Casa de Marcat

Obligații declarative cu privire la activitatea AMEF în contextul paradigmei digitale RO e-case de marcat electronice fiscale. Reperare. Episodul 2

  Episodul1:  Obligații declarative cu privire la activitatea AMEF în contextul paradigmei digitale RO e-Case de marcat electronice fiscale. Reperare. Episodul 1   Lumea în care activează afacerile din România nu va mai arăta niciodată la fel. Restartarea sistemului fiscal sub egida digitalizării schimbă regulile de activare și funcționare a activității afacerilor. Recalibrarea parametrilor de activare a afacerilor la impunerile legislative este o practică esențială ce asigură supraviețuirea și progresul companiilor într-un cadru în care singura constantă este schimbarea. Această acțiune este necesar să fie permanent în vizorul factorilor decizionali ai afacerilor fiind parte esențială a planului strategic și operațional. Unul dintre cei mai importanți piloni ai afacerilor, sistemul declarativ, se modifică sub influența digitalului. Tranziția spre un cadru declarativ marcat de ,,E” (E-tva, E-transport etc.) presupune devansarea unui prag emoțional dictat de prevalența sistemului declarativ cifric cu care antreprenorii au fost familiarizați de ani de zile. În această manieră, focusul nostru a fost centrat pe modul în care apariția paradigmei RO Case de Marcat electronice fiscale schimbă modul de raportare la declarațiile care trebuie întocmite pentru activitatea înregistrată de aparatele de marcat electronice fiscale. Astfel, tabloul comparativ al sistemului declarativ a fost privit din 3 unghiuri: perspectiva sistemului declarativ vizualizat înaintea conectării AMEF-ului la serverele online ale ANAF, imaginea sistemului după conectarea aparatelor de marcat la serverele online ale autorităților fiscale și realitatea planului declarativ în contextul apariției RO e-Case de marcat electronice fiscale. 3 unghiuri din care poate fi privită imaginea sistemului declarativ cu privire la activitatea caselor de marcat electronice fiscale. Prima parte a materialului a vizat conturarea acestui sistem înaintea obligativității conectării AMEF-urilor la serverele online ale ANAF-ului. Rămân neilustrate cele două perspective relaționate la situația după conectare, respectiv, după lansarea RO eCase de marcat electronice fiscale. Digitalizarea modului de transmitere a fișierelor aferente zilelor fiscale care arată încasările realizate prin intermediul caselor de marcat a produs modificări în abordarea situației declarative privitor la activitatea AMEF. În cele ce urmează vom oglindi situația celorlalte două perspective cu privire la raportarea AMEF. Pe scurt! Reperare. După conectarea AMEF-ului la serverele ANAF Obligații declarative ale activității aparatelor de marcat electronice fiscale sub apanajul RO e-case de marcat electronice fiscale Reperare. După conectarea AMEF-ului la serverele ANAF După conectarea aparatelor de marcat electronice fiscale la serverele online ale ANAF, se remarcă simplificarea procedurii declarării activității înregistrate de către casele de marcat electronice fiscale. Un aspect favorabil pentru simplificarea schemei declarative la care trebuie să se conformeze antreprenorii. Totuși, în mod paradoxal, complexitatea acestora sporește pe măsura avansului înregistrat de tehnologie. Un aspect pozitiv în ceea ce privește conectarea caselor de marcat electronice fiscale la serverele online ale ANAF-ului este legat de dispariția obligativității transmiterii declarației A4200 de către contribuabili. Astfel, activitatea înregistrată de casele de marcat și reflectată prin intermediul rapoartelor Z va figura automat în bazele de date ANAF pe baza transmiterii în timp real a informațiilor aferente fiecărei zile fiscale. Totuși, și în această situație, se menține obligativitatea în ceea ce privește transmiterea inactivității aparatului de marcat electronic fiscal pe baza formularului F4109 până la data de 20 a lunii următoare perioadei de raportare. Poate te întrebi care este maniera prin intermediul căreia poți obține asigurări cu privire la transmiterea completă a fișierelor care comensurează activitatea înregistrată prin intermediul casei de marcat electronice fiscale la finele perioadei. Ce trebuie să cunoaștem în acest sens este faptul că ANAF-ul notifică prin intermediul SPV contribuabilii care nu au transmis fișiere pe baza raportului online a AMEF-ului. Astfel, dacă în bazele de date ale ANAF nu figurează activitate înregistrată pentru zilele fiscale aferente perioadei de raportare și nu a fost depus nici formularul F4109, atunci contribuabilul primește o notificare AMEF prin intermediul SPV. Un model al acesteia poate fi vizualizat mai jos: În această manieră, contribuabilii vor fi informați cu privire la anumite erori ale parametrilor de funcționare a AMEF-ului care obturează transmiterea automată a fișierelor către serverul ANAF. De asemenea, contribuabilii în situația cărora se identifică anumite discrepanțe în transmiterea fișierelor referitor la activitatea comensurată la nivelul zilelor fiscale vor primi prin intermediul SPV o notificare cu privire la situația erorilor identificare la transmiterea online a bonurilor. Aceasta face referire la o situație centralizatoare a erorilor identificate în procesul de validare al fișierelor. Concret, face trimitere la aspecte legate de numărul unic de identificare al aparatului de marcat electronic fiscal în cazul căruia se remarcă erori, ultima dată de apariție a erorii, tipul de eroare identificare și exemplu concret al neconcordanței. O sinteză a notificării poate fi vizualizată mai jos: Astfel, pe baza acestei notificări, contribuabilii pot recurge la procesul de soluționare a aspectelor semnalate ca fiind eronate în legătura cu transmiterea online a bonurilor generate prin intermediul aparatelor de marcat electronice fiscale. Obligații declarative ale activității aparatelor de marcat electronice fiscale sub apanajul RO e-Case de marcat electronice fiscale Subiectul remodelării obligațiilor declarative sub apanajul tehnologiilor digitale fiscale nu mai reprezintă deloc o noutate pentru mediul de afaceri autohton. Cum trebuie să ne raportăm la acest aspect pe fondul implementării paradigmei RO e-Case de marcat electronice fiscale? RO e-case de marcat electronice fiscale nu este o paradigmă fiscală de sine stătătoare asemenea RO e-TVA ori RO eFactura în sensul funcționării prin intermediul unui soft sau interfață grafică. Apanajul paradigmei RO e-case de marcat este manifestat asupra conturării decontului precompletat de TVA. Mai multe despre acest subiect regăsești în cadrul materialului postat de noi, prin accesarea următorului link: https://facturis-online.ro/e-tva/implicatii-ale-sistemului-national-ro-e-factura-asupra-decontului-precompletat-de-e-tva-ce-trebuie-sa-cunoasca-antreprenorii.html. Pe fondul sistemului RO eCase de marcat electronice fiscale nu dispare obligativitatea întocmirii F4109 în situația AMEF-ului inactiv într-o anumită perioadă de raportare. Transmiterea în continuare a fișierelor xml pe baza conectării online a AMEF-ului conturează premizele funcționalității fenomenului. Cum putem vizualiza raportul privind datele extrase din cadrul sistemului național RO e-case de marcat electronice fiscale, și implicit, fișierele transmise online către serverele ANAF? Ei bine, acest aspect este realizabil pe baza solicitării rapoartelor care stau la baza întocmirii decontului precompletat de TVA. Ilustrăm mai jos un extras al acestui raport, pentru un contribuabil persoană impozabilă plătitoare de TVA. Un astfel de raport cuprinde aspecte legate de activitatea înregistrată prin intermediul aparatelor de marcat electronice fiscale dintr-o anumită perioadă de raportare cu privire la numărul Z-ului, data emiterii acestuia și valorile aferente. În final,  ilustrăm imaginea comparativă a sistemului declarativ cu privire la activitatea comensurată prin intermediul aparatelor de marcat electronice fiscale în cadrul celor 3 momente semnificative detaliate pe parcursul celor doua episoade. Obligații declarative înainte de conectarea AMEF la serverele ANAF Obligații declarative după de conectarea AMEF la serverele ANAF Obligații declarative pe fondul paradigmei RO e-case de marcat electronice fiscale Transmiterea formularului A4200 până la data de 20 a lunii următoare perioadei de raportare. Transmiterea formularului F4109 până la data de 20 a lunii următoare perioadei de raportare. Transmiterea formularului F4109 până la data de 20 a lunii următoare perioadei de raportare. Transmiterea formularului F4109 până la data de 20 a lunii următoare perioadei de raportare. Transmiterea altor declarații cu privire la declararea diverselor conjuncturi în legătură cu aparatelor de marcate electronice fiscale. Transmiterea altor declarații cu privire la declararea diverselor conjuncturi în legătură cu aparatelor de marcate electronice fiscale. Transmiterea altor declarații cu privire la declararea diverselor conjuncturi în legătură cu aparatelor de marcate electronice fiscale.   Așadar, digitalizarea fiscală promovată intens de către autorități în rândul companiilor contemporane manifestă răsunet pozitiv asupra manierei derulării afacerilor în sensul simplificării diverselor scheme declarative cu privire la activitatea derulată.   Referințe principale de informare Ordin nr. 435 din 25 martie 2021privind aprobarea Procedurii de conectare a aparatelor de marcat electronice fiscale, definite la art. 3 alin. (2) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 28/1999 privind obligația operatorilor economici de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale, la sistemul informatic național de supraveghere și monitorizare a datelor fiscale al Agenției Naționale de Administrare Fiscală, Publicat în  Monitorul Oficial nr. 319 din 30 martie 2021. Ordin nr. 857 din 28 martie 2019privind modificarea Ordinului președintelui Agenției Naționale de Administrare Fiscală nr. 4.156/2017 pentru aprobarea informațiilor conținute în registrul național de evidență a aparatelor de marcat electronice fiscale instalate în județe și în sectoarele municipiului București, precum și metodologia și procedura de înregistrare a acestora, Publicat în  Monitorul Oficial nr. 273 din 10 aprilie 2019. Ordonanța de urgență nr. 69 din 21 iunie 2024pentru modificarea și completarea unor acte normative în domeniul gestionării și implementării sistemului național privind factura electronică RO e-Factura și al aparatelor de marcat electronice fiscale, precum și pentru alte măsuri fiscale, Publicat în  Monitorul Oficial nr. 582 din 21 iunie 2024.
0

Obligații declarative cu privire la activitatea AMEF în contextul paradigmei digitale RO e-Case de marcat electronice fiscale. Reperare. Episodul 1

Restartarea sistemului digital fiscal din România produce numeroase reforme la nivelul abordării obligațiilor declarative ale companiilor. Regândirea integrală și integrată a digitalizării obligă antreprenorii la ralierea în ceea ce privește conformarea fiscală dictată de modernitate. Marcarea obligațiilor declarative ale companiilor prin cifre raportat la declarațiile 300, 394, 390, a generat familiarizarea antreprenorilor cu sistemul declarativ ,,cifric”. Nuanțele se modifică sub egida digitalului. Tranziția de la un sistem declarativ marcat prin cifre la unul conturat prin litere sub egida RO e-TVA, RO e-Transport, RO eFactura, RO e-case de marcat electronice fiscale, RO e-Transport induce în esență schimbarea majoră trasată de noile reglementări. Procesul de acomodare care implică depășirea unor praguri emoționale se poate dovedi destul de dificil pentru mediul antreprenorial. O bună parte a informațiilor valabile în urmă cu ceva timp se dovedesc a fi perimate ca urmare a modificărilor ce se aștern val după val asupra manierei derulării proceselor organizațiilor. Regulile jocului cunosc modificări. Transformări de formă și de fond. Antreprenorii care nu se supun acestor reguli, sunt pasibili de eliminarea din jocul antreprenorial. Normele sunt înăsprite sub cupola noilor modificări. Se produc numeroase reforme care vor impacta real maniera de abordare a tuturor proceselor organizaționale. Pe scurt! Sub lupa amănuntelor... Tabloul comparativ Reperare. Înainte de conectarea AMEF-ului la serverele ANAF Sistemul declarativ cifric. A4200... Sistemul declarativ cifric. F4109... Alte obligații declarative... Sub lupa amănuntelor... De o perioadă semnificativă de timp, preocupările noastre au fost centrate spre analiza impactului noilor paradigme ale digitalizării fiscale asupra mediului de afaceri. Suntem permanent preocupați de bunăstarea antreprenorilor, iar cum noile reglementări perturbă semnificativ acest aspect, analizăm modul în care factorii decizionali ai afacerilor pot diminua presiunea manifestată de teama neconformării fiscale apărută în urma asimilării insuficiente a cerințelor de raportare moderne. Astfel, am așezat sub lumina reflectoarelor aspectele despre modul în care reforma digitală fiscală din România afectează derularea proceselor organizaționale. Astăzi ne vom opri asupra manierei de redefinire a obligațiilor declarative în ceea ce privește activitatea înregistrată la nivelul aparatelor de marcat electronice fiscale pe fondul noului cadru conturat prin implementarea reformei RO eCase de marcat electronice fiscale. Care sunt obligațiile contribuabililor cu privire la activitatea derulată prin intermediul AMEF-urilor în era RO e-case de marcat electronice fiscale? Pentru a fixa concret tabloul obligațiilor declarative cu privire la activitatea reflectată prin intermediul AMEF-urilor este nevoie să conturăm panorama situației înaintea instalării fenomenului de digitalizare. În acest sens, identificăm câteva puncte de reper. Tabloul comparativ Reperare. Înainte de conectarea AMEF-ului la serverele ANAF În mod pragmatic, obligațiile declarative cu privire la activitatea înregistrată de AMEF-ul deținut sunt divizate de evenimentul conectării acestora la serverele ANAF-ului. Reperarea acestuia pe harta modernizării digitale a afacerii se raportează la anul 2021, când, în manieră progresivă contribuabilii au deținut obligația de conectare a caselor de marcat la serverele online ale Agenției Naționale de Administrare Fiscală. Până la momentul conectării, companiile au avut anumite obligații de declarare. Unele au dispărut după momentul conectării. Acestea au fost corelate la transmiterea declarației care să cuprindă aspectele legate de activitatea înregistrată pe baza rapoartelor Z din cadrul fiecărei zile fiscale. Este vorba despre formularul A4200, aplicație pentru validarea fișierului XML creat de aparatele de marcat electronice fiscale, conținând registrul rapoartelor Z și bonurilor fiscale pentru perioada de raportare curentă. Această declarație trebuia transmisă cu o regularitate lunară, până la data de 20 a lunii în curs pentru activitatea înregistrată prin intermediul casei de marcat în luna anterioară. Maniera de conturare era realizată pe baza fișierelor xml generate din casa de marcat pentru perioada de raportare aferentă unei luni calendaristice. Sistemul declarativ cifric. A4200... O pondere semnificativă a declarațiilor fiscale se completează de către contribuabili pe baza specificului activităților derulate în perioada de raportare. Lucrurile stau puțin diferit când discutăm despre A4200. Modul de întocmire a acestei declarații diferă de restul formularelor. Dacă cele mai multe dintre acestea se completează de către contribuabilii, declarația A4200 se conturează pe baza fișierelor xml transmise de către utilizatorii aparatelor de marcat electronice fiscale. Astfel, A4200 se construiește pornind de la o colecție de fișiere de tip xml, fiecare dintre acestea făcând trimitere la o zi fiscală. Iată mai jos maniera de prezentare a datelor în cadrul formularului A4200. Astfel, în mod automat pe baza unui proces complex de validare sunt transpuse în cadrul formularului A4200 rapoartele Z aferente pentru fiecare zi fiscală a lunii iunie 2021 pentru o anumită unitate raportoare, prin corelarea la un număr unic de identificare AMEF (pentru exemplul de mai sus). Principalele aspecte corelate la declarația A4200 sunt legate de numărul raportului Z, data primului bon fiscal aferent raportului, numărul de bonuri, valoarea totală și numărul de anulări (dacă este cazul). Astfel, procedura privind transmiterea declarației A4200 a fost urmată până la momentul conectării online a aparatelor de marcat electronice fiscale la serverele ANAF. Concret, până la finele anului 2021 (luna noiembrie), atunci când a fost finalizată ralierea progresivă a companiilor la conformitatea fiscală a conectării online a AMEF-urilor. Sistemul declarativ cifric. F4109... O altă nuanță a problematicii este redată de situația în care pe parcursul unei perioade de referință nu este înregistrată activitate prin intermediul caselor de marcat electronice fiscale. Contribuabilii care nu înregistrau activitate pe parcursul unei anumite perioade de referință erau obligați la depunerea formularului F4109 Declaraţie privind aparatele de marcat electronice fiscale (AMEF) neutilizate. Acest formular se transmite în format electronic în situația neutilizării caselor de marcat electronice fiscale. Pentru a fi transmis este nevoie ca AMEF-ul să nu înregistreze activitate în niciuna dintre zilele perioadei de raportare. Termenul depunerii acestui formular este până la data de 20 a lunii următoare perioadei în care este consemnată neutilizarea caselor de marcat. Iată mai jos un model concret al declarației, care, spre deosebire de A4200, se completează de către contribuabil prin popularea câmpurilor cu date legate îndeosebi de numărul unic de identificare al aparatului de marcat electronic fiscal în cazul căruia nu este identificată activitate fiscală. Alte obligații declarative... Poate te întrebi dacă sistemul declarativ cu privire la activitatea comensurată prin intermediul AMEF-urilor se reduce doar la cele două tipuri de formulare care trebuie depuse pentru conformare în acest sens. Ei bine, răspunsul este nu. Există o serie de alte declarații care se depun în legătura cu aparatele de marcat electronice fiscale. De exemplu, pentru fiscalizarea aparatului de marcat electronic fiscal se parcurge o întreagă procedură care are la bază depunerea formularului C801 Cerere de atribuire a numărului de ordine din Registrul de evidenţa a aparatelor de marcat electronice fiscale instalate în județ/municipiul Bucureşti sau a numărului unic de identificare din aplicaţia informatică a ANAF, care este urmată de certificatul de atribuire a numărului unic de identificare fiscală și de fiscalizarea propriu-zisă a AMEF-ului. Dacă dorești să aprofundezi problematica, te invităm să accesezi materialul postat de noi pe această temă pe baza link-ului de acces: https://facturis-online.ro/casa-de-marcat/6-pasi-necesari-de-parcurs-pentru-marcarea-drumului-spre-fiscalizarea-aparatelor-de-marcat-electronice-fiscale.html. Pentru situații corelate la defiscalizarea casei de marcat prin scoaterea memoriei fiscale, modificarea denumirii firmei, schimbarea locului de utilizare al AMEF, dispariția ori furtul acestuia se transmite formularul F4105 Notificare privind situația aparatului de marcat electronic fiscal (Anexa 2E la Metodologia și procedura de înregistrare a aparatelor de marcat electronice fiscale în etapa pre-operaționalizare a Registrului). Un alt unghi din care poate fi privit tabloul comparativ face referire la imaginea obligațiilor declarative principale cu privire la aparatele de marcat electronice fiscale după momentul conectării acestora la serverele online ale ANAF. De asemenea, a treia imagine este legată de modul în care acest sistem se modifică sub egida implementării RO eCase de marcat electronice fiscale. Aceste aspecte vor fi evidențiate în cadrul materialului următor. Rămâi aproape...   Continuarea în articolul următor: Obligații declarative cu privire la activitatea AMEF în contextul paradigmei digitale RO e-case de marcat electronice fiscale. Reperare. Episodul 2   Referințe principale de informare Ordin nr. 435 din 25 martie 2021privind aprobarea Procedurii de conectare a aparatelor de marcat electronice fiscale, definite la art. 3 alin. (2) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 28/1999 privind obligația operatorilor economici de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale, la sistemul informatic național de supraveghere și monitorizare a datelor fiscale al Agenției Naționale de Administrare Fiscală, Publicat în  Monitorul Oficial nr. 319 din 30 martie 2021. Ordin nr. 857 din 28 martie 2019privind modificarea Ordinului președintelui Agenției Naționale de Administrare Fiscală nr. 4.156/2017 pentru aprobarea informațiilor conținute în registrul național de evidență a aparatelor de marcat electronice fiscale instalate în județe și în sectoarele municipiului București, precum și metodologia și procedura de înregistrare a acestora, Publicat în  Monitorul Oficial nr. 273 din 10 aprilie 2019.
0

6 pași necesari de parcurs pentru marcarea drumului spre fiscalizarea aparatelor de marcat electronice fiscale

Legi, ordine, ordonanțe de urgență, convenții, hotărâri…modificări multiple, plurivalență informațională, incertitudine, ambiguitate. Toate acestea descriu doar o mică fărâmă din cadrul în care se derulează afacerile momentului. În tumultul modificărilor de natură legislativă, nevoia de clarificare a informațiilor și delimitare a transformărilor se acutizează. Deja te-ai convins asupra rolului nostru în viața ta de antreprenor al secolului în care singura certitudine este incertitudinea. Suntem aici pentru a face lumină acolo unde domnește nesiguranța legislativă, și pentru a ne poziționa în postura de partener de încredere în cursa pentru digitalizare fiscală. Prin fapte concrete, nu vorbe fără rezonanță pragmatică. În asentimentul materialelor recente cu privire la registrul de casă, considerăm oportun să aducem mențiuni cu privire la casele de marcat electronice fiscale, aspecte de necesitate majoră. Fiscalizarea acestora. Sau mai bine spus, pașii necesari din drumul spre atingerea acestui obiectiv. Pe fundalul contextului dictat de informatizare masivă, regulile cu privire la utilizarea casei de marcat se schimbă. Casele de marcat ,,din vremurile de odinioară\" devin aparate de marcat electronice fiscale conectate la serverele ANAF adaptate la condițiile impuse de tehnologia modernă. Dacă ești un antreprenor care ,,a pus piciorul pentru prima dată” pe tărâmul mediului antreprenorial, informațiile de mai jos vor contura cadrul potrivit pentru conformare fiscală în materie de utilizare a aparatelor de marcat electronice fiscale. Dacă te situezi în poziția unui antreprenor cu o vastă experiență în spectrul afacerilor, informațiile care urmează pot genera plusvaloare pentru experiența ta antreprenorială prin aprofundarea și înțelegerea tainelor mecanismelor proceselor comerciale. O inovație a tehnologiei avansate de care se bucură real companiile timpurilor contemporane este conturată de conectarea aparatelor de marcat electronice fiscale la serverele Agenției Naționale pentru Administrare Fiscală. Această acțiune a stat sub egida anului 2021, când, progresiv, antreprenorii au avut obligația conectării la serverele ANAF-ului a caselor de marcat electronice fiscale. În acest mod, până la finalului anului 2021, toți contribuabilii au intrat în legalitate, aparatelor de marcat electronice fiscale fiind conectate online la serverele instituției. Acest aspect conferă o serie de avantaje antreprenorilor. De la eliminarea depunerii unor declarații privind activitatea înregistrată prin intermediul aparatelor de marcat electronice fiscale la certitudinea transmiterii corecte a datelor în timp real și la precompletarea corectă a decontului de TVA. Totuși, astăzi nu ne vom opri asupra aspectelor generale privind utilizarea aparatelor de marcat electronice fiscale. Dorim să conturăm punctul zero al funcționalității acestora. Pașii pe care trebuie să îi parcurgi în vederea fiscalizării. Etapele concrete care te plasează pe drumul intrării în legalitatea utilizării aparatelor de marcat electronice fiscale. Ce este bine să știi în materie de utilizare a caselor de marcat electronice fiscale este legat de obligativitatea achiziționării unui aparate de marcat electronic fiscal în situația în care încasezi integral sau parțial cu numerar sau prin utilizarea cardului de debit/credit sau prin intermediul substitutelor în numerar contravaloarea bunurilor livrate cu amănuntul ori a prestărilor de servicii efectuate direct către populație. Pașii…pe scurt! Achiziția unui aparat de marcat electronic fiscal de la un distribuitor autorizat Inițierea demersurilor pentru fiscalizarea aparatului de marcat electronic fiscal Obținerea documentelor necesare pentru depunerea cererii de atribuire a numărului unic de identificare al aparatului de marcat electronic fiscal Depunerea dosarului în vederea obținerii codului de identificare al aparatului de marcat electronic fiscal Transmiterea online a formularului C801 și primirea deciziei de atribuire a N.U.I Primirea certificatului de atribuire a numărului unic de identificare a aparatului de marcat electronic fiscal Astfel, regăsești mai jos punctual, pașii pe care trebuie să îi ai în vedere pentru fiscalizarea aparatului de marcat electronic fiscal: 1. Achiziția unui aparat de marcat electronic fiscal de la un distribuitor autorizat Deja am făcut aluzie la circumstanța care conturează achiziția unui astfel de aparat electronic fiscal. La ce se referă un astfel de aparat de marcat electronic fiscal? Conform legislației în vigoare la momentul actual, un astfel de aparat de marcat electronic fiscal desemnează o casă de marcat precum și alte dispozitive cu funcții de casă de marcat care dețin module fiscale cu funcții de control asupra memoriei fiscale, dispozitivului de imprimare precum și a afișajului client. Reține! Fiscalizarea casei de marcat electronice fiscale este procesul valid din punct de vedere tehnic prin care AMEF-ul trece, din starea nefiscală în cea fiscală. Tips & tricks pentru achiziția caselor de marcat electronice fiscale Este bine să cunoști în acest sens faptul că aceste aparate de marcat electronice se achiziționează de la furnizori specializați. Aceștia sunt autorizați de către Ministerul de Finanțe Publice iar denumirea celor care fac parte din această categorie este stipulată în Lista operatorilor economici distribuitori de aparate de marcat electronice fiscale cu jurnal electronic, autorizați în ședința Comisiei de autorizare a distribuitorilor pentru aparate de marcat electronice fiscale avizate tehnic. Accesarea listei se realizează la următorul link: https://mfinante.gov.ro/documents/35673/217758/ListaSintetica_31052023.pdf. 2. Inițierea demersurilor pentru fiscalizarea aparatului de marcat electronic fiscal După achiziționarea aparatului de marcat fiscal electronic de la distribuitorii autorizați regăsiți în listele de mai sus, trebuie să recurgi la pasul următor. Acesta este concretizat în conturarea dosarului care trebuie să conțină documentele necesare în vederea atribuirii numărului unic de identificare al aparatului de marcat electronic fiscal. Deci, acest număr este indispensabil pentru înaintarea procedurilor de fiscalizare. Trebuie să cunoști faptul că acest dosar se depune online de către persoana deținătoare a semnăturii electronice digitale. Acesta poate fi administratorul companiei ori persoana desemnată cu gestiunea financiar-contabilă a entității. 3. Obținerea documentelor necesare pentru depunerea cererii de atribuire a numărului unic de identificare al aparatului de marcat electronic fiscal Pentru a obține documentele necesare care se anexează cererii de atribuire a numărului unic de identificare fiscală trebuie să ai în vizor următoarele două direcții: Documente de identificare ale companiei tale; Documentele eliberate de către distribuitorul acreditat care realizează fiscalizarea aparatului de marcat electronic fiscal al companiei tale. Să începem așadar cu documentele pe care trebuie să le pui la dispoziția distribuitorului pentru pregătirea dosarului de solicitare a atribuirii N.U.I (numărul unic de identificare). Iată documentele pe care trebuie să le pui la dispoziția distribuitorului (pentru clarificare și pentru a-ți contura o imagine concretă a documentelor, vom anexa, acolo unde este posibil, un model al acestora): Copie după certificatul de înregistrare fiscală; Copie după certificatul constatator+Rezoluție ONRC+Mențiuni; Copie după CI/BI al administratorului; Declarație pe propria răspundere cu privire la locul utilizării casei de marcat electronice fiscale; Iată documentele eliberate de către distribuitorul acreditat care realizează fiscalizarea aparatului de marcat electronic fiscal al companiei tale: Copie după factura care atestă achiziția aparatului de marcat electronic fiscal alături de dovada plății acesteia; Atenție! Este considerat exemplarul original al facturii doar cel descărcat din cadrul platformei naționale RO e-Factura. Copie a certificatului de garanție al casei de marcat; Copie a autorizației de distribuție a aparatelor de marcat electronice fiscale; Copie după procesul verbal de sigilare a casei de marcat electronice fiscale. Practic, etapele de mai sus conturează o primă parte importantă pentru procesul fiscalizării aparatului de marcat electronic fiscal. A doua parte include pregătirea efectivă a cererii de atribuie a numărului unic de identificare și transmiterea acesteia către autoritățile fiscale. 4. Depunerea dosarului în vederea obținerii codului de identificare al aparatului de marcat electronic fiscal După ce te-ai asigurat asupra deținerii tuturor documentelor enumerate mai sus, este nevoie să completezi și să depui cererea privind atribuirea N.U.I. Care este maniera de obținere a acesteia? Cererea transpusă în formularul C801 se obține accesând site-ul ANAF, secțiunea Asistență contribuabili > Declararea obligațiilor fiscale > Toate formularele, cu explicații ori prin accesarea directă a link-ului: https://static.anaf.ro/static/10/Anaf/Declaratii_R/801.html. Ultima variantă actualizată a acesteia, corespunde lunii octombrie 2024. Cererea conține 3 părți corelate la: partea I care face referire datele de identificare ale societății solicitante; partea a doua care trimite la datele de identificare ale reprezentantului legal și partea a treia care precizează datele legate de aparatele de marcat electronice fiscale în cazul cărora se solicită codul de identificare. Pentru conturarea unei imagini clare asupra manierei de completare a cererii, ilustrăm mai jos un model concret al acesteia: După completarea în integralitate a cererii, conform modelului de mai sus, aceasta se validează, și se semnează electronic pe baza unui certificat digital calificat. De asemenea, se anexează documentele enumerat mai sus, în format zip. După ce te-ai asigurat asupra validării cererii, trebuie să recurgi la depunerea acesteia prin intermediul Spațiului Public Virtual. Atenție! Dacă deții mai multe aparate de marcat electronice care dorești să le fiscalizezi, acestea se cuprind distinct în cadrul aceleași cereri depuse o singură dată, pe baza specificării tuturor elementelor obligatorii, menționate la partea a-IIIa a cererii. 5. Transmiterea online a formularului C801 și primirea deciziei de atribuire a N.U.I Odată completat și validat, formularul se transmite prin intermediul SPV. Mai jos, ilustrăm maniera depunerii online a acestuia. Iată cum, prin 3 pași simpli, transmiți formularul C801 către instituțiile statului #1 te conectezi prin intermediul SPV, pe baza certificatului digital calificat; #2 accesezi secțiunea Formular de contact; #3 încarci cererea C801 în cadrul subsecțiunii Asistență și îndrumare de specialitate în domeniul fiscal; 6. Primirea certificatului de atribuire a numărului unic de identificare a aparatului de marcat electronic fiscal Ca urmare a depunerii formularului C801, vei primi la secțiunea Mesaje certificatul de atribuire a numărului de identificare solicitat pentru aparatul de marcat electronic fiscal. Iată mai jos modelul concret al certificatului de atribuire a numărului de identificare al aparatului de marcat electronic fiscal. Acest certificat este însoțit de o anexă în cadrul căreia este menționat locul de instalare al fiecărui aparatelor de marcat electronic fiscal. Există posibilitatea verificării aparatelor de marcat electronice fiscale care apar în evidențele ANAF. Acest aspect poate fi verificat prin accesarea următorului link, pe baza introducerii câtorva informații de bază referitoare la seria aparatului de marcat electronic fiscal, precum și numărul și data autorizației de distribuție: https://www.anaf.ro/Reg_AMEF/. În concluzie, trebuie să ști faptul că procesul fiscalizării casei de marcat electronice fiscale poate dura de la câteva minute la câteva săptămâni. Responsabilitatea ta este să te asiguri că ai parcurs cei 6 pași necesari spre trasarea drumului în vederea concretizării procedurii. Cele două materiale au fost logic delimitate. Prima parte a făcut trimitere la toate documentele de care ia nevoie pentru completarea și depunerea formularului C801. Iar a doua parte a trecut direct la acțiune, prin oglindirea manierei de completare și a transmiterii acesteia prin intermediul mijloacelor de comunicare electronice. Așadar, cele două episoade ale seriei fiscalizării aparatului de marcat electronic fiscal- conturează primii 6 pași necesari de parcurs pentru obținerea codului unic de identificare al aparatelor de marcat electronice fiscale, pași care marchează drumul spre fiscalizarea acestora. Următorii pași sunt realizați în corespondență cu distribuitorul acreditat al aparatelor de marcat electronice fiscale. Referințe principale de informare Ordonanță de urgență nr. 28 din 25 martie 1999 (**republicată**) privind obligația operatorilor economici de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale***), Publicat în  Monitorul Oficial nr. 75 din 21 ianuarie 2005. Ordonanță de urgență nr. 125 din 23 octombrie 2024 pentru completarea art. 2 și suspendarea aplicării unor dispoziții din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 28/1999 privind obligația operatorilor economici de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale, precum și pentru completarea Legii nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, Publicat în  Monitorul Oficial nr. 1073 din 25 octombrie 2024.
0

Sistemul național RO e-Case de marcat. O altă paradigmă din lumea marcajelor ,,E”. Ce este necesar să ai în vedere?

Cursa în caruselul digitalizării fiscale în care ai urcat de curând pare să fie de neoprit. Ansamblul de modificări în sensul optimizării permanente a sistemelor de modernizare fiscală sunt nenumărate. Ești însă conștient de faptul că în acest proces nu există scuze. Ori te conformezi, ori ai toate șansele să te ,,pierzi” până la atingerea liniei de sosire. Lumea electronică, dominată de marcajul ,,E” în care ai pătruns în postura de antreprenor sau contabil nu pare să se plieze pe așteptările tale. În acest peisaj dominat de informații, termene limită, plafoane, sancțiuni, modificări frecvente, este just să nu te regăsești. Involuntar apare întrebarea Există soluții prin care să mă plasez corect față de tot ce aduce nou procesul de inovare prin digitalizare în peisajul afacerilor?. Ei bine, află, că da, există o serie de soluții. Noi venim cu una dintre propuneri din larga paletă a acestora. Îți recomandăm să recurgi la consolidarea unor parteneriate de durată cu profesioniști, relații bazate pe încredere, transparență și maxim de profesionalism. Particular, noi, echipa Facturis suntem alături de antreprenori și afacerile lor pentru ca fiecare dintre aceștia să-și găsească locul potrivit în peisajul mediului de business în care activează. Fila care dă startul poveștii trendului modern al digitalizării caselor de marcat consemnează obligativitatea conectării aparatelor de marcat electronice fiscale la serverele ANAF. Momentul corespunde anului 2021 în care, progresiv, contribuabilii au avut obligația conectării aparatelor de marcat electronice fiscale la serverele ANAF. De aici nu a mai rămas decât un singur pas pentru ca sistemul informatic RO e-Case de marcat să prindă contur. Astfel identificăm două piese esențiale în conturarea puzzle-ului digitalizării procesului de încasare prin intermediul numerarului raportat la operațiunile care impun existența casei de marcat electronice la nivelul afacerilor. Trebuie să cunoști de asemenea faptul că termenul pentru implementarea unui modul de valorificare a datelor și informațiilor transmise prin intermediul RO e-Case de marcat a fost 1 aprilie 2024. Dacă pentru sistemele naționale RO efactura, RO e-TVA și RO e-Transport există aplicații speciale concepute pentru gestiunea de date, în cazul RO e-case de marcat nu au fost conturate softuri concrete de verificare, urmărire și control a datelor care intră în cadrul sistemului. Pe scurt! Pe podium...Starurile digitalizării fiscale Ce reprezintă RO e-case de marcat? Fața paradigmei în prezent Balanță cu două talere Pe podium... De vreme ce RO eFactura, RO e-Transport și RO e-SAF-T intră în categoria ,,starurilor\" lumii digitalizării fiscale a afacerilor, RO e-case de marcat și RO e-sigiliu nu se bucură de o popularitate la fel de sporită. Motivul? Unul dintre ele este legat de penuria informațiilor concrete cu privire la aceste sisteme raportat la aspectele legislative. Un alt motiv, dacă ne raportăm strict la RO e-case de marcat este legat de restrângerea responsabilității contribuabilul la încărcarea unor date în cadrul sistemului. Acestea se transmit automat pe baza conectării online a AMEF-ului la serverele organelor fiscale. Deci responsabilitatea contribuabilului intervine cu preponderență pe latura asigurării funcționalității aparatelor de marcat în relație cu serverele ANAF. Fără să fie identificate implicații prea ample legate de corectitudinea datelor transmise. După această operațiune, la finele fiecărei zile fiscale se transmit automat la ANAF toate datele cu privire la încasările entității. Deci contribuabilului nu îi revine responsabilitatea încărcării autonome a unor date în cadrul unui sistem. Deși la un moment dat, acesta s-a aflat în această ipostază. Anterior conectării online, cu o frecvență lunară, raportul privind vânzările prin intermediul AMEF se transmitea organelor fiscale prin intermediul formularului A4200. Acest raport cuprindea o colecție de fișiere în format xml corespunzătoare zilelor fiscale aferente unei perioade de referință. Aceste fișiere erau generate de către aparatele de marcat. În situația în care nu înregistrau activitate prin intermediul acestora în cadrul perioadei de referință (luna), atunci contribuabilii completau și transmiteau formularul F4109. Obligativitatea transmiterii acestuia se menține și astăzi pentru zilele fiscale în care nu se consemnează activitate. Ce reprezintă RO e-Case de marcat? Sistemul național RO e-case de marcat face parte din categoria celor 6 piloni ai modernizării procesului fiscal alături de: RO e-factura, RO e-TVA, RO e-SAF-T și RO e-transport și RO e-sigiliu. Dacă te gândești la existența unui ghid informativ cu privire la această paradigmă, ce putem să spunem în acest sens este că lumea legislativă nu este foarte generoasă cu privire la aspecte legate de RO e-case de marcat. Putem totuși să conturăm un minighid al antreprenorului care dorește permanent să fie informat. Fața paradigmei în prezent În luna iunie a anului 2024 s-au făcut o serie de precizări raportat la aparatele de marcat electronice fiscale. Astfel, printre elementele obligatorii de menționat pe bonul fiscal emis de către AMEF se remarcă și următoarele elemente: unitatea de măsură, codul de identificare fiscală al beneficiarului (la solicitarea acestuia din parte beneficiarului), precum și numărul de identificare al bonului. De asemenea apare și obligativitatea transpunerii în cod QR a elementelor legate de data și ora emiterii bonului fiscal, numărul de identificare al bonului fiscal precum și seria fiscală a AMEF-ului. Atenție! Ca urmare a testării posibilității de tipărire pe bonul fiscal a unui cod QR de către Institutul Național de Cercetare-Dezvoltare în Informatică București, s-a constatat faptul că la momentul actual nu este posibil acest aspect din pricina unor neajunsuri tehnice. Astfel, contribuabilii trebuie să se conformeze cu această reglementare în termen de maxim doi ani de la intrarea în vigoare a Ordonanței de urgență nr. 69 din 21 iunie 2024. De asemenea, se aduc o serie de clarificări cu privire la elementele pe care trebuie să le conțină raportul fiscal de închidere zilnică. Printre acestea se remarcă: Numărul de bonuri fiscale care au înscris CIF-ul beneficiarului; Valoarea totală a bonurilor fiscale; Totalul taxei pe valoare adăugată aferentă; Identificatorul jurnalului electronic; Numărul și valoarea reducerilor, anulărilor; Sumele de serviciu precum și sumele rezultate pentru fiecare mijloc de plată utilizat. Important! Element de dată relativ recentă, emiterea bonului fiscal emis cu date eronate sau care nu cuprinde toate datele obligatorii reprezintă contravenție. Balanță cu două talere Pentru a echilibra carența informațională cu privire la aspecte punctuale legate de RO e-case de marcat vom face apelul la o altă paradigmă informațională a digitalizării fiscale prin intermediul căreia putem să verificăm datele transmise automat la serverele ANAF-ului. Este vorba despre paradigma E-TVA. Prin intermediul articolelor anterioare, au fost puse în lumină aspectele legate de posibilitatea generării celor 6 rapoarte care stau la baza întocmirii decontului precompletat de TVA. Particular, am punctat maniera de obținere a Raportului extras din cadrul sistemului RO e-Factura cu aplicabilitate în verificarea tuturor documentelor care trec prin sistem cu cele înregistrate în cadrul evidențelor contabile. Dacă încă nu ai reușit să parcurgi materialul, te invităm să accesezi următorul link pentru a fi informat cu privire la acest aspect și a vedea exact pașii pe care trebuie să îi parcurgi pentru a intra în posesia rapoartelor: https://facturis-online.ro/e-tva/maniera-de-obtinere-a-raportului-extras-din-sistemul-national-ro-e-factura-principala-sursa-de-prelevare-a-datelor-pentru-intocmirea-decontul-precompletat-de-tva.html. În aceast sens, vom utiliza datele generate de către sistemul național RO e-TVA pentru a vizualiza Raportul extras din cadrul sistemului RO e-case de marcat. Astfel, după accesarea site-ului ANAF, logarea în cadrul sistemului RO e-TVA și solicitarea P300_detalii, vei ajunge în posesia documentului. Atenție! Doar contribuabilii plătitori de TVA vor putea accesa datele generate prin intermediul sistemului național RO e-TVA. Astfel, prin accesarea sistemului RO e-TVA pe baza certificatului digital calificat, opțiunea Solicitare ETVA, vei vizualiza cele 6 rapoarte care stau la baza precompletării decontului. Printre acestea identificăm raportul informațiilor extrase din sistemul național RO e-case de marcat electronice. Un model al acestuia poate fi vizualizat mai jos: Astfel, putem să identificăm detaliile privind raportul Z al fiecărei zile fiscale transmise către ANAF în materie de număr al raportului zilnic, data emiterii, valoarea totală alături de valoarea TVA-ului operațiunilor funcție de cotele de TVA aferente acestora. Astfel, raportul ne furnizează o situația analitică a activității aparatelor de marcat electronice fiscale comensurate de-a lungul unei perioade de referință transmise către sistemul național RO e-case de marcat electronice. Acest raport poate veni în ajutorul tău pentru a bifa completitudinea datelor transmite de către AMEF către serverul ANAF. Reține! În situația în care se remarcă anumite erori de transmitere a datelor în cadrul sistemului vei primi o notificare prin intermediul SPV. Iată așadar, câteva aspecte de care trebuie să ții cont atunci când vine vorba despre o altă cărămidă a fundației digitalizării fiscale, și anume sistemul național RO e-case de marcat electronice. Referințe principale de informare Ordonanță de urgență nr. 69 din 21 iunie 2024 pentru modificarea și completarea unor acte normative în domeniul gestionării și implementării sistemului național privind factura electronică RO e-Factura și al aparatelor de marcat electronice fiscale, precum și pentru alte măsuri fiscale, Publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 582 din 21 iunie 2024. Ordonanță de urgență nr. 28 din 25 martie 1999 (**republicată**) privind obligația operatorilor economici de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale***, Publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 75 din 21 ianuarie 2005. Sistemul național RO e-TVA, disponibil prin intermediul site-ului ANAF.
0

Casele de marcat ELTRADE A1 si A3

Aceste case de marcat sunt importate si distribuite in Romania de catre ZeusService SRL. Gama ELTRADE cuprinde 2 modele si anume : Eltrade A1 Casa de marcat Eltrade A1, este echipata cu toate dispozitivele necesare pentru conectarea la distanța cu serverele ANAF nemaifiind necesara adaugarea de dispozitive externe sau interne pentru conformitate. Aceasta casa de marcat functioneaza alimentata de la retea, dar se poate folosi si in regim portabil daca se monteaza acumulatorul Li-Ion (acesta fiind optional) Detalii tehnice despre aceasta casa de marcat gasiti in continuare : Site de prezentare Eltrade A1 Instructiuni de utilizare Eltrade A1 (video) Eltrade A3 Este varful de gama al caselor Eltrade si detalii tehnice depre aceasta casa de marcat gasiti mai jos: Site de prezentare Instructiuni de utilizare Eltrade A3 (video1) Instructiuni de utilizare Elstrade A3 (video2) Configurare case de marcat Eltrade in aplicatia Facturis Online Se instaleaza driverul casei de marcat de aici : link Se instaleaza un program ce porneste casa de marcat din browser de aici : link Se realizeaza urmatoarele setari in programul Facturis Online :
0

Configurarea caselor de marcat ATHLOS cu programul de gestiune stocuri Facturis Online

Casa de marcat ATHLOS este distribuita si comercializata in Romania de catre Accord Electronics SRL. Casa de marcat ATHLOS: Este o casa de marcat dedicata magazinelor mici si mijlocii. Este adaptabila. I se pot atasa diferite periferice pentru a indeplini toate cererile clientilor. Mai multe detalii tehnice despre aceasta casa de marcat gasiti si in urmatoarele linkuri: Manual de utilizare: Descarca PDF Site de prezentare casa de marcat ATHLOS Ghidul de instalare al casei de marcat ATHLOS in programul Facturis Online: Aceasta casa de marcat nu necesita instalarea unui anumit driver special pentru ea. Pasii necesari pentru conectarea casei de marcat la calculator sunt: Se conecteaza prin cablu de retea in reteaua locala ca orice alt calculator Si practic va functiona din prima ca si casa de marcat in retea putand sa se trimita bonuri fiscale de la orice calculator din acea retea Setari necesare in programul de facturare online: se selecteaza modelul casei de marcat : ATHLOS dupa care se completeaza ip-ul casei din retea: acesta se afla imediat ce se conecteaza casa de marcat cu un cablu la reteaua locala va aparea scris IP-ul primit pe ecranul casei de marcat
0

Se pot tipari bonuri fiscale si pe Mac (Apple)

Programul de gestiune stocuri Facturis Online poate tipari la casele de marcat Datecs si de pe calculatoarele Mac direct din browser. Astfel si de pe sistemul de operare a lui Apple (macOS sau OS X) se pot tipari bonuri fiscale direct la casa de marcat. Pentru aceasta trebuie : instalata o aplicatia FoPrint care ajuta la tiparirea bonului la casa de marcat instalat si driverul casei de marcat : FiscalWire (versiunea pt. macOs) Ce setari sunt necesare pentru configurare? 1. Instalare aplicatie de printat bonuri din browser Se instaleaza aplicatia FoPrint pe Mac compatibila cu sistemul de operare macOS. Se instaleaza folosind urmatorul link si se portneste aplicatia. 2. Creare director pe Mac Se creeaza un director nou (folder) unde se vor pune fisierele cu bonurile fiscal ce urmeaza a fi trimise catre casa de marcat. Acest director se va folosi in pasii urmatori (3 si 4) : 3. Instalare driver casa de marcat Datecs petru macOS Se instaleaza driverul FiscalWire pentru casele de marcat Datecs. Se instaleaza de la urmatorul link. Pentru setarile necesare in driver este nevoie sa se specifice directorul unde se salveaza bonurile fiscale : 4. Configurari necesare in Facturis Online Se intra in meniul Configurare - Case de marcat, apoi se selecteaza casa de marcat \"Datecs\" si se fac setarile necesare :
0

Cum se configureaza noile case de marcat Datecs in aplicatie?

Casele de marcat Datecs sunt importate de catre Danubuis Exim SRL si avem modelele : Datecs DP150 Datecs DP25 Datecs DP25X Datecs WP500 Datecs FP50 Datecs FP700 - imprimanta fiscala Pentru a instala casele de marcat Datecs in aplicatia online trebuie sa urmati pasii: 1. Instalare driver casa de marcat : DatecsDude se instaleaza drieverul casei de marcat de la urmatorul link : click aici daca exista cablu de conectare la calculator de tipul mini usb la usb atunci trebuie instala si driverul pentru cablu de aici se mai instaleaza si o extensie de tiparire bon fiscal la casa de marcat direct din browser de aici ATENTIE !!! Nu trebuie sa achizitionati nici un driver suplimentar pentru functionalitatea caselor de marcat Datecs cu aplicatia online de facturare si gestiune stocuri Facturis Online. Driverul folosit este gratuit !!! (mai mult…)
0