Casa de Marcat

Casele de marcat electronice fiscale. Tot ce trebuie să știi la momentul actual cu privire la utilizarea acestora

În timp ce marea majoritate a antreprenorilor vâslesc necontenit pentru a ajunge la limanul conformității fiscale privitor la raportarea RO e-SAFT, o altă categorie se confruntă cu diverse alte provocări care se izbesc în valuri asupra afacerii. Apariția pe tărâmul mediului de business a paradigmelor inovative ale momentului nu eclipsează total toate celelalte responsabilități care compun bazele unei afaceri și contribuie la menținerea relevanței acestora în contexte economice realmente greu de preconizat la momentul actual. Chiar dacă presiunea adoptării sistemelor digitale fiscale în cadrul proceselor interne este covârșitoare, nu trebuie să trecem cu vederea peste multitudinea de alte obligații ale antreprenorilor cu privire la afacerea derulată. Unul dintre aceste aspecte face referire la utilizarea aparatelor de marcat electronice fiscale. O serie de antreprenori care abia văd zorii antreprenoriatului trebuie să cunoască toate aspectele legate de obligativitatea utilizării AMEF-urilor în vederea ralierii la conformitatea fiscală și legală. Pe scurt! Ce este aparatul de marcat electronic fiscal și cine este obligat la deținerea și utilizarea acestuia? Exemplu de bună practică! Care este maniera de obținere a unui aparat de marcat electronic fiscal? Exemple din viața practică a antreprenorilor Ce ar trebui să cunosc după ce am achiziționat aparatul de marcat electronic fiscal? Care este momentul în care ia naștere obligația de utilizare a aparatelor de marcat electronice fiscale? Ce se modifică la momentul actual în utilizarea AMEF-urilor ca urmare a apariției paradigmei RO e-case de marcat electronice fiscale? Ce este casa de marcat și cine este obligat la deținerea și utilizarea acesteia? Probabil că nu ești străin de necesitatea utilizării caselor de marcat atunci când discutăm despre ,,oficializarea” unor afaceri în sfera comerțului. Nu pentru orice tip de business derulat este obligatorie achiziționarea unei case de marcat. Atenție! A deține nu este suficient! Important este să utilizăm conform nomelor în vigoare acele aparate de marcat electronice fiscale, nu doar să le deținem. Trebuie să aducem în lumină și un aspect mai neplăcut din sfera practicii tranzacționale. Foarte multe scurgeri de natura evaziunii fiscale au loc prin evitarea consemnării tuturor tranzacțiilor aferente prin intermediul aparatului de marcat electronic fiscal. Casele de marcat electronice fiscale sunt utilizate de către operatorii economici care au contact direct cu populația generalizată. Concret, aparatele de marcat electronice fiscale sunt utilizate de către agenții economici care încasează, integral sau parțial, cu numerar sau prin utilizarea cardurilor de debit/credit ori a substitutelor de numerar, contravaloarea bunurilor livrate în comerțul cu amănuntul ori a serviciilor prestate. Atenție! Agenții economici care intră în relație directă de comercializare cu populația sunt obligați să respecte prevederile în vigoare cu privire la aspectul utilizării AMEF-urilor. Nu este o chestiune de opțiune, aceasta deține caracter obligatoriu. În această manieră, agenții economici au obligația să elibereze clienților, persoane fizice sau juridice, bonul fiscal. De asemenea, la solicitarea clienților, operatorul economic va elibera și factura care, conform reglementărilor în vigoare trebuie să fie corelată la data emiterii bonului fiscal. Exemplu de bună practică! Pentru achiziția unor materiale consumabile (hârtie), clientul X SRL solicită furnizorului, după emiterea bonului fiscal, factura. Acesta din urmă va emite documentul și îl va elibera clientului. Care este incidența operațiunii asupra contabilității furnizorului? În primul rând, factura informativă emisă la bonul fiscal va fi marcată prin codul 751 (cod specific pentru încărcarea acestui document în cadrul platformei RO e-Factura). Marcarea facturii se va realiza în vederea transmiterii corecte a documentului în cadrul platformei RO eFactura. Care sunt incidențele transmiterii eronate a acestuia? Putem să discutăm despre impactul în dublu sens a marcării eronate a facturii. În primul rând, nu sunt respectate cerințele privind codificarea facturilor în cadrul sistemului, coduri prevăzute în cadrul ghidului de utilizare a acestuia. A doua consecință este reprezentată de preluarea greșită a facturii în cadrul sistemului RO e-TVA, decontul precompletat P300 fiind eronat și necorelat la datele declarate de către contribuabil prin decontul depus de către acesta prin formularul D300. În acest fel, efectele erorii nu sunt izolate. Acestea manifestă răsunet asupra mai multor sisteme de digitalizare fiscală. Care este maniera de obținere a unui aparat de marcat electronic fiscal? Aparatele de marcat electronice fiscale pot fi obținute de la distribuitori autorizați. Un distribuitor autorizat este considerat operatorul economic ce deține autorizație de distribuție emise de către Comisia de autorizare a distribuitorilor pentru aparate de marcat electronice fiscale avizate tehnic. Lista acestor distribuitori este disponibilă prin accesarea următorului link: https://mfinante.gov.ro/documents/35673/217758/ListaSintetica_31052023.pdf. Exemple din viața practică a antreprenorilor Ca urmare a unei defecțiuni tehnice, operatorul economic X nu poate utiliza casa de marcta. Ce poate face în acest timp de ,,nefuncționalitate” al aparatului de marcat electronic fiscal? Conform art. 1, alin. 8 din cadrul OUG 28/1999, în cazul defectării aparatului de marcat electronic fiscal din varii motive, până la repunerea în funcțiune a acestuia, operatorul economic X este obligat să înregistreze într-un registru special toate operațiunile efectuate și să emită chitanțe pentru respectivele operațiuni, și facturi, la cererea clientului. Dacă agentul economic menționat mai sus desfășoară activitatea de transport în regim de taxi, atunci este scutit de la înregistrarea operațiunilor în cadrul registrului enunțat anterior în situația în care aparatul de marcat electronic fiscal suferă diverse defecțiuni. De asemenea, prevederea nu se aplică în cazul în care operatorul economic utilizează, pentru înregistrarea veniturilor, aparate de marcat electronice fiscale care sunt integrate în echipamente nesupravegheate. Nu se fac specificații asupra acestor aspecte în cadrul speței de mai sus, motiv pentru care se aplică varianta în care operatorul economic va consemna operațiunile în cadrul acelui registru. Atenție însă, este nevoie de o dovadă a notificării distribuitorului autorizat în vederea soluționării defecțiunii, pentru a face dovadă în fața organelor de control. Notificarea cu privire la defecțiunile identificate este valabilă doar dacă se efectuează conform înțelegerii dintre operatorul economic și distribuitorul autorizat la momentul comercializării aparatului de marcat electronic fiscal. În afara oricărei alte conjuncturi decât cea menționată anterior, este interzisă înmânarea către clienți a altor documente decât bonul fiscal. Dacă agentul economic refuză înmânarea bonului fiscal către client, atunci, acest din urmă are dreptul de a beneficia de bunul achiziționat ori serviciul prestat fără a achita contravaloarea acestuia. Ce ar trebui să cunosc după ce am achiziționat aparatul de marcat electronic fiscal? După achiziționarea aparatului de marcat electronic fiscal, acesta trebuie să treacă prin operațiunea de fiscalizare. Adică, prin procedura tehnică de trecere de la starea nefiscală la starea fiscală. Acest proces cu privire la fiscalizarea casei de marcat este prezentat pe larg în cadrul blogului nostru. Găsești materialul prin accesarea următorului link: https://facturis-online.ro/casa-de-marcat/6-pasi-necesari-de-parcurs-pentru-marcarea-drumului-spre-fiscalizarea-aparatelor-de-marcat-electronice-fiscale.html. Atenție! Neîndeplinirea prevederii legale raportat la obligativitatea operatorilor economici de a se dota cu aparate de marcat electronice fiscale, achiziționate doar de la furnizorii acreditați, se sancționează cu amendă care pornește de la 10 000 de lei și poate ajunge până la 20 000 de lei, la care se adaugă și măsura suplimentară de suspendare a activității agentului economic până la momentul dotării cu aparat de marcat electronic fiscal și a prezentării dovezii de achitare a amenzii (integral sau jumătate din cuantumul acesteia). De asemenea, se recurge și la confiscarea sumelor pentru care nu au fost emise documente justificative. Care este momentul în care ia naștere obligația de utilizare a caselor de marcat electronice fiscale? Dacă îți pui întrebări asupra momentului concret de inițiere a utilizării aparatului de marcat electronic fiscal, răspunsul îl regăsești punctual în cadrul art. 6 al OUG 28/1999 care reglementează toate aspectele cu privire la utilizarea unui AMEF. Astfel, obligația utilizării caselor de marcat ia naștere la data începerii activității comerciale desfășurate în fiecare locație. Exemplu de bună practică… Societatea XYZ SRL își demarează pe data de 01.04.2025 activitatea în sfera comerțului cu amănuntul conform codului CAEN 4719 Comerț cu amănuntul in magazine nespecializate, cu vânzare predominanta de produse nealimentare. În această manieră, la data de 1 aprilie 2025, operatorul economic va deține un aparat de marcat electronic fiscal în statusul fiscalizat, care să permită emiterea bonului fiscal și înmânarea acestuia către clienți. Dacă doar din data de 2 aprilie 2025, sau oricare altă dată ulterioară, va utiliza aparatul de marcat electronic fiscal, atunci intră sub incidența prevederilor legate de aplicarea sancțiunilor. Ce se modifică la momentul actual în utilizarea AMEF-urilor ca urmare a apariției paradigmei RO e-case de marcat electronice fiscale?  Nu putem să încheiem materialul fără a face trimitere la modul în care noile paradigme ale digitalizării fiscale amprentează activitatea derulată prin intermediul aparatelor de marcat electronice fiscale. Ce trebuie să remarcăm în acest sens, este faptul că, una dintre principalele incidențe ale paradigmei RO e-case de marcat electronice fiscale este redată de conturarea automată a Raportului care stă la baza precompletării decontului de TVA, formularul P300. Acestea se conturează pe baza informațiilor transmise automat către serverele ANAF cu privire la activitatea comensurată zilnic prin intermediul aparatului de marcat electronic fiscal. Dacă dorești să afli mai multe informații despre acest subiect, te invităm să accesezi materialul postat de noi pe această temă: https://facturis-online.ro/casa-de-marcat/sistemul-national-ro-e-case-de-marcat-o-alta-paradigma-din-lumea-marcajelor-e-ce-este-necesar-sa-ai-in-vedere.html. Chiar dacă la momentul actual cele mai în vogă subiecte sunt legate de raportarea RO e-SAF-T și alte aspecte a căror termene limită se apropie și produc presiune asupra antreprenorilor, nu trebuie să omitem și alte aspecte de interes pentru bunul mers al unei companii.   Referințe principale de informare Codul fiscal din 8 septembrie 2015 (Legea nr. 227/2015), Publicat în  MONITORUL OFICIAL nr. 688 din 10 septembrie 2015. Ordonanța de urgență nr. 28 din 25 martie 1999 (**republicată**)privind obligația operatorilor economici de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale, Publicat în  Monitorul Oficial nr. 75 din 21 ianuarie 2005. Hotărâre nr. 355 din 20 aprilie 2023 privind modificarea și completarea Normelor metodologicepentru aplicarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 28/1999 privind obligația operatorilor economici de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 479/2003, Publicat în Monitorul Oficial nr. 344 din 24 aprilie 2023.
0

Reperarea bonului fiscal pe traseul sistemului național RO e-factura

Dacă ai întreba antreprenorii momentului care este una dintre cele mai mari provocări cu care se confruntă pe traseul digitalizării fiscale a afacerii în context RO e-factura, ce răspuns crezi că ai primi? Cu siguranță, unul corelat la modalitatea de menținere sau chiar sporire a gradului de conformitate fiscală în ceea ce privește utilizarea corectă a platformei prin prisma gestionării corecte a documentelor de evidență primară. Temerea este justificată. Bunul mers al companiilor la ora actuală este influențat major de modalitatea în care este gestionată schimbarea care vine odată cu digitalizarea fiscală. Una dintre cele mai semnificative responsabilități a departamentului financiar-contabil al companiei este legată de reperarea rolului fiecărui document din cadrul circuitului informațional în contextul lansării digitalizării fiscale. Utilizatorii sistemelor precum și antreprenorii trebuie să fie informați cu privire la circuitul informațional al documentelor în contextul paradigmelor digitalizării fiscale. De aceea, rolul nostru pentru conturarea minighidului de utilizare a acestor documente este dublu justificat: pe de-o parte datorită impactului utilizării platformei naționale RO eFactura asupra documentelor de evidență primară precum și a altor paradigme ale digitalizării fiscale, iar pe de altă parte datorită importanței semnificativ crescute a clarificării manierei de reformare a domeniului financiar-contabil sub apanajul modernizării. Indicatorul cu marcaj de oprire Indicatorul cu marcaj de oprire este poziționat astăzi în dreptul conceptului de bon fiscal. Staționarea este una justificată. Apariția și implementarea sistemelor digitale aștern adesea un nor de incertitudine asupra modalității de utilizare a documentelor de evidență primară în contexte dificil de preconizat de către antreprenori. Se remarcă astfel o serie de antreprenori care să rătăcesc în drumul spre atingerea conformității fiscale. Rolul nostru este să repunem pe direcția corectă pe orice factor decizional al afacerii interesat de maximizarea gradului de conformitate legală și fiscală. Așadar, astăzi pornim spre drumul spre clarificarea rolului bonului fiscal în contexte inovative precum este cel dictat de apariția sistemului național RO e-factura. Un reper important pe noul traseu al circuitului informațional al documentelor de evidență primară. Ce este bonul fiscal, care sunt circumstanțele care ocazionează emiterea acestuia și cum este utilizat bonul fiscal pe fondul apariției sistemului RO efactura? Acestea, precum și alte aspecte arondate subiectul vor fi clarificate în cele ce urmează. Ce este bonul fiscal și care este rolul acestui în noul context al digitalizării fiscale? Conform art. 4 din cadrul OUG 28/1999 privind obligația operatorilor economici de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale, bonul fiscal reprezintă documentul emis de aparatul de marcat electronic fiscal. Astfel, bonul fiscal reprezintă un document de certificare a încasării contravalorii bunurilor livrate ori a serviciilor prestate, fiind un document cu caracter justificativ. În situația în care te întrebi dacă bonul fiscal își pierde din intensitatea relevanței în contextul apariției noilor paradigme ale modernității fiscale, putem să infirmăm această ipoteză la momentul actual. Astfel, rolul său de document justificativ își menține valabilitatea și în noul cadru dictat de utilizarea platformei naționale RO e-factura, chiar dacă acesta nu este în mod direct conectat la ceea ce presupune utilizarea sistemului. Care sunt circumstanțele în care o companie este obligată la emiterea bonului fiscal? Bonul fiscal este documentul emis de către aparatul de marcat electronic fiscal în momentul efectuării unei tranzacții, fie că discutăm despre livrarea unui bun ori prestarea unui serviciu. Practic, orice operator economic care deține un aparat de marcat electronic fiscal este obligat să emită bon fiscal. Conform art. 1 din cadrul OUG nr. 28/1999 privind obligația operatorilor economici de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale, aceștia sunt obligați să utilizeze aparate de marcat electronice fiscale în situația în care încasează, integral sau parțial, cu numerar sau prin utilizarea cardurilor de debit/credit sau a substitutelor de numerar, contravaloarea bunurilor livrate ori a serviciilor prestate efectuate direct către populație. În acest context, emiterea bonurilor fiscale și înmânarea acestora către utilizatori este o prevedere cu caracter obligatoriu. Atenție! Când nu este necesară eliberarea bonului fiscal? Emiterea bonului fiscal și înmânarea acestuia clientului nu este obligatorie în contextul în care operatorii dețin aparate de marcat electronice fiscale care nu înglobează constructiv dispozitivul de imprimare. Astfel, pentru aparatele de marcat electronice fiscale integrate în cadrul echipamentelor nesupravegheate (de exemplu, automate comerciale ce funcționează pe bază de plată cu cardul) nu este obligatorie integrarea dispozitivelor de imprimare și de afișaj. Trebuie să cunoști faptul că înmânarea bonului fiscal către client reprezintă un aspect cu caracter obligatoriu. În situația în care acest fapt este omis în totalitate sau respectat doar parțial (în sensul în care clientul primește un alt document în afara bonului fiscal), clientul este obligat să solicite eliberarea acestuia. Singura excepție în acest sens este redată de situația în care ca urmare a defectării casei de marcat nu există tehnic posibilitatea eliberării bonului fiscal. În situația în care operatorul economic refuză înmânarea bonului fiscal, clientul are dreptul de a beneficia de bunul achiziționat ori de serviciul prestat în regim gratuit. Care sunt principalele elemente care trebuie conținute de către bonul fiscal? În conformitate cu art. 4 din cadrul OUG 28/1999 cu modificările și completările ulterioare, printre elementele principale ale bonului fiscal se numără: elementele de identificare ale operatorului economic emitent, adresa de la locul de instalare a aparatului de marcat fiscal, logotipul și seria de instalare a AMEF-ului, elementele de identificare ale bonului fiscal (număr de ordine, data și ora emiterii), denumirea bunului livrat ori a serviciului prestat, prețul, cantitatea, valoarea fiecărei operațiuni, valoarea TVA-ului și cota de taxă aplicabilă, valoarea totală a operațiunilor scutite de taxa pe valoare adăugată precum și valoarea altor taxe care nu sunt cuprinse în baza de impozitare a TVA. Ca aspect de ultimă oră cu privire la elementele obligatorii care trebuie conținute de către bonul fiscal putem să identificăm codul QR asociat datei și orei emiterii bonului fiscal, numărului de identificare al AMEF și seriei fiscală a acestuia. Această nouă reglementare a generat valuri de incertitudine în rândul operatorilor economici deținători a aparatelor de marcat electronice fiscale, în unele situații implementarea imediată a acestora fiind dificilă, chiar imposibilă. Vocea antreprenorilor cu privire la dificultățile tehnice privind implementarea noutății a avut rezonanță în spațiul legislativ, motiv pentru care termenul limită cu privire la ralierea la conformitate în acest sens a fost prelungit până la data de 1 septembrie 2025. Aspectul a fost transpus la nivelul legislației prin intermediul art. II din cadrul OUG 125/2024 pentru completarea art. 2 și suspendarea aplicării unor dispoziții din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 28/1999 privind obligația operatorilor economici de a utiliza case de marcat electronice fiscale, precum și pentru completarea Legii nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală. Un alt aspect relativ nou pentru cei care emit bonuri fiscale este legat de obligativitatea menționării în cadrul acestuia a bacșișului. Conform art. 2^3, alin. 2 din cadrul OUG 28/1999, bacșișul se evidențiază pe bonul fiscal, indiferent de modalitate de încasare a acestuia (cash sau prin intermediul instrumentelor fără numerar). O excepție de la această regulă este redată de situația în care se realizează livrarea produselor la domiciliul clientului. Care este ,,relația” bonului fiscal cu sistemul național RO e-Factura? După cum cel mai probabil cunoști, implementarea sistemului RO e-factura a modificat puțin raportarea la circuitul informațional al documentelor. În ceea ce privește bonurile fiscale și raportarea la sistemul național RO e-factura din punct de vedere a emiterii acestora, este bine să știm faptul că nu există obligativitatea transmiterii bonurilor fiscale în cadrul sistemului. Conform art. 10 din cadrul OUG 120/2021, bonurile fiscale care îndeplinesc criteriile unei facturi simplificate nu trebuie transmise în cadrul platformei RO e-factura. Astfel, utilizatorii sistemului nu sunt obligați să se ralieze regulilor privind încărcarea documentului în cadrul sistemului atunci când discutăm despre bonul fiscal, fie că este vorba despre bonurile fiscale emise în relația de tip B2B sau emise către persoanele fizice. Acum că au fost puse sub lumina reflectoarelor cele mai importante aspecte cu privire la bonul fiscal și rolul acestuia în noi contexte conturate de implementarea paradigmei digitale RO e-factura, vă propunem să urmărim câteva chestiuni pragmatice din sfera practicii de afaceri. De pe terenul practicii de afaceri… 1. Facturile emise la bonul fiscal Antreprenorii au întrebat: Care este abordarea în ceea ce privește facturile emise la bonul fiscal, în contextul RO e-facturii? Iar noi am oferit răspunsul: În ceea ce privește acest aspect, putem spune că, într-o oarecare măsură domnește ambiguitatea. Există în practica comercială situații în care ulterior emiterii unui bon fiscal să fie eliberată și factura? Da, operatorii economici pot să elibereze factură aferentă unui bon fiscal la solicitarea clientului. Un aspect de importanță majoră în acest sens, reglementat prin intermediul HG 355/2023 privind modificarea reglementărilor legate de utilizarea caselor de marcat electronice fiscale, este redat de obligativitatea eliberării facturii la bon fiscal la data eliberării celui de urmă. Aceste facturi se declară în cadrul sistemului național RO e-factura, fie că sunt emise către persoane juridice, fie că sunt emise către persoane fizice. Astfel, în termen de 5 zile calendaristice, utilizatorii sistemului RO e-factura, trebuie să încarce facturile emise în cadrul sistemului. Totuși, sunt la momentul actual o serie de controverse pe marginea problematicii. 2. Deducerea TVA aferentă bonurilor fiscale Antreprenorii au întrebat: Pentru bonurile fiscale care atestă achiziția de combustibil, care au înscris codul de TVA al beneficiarului, se poate recurge la operațiunea de deducere a taxei pe valoare adăugată? Acestea se primesc prin intermediul E-facturii? Iar noi am oferit răspunsul: Bonurile fiscale care îndeplinesc condițiile de formă și de fond pot să reprezintă bază pentru deducerea taxei pe valoare adăugată. Astfel, acestea nu trebuie să depășească valoarea de 100 de euro (inclusiv TVA) și să aibă menționat codul de identificare fiscală al beneficiarului imprimat cu ajutorul casei de marcat. Evident, reiterăm faptul că trebuie respectate condițiile de formă și de fond cu privire la întocmirea corectă a bonului fiscal și respectarea reglementărilor în vigoare raportat la emiterea acestuia. De asemenea, nu trebuie să uităm faptul că, la solicitarea clientului, operatorul economic are obligația de eliberare și a facturii, pe lângă bonul fiscal. Așa cum menționam pe parcursul materialului, nu există obligativitatea încărcării în cadrul RO eFacturii a bonurilor fiscale. Deci aceasta nu este o precondiție pentru posibilitatea deducerii taxei pe valoare adăugată. Încheiem parcursul de reperare a bonului final în noul context al digitalizării fiscale prin conturarea faptul că rolul bonului fiscal nu se diminuează pe fondul apariției și utilizării sistemului RO e-facturii. Totuși, acesta nu are relația de legătură directă cu sistemul, în sensul în care bonul fiscal emis de către operatorul economic nu trebuie încărcat în cadrul platformei. Companiile trebuie să fie vigilente pentru a respecta toate condițiile de formă și de fond în vederea asigurării deductibilității taxei pe valoare adăugată aferentă acestora. 3. Cum procedăm în situația în care am emis o factură fiscală, am trimis-o în sistemul e-Factura iar apoi clientul dorește să achite factura respectivă cu cash sau card bancar şi se emite bon fiscal?   Referințe principale de informare Codul fiscal din 8 septembrie 2015 (Legea nr. 227/2015), Publicat în  Monitorul Oficial 688 din 10 septembrie 2015. Ordonanță de urgență nr. 120 din 4 octombrie 2021 privind administrarea, funcționarea și implementarea sistemului național privind factura electronică RO e-Factura și factura electronică în România, precum și pentru completarea Ordonanței Guvernului nr. 78/2000 privind omologarea, eliberarea cărții de identitate a vehiculului și certificarea autenticității vehiculelor rutiere în vederea introducerii pe piață, punerii la dispoziție pe piață, înmatriculării sau înregistrării în România, precum și supravegherea pieței pentru acestea, Publicat în  Monitorul Oficial nr. 960 din 7 octombrie 2021. Ordonanța de urgență nr. 28 din 25 martie 1999 (**republicată**)privind obligația operatorilor economici de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale, Publicat în  Monitorul Oficial nr. 75 din 21 ianuarie 2005. Hotărâre nr. 355 din 20 aprilie 2023 privind modificarea și completarea Normelor metodologice pentru aplicarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 28/1999 privind obligația operatorilor economici de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 479/2003, Publicat în Monitorul Oficial nr. 344 din 24 aprilie 2023.
0

F4109. Pașii necesari de parcurs pentru completarea și transmiterea formularului

Acutizarea procesului de digitalizare fiscală a companiilor modifică fundalul obligațiilor declarative arondate acestora funcție de vectorul fiscal ori alte caracteristici specifice. Depunerea unor declarații, precum este cea legată de transmiterea datelor privind utilizarea aparatelor de marcat electronice fiscale (A4200) ies de sub egida contribuabilului odată cu apariția paradigmei informaționale moderne raportată la RO e-case de marcat electronice fiscale. Aspect justificat pe fondul multiplelor beneficii generate de apariția paradigmelor modernității asupra aspectelor fiscale ale afacerilor. Deși contribuabilii se așteaptă la simplificarea masivă a schemei declarative sub impactul apariției tehnologiilor informaționale moderne, totuși, unele aspecte relaționate la activitatea/inactivitatea aparatelor de marcat electronice fiscale rămân sub responsabilitatea contribuabilului. Este și cazul formularului F4109, care trebuie transmis cu o regularitate lunară de către acei contribuabili care dețin aparate de marcat electronice fiscale dar nu le utilizează într-o anumită perioadă de referință. Anterior, am adus în atenția antreprenorilor rolul formularului F4109 pe fondul digitalizării fiscale accelerate. Este redefinit acest rol în contextul apariției paradigmei RO e-case de marcat electronice fiscale? Își menține formularul F4109 relevanța în contextul digitalizării fiscale? Cum se integrează F4109 în procesul digitalizării AMEF-urilor? Care este impactul transmiterii F4109 asupra muncii activității profesionistului contabil și care este interconexiunea cu alte paradigme ale digitalizării fiscale? Dacă dorești să afli răspunsul la toate aceste întrebări, accesează materialul pe tema F4109. Rol manifestat pe fundalul implementării paradigmelor digitalizării fiscale publicat prin intermediul blogului nostru. Având în vedere că am punctat obligativitatea transmiterii de către contribuabili a formularului F4109, prin intermediul acestui material dorim să conturăm un minighid al transmiterii acestuia. Iată așadar cei 5 pași pe care trebuie să îi parcurgi pentru a completa și transmite formularului F4109. Etapele transmiterii formularului F4109 În continuare, vom ilustra maniera concretă de transmitere a formularului F4109 în situația inactivității aparatului de marcat electronic fiscal în cadrul unei perioade de referință. Iată, concret, pașii pe care trebuie să îi parcurgi pentru transmiterea formularului F4109: #1 te conectezi pe site-ul ANAF, la secțiunea Servicii online, Descărcare declarații electronice, pe baza accesării link-ului: https://static.anaf.ro/static/10/Anaf/Declaratii_R/descarcare_declaratii.htm #2 accesezi formularul F4109 Declaraţie privind aparatele de marcat electronice fiscale (AMEF) neutilizate regăsit în listele declarațiilor electronice #3 deschizi formularul F4109, ultima versiune actualizată în format pdf inteligent #4 deschizi formularul și completezi spațiile libere cu informațiile solicitate. Acestea sunt corelate la datele de identificare a utilizatorului aparatelor de marcat electronice fiscale precum și la datele de identificare a aparatelor de marcat electronice fiscale neutilizate în perioada da raportare #5 semnezi electronic formularul completat și îl transmiți prin intermediul site-ului e-guvernare. #5.1 accesezi site-ul e-guvernare, secțiunea depunere declarații #5.2 te conectezi cu certificatul digital calificat #5.3 încarci formularul pdf aferent declarației de inactivitate, semnat electronic. Ulterior vei primi un index de încărcare pe baza căruia vei putea să descarci recipisa documentului care atestă statusul transmiterii acestuia. Apreciem faptul că procesul de digitalizare fiscală a proceselor organizaționale care conferă o cu totul altă direcție afacerilor din România poate avea atât o latură negativă cât și una pozitivă manifestată asupra deținătorilor de afaceri. Pentru antreprenorii nepregătiți din punct de vedere a bazei informaționale tehnice și digitale, latura negativă este acutizată. Pentru cealaltă categorie de antreprenori, și anume cei pregătiți din punct de vedere digital, modernizarea sistemelor de digitalizare fiscală reprezintă un catalizator al dezvoltării afacerii. Oricum, din orice categorie faci parte, digitalizarea fiscală a afacerii este o certitudine a prezentului și viitorului companiilor. Deci, direcționarea eforturilor spre optimizarea tuturor aspectelor care conduc spre o digitalizare fiscală performantă este un imperativ al prezentului cu rezonanțe certe pentru viitor.   Referințe principale de informare Codul fiscal din 8 septembrie 2015 (Legea nr. 227/2015), Publicat în  Monitorul oficial nr. 688 din 10 septembrie 2015. Spațiul Privat Virtual, disponibil la adresa: https://www.anaf.ro/auth_status.html, accesat prin intermediul site-ul Agenției Naționale de Administrare Fiscală. Site-ul Agenției Naționale de Administrare Fiscală, disponibil la adresa: https://www.anaf.ro/anaf/internet/ANAF/acasa.
0

F4109. Rol manifestat pe fundalul implementării paradigmelor digitalizării fiscale

Dacă prin istoricul de căutare al instrumentului principal de navigare pe internet figurează întrebarea: Ce este F4109, care este relevanța lui în contextul digitalizării și pentru ce se întocmește acesta?, te afli la locul potrivit. Preocupările tale în direcția conformării fiscale în contexte inovative dictate de modificări însemnate sunt justificate și necesare. Un aspect dificil de gestionat de către antreprenorii momentului, pe un fundal al digitalizării fiscale avansate, este corelat la rescrierea regulilor de navigare prin modificările legislative de anvergură. Îți înțelegem reticența și totodată nesiguranța cu care tatonezi terenul amplelor transformări. De aceea, suntem alături de factorii decidenți ai mediului de afaceri, în vederea trasării un drum facil de urmat, totul pentru ca afacerea să urmeze trendul modernității și să evite perimarea. Pentru a trece de la vorbe la fapte, te invităm să urmărești materialul de mai jos care o să răspundă concret la toate dilemele tale asociate tematicii propuse. Pe scurt! Ce este F4109 și cum rămâne acesta relevant în contextul digitalizării fiscale? Care este regularitatea de transmitere a formularului F4109? Cum se integrează F4109 în procesul digitalizării AMEF-urilor? Care este impactul transmiterii F4109 asupra muncii activității profesionistului contabil și care este interconexiunea cu alte paradigme ale digitalizării fiscale? Ce este F4109 și cum rămâne acesta relevant în contextul digitalizării fiscale? Formularul F4109 intră sub apanajul activității comensurate prin intermediul aparatelor de marcat electronice fiscale și consemnează lipsa de activitate a acestora într-o anumită perioadă de referință. Practic, dacă pe parcursul lunii ianuarie a anului în curs nu este utilizat aparatul de marcat electronic fiscal, acest aspect trebuie transmis către autoritățile fiscale. Comunicarea inactivității casei de marcat se realizează prin completarea și transmiterea acestui formular cu rol informativ. Procedura datează de o perioadă semnificativă. Întrebarea care apare în mintea antreprenorilor la momentul actual în care regulile de pe tărâmul afacerilor sunt rescrie sub egida digitalului, este legată de relevanța formularului în contexte inedite. Mai este F4109 de actualitate? Cum reușește acesta să mențină ritmul schimbării? Paradigma principală a digitalizării fiscale corelată la activitatea aparatelor de marcat electronice fiscale este reprezentată de RO e-case de marcat electronice fiscale. Astfel, discutăm concret despre incidența acestui sistem asupra formularului F4109. Practic, antreprenorii au așteptări legate de dispariția majorității obligații declarative cu privire la activitatea înregistrată prin intermediul AMEF-ului pe marginea apariției paradigmei RO e-case de marcat electronice fiscale. Lucrurile însă nu urmează tocmai acest curs. Conectarea AMEF-urilor la serverele online ale ANAF în anul 2021 au pus bazele conturării RO e-case de marcat electronice fiscale și implicit a simplificării obligațiilor declarative cu privire la acest aspect. Dacă dorești să afli mai multe aspecte corelate la aspectele declarative cu privire la aparatele de marcat electronice fiscale te invităm să lecturezi materialele pe tema Obligații declarative cu privire la activitatea AMEF în contextul paradigmei digitale RO e-Case de marcat electronice fiscale, regăsite prin intermediul blogului nostru. În primul rând, și la momentul actual se menține obligativitatea transmiterii formularului F4109. Singura declarație exclusă din sistemul obligațiilor declarative pe fondul digitalizării aparatelor de marcat electronice fiscale este A4200 declarația conținând registrul rapoartelor Z și bonurilor fiscale pentru perioada de raportare curentă. Care este regularitatea de transmitere a formularului F4109? Formularul F4109 se transmite pentru perioada de referință în care nu este comensurată activitate prin intermediul caselor de marcat electronice fiscale. Aceasta se transmite până la data de 20 a lunii următoare celei în care contribuabilul nu a utilizat aparatul de marcat electronic fiscal. De asemenea, în situația în care, organele fiscale constată faptul că nu a fost transmis formularul deși nu s-a înregistrat activitate prin intermediul AMEF-ului, atunci acestea vor transmite o notificare prin intermediul SPV pentru a fi revizuită situația și a se realiza corecțiile necesare. Cum se integrează F4109 în procesul digitalizării AMEF-urilor? Știm că acum toate discuțiile sunt concentrate în jurul digitalizării fiscale. Mulți antreprenori așteaptă eliminarea a tot mai multe obligații declarative. Unele așteptări sunt realitate, de vreme ce altele sunt doar deziderat. Deși sistemul de transmitere a activității comensurate prin intermediul caselor de marcat a cunoscut optimizarea indicatorilor de performanță, totuși unele aspecte legate de declararea inactivității AMEF-urilor rămân valabile. În ceea ce privește declarația privind activitatea înregistrată prin intermediul aparatelor de marcat electronice fiscale, A4200, nu se mai evidențiază necesitatea asistenței contribuabilului la transmiterea datelor. Datele înregistrate de către aparatul de marcat electronic fiscal se transmit automat către servele online ale ANAF-ului, punând bazele conturării paradigmei digitale fiscale RO e-case de marcat electronice fiscale. Astfel, pe baza acestui aspect, este format raportul privind datele înregistrate prin intermediul aparatelor de marcat electronice fiscale care stau și la baza precompletării decontului de TVA. Totuși, dacă prin intermediul casei de marcat nu este comensurată activitate în cadrul unei perioade de referință, contribuabilii trebuie să completeze și să transmită organelor fiscale formularul F4109 Declaraţie privind aparatele de marcat electronice fiscale (AMEF) neutilizate conform anexei la Procedura de transmitere a datelor, aprobată prin OPANAF 627/2018. În această manieră, aspectul legat de inactivitatea aparatului de marcat electronic fiscal nu poate fi urmărit deocamdată prin intermediul mijloacelor de digitalizare fiscală. În continuare, organele fiscale transmit contribuabililor notificări cu privire la inactivitatea aparatului de marcat electronic fiscal în cazul în care nu este înregistrată activitate online a acestuia și nu se depune nici formularul F4109. Astfel, deși gradul digitalizării activității consemnate de către entități cu privire la utilizarea aparatelor de marcat electronice fiscale este unul semnificativ, totuși, continuăm să transmitem acest formular, în situația inactivității caselor de marcat într-o anumită perioadă de referință. Care este impactul transmiterii F4109 asupra muncii activității profesionistului contabil și care este interconexiunea cu alte paradigme ale digitalizării fiscale? Nu mai este o noutate pentru niciun actant principal al mediului de afaceri din România, faptul că presiunea depunerii declarațiilor fiscale, încadrării cu termene limită, gestionării multiplelor modificări legislative este o certitudine și o provocare pentru profesionistul contabil. Odată cu extinderea procesului digitalizării fiscale, unele obligații declarative sunt simplificate. În ceea ce privește gestionarea depunerii formularului F4109, lucrurile se prezintă în felul următor. Pentru categoria contribuabililor persoane impozabile plătitoare de TVA, putem să consultăm raportul privind datele transmise prin intermediul aparatului de marcat electronic fiscal care stă la baza precompletării decontului P300. Astfel, în situația în care raportul privind informațiile înregistrate prin intermediul casei de marcat este populat cu date, nu mai trebuie să transmitem formularul F4109. În contextul în care nu apar date în cadrul acestui raport, atunci va trebui să transmitem acest formular care atestă inactivitatea aparatelor de marcat electronice fiscale. Dacă însă discutăm despre o persoană impozabilă neplătitoare de TVA nu putem să realizăm verificarea datelor sugerate mai sus, întrucât aceasta nu va primi un decont precompletat de TVA prin intermediul SPV. Motiv pentru care va fi necesar să transmitem contabilului aspectul legat de inactivitatea aparatelor de marcat electronice fiscale, pentru ca acesta să depună formularul F4109. Acest aspect solicită timp și o bună gestiune din partea contabilului pentru a transmite la timp această declarație și a nu omite informarea oportună a organele fiscale despre situația inactivității aparatelor de marcat electronice fiscale. Maniera în care implementarea sistemelor digitale fiscale schimbă conturarea tabloului obligațiilor declarative este dependentă de gradul de adaptabilitate a acestora la inovativitate. Dacă discutăm despre formularul F4109, gradul de adaptabilitate la inovativitate digitală este relativ redus. Transmiterea acestuia rămâne sub egida contribuabilului. Nu putem să încheiem problematica fără să nu trasăm direcția generală cu privire la posibilitatea eliminării acestei obligații declarative din spectrul tabloului multiplelor responsabilități ale contribuabilului. Astfel, considerăm că ar fi suficient ca ANAF să transmită notificări prin intermediul SPV cu privire la anumite erori identificate la transmiterea fișierelor (aspect care este aplicabil la momentul actual), erori care să fie soluționate de către contribuabili. În mod cert, în situația neidentificării acestora, aparatul de marcat electronic fiscal se află în situația neutilizării pe parcursul unei perioade de referință, motiv pentru care ar putea fi eliminată obligativitatea transmiterii formularului F4109. În acest mod, se mai reduce din presiunea termenelor limită și a multiplele responsabilități declarative ale contribuabililor.   Referințe principale de informare Codul fiscal din 8 septembrie 2015 (Legea nr. 227/2015), Publicat în  Monitorul oficial nr. 688 din 10 septembrie 2015. Spațiul Privat Virtual, disponibil la adresa: https://www.anaf.ro/auth_status.html, accesat prin intermediul site-ul Agenției Naționale de Administrare Fiscală. Site-ul Agenției Naționale de Administrare Fiscală, disponibil la adresa: https://www.anaf.ro/anaf/internet/ANAF/acasa.
0

Obligații declarative cu privire la activitatea AMEF în contextul paradigmei digitale RO e-case de marcat electronice fiscale. Reperare. Episodul 2

  Episodul1:  Obligații declarative cu privire la activitatea AMEF în contextul paradigmei digitale RO e-Case de marcat electronice fiscale. Reperare. Episodul 1   Lumea în care activează afacerile din România nu va mai arăta niciodată la fel. Restartarea sistemului fiscal sub egida digitalizării schimbă regulile de activare și funcționare a activității afacerilor. Recalibrarea parametrilor de activare a afacerilor la impunerile legislative este o practică esențială ce asigură supraviețuirea și progresul companiilor într-un cadru în care singura constantă este schimbarea. Această acțiune este necesar să fie permanent în vizorul factorilor decizionali ai afacerilor fiind parte esențială a planului strategic și operațional. Unul dintre cei mai importanți piloni ai afacerilor, sistemul declarativ, se modifică sub influența digitalului. Tranziția spre un cadru declarativ marcat de ,,E” (E-tva, E-transport etc.) presupune devansarea unui prag emoțional dictat de prevalența sistemului declarativ cifric cu care antreprenorii au fost familiarizați de ani de zile. În această manieră, focusul nostru a fost centrat pe modul în care apariția paradigmei RO Case de Marcat electronice fiscale schimbă modul de raportare la declarațiile care trebuie întocmite pentru activitatea înregistrată de aparatele de marcat electronice fiscale. Astfel, tabloul comparativ al sistemului declarativ a fost privit din 3 unghiuri: perspectiva sistemului declarativ vizualizat înaintea conectării AMEF-ului la serverele online ale ANAF, imaginea sistemului după conectarea aparatelor de marcat la serverele online ale autorităților fiscale și realitatea planului declarativ în contextul apariției RO e-Case de marcat electronice fiscale. 3 unghiuri din care poate fi privită imaginea sistemului declarativ cu privire la activitatea caselor de marcat electronice fiscale. Prima parte a materialului a vizat conturarea acestui sistem înaintea obligativității conectării AMEF-urilor la serverele online ale ANAF-ului. Rămân neilustrate cele două perspective relaționate la situația după conectare, respectiv, după lansarea RO eCase de marcat electronice fiscale. Digitalizarea modului de transmitere a fișierelor aferente zilelor fiscale care arată încasările realizate prin intermediul caselor de marcat a produs modificări în abordarea situației declarative privitor la activitatea AMEF. În cele ce urmează vom oglindi situația celorlalte două perspective cu privire la raportarea AMEF. Pe scurt! Reperare. După conectarea AMEF-ului la serverele ANAF Obligații declarative ale activității aparatelor de marcat electronice fiscale sub apanajul RO e-case de marcat electronice fiscale Reperare. După conectarea AMEF-ului la serverele ANAF După conectarea aparatelor de marcat electronice fiscale la serverele online ale ANAF, se remarcă simplificarea procedurii declarării activității înregistrate de către casele de marcat electronice fiscale. Un aspect favorabil pentru simplificarea schemei declarative la care trebuie să se conformeze antreprenorii. Totuși, în mod paradoxal, complexitatea acestora sporește pe măsura avansului înregistrat de tehnologie. Un aspect pozitiv în ceea ce privește conectarea caselor de marcat electronice fiscale la serverele online ale ANAF-ului este legat de dispariția obligativității transmiterii declarației A4200 de către contribuabili. Astfel, activitatea înregistrată de casele de marcat și reflectată prin intermediul rapoartelor Z va figura automat în bazele de date ANAF pe baza transmiterii în timp real a informațiilor aferente fiecărei zile fiscale. Totuși, și în această situație, se menține obligativitatea în ceea ce privește transmiterea inactivității aparatului de marcat electronic fiscal pe baza formularului F4109 până la data de 20 a lunii următoare perioadei de raportare. Poate te întrebi care este maniera prin intermediul căreia poți obține asigurări cu privire la transmiterea completă a fișierelor care comensurează activitatea înregistrată prin intermediul casei de marcat electronice fiscale la finele perioadei. Ce trebuie să cunoaștem în acest sens este faptul că ANAF-ul notifică prin intermediul SPV contribuabilii care nu au transmis fișiere pe baza raportului online a AMEF-ului. Astfel, dacă în bazele de date ale ANAF nu figurează activitate înregistrată pentru zilele fiscale aferente perioadei de raportare și nu a fost depus nici formularul F4109, atunci contribuabilul primește o notificare AMEF prin intermediul SPV. Un model al acesteia poate fi vizualizat mai jos: În această manieră, contribuabilii vor fi informați cu privire la anumite erori ale parametrilor de funcționare a AMEF-ului care obturează transmiterea automată a fișierelor către serverul ANAF. De asemenea, contribuabilii în situația cărora se identifică anumite discrepanțe în transmiterea fișierelor referitor la activitatea comensurată la nivelul zilelor fiscale vor primi prin intermediul SPV o notificare cu privire la situația erorilor identificare la transmiterea online a bonurilor. Aceasta face referire la o situație centralizatoare a erorilor identificate în procesul de validare al fișierelor. Concret, face trimitere la aspecte legate de numărul unic de identificare al aparatului de marcat electronic fiscal în cazul căruia se remarcă erori, ultima dată de apariție a erorii, tipul de eroare identificare și exemplu concret al neconcordanței. O sinteză a notificării poate fi vizualizată mai jos: Astfel, pe baza acestei notificări, contribuabilii pot recurge la procesul de soluționare a aspectelor semnalate ca fiind eronate în legătura cu transmiterea online a bonurilor generate prin intermediul aparatelor de marcat electronice fiscale. Obligații declarative ale activității aparatelor de marcat electronice fiscale sub apanajul RO e-Case de marcat electronice fiscale Subiectul remodelării obligațiilor declarative sub apanajul tehnologiilor digitale fiscale nu mai reprezintă deloc o noutate pentru mediul de afaceri autohton. Cum trebuie să ne raportăm la acest aspect pe fondul implementării paradigmei RO e-Case de marcat electronice fiscale? RO e-case de marcat electronice fiscale nu este o paradigmă fiscală de sine stătătoare asemenea RO e-TVA ori RO eFactura în sensul funcționării prin intermediul unui soft sau interfață grafică. Apanajul paradigmei RO e-case de marcat este manifestat asupra conturării decontului precompletat de TVA. Mai multe despre acest subiect regăsești în cadrul materialului postat de noi, prin accesarea următorului link: https://facturis-online.ro/e-tva/implicatii-ale-sistemului-national-ro-e-factura-asupra-decontului-precompletat-de-e-tva-ce-trebuie-sa-cunoasca-antreprenorii.html. Pe fondul sistemului RO eCase de marcat electronice fiscale nu dispare obligativitatea întocmirii F4109 în situația AMEF-ului inactiv într-o anumită perioadă de raportare. Transmiterea în continuare a fișierelor xml pe baza conectării online a AMEF-ului conturează premizele funcționalității fenomenului. Cum putem vizualiza raportul privind datele extrase din cadrul sistemului național RO e-case de marcat electronice fiscale, și implicit, fișierele transmise online către serverele ANAF? Ei bine, acest aspect este realizabil pe baza solicitării rapoartelor care stau la baza întocmirii decontului precompletat de TVA. Ilustrăm mai jos un extras al acestui raport, pentru un contribuabil persoană impozabilă plătitoare de TVA. Un astfel de raport cuprinde aspecte legate de activitatea înregistrată prin intermediul aparatelor de marcat electronice fiscale dintr-o anumită perioadă de raportare cu privire la numărul Z-ului, data emiterii acestuia și valorile aferente. În final,  ilustrăm imaginea comparativă a sistemului declarativ cu privire la activitatea comensurată prin intermediul aparatelor de marcat electronice fiscale în cadrul celor 3 momente semnificative detaliate pe parcursul celor doua episoade. Obligații declarative înainte de conectarea AMEF la serverele ANAF Obligații declarative după de conectarea AMEF la serverele ANAF Obligații declarative pe fondul paradigmei RO e-case de marcat electronice fiscale Transmiterea formularului A4200 până la data de 20 a lunii următoare perioadei de raportare. Transmiterea formularului F4109 până la data de 20 a lunii următoare perioadei de raportare. Transmiterea formularului F4109 până la data de 20 a lunii următoare perioadei de raportare. Transmiterea formularului F4109 până la data de 20 a lunii următoare perioadei de raportare. Transmiterea altor declarații cu privire la declararea diverselor conjuncturi în legătură cu aparatelor de marcate electronice fiscale. Transmiterea altor declarații cu privire la declararea diverselor conjuncturi în legătură cu aparatelor de marcate electronice fiscale. Transmiterea altor declarații cu privire la declararea diverselor conjuncturi în legătură cu aparatelor de marcate electronice fiscale.   Așadar, digitalizarea fiscală promovată intens de către autorități în rândul companiilor contemporane manifestă răsunet pozitiv asupra manierei derulării afacerilor în sensul simplificării diverselor scheme declarative cu privire la activitatea derulată.   Referințe principale de informare Ordin nr. 435 din 25 martie 2021privind aprobarea Procedurii de conectare a aparatelor de marcat electronice fiscale, definite la art. 3 alin. (2) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 28/1999 privind obligația operatorilor economici de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale, la sistemul informatic național de supraveghere și monitorizare a datelor fiscale al Agenției Naționale de Administrare Fiscală, Publicat în  Monitorul Oficial nr. 319 din 30 martie 2021. Ordin nr. 857 din 28 martie 2019privind modificarea Ordinului președintelui Agenției Naționale de Administrare Fiscală nr. 4.156/2017 pentru aprobarea informațiilor conținute în registrul național de evidență a aparatelor de marcat electronice fiscale instalate în județe și în sectoarele municipiului București, precum și metodologia și procedura de înregistrare a acestora, Publicat în  Monitorul Oficial nr. 273 din 10 aprilie 2019. Ordonanța de urgență nr. 69 din 21 iunie 2024pentru modificarea și completarea unor acte normative în domeniul gestionării și implementării sistemului național privind factura electronică RO e-Factura și al aparatelor de marcat electronice fiscale, precum și pentru alte măsuri fiscale, Publicat în  Monitorul Oficial nr. 582 din 21 iunie 2024.
0

Obligații declarative cu privire la activitatea AMEF în contextul paradigmei digitale RO e-Case de marcat electronice fiscale. Reperare. Episodul 1

Restartarea sistemului digital fiscal din România produce numeroase reforme la nivelul abordării obligațiilor declarative ale companiilor. Regândirea integrală și integrată a digitalizării obligă antreprenorii la ralierea în ceea ce privește conformarea fiscală dictată de modernitate. Marcarea obligațiilor declarative ale companiilor prin cifre raportat la declarațiile 300, 394, 390, a generat familiarizarea antreprenorilor cu sistemul declarativ ,,cifric”. Nuanțele se modifică sub egida digitalului. Tranziția de la un sistem declarativ marcat prin cifre la unul conturat prin litere sub egida RO e-TVA, RO e-Transport, RO eFactura, RO e-case de marcat electronice fiscale, RO e-Transport induce în esență schimbarea majoră trasată de noile reglementări. Procesul de acomodare care implică depășirea unor praguri emoționale se poate dovedi destul de dificil pentru mediul antreprenorial. O bună parte a informațiilor valabile în urmă cu ceva timp se dovedesc a fi perimate ca urmare a modificărilor ce se aștern val după val asupra manierei derulării proceselor organizațiilor. Regulile jocului cunosc modificări. Transformări de formă și de fond. Antreprenorii care nu se supun acestor reguli, sunt pasibili de eliminarea din jocul antreprenorial. Normele sunt înăsprite sub cupola noilor modificări. Se produc numeroase reforme care vor impacta real maniera de abordare a tuturor proceselor organizaționale. Pe scurt! Sub lupa amănuntelor... Tabloul comparativ Reperare. Înainte de conectarea AMEF-ului la serverele ANAF Sistemul declarativ cifric. A4200... Sistemul declarativ cifric. F4109... Alte obligații declarative... Sub lupa amănuntelor... De o perioadă semnificativă de timp, preocupările noastre au fost centrate spre analiza impactului noilor paradigme ale digitalizării fiscale asupra mediului de afaceri. Suntem permanent preocupați de bunăstarea antreprenorilor, iar cum noile reglementări perturbă semnificativ acest aspect, analizăm modul în care factorii decizionali ai afacerilor pot diminua presiunea manifestată de teama neconformării fiscale apărută în urma asimilării insuficiente a cerințelor de raportare moderne. Astfel, am așezat sub lumina reflectoarelor aspectele despre modul în care reforma digitală fiscală din România afectează derularea proceselor organizaționale. Astăzi ne vom opri asupra manierei de redefinire a obligațiilor declarative în ceea ce privește activitatea înregistrată la nivelul aparatelor de marcat electronice fiscale pe fondul noului cadru conturat prin implementarea reformei RO eCase de marcat electronice fiscale. Care sunt obligațiile contribuabililor cu privire la activitatea derulată prin intermediul AMEF-urilor în era RO e-case de marcat electronice fiscale? Pentru a fixa concret tabloul obligațiilor declarative cu privire la activitatea reflectată prin intermediul AMEF-urilor este nevoie să conturăm panorama situației înaintea instalării fenomenului de digitalizare. În acest sens, identificăm câteva puncte de reper. Tabloul comparativ Reperare. Înainte de conectarea AMEF-ului la serverele ANAF În mod pragmatic, obligațiile declarative cu privire la activitatea înregistrată de AMEF-ul deținut sunt divizate de evenimentul conectării acestora la serverele ANAF-ului. Reperarea acestuia pe harta modernizării digitale a afacerii se raportează la anul 2021, când, în manieră progresivă contribuabilii au deținut obligația de conectare a caselor de marcat la serverele online ale Agenției Naționale de Administrare Fiscală. Până la momentul conectării, companiile au avut anumite obligații de declarare. Unele au dispărut după momentul conectării. Acestea au fost corelate la transmiterea declarației care să cuprindă aspectele legate de activitatea înregistrată pe baza rapoartelor Z din cadrul fiecărei zile fiscale. Este vorba despre formularul A4200, aplicație pentru validarea fișierului XML creat de aparatele de marcat electronice fiscale, conținând registrul rapoartelor Z și bonurilor fiscale pentru perioada de raportare curentă. Această declarație trebuia transmisă cu o regularitate lunară, până la data de 20 a lunii în curs pentru activitatea înregistrată prin intermediul casei de marcat în luna anterioară. Maniera de conturare era realizată pe baza fișierelor xml generate din casa de marcat pentru perioada de raportare aferentă unei luni calendaristice. Sistemul declarativ cifric. A4200... O pondere semnificativă a declarațiilor fiscale se completează de către contribuabili pe baza specificului activităților derulate în perioada de raportare. Lucrurile stau puțin diferit când discutăm despre A4200. Modul de întocmire a acestei declarații diferă de restul formularelor. Dacă cele mai multe dintre acestea se completează de către contribuabilii, declarația A4200 se conturează pe baza fișierelor xml transmise de către utilizatorii aparatelor de marcat electronice fiscale. Astfel, A4200 se construiește pornind de la o colecție de fișiere de tip xml, fiecare dintre acestea făcând trimitere la o zi fiscală. Iată mai jos maniera de prezentare a datelor în cadrul formularului A4200. Astfel, în mod automat pe baza unui proces complex de validare sunt transpuse în cadrul formularului A4200 rapoartele Z aferente pentru fiecare zi fiscală a lunii iunie 2021 pentru o anumită unitate raportoare, prin corelarea la un număr unic de identificare AMEF (pentru exemplul de mai sus). Principalele aspecte corelate la declarația A4200 sunt legate de numărul raportului Z, data primului bon fiscal aferent raportului, numărul de bonuri, valoarea totală și numărul de anulări (dacă este cazul). Astfel, procedura privind transmiterea declarației A4200 a fost urmată până la momentul conectării online a aparatelor de marcat electronice fiscale la serverele ANAF. Concret, până la finele anului 2021 (luna noiembrie), atunci când a fost finalizată ralierea progresivă a companiilor la conformitatea fiscală a conectării online a AMEF-urilor. Sistemul declarativ cifric. F4109... O altă nuanță a problematicii este redată de situația în care pe parcursul unei perioade de referință nu este înregistrată activitate prin intermediul caselor de marcat electronice fiscale. Contribuabilii care nu înregistrau activitate pe parcursul unei anumite perioade de referință erau obligați la depunerea formularului F4109 Declaraţie privind aparatele de marcat electronice fiscale (AMEF) neutilizate. Acest formular se transmite în format electronic în situația neutilizării caselor de marcat electronice fiscale. Pentru a fi transmis este nevoie ca AMEF-ul să nu înregistreze activitate în niciuna dintre zilele perioadei de raportare. Termenul depunerii acestui formular este până la data de 20 a lunii următoare perioadei în care este consemnată neutilizarea caselor de marcat. Iată mai jos un model concret al declarației, care, spre deosebire de A4200, se completează de către contribuabil prin popularea câmpurilor cu date legate îndeosebi de numărul unic de identificare al aparatului de marcat electronic fiscal în cazul căruia nu este identificată activitate fiscală. Alte obligații declarative... Poate te întrebi dacă sistemul declarativ cu privire la activitatea comensurată prin intermediul AMEF-urilor se reduce doar la cele două tipuri de formulare care trebuie depuse pentru conformare în acest sens. Ei bine, răspunsul este nu. Există o serie de alte declarații care se depun în legătura cu aparatele de marcat electronice fiscale. De exemplu, pentru fiscalizarea aparatului de marcat electronic fiscal se parcurge o întreagă procedură care are la bază depunerea formularului C801 Cerere de atribuire a numărului de ordine din Registrul de evidenţa a aparatelor de marcat electronice fiscale instalate în județ/municipiul Bucureşti sau a numărului unic de identificare din aplicaţia informatică a ANAF, care este urmată de certificatul de atribuire a numărului unic de identificare fiscală și de fiscalizarea propriu-zisă a AMEF-ului. Dacă dorești să aprofundezi problematica, te invităm să accesezi materialul postat de noi pe această temă pe baza link-ului de acces: https://facturis-online.ro/casa-de-marcat/6-pasi-necesari-de-parcurs-pentru-marcarea-drumului-spre-fiscalizarea-aparatelor-de-marcat-electronice-fiscale.html. Pentru situații corelate la defiscalizarea casei de marcat prin scoaterea memoriei fiscale, modificarea denumirii firmei, schimbarea locului de utilizare al AMEF, dispariția ori furtul acestuia se transmite formularul F4105 Notificare privind situația aparatului de marcat electronic fiscal (Anexa 2E la Metodologia și procedura de înregistrare a aparatelor de marcat electronice fiscale în etapa pre-operaționalizare a Registrului). Un alt unghi din care poate fi privit tabloul comparativ face referire la imaginea obligațiilor declarative principale cu privire la aparatele de marcat electronice fiscale după momentul conectării acestora la serverele online ale ANAF. De asemenea, a treia imagine este legată de modul în care acest sistem se modifică sub egida implementării RO eCase de marcat electronice fiscale. Aceste aspecte vor fi evidențiate în cadrul materialului următor. Rămâi aproape...   Continuarea în articolul următor: Obligații declarative cu privire la activitatea AMEF în contextul paradigmei digitale RO e-case de marcat electronice fiscale. Reperare. Episodul 2   Referințe principale de informare Ordin nr. 435 din 25 martie 2021privind aprobarea Procedurii de conectare a aparatelor de marcat electronice fiscale, definite la art. 3 alin. (2) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 28/1999 privind obligația operatorilor economici de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale, la sistemul informatic național de supraveghere și monitorizare a datelor fiscale al Agenției Naționale de Administrare Fiscală, Publicat în  Monitorul Oficial nr. 319 din 30 martie 2021. Ordin nr. 857 din 28 martie 2019privind modificarea Ordinului președintelui Agenției Naționale de Administrare Fiscală nr. 4.156/2017 pentru aprobarea informațiilor conținute în registrul național de evidență a aparatelor de marcat electronice fiscale instalate în județe și în sectoarele municipiului București, precum și metodologia și procedura de înregistrare a acestora, Publicat în  Monitorul Oficial nr. 273 din 10 aprilie 2019.
0

6 pași necesari de parcurs pentru marcarea drumului spre fiscalizarea aparatelor de marcat electronice fiscale

Legi, ordine, ordonanțe de urgență, convenții, hotărâri…modificări multiple, plurivalență informațională, incertitudine, ambiguitate. Toate acestea descriu doar o mică fărâmă din cadrul în care se derulează afacerile momentului. În tumultul modificărilor de natură legislativă, nevoia de clarificare a informațiilor și delimitare a transformărilor se acutizează. Deja te-ai convins asupra rolului nostru în viața ta de antreprenor al secolului în care singura certitudine este incertitudinea. Suntem aici pentru a face lumină acolo unde domnește nesiguranța legislativă, și pentru a ne poziționa în postura de partener de încredere în cursa pentru digitalizare fiscală. Prin fapte concrete, nu vorbe fără rezonanță pragmatică. În asentimentul materialelor recente cu privire la registrul de casă, considerăm oportun să aducem mențiuni cu privire la casele de marcat electronice fiscale, aspecte de necesitate majoră. Fiscalizarea acestora. Sau mai bine spus, pașii necesari din drumul spre atingerea acestui obiectiv. Pe fundalul contextului dictat de informatizare masivă, regulile cu privire la utilizarea casei de marcat se schimbă. Casele de marcat ,,din vremurile de odinioară\" devin aparate de marcat electronice fiscale conectate la serverele ANAF adaptate la condițiile impuse de tehnologia modernă. Dacă ești un antreprenor care ,,a pus piciorul pentru prima dată” pe tărâmul mediului antreprenorial, informațiile de mai jos vor contura cadrul potrivit pentru conformare fiscală în materie de utilizare a aparatelor de marcat electronice fiscale. Dacă te situezi în poziția unui antreprenor cu o vastă experiență în spectrul afacerilor, informațiile care urmează pot genera plusvaloare pentru experiența ta antreprenorială prin aprofundarea și înțelegerea tainelor mecanismelor proceselor comerciale. O inovație a tehnologiei avansate de care se bucură real companiile timpurilor contemporane este conturată de conectarea aparatelor de marcat electronice fiscale la serverele Agenției Naționale pentru Administrare Fiscală. Această acțiune a stat sub egida anului 2021, când, progresiv, antreprenorii au avut obligația conectării la serverele ANAF-ului a caselor de marcat electronice fiscale. În acest mod, până la finalului anului 2021, toți contribuabilii au intrat în legalitate, aparatelor de marcat electronice fiscale fiind conectate online la serverele instituției. Acest aspect conferă o serie de avantaje antreprenorilor. De la eliminarea depunerii unor declarații privind activitatea înregistrată prin intermediul aparatelor de marcat electronice fiscale la certitudinea transmiterii corecte a datelor în timp real și la precompletarea corectă a decontului de TVA. Totuși, astăzi nu ne vom opri asupra aspectelor generale privind utilizarea aparatelor de marcat electronice fiscale. Dorim să conturăm punctul zero al funcționalității acestora. Pașii pe care trebuie să îi parcurgi în vederea fiscalizării. Etapele concrete care te plasează pe drumul intrării în legalitatea utilizării aparatelor de marcat electronice fiscale. Ce este bine să știi în materie de utilizare a caselor de marcat electronice fiscale este legat de obligativitatea achiziționării unui aparate de marcat electronic fiscal în situația în care încasezi integral sau parțial cu numerar sau prin utilizarea cardului de debit/credit sau prin intermediul substitutelor în numerar contravaloarea bunurilor livrate cu amănuntul ori a prestărilor de servicii efectuate direct către populație. Pașii…pe scurt! Achiziția unui aparat de marcat electronic fiscal de la un distribuitor autorizat Inițierea demersurilor pentru fiscalizarea aparatului de marcat electronic fiscal Obținerea documentelor necesare pentru depunerea cererii de atribuire a numărului unic de identificare al aparatului de marcat electronic fiscal Depunerea dosarului în vederea obținerii codului de identificare al aparatului de marcat electronic fiscal Transmiterea online a formularului C801 și primirea deciziei de atribuire a N.U.I Primirea certificatului de atribuire a numărului unic de identificare a aparatului de marcat electronic fiscal Astfel, regăsești mai jos punctual, pașii pe care trebuie să îi ai în vedere pentru fiscalizarea aparatului de marcat electronic fiscal: 1. Achiziția unui aparat de marcat electronic fiscal de la un distribuitor autorizat Deja am făcut aluzie la circumstanța care conturează achiziția unui astfel de aparat electronic fiscal. La ce se referă un astfel de aparat de marcat electronic fiscal? Conform legislației în vigoare la momentul actual, un astfel de aparat de marcat electronic fiscal desemnează o casă de marcat precum și alte dispozitive cu funcții de casă de marcat care dețin module fiscale cu funcții de control asupra memoriei fiscale, dispozitivului de imprimare precum și a afișajului client. Reține! Fiscalizarea casei de marcat electronice fiscale este procesul valid din punct de vedere tehnic prin care AMEF-ul trece, din starea nefiscală în cea fiscală. Tips & tricks pentru achiziția caselor de marcat electronice fiscale Este bine să cunoști în acest sens faptul că aceste aparate de marcat electronice se achiziționează de la furnizori specializați. Aceștia sunt autorizați de către Ministerul de Finanțe Publice iar denumirea celor care fac parte din această categorie este stipulată în Lista operatorilor economici distribuitori de aparate de marcat electronice fiscale cu jurnal electronic, autorizați în ședința Comisiei de autorizare a distribuitorilor pentru aparate de marcat electronice fiscale avizate tehnic. Accesarea listei se realizează la următorul link: https://mfinante.gov.ro/documents/35673/217758/ListaSintetica_31052023.pdf. 2. Inițierea demersurilor pentru fiscalizarea aparatului de marcat electronic fiscal După achiziționarea aparatului de marcat fiscal electronic de la distribuitorii autorizați regăsiți în listele de mai sus, trebuie să recurgi la pasul următor. Acesta este concretizat în conturarea dosarului care trebuie să conțină documentele necesare în vederea atribuirii numărului unic de identificare al aparatului de marcat electronic fiscal. Deci, acest număr este indispensabil pentru înaintarea procedurilor de fiscalizare. Trebuie să cunoști faptul că acest dosar se depune online de către persoana deținătoare a semnăturii electronice digitale. Acesta poate fi administratorul companiei ori persoana desemnată cu gestiunea financiar-contabilă a entității. 3. Obținerea documentelor necesare pentru depunerea cererii de atribuire a numărului unic de identificare al aparatului de marcat electronic fiscal Pentru a obține documentele necesare care se anexează cererii de atribuire a numărului unic de identificare fiscală trebuie să ai în vizor următoarele două direcții: Documente de identificare ale companiei tale; Documentele eliberate de către distribuitorul acreditat care realizează fiscalizarea aparatului de marcat electronic fiscal al companiei tale. Să începem așadar cu documentele pe care trebuie să le pui la dispoziția distribuitorului pentru pregătirea dosarului de solicitare a atribuirii N.U.I (numărul unic de identificare). Iată documentele pe care trebuie să le pui la dispoziția distribuitorului (pentru clarificare și pentru a-ți contura o imagine concretă a documentelor, vom anexa, acolo unde este posibil, un model al acestora): Copie după certificatul de înregistrare fiscală; Copie după certificatul constatator+Rezoluție ONRC+Mențiuni; Copie după CI/BI al administratorului; Declarație pe propria răspundere cu privire la locul utilizării casei de marcat electronice fiscale; Iată documentele eliberate de către distribuitorul acreditat care realizează fiscalizarea aparatului de marcat electronic fiscal al companiei tale: Copie după factura care atestă achiziția aparatului de marcat electronic fiscal alături de dovada plății acesteia; Atenție! Este considerat exemplarul original al facturii doar cel descărcat din cadrul platformei naționale RO e-Factura. Copie a certificatului de garanție al casei de marcat; Copie a autorizației de distribuție a aparatelor de marcat electronice fiscale; Copie după procesul verbal de sigilare a casei de marcat electronice fiscale. Practic, etapele de mai sus conturează o primă parte importantă pentru procesul fiscalizării aparatului de marcat electronic fiscal. A doua parte include pregătirea efectivă a cererii de atribuie a numărului unic de identificare și transmiterea acesteia către autoritățile fiscale. 4. Depunerea dosarului în vederea obținerii codului de identificare al aparatului de marcat electronic fiscal După ce te-ai asigurat asupra deținerii tuturor documentelor enumerate mai sus, este nevoie să completezi și să depui cererea privind atribuirea N.U.I. Care este maniera de obținere a acesteia? Cererea transpusă în formularul C801 se obține accesând site-ul ANAF, secțiunea Asistență contribuabili > Declararea obligațiilor fiscale > Toate formularele, cu explicații ori prin accesarea directă a link-ului: https://static.anaf.ro/static/10/Anaf/Declaratii_R/801.html. Ultima variantă actualizată a acesteia, corespunde lunii octombrie 2024. Cererea conține 3 părți corelate la: partea I care face referire datele de identificare ale societății solicitante; partea a doua care trimite la datele de identificare ale reprezentantului legal și partea a treia care precizează datele legate de aparatele de marcat electronice fiscale în cazul cărora se solicită codul de identificare. Pentru conturarea unei imagini clare asupra manierei de completare a cererii, ilustrăm mai jos un model concret al acesteia: După completarea în integralitate a cererii, conform modelului de mai sus, aceasta se validează, și se semnează electronic pe baza unui certificat digital calificat. De asemenea, se anexează documentele enumerat mai sus, în format zip. După ce te-ai asigurat asupra validării cererii, trebuie să recurgi la depunerea acesteia prin intermediul Spațiului Public Virtual. Atenție! Dacă deții mai multe aparate de marcat electronice care dorești să le fiscalizezi, acestea se cuprind distinct în cadrul aceleași cereri depuse o singură dată, pe baza specificării tuturor elementelor obligatorii, menționate la partea a-IIIa a cererii. 5. Transmiterea online a formularului C801 și primirea deciziei de atribuire a N.U.I Odată completat și validat, formularul se transmite prin intermediul SPV. Mai jos, ilustrăm maniera depunerii online a acestuia. Iată cum, prin 3 pași simpli, transmiți formularul C801 către instituțiile statului #1 te conectezi prin intermediul SPV, pe baza certificatului digital calificat; #2 accesezi secțiunea Formular de contact; #3 încarci cererea C801 în cadrul subsecțiunii Asistență și îndrumare de specialitate în domeniul fiscal; 6. Primirea certificatului de atribuire a numărului unic de identificare a aparatului de marcat electronic fiscal Ca urmare a depunerii formularului C801, vei primi la secțiunea Mesaje certificatul de atribuire a numărului de identificare solicitat pentru aparatul de marcat electronic fiscal. Iată mai jos modelul concret al certificatului de atribuire a numărului de identificare al aparatului de marcat electronic fiscal. Acest certificat este însoțit de o anexă în cadrul căreia este menționat locul de instalare al fiecărui aparatelor de marcat electronic fiscal. Există posibilitatea verificării aparatelor de marcat electronice fiscale care apar în evidențele ANAF. Acest aspect poate fi verificat prin accesarea următorului link, pe baza introducerii câtorva informații de bază referitoare la seria aparatului de marcat electronic fiscal, precum și numărul și data autorizației de distribuție: https://www.anaf.ro/Reg_AMEF/. În concluzie, trebuie să ști faptul că procesul fiscalizării casei de marcat electronice fiscale poate dura de la câteva minute la câteva săptămâni. Responsabilitatea ta este să te asiguri că ai parcurs cei 6 pași necesari spre trasarea drumului în vederea concretizării procedurii. Cele două materiale au fost logic delimitate. Prima parte a făcut trimitere la toate documentele de care ia nevoie pentru completarea și depunerea formularului C801. Iar a doua parte a trecut direct la acțiune, prin oglindirea manierei de completare și a transmiterii acesteia prin intermediul mijloacelor de comunicare electronice. Așadar, cele două episoade ale seriei fiscalizării aparatului de marcat electronic fiscal- conturează primii 6 pași necesari de parcurs pentru obținerea codului unic de identificare al aparatelor de marcat electronice fiscale, pași care marchează drumul spre fiscalizarea acestora. Următorii pași sunt realizați în corespondență cu distribuitorul acreditat al aparatelor de marcat electronice fiscale. Referințe principale de informare Ordonanță de urgență nr. 28 din 25 martie 1999 (**republicată**) privind obligația operatorilor economici de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale***), Publicat în  Monitorul Oficial nr. 75 din 21 ianuarie 2005. Ordonanță de urgență nr. 125 din 23 octombrie 2024 pentru completarea art. 2 și suspendarea aplicării unor dispoziții din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 28/1999 privind obligația operatorilor economici de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale, precum și pentru completarea Legii nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, Publicat în  Monitorul Oficial nr. 1073 din 25 octombrie 2024.
0

Sistemul național RO e-Case de marcat. O altă paradigmă din lumea marcajelor ,,E”. Ce este necesar să ai în vedere?

Cursa în caruselul digitalizării fiscale în care ai urcat de curând pare să fie de neoprit. Ansamblul de modificări în sensul optimizării permanente a sistemelor de modernizare fiscală sunt nenumărate. Ești însă conștient de faptul că în acest proces nu există scuze. Ori te conformezi, ori ai toate șansele să te ,,pierzi” până la atingerea liniei de sosire. Lumea electronică, dominată de marcajul ,,E” în care ai pătruns în postura de antreprenor sau contabil nu pare să se plieze pe așteptările tale. În acest peisaj dominat de informații, termene limită, plafoane, sancțiuni, modificări frecvente, este just să nu te regăsești. Involuntar apare întrebarea Există soluții prin care să mă plasez corect față de tot ce aduce nou procesul de inovare prin digitalizare în peisajul afacerilor?. Ei bine, află, că da, există o serie de soluții. Noi venim cu una dintre propuneri din larga paletă a acestora. Îți recomandăm să recurgi la consolidarea unor parteneriate de durată cu profesioniști, relații bazate pe încredere, transparență și maxim de profesionalism. Particular, noi, echipa Facturis suntem alături de antreprenori și afacerile lor pentru ca fiecare dintre aceștia să-și găsească locul potrivit în peisajul mediului de business în care activează. Fila care dă startul poveștii trendului modern al digitalizării caselor de marcat consemnează obligativitatea conectării aparatelor de marcat electronice fiscale la serverele ANAF. Momentul corespunde anului 2021 în care, progresiv, contribuabilii au avut obligația conectării aparatelor de marcat electronice fiscale la serverele ANAF. De aici nu a mai rămas decât un singur pas pentru ca sistemul informatic RO e-Case de marcat să prindă contur. Astfel identificăm două piese esențiale în conturarea puzzle-ului digitalizării procesului de încasare prin intermediul numerarului raportat la operațiunile care impun existența casei de marcat electronice la nivelul afacerilor. Trebuie să cunoști de asemenea faptul că termenul pentru implementarea unui modul de valorificare a datelor și informațiilor transmise prin intermediul RO e-Case de marcat a fost 1 aprilie 2024. Dacă pentru sistemele naționale RO efactura, RO e-TVA și RO e-Transport există aplicații speciale concepute pentru gestiunea de date, în cazul RO e-case de marcat nu au fost conturate softuri concrete de verificare, urmărire și control a datelor care intră în cadrul sistemului. Pe scurt! Pe podium...Starurile digitalizării fiscale Ce reprezintă RO e-case de marcat? Fața paradigmei în prezent Balanță cu două talere Pe podium... De vreme ce RO eFactura, RO e-Transport și RO e-SAF-T intră în categoria ,,starurilor\" lumii digitalizării fiscale a afacerilor, RO e-case de marcat și RO e-sigiliu nu se bucură de o popularitate la fel de sporită. Motivul? Unul dintre ele este legat de penuria informațiilor concrete cu privire la aceste sisteme raportat la aspectele legislative. Un alt motiv, dacă ne raportăm strict la RO e-case de marcat este legat de restrângerea responsabilității contribuabilul la încărcarea unor date în cadrul sistemului. Acestea se transmit automat pe baza conectării online a AMEF-ului la serverele organelor fiscale. Deci responsabilitatea contribuabilului intervine cu preponderență pe latura asigurării funcționalității aparatelor de marcat în relație cu serverele ANAF. Fără să fie identificate implicații prea ample legate de corectitudinea datelor transmise. După această operațiune, la finele fiecărei zile fiscale se transmit automat la ANAF toate datele cu privire la încasările entității. Deci contribuabilului nu îi revine responsabilitatea încărcării autonome a unor date în cadrul unui sistem. Deși la un moment dat, acesta s-a aflat în această ipostază. Anterior conectării online, cu o frecvență lunară, raportul privind vânzările prin intermediul AMEF se transmitea organelor fiscale prin intermediul formularului A4200. Acest raport cuprindea o colecție de fișiere în format xml corespunzătoare zilelor fiscale aferente unei perioade de referință. Aceste fișiere erau generate de către aparatele de marcat. În situația în care nu înregistrau activitate prin intermediul acestora în cadrul perioadei de referință (luna), atunci contribuabilii completau și transmiteau formularul F4109. Obligativitatea transmiterii acestuia se menține și astăzi pentru zilele fiscale în care nu se consemnează activitate. Ce reprezintă RO e-Case de marcat? Sistemul național RO e-case de marcat face parte din categoria celor 6 piloni ai modernizării procesului fiscal alături de: RO e-factura, RO e-TVA, RO e-SAF-T și RO e-transport și RO e-sigiliu. Dacă te gândești la existența unui ghid informativ cu privire la această paradigmă, ce putem să spunem în acest sens este că lumea legislativă nu este foarte generoasă cu privire la aspecte legate de RO e-case de marcat. Putem totuși să conturăm un minighid al antreprenorului care dorește permanent să fie informat. Fața paradigmei în prezent În luna iunie a anului 2024 s-au făcut o serie de precizări raportat la aparatele de marcat electronice fiscale. Astfel, printre elementele obligatorii de menționat pe bonul fiscal emis de către AMEF se remarcă și următoarele elemente: unitatea de măsură, codul de identificare fiscală al beneficiarului (la solicitarea acestuia din parte beneficiarului), precum și numărul de identificare al bonului. De asemenea apare și obligativitatea transpunerii în cod QR a elementelor legate de data și ora emiterii bonului fiscal, numărul de identificare al bonului fiscal precum și seria fiscală a AMEF-ului. Atenție! Ca urmare a testării posibilității de tipărire pe bonul fiscal a unui cod QR de către Institutul Național de Cercetare-Dezvoltare în Informatică București, s-a constatat faptul că la momentul actual nu este posibil acest aspect din pricina unor neajunsuri tehnice. Astfel, contribuabilii trebuie să se conformeze cu această reglementare în termen de maxim doi ani de la intrarea în vigoare a Ordonanței de urgență nr. 69 din 21 iunie 2024. De asemenea, se aduc o serie de clarificări cu privire la elementele pe care trebuie să le conțină raportul fiscal de închidere zilnică. Printre acestea se remarcă: Numărul de bonuri fiscale care au înscris CIF-ul beneficiarului; Valoarea totală a bonurilor fiscale; Totalul taxei pe valoare adăugată aferentă; Identificatorul jurnalului electronic; Numărul și valoarea reducerilor, anulărilor; Sumele de serviciu precum și sumele rezultate pentru fiecare mijloc de plată utilizat. Important! Element de dată relativ recentă, emiterea bonului fiscal emis cu date eronate sau care nu cuprinde toate datele obligatorii reprezintă contravenție. Balanță cu două talere Pentru a echilibra carența informațională cu privire la aspecte punctuale legate de RO e-case de marcat vom face apelul la o altă paradigmă informațională a digitalizării fiscale prin intermediul căreia putem să verificăm datele transmise automat la serverele ANAF-ului. Este vorba despre paradigma E-TVA. Prin intermediul articolelor anterioare, au fost puse în lumină aspectele legate de posibilitatea generării celor 6 rapoarte care stau la baza întocmirii decontului precompletat de TVA. Particular, am punctat maniera de obținere a Raportului extras din cadrul sistemului RO e-Factura cu aplicabilitate în verificarea tuturor documentelor care trec prin sistem cu cele înregistrate în cadrul evidențelor contabile. Dacă încă nu ai reușit să parcurgi materialul, te invităm să accesezi următorul link pentru a fi informat cu privire la acest aspect și a vedea exact pașii pe care trebuie să îi parcurgi pentru a intra în posesia rapoartelor: https://facturis-online.ro/e-tva/maniera-de-obtinere-a-raportului-extras-din-sistemul-national-ro-e-factura-principala-sursa-de-prelevare-a-datelor-pentru-intocmirea-decontul-precompletat-de-tva.html. În aceast sens, vom utiliza datele generate de către sistemul național RO e-TVA pentru a vizualiza Raportul extras din cadrul sistemului RO e-case de marcat. Astfel, după accesarea site-ului ANAF, logarea în cadrul sistemului RO e-TVA și solicitarea P300_detalii, vei ajunge în posesia documentului. Atenție! Doar contribuabilii plătitori de TVA vor putea accesa datele generate prin intermediul sistemului național RO e-TVA. Astfel, prin accesarea sistemului RO e-TVA pe baza certificatului digital calificat, opțiunea Solicitare ETVA, vei vizualiza cele 6 rapoarte care stau la baza precompletării decontului. Printre acestea identificăm raportul informațiilor extrase din sistemul național RO e-case de marcat electronice. Un model al acestuia poate fi vizualizat mai jos: Astfel, putem să identificăm detaliile privind raportul Z al fiecărei zile fiscale transmise către ANAF în materie de număr al raportului zilnic, data emiterii, valoarea totală alături de valoarea TVA-ului operațiunilor funcție de cotele de TVA aferente acestora. Astfel, raportul ne furnizează o situația analitică a activității aparatelor de marcat electronice fiscale comensurate de-a lungul unei perioade de referință transmise către sistemul național RO e-case de marcat electronice. Acest raport poate veni în ajutorul tău pentru a bifa completitudinea datelor transmite de către AMEF către serverul ANAF. Reține! În situația în care se remarcă anumite erori de transmitere a datelor în cadrul sistemului vei primi o notificare prin intermediul SPV. Iată așadar, câteva aspecte de care trebuie să ții cont atunci când vine vorba despre o altă cărămidă a fundației digitalizării fiscale, și anume sistemul național RO e-case de marcat electronice. Referințe principale de informare Ordonanță de urgență nr. 69 din 21 iunie 2024 pentru modificarea și completarea unor acte normative în domeniul gestionării și implementării sistemului național privind factura electronică RO e-Factura și al aparatelor de marcat electronice fiscale, precum și pentru alte măsuri fiscale, Publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 582 din 21 iunie 2024. Ordonanță de urgență nr. 28 din 25 martie 1999 (**republicată**) privind obligația operatorilor economici de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale***, Publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 75 din 21 ianuarie 2005. Sistemul național RO e-TVA, disponibil prin intermediul site-ului ANAF.
0

Casele de marcat ELTRADE A1 si A3

Aceste case de marcat sunt importate si distribuite in Romania de catre ZeusService SRL. Gama ELTRADE cuprinde 2 modele si anume : Eltrade A1 Casa de marcat Eltrade A1, este echipata cu toate dispozitivele necesare pentru conectarea la distanța cu serverele ANAF nemaifiind necesara adaugarea de dispozitive externe sau interne pentru conformitate. Aceasta casa de marcat functioneaza alimentata de la retea, dar se poate folosi si in regim portabil daca se monteaza acumulatorul Li-Ion (acesta fiind optional) Detalii tehnice despre aceasta casa de marcat gasiti in continuare : Site de prezentare Eltrade A1 Instructiuni de utilizare Eltrade A1 (video) Eltrade A3 Este varful de gama al caselor Eltrade si detalii tehnice depre aceasta casa de marcat gasiti mai jos: Site de prezentare Instructiuni de utilizare Eltrade A3 (video1) Instructiuni de utilizare Elstrade A3 (video2) Configurare case de marcat Eltrade in aplicatia Facturis Online Se instaleaza driverul casei de marcat de aici : link Se instaleaza un program ce porneste casa de marcat din browser de aici : link Se realizeaza urmatoarele setari in programul Facturis Online :
0

Configurarea caselor de marcat ATHLOS cu programul de gestiune stocuri Facturis Online

Casa de marcat ATHLOS este distribuita si comercializata in Romania de catre Accord Electronics SRL. Casa de marcat ATHLOS: Este o casa de marcat dedicata magazinelor mici si mijlocii. Este adaptabila. I se pot atasa diferite periferice pentru a indeplini toate cererile clientilor. Mai multe detalii tehnice despre aceasta casa de marcat gasiti si in urmatoarele linkuri: Manual de utilizare: Descarca PDF Site de prezentare casa de marcat ATHLOS Ghidul de instalare al casei de marcat ATHLOS in programul Facturis Online: Aceasta casa de marcat nu necesita instalarea unui anumit driver special pentru ea. Pasii necesari pentru conectarea casei de marcat la calculator sunt: Se conecteaza prin cablu de retea in reteaua locala ca orice alt calculator Si practic va functiona din prima ca si casa de marcat in retea putand sa se trimita bonuri fiscale de la orice calculator din acea retea Setari necesare in programul de facturare online: se selecteaza modelul casei de marcat : ATHLOS dupa care se completeaza ip-ul casei din retea: acesta se afla imediat ce se conecteaza casa de marcat cu un cablu la reteaua locala va aparea scris IP-ul primit pe ecranul casei de marcat
0
1
2