura informațională <nsSAFT:PhysicalStock> ID-ul depozitului unde se găsesc stocurile Raportarea stocurilor aflate în proprietatea contribuabilului cât și a terților aflate la dispoziția acestuia   Se vor raporta informații cu privire la fiecare tip de produs din cadrul gestiunii   În cazul aplicării metodei LIFO sau FIFO, se va ține cont de prețul unitar aplicat   La aplicarea CMP, se va raporta în cadrul UnitPrice, prețul mediu ponderat aplicabil la începutul perioadei de raportare, respectiv la sfârșitul perioadei de raportare   Elementele StockCharacteristic și StockCharacteristicValue se vor completa doar pentru produsele accizabile pentru care intervine obligația de marcare și colorare, pentru restul produselor valoarea aferentă câmpului va fi NULL.   Codul de identificare al produsului diferă de codul de identificare tarifară (primul este un cod din cadrul programului de gestiune iar cel de-al doilea corespunde cu codurile din cadrul nomenclatorului combinat) Codul de identificare al produsului (se raportează în conformitate cu fișa de magazie, fiecare produs este identificat printr-un cod unic din cadrul sistemului de gestiune al companiei) Detalii legate de proprietarul stocurilor (dacă proprietarul stocurilor este contribuabilul, atunci această secțiune nu va cuprinde date) Codul de încadrare tarifară NC... (în situația în care nu corelăm produsul cu un cod NC, vom completa cu valoarea 0) Detalii cu privire la cantitatea la începutul și la finele perioadei de raportare (se completează cu stocul fizic în UOM...) <nsSAFT:ProductType> Se completează cu categoria din care face parte produsul respectiv (materie primă, produs finit, marfă etc.) Se completează cu valori predefinite (nu avem la bază un nomenclator de valori care să corespundă denumirilor articolelor) <nsSAFT:PhysicalStockEntry> Se raportează clasificarea pentru import/export (NC code) <nsSAFT:MovementOfGoods> Se consemnează cu tipurile de mișcări specifice. Completarea câmpului MovementType și StockMovementType se realizează pe baza Nomenclatorului Mișcări de produse în stocuri <nsSAFT:MovementSubtype> Se corelează cu codul asociat conform Nomenclatorului stocuri. Se va raporta cu informațiile disponibile, având în vedere regulile de validare. Tabelul de mai sus cuprinde o serie de aspecte tehnice care fac trimitere la declarația de Stocuri, unele dintre ele ușor de asimilat de către antreprenori, altele dificil de pus în practică. Trebuie să recunoaștem, raportarea RO e-SAF-T, sub toate formele sale, pune real în dificultate antreprenorii. În această manieră, este important să identificăm partenerii potriviți care să asiste schimbarea generată prin implementarea paradigmei RO e-SAFT-T. Noi suntem alături de toți antreprenorii care doresc ca traseul spre conformare fiscală să fie facilitat, eficient și sigur. Materialul următor pune în lumină completarea aspectelor legate de raportarea SAF-T cu privire la stocuri. De aceea, te invităm să rămâi alături de noi pentru a contura tabloul (aproape) complet în ceea ce privește declarația de Stocuri. Continuare articol: Declarația de stocuri. Episodul 2   Referințe principale de informare Ordin nr. 1.783 din 4 noiembrie 2021 privind natura informațiilor pe care contribuabilul/plătitorul trebuie să le declare prin fișierul standard de control fiscal, modelul de raportare, procedura și condițiile de transmitere, precum și termenele de transmitere și data/datele de la care categoriile de contribuabili/plătitori sunt, Publicat în Monitorul oficial nr. 1073 din 9 noiembrie 2021. Rentrop & Straton, SAF-T pentru contribuabilii mici, Material în format electronic, ISBN 978-606-47-1401-5. Codul fiscal din 8 septembrie 2015 (Legea nr. 227/2015), Publicat în  Monitorul oficial nr. 688 din 10 septembrie 2015. Agenția Națională de Administrare Fiscală, Document de asistență pentru pregătirea și depunerea Declarației Informative D406 Fișierul Standard de Control Fiscal (SAF-T), document în format electronic, disponibil la adresa: https://static.anaf.ro/static/10/Anaf/Informatii_R/Intrebari_rasp_specifice_SAF-T_v_1_2_200422.pdf. Agenția Națională de Administrare Fiscală, Programe de asistență-Schema XLS, material în format electronic, disponibil la adresa: https://www.anaf.ro/anaf/internet/ANAF/despre_anaf/strategii_anaf/proiec te_digitalizare/saf_t.
0

Casele de marcat electronice fiscale. Tot ce trebuie să știi la momentul actual cu privire la utilizarea acestora

În timp ce marea majoritate a antreprenorilor vâslesc necontenit pentru a ajunge la limanul conformității fiscale privitor la raportarea RO e-SAFT, o altă categorie se confruntă cu diverse alte provocări care se izbesc în valuri asupra afacerii. Apariția pe tărâmul mediului de business a paradigmelor inovative ale momentului nu eclipsează total toate celelalte responsabilități care compun bazele unei afaceri și contribuie la menținerea relevanței acestora în contexte economice realmente greu de preconizat la momentul actual. Chiar dacă presiunea adoptării sistemelor digitale fiscale în cadrul proceselor interne este covârșitoare, nu trebuie să trecem cu vederea peste multitudinea de alte obligații ale antreprenorilor cu privire la afacerea derulată. Unul dintre aceste aspecte face referire la utilizarea aparatelor de marcat electronice fiscale. O serie de antreprenori care abia văd zorii antreprenoriatului trebuie să cunoască toate aspectele legate de obligativitatea utilizării AMEF-urilor în vederea ralierii la conformitatea fiscală și legală. Pe scurt! Ce este aparatul de marcat electronic fiscal și cine este obligat la deținerea și utilizarea acestuia? Exemplu de bună practică! Care este maniera de obținere a unui aparat de marcat electronic fiscal? Exemple din viața practică a antreprenorilor Ce ar trebui să cunosc după ce am achiziționat aparatul de marcat electronic fiscal? Care este momentul în care ia naștere obligația de utilizare a aparatelor de marcat electronice fiscale? Ce se modifică la momentul actual în utilizarea AMEF-urilor ca urmare a apariției paradigmei RO e-case de marcat electronice fiscale? Ce este casa de marcat și cine este obligat la deținerea și utilizarea acesteia? Probabil că nu ești străin de necesitatea utilizării caselor de marcat atunci când discutăm despre ,,oficializarea” unor afaceri în sfera comerțului. Nu pentru orice tip de business derulat este obligatorie achiziționarea unei case de marcat. Atenție! A deține nu este suficient! Important este să utilizăm conform nomelor în vigoare acele aparate de marcat electronice fiscale, nu doar să le deținem. Trebuie să aducem în lumină și un aspect mai neplăcut din sfera practicii tranzacționale. Foarte multe scurgeri de natura evaziunii fiscale au loc prin evitarea consemnării tuturor tranzacțiilor aferente prin intermediul aparatului de marcat electronic fiscal. Casele de marcat electronice fiscale sunt utilizate de către operatorii economici care au contact direct cu populația generalizată. Concret, aparatele de marcat electronice fiscale sunt utilizate de către agenții economici care încasează, integral sau parțial, cu numerar sau prin utilizarea cardurilor de debit/credit ori a substitutelor de numerar, contravaloarea bunurilor livrate în comerțul cu amănuntul ori a serviciilor prestate. Atenție! Agenții economici care intră în relație directă de comercializare cu populația sunt obligați să respecte prevederile în vigoare cu privire la aspectul utilizării AMEF-urilor. Nu este o chestiune de opțiune, aceasta deține caracter obligatoriu. În această manieră, agenții economici au obligația să elibereze clienților, persoane fizice sau juridice, bonul fiscal. De asemenea, la solicitarea clienților, operatorul economic va elibera și factura care, conform reglementărilor în vigoare trebuie să fie corelată la data emiterii bonului fiscal. Exemplu de bună practică! Pentru achiziția unor materiale consumabile (hârtie), clientul X SRL solicită furnizorului, după emiterea bonului fiscal, factura. Acesta din urmă va emite documentul și îl va elibera clientului. Care este incidența operațiunii asupra contabilității furnizorului? În primul rând, factura informativă emisă la bonul fiscal va fi marcată prin codul 751 (cod specific pentru încărcarea acestui document în cadrul platformei RO e-Factura). Marcarea facturii se va realiza în vederea transmiterii corecte a documentului în cadrul platformei RO eFactura. Care sunt incidențele transmiterii eronate a acestuia? Putem să discutăm despre impactul în dublu sens a marcării eronate a facturii. În primul rând, nu sunt respectate cerințele privind codificarea facturilor în cadrul sistemului, coduri prevăzute în cadrul ghidului de utilizare a acestuia. A doua consecință este reprezentată de preluarea greșită a facturii în cadrul sistemului RO e-TVA, decontul precompletat P300 fiind eronat și necorelat la datele declarate de către contribuabil prin decontul depus de către acesta prin formularul D300. În acest fel, efectele erorii nu sunt izolate. Acestea manifestă răsunet asupra mai multor sisteme de digitalizare fiscală. Care este maniera de obținere a unui aparat de marcat electronic fiscal? Aparatele de marcat electronice fiscale pot fi obținute de la distribuitori autorizați. Un distribuitor autorizat este considerat operatorul economic ce deține autorizație de distribuție emise de către Comisia de autorizare a distribuitorilor pentru aparate de marcat electronice fiscale avizate tehnic. Lista acestor distribuitori este disponibilă prin accesarea următorului link: https://mfinante.gov.ro/documents/35673/217758/ListaSintetica_31052023.pdf. Exemple din viața practică a antreprenorilor Ca urmare a unei defecțiuni tehnice, operatorul economic X nu poate utiliza casa de marcta. Ce poate face în acest timp de ,,nefuncționalitate” al aparatului de marcat electronic fiscal? Conform art. 1, alin. 8 din cadrul OUG 28/1999, în cazul defectării aparatului de marcat electronic fiscal din varii motive, până la repunerea în funcțiune a acestuia, operatorul economic X este obligat să înregistreze într-un registru special toate operațiunile efectuate și să emită chitanțe pentru respectivele operațiuni, și facturi, la cererea clientului. Dacă agentul economic menționat mai sus desfășoară activitatea de transport în regim de taxi, atunci este scutit de la înregistrarea operațiunilor în cadrul registrului enunțat anterior în situația în care aparatul de marcat electronic fiscal suferă diverse defecțiuni. De asemenea, prevederea nu se aplică în cazul în care operatorul economic utilizează, pentru înregistrarea veniturilor, aparate de marcat electronice fiscale care sunt integrate în echipamente nesupravegheate. Nu se fac specificații asupra acestor aspecte în cadrul speței de mai sus, motiv pentru care se aplică varianta în care operatorul economic va consemna operațiunile în cadrul acelui registru. Atenție însă, este nevoie de o dovadă a notificării distribuitorului autorizat în vederea soluționării defecțiunii, pentru a face dovadă în fața organelor de control. Notificarea cu privire la defecțiunile identificate este valabilă doar dacă se efectuează conform înțelegerii dintre operatorul economic și distribuitorul autorizat la momentul comercializării aparatului de marcat electronic fiscal. În afara oricărei alte conjuncturi decât cea menționată anterior, este interzisă înmânarea către clienți a altor documente decât bonul fiscal. Dacă agentul economic refuză înmânarea bonului fiscal către client, atunci, acest din urmă are dreptul de a beneficia de bunul achiziționat ori serviciul prestat fără a achita contravaloarea acestuia. Ce ar trebui să cunosc după ce am achiziționat aparatul de marcat electronic fiscal? După achiziționarea aparatului de marcat electronic fiscal, acesta trebuie să treacă prin operațiunea de fiscalizare. Adică, prin procedura tehnică de trecere de la starea nefiscală la starea fiscală. Acest proces cu privire la fiscalizarea casei de marcat este prezentat pe larg în cadrul blogului nostru. Găsești materialul prin accesarea următorului link: https://facturis-online.ro/casa-de-marcat/6-pasi-necesari-de-parcurs-pentru-marcarea-drumului-spre-fiscalizarea-aparatelor-de-marcat-electronice-fiscale.html. Atenție! Neîndeplinirea prevederii legale raportat la obligativitatea operatorilor economici de a se dota cu aparate de marcat electronice fiscale, achiziționate doar de la furnizorii acreditați, se sancționează cu amendă care pornește de la 10 000 de lei și poate ajunge până la 20 000 de lei, la care se adaugă și măsura suplimentară de suspendare a activității agentului economic până la momentul dotării cu aparat de marcat electronic fiscal și a prezentării dovezii de achitare a amenzii (integral sau jumătate din cuantumul acesteia). De asemenea, se recurge și la confiscarea sumelor pentru care nu au fost emise documente justificative. Care este momentul în care ia naștere obligația de utilizare a caselor de marcat electronice fiscale? Dacă îți pui întrebări asupra momentului concret de inițiere a utilizării aparatului de marcat electronic fiscal, răspunsul îl regăsești punctual în cadrul art. 6 al OUG 28/1999 care reglementează toate aspectele cu privire la utilizarea unui AMEF. Astfel, obligația utilizării caselor de marcat ia naștere la data începerii activității comerciale desfășurate în fiecare locație. Exemplu de bună practică… Societatea XYZ SRL își demarează pe data de 01.04.2025 activitatea în sfera comerțului cu amănuntul conform codului CAEN 4719 Comerț cu amănuntul in magazine nespecializate, cu vânzare predominanta de produse nealimentare. În această manieră, la data de 1 aprilie 2025, operatorul economic va deține un aparat de marcat electronic fiscal în statusul fiscalizat, care să permită emiterea bonului fiscal și înmânarea acestuia către clienți. Dacă doar din data de 2 aprilie 2025, sau oricare altă dată ulterioară, va utiliza aparatul de marcat electronic fiscal, atunci intră sub incidența prevederilor legate de aplicarea sancțiunilor. Ce se modifică la momentul actual în utilizarea AMEF-urilor ca urmare a apariției paradigmei RO e-case de marcat electronice fiscale?  Nu putem să încheiem materialul fără a face trimitere la modul în care noile paradigme ale digitalizării fiscale amprentează activitatea derulată prin intermediul aparatelor de marcat electronice fiscale. Ce trebuie să remarcăm în acest sens, este faptul că, una dintre principalele incidențe ale paradigmei RO e-case de marcat electronice fiscale este redată de conturarea automată a Raportului care stă la baza precompletării decontului de TVA, formularul P300. Acestea se conturează pe baza informațiilor transmise automat către serverele ANAF cu privire la activitatea comensurată zilnic prin intermediul aparatului de marcat electronic fiscal. Dacă dorești să afli mai multe informații despre acest subiect, te invităm să accesezi materialul postat de noi pe această temă: https://facturis-online.ro/casa-de-marcat/sistemul-national-ro-e-case-de-marcat-o-alta-paradigma-din-lumea-marcajelor-e-ce-este-necesar-sa-ai-in-vedere.html. Chiar dacă la momentul actual cele mai în vogă subiecte sunt legate de raportarea RO e-SAF-T și alte aspecte a căror termene limită se apropie și produc presiune asupra antreprenorilor, nu trebuie să omitem și alte aspecte de interes pentru bunul mers al unei companii.   Referințe principale de informare Codul fiscal din 8 septembrie 2015 (Legea nr. 227/2015), Publicat în  MONITORUL OFICIAL nr. 688 din 10 septembrie 2015. Ordonanța de urgență nr. 28 din 25 martie 1999 (**republicată**)privind obligația operatorilor economici de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale, Publicat în  Monitorul Oficial nr. 75 din 21 ianuarie 2005. Hotărâre nr. 355 din 20 aprilie 2023 privind modificarea și completarea Normelor metodologicepentru aplicarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 28/1999 privind obligația operatorilor economici de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 479/2003, Publicat în Monitorul Oficial nr. 344 din 24 aprilie 2023.
0

Declarația SAF-T de Stocuri în programul de gestiune stocuri Facturis Online

Ce este Declarația SAF-T de Stocuri și când se emite aceasta? Fișierul Standard de Control Fiscal (SAF-T) sau Declarația Informativă D406 este un fișier electronic, de tip XML, care a devenit obligatorie și pentru micii contribuabili începand cu data de 01 ianuarie 2025. Declarația SAF-T cuprinde 3 tipuri de declarații: Declarația SAF-T lunară sau trimestrială, în funcție de obligația fiecărui contribuabil de transmitere a obligațiilor fiscale; Declarația SAF-T anuală privind activele fiscale; Declarația SAF-T de stocuri la cerere. Aceasta din urmă, beneficiază de un regim special de transmitere și se va depune doar la cererea expresă din partea ANAF, în minim 30 de zile de la solicitare. Mai multe detalii în legătură cu declarația de stocuri pot fi găsite în cadrul blogului, aici: https://facturis-online.ro/gestiune-stocuri/ro-e-saf-t-clarificari-necesare-cu-privire-la-declaratia-de-stocuri.html Pașii necesari generării Declarației SAF-T de Stocuri Datorită cerințelor complexe de raportare, generarea fișierului SAF-T de stocuri poate fi realizată doar cu ajutorul unui soft de contabilitate sau cu ajutorul unui program de gestiune a stocurilor care să aibe implementată opțiunea de generare automată a Declarației SAF-T de stocuri. Beneficiind de experiența în domeniul contabilității a echipei Just Ideas, în ceea ce privește corectitudinea declarației de stocuri, aplicația Facturis Online vă aduce o nouă performanță în rândul dezvoltatorilor de programe de facturare și gestiune stocuri și anume, primii dezvoltatori ai opțiunii de generare automată a Declarației SAF-T de Stocuri din cadrul unui astfel de program de gestiune stocuri online. Cum se realizează generarea Declarației SAF-T de stocuri din cadrul programului de facturare și gestiune stocuri Facturis Online? 1. Se intră în aplicația de facturare online în fereastra de Rapoarte Stoc – SAF-T Stocuri - se selectează perioada cerută pentru această raportare; - se seletează punctul de lucru și gestiunea; - se apasă butonul Cauta pentru a se afișa stocul inițial perioadei de raportare – bineînțeles că trebuie verificată corectitudinea datelor afisate 2. Se apasă pe tabul de Stoc Final iar apoi pe butonul Cauta, pentru afișarea stocului la sfârșitul perioadei de raportare. 3. Se apasă pe tabul următor, Mișcări de Stocuri, apoi pe butonul de Cauta pentru afișarea tuturor mișcărilor de stocuri din perioada de raportare a Declarației de Stocuri (D406 SAF-T) 4. Se intră în tabul D406 Contabilitate unde este necesară încarcarea declarației SAF-T lunare (obligatorii) scoasă din programul de contabilitate, de preferat pentru aceeași perioada de raportare selectată. - este nevoie de aceasta declaratie pentru extragerea informatiilor necesare din programul de contabilitate și anume: - detalii despre compania dvs. (<nsSAFT:Company>), - lista de conturi contabile din contabilitatea dvs. (<nsSAFT:GeneralLedgerAccounts>), - și lista de taxe din programul de contabilitate (<nsSAFT:TaxTable>). - pentru a încărca, se apasă butonul Browse și se selectează fișierul XML cu declarația SAF-T lunară din programul de contabilitate. - se apasă butonul Încarcă și dacă totul este corect încărcat, se va afișa în partea dreaptă tagul de Company extras din fișierul XML. 5. Ultimul pas este generarea fisierului XML al acestei declarații SAF-T de stocuri cu informațiile afișate din primii 4 pasi; - Apăsați butonul Generează fișierul XML; - Așteptați până se generează declarația de stocuri pe server; - Apăsați butonul Descărcare pentru a se descărca fișierul XML în calculatorul dvs. Important: Această nouă opțiune este inclusă automat și nu presupune nici un cost suplimentar pentru clienții care au activat pachetul complet de Gestiune Stocuri ++
0

Reperarea bonului fiscal pe traseul sistemului național RO e-factura

Dacă ai întreba antreprenorii momentului care este una dintre cele mai mari provocări cu care se confruntă pe traseul digitalizării fiscale a afacerii în context RO e-factura, ce răspuns crezi că ai primi? Cu siguranță, unul corelat la modalitatea de menținere sau chiar sporire a gradului de conformitate fiscală în ceea ce privește utilizarea corectă a platformei prin prisma gestionării corecte a documentelor de evidență primară. Temerea este justificată. Bunul mers al companiilor la ora actuală este influențat major de modalitatea în care este gestionată schimbarea care vine odată cu digitalizarea fiscală. Una dintre cele mai semnificative responsabilități a departamentului financiar-contabil al companiei este legată de reperarea rolului fiecărui document din cadrul circuitului informațional în contextul lansării digitalizării fiscale. Utilizatorii sistemelor precum și antreprenorii trebuie să fie informați cu privire la circuitul informațional al documentelor în contextul paradigmelor digitalizării fiscale. De aceea, rolul nostru pentru conturarea minighidului de utilizare a acestor documente este dublu justificat: pe de-o parte datorită impactului utilizării platformei naționale RO eFactura asupra documentelor de evidență primară precum și a altor paradigme ale digitalizării fiscale, iar pe de altă parte datorită importanței semnificativ crescute a clarificării manierei de reformare a domeniului financiar-contabil sub apanajul modernizării. Indicatorul cu marcaj de oprire Indicatorul cu marcaj de oprire este poziționat astăzi în dreptul conceptului de bon fiscal. Staționarea este una justificată. Apariția și implementarea sistemelor digitale aștern adesea un nor de incertitudine asupra modalității de utilizare a documentelor de evidență primară în contexte dificil de preconizat de către antreprenori. Se remarcă astfel o serie de antreprenori care să rătăcesc în drumul spre atingerea conformității fiscale. Rolul nostru este să repunem pe direcția corectă pe orice factor decizional al afacerii interesat de maximizarea gradului de conformitate legală și fiscală. Așadar, astăzi pornim spre drumul spre clarificarea rolului bonului fiscal în contexte inovative precum este cel dictat de apariția sistemului național RO e-factura. Un reper important pe noul traseu al circuitului informațional al documentelor de evidență primară. Ce este bonul fiscal, care sunt circumstanțele care ocazionează emiterea acestuia și cum este utilizat bonul fiscal pe fondul apariției sistemului RO efactura? Acestea, precum și alte aspecte arondate subiectul vor fi clarificate în cele ce urmează. Ce este bonul fiscal și care este rolul acestui în noul context al digitalizării fiscale? Conform art. 4 din cadrul OUG 28/1999 privind obligația operatorilor economici de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale, bonul fiscal reprezintă documentul emis de aparatul de marcat electronic fiscal. Astfel, bonul fiscal reprezintă un document de certificare a încasării contravalorii bunurilor livrate ori a serviciilor prestate, fiind un document cu caracter justificativ. În situația în care te întrebi dacă bonul fiscal își pierde din intensitatea relevanței în contextul apariției noilor paradigme ale modernității fiscale, putem să infirmăm această ipoteză la momentul actual. Astfel, rolul său de document justificativ își menține valabilitatea și în noul cadru dictat de utilizarea platformei naționale RO e-factura, chiar dacă acesta nu este în mod direct conectat la ceea ce presupune utilizarea sistemului. Care sunt circumstanțele în care o companie este obligată la emiterea bonului fiscal? Bonul fiscal este documentul emis de către aparatul de marcat electronic fiscal în momentul efectuării unei tranzacții, fie că discutăm despre livrarea unui bun ori prestarea unui serviciu. Practic, orice operator economic care deține un aparat de marcat electronic fiscal este obligat să emită bon fiscal. Conform art. 1 din cadrul OUG nr. 28/1999 privind obligația operatorilor economici de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale, aceștia sunt obligați să utilizeze aparate de marcat electronice fiscale în situația în care încasează, integral sau parțial, cu numerar sau prin utilizarea cardurilor de debit/credit sau a substitutelor de numerar, contravaloarea bunurilor livrate ori a serviciilor prestate efectuate direct către populație. În acest context, emiterea bonurilor fiscale și înmânarea acestora către utilizatori este o prevedere cu caracter obligatoriu. Atenție! Când nu este necesară eliberarea bonului fiscal? Emiterea bonului fiscal și înmânarea acestuia clientului nu este obligatorie în contextul în care operatorii dețin aparate de marcat electronice fiscale care nu înglobează constructiv dispozitivul de imprimare. Astfel, pentru aparatele de marcat electronice fiscale integrate în cadrul echipamentelor nesupravegheate (de exemplu, automate comerciale ce funcționează pe bază de plată cu cardul) nu este obligatorie integrarea dispozitivelor de imprimare și de afișaj. Trebuie să cunoști faptul că înmânarea bonului fiscal către client reprezintă un aspect cu caracter obligatoriu. În situația în care acest fapt este omis în totalitate sau respectat doar parțial (în sensul în care clientul primește un alt document în afara bonului fiscal), clientul este obligat să solicite eliberarea acestuia. Singura excepție în acest sens este redată de situația în care ca urmare a defectării casei de marcat nu există tehnic posibilitatea eliberării bonului fiscal. În situația în care operatorul economic refuză înmânarea bonului fiscal, clientul are dreptul de a beneficia de bunul achiziționat ori de serviciul prestat în regim gratuit. Care sunt principalele elemente care trebuie conținute de către bonul fiscal? În conformitate cu art. 4 din cadrul OUG 28/1999 cu modificările și completările ulterioare, printre elementele principale ale bonului fiscal se numără: elementele de identificare ale operatorului economic emitent, adresa de la locul de instalare a aparatului de marcat fiscal, logotipul și seria de instalare a AMEF-ului, elementele de identificare ale bonului fiscal (număr de ordine, data și ora emiterii), denumirea bunului livrat ori a serviciului prestat, prețul, cantitatea, valoarea fiecărei operațiuni, valoarea TVA-ului și cota de taxă aplicabilă, valoarea totală a operațiunilor scutite de taxa pe valoare adăugată precum și valoarea altor taxe care nu sunt cuprinse în baza de impozitare a TVA. Ca aspect de ultimă oră cu privire la elementele obligatorii care trebuie conținute de către bonul fiscal putem să identificăm codul QR asociat datei și orei emiterii bonului fiscal, numărului de identificare al AMEF și seriei fiscală a acestuia. Această nouă reglementare a generat valuri de incertitudine în rândul operatorilor economici deținători a aparatelor de marcat electronice fiscale, în unele situații implementarea imediată a acestora fiind dificilă, chiar imposibilă. Vocea antreprenorilor cu privire la dificultățile tehnice privind implementarea noutății a avut rezonanță în spațiul legislativ, motiv pentru care termenul limită cu privire la ralierea la conformitate în acest sens a fost prelungit până la data de 1 septembrie 2025. Aspectul a fost transpus la nivelul legislației prin intermediul art. II din cadrul OUG 125/2024 pentru completarea art. 2 și suspendarea aplicării unor dispoziții din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 28/1999 privind obligația operatorilor economici de a utiliza case de marcat electronice fiscale, precum și pentru completarea Legii nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală. Un alt aspect relativ nou pentru cei care emit bonuri fiscale este legat de obligativitatea menționării în cadrul acestuia a bacșișului. Conform art. 2^3, alin. 2 din cadrul OUG 28/1999, bacșișul se evidențiază pe bonul fiscal, indiferent de modalitate de încasare a acestuia (cash sau prin intermediul instrumentelor fără numerar). O excepție de la această regulă este redată de situația în care se realizează livrarea produselor la domiciliul clientului. Care este ,,relația” bonului fiscal cu sistemul național RO e-Factura? După cum cel mai probabil cunoști, implementarea sistemului RO e-factura a modificat puțin raportarea la circuitul informațional al documentelor. În ceea ce privește bonurile fiscale și raportarea la sistemul național RO e-factura din punct de vedere a emiterii acestora, este bine să știm faptul că nu există obligativitatea transmiterii bonurilor fiscale în cadrul sistemului. Conform art. 10 din cadrul OUG 120/2021, bonurile fiscale care îndeplinesc criteriile unei facturi simplificate nu trebuie transmise în cadrul platformei RO e-factura. Astfel, utilizatorii sistemului nu sunt obligați să se ralieze regulilor privind încărcarea documentului în cadrul sistemului atunci când discutăm despre bonul fiscal, fie că este vorba despre bonurile fiscale emise în relația de tip B2B sau emise către persoanele fizice. Acum că au fost puse sub lumina reflectoarelor cele mai importante aspecte cu privire la bonul fiscal și rolul acestuia în noi contexte conturate de implementarea paradigmei digitale RO e-factura, vă propunem să urmărim câteva chestiuni pragmatice din sfera practicii de afaceri. De pe terenul practicii de afaceri… 1. Facturile emise la bonul fiscal Antreprenorii au întrebat: Care este abordarea în ceea ce privește facturile emise la bonul fiscal, în contextul RO e-facturii? Iar noi am oferit răspunsul: În ceea ce privește acest aspect, putem spune că, într-o oarecare măsură domnește ambiguitatea. Există în practica comercială situații în care ulterior emiterii unui bon fiscal să fie eliberată și factura? Da, operatorii economici pot să elibereze factură aferentă unui bon fiscal la solicitarea clientului. Un aspect de importanță majoră în acest sens, reglementat prin intermediul HG 355/2023 privind modificarea reglementărilor legate de utilizarea caselor de marcat electronice fiscale, este redat de obligativitatea eliberării facturii la bon fiscal la data eliberării celui de urmă. Aceste facturi se declară în cadrul sistemului național RO e-factura, fie că sunt emise către persoane juridice, fie că sunt emise către persoane fizice. Astfel, în termen de 5 zile calendaristice, utilizatorii sistemului RO e-factura, trebuie să încarce facturile emise în cadrul sistemului. Totuși, sunt la momentul actual o serie de controverse pe marginea problematicii. 2. Deducerea TVA aferentă bonurilor fiscale Antreprenorii au întrebat: Pentru bonurile fiscale care atestă achiziția de combustibil, care au înscris codul de TVA al beneficiarului, se poate recurge la operațiunea de deducere a taxei pe valoare adăugată? Acestea se primesc prin intermediul E-facturii? Iar noi am oferit răspunsul: Bonurile fiscale care îndeplinesc condițiile de formă și de fond pot să reprezintă bază pentru deducerea taxei pe valoare adăugată. Astfel, acestea nu trebuie să depășească valoarea de 100 de euro (inclusiv TVA) și să aibă menționat codul de identificare fiscală al beneficiarului imprimat cu ajutorul casei de marcat. Evident, reiterăm faptul că trebuie respectate condițiile de formă și de fond cu privire la întocmirea corectă a bonului fiscal și respectarea reglementărilor în vigoare raportat la emiterea acestuia. De asemenea, nu trebuie să uităm faptul că, la solicitarea clientului, operatorul economic are obligația de eliberare și a facturii, pe lângă bonul fiscal. Așa cum menționam pe parcursul materialului, nu există obligativitatea încărcării în cadrul RO eFacturii a bonurilor fiscale. Deci aceasta nu este o precondiție pentru posibilitatea deducerii taxei pe valoare adăugată. Încheiem parcursul de reperare a bonului final în noul context al digitalizării fiscale prin conturarea faptul că rolul bonului fiscal nu se diminuează pe fondul apariției și utilizării sistemului RO e-facturii. Totuși, acesta nu are relația de legătură directă cu sistemul, în sensul în care bonul fiscal emis de către operatorul economic nu trebuie încărcat în cadrul platformei. Companiile trebuie să fie vigilente pentru a respecta toate condițiile de formă și de fond în vederea asigurării deductibilității taxei pe valoare adăugată aferentă acestora. 3. Cum procedăm în situația în care am emis o factură fiscală, am trimis-o în sistemul e-Factura iar apoi clientul dorește să achite factura respectivă cu cash sau card bancar şi se emite bon fiscal?   Referințe principale de informare Codul fiscal din 8 septembrie 2015 (Legea nr. 227/2015), Publicat în  Monitorul Oficial 688 din 10 septembrie 2015. Ordonanță de urgență nr. 120 din 4 octombrie 2021 privind administrarea, funcționarea și implementarea sistemului național privind factura electronică RO e-Factura și factura electronică în România, precum și pentru completarea Ordonanței Guvernului nr. 78/2000 privind omologarea, eliberarea cărții de identitate a vehiculului și certificarea autenticității vehiculelor rutiere în vederea introducerii pe piață, punerii la dispoziție pe piață, înmatriculării sau înregistrării în România, precum și supravegherea pieței pentru acestea, Publicat în  Monitorul Oficial nr. 960 din 7 octombrie 2021. Ordonanța de urgență nr. 28 din 25 martie 1999 (**republicată**)privind obligația operatorilor economici de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale, Publicat în  Monitorul Oficial nr. 75 din 21 ianuarie 2005. Hotărâre nr. 355 din 20 aprilie 2023 privind modificarea și completarea Normelor metodologice pentru aplicarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 28/1999 privind obligația operatorilor economici de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 479/2003, Publicat în Monitorul Oficial nr. 344 din 24 aprilie 2023.
0

Problematica deducerii TVA-ului raportat la bonurile fiscale în context RO e-Factura. Clarificări necesare

A trecut deja mai bine de un an de la momentul lansării obligativității utilizării platformei naționale RO eFactura în spectrul ,,oficializării” relației de afaceri de tip B2B, iar recent pe direcția B2C. Nu trebuie să uităm și de punctul zero al aplicabilității sancțiunilor care corespunde cu luna iulie a anului 2024. Practica antreprenorială uzuală nu relevă încă situații concrete legate de sancționare, cel puțin raportat la ceea ce cunoaștem la acest moment. Oricum, în situația derulării unei inspecții fiscale în cadrul entității, aspectele legate de conformare cu privire la legislație în materie de RO e-factura vor fi aduse necontenit în lumina reflectoarelor. Acest aspect responsabilizează conducătorii departamentelor financiar-contabile să respecte îndeaproape toate normele cu privire la utilizarea platformei, chiar și în absența sancționării. Ba mai mult, este indicat să formăm și să promovăm necontenit dezvoltarea unei culturi a corectitudinii și a depunerii eforturilor de respectare a normelor specifice, chiar și în spatele ușilor închise, atunci când procesele derulate de către companie nu se află în vizorul inspectorilor fiscali. Adesea, această practică lipsește din cadrul companiilor, din motive mai mult sau mai puțin obiective. Rescrierea regulilor jocului antreprenorial în context RO e-factura reprezintă o preocupare principală pentru fiecare antreprenor interesat de aspectul conformității și legalității fiscale. Interdependența sistemelor digitale fiscale fac ca problematica acurateței datelor declarate prin intermediul acestora să fie acutizată. Înainte de apariția sistemului național RO e-TVA, informația transmisă în cadrul E-facturii circula în dublu sens: de la contribuabili la Agenția Națională de Administrare Fiscală. De la momentul lansării sistemului RO e-TVA, informația deține impact multiplu. Declararea datelor în cadrul RO e-factura, a RO e-case de marcat electronice fiscale și în cadrul RO e-Transport deține valențe asupra conturării decontului precompletat de TVA. În acest context, utilizarea în parametrii de corectitudine a acestora este un aspect cu influență semnificativă asupra decontului de TVA precompletat aferent formularului P300. Pe scurt! Procesul clarificării noutăților fiscale sub lupa specialiștilor… Pe fondul regulilor trasate de utilizarea sistemului național RO e-factura, cum ne raportăm la bonurile fiscale? Acestea trebuie încărcate în cadrul platformei? De pe terenul pragmaticii. Antreprenorii au întrebat, iar noi am oferit răspunsul… Implementarea sistemului național RO e-factura modifică regulile privind deducerea taxei pe valoare adăugată aferent achizițiilor realizate pe baza bonului fiscal emis cu ajutorul aparatelor de marcat electronice fiscale? În esență… Procesul clarificării noutăților fiscale sub lupa specialiștilor… Încă de la momentul lansării platformei naționale RO e-factura, o serie de problematici identificate pe traseul ralierii la conformitate fiscală au stat permanent sub atenția specialiștilor. Maparea principalele modificări survenite în structura sistemului au fost concretizate în repere concrete plasate pe harta paradigmelor digitalizării fiscale. Unul dintre cei mai importanți factori atunci când discutăm despre rolul documentelor de evidență primară reconturat de reformele digitalizării fiscale este arondat colectării/deducerii de TVA. Ce cutume ar trebui să respectăm pentru a asigura gestionarea corectă a taxei pe valoare adăugată? În episodul de astăzi, vom face referire la problematica deducerii TVA-ului aferentă bonurilor fiscale în contexte inovative din punct de vedere digital, trasate de apariția sistemului național RO e-factura. Un aspect în care domnește incertitudinea în rândul antreprenorilor. În vederea conferirii caracterului pragmatic vom răspunde punctual la cele mai des întâlnite spețe în  terenul practicii de afaceri raportat la subiectul lansat. Pe fondul regulilor trasate de utilizarea sistemului național RO e-factura, cum ne raportăm la bonurile fiscale? Acestea trebuie încărcate în cadrul platformei? Singurele documente care trebuie încărcate în cadrul platformei naționale RO eFactura sunt reprezentate de facturile emise în relația derulată între companii (B2B), facturile emise de către companii pentru prestarea de servicii, executarea de lucrări ori livrarea de bunuri către persoanele fizice precum și cele emise în relația de tip B2G. Niciun alt document, indiferent de natura acestuia ori de specificul tranzacției efectuate nu își găsește locul în cadrul sistemului național RO e-Factura. Cel puțin, nu la momentul actual, raportat la reglementările momentului. De pe terenul pragmaticii. Antreprenorii au întrebat, iar noi am oferit răspunsul… Ei au întrebat: Unul dintre antreprenorii novice expune situația conform căreia ca urmare a prestării unui serviciu pentru care a primit doar bon fiscal cu mențiunea CIF-ului companiei există posibilitatea deducerii TVA-ul aferent, deoarece acest document nu este regăsit în cadrul platformei RO e-factura. Iar noi am oferit răspunsul: OUG 120/2021 privind administrarea, funcționarea și implementarea sistemului național privind factura electronică RO e-factura aduce clarificări în legătură cu obligativitatea utilizării sistemului RO e-factura pentru oficializarea relațiilor comerciale derulate între companii, între persoane fizice și companii precum și pe direcția persoanelor juridice și a instituțiilor guvernamentale. Conform normelor în vigoare la momentul actual cu privire la utilizarea sistemului RO e-factura, bonurile fiscale fac excepție de la obligativitatea încărcării în cadrul sistemului. Astfel, articolul 1 al actului normativ fixează aspectul legat de excluderea bonurilor fiscale ce îndeplinesc condițiile unei facturi simplificate de la obligativitatea transmiterii prin intermediul sistemului. Astfel, posibilitatea deducerii taxei pe valoare adăugată în acest context nu este dependentă de încărcarea documentului în cadrul platformei RO e-factura. Nu vom regăsi astfel de documente în cadrul sistemului național RO e-factura, fie că discutăm despre facturi proforme, aviz de însoțire a mărfii ori bonuri fiscale. Compania va putea astfel să își deducă TVA-ul aferent operațiunii specifice bonului fiscal respectiv, dacă acesta respectă, bineînțeles normele în vigoare cu privire la întocmirea acestui document. Implementarea sistemului național RO e-factura modifică regulile privind deducerea taxei pe valoare adăugată aferent achizițiilor realizate pe baza bonului fiscal emis cu ajutorul aparatelor de marcat electronice fiscale? În cadrul art. 69, alin. (6) din Normele metodologice aferente art. 299 din cadrul Legii nr. 227/2015 privind Codul Fiscal sunt aduse mențiuni asupra posibilității privind deducerea taxei pe valoare adăugată pe baza bonurilor fiscale emise de către aparatul de marcat electronic fiscal și primite de către contribuabili pentru achiziții de bunuri și servicii. Atenție! Condiția principală pentru conturarea cadrului privind deductibilitatea TVA-ului pe baza bonului fiscal este reprezentată de înscrierea de către emitentul bonului fiscal (furnizorul) a codului unic de identificare fiscală în scopuri de TVA al beneficiarului. Cadrul normativ precizează faptul că acestă mențiune se realizează cu ajutorul aparatului de marcat electronic fiscal. De asemenea, pentru îndeplinirea criteriului de deductibilitate, valoarea bonului fiscal nu trebuie să depășească 100 de euro. Astfel, actele legislative ce reglementează activitatea sistemului național RO e-factura nu produc modificări la nivelul principiilor legate de aspectul deducerii taxei pe valoare adăugată. Așadar regimul privind deducerea taxei pe valoare adăugată nu suportă modificări în urma apariției obligativității utilizării sistemului național RO e-factura începând cu data de 01.01.2024. În esență… Este bine să reținem faptul că implementarea sistemului național RO e-factura nu produce efecte asupra deducerii taxei pe valoare adăugată din perspectiva bonurilor fiscale primite pentru achiziționarea de bunuri și servicii. Taxa pe valoarea adăugată poate fi dedusă pe baza respectării prevederilor legale cu privire la elementele obligatorii care trebuie conținute de către bonul fiscal emis de către prestatorul de servicii/furnizorul de bunuri. De asemenea, platforma este utilizată pentru încărcarea facturilor emise în sens triplu: pe direcția relației de tip B2B, B2C și B2G, bonurile fiscale fiind excluse din cadrul acestei categorii.   Referințe principale de informare Ordonanță de urgență nr. 120 din 4 octombrie 2021 privind administrarea, funcționarea și implementarea sistemului național privind factura electronică RO e-Factura și factura electronică în România, precum și pentru completarea Ordonanței Guvernului nr. 78/2000 privind omologarea, eliberarea cărții de identitate a vehiculului și certificarea autenticității vehiculelor rutiere în vederea introducerii pe piață, punerii la dispoziție pe piață, înmatriculării sau înregistrării în România, precum și supravegherea pieței pentru acestea, Publicat în  MONITORUL OFICIAL nr. 960 din 7 octombrie 2021. Rentrop & Straton, E-FACTURA în 50 de întrebări și răspunsuri, Material în format electronic. Codul fiscal din 8 septembrie 2015 (Legea nr. 227/2015), Publicat în  MONITORUL OFICIAL nr. 688 din 10 septembrie 2015.
0

Gestiunea stocurilor Gestiunea global-valorică VS gestiunea cantitativ-valorică. Episodul 2

Episodul 1: Gestiunea global-valorică VS gestiunea cantitativ-valorică Ca antreprenor novice sau dimpotrivă, experimentat, provocările specifice epocii economiei contemporane pot să dețină o notă acutizată din punct de vedere a dificultății expuse. Pentru unii dintre cei care fac parte din peisajul mediului de business problematica gestiunii stocurilor este vitală pentru bunul mers al afacerii. Transformările specifice digitalizării în ansamblu a proceselor de afaceri pun antreprenorii în reală dificultate. Aceștia trebuie să identifice cele mai adecvate instrumente pentru a gestiona eficient schimbarea. Aceste aspecte vizează și problematica gestiunii stocurilor, principalul fenomen cu rezonanță asupra acestora fiind RO e-SAF-T. Unul dintre aspectele de primă importanță pentru afaceri este reprezentat de gestiunea stocurilor. Lansarea sistemului național RO e-SAF-T redirecționează lumina asupra subiectului. Care este sensul în care această paradigmă redirecționează plenar reflectoarele asupra problematicii RO e-SAF-T? Așa cum știm din materialele postate anterior, declarația de Stocuri a început să fie solicitată de către organele de control fiscal însă nu se bucură de o popularitate foarte crescută în rândul contribuabililor, aspect care îngreunează puțin procesul de întocmire a acesteia. Astfel, declarația SAF-T la cerere cuprinde în manieră exclusivă aspecte legate de situația stocurilor societății sau stocurilor la dispoziția entității, situația mișcărilor privind stocurile funcție de tranzacțiile realizate, opisul tipologiei mișcărilor de stocuri, specificații privind proprietarii stocurilor în cazul stocurilor la dispoziția entității. O influență semnificativă asupra raportării o deține metoda de gestiune utilizată pentru evidența stocurilor. Pe scurt! Una dintre provocările problematicii în context RO e-SAF-T O altă nuanță a problematicii Metoda cantitativ-valorică pe înțelesul antreprenorilor Aspecte diferențiale… Una dintre provocările problematicii în context RO e-SAF-T Des vehiculată de către antreprenori și validată în mod particular de către specialiști, una dintre cele mai mari provocări ale gestiunii stocurilor pe fondul apariției paradigmei RO e-SAF-T este legată de maniera de lucru din punct de vedere a gestionării informatizate a datelor. O serie de companii gestionează separat stocurile prin intermediul unui soft special conceput pentru gestiunea acestora. Este indicat să obținem asigurări cu privire la maniera performantă de gestiune a datelor legate de stocuri în așa fel încât să acoperim cerințele de raportare specifice acestui spectru. Și aici, echipa Facturis Online se dovedește a fi aliatul potrivit pentru ca problematica gestionării stocurilor pentru îndeplinirea cerințelor declarative să fie tratată corespunzător în așa fel încât declarația informativă D406 care se referă în mod deosebit la raportarea la cerere să îndeplinească atributul complexității și al acurateței din punct de vedere a datelor transmise. O altă nuanță a problematicii O altă provocare de același calibru cu cea prezentată anterior face trimitere la metoda utilizată de entitate cu privire la gestiunea stocurilor. Astfel, se conturează cele două metode de evidență, și anume: metoda global-valorică, respectiv, metoda cantitativ-valorică. Fiecare dintre acestea, îmbracă o altă față atunci când vine vorba despre raportarea la cerere cu privire la declarația de Stocuri. Mai multe informații cu privire la aceste aspecte pot fi accesate prin intermediul blogului nostru care conturează elementele de noutate cu privire la incidența tipului de evidență a stocurilor asupra declarației D406. Te provocăm astfel să arunci o scurtă privire asupra postărilor noastre anterioare. Pentru a înțelege implicațiile celor două metode asupra manierei de întocmire a declarației informative cu privire la Stocuri, trebuie să asimilăm principalele caracteristici ale acestor metode de gestionare a acestora. În cadrul episodului anterior, am scos în relief principalele caracteristici ale metodei global-valorice. Acestea au fost explicate pe înțelesul antreprenorului, pentru a fi mult mai facil de asimilat de către orice inițiator de afaceri. Astăzi, prin intermediul acestui material, vom contura cele mai importante caracteristici ale metodei cantitativ-valorice într-o manieră care să faciliteze drumul spre înțelegerea implicațiilor metodei asupra gestiunii de stocuri. Metoda cantitativ-valorică pe înțelesul antreprenorilor Ce este bine să știi de la bun început, este faptul că, această metodă are un grad mai ridicat de complexitate decât metoda global-valorică. Și din punct de vedere a volumului de muncă dar și din perspectiva documentelor care necesită întocmite. Totuși, aceasta oferă o imagine transparentă a situației stocurilor prin prisma evidenței detaliate cu privire la elementele legate de gestiunea stocurilor. În acest caz, pentru stocuri se întocmește fișa de magazie, spre deosebire de metoda global-valorică unde nu este necesară întocmirea acestui document, doar a Raportului de Gestiune Zilnic. În cadrul fișelor de magazie se înregistrează documentele de intrare și de ieșire cu privire la stocuri evidențiate din punct de vedere cantitativ. Evidența acestora se realizează la locul de depozitare. Ulterior, se realizează centralizarea acestor date în borderouri, care se transmit către departamentul de contabilitate. Această metodă de evidență a stocurilor se pretează pentru orice tip de entitate, indiferent de caracteristicile stocurilor deținute de aceasta. În cazul stocurilor care sunt evidențiate prin metoda cantitativ-valorică, în cadrul notei de recepție este menționat doar prețul de achiziție, spre deosebire de metoda global-valorică unde mențiunea prețului de vânzare este obligatorie. Astfel, prețul de vânzare este flexibil, nefiind obligatoriu de menționat în cadrul fiecărui NIR. În acest sens nu se remarcă nicio restricție, modificarea prețului nefiind un aspect necesar de justificat prin intermediul documentelor. Evidența stocurilor prin intermediul acestei metode conferă posibilitatea cunoașterii situației specifice cu privire la stocuri cu privire la cantități, preț de intrare precum și valoare de ieșire. Unul dintre avantajele principale ale metodei este legat de posibilitatea urmăririi situației detaliate cu privire la profitul obținut pe fiecare tip de stoc în parte, aspect care contribuie la adoptarea corectă a deciziei de eliminare din gestiune a unui produs neperformant și care nu generează profit pentru entitate. În mod frecvent, gestiunea stocurilor evidențiate prin intermediul acestei metode este integrată în cadrul modulului de contabilitate, aspect care conferă cunoașterea situației stocurilor la orice moment (numărul de bucăți din fiecare produs precum și valoarea acestuia). Valoarea produselor se determină funcție de metoda de descărcare a stocurilor. Printre cele mai utilizate metode se remarcă metoda FIFO (primul intrat, ultimul ieșit), metoda LIFO (ultimul intrat, primul ieșit), metoda CPM (costului mediu ponderat). Cea mai utilizată metodă în practica de afaceri este metoda FIFO care presupune descărcarea de gestiune în ordine intrării stocurilor în entitate. Astfel, produsele cu costurile vechi sunt scoase primele din cadrul evidenței. Gestiunea stocurilor prin intermediul acestei metode permite determinarea profitului pe fiecare tip de produs precum și a procentului aferent acestuia din totalul vânzărilor realizate, un aspect crucial pentru definirea strategiei comerciale. De asemenea, metoda cantitativ-valorică deține un grad de complexitate mai ridicat atunci când discutăm despre transmiterea declarației SAF-T cu privire la stocuri. Iată mai jos imaginea celor mai importante specificități ale metodei de gestiune cantitativ-valorice: Fiecare dintre cele două metode de evidență a stocurilor, fie că discutăm despre metoda global-valorică ori cantitativ-valorică sunt utilizate în activitatea practică a afacerilor. Orice entitate, în relație cu necesitățile de informare și cu volumul de muncă alege să utilizeze una dintre aceste mijloace de evidență. Există totuși unele discuții la momentul actual, în context RO e-SAF-T cu privire la obligativitatea utilizării metodei cantitativ-valorice în detrimentul celeilalte metode, sau viceversa. Deoarece unii antreprenori utilizează metoda global-valorică pentru tipul de activitate derulat, se întreabă dacă aceasta poate îndeplini cerințele de raportare în ceea ce privește solicitările ANAF cu privire la raportarea specială, cea referitoare la stocuri. În altă ordine de idei, dacă gestiunea stocurilor se realizează pe baza metodei global-valorice, nu se pot declara anumite informații complexe cu privire la stocuri. Metoda nu oferă bazele furnizării informațiilor laborioase cu privire la gestiunea stocurilor. Ce este bine să cunoaștem însă, este faptul că legislația în vigoare nu ne obligă să utilizăm metoda cantitativ-valorică. Nu apar modificări de această natură pe fondul implementării RO e-SAF-T. Totuși, este indicat să realizăm o reconfigurare a traseului și să alegem cea mai bună metodă de gestiune, ținând cont de toți factorii care intră în legătură directă cu acest aspect. Aspecte diferențiale… Acum că am conturat cele mai importante caracteristici ale celor două metode, finalizăm problematica cu tabloul comparativ dintre aceste două metode de gestiune a stocurilor. Așadar, acestea fiind spuse încheiem materialul cu recomandarea ca fiecare antreprenor să evalueze parametrii funcționali caracteristici cu privire la stocuri, și funcție de aceștia să adopte cea mai bună decizie privitor la una dintre utilizarea uneia dintre cele două metode, și anume gestiunea global-valorică sau gestiunea cantitativ-valorică.   Referințe principale de informare Gestiunea stocurilor. Bazele cercetării operaționale, material în format electronic, disponibil la adresa: https://www.asecib.ase.ro/Mitrut%20Dorin/Curs/bazeCO/pdf/53Gest-stoc.pdf. Codul fiscal din 8 septembrie 2015 (Legea nr. 227/2015), Publicat în  Monitorul oficial nr. 688 din 10 septembrie 2015. Legea contabilității nr. 82 din 24 decembrie 1991, Publicat în  Monitorul oficial nr. 454 din 18 iunie 2008. Ordinul nr. 1802 din 29 decembrie 2014 pentru aprobarea Reglementărilor contabile privind situaţiile financiare anuale individuale şi situaţiile financiare anuale consolidate.
0
1
3
4
5
6
7
19