Gestiune Stocuri

Gestiunea stocurilor Gestiunea global-valorică VS gestiunea cantitativ-valorică. Episodul 2

Episodul 1: Gestiunea global-valorică VS gestiunea cantitativ-valorică Ca antreprenor novice sau dimpotrivă, experimentat, provocările specifice epocii economiei contemporane pot să dețină o notă acutizată din punct de vedere a dificultății expuse. Pentru unii dintre cei care fac parte din peisajul mediului de business problematica gestiunii stocurilor este vitală pentru bunul mers al afacerii. Transformările specifice digitalizării în ansamblu a proceselor de afaceri pun antreprenorii în reală dificultate. Aceștia trebuie să identifice cele mai adecvate instrumente pentru a gestiona eficient schimbarea. Aceste aspecte vizează și problematica gestiunii stocurilor, principalul fenomen cu rezonanță asupra acestora fiind RO e-SAF-T. Unul dintre aspectele de primă importanță pentru afaceri este reprezentat de gestiunea stocurilor. Lansarea sistemului național RO e-SAF-T redirecționează lumina asupra subiectului. Care este sensul în care această paradigmă redirecționează plenar reflectoarele asupra problematicii RO e-SAF-T? Așa cum știm din materialele postate anterior, declarația de Stocuri a început să fie solicitată de către organele de control fiscal însă nu se bucură de o popularitate foarte crescută în rândul contribuabililor, aspect care îngreunează puțin procesul de întocmire a acesteia. Astfel, declarația SAF-T la cerere cuprinde în manieră exclusivă aspecte legate de situația stocurilor societății sau stocurilor la dispoziția entității, situația mișcărilor privind stocurile funcție de tranzacțiile realizate, opisul tipologiei mișcărilor de stocuri, specificații privind proprietarii stocurilor în cazul stocurilor la dispoziția entității. O influență semnificativă asupra raportării o deține metoda de gestiune utilizată pentru evidența stocurilor. Pe scurt! Una dintre provocările problematicii în context RO e-SAF-T O altă nuanță a problematicii Metoda cantitativ-valorică pe înțelesul antreprenorilor Aspecte diferențiale… Una dintre provocările problematicii în context RO e-SAF-T Des vehiculată de către antreprenori și validată în mod particular de către specialiști, una dintre cele mai mari provocări ale gestiunii stocurilor pe fondul apariției paradigmei RO e-SAF-T este legată de maniera de lucru din punct de vedere a gestionării informatizate a datelor. O serie de companii gestionează separat stocurile prin intermediul unui soft special conceput pentru gestiunea acestora. Este indicat să obținem asigurări cu privire la maniera performantă de gestiune a datelor legate de stocuri în așa fel încât să acoperim cerințele de raportare specifice acestui spectru. Și aici, echipa Facturis Online se dovedește a fi aliatul potrivit pentru ca problematica gestionării stocurilor pentru îndeplinirea cerințelor declarative să fie tratată corespunzător în așa fel încât declarația informativă D406 care se referă în mod deosebit la raportarea la cerere să îndeplinească atributul complexității și al acurateței din punct de vedere a datelor transmise. O altă nuanță a problematicii O altă provocare de același calibru cu cea prezentată anterior face trimitere la metoda utilizată de entitate cu privire la gestiunea stocurilor. Astfel, se conturează cele două metode de evidență, și anume: metoda global-valorică, respectiv, metoda cantitativ-valorică. Fiecare dintre acestea, îmbracă o altă față atunci când vine vorba despre raportarea la cerere cu privire la declarația de Stocuri. Mai multe informații cu privire la aceste aspecte pot fi accesate prin intermediul blogului nostru care conturează elementele de noutate cu privire la incidența tipului de evidență a stocurilor asupra declarației D406. Te provocăm astfel să arunci o scurtă privire asupra postărilor noastre anterioare. Pentru a înțelege implicațiile celor două metode asupra manierei de întocmire a declarației informative cu privire la Stocuri, trebuie să asimilăm principalele caracteristici ale acestor metode de gestionare a acestora. În cadrul episodului anterior, am scos în relief principalele caracteristici ale metodei global-valorice. Acestea au fost explicate pe înțelesul antreprenorului, pentru a fi mult mai facil de asimilat de către orice inițiator de afaceri. Astăzi, prin intermediul acestui material, vom contura cele mai importante caracteristici ale metodei cantitativ-valorice într-o manieră care să faciliteze drumul spre înțelegerea implicațiilor metodei asupra gestiunii de stocuri. Metoda cantitativ-valorică pe înțelesul antreprenorilor Ce este bine să știi de la bun început, este faptul că, această metodă are un grad mai ridicat de complexitate decât metoda global-valorică. Și din punct de vedere a volumului de muncă dar și din perspectiva documentelor care necesită întocmite. Totuși, aceasta oferă o imagine transparentă a situației stocurilor prin prisma evidenței detaliate cu privire la elementele legate de gestiunea stocurilor. În acest caz, pentru stocuri se întocmește fișa de magazie, spre deosebire de metoda global-valorică unde nu este necesară întocmirea acestui document, doar a Raportului de Gestiune Zilnic. În cadrul fișelor de magazie se înregistrează documentele de intrare și de ieșire cu privire la stocuri evidențiate din punct de vedere cantitativ. Evidența acestora se realizează la locul de depozitare. Ulterior, se realizează centralizarea acestor date în borderouri, care se transmit către departamentul de contabilitate. Această metodă de evidență a stocurilor se pretează pentru orice tip de entitate, indiferent de caracteristicile stocurilor deținute de aceasta. În cazul stocurilor care sunt evidențiate prin metoda cantitativ-valorică, în cadrul notei de recepție este menționat doar prețul de achiziție, spre deosebire de metoda global-valorică unde mențiunea prețului de vânzare este obligatorie. Astfel, prețul de vânzare este flexibil, nefiind obligatoriu de menționat în cadrul fiecărui NIR. În acest sens nu se remarcă nicio restricție, modificarea prețului nefiind un aspect necesar de justificat prin intermediul documentelor. Evidența stocurilor prin intermediul acestei metode conferă posibilitatea cunoașterii situației specifice cu privire la stocuri cu privire la cantități, preț de intrare precum și valoare de ieșire. Unul dintre avantajele principale ale metodei este legat de posibilitatea urmăririi situației detaliate cu privire la profitul obținut pe fiecare tip de stoc în parte, aspect care contribuie la adoptarea corectă a deciziei de eliminare din gestiune a unui produs neperformant și care nu generează profit pentru entitate. În mod frecvent, gestiunea stocurilor evidențiate prin intermediul acestei metode este integrată în cadrul modulului de contabilitate, aspect care conferă cunoașterea situației stocurilor la orice moment (numărul de bucăți din fiecare produs precum și valoarea acestuia). Valoarea produselor se determină funcție de metoda de descărcare a stocurilor. Printre cele mai utilizate metode se remarcă metoda FIFO (primul intrat, ultimul ieșit), metoda LIFO (ultimul intrat, primul ieșit), metoda CPM (costului mediu ponderat). Cea mai utilizată metodă în practica de afaceri este metoda FIFO care presupune descărcarea de gestiune în ordine intrării stocurilor în entitate. Astfel, produsele cu costurile vechi sunt scoase primele din cadrul evidenței. Gestiunea stocurilor prin intermediul acestei metode permite determinarea profitului pe fiecare tip de produs precum și a procentului aferent acestuia din totalul vânzărilor realizate, un aspect crucial pentru definirea strategiei comerciale. De asemenea, metoda cantitativ-valorică deține un grad de complexitate mai ridicat atunci când discutăm despre transmiterea declarației SAF-T cu privire la stocuri. Iată mai jos imaginea celor mai importante specificități ale metodei de gestiune cantitativ-valorice: Fiecare dintre cele două metode de evidență a stocurilor, fie că discutăm despre metoda global-valorică ori cantitativ-valorică sunt utilizate în activitatea practică a afacerilor. Orice entitate, în relație cu necesitățile de informare și cu volumul de muncă alege să utilizeze una dintre aceste mijloace de evidență. Există totuși unele discuții la momentul actual, în context RO e-SAF-T cu privire la obligativitatea utilizării metodei cantitativ-valorice în detrimentul celeilalte metode, sau viceversa. Deoarece unii antreprenori utilizează metoda global-valorică pentru tipul de activitate derulat, se întreabă dacă aceasta poate îndeplini cerințele de raportare în ceea ce privește solicitările ANAF cu privire la raportarea specială, cea referitoare la stocuri. În altă ordine de idei, dacă gestiunea stocurilor se realizează pe baza metodei global-valorice, nu se pot declara anumite informații complexe cu privire la stocuri. Metoda nu oferă bazele furnizării informațiilor laborioase cu privire la gestiunea stocurilor. Ce este bine să cunoaștem însă, este faptul că legislația în vigoare nu ne obligă să utilizăm metoda cantitativ-valorică. Nu apar modificări de această natură pe fondul implementării RO e-SAF-T. Totuși, este indicat să realizăm o reconfigurare a traseului și să alegem cea mai bună metodă de gestiune, ținând cont de toți factorii care intră în legătură directă cu acest aspect. Aspecte diferențiale… Acum că am conturat cele mai importante caracteristici ale celor două metode, finalizăm problematica cu tabloul comparativ dintre aceste două metode de gestiune a stocurilor. Așadar, acestea fiind spuse încheiem materialul cu recomandarea ca fiecare antreprenor să evalueze parametrii funcționali caracteristici cu privire la stocuri, și funcție de aceștia să adopte cea mai bună decizie privitor la una dintre utilizarea uneia dintre cele două metode, și anume gestiunea global-valorică sau gestiunea cantitativ-valorică.   Referințe principale de informare Gestiunea stocurilor. Bazele cercetării operaționale, material în format electronic, disponibil la adresa: https://www.asecib.ase.ro/Mitrut%20Dorin/Curs/bazeCO/pdf/53Gest-stoc.pdf. Codul fiscal din 8 septembrie 2015 (Legea nr. 227/2015), Publicat în  Monitorul oficial nr. 688 din 10 septembrie 2015. Legea contabilității nr. 82 din 24 decembrie 1991, Publicat în  Monitorul oficial nr. 454 din 18 iunie 2008. Ordinul nr. 1802 din 29 decembrie 2014 pentru aprobarea Reglementărilor contabile privind situaţiile financiare anuale individuale şi situaţiile financiare anuale consolidate.
0

Gestiunea stocurilor Gestiunea global-valorică VS gestiunea cantitativ-valorică. Episodul I

O multitudine de aspecte care până de curând era puse sub semnul certitudinii, sunt readuse la lumină ca urmare a redefinirii traseului urmat de procesele organizaționale sub apanajul modernizării digitalizării fiscale. Procesul digitalizării fiscale schimbă substanțial regulile jocului antreprenorial, aspect care conduce la responsabilizarea managerilor pe direcția recalibrării parametrilor de funcționare ai afacerii. Un proces care deține o serie de implicații asupra mobilizării de resurse dar mai ales asupra redefinirii mentalității antreprenorilor și a conducătorilor departamentelor din cadrul companiei. Aspectele legate de gestiunea stocurilor sunt readuse la lumină prin prisma obligativității implementării paradigmei RO e-SAF-T. Este vorba mai cu seamă despre Declarația de Stocuri, una dintre raportările care dețin caracter special, prin prisma atributului facultativ cu privire la transmiterea datelor, și anume la cererea organelor fiscale. O serie de informații de interes pentru antreprenori cu privire la raportarea la cerere centrată spre Stocuri pot fi regăsite prin accesarea următorului link: https://facturis-online.ro/gestiune-stocuri/ro-e-saf-t-clarificari-necesare-cu-privire-la-declaratia-de-stocuri.html. Pe scurt! Un element de importanță majoră pentru companie… Un concept cu rezonanță… Un aspect de diferențialitate… Gestiunea global-valorică pe înțelesul antreprenorului Un element de importanță majoră pentru companie… Orice companie angrenată în jocul antreprenorial afirmă semnificația crescută a stocurilor. Rolul acestora este evidențiat de faptul că acestea conferă certitudine și garanție în asigurarea ritmicității activității derulate. Gestiunea stocurilor deține un rol crucial în controlul afacerii prin derularea acțiunilor concrete legate de minimizarea costurilor operaționale, echilibrarea principalelor elemente care definesc piața (cererea și oferta), asigurarea protecției în situația apariției diverselor dezechilibre economice. Cu notă personală, pe baza experienței practice, considerăm faptul că gestiunea stocurilor reprezintă totalitatea acțiunilor derulate în legătură directă cu acestea având drept obiectiv maximizarea indicatorilor de performanță ai afacerii, fără de care o entitate nu își găsește rațiunea de a exista. Un concept cu rezonanță… Antreprenorii au pus lupa pe subiectul gestionării stocurilor în ultima perioadă, prin prisma incidenței acestora asupra raportării SAF-T. Mai ales dacă ne raportăm la influența metodei de gestiune a stocurilor asupra informațiilor care trebuie raportate la cererea organelor fiscale, prin intermediul declarației de Stocuri (D406). Dificultatea întocmirii raportării la cerere rezultă din experiența nu tocmai vastă a antreprenorilor pe această latură tocmai datorită caracterului special al acesteia și a solicitărilor relativ reduse la momentul actual pentru acest tip de raportare. Un aspect de diferențialitate… Unul dintre principalii parametrii de influență a raportării la cerere atunci când vine vorba despre Declarația de Stocuri face referire la cele două modalități de gestiune a stocurilor, și anume: global-valorică și cantitativ-valorică. Astfel, precum menționam anterior, funcție de metoda aplicată de companie pentru gestiunea stocurilor se va realiza raportarea la cerere, din punct de vedere a volumului și tipului de informații care trebuie transmise. Privitor la raportarea la cerere, companiile vor transmite RO e-SAF-T doar pentru stocurile care sunt gestionate prin metoda cantitativ-valorică. Pentru metoda global-valorică datele transmise nu sunt exhaustive. În acest sens este indicat ca antreprenorii să dețină informații cu privire la cele două tipuri de gestiuni. De asemenea, există o serie de implicații și asupra gestiunii informatizate a stocurilor. Pentru a acoperi însă nevoile informaționale ale organelor fiscale este indicat să realizăm tranziția spre metode care să ne permită raportarea oportună și detaliată a stocurilor. Gestiunea global-valorică pe înțelesul antreprenorului Cu siguranță, ai avut contact cu o serie de informații prezentate de către literatura de specialitate cu privire la metoda de evidență global-valorică. Poate multe aspecte ți s-au părut abstracte și greu de înțeles. Pentru a veni în întâmpinarea clarificării noțiunilor cu privire la metodele de gestiune ale stocurilor, vom transpune pe înțelesul tău ce presupune gestiunea categoriei de stocuri prin metoda global-valorică. Prin intermediul acestei metode, evidența stocurilor se realizează doar valoric. Discutăm astfel, de o evidență valorică atât în cadrul gestiunii, cât și în contabilitate. Se recomandă controlul periodic a corelației dintre datele care figurează în cadrul aplicației de gestiune a stocurilor cu cele înregistrate în contabilitate. În acest caz, nu se întocmește fișa de magazie, ci doar Raportul de Gestiune Zilnic. În cadrul acestuia se înregistrează zilnic valoric intrările și ieșirile de stocuri pe baza documentelor justificative și se stabilește soldul final. Raportul de Gestiune Zilnic se întocmește în două exemplare, unul dintre acestea având drept destinație departamentul de contabilitate al entității în vederea realizării verificărilor. Putem discuta despre aplicabilitatea metodei mai ales pentru evidența mărfurilor aflate în gestiunea societăților cu amănuntul, motiv pentru care metoda mai poartă numele și de metoda prețului cu amănuntul. Cum se întocmește nota de recepție în acest caz? Prin mențiunea prețului de vânzare al mărfurilor. De asemenea, acestea se întocmesc în două exemplare. Important! Modificarea prețurilor de vânzare în cadrul acestei metode se realizează prin procesul verbal de modificare prețuri. Atenție! Este vital să te asiguri asupra corespondenței prețurilor menționate în cadrul notei de recepție cu cele ale produselor existente pe raft. De asemenea, dacă există diferențe, acestea trebuie demonstrate prin intermediul proceselor verbale de modificarea a prețurilor. Pentru a reține punctual principalele aspecte legate de metoda de evidență global-valorică îți prezentăm imaginea de mai jos: Important! Unul dintre principalele riscuri remarcate atunci când utilizăm metoda global-valorică este legat de posibilitatea stabilirii minusului în gestiune doar prin inventariere. Astfel, dacă suspectăm anumite sustrageri, minusul poate fi stabilit doar pe baza inventarierii. În acest sens, nu vom putem controla foarte eficient stocurile tocmai pentru că nu vom avea evidență pe fiecare bun în parte (cum este cazul celei cantitativ-valorice). Așadar, metoda global-valorică utilizată în evidența stocurilor permite facilitarea evidenței stocurilor din punct de vedere al volumului de muncă însă nu oferă o imagine clară, transparentă cu privire la diverse aspecte legate de profitul obținut pentru fiecare produs în parte ceea ce nu oferă premisele pentru adoptarea deciziei de valorificare a acelor bunuri care generează plusvaloare asupra entității. Metodei global-valorice de evidență a stocurilor i se alătură metoda cantitativ-valorică, care are cu totul alte implicații prin prisma manierei de lucru. Episodul următor va pune în lumină particularitățile metodei cantitativ-valorice. Rămâi alături de noi pentru a cunoaște aceste aspecte precum și imaginea comparativă a acestora.   Referințe principale de informare Gestiunea stocurilor. Bazele cercetării operaționale, material în format electronic, disponibil la adresa: https://www.asecib.ase.ro/Mitrut%20Dorin/Curs/bazeCO/pdf/53Gest-stoc.pdf. Codul fiscal din 8 septembrie 2015 (Legea nr. 227/2015), Publicat în  Monitorul oficial nr. 688 din 10 septembrie 2015.
0

Incidența metodei de evidență a stocurilor asupra raportării SAF-T. Partea II

Raportarea la cerere privitor la RO e-SAF-T presupune atenție sporită din partea celor care începând cu data de 1 ianuarie 2025 intră sub incidența aplicării paradigmei la nivelul proceselor organizaționale. În absența unei caracter recurent privind întocmirea și transmiterea declarației de Stocuri, majoritatea contribuabililor nu explorează suficient maniera de îndeplinire a cerințelor informaționale solicitate de către organele fiscale prin intermediul acesteia. Prin intermediul acestor materiale, am punctat aspectele principale arondate impactului metodei de evidență a stocurilor asupra raportării RO e-SAF-T. În situația în care organele fiscale solicită informații cu privire la Stocuri, contribuabilii trebuie să transmită aceste date asigurându-se că îndeplinesc caracterul corectitudinii și al completitudinii. Prima parte a articolului: https://facturis-online.ro/gestiune-stocuri/incidenta-metodei-de-evidenta-a-stocurilor-asupra-raportarii-saf-t-partea-i.html Pe scurt! Care sunt aspectele de care trebuie să ținem cont pentru raportarea SAF-T dacă aplicăm metoda global-valorică? Care sunt aspectele de care trebuie să ținem cont pentru raportarea SAF-T dacă aplicăm metoda cantitativ-valorică? Nu uita! Raportat la transmiterea declarației de Stocuri, aceasta se realizează la cererea organelor fiscale într-un termen care nu poate fi mai mic de 30 de zile de la primirea notificării. Este așadar o raportare ce deține caracter special, fiind transmisă de către contribuabili doar la solicitarea ANAF. Care sunt aspectele de care trebuie să ținem cont pentru raportarea SAF-T dacă aplicăm metoda global-valorică? Una dintre subsecțiunile principale ale declarației de stocuri este cea legată de Products (Produse). Aceasta face referire strict la bunuri și nu include categoria de marfă. În ceea ce privește SAF-T, această subsecțiune face trimitere la Produse și Servicii. Dacă evidența stocurilor în cadrul companiei tale se realizează pe baza metodei global-valorice, nu trebuie să raportezi date în cadrul acestei subsecțiuni. Ce trebuie totuși ca entitățile să aibă în vedere dacă aplică metoda global-valorică este faptul că este nevoie de completarea altor subsecțiuni ale declarației raportat la mișcarea semnificativă a bunurilor (dacă există), și anume subsecțiunea MovementOfGoods. Cu privire la obligativitatea utilizării codurilor NC acest aspect îmbracă nuanțe diferite funcție de metoda de evidență a stocurilor utilizată de entitate. Astfel, pentru acele companii în cazul cărora stocurile sunt evidențiate prin metoda global-valorică, nu este obligatorie utilizarea codurilor NC pentru raportarea SAF-T (în subsecțiunea Products). Astfel, în situația utilizării acestei metode, raportarea nu este atât de complexă, excluzând utilizarea codurilor NC și declararea de date în subsecțiunea Products. Care sunt aspectele de care trebuie să ținem cont pentru raportarea SAF-T dacă aplicăm metoda cantitativ-valorică? În situația în care compania utilizează metoda cantitativ-valorică, raportarea SAF-T îmbracă atributul complexității. Precum menționam pe parcursul materialului, nu este obligatorie utilizarea metodei cantitativ-valorice de către companii. Este însă indicat să adoptăm o astfel de metodă, pentru situația în care, compania primește solicitare de raportare la cerere a declarației de stocuri. Astfel, este important ca entitatea să fie pregătită pentru a furniza, la cerere, informații cantitative despre stocuri. În acest caz, dacă metoda global-valorică utilizată nu satisface cerințele informaționale ale organelor fiscale cu privire la stocuri, recomandarea este să realizăm tranziția spre metoda cantitativ-valorică. Utilizarea metodei cantitativ-valorice implică optimizarea bazei de date gestionate cu codurile NC, raportat la obligativitatea utilizării acestora în contextul impus de utilizarea metodei, mai ales pentru operațiunile intracomunitare. Companiile care aplică metoda menționată trebuie să declare în cadrul subsecțiunii Products aspecte legate de materiile prime, materiale consumabile, semifabricate, produse finite, produse reziduale, produse agricole, mărfuri, ambalaje, active biologice de natura stocurilor. Nu sunt incluse în cadrul acestei subsecțiuni aspecte legate de obiectele de inventar, indiferent de statutul acestora raportat la darea în folosință (date sau nu în folosință). Răspunsul la întrebarea des vehiculată de către cei care încep raportarea SAF-T de la 1 ianuarie 2025 cu privire la obligativitatea realizării tranziției de la metoda global-valorică la cea cantitativ-valorică este NU. Cu certitudine, contribuabilii nu sunt obligați să realizeze trecerea de la metoda global-valorică la cea cantitativ-valorică pe fondul implementării raportării RO e-SAF-T. Ce trebuie totuși să punctăm este legat de faptul că, la cererea organelor fiscale, trebuie să vă asigurați că metoda utilizată poate furniza informațiile solicitate cu privire la stocuri iar în caz contrar, se cere adaptarea modului de lucru. Astfel, dacă evidența stocurilor se realizează pe baza metodei global-valorice iar ANAF nu solicită raportarea secțiunii de stocuri, nu este nevoie să evidențiem intrările și ieșirile distinct la nivelul fiecărui articol. Obligația declarării poate interveni în situația în care organele de control solicită în manieră directă acest aspect. Un aspect de care trebuie să ținem cont este legat de posibilitatea tehnică de transmitere a declarației de Stocuri, indiferent de metoda utilizată. Dacă entitatea utilizează metoda global-valorică trebuie să se asigure de posibilitatea transmiterii tuturor informațiilor solicitate la cerere de către ANAF cu privire la secțiunea Stocuri. Chiar dacă acest aspect implică tranziția la metoda cantitativ-valorică de gestiune și evidență a stocurilor. De aceea, este important ca fiecare antreprenor să revizuiască maniera de evidență a stocurilor, mai ales prin prisma incidenței pe care aceasta o deține asupra întocmirii raportării la cerere. Provocările aduse pe scena mediului de afaceri ca urmare a implementării RO e-SAF-T nu trebuie să fie desconsiderate de către antreprenori. Aceasta este o raportare complexă, care presupune o colaborare strânsă între profesionistul contabil și informatician, pentru a asigura o implementare corectă a acestei declarații. Pentru a răspunde la nevoile unei afaceri moderne, programul de facturare și gestiune stocuri Facturis Online este un program complet integrat, care nu doar că rezolvă automat provocările generate de e-Factura, e-Transport și e-SAF-T, dar poți integra ușor toate procesele esențiale ale afacerii, de la gestionarea facturilor și stocurilor, până la reconcilierea automată a plăților și livrărilor, prin integrarea cu bănci, curieri și platforme de comerț online. Un astfel de program de gestiune stocuri complet integrat pentru afacerea ta, este cheia pentru a fi eficient, competitiv și în conformitate cu legea. Provocările aduse pe scena mediului de afaceri ca urmare a implementării RO e-SAF-T nu trebuie să fie desconsiderate de către antreprenori. Aceasta este o raportare complexă care necesită optimizarea colaborării dintre profesionistul contabil și informatician.   Referințe principale de informare Ordin nr. 1783 din 4 noiembrie 2021 privind natura informațiilor pe care contribuabilul/plătitorul trebuie să le declare prin fișierul standard de control fiscal, modelul de raportare, procedura și condițiile de transmitere, precum și termenele de transmitere și data/datele de la care categoriile de contribuabili/plătitori sunt obligate să transmită fișierul standard de control fiscal, Publicat în Monitorul oficial nr. 1073 din 9 noiembrie 2021. Rentrop & Straton, SAF-T pentru contribuabilii mici, Material în format electronic, ISBN 978-606-47-1401-5. Ghidul contribuabilului pentru pregătirea și depunerea declarației informative D406 fișierul standard de control fiscal (SAF-T). Întrebări frecvente și răspunsuri specifice schemei SAF-T, Document de asistență pentru pregătirea și depunerea Declarației informative D406 fișierul standard de control fiscal (SAF-T) Versiunea 1.2, București, aprilie 2022, material în format electronic, disponibil la adresa: https://static.anaf.ro/static/10/Anaf/Informatii_R/Intrebari_rasp_specifice_SAF-T_v_1_2_200422.pdf.
0

Incidența metodei de evidență a stocurilor asupra raportării SAF-T. Partea I

Conformitatea fiscală devine un reper tot mai dificil de gestionat în parcursul existențial al afacerilor actuale. Dificultatea traseului redat prin complexitatea impunerilor legislative crează efectul de miraj care reduce vizibilitatea și claritatea fără de care înaintarea devine o reală provocare pentru orice antreprenor. Pentru a te asigura că atingi linia de finish se recomandă respectarea tuturor cerințelor de raportare impuse de către autoritățile fiscale. Una dintre cele mai complexe raportări ale momentului care produce și în al doisprezecelea ceas al implementării tulburare în mediul de afaceri din România este legată de RO e-SAF-T. Efectul despre care aminteam anterior este acutizat în așa fel încât dificultatea înaintării este un aspect justificat. În absența unei mapări concrete a traseului, principiul continuității activității este periclitat. Pe scurt! Configurări și reconfigurări... Delimitarea traseului privitor la transmiterea declarației de Stocuri De la aspecte certe... La aspecte incerte... Configurări și reconfigurări... Complexitatea raportării SAF-T impune configurări și reconfigurări multiple ale traseului. Disponibilitatea antreprenorilor în direcția mobilizării de resurse pentru asigurarea reușitei procesului este imperios necesară. Probabil ești deja familiarizat cu amplitudinea procesului în sine. Materialele noastre pe tema RO e-SAF-T au adus lumină asupra aspectelor de interes pentru antreprenorii obligați la depunerea fișierului începând cu data de 1 ianuarie 2025. Pe măsura parcurgerii etapelor de raliere, în practica de afaceri apar o serie de semne de întrebare. Astăzi, conul de lumină este direcționat spre un aspect de interes legat de unul dintre problematicile mai puțin dezbătute cu privire la raportarea specială a fișierului SAF-T. Este vorba despre depunerea declarației D406 cu privire la operațiunile realizate în cazul stocurilor. Mai cu seamă, dorim să aducem o serie de clarificări cu privire la incidența metodei de evidență a stocurilor asupra raportării SAF-T. Delimitarea traseului privitor la transmiterea declarației de Stocuri Subiectul declarației de stocuri raportat la problematica RO e-SAF-T a stat sub lupa investigațiilor Facturis Online în ultima perioadă de timp. Este adecvat totuși să reamintim faptul că această raportare se realizează la cererea organelor fiscale. Declarația se transmite pentru o anumită perioadă specifică pentru care se solicită informațiile. Contribuabilii furnizează astfel una sau mai multe declarații informative cuprinzând subsecțiunile din fișierul SAF-T relevante pentru „Stocuri“, separate pentru fiecare dintre lunile/trimestrele calendaristice cuprinse în perioada pentru care a fost trimisă solicitarea din partea organelor fiscale centrale. Dacă dorești să intri în contact cu mai multe informații privind problematica prezentată, te invităm să accesezi blogul nostru care surprinde o serie de informații actuale cu privire la declarația de stocuri. Unul dintre materialele care face trimitere punctual la declarația de stocuri poate fi accesat pe baza link-ului: https://facturis-online.ro/gestiune-stocuri/ro-e-saf-t-clarificari-necesare-cu-privire-la-declaratia-de-stocuri.html. De la aspecte certe... De la bun capăt, este nevoie să menționăm faptul că raportarea la cerere, precum este cea legată de Stocurile în context RO e-SAF-T nu se bucură de o popularitate însemnată. Motiv pentru care asupra unor aspecte din acest spectru poate să domine incertitudinea. Unul dintre acestea este legat de maniera în care ne raportăm la declarația D406 funcție de metoda de evidență a stocurilor utilizată. În mod deosebit ne referim la cele două modalități de evidențiere a stocurilor, și anume: metoda global-valorică și metoda cantitativ-valorică. Metoda de evidență a stocurilor importă din considerente legate de influența manifestată asupra întocmirii declarației la cerere raportat la RO e-SAF-T Stocuri. Astfel, funcție de metoda de evidență concretizată în global-valorică ori cantitativ-valorică este necesară revizuirea aspectelor legate de întocmirea declarației D406. Caracterul distinctiv privitor la întocmirea acesteia rezidă în complexitatea fișierului raportat la metoda de evidență utilizată de către entitate. Există diferențe cu privire la raportare? Ei bine, da. Se remarcă o serie de aspecte distinctive în acest sens. Astfel, pentru companiile care utilizează metoda global-valorică în vederea evidenței stocurilor schema de raportare cu privire la RO e-SAF-T este mult simplificată. Nu este cazul celor aplică metoda cantitativ-valorică, cerințele de raportare fiind mai ample. La aspecte incerte... Principala întrebare adresată de antreprenori este legată de obligativitatea utilizării metodei cantitativ-valorice. Sunt obligate companiile să utilizeze metoda cantitativ-valorică pe fondul raportării SAF-T? Pot să mențină consecvența evidenței gestiunii stocurilor dacă au utilizat până acum metoda global-valorică? Având în vedere complexitatea raportării în ceea ce privește utilizarea metodei cantitativ-valorice, o astfel de întrebare este justă. Un aspect pe care trebuie să îl punctăm de la bun capăt este legat de faptul că legislația în vigoare nu obligă contribuabilii la utilizarea metodei cantitativ-valorice. Astfel, dacă până acum metoda utilizată a fost global-valorică, nu există rațiuni susținute de legislația în vigoare în vederea modificării acesteia. Ba mai mult, am putea spune că acest aspect ar intra în contradicție cu unul dintre principiile generale de raportare financiară corelat la permanența metodelor. Acesta presupune faptul că entitatea trebuie să îți mențină consecvența cu privire la utilizarea metodelor și politicilor contabile în vederea asigurării comparabilității informațiilor financiar-contabile. Modificarea acestora este fundamentată doar pe fondul optimizării manierei de evidență financiar-contabilă din perspectiva transparenței și comparabilității informațiilor. În altă ordine de idei, Legea contabilității nr. 82/1991 în forma sa actualizată nu interzice utilizarea metodei global-valorice. Astfel, art. 12, alin. (2) prevede: Contabilitatea stocurilor se ține cantitativ și valoric sau numai valoric, în condițiile stabilite de reglementările legale, aspect care oferă antreprenorilor posibilitatea de a alege cea mai adecvată metodă de evidență a stocurilor. Recomandarea ar fi totuși spre utilizarea metodei de evidență cantitativ-valorică. De ce această recomandare? Rămâi alături de noi pentru a explora motivele care stau la baza recomandării. Totul, într-un episod următor disponibil aici: https://facturis-online.ro/gestiune-stocuri/incidenta-metodei-de-evidenta-a-stocurilor-asupra-raportarii-saf-t-partea-ii.html   Referințe principale de informare Ordin nr. 1783 din 4 noiembrie 2021 privind natura informațiilor pe care contribuabilul/plătitorul trebuie să le declare prin fișierul standard de control fiscal, modelul de raportare, procedura și condițiile de transmitere, precum și termenele de transmitere și data/datele de la care categoriile de contribuabili/plătitori sunt obligate să transmită fișierul standard de control fiscal, Publicat în Monitorul oficial nr. 1073 din 9 noiembrie 2021. Rentrop & Straton, SAF-T pentru contribuabilii mici, Material în format electronic, ISBN 978-606-47-1401-5. Ghidul contribuabilului pentru pregătirea și depunerea declarației informative D406 fișierul standard de control fiscal (SAF-T). Întrebări frecvente și răspunsuri specifice schemei SAF-T, Document de asistență pentru pregătirea și depunerea Declarației informative D406 fișierul standard de control fiscal (SAF-T) Versiunea 1.2, București, aprilie 2022, material în format electronic, disponibil la adresa: https://static.anaf.ro/static/10/Anaf/Informatii_R/Intrebari_rasp_specifice_SAF-T_v_1_2_200422.pdf.
0

SAF-T: Declarația Informativă D406, pentru contribuabilii mici

Fișierul Standard de Control Fiscal (SAF-T), este un fișier în format electronic, de tip XML, care conține rapoarte fiscale standardizate, ce permit o verificare mult mai atentă și mai transparentă din partea corpurilor fiscale de control. Fișierul SAF-T este reglementat prin art. 59^1 din Legea 207/2015 privind Codul de procedură fiscală și prin OpANAF nr. 1783/2021 și se va depune prin așa numita Declarație Informativă D406. Declarația informativă D406, Fișierul Standard de Control Fiscal (SAF-T), este deja obligatorie pentru contribuabilii mari și mijlocii încă din anul 2022, iar începând cu data de 01 ianuarie 2025, această declarație a devenit obligatorie și pentru contribuabilii mici. Această obligație de raportare a D406 are o perioadă de grație după cum urmează: - 6 luni pentru prima raportare, respectiv 5 luni pentru a doua raportare, 4 luni pentru a treia raportare, 3 luni pentru a patra raportare și 2 luni pentru a cincea raportare, pentru contribuabilii care au obligația de transmitere lunară a fișierului SAF-T; - 3 luni pentru prima raportare, pentru contribuabilii care au obligația de transmitere trimestrială a fișierului SAF-T. Această perioadă de grație, se referă la raportările aferente perioadei ianuarie - iunie 2025, în cazul de față, însă trebuie reținut faptul că acestea tot vor trebui depuse până la termenul limită, și anume până la data de 31 iulie 2025. Foarte important de știut de către contribuabilii mici pentru care acest SAF-T reprezintă o noutate este faptul că vorbim despre 3 tipuri de declarații, împărțite pe secțiuni, fiecare având scopuri precise și concise. 1. Declarația SAF-T lunară sau trimestrială (acest lucru se realizează în funcție de perioada de transmitere a obligațiilor fiscale) Aceasta include o serie de înregistrări contabile cu privire la: - Conturi Contabile; - Registrul Jurnal; - Facturi Furnizori; - Facturi Clienți; - Produse; - Unitățile de Măsură utilizate; - Taxele aplicabile; - Registrul Jurnal; - Conturile contabile analitice; - Solduri clienți, furnizori. 2. Declarația SAF-T anuală Face referire la situația activelor societății și pentru contribuabilii mici, aceasta se va depune în 2026. 3. Declarația SAF-T la cerere Aceasta se va face numai pentru partea de stocuri și va conține informații detaliate la nivel de tranzacție despre stocurile de produse, producție marfă și producție în curs. Fișierul SAF-T de stocuri, se va depune numai la cererea ANAF, în minimum 30 de zile de la solicitarea expresă a Declarației de stocuri, din partea acestora. *Declarația de stocuri va putea fi scoasă, la cererea expresă a organelor de control ale ANAF (când și dacă va fi cazul), direct din cadrul programului de facturare și gestiune stocuri Facturis Online. Această nouă implementare în cadrul programului Facturis Online face din acesta din nou un pionier în ceea ce privește o astfel de dezvoltare complexă într-un program de gestiune stocuri complet. Există și o serie de contribuabili care nu sunt obligați să depună fișierul SAF-T (D406), și anume: •        Persoanele fizice autorizate •        Întreprinderile individuale •        Întreprinderile familiale •        Persoanele fizice care desfășoară activități cu scop lucrativ (PFL) •        Asociațiile familiale (ASF) •        Societățile profesionale de avocați cu răspundere limitată (SPAR) şi cabinetele individuale de avocat; •        Societățile profesionale notariale şi birourile individuale notariale; •        Cabinetele medicale individuale (CMI); •        Societățile profesionale practicieni în insolvență (SPI) •        Întreprinderile profesionale unipersonale cu răspundere limitată (URL) •        Instituțiile publice (PUB) indiferent de sursa lor de finanțare sau de categoria de contribuabili la care sunt încadrate; •        Autoritățile administrative, indiferent de sursa lor de finanțare. Declarația SAF-T (D406) se va face din programele de contabilitate, fiind o declarație complexă ce necesită un anumit tip de fișier care respectă o anumită structură, conținut. Programul de facturare Facturis Online, permite exportul datelor necesare către principalele programe de contabilitate, astfel încât Declarația SAF-T să nu te afecteze pe tine ca și contribuabil și să poți lucra în continuare în programul de facturare și gestiune stocuri cu care te-ai obișnuit deja. În concluzie, Declarația SAF-T pentru utilizatorii programului de gestiune stocuri  Facturis Online nu reprezintă un stres, dat fiind faptul că am fost și suntem pregătiți pentru SAF-T.
0

Persoanele vizate pentru depunerea declarației începând cu ianuarie 2025

RO E-SAF-T. Numărătoarea inversă 3, 2, 1… Raportarea SAF-T este aici. Temuta dată de 1 ianuarie 2025 care consemnează etapa ralierii în cadrul raportării SAF-T a companiilor mici a sosit. Pe lângă presiunea adoptării fenomenului, o serie de alte modificări legislative de ultimă oră au luat cu asalt mediul de afaceri din România. Pentru a aduce un fascicul de lumină pe cărarea antreprenorilor anului 2025, blogul nostru a punctat în ultimele luni o serie de aspecte arondate subiectului implementării RO e-SAF-T. Materiale au pus conul de lumină pe aspecte de esență corelate la implementarea fenomenului pentru a facilita adoptarea acestuia de către micile companii. Cele cărora le-a venit rândul transpunerii paradigmei în realitatea practică a afacerilor deținute. O multitudine de materiale însă de ar fi conturate pe tema digitalizării fiscale, subiectele tot nu ar fi epuizate. Mereu se găsesc note inovative sub care se pot plasa temele modernizării sistemelor digitale fiscale sub egida cărora se află la momentul actual toate companiile. Rămân multe aspecte nedeslușite, multe aspecte neelucidate, multe lucruri neexplorate. Însă în tumultul de informații, prin pași mici, contribuim la solidificarea zidului de apărare în fața tsunamiului informațional care are loc cu o regularitate semnificativă pe terenul practicii de afaceri românesc. Deoarece problematica RO e-SAF-T aduce o serie de provocări în rândul companiilor mici, cele care trebuie să depună declarația începând cu această lună, vom continua seria materialelor care aduc lumină acolo unde domnește incertitudinea. Subiectul este complex iar aplicabilitatea acestuia și mai complicată. Pe scurt! De la abstract la concret În cazul Caselor de Ajutor Reciproc (CAR) există obligativitatea depunerii D406 începând cu luna ianuarie a anului 2025? Companiile inactive (cele care nu au derulat activitate economică de la înființare) dar pentru care nu există mențiuni în registrul comerțului privind inactivitatea temporară, sunt obligate la depunerea declarației D406 începând cu luna ianuarie 2025? Companiile aflate în procedura de radiere voluntară dețin obligativitatea depunerii SAF-T începând cu luna ianuarie a anului 2025? Companiile aflate în procedura de dizolvare cu lichidare dețin obligativitatea depunerii SAF-T începând cu luna ianuarie a anului 2025? De la abstract la concret Adeseori, atributul definitoriu al actelor normative de natură economică este ambiguitatea. Pentru a diminua manifestarea acestuia, culegem spețe concrete de pe terenul practicii de afaceri și oferim soluții personalizate. Totul pentru ca informația să ajungă la tine într-o manieră practică, ușor de asimilat și de aplicat. În această notă, contribuabilii au întrebat iar noi am oferit răspunsuri. Astfel, mai jos vei regăsi tabloul celor mai frecvente semne de întrebare apărute în mintea antreprenorilor cu privire la persoanele vizate la depunerea declarației D406 începând cu data de 1 ianuarie 2025. Situații cu care deținătorii de afaceri se confruntă la momentul actual, spețe care nu găsesc în mod direct rezonanță în cadrul legislației specifice RO e-SAF-T. În cazul Caselor de Ajutor Reciproc (CAR) există obligativitatea depunerii D406 începând cu luna ianuarie a anului 2025? Precum menționam anterior, legislația în vigoare nu acoperă totalmente situațiile cu care antreprenorii se pot confrunta real pe terenul pragmaticii. De aceea, este indicat ca fiecare speță să treacă prin lupa analizei. Așadar, pentru a răspunde întrebării de mai sus, este necesar să încadrăm tipul de entitate menționat în cadrul speței în una dintre categoriile fixate de către OPANAF 1783/2021. Conform Uniunii Naționale a Caselor de Ajutor Reciproc ale Salariaților din România și în acord cu Legea nr. 122/1996 privind regimul juridic al caselor de ajutor reciproc ale salariaţilor şi al uniunilor acestora, Casele de Ajutor Reciproc fac parte din categoria asociațiilor fără scop patrimonial, organizate pe baza liberului consimțământ al salariaților. În această manieră, Casele de Ajutor Reciproc sunt obligate, începând cu data de 1 ianuarie 2025, la depunerea fișierului SAF-T. Baza legală:  Ordinul nr. 1.783 din 4 noiembrie 2021, Anexa nr. 5, alin. (3), lit. p): Următoarele categorii de contribuabili au obligația de depunere a fișierului standard de control fiscal (SAF-T), prin intermediul Declarației informative D406: [……] p) asociațiile/persoanele fără scop patrimonial. Companiile inactive (cele care nu au derulat activitate economică de la înființare) dar pentru care nu există mențiuni în registrul comerțului privind inactivitatea temporară, sunt obligate la depunerea declarației D406 începând cu luna ianuarie 2025? Speța de mai sus conturează un regim special al companiilor, situația de inactivitate din punct de vedere a activității derulate. Legiuitorul nu face precizări cu privire la depunerea/nedepunerea declarației SAF-T în situațiile speciale în care se pot afla companiile la un moment dat. Uneori nu este suficient să consultăm izolat un act normativ. Este necesar apelul la o serie de documente de natură legislativă pentru a oferi o soluție relevantă diverselor spețe cu care se confruntă contribuabilul. Art. 101, alin. (4) surprinde regula trasată de Codul de procedură fiscală cu privire la depunerea declarațiilor fiscale pe timpul inactivității temporare înscrise la registrul comerțului de către entități este legată de scutirea de la depunerea declarațiilor fiscale pe durata inactivității temporare începând cu data de 1 a lunii următoare înscrierii menţiunii privind inactivitatea temporară în registrul comerţului. De aici, reiese faptul că dacă societatea (contribuabil mic) se află în inactivitate temporară înregistrată la registrul comerțului cu data de 1 ianuarie 2025, aceasta nu trebuie să depună declarația începând cu luna ianuarie 2025 până la reluarea activității sau expirarea perioadei pentru inactivitate temporară (3 ani). Astfel, doar aceste companii sunt exceptate de la depunerea SAF-T pe toată durata inactivității temporare înscrise la registrul comerțului. În caz contrar, nu există condiții pentru nedepunerea fișierului SAF-T. Companiile aflate în inactivitate temporară pentru care nu există mențiuni în registrul comerțului sunt obligate la depunerea declarației SAF-T începând cu luna ianuarie a anului curent. Baza legală:  Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, art. 101, alin. (4): Entităţile înregistrate în registrul comerţului, pentru care există înscrise menţiuni privind inactivitatea temporară, nu au obligaţia depunerii declaraţiilor fiscale pentru perioada în care se află în inactivitate temporară, începând cu data de 1 a lunii următoare înscrierii menţiunii privind inactivitatea temporară în registrul comerţului. Companiile aflate în procedura de radiere voluntară dețin obligativitatea depunerii SAF-T începând cu luna ianuarie a anului 2025? Privitor la excepțiile legate de situații specifice în care se regăsesc anumite companii (lichidare, suspendare), obligația de transmitere a fișierului SAF-T este stabilită de către autoritățile fiscale, fiind publicată prin intermediul site-ului Agenției Naționale de Administrare Fiscală prin intermediul Ghidului contribuabilului privind depunerea declarației informative D406-Fișierul standard de control fiscal (SAF-T). Companiile aflate în procedura de dizolvare cu lichidare dețin obligativitatea depunerii SAF-T începând cu luna ianuarie a anului 2025? Ca urmare a analizei prevederilor art. 59 (1) din cadrul Codului de Procedură Fiscală și ale OPANAF 1783/2021 nu există indicii cu privire la nedepunerea declarației informative D406 referitoare la SAF-T de către companiile aflate/intrate în dizolvare cu lichidare. Prin urmare, și aceste entități intră sub incidența actului normativ privind depunerea fișierului începând cu 1 ianuarie 2025. Baza legală:  Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, art. 59, alin. 1-5: Contribuabilul/Plătitorul are obligaţia de a depune la organul fiscal central o declaraţie cuprinzând informaţii din evidenţa contabilă şi fiscală, denumită în continuare fişierul standard de control fiscal. Tabloul persoanelor vizate la depunerea fișierului standard de control fiscal prinde contur piesă cu piesă. Evident, acesta poate suferi o serie de modificări lansate de către autoritățile fiscale. De pildă, la momentul actual, un proiect de act normativ circulă în spațiul public cu privire la scutirea de la depunerea declarației D406 de către unitățile de cult, asociațiile de proprietari care desfășoară comtabilitate în partidă simplă, acestea fiind obligate la transmiterea declarației doar în situația ținerii contabilității în partidă dublă. Încheiem subiectul de astăzi cu propunerea privind tabloul persoanelor vizate la depunerea fișierului SAF-T din postura de entități mici, începând cu data de 1 ianuarie 2025. Tablou conturat piesă cu piesă, asemenea unui puzzle ce oglindește imaginea depunerii obligatorie a declarației SAF-T începând cu prima zi a acestei luni. Acesta cuprinde situații specifice cu care se confruntă diverși antreprenori și pentru care nu există trimiteri concrete în cadrul legislației în vigoare. Referințe principale de informare Legea nr. 122 din 16 octombrie 1996 (*republicată*) privind regimul juridic al caselor de ajutor reciproc ale salariaţilor şi al uniunilor acestora*), Publicat în Monitorul oficial nr. 261 din 22 aprilie 2009. Ordin nr. 1.783 din 4 noiembrie 2021 privind natura informațiilor pe care contribuabilul/plătitorul trebuie să le declare prin fișierul standard de control fiscal, modelul de raportare, procedura și condițiile de transmitere, precum și termenele de transmitere și data/datele de la care categoriile de contribuabili/plătitori sunt, Publicat în Monitorul oficial nr. 1073 din 9 noiembrie 2021. Rentrop & Straton, SAF-T pentru contribuabilii mici, Material în format electronic, ISBN 978-606-47-1401-5. Codul fiscal din 8 septembrie 2015 (Legea nr. 227/2015), Publicat în  Monitorul oficial nr. 688 din 10 septembrie 2015. Legea nr. 207 din 20 iulie 2015 privind Codul de procedură fiscală, republicat, cu modificările și completările ulterioare.
0

Balanța de stocuri. Redefinire în era RO e-SAF-T?

Finalul anului pune sub atenția fiecărui antreprenor momentul de realizare al ,,bilanțului”. O imagine retrospectivă care să cuprindă în esență comensurarea ,,fiecărei treapte urcate” spre atingerea idealurilor antreprenoriale. Nu a fost un an tocmai ușor. Provocările la care au fost expuse afacerile au reprezentat real piatră de încercare. Doar cei puternici au ieșit la liman. De maniera cum au fost abordate aceste provocări depinde tonul motivației realizării bilanțului. Unii, sunt la moment de bilanț pentru lichidare, în timp ce alții pentru evaluarea performanței obținute. Ambele categorii vor recurge la realizarea acestuia. Unii pentru a trasa finalitate, iar alții pentru a dicta parametrii noi de prosperitate. Pe scurt! Despre balanță, la moment de bilanț... În esență... Ce implicații are balanța de stocuri pentru raportarea la cerere conturată în jurul RO e-SAF-T? Sub apanajul RO e-SAF-T... Despre balanță, la moment de bilanț... Cu notă personală și tentă actuală, atenția noastră este îndreptată spre identificarea unui nou sens cu privire la balanța de stocuri. Un sens dictat de cadrul reflectat de paradigmele digitale inovative. Cele care sunt deja un laitmotiv al mediului de afaceri din România. Am stabilit deja, prin intermediul materialelor care putem să spunem că au conturat tacit miniseria documentelor justificative cu rol redefinit sub incidența sistemelor de digitalizare fiscală, faptul că scopul acestora în peisajul financiar-contabil se reinventează. Fie că discutăm despre nota de recepție, avizul de însoțire a mărfii ori factura proformă, regăsim o reflecție diferită în oglinda digitalizării fiscale. Acest aspect este valabil și pentru balanța de stocuri. Un document mai puțin popular din punct de vedere a abordărilor teoretice în cadrul literaturii de specialitate. De o importanță crescută însă pentru practica financiar-contabilă. Prin intermediul materialului conturat pe tema rezonanței RO e-facturii asupra balanței de stocuri am evidențiat maniera în care fenomenul interceptează cu maniera de întocmire a acesteia. Superficial, unii antreprenori ar putea evita aceste efecte. În esență, rezonanțele pătrunderii fenomenelor digitalizării fiscale sunt de necontestat. Noi am pătruns tainele acestora și am produs conștientizare pe linia impactului generat. În esență... Parcă simpla conceptualizare a diverselor documente financiar-contabile nu mai este suficientă în noul cadru al digitalizării fiscale. Este imperios necesar să ținem cont de maniera în care sunt privite aceste documente prin lentila modificărilor care produc reformarea manierei derulării afacerilor. Balanța de stocuri reprezintă un document centralizator a căror rezonanțe sunt manifestate în direcția punerii în echilibru a elementelor legate de stocuri. Astfel deține statutul de document de verificare a concordanței dintre datele contabilității analitice și sintetice a stocurilor. Mai multe aspecte cu privire la definirea, rolul și componența balanței de stocuri regăsești în cadrul materialului conturat pe tema La vreme de balanță Balanța de stocuri. Redefinire în era E-facturii?,material care surprinde o primă imagine a balanței de stocuri în oglinda E-facturii. Oglindă prin care antreprenorii privesc procesele de afaceri de un timp însemnat. Și o vor face în continuare, având în vedere incidența fenomenului pentru perioada care se anunță la orizont. Pe scurt, paradigma RO efactura manifestă răsunet asupra balanței de stocuri prin prisma documentelor de intrare (facturi primite) și a celor de ieșire (facturi emise) care marchează intrările, respectiv ieșirile de stocuri din cadrul entității și care sunt parte componentă a balanței. O altă oglindă prin care trebuie să privim toate operațiunile financiare și fiscale al entității începând cu 1 ianuarie 2025 (ultima etapă a ralierii companiilor la raportarea SAF-T) este oglinda RO e-SAF-T. Care este imaginea balanței de stocuri privită prin oglinda RO e-SAF-T? În cele ce urmează vom privi asupra manierei de reflectare a fenomenului RO e-SAF-T asupra balanței de stocuri. Ce implicații are balanța de stocuri pentru raportarea la cerere conturată în jurul RO e-SAF-T? Sub apanajul RO e-SAF-T... Ca document de verificare a corectitudinii înregistrărilor legate de stocurile unei entității, balanța de stocuri poate avea implicații asupra raportării RO e-SAF-T. Una dintre părțile componente ale raportării SAF-T vizează exclusiv stocurile. Aspect care conferă în mod clar un rol important atribuit acestora. Este vorba despre raportarea la cerere, realizată de către organele fiscale în legătură cu depunerea D406 pentru secțiunea Stocuri. Aceasta deține un regim special datorat atât complexității problematicii cât și semnificației crescute a stocurilor pentru derularea activității afacerii. Dacă dorești să obții mai multe informații în această zonă, te invităm să accesezi ultimele materiale postate prin intermediul blog-ului nostru, articole care au în centru Declarația de Stocuri arondată RO e-SAF-T. Pentru a înțelege mai bine incidența balanței de stocuri pentru întocmirea declarației D406 cu privire la secțiunea Stocurilor, ar trebui să privim spre cerințele de raportare în zona menționată. De pildă, subsecțiunea 2.8. Subsecțiunea MovementTypeTable (Tabelă tipuri mișcări) trebuie să conțină tipurile de mișcări și subtipurile de mișcări asociate stocurilor, definite prin Nomenclatorul mișcărilor din stocuri. Astfel, de exemplu intrarea în entitate a stocului de marfă este înscris în câmpurile StockMovementType prin codul 10 (Achiziție/Purchase). Ieșirile de stocuri se comensurează prin codul 30 (Vânzare/Sales of Stock) dacă discutăm despre operațiunea de vânzare. Diversele ajustări pentru deprecierea stocurilor sunt codificate prin combinația cifrică 130 (Ajustări pentru deprecierea stocurilor/Impairment adjustments for good). Astfel, putem să spunem faptul că balanța de stocuri este transpusă în coduri pentru raportarea la cerere cu privire la secțiunea de stocuri a declarației D406. De asemenea, aceasta cuprinde și codurile specifice pentru fiecare tip de produs. De asemenea, unitățile de măsură din cadrul balanței pot fi dictate de către Nomenclatorul unităților de măsură. De exemplu, făina ca materie primă pentru o unitate de producție a produselor de patiserie va fi asociată codului unității de măsură kilogram (KGM). Pentru același exemplu, uleiul exprimat în litri va avea unitatea de măsură asociată cu LTR conform acestui nomenclator. Subsecțiunea PhysicalStock conține detalii care se regăsesc deopotrivă și în cadrul balanței de stocuri. Acestea sunt relaționate la codul de identificare al produsului, detalii privind cantitatea de la începutul și sfârșitul perioadei de raportare, valoarea stocului de la începutul și sfârșitul perioadei de raportare etc. În aceeași notă, incidența balanței de stocuri asupra raportării SAF-T este reflectată în cadrul secțiunii 4. Secțiunea SourceDocuments (Documente Sursă). Incidența se manifestă îndeosebi asupra subsecțiunii 4.4 Subsecțiunea Movement of Goods (Mișcări de bunuri). În cadrul acesteia sunt solicitate informații cu privire la mișcarea bunurilor, precum și totalizarea acestor mișcări în perioada selectată, ,,total cantitate primită, total cantitate ieșită, referința unică a fiecărei mișcări de bunuri și data fiecărei mișcări de bunuri, data postării fiecărei mișcări de bunuri, tipul mișcării de bunuri (conform Nomenclatorului Codificare mișcări de produse în stocuri), document de referință, detalii la nivel de linie per tip de mișcare”. Cele mai multe dintre aceste informații sunt apanajul balanței de stocuri. În această manieră, balanța analitică a stocurilor ar putea manifesta impact asupra raportării RO e-SAF-T. Mai ales dacă privim prin prisma rolului documentului. Acela de a contribui la asigurarea corectitudinii înregistrării în contabilitate a operațiunilor cu privire la stocuri. În acest mod, se asigură acuratețea declarației D406 cu privire la secțiunea de Stocuri. Așadar, materialul de mai sus vine în întâmpinarea nevoilor informaționale ale contribuabililor cu o altă față a balanței de stocuri, aceea în care documentul manifestă rezonanțe asupra paradigmelor modernității, cu accent în zona RO e-SAF-T. Referințe principale de informare Nomeclator codificare mișcări de produse în stocuri, material în format xls, disponibil la adresa: https://static.anaf.ro/static/10/Anaf/Declaratii_R/406.html. Ghidul contribuabilului pentru pregătirea și depunerea Declarației informative D406 fișierul standard de control fiscal (SAF-T), disponibil la adresa: https://static.anaf.ro/static/10/Anaf/Informatii_R/SAF_T_Ghidul_D406_1712021.pdf. Ordin nr. 2.634 din 5 noiembrie 2015 privind documentele financiar-contabile, publicat în  Monitorul Oficial nr. 910 din 9 decembrie 2015.
0

Balanța de stocuri. Redefinire în era e-Facturii?

De la începutul anului 2024 ești pasager al trenului schimbării. Schimbare care a stat permanent sub marca digitalului. A fost un an în care procesele de afaceri au fost complet redefinite. Călătoria însă se apropie de final. La orizont se întrezărește indicatorul ultimei opriri. Foarte curând, trenul va staționa în gara bilanțului anual. Chiar dacă a fost o perioadă plină de provocări, cu certitudine anul se poate solda pozitiv pentru orice pasager al călătoriei. Staționarea nu este însă de lungă durată. Este nevoie de mobilizare și angrenare în noi acțiuni de redefinire a manierei de funcționare a afacerilor. Acestea sunt însă proiectate pentru anul care va veni. Trenul schimbării își va continua astfel cursul... La vreme de bilanț, aducem în atenția ta aspectele legate de balanța de stocuri. Te-ai obișnuit deja cu întrebarea care a căpătat o notă retorică: Se modifică rolul diverselor documente justificative pe fondul angrenării afacerilor în maratonul digitalizării fiscale? Pentru a conferi un răspuns întrebării, am adus în atenția ta o serie de materiale care analizează noua poziție a diverselor documente de evidență primară în traseul digitalizării fiscale a firmelor. Astfel, am reperat pe traseul E-facturii și a fenomenului RO e-TVA documente precum avizul de însoțire a mărfii, factura proformă, nota de recepție etc. Ideea de bază desprinsă din cercetările noastre este legată de reinventarea rolului acestor documente pe fundalul creionat de digitalizarea fiscală. Nu vorbim nicidecum despre dispariția sau minimizarea rolului vreunuia dintre aceste documente. Dimpotrivă. Acestea capătă o altă nuanță în tabloul marcat de modernizare prin digitalizare. Astăzi, vom aduce clarificări privind reperarea balanței de stocuri. Ce reprezintă aceasta și cum este vizualizată prin lentila pilonilor digitalizării fiscale, vei afla prin parcurgerea materialului de mai jos. Lumina reflectoarelor nu este plenar centrată spre documentul balanță de stocuri. Specialiștii, teoreticieni și practicieni deopotrivă nu aduc multe clarificări în această zonă. Nu regăsim foarte multe informații pe această temă în cadrul literaturii de specialitate. De aceea, ne propunem conturarea unei imaginii concrete cu privire la balanța de stocuri și rolul deținut de acest document în sfera unui mediu de afaceri complet digitalizat din punct de vedere fiscal. Manifestă sau nu impact un astfel de cadru asupra balanței de stocuri? Apariția paradigmelor digitalizării fiscale influențează maniera de întocmire a acestui document? Ce implicații are RO E-factura asupra întocmirii balanței de stocuri? Rămâi alături de noi să descoperim toate aspectele care stau în spatele balanței de stocuri pe parcursul acestui material. Pe scurt! Ce este balanța de stocuri și care este rolul său în cadrul evidenței operațiunilor economice? Care sunt principalele elemente ale balanței de stocuri și cum contribuie acestea la susținerea deciziilor de optimizare a activității legate de stocuri? Balanța de stocuri își păstrează relevanța pe fondul fenomenelor conturate de RO E-factura și RO e-SAF-T? Sub apanajul RO E-facturii... Ce este balanța de stocuri și care este rolul său în cadrul evidenței operațiunilor economice? Balanța de stocuri, ca document de evidență analitică a stocurilor este menționată în mod expres în cadrul Normelor specifice de utilizare a documentelor financiar-contabile. Astfel, la poziția 49 din cadrul Nomenclatorului documentelor financiar-contabile, secțiunea VI. Contabilitate generală regăsim codul atribuit balanței analitice a stocurilor (Cod 14-6-30/c). Practic, balanța de stocuri vine în întâmpinarea contribuabililor pentru asigurarea concordanței dintre datele din evidența sintetică cu cele din evidența analitică. Ce este bine să știm este faptul că legislația autohtonă nu definește în mod punctual balanța analitică de stocuri (ci doar în sensul general al balanței de verificare). Totuși putem să conferim un sens pragmatic acestui document. Balanța analitică a stocurilor reprezintă documentul de verificare a corectitudinii înregistrărilor în contabilitatea stocurilor care pune în echilibru datele din cadrul contabilității sintetice și analitice cu privire la stocurile deținute de entitate. Care sunt principalele elemente ale balanței de stocuri și cum contribuie acestea la susținerea deciziilor de optimizare a activității legate de stocuri? Balanța de stocuri cunoaște o altă față decât balanța de verificare cu care ești obișnuit. Deși principiile de întocmire sunt similare, totuși balanța de stocuri tratează punctual aspecte legate de: prețul unitar și denumirea produsului, stocul inițial și unitatea de exprimare a stocurilor, cantitatea intrată și cantitatea ieșită, stocul final. Dacă ne oprim la aceste elemente, nu regăsim elemente de asemănare cu balanța de verificare care pune în echilibru elementele de activ, capitaluri proprii și datorii în termeni legați de sume debitoare și creditoare. De aceea, balanța de stocuri cuprinde și aspecte legate de sold inițial, debit, credit și sold final cu privire la fiecare element cuprins în cadrul acestui tablou. Într-o manieră pragmatică, balanța de stocuri, ,,fotografiază” toate operațiunile realizate cu stocuri de către o companie, într-o perioadă definită de timp. Este indicat să tratăm astfel cu maximă seriozitate situația stocurilor întrucât pe marginea acesteia se pot realiza o serie de analize. Mai ales dacă discutăm despre modele de business în care stocurile dețin un rol primordial în derularea activității. Pe baza balanței de stocuri, poți să obții o serie de informații care te vor ajuta la optimizarea parametrilor de performanță a activității derulate. De exemplu, poți să identifici produsele cu cel mai mare rulaj, poți să afli informații cu privire la produsele care rămân o perioadă îndelungată pe stoc și de asemenea poți să obții date cu privire la stocurile insuficiente legat de anumite produse. Astfel, gestiunea stocurilor este realmente facilitată. Balanța de stocuri își păstrează relevanța pe fondul fenomenelor conturate de RO E-factura și RO e-SAF-T? Aceasta este întrebarea adresată în dreptul tuturor documentelor justificative, în noul cadru creionat de paradigmele digitalizării. Astfel, nu putea fi omisă nici în acest context. Rămâne balanța de stocuri relevantă în era digitalizării fiscale? Răspunsul care nu trebuie amânat este categoric da. De altfel, a fost contrastată mai sus semnificația crescută a documentului balanță de stocuri. Ba chiar putem să afirmăm faptul că, pe marginea modificărilor de substanță trasate de apariția paradigmelor digitalizării precum este RO e-SAF-T sau RO E-factura, balanța de stocuri devine un procedeu indispensabil cu privire la asigurarea corectitudinii evidențierii stocurilor în cadrul gestiunii activelor companiei. În cele ce urmează vom vizualiza modul în care paradigma E-factura se oglindește în balanța de stocuri. Sub apanajul RO E-facturii... Rolul balanței de stocuri putem să spunem că este ușor redefinit. Cum are loc această redefinire mai exact? Ei bine, prin importul automat al facturilor din cadrul platformei E-factura în cadrul unui program de facturare și gestiune stocuri și emiterea în prealabil a notei de recepție. Întocmirea corectă a balanței de stocuri este condiționată de contarea adecvată a operațiunilor care vizează stocurile efectuate de către companie prin intermediul programul de gestiune a stocurilor. Este esențial ca fiecare element din categoria stocurilor să fie corect preluat în evidența contabilă pentru a nu denatura balanța de stocuri. De exemplu, dacă se achiziționează materie primă (făina), aceasta trebuie să fie evidențiată printr-un cont analitic de materie primă, 301.01 Făină. Prin contarea corectă se asigură o evidență analitică corespunzătoare cu realitatea economică și implicit o balanță de stocuri corectă din punct de vedere contabil. De asemenea, în cadrul balanței sunt consemnate intrările stocurilor. Una dintre modalitățile de intrare a acestora în gestiune, și cea mai populară este reprezentată de operațiunea de achiziție. Operațiune la baza căreia se află factura. Document la baza căruia stă conturarea fenomenului RO E-factura. Reiterăm faptul că doar facturile care sunt indexate în cadrul sistemului național reprezintă bază ocumentară solidă pentru înregistrarea în contabilitate a operațiunilor legate de achiziția de stocuri. Astfel, câmpul Intrări va fi populat cu stocurile intrate prin intermediul facturilor regăsite în prealabil în cadrul sistemului național RO eFactura. Ieșirile de stocuri, evidențiare prin vânzarea acestora pe baza facturilor sunt reflectate de documentele emise și transmise prin intermediul platformei RO E-factura. Am putea chiar să punem sub semnul întrebării o ieșire de stocuri prin operațiunea de vânzare care nu are la bază o factură transmisă în cadrul sistemului național RO E-factura. Aceasta ar fi doar o reflecție a sistemului național RO E-factura asupra balanței de stocuri. Vedem astfel cum paradigmele modernității manifestă răsunet asupra manierei de întocmire și a modului de raportare la documentele justificative care poate în trecut erau tratate cu superficialitate de către antreprenori. Rolul lor se reinventează pe fondul noilor modificări în materie de digitalizare fiscală, prin interconectare la sistemele moderne digitale legate de activitatea financiară și fiscală a unei companii. (balanța analitică a stocurilor) Referințe principale de informare Ordin nr. 2.634 din 5 noiembrie 2015 privind documentele financiar-contabile, publicat în  Monitorul Oficial nr. 910 din 9 decembrie 2015.
0

Spețe rezolvate din sfera RO e-SAF-T privind Declarația de Stocuri

Lumina de la capătul tunelului Răspunsuri la întrebările contribuabililor. Spețe rezolvate din sfera RO e-SAF-T privind Declarația de Stocuri La limita dintre real și imaginar... Între mit...Digitalizarea fiscală la care afacerea ta a fost expusă în acest an a fost un proces care a mers ca pe roate. Nu ai simțit presiune. Nu ai identificat obstacole. Nu te-ai poticnit în nereguli ale sistemului. Nu ai remarcat sincope. Abia ai așteptat modificările repetate. Nu te identifici cu cele descrise mai sus. Ai ghicit...situația are o reală tentă ironică...cu care totuși, orice antreprenor și-ar fi dorit să se identifice. Însă, totuși realitatea spune altă poveste... Și realitate...Există în sfera practicii de afaceri întrebări cu privire la utilitatea fișierului SAF-T. Pe bună dreptate. Efortul depus de către contribuabil pentru conturarea acestei declarații este unul substanțial. Pentru a te asigura asupra validării muncii depuse pentru conturarea acestui fișier, trebuie să știi faptul că acesta sporește conformitatea fiscală a companiei tale. Aceasta, pentru a beneficia de rapiditatea transferului de date fiscale și financiar-contabile între tine și autoritățile fiscale. În această manieră, se ajunge la minimizarea consumului de resurse. Te poți gândi doar la procedurile de conformare a documentelor generate de softul de gestiune financiar-contabilă a afacerii tale cu formatul solicitat de către autorități. În atenția masivă a întreprinzătorilor se află la momentul actual adoptarea RO e-SAF-T în sfera micilor afaceri deținute de aceștia. Sau, mai cu seamă, implementarea fenomenului la nivelul contribuabililor mici. O provocare ,,de zile mari”, care stârnește controverse în mediul de afaceri din România. Articolele regăsite pe blogul Facturis Online  aduc o serie de clarificări cu privire la ceea ce presupune acest eveniment care se anunță la orizont pentru micii contribuabili. Dacă ești unul dintre acei contribuabili care se pregătește intens de intrarea în sfera raportării SAF-T, cel mai probabil preocupările tale actuale sunt centrate spre înțelegerea mecanismelor acestuia și a cerințelor privind raportarea. În asentiment cu aceste preocupări, dorim să aducem în atenția ta o serie 3 spețe rezolvate care să constituie bază fundamentală de acțiune oportună. Spețele rezolvate pe care le vei regăsi în cadrul acestui material vizează aspecte legate de raportarea privind stocurile din cadrul entității. Raportare care se supune caracterului special fiind transmisă doar la cererea organelor fiscale. Nefiind astfel foarte comună pe terenul practicii RO e-SAF-T necesită atenție deosebită. De aceea, am sintetizat pentru tine, principalele sincope ale antreprenorilor întâlnite în procesul declarativ. Totul, pentru a facilita procesul raportării. Pe scurt! Speța 1 Evidența stocurilor de mare diversitate. Cum ne raportăm la ,,raportare”? Speța 2 Program de gestiune stocuri VS program de contabilitate...sau dubla evidență. Interconexiune sau deconectare Speța 3 Metoda global-valorică și metoda cantitativ-valorică. Impactul asupra raportării stocurilor Speța 1 Evidența stocurilor de mare diversitate. Cum ne raportăm la ,,raportare”? Un magazin care comercializează direct către populație (preponderent persoane fizice) o gamă largă de articole, de o diversitate mare (peste 1500 de produse), ține evidența stocurilor prin metoda global-valorică. Întrebarea este dacă, pentru eventualitatea solicitării transmiterii fișierului standard unic de control fiscal cuprinzând informații legate de stocuri este necesară trecerea la evidența cantitativ-valorică? Articolele vor trebui codificate funcție de codurile NC specifice din cadrul Nomenclatorului combinat? Răspuns: Nu există obligativitatea trecerii la evidența cantitativ-valorică a stocurilor în situația expusă. În continuare, contribuabilul poate să recurgă la o evidență global-valorică la preț de vânzare. De pildă, în cadrul subsecțiunii Products, se vor include doar stocurile evidențiate prin metoda cantitativ-valorică: materii prime, materiale consumabile, produse finite, semifabricate, produse reziduale etc. De asemenea, nu se declară obiectele de inventar, indiferent dacă sunt date sau nu în folosință. În cadrul subsecțiunii Products nu se declară stocurile evidențiate în gestiune prin metoda global-valorică. Informațiile cu privire la serviciile aferente subsecțiunii Products din secțiunea MasterFiles nu sunt obligatorii a fi raportate, decât în măsura în care contribuabilul dorește acest aspect. Așadar, normele legale nu prevăd măsuri de modificare a manierei de evidențiere a stocurilor în ideea trecerii de la metoda global-valorică la metoda cantitativ-valorică în context RO e-SAF-T. Stocurile se declară valoric în cadrul fișierului standard. Speța 2 Program de gestiune stocuri VS program de contabilitate...sau dubla evidență. Interconexiune sau deconectare O entitate care desfășoară activitate de comerț cu produse de îmbrăcăminte ține în regim propriu evidența primară prin intermediul unei aplicații online de gestiune stocuri. Serviciul de contabilitate preia datele doar valoric și recurge la descărcarea în contabilitate în baza rapoartelor primite din cadrul aplicației respective. Întrebarea care se pune în contextul obligativității RO e-SAF-T începând cu 1 ianuarie 2025 este dacă survine obligativitatea menționării codurilor statistice? Serviciul contabilitate va fi obligat la preluarea stocurilor din cadrul programului de gestiune în programul de contabilitate pentru a figura toate operațiunile legate de acestea? Răspuns: Conform prevederilor normative, expuse pe larg în cadrul materialului anterior postat prin intermediul blogului nostru cu privire la declarația de stocuri, aceasta se depune la cererea organelor fiscale. Se încadrează așadar în categoria raportărilor efectuate la cerere. Ce trebuie să cunoaștem este faptul că există anumite aspecte specifice referitoare la subsecțiunile declarației de stocuri: - De pildă, în cadrul subsecțiunii 2.10 PhysicalStock este solicitat codul intern al produsului preluat din fișa de magazie. Subsecțiunea 2.9 Products presupune raportarea codurilor NC pentru bunurile care fac obiectul: tranzacțiilor de import/export, achiziții/livrări de produse alimentare asupra cărora se aplică cota redusă de TVA, mișcări intracomunitare a bunurilor care fac obiectul raportării intrastat, tranzacții cu produse accizabile etc. Oricum, în cadrul subsecțiunii Products se declară doar stocurile evidențiate prin intermediul metodei cantitativ-valorice sau operativ-contabile. Nu cuprindem aici aspecte legate de obiectele de inventar, indiferent că acestea sunt sau nu date în folosință. Nu există nici obligativitatea raportării serviciilor în cadrul subsecțiunii Masterfiles. Ce trebuie să cunoaștem este faptul că raportarea SAF-T nu impune obligativitatea utilizării unei anumite metode de evidență a stocurilor. Este important însă să obținem asigurări cu privire la aspectul evidenței detaliate a stocurilor în vederea raportării. Astfel, recomandarea în acest sens este ca evidența primară a societății să vizeze generarea unor coduri interne pentru produsele comercializate și raportarea soldurilor la finele perioadei sau preluarea stocurilor din programul de gestiune în cadrul programului de evidență contabilă. Cheia ar fi interconexiunea dintre sistemele de evidență a companiei. Nu putem să omitem în acest sens posibilitatea existenței unei aplicații de gestiune cu funcții integrate. Nu vorbim așadar în niciun caz despre deconectarea în vreun sens de la soluții digitale. Companiile viitorului nu vor mai putea exista în afara informatizării și a soluțiilor furnizate de aceasta. Pe fondul raportării SAF-T acest aspect se acutizează. Speța 3 Metoda global-valorică și metoda cantitativ-valorică. Impactul asupra raportării stocurilor O companie are ca obiect de activitate comercializarea produselor de îmbrăcăminte. Comercializarea acestora are loc prin intermediul magazinului propriu de desfacere dar și online, prin intermediul site-ului propriu. Maniera de evidență a stocurilor este global-valorică, descărcarea de gestiune realizându-se pe baza cotei medii de adaos. Furnizorii mărfurilor sunt preponderent din România, însă compania achiziționează îmbrăcăminte și din Germania. Întrebarea este dacă entitatea trebuie să treacă la metoda de evidență cantitativ-valorică și să atribuie coduri NC pentru produsele din stoc pentru a asigura o raportare corectă SAF-T? Răspuns: Cu privire la speța analizată, trebuie să menționăm faptul că legislația în vigoare nu aduce mențiuni asupra necesității modificării metodei de evidență a stocurilor. ANAF aduce clarificări cu privire la faptul că în subsecțiunea Products nu se raportează stocurile evidențiate prin metoda global-valorică. Ordinul 1783/2021 aduce lămuriri cu privire la statusul special de care beneficiază Declarația de Stocuri, prin transmiterea la cerere a acestuia de către contribuabili. Pentru gestiunea global-valorică nu este necesară codificarea produselor funcție de codurile NC. Ar intra în discuție acest aspect doar pe fondul evidențierii stocurilor prin metoda cantitativ-valorică. Dacă entitatea trece la această metodă, este obligatorie notarea codurilor NC mai ales având în vedere operațiunile de achiziție a mărfurilor de la un partener din afara României (UE). Iată așadar 3 spețe de actualitate din sfera RO e-SAF-T declarația de stocuri cu care te poți confrunta la un moment dat în parcursul raportării. Un lucru este clar. Până la descifrarea sistemului RO e-SAF-T mai este cale lungă. Ce știm cu certitudine este faptul că fiecare ,,elucidare” a unor aspecte conduce spre înțelegerea mecanismelor care stau la baza funcționalității sistemului, cu pași mici, dar siguri. Referințe principale de informare Rentrop & Straton, SAF-T pentru contribuabilii mici, Material în format electronic, ISBN 978-606-47-1401-5. Întrebări frecvente și răspunsuri specifice schemei SAF-T, Document de asistență pentru pregătirea și depunerea Declarației informative D406 fișierul standard de control fiscal (SAF-T) Versiunea 1.2, București, aprilie 2022, material în format electronic, disponibil la adresa: https://static.anaf.ro/static/10/Anaf/Informatii_R/Intrebari_rasp_specifice_SAF-T_v_1_2_200422.pdf
0

RO e-SAF-T. Clarificări necesare cu privire la Declarația de Stocuri

Timpul nu mai are răbdare. Mai puțin de o lună ne desparte de ceea ce propune digitalizarea fiscală RO e-SAF-T pe terenul micilor contribuabili. Poate te gândești la faptul că egida sub care se așează de ceva vreme mediul de business e mai degrabă E-haos. Context manifestat prin implementarea graduală a paradigmelor digitalizării fiscale în România. Prin toate materialele postate de noi pe tematica maratonului digitalizării fiscale la care au fost intens supuse companiile anului 2024, noi am readus E-chilibrul în viața companiilor. Echilibru redat prin informare și acțiuni concrete de susținere a antreprenorilor în provocările real întâmpinate pe tărâmul activității fiscale informatizate. În asentiment cu ,,febra modificărilor” anunțate pentru anul care vine și care reprezintă punct central de interes pentru antreprenori de azi, vom puncta, aspectele principale pe care trebuie să le cunoști cu privire la Declarația de stocuri (D406). La ce se referă această declarație, cine deține responsabilitatea întocmirii acesteia, care este termenul la care se depune aceasta, cui revine obligația depunerii și care sunt elementele care sunt vizate prin intermediul acesteia? Aceste aspecte fac subiectul materialului de mai jos. Pentru ca tu să fii pregătit pentru tot ceea ce presupune raportarea la cerere. Pe scurt! La ce te poate ajuta concret, pe tine, ca antreprenor, fișierul SAF-T? Când trebuie să depui declarația D406 cu privire la Stocuri? La cererea Fiscului... Exemplu de bună practică De pe meleagurile pragmaticii... Care este maniera de conturare a Declarației privind secțiunea de Stocuri? La ce te poate ajuta concret, pe tine, ca antreprenor, fișierul SAF-T? Acest fișier cuprinde o serie de date complexe din cadrul activității financiar-contabile și fiscale a companiei tale. La un moment dat, poți să recurgi la extragerea datelor relevante cu privire la facturi, registre contabile ori plăți. Fără îndoială, implementarea fișierului SAF-T duce transparentizarea și eficientizarea sistemului fiscal la un nivel superior celui existent. Beneficiile sunt de necontestat pentru contabili, instituții fiscale ori auditori. Aceștia pot deține accesul la date nestandardizate, ușor accesibile și complexe. Astfel, se identifică facil diferite neconcordanțe. Se soluționează nereguli. Se sporește conformarea fiscală. Când trebuie să depui declarația D406 cu privire la Stocuri? Cu privire la termenele limită privind depunerea declarației D406, secțiunea de Stocuri și de Active beneficiază de caracter special. Dacă ne raportăm strict la secțiunea Stocurilor, declarația informativă se depune la cererea organului fiscal. Termenul nu poate să fie mai mic de 30 de zile calendaristice de la data solicitării. La cererea Fiscului... Precum menționam în rândurile anterioare, datele cu privire la stocuri se supun regimului special de transmitere din punct de vedere al termenului. Astfel, organele fiscale centrale vor solicita în mod specific datele cu privire la ,,stocurile de produse” și ,,producția în curs de execuție”. Aceste informații pot fi solicitate pentru o perioadă definită de timp, motiv pentru care contribuabilul are obligația furnizării uneia sau mai multor declarații informative. Acestea se transmit separat, pentru fiecare dintre lunile/trimestrele calendaristice care fac obiectul solicitării. Exemplu de bună practică Contribuabilul XYZ SRL, persoană impozabilă neînregistrată în scopuri de TVA, primește, în data de 01.06.2025, pentru a doua oară, solicitare de transmitere a declarației informative D406 cu privire la secțiunea ,,Stocuri” din partea organului fiscal. În cadrul acestei solicitări, este menționat ca termen de transmitere data de 02.07.2025. Astfel, contribuabilul trebuie să transmită până la data de 02.07.2025 fișierul standard de control cu privire la datele legate de stocuri. Termenul precizat respectă prevederile legate relaționat la D406 cu privire la informațiile legate de Stocuri, și anume: minim 30 de zile calendaristice de la momentul solicitării efectuate de către organul fiscal. Astfel, declarația cu privire la Stocuri se supune unui regim special de raportare spre deosebire de celelalte secțiuni și subsecțiuni ale raportării SAF-T. De pe meleagurile pragmaticii... În continuare, te invităm să urmărești punctual, aspecte de substanță privitor la D406 Declarația de Stocuri. Aspecte redate de cele mai importante 5 întrebări din mintea antreprenorilor din timpurile actuale. #1 Care este maniera de declarare a obiectelor de inventar în secțiunea de Stocuri? Cu privire la această problematică trebuie să știi faptul că nu se vor declara informații cu privire la obiectele de inventar în subsecțiunile Products, Physical Stocks și Movement of Goods. Acest aspect este valabil indiferent de statutul obiectelor de inventar, raportat la darea în folosință a acestora. #2 Există obligativitatea declarării ambalajelor în cadrul modulului de Stocuri? Da. Entitatea raportoare deține obligativitatea declarării diferitelor tipuri de ambalaje aflate în stoc. Unde se declară mai exact acestea? În cadrul subsecțiunii Products, PhysicalStock din secțiunea Masterfiles precum și în subsecțiunea MovementsofGoods din secțiunea SourceDocuments. Declararea acestora se realizează ținând cont de categoriile și codurile NC aferente. #3 Este obligatorie raportarea articolelor nestocate în cadrul modulului de Stocuri? Nu. Articolele nestocate evidențiate distinct în conturi de cheltuieli din clasa 6 nu sunt supuse caracterului obligatoriu privind raportarea în această secțiune. Este valabil și pentru produsele în curs de execuție. #4 Care este procedura de raportare a stocurilor în curs de aprovizionare? Cu privire la stocurile în curs de aprovizionare nu remarcăm obligativitatea declarării în cadrul subsecțiunilor 2.9 Products, 2.10 PhysicalStock sau 4.4 MovementsOfGoods. #5 La ce se referă secțiunea 2.11 Owners? Are legătură cu declarația de stocuri? Da. Aceasta face parte integrantă din cadrul declarației de stocuri și se raportează la cererea organului fiscal, asemenea declarației cu privire la stocuri. Această subsecțiune vine cu clarificări asupra aspectului privind proprietatea stocurilor. De reținut este faptul că dacă proprietarul stocurilor este contribuabilul, nu se vor raporta informații în cadrul acestei subsecțiuni. Care este maniera de conturare a Declarației privind secțiunea de Stocuri? D406 Stocuri nu se bucură de o popularitate însemnată la momentul actual. Motivul? Depunerea acesteia doar la cererea organelor fiscale. Astfel, transmiterea cu o regularitate bine stabilită nefiind obligatorie pentru contribuabili. Care poate fi incidența acestui aspect asupra întocmirii declarației? În acest cadru, de multe ori, tendința contribuabilului este de minimizare a importanței raportărilor la cerere. Ce este drept, contribuabilii care au implementat fenomenul SAF-T la nivelul proceselor organizaționale nu au avut mari tangențe cu tipul acesta de raportare. De altfel, focusul a fost direcționat spre raportarea obligatorie cu privire la fișierul SAF-T care a presupune destule provocări. ANAF a dat startul solicitărilor cu privire la depunerea declarației privind stocurile. Fiind o declarație cu caracter special, odată cu solicitarea acesteia, antreprenorii simt că pătrund pe un teren minat. Motiv pentru care este necesară elaborarea unui plan de acțiune concret, care să conducă la depunerea unei declarații corecte. Complexitatea fișierului SAF-T aduce încă o dată în lumină, nevoia acută de consolidare a parteneriatelor cu furnizori de soluții informatice. Cerințele complexe de raportare impun necesitatea identificării celor mai buni specialiști care să te ajute să te conformezi reglementărilor. Se pune problema asupra manierei de generare a acestei declarații. Cum lucrurile nu sunt foarte clare, putem doar să propunem posibile soluții raportate la transmiterea acesteia. Generarea fișierului privind stocurile poate să fie realizată fie prin intermediul softului de contabilitate utilizat pentru gestiunea financiar-contabilă a afacerii, fie prin intermediul unui soft separat de gestiune a stocurilor. Astfel, responsabilitatea întocmirii poate să revină contabilului ori antreprenorului, dacă acesta ține separat evidența stocurilor în cadrul unui program de gestiune a stocurilor. În ambele situații, trebuie să te asiguri de performanța sporită a aplicațiilor de gestiune a datelor entității. Cu privire la responsabilitatea arondată în acest caz, lucrurile nu sunt foarte clare din punct de vedere legislativ. Este foarte important însă să te asiguri asupra corectitudinii datelor transmise și a respectării principiului concordanței realității economice a entității. Pentru mai multe clarificări pragmatice privind subiectul declarării stocurilor te invităm să fii cu ochii pe blogul nostru de facturare pentru a te pune la curent cu o serie de clarificări în acest sens. Totul, în episodul următor. În final, reamintim faptul că raportarea SAF-T este una dintre cele mai complexe raportări, motiv pentru care este necesară alocarea diverselor resurse pentru o raportare reușită. Unul dintre factorii care dictează succesul în acest sens este deplasarea interesului spre consolidarea  parteneriatelor cu furnizori specializați. Referințe principale de informare Ordin nr. 1783 din 4 noiembrie 2021privind natura informațiilor pe care contribuabilul/plătitorul trebuie să le declare prin fișierul standard de control fiscal, modelul de raportare, procedura și condițiile de transmitere, precum și termenele de transmitere și data/datele de la care categoriile de contribuabili/plătitori sunt obligate să transmită fișierul standard de control fiscal, Publicat în Monitorul oficial nr. 1073 din 9 noiembrie 2021. Rentrop & Straton, SAF-T pentru contribuabilii mici, Material în format electronic, ISBN 978-606-47-1401-5. Întrebări frecvente și răspunsuri specifice schemei SAF-T, Document de asistență pentru pregătirea și depunerea Declarației informative D406 fișierul standard de control fiscal (SAF-T) Versiunea 1.2, București, aprilie 2022, material în format electronic, disponibil la adresa: https://static.anaf.ro/static/10/Anaf/Informatii_R/Intrebari_rasp_specifice_SAF-T_v_1_2_200422.pdf
0
1
2