Legislatie

Care sunt consecințele nerespectării termenelor limită cu privire la transmiterea declarațiilor fiscale. Clarificări necesare

Data de 25 a lunii. Termenul limită de transmitere a declarațiilor fiscale D100, D112, D300, D301 etc. se epuizează la orele 00:00. Navigarea prin multitudinea de reconcilieri ale informațiilor financiar-contabile în vederea atingerii conformării fiscale specifice entității se dovedește a fi extrem de dificilă. Integrarea modificărilor legislative de ultimă oră presupune un efort suplimentar cu efect generat asupra acurateței datelor transmise și menținerii conformității fiscale. O reală provocare pentru profesionistul contabil contemporan este legată de menținerea ritmului privind transmiterea oportună a declarațiilor fiscale specifice vectorului fiscal al entității a cărei gestiune se află cub cupola veleităților sale. Aspectul se acutizează, pe fondul multiplelor noutăți lansate în spectrul digitalizării fiscale, la care companiile sunt nevoite să se ralieze. Respectarea rigorilor cu privire la modificările care survin permanent în cadrul mediului de afaceri contemporan poate părea real copleșitoare. Ansamblul declarațiilor fiscale care trebuie depuse cu o anumită regularitate adeseori poate fi dificil de gestionat. În acest cadru al presiunii termenelor limită exercitat pe fondul a tot mai multe modificări survenite la nivelul legislației economico-financiare, gestionarea depunerii la termen a declarațiilor fiscale poate părea o reală provocare. Astfel, se poate întâmpla adesea, ca la finalul datei de 25 a lunii să constați nedepunerea în termen a unei declarații fiscale aferente activității derulate de către compania ta. Dacă în urmă cu ceva timp acest aspect putea fi corectat prin depunerea ulterioară a declarației omise, astăzi acest fapt este succedat de apariția repercursiunilor. Pe scurt! Imaginea obligațiilor declarative ale contribuabilului Imaginea problematicii în cadrul actelor normative Consecințe ale nedepunerii la termen a declarației sau a omisiunii totale privind depunerea acestora Imaginea obligațiilor declarative ale contribuabilului Dacă faci parte din spectrul mediului de afaceri autohton, fie că deții postura de antreprenor ori profesionist contabil, cu siguranță că ești suficient de familiarizat cu ansamblul obligațiilor declarative care trebuie întocmite și depuse de către compania condusă de tine, cu o anumită regularitate. În stabilirea sistemului declarativ, este esențial să ții cont de vectorul fiscal al companiei tale. De asemenea, este important să consulți permanent calendarul obligațiilor fiscale și perioada depunerii declarațiilor specifice. Acesta este actualizat constant și poate fi regăsit prin accesarea site-ului Agenției Naționale de Administrare Fiscală, secțiunea Asistență Contribuabili, Informații privind obligațiile fiscale, Calendarul obligațiilor fiscale. Link-ul de acces al acestuia este:https://static.anaf.ro/static/10/Anaf/AsistentaContribuabili_r/Calendar/Calendar_obligatii_fiscale_2025.htm Respectarea cu rigurozitate a acestuia este un must to do al fiecărei persoane responsabile, parte a departamentului financiar-contabil al unei entități. Exemplu de bună practică: Compania X SRL cu obiect de activitate arondat domeniului prestării serviciilor de consultanță financiar-contabilă este persoană impozabilă plătitoare de taxă pe valoare adăugată în regim lunar. Astfel, până la data de 25 a lunii în curs, ora 00:00, trebuie să transmită către organele fiscale (prin intermediul SPV), declarația D300 Decont de taxă pe valoare adăugată pentru operațiunile efectuate în perioada (luna) anterioară. În situația în care, din diverse motive nu a fost depusă la termen declarația aferentă decontului de TVA, contribuabilul intră sub incidența art. 336 din cadrul Legii nr. 207/2015 privind Codul de Procedură Fiscală. Imaginea problematicii în cadrul actelor normative Precum menționam în cadrul exemplului anterior, nedepunerea la termen a declarațiilor fiscale obligatorii atragă după sine o serie de repercursiuni. Care este imaginea acestora în cadrul actelor normative? Vom evidența în cele ce urmează acest aspect. Conform art. 336, alin. (1), lit. a)-b) din cadrul Legii nr. 207/2015 privind Codul de Procedură Fiscală, constituie contravenție acțiunea de nedepunere de către contribuabil a declarațiilor de înregistrare fiscale, de radiere a înregistrării fiscale sau de mențiuni, la termenele prevăzute de lege. De asemenea, în același spectru intră și aspectele legate de neîndeplinirea de către contribuabili a obligațiilor de declarare prevăzute de lege, a bunurilor și veniturilor impozabile, ori, după caz, a impozitelor, taxelor și contribuțiilor precum și a oricăror alte informații în legătura cu declararea unor impozite, taxe, contribuții, bunuri și venituri impozabile, dacă legea prevede declararea acestora: (1) Constituie contravenții următoarele fapte, dacă nu au fost săvârșite în astfel de condiții încât să fie considerate, potrivit legii, infracțiuni: a) nedepunerea de către contribuabil/plătitor la termenele prevăzute de lege a declarațiilor de înregistrare fiscală, de radiere a înregistrării fiscale sau de mențiuni; b) neîndeplinirea de către contribuabil/plătitor la termen a obligațiilor de declarare prevăzute de lege, a bunurilor și veniturilor impozabile sau, după caz, a impozitelor, taxelor, contribuțiilor și a altor sume, precum și orice informații în legătură cu impozitele, taxele, contribuțiile, bunurile și veniturile impozabile, dacă legea prevede declararea acestora. Consecințe ale nedepunerii la termen a declarației sau a omisiunii totale privind depunerea acestora Dacă ai uitat să transmiți la termenul prestabilit o anumită declarație fiscală ori dacă ai omis complet acest aspect, trebuie să fii informat că există o serie de urmări ale acestui fapt. Unul dintre aceste urmări este redat de aplicarea sancțiunilor. Un prim pas, este primirea prin intermediul Spațiului Privat Virtual a unei notificări cu privire la informarea nedepunerii declarației conform cu obligațiile fiscale survenite. Așadar, nedepunerea la termen a obligațiilor fiscale ori neîndeplinirea obligațiilor declarative se sancționează cu amendă, care se poate dovedi usturătoare pentru buzunarul contribuabilului. Iată mai jos imaginea cuantumului acestora, aplicabil funcție de mărimea entității: Contribuabili mijlocii și mari 1000-5000 de lei Contribuabili mici 500-1000 de lei Persoane fizice 500-1000 de lei   Un model al notificării transmise de către organele fiscale în situația nerespectării prevederilor cu privire la îndeplinirea la termen a obligațiilor declarative poate fi vizualizat în cele ce urmează: Dacă în termen de 15 zile de la primirea acestei notificări, contribuabilul nu depune declarațiile care fac obiectul notificării (în cazul de mai sus decontul de taxă pe valoare adăugată), obligația de plată este stabilită din oficiu. De asemenea, neîndeplinirea obligațiilor declarative prevăzute de lege, poate avea drept consecință declararea contribuabilului ca inactiv. Având în vedere faptul că, lumea proceselor de afaceri se rezumă semnificativ la obligații fiscale și declararea acestora pe baza formularelor specifice, este primordial să prioritizăm îndeplinirea la termenul prevăzut de lege a obligațiilor fiscale declarative. În caz contrar, orice contribuabil poate să fie sancționat pentru nerespectarea reglementărilor, fiind pasibil de amenzile menționate mai sus. Referințe principale de informare Codul fiscal din 8 septembrie 2015 (Legea nr. 227/2015), Publicat în  Monitorul oficial nr. 688 din 10 septembrie 2015. Legea nr. 207 din 20 iulie 2015 privind Codul de procedură fiscală, republicat, cu modificările și completările ulterioare. Spațiul Privat Virtual, disponibil la adresa: https://login.anaf.ro/vdesk/hangup.php3.
0

Noi reglementări cu privire la exceptarea anumitor contribuabili de la obligativitatea depunerii fișierului SAF-T – Ce este nou sub soare?

Plurivalența și dinamismul modificărilor legislative caracteristic mediului de afaceri contemporan te fac să te simți adesea asemenea unei bărci aflate în derivă. Afacerea la a cărei cârmă te afli pare destabilizată de modificările care se năpustesc val după val. Parcă toate strădaniile tale de a ajunge la liman nu sunt urmate de nicio izbândă. În tot acest parcurs al maratonului de modificări, am fost alături de antreprenori pentru a facilita navigarea prin multitudinea de modificări cu impact decisiv asupra derulării afacerii. În mod deosebit, am așezat sub lupa investigațiilor, un aspect de actualitate majoră pentru companiile românești. Este vorba despre completarea și depunerea declarației D406 privitoare la fișierul RO e-SAF-T. Complexitatea raportării dă naștere la o mulțime de întrebări care pot să apară în mintea oricărui antreprenor. Pentru a aduce lumină asupra neclarităților este necesar să identificăm cele mai adecvate instrumente de gestionare a schimbării. Pentru a lua pulsul modificărilor de dată recentă te invităm să accesezi materialele postate cu regularitate săptămânală în cadrul blog-ului nostru. Astăzi, așezăm sub lupa analizei un aspect de dată recentă lansat în mediul de afaceri din România. Pe scurt! Sub lupa analizei... Ce a fost… Ce va fi. Modificare de paradigmă…după perioada de enigmă Exceptate de la obligativitate Sub lupa analizei... Astăzi îți captăm atenția cu un alt element de noutate, care a fost lansat recent de către legiuitor în zona raportării SAF-T. Noutatea este corelată la depunerea fișierului de către companiile mici. Deși în luna decembrie a anului 2024 am predefinit tabloul celor care sunt obligați începând cu luna ianuarie a anului curent la depunerea fișierului SAF-T, totuși fundalul cunoaște o serie de modificări. Acestea izvorăsc din neconcordanțele raportate de către mediul antreprenorial cu privire la imposibilitatea depunerii fișierului în anumite conjuncturi precise. În această manieră, legiuitorul a venit cu o serie de completări la Anexa nr. 5 a Ordinului 1783/2021 privind persoanele obligate la completarea și transmiterea fișierului standard unic de control. Spre deosebire de cele știute până la acest moment, în luna ianuarie a anului curent în spațiul de afaceri au apărut o serie de clarificări cu privire la anumite aspecte asupra cărora domnea incertitudinea. Ce a fost… Unul dintre aspectele asupra căruia a domnit incertitudinea a fost corelat la depunerea fișierului SAF-T de către anumite categorii de utilizatori în cazul cărora nu se creau premisele depunerii declarației. Un exemplu concret a fost legat de unitățile de cult, care, conform calendarului implementării erau supuse incidenței depunerii fișierului SAF-T de la 1 ianuarie 2025. Prin prisma atributelor sale, și pe baza normelor stipulate în cadrul Legii nr. 489/2006 privind libertatea religioasă și regimul general al cultelor, unitățile de cult sunt asimilate categoriei de persoane de drept privat și de utilitate publică care sunt considerate asociații cu scop/fără scop patrimonial. Din acest unghi, acestea erau obligate la depunerea fișierului SAF-T începând cu data de 1 ianuarie 2025, conform Anexei nr. 5 a ordinului 1783/2021, pct. 3, lit. o) și p) care vizează ca persoane obligate la depunerea fișierului și asociațiilor cu scop patrimonial, respectiv cele fără scop patrimonial. Situația se prezenta similar și pentru asociațiile de proprietari, care conform prevederilor enunțate mai sus erau obligate la conectarea la conformitatea fiscală specifică SAF-T începând cu luna ianuarie a anului 2025. Pe aceeași linie discuțională se plasează și persoanele juridice fără scop patrimonial. Ce va fi. Modificare de paradigmă…după perioada de enigmă Mai multe atenționări ale mediului de afaceri din România cu privire la enigmele care planau în jurul depunerii fișierului SAF-T pentru anumite categorii de contribuabili incluși inițial în tabloul obligativității depunerii D406 începând cu luna ianuarie a anului 2025 au avut rezonanță în spațiul legislativ producând inițiative de modificare a normelor. De asemenea, cerințele antreprenorilor cu privire la excluderea anumitor categorii de entități obligate inițial la depunerea declarației apar pe fondul existenței anumitor tipuri de companii deja exceptate de la depunerea SAF-T, companii care dețin aceleași atribute cu cele neexceptate. Un paradox am putea spune. Tocmai din aceste rațiuni, vocea antreprenorilor a manifestat ecou pentru schimbarea de paradigmă. Exceptate de la obligativitate Precum menționam anterior, revizuirile legiuitorului cu privire la imaginea entităților obligate inițial la depunerea SAF-T începând cu data de 1 ianuarie 2025 au manifestat ecou asupra modificării fundalului fotografiei obligativității conformării fiscale la depunerea declarației SAF-T. Astfel, la începutul lunii ianuarie a anului 2025, Agenția Națională de Administrare Fiscală a lansat în spațiul public proiectul privind modificarea Anexei nr. 5 a OPANAF 1783/2021. Ce vizează acest proiect? În principal este vorba despre clarificarea aspectelor legate de persoanele care nu sunt exigibile la depunerea fișierului SAF-T. Acele entități care inițial figurau pe lista celor obligate la transmiterea declarației D406 începând cu luna ianuarie a acestui an. Astfel, la data de 3 ianuarie 2025, prin intermediul site-ului ANAF, a fost publicat proiectul de modificare a Anexei nr. 5 a OPANAF 1783/2021, modificare ce vizează 13 categorii de persoane care au fost exceptate de la obligativitatea depunerii D406 de la 1 ianuarie 2025. Dintre acestea, 3 categorii nu figurau inițial pe lista celor care nu erau obligați la transmiterea SAF-T prin intermediul actului normativ de bază. Este vorba despre unitățile de cult, asociațiile de proprietari și persoanele juridice fără scop patrimonial, care prin intermediul actului normativ de înființare ori prin alte regulamente, acte normative ori legi speciale nu dețin obligativitatea organizării contabilității în partidă dublă, folosind un sistem de raportare simplificat. Astfel, prin intermediul proiectului de act normativ, acestea au fost exceptate de la obligativitatea depunerii fișierului SAF-T începând cu data de 1 ianuarie 2025. Aspectul este just, mai ales dacă ne raportăm acele companii a căror caracteristică principală era reprezentată de organizarea evidenței contabile în partidă simplă, precum persoanele fizice autorizate și care de la bun capăt au fost incluse pe lista celor exceptați de la transmiterea fișierului. Astfel, au fost aduse clarificări în mod expres cu privire la cele 3 categorii de entități care au obligația ținerii contabilității în partidă simplă și care, conform proiectului de act normativ, vor fi exceptate de la depunerea fișierului SAF-T începând cu data de 1 ianuarie 2025. Categoriile de contribuabili enumerați mai sus completează Anexa nr. 5, pct. 4, lit. a)-m), lista care face trimitere la persoanele neobligate la transmiterea declarației D406. O imagine a celor care sunt exceptați de la depunerea SAF-T poate fi vizualizată în cele ce urmează: O altă clarificare importantă specificată în cadrul acestui proiect este legată de obligativitatea companiilor de menținere a opțiunii de transmitere a acestui fișier, opțiune autonom exprimată. Astfel, acei contribuabili care aleg transmiterea fișierului, nefiind incluși în categoria celor care trebuie să depună D406, trebuie să mențină alegerea făcută indiferent de preferințele ulterioare. Astfel, imaginea celor care nu sunt obligați la depunerea fișierului SAF-T începând cu data de 1 ianuarie 2025 este completată prin intermediul proiectului de act normativ lansat de către ANAF în luna ianuarie a anului 2025. Ce este bine să menționăm este faptul că acesta nu are până la momentul actual o transpunere concretă la nivelul OPANAF 1783/2021. Totuși, dacă te afli în postura de entitatea obligată la depunerea SAF-T începând cu acest an, este bine să depui toate eforturilor necesare pentru ca transmiterea fișierului, după expirarea perioadei de grație, să fie un succes și să se realizeze fără prea multe impedimente.   Referințe principale de informare Legea nr. 489 din 28 decembrie 2006 (*republicată*) privind libertatea religioasă și regimul general al cultelor, publicat în Monitorul Oficial nr. 201 din 21 martie 2014. Ordin nr. 1783 din 4 noiembrie 2021privind natura informațiilor pe care contribuabilul/plătitorul trebuie să le declare prin fișierul standard de control fiscal, modelul de raportare, procedura și condițiile de transmitere, precum și termenele de transmitere și data/datele de la care categoriile de contribuabili/plătitori sunt obligate să transmită fișierul standard de control fiscal, Publicat în Monitorul oficial nr. 1073 din 9 noiembrie 2021. Rentrop & Straton, SAF-T pentru contribuabilii mici, Material în format electronic, ISBN 978-606-47-1401-5.
0

Infografic cu privire la procedura de obținere a certificatului de rezidență fiscală de către o persoană juridică

Elanul de început de an te provoacă la ralierea în ceea ce privește modificările legislative, racordarea la proceduri, demersuri și acțiuni care trebuie bifate pentru a te situa pe podiumul celor racordați la mediul de business actual. Singurul aspect care îți va oferi siguranță pe un fond marcat de incertitudine este corelat la stăpânirea informației. Un aspect demn de luat în seamă în anul în care sunt scoase din joben o multitudine de surprize legislative este legat de impunerea unei conduite antreprenoriale care să contribuie la maximizarea eficienței gestionării schimbării. De asemenea, mai presus decât un deziderat, pentru a domni ordinea și disciplina în cadrul afacerii la a cărei manșă te afli, este important să te focusezi pe conturarea unui plan de acțiune care să cuprindă concret ceea ce trebuie să faci pentru ca anul 2025 să se dovedească unul marcat de prosperitate. Deoarece o serie de aspecte legate de gestionarea afacerii tale pot să stea sub semnul complexității, este bine să ții cont de conturarea unui portofoliu care să cuprindă infograficele unor acțiuni pe care trebuie să le urmezi cu celeritate la un anumit moment al existenței afacerii. Unul dintre aceste aspecte este legat de procedura de obținere a certificatului de rezidență fiscală. Completăm astăzi fila din portofoliul de navigare prin procedurile obținerii anumitor documente de necesitate pentru derularea operațiunilor firmei cu demersul necesar de parcurs pentru obținerea certificatului de rezidență fiscală. Ce este certificatul de rezidență fiscală? Care este utilitatea acestuia pentru companii și care este documentația care trebuie parcursă pentru obținerea acestuia? Acestea, alături de alte aspecte arondate problematicii vor fi conturate în cele ce urmează. Pe scurt! Ce este certificatul de rezidență fiscală? De ce am nevoie de un certificat de rezidență fiscală? De la abstract la concret. Pașii necesari pentru obținerea certificatului de rezidență fiscală Ce este certificatul de rezidență fiscală? Conform art. 59, alin. (6) din cadrul Codului Fiscal, certificatul de rezidență fiscală reprezintă documentul care dovedește rezidența fiscală a companiei, fiind eliberat de către o autoritate competentă deținătoare de atribuții în domeniul certificării rezidenței, conform normelor interne ale statului respectiv. Certificatul de rezidență fiscală se conturează din necesitatea derulării tranzacțiilor comerciale a unui rezident cu o persoană nerezidentă. Dacă te întrebi ce reprezintă o persoană nerezidentă, ei bine, pe baza mențiunilor existente în Codul Fiscal aceasta face referire la orice persoană juridică străină, orice persoană fizică nerezidentă, organisme de plasament colectiv în valori mobiliare fără personalitate juridică, și orice alte entități străine, care nu sunt înregistrate în România. De ce am nevoie de un certificat de rezidență fiscală? Utilitatea practică a certificatului de rezidență fiscală rezidă în necesitatea derulării tranzacțiilor comerciale cu partenerii din alte state. Scopul principal pentru stabilirea rezidenței fiscale a persoanei juridice este legat de evitarea dublei impuneri. Rezidența fiscală este un aspect crucial pentru stabilirea corectă a obligațiilor fiscale internaționale în sensul prevenirii dublei impuneri. Acum că te-ai familiarizat cu ceea ce presupune universul de cunoaștere privitor la conceptul de rezidență fiscală și certificatul asociat acestuia, îți propunem să rămâi alături de noi pentru a te ralia la tot ceea ce presupune aplicabilitatea conceptului în viața întreprinderii. Mai cu seamă, vom prezenta mai jos care sunt etapele necesare de parcurs în vederea obținerii certificatului de rezidență fiscală. Cu privire la maniera de obținere a cererii privind eliberarea certificatului de rezidență fiscală pentru persoane juridice rezidente în România, este bine să cunoști o serie de aspecte procedurale. De la abstract la concret. Pașii necesari pentru obținerea certificatului de rezidență fiscală Pentru a trece granița abstractului, vom prezenta în cele ce urmează în mod sistematic modul de obținere, completare și transmiterii a cererii pentru obținerea certificatului de rezidență fiscală a unei persoane juridice. #1 Accesează secțiunea Declarații electronice din cadrul site-ului ANAF pe baza link-ului de acces: https://static.anaf.ro/static/10/Anaf/Declaratii_R/descarcare_declaratii.htm În cadrul acestei secțiuni vei regăsi formularul Z01 care face referire la Cerere pentru eliberarea certificatului de rezidenţă fiscală pentru persoane juridice rezidente în România/Application for the issuance of the certificate of tax residence for resident legal persons in Romania. Ne raportăm la acest formular dacă dorim solicitarea rezidenței fiscale a unei persoane juridice rezidente în România. Dacă de exemplu dorim eliberarea certificatului de rezidență fiscală pentru persoanele fizice cu rezidența în România, vom completa formularul Z03-Cerere pentru eliberarea certificatului de rezidenţă fiscală pentru persoane fizice rezidente în România/Application for the issuance of the certificate of tax residence for individuals resident in Romania. În situația în care te încadrezi în categoria persoanei juridice străine care deține sediul permanent al desfășurării activității economice în România și dorești eliberarea certificatului fiscal care să ateste acest fapt este necesar să completezi formularul Z13 Cerere referitoare la eliberarea certificatului privind atestarea desfăşurării activităţii în România de către sediul permanent al unei persoane juridice străine/Application for the issuance of the certificate attesting the activity carried on in Romania by the permanent establishment/designated permanent establishment of a foreign legal person. #2 Accesează formularul Z01 prin descărcarea PDF-ului inteligent Ultima variantă actualizată a acestuia datează din data de 20.09.2024. #3 Deschide fișierul descărcat și completează spațiile libere cu informațiile solicitate Printre principalele informații solicitate prin intermediul cererii se identifică: denumirea solicitantului persoană juridică, codul de înregistrare fiscală a acestuia, elementele de identificare raportat la domiciliu (localitate, adresa, telefon), specificarea statului cu care România are încheiat acordul de evitare a dublei impuneri în baza căruia este solicitat certificatul de rezidență fiscală, menționarea denumirii complete a solicitantului persoană juridică precum și a elementelor legate de adresa (localitatea, județul), numărul de înregistrare în cadrul Registrului Comerțului alături de data eliberării acestuia, codul de identificare fiscală alături de data atribuirii lui, menționarea perioadei pentru care este solicitat certificatul de rezidență fiscală, numele și prenumele reprezentantului fiscal al companiei. După completarea în întregime a acestuia, documentul se semnează electronic. Iată mai jos un exemplu concret de completare a cererii: #4 Creează atașamentul specific cererii. După validarea cu succes a formularului, se crează atașamentul și se semnează electronic documentul. Ce trebuie să cuprindă concret atașamentul? În principal, atașamentul cuprinde certificatul de înregistrare al companiei care solicită eliberarea certificatului de rezidență fiscală. #5 Transmite formularul către instituțiile statului. Transmiterea formularului semnat și validat precum și a atașamentului se realizează prin intermediul formularului de contact din cadrul SPV. Astfel, după logarea pe baza certificatului digital calificat al entității, se accesează secțiunea Formular de contact, subsecțiunea Asistență și îndrumare în domeniul fiscal. După selectarea secțiunii specifice, se menționează aspectele solicitate și se anexează fișierul zip. Ulterior, primirea certificatului de rezidență fiscală solicitat se va realiza în cadrul secțiunii Mesaje din cadrul Spațiului Privat Virtual. Certificatul de rezidență fiscală poate fi vizualizat în cele ce urmează. Iată așadar, într-o manieră succintă, principalele etape pe care trebuie să le parcurgi din postura de persoană juridică pentru a intra în posesia certificatului de rezidență fiscală. Unul dintre documentele de primă necesitate pentru companii în vederea derulării tranzacțiilor cu parteneri din cadrul altor state. Adițional, regăsești infograficul tematicii, care se poate alătura numeroaselor aspecte sistematizate care compun ,,portofoliul” procedurilor pe care trebuie să le urmezi în situații specifice privind obținerea anumitor documente prin intermediul mijloacelor electronice.     Referințe principale de informare Codul fiscal din 8 septembrie 2015 (Legea nr. 227/2015), Publicat în  MONITORUL OFICIAL nr. 688 din 10 septembrie 2015. Site-ul Agenției Naționale de Administrare Fiscală, disponibil la adresa: https://www.anaf.ro/anaf/i nternet/ANAF/acasa/. Spațiul Privat Virtual, disponibil la adresa: https://login.anaf.ro/vdesk/hangup.php3.
0

Primiți cu RO e-SAF-T? În așteptarea implementării. ,,Sacul cu daruri” informative

Suntem în acea perioadă a anului în care generozitatea cunoaște cele mai semnificative cote. Dorim și noi să ne raliem trendului. Cum? Prin furnizarea celor mai relevante informații din sfera modificărilor multiple care se întrezăresc la orizont. De aceea, una dintre dorințele de la finele anului, la momentul de bilanț, este să devenim partenerul tău de cursă lungă, care să contribuie real la optimizarea indicatorilor de performanță ai afacerii tale. Deja ne-am înscris cu brio în cadrul cursei. Prin acțiuni concrete. Prin obiective reale. Îndeplinite. Finele anului aduce cu sine momente de reflecție. Evident, ar fi multe de spus dacă privim la tumultul de provocări la care au fost expuși factorii decizionali ai afacerilor. Alegem însă să fim pragmatici. Să te ajutăm să finalizezi anul într-o notă optimistă. Să aducem echilibrul prin furnizarea informațiilor care vor umple ,,sacul cunoștințelor” cu tot ceea ce este de folos pentru orice antreprenor al momentului. Se spune că cea mai facilă metodă de soluționare a unei probleme este evitarea. Totuși, pe terenul practicii de afaceri, această strategie poate duce afacerea pe marginea prăpastiei. Deși, din observațiile de pe teren constatăm faptul că mulți antreprenori ai momentului o aplică. Nu încurajăm aplicarea ei. Tocmai de aceea, ultimele materiale au avut în centru problematica RO e-SAF-T. Nu putem să nu fim onești. Mediul de afaceri este înspăimântat de ceea ce va aduce cu sine implementarea fenomenului începând cu 1 ianuarie 2025. Nu am ales evitarea. Am adus în atenția ta o serie de aspecte de primă importanță pentru ceea ce va presupune adoptarea paradigmei. Și vom continua să o facem. Pentru ca tu să intri în anul nou cu speranța succesului conturării unei raportări conforme cu cerințele legiuitorului. Pe scurt! Ceea ce nu știi...(nu) te afectează Veste bună... Contribuabilii au întrebat iar noi am oferit răspunsuri... Speța 1 În calitate de profesie liberală independentă... Speța 2 În calitate de companii nerezidente... Speța 3 În calitate de întreprindere individuală, plătitoare de taxă pe valoare adăugată... Speța 4 În calitate de ONG care nu derulează activități economice... Speța 5 În calitate de fundații... Ceea ce nu știi...(nu) te afectează Ai auzit de multe ori zicala Ceea ce nu știi, nu te afectează. Ce putem însă să spunem este faptul că în contextul modificărilor permanente sub egida căruia se situează mediul de afaceri românesc, aceasta nu se aplică. Sau aplicarea ei te poate costa scump. Un preț pe care nu merită să îl plătești. Ceea ce nu știi te poate plasa ușor pe drumul spre eșec. Poate avea repercusiuni asupra bunului mers al activității afacerii și implicit poate pune în pericol existența acesteia. Așadar, pentru modificările care se anunță în zona RO e-SAF-T este bine să fii pus la curent. Să cunoști exact ce te așteaptă. Materialele conturate de noi în sfera RO e-SAF-T sfidează zicala menționată anterior. Astfel, pentru noi este important să fii pregătit pentru schimbare. Sosirea implementării RO e-SAF-T nu trebuie să te prindă neinformat. De aceea, toate materialele regăsite prin intermediul blog-ului nostru pun piatră de temelie la procesul de adoptare și adaptare a fenomenului în interiorul organizației tale. Veste bună... Valul de modificări corelate la impunerile cu caracter obligatoriu la care trebuie să te raliezi poate te-a făcut să te simți real copleșit. Pentru a păstra nota sub care este plasată perioada lunii decembrie, astăzi venim cu vești bune. Noi ne-am gândit să împărtășim una dintre veștile bune cu privire la RO e-SAF-T. Aceasta este legată de persoanele care nu sunt obligate la depunerea declarației D406. Pentru a oferi indicații punctuale cu privire la acest aspect vom ilustra o serie de spețe concrete de pe tărâmul practicii manageriale care fac trimitere atât la persoane obligate la depunerea fișierului cât și la cele exceptate de la transmiterea acestuia.     Contribuabilii au întrebat iar noi am oferit răspunsuri... Speța 1 În calitate de profesie liberală independentă... Profesiile liberale independente precum este cea de consultant fiscal, contabil autorizat avocat ori evaluator autorizat sunt obligate, începând cu 01.01.2025 la depunerea fișierului SAF-T, întrucât nu există precizări realizate în mod expres de către legiuitor în acest sens? Anexa nr. 5 din cadrul Ordinului 1783/2021 care face referire la aspecte arondate depunerii fișierului standard de control fiscal, aduce precizări cu privire la persoanele obligate la depunerea acestuia fișier precum și cele exceptate de la raportare. Pentru antreprenori însă, simpla enumerare a acestora poate părea insuficientă în situații specifice, precum este cea ilustrată prin speța de mai sus. Referitor la profesiile liberale precum este cea de consultant fiscal, contabil autorizat, avocat ori evaluator nu sunt menționate în mod expres prin intermediul ordinului ca fiind sau nu obligate la depunerea fișierului SAF-T. În primul rând, profesiile liberale independente se subscriu categoriei persoanelor fizice care desfășoară activități cu scop lucrativ care sunt menționate în cadrul anexei 5 la pct. 4, lit. d) persoanele fizice care desfășoară activități cu scop lucrativ (PFL). În conformitate cu mențiunile din cadrul acestui punct, profesiile liberale independente precum sunt cele menționate în cadrul speței, nu sunt obligate la depunerea fișierului SAF-T începând cu data de 01.01.2025. Speța 2 În calitate de companii nerezidente... O companie rezidentă în Franța, care deține cod de TVA din România, este obligată la depunerea fișierului SAF-T începând cu 1 ianuarie 2025? Menționăm faptul că pentru acesta se depun declarațiile D300, D394 și D390 dar nu sunt întocmite situații financiare anuale ori balanța lunară. Cu privire la speța propusă, clarificările se regăsesc tot în cadrul Ordinului 1783, anexa nr. 5, pct. 3 unde apar menționate categoriile de contribuabili care dețin obligativitatea depunerii fișierului SAF-T. Astfel, litera r) specifică faptul că societățile nerezidente care au în România un cod de înregistrare în scopuri de TVA (contribuabilii înregistrați prin înregistrare directă, contribuabilii înregistrați prin reprezentant fiscal, sediile fixe) trebuie să depună fișierul standard de control fiscal începând cu luna ianuarie a anului următor. Aspect conturat de dispozițiile legate în vigoare la acest moment din cadrul spațiului legislativ din România. Punctual, ghidul privind depunerea declarației D406, aduce clarificări suplimentare cu privire la informațiile care trebuie raportate de către persoanele juridice nerezidente care nu au obligația organizării evidenței contabile în România sunt: 1 Antetul (Header); Fișierele Master (MasterFiles) cu anumite subsecțiuni: 2.5 Tabela taxă (Tax table); 2.6 Tabela UOM/Unități de măsură (UOM table); 2.9 Produse (Products); Documentele sursă (Source Documents) cu următoarele subsecțiuni: 4.1 Facturi de vânzare (Sales Invoices); 4.2 Facturi de achiziții (Purchase Invoices). Dacă discutăm despre societăți care fac parte dintr-un grup fiscal ce aplică sistemul de consolidare fiscală din punct de vedere al impozitului pe profit, raportarea fișierului SAF-T se va realiza în manieră individuală și nu la nivel de grup. Speța 3 În calitate de întreprindere individuală, plătitoare de taxă pe valoare adăugată... Este exceptată de la depunerea D406 o întreprindere individuală, plătitoare de taxă pe valoare adăugată? Sau este obligată la depunerea acesteia începând cu luna ianuarie a anului 2025? În conformitate cu reglementările legislative, întreprinderile individuale nu sunt obligate la depunerea fișierului standard de control fiscal începând cu 01.01.2025, acestea fiind încadrate în lista excepțiilor privind depunerea acestei declarații. Obligațiile fiscale care rezultă din statutul de plătitoare de taxă pe valoare adăugată nu interferează cu exceptarea acestora de la depunerea formularului SAF-T. Temeiul legal este reprezentat de Ordinul 1783/2021, anexa nr. 5. Speța 4 În calitate de ONG care nu derulează activități economice... ONG-urile care nu derulează activități economice sunt obligate, începând cu data de 01.01.2025 la depunerea fișierului SAF-T? Acestea depun doar declarația D101 și au derulat activități economice. Cu privire la această categorie de contribuabili, și anume ONG-uri care nu derulează activități economice și care depun declarația D101, sunt regăsite mențiuni cu privire la depunerea D406 începând cu 1 ianuarie 2025. Astfel, acestea depun începând cu 1 ianuarie 2025 declarația D406. Aceste aspecte se regăsesc menționate în cadrul actului normativ principal de reglementare a raportării SAF-T la punctul 3 a anexei nr. 5 Speța 5 În calitate de fundații... Declarația SAF-T este obligatorie de transmis din anul 2025 și pentru fundații? Prevederile în vigoare în materie de obligativitate a depunerii SAF-T de către anumite categorii de contribuabili nu prevăd în mod expres fundațiile ca persoane obligate la depunerea fișierului SAF-T. Totuși, analizând detaliat, trebuie să identificăm dacă acestea nu fac parte din cadrul unei categorii expuse în cadru listei prevăzute la anexa nr. 5 a Ordinului nr. 1783. Clarificări cu privire la asociații și fundații regăsim în cadrul Ordonanței nr. 26/2000. Astfel, conform articolului I, alin. (2) din cadrul Ordonanței, asociațiile și fundațiile sunt definite drept persoane juridice de drept privat fără scop patrimonial. În această ordine de idei, fundațiile se încadrează la categoria persoanelor care sunt menționate de Ordinul 1783 ca fiind obligate la depunerea D406, conform punctului 3, lit. p): Următoarele categorii de contribuabili au obligația de depunere a fișierului standard de control fiscal (SAF-T), prin intermediul Declarației informative D406: p) asociațiile/persoanele fără scop patrimonial. Printre alte tipuri de entități care nu sunt obligate la depunerea SAF-T se remarcă și persoanele fizice autorizate, întreprinderile individuale, asociațiile familiale, cabinetele medicale individuale, autoritățile administrative, birourile notariale individuale etc. Lista completă a contribuabililor care nu vor depune SAF-T începând cu data de 1 ianuarie 2025 este stabilită la pct. 4 al anexei nr. 5 din cadrul Ordinului 1783/2021. Deși adesea, documentele legislative aduc multă ambiguitate în terenul practicii de afaceri, vestea bună este că, prin experiențele antreprenorilor misterele pot fi elucidate. Astfel, materialul de mai sus, a conturat, situațiile punctuale pe care le poți întâlni în calitate de contribuabili mic în perioada care urmează cu privire la obligativitatea depunerii fișierului SAF-T. Vestea bună este că nu toți contribuabilii sunt obligați la depunerea declarației D406. Există și anumite excepții. Aspecte pragmatice cu privire la acest aspect au fost astfel incluse în cadrul acestui material. Cel mai bun cadou pentru orice antreprenor la moment actual este fără îndoială oferirea cât mai multor informații cu privire la tot ceea ce presupune implementarea paradigmei RO e-SAF-T începând cu prima lună a anului viitor. Generozitatea noastră este dovedită în acest sens pe tot parcursul anului, nu doar în anumite perioade specifice din cadrul acestuia. Referințe principale de informare Rentrop & Straton, SAF-T pentru contribuabilii mici, Material în format electronic, ISBN 978-606-47-1401-5. Ghidul contribuabilului pentru pregătirea și depunerea declarației informative D406 fișierul standard de control fiscal (SAF-T). Ordonanța nr. 26 din 30 ianuarie 2000 cu privire la asociații și fundații, Publicat în Monitorul Oficial nr. 39 din 31 ianuarie 2000. Ordin nr. 1.783 din 4 noiembrie 2021 privind natura informațiilor pe care contribuabilul/plătitorul trebuie să le declare prin fișierul standard de control fiscal, modelul de raportare, procedura și condițiile de transmitere, precum și termenele de transmitere și data/datele de la care categoriile de contribuabili/plătitori sunt obligate să transmită fișierul standard de control fiscal, publicat în  Monitorul Oficial nr. 1073 din 9 noiembrie 2021.
0

Calendarul implementării fenomenului SAF-T la nivelul contribuabililor mici

,,Perioada de așteptare a luat sfârșit”. Calendarul implementării fenomenului SAF-T la nivelul contribuabililor mici. Clarificări necesare. Perioada de grație nu a luat sfârșit. Termene de depunere 2025 Temere, nesiguranță, presiune. Lipsa informațiilor concrete care să te ghideze pe drumul cel bun te determină să amâni adoptarea deciziilor. Poate încă nu ești conștient de faptul că amânarea te poate costa scump. A te baza pe intuiție antreprenorială nu este cea mai bună soluție. Cel puțin nu acum, când cea mai de folos armă este informarea și identificarea celor mai adecvate instrumente care să te ajute să implementezi cele mai eficiente decizii. Pentru că îți cunoaștem pe deplin frământările, preocuparea noastră principală gravitează în jurul bunăstării tale antreprenoriale. Acționăm permanent în sensul acesta. Cum? Prin materiale care să răspundă nenumăratelor întrebări care se ivesc în mintea ta de întreprinzător și prin acțiuni concrete care reies din implementarea de soluții informatizate care să te ajute să gestionezi schimbarea. Putem să spunem faptul că implementarea RO e-SAF-T a reprezentat real un ,,butoi de pulbere” de la momentul primului contact a reprezentanților afacerilor cu fenomenul. Multă incertitudine a planat în spațiul mediului de afaceri. Cerințe complexe de raportare. Costuri ridicate de implementare. Pe măsura familiarizării însă cu impunerile paradigmei, apele s-au liniștit iar antreprenorii s-au adaptat la cerințele raportării. Acest fapt nu s-a întâmplat însă peste noapte. Factorul care a influențat pozitiv procesul integrării D406 la dosarul raportărilor financiar-contabile al companiei a fost reprezentat de parteneriate cu furnizori specializați în gestionarea schimbării impusă prin digitalizarea fiscală. Până la finele anului 2024, cumva paleta declaranților a fost relativ restrânsă. Aceasta a cuprins doar categoria contribuabililor mari și mijlocii. De la 1 ianuarie 2025, paleta se lărgește cu entitățile mici sau micii contribuabili. De fapt imaginea se întregește. Această categorie de contribuabili, privește cu circumspecție viitorul care se anunță în materie de întocmire a declarației D406. Deși, cumva aceștia sunt norocoși. Au în spate experiența în declarare a companiilor mari și mijlocii. Astfel, pot să identifice mai ușor metode de contracarare a impedimentelor și să fructifice eficient învățămintele pozitive ale celor care deja au trecut prin procesul implementării. Pe scurt! Care sunt termenele depunerii SAF-T în România? Perioada de grație. Timpul mai are răbdare... Exemplu concret! Există situații când nu se ține cont de această perioadă de grație? Din învățămintele celor experimentați... Dacă ești debusolat cu privire la termenele de care trebuie să ții cont pentru depunerea D406, informațiile de mai jos vor aduce lumină cu privire la tot ceea ce trebuie să cunoști ca bază de pornire pentru depunerea SAF-T: data la care trebuie transmis fișierul. Care sunt termenele depunerii SAF-T în România? Vom aduce în discuție termenele privind depunerea declarației D406 funcție de vectorul fiscal al companiei raportat la aspectul TVA-ului. Astfel, contribuabilii care depun decontul de TVA cu o regularitate lunară, vor depune D406 lunar. Perioada de raportare în acest caz este ultima zi calendaristică a lunii următoare. Contribuabilii înregistrați în scopuri de TVA, care depun D300 cu o regularitate trimestrială, vor transmite D406 la trimestru, data exactă a depunerii fiind ultima zi calendaristică a lunii următoare încheierii trimestrului. Pentru contribuabilii neînregistrați în scopuri de TVA, declarația informativă cu privire la secțiunea ,,Activelor” se depune la solicitarea organului fiscal, termenul depunerii fiind corelat la data depunerii situațiilor financiare. De asemenea, contribuabilii neînregistrați în scopuri de TVA, depun declarația D406 cu privire la datele legate de ,,Stocuri” în termen de minim 30 de zile de la data solicitării primite din partea organelor fiscale. Atenție! Dacă ești contribuabil nou înregistrat depui D406 lunar/trimestrial/anual, termenul de depunere fiind corelat la perioada fiscală selectată. Perioada de grație. Timpul mai are răbdare... Pentru a se familiariza la tumultul de cerințe de raportare impuse prin intermediul acestui sistem, celelalte categorii de companii au beneficiat de o perioadă de grație. Este aceasta valabilă și pentru cei care sunt obligați începând cu 1 ianuarie să întocmească raportarea? Dacă faci parte din categoria care începând cu 1 ianuarie 2025 este obligată la depunerea fișierului SAF-T, sigur ești preocupat de răspunsul la această întrebare. Pentru a nu menține tensiunea, răspunsul la întrebarea de mai sus este DA. Și contribuabilii mici, sunt grațiați de la aplicarea sancțiunilor dacă respectă termenele de raportare în care se calculează și perioada de grație. Te invităm mai jos să vizualizezi câteva delimitări cu privire la perioada de grație. În ce constă această perioadă? Perioada de grație, dacă intri în categoria contribuabililor cu obligativitate lunară ori trimestrială în privința depunerii SAF-T este: Tip Contribuabil Raportare Durată Contribuabilii care dețin obligația de transmitere lunară Pentru prima raportare 6 luni   Pentru a doua raportare 5 luni   Pentru a treia raportare 4 luni   Pentru a patra raportare 3 luni   Pentru a cincea raportare 2 luni Contribuabilii care dețin obligația de transmitere trimestrială Pentru prima raportare 3 luni Perioada de grație curge din momentul termenului limită a perioadei de raportare pentru care se acordă aceasta, ,,când obligația de transmitere devine efectivă pentru respectivul contribuabil.” Exemplu concret! Deoarece știm că adesea generalitățile sunt ambigue, te invităm să urmărești termenele concrete de grațiere începând cu data de 1 ianuarie 2025. Astfel, termenele, se împart pe cele două tipuri de categorii de contribuabilii. Cei care dețin obligația lunară de transmitere a D406, precum și cei care dețin obligația trimestrială de transmitere a acesteia. Contribuabilii care dețin obligația de transmitere lunară Perioada de grație Când trebuie să se depună D406 Când se depune, dacă se ține cont de perioada de grație 2 luni Pentru luna raportată mai 2025 se depune în iunie 2025 31 august 2025 3 luni Pentru luna raportată aprilie 2025 se depune în mai 2025 31 august 2025 4 luni Pentru luna raportată martie 2025 se depune în aprilie 2025 31 august 2025 5 luni Pentru luna raportată februarie 2025 se depune în martie 2025 31 august 2025 6 luni Pentru luna raportată ianuarie 2025 se depune în februarie 2025 31 august 2025 Pentru contribuabilii care dețin obligația depunerii declarației privind fișierul standard de control la trimestru, se identifică 4 termene de depunere, și anume: luna aprilie anul 2025, luna iulie a anului 2025, luna octombrie a anului 2025 precum și luna ianuarie a anului 2026. Iată graficul raportării ținând cont de perioadele de grație. Contribuabilii care dețin obligația de transmitere trimestrială Perioada de grație Când trebuie să se depună D406 Când se depune, dacă se ține cont de perioada de grație 3 luni Pentru trimestrul I a anului 2025, termenul standard este 30 aprilie 2025 31 iulie 2025 3 luni Pentru trimestrul II a anului 2025, termenul standard este 31 iulie 2025 31 octombrie 2025 3 luni Pentru trimestrul III a anului 2025, termenul standard este 31 octombrie 2025 31 ianuarie 2026 3 luni Pentru trimestrul IV a anului 2025, termenul standard este 31 ianuarie 2026 30 aprilie 2026 Atenție! Perioada de grație în cazul acestor contribuabili se aplică doar pentru prima raportare, adică pentru primul trimestru al anului 2025. Începând cu cel de-al doilea trimestru, nu se mai ține cont de perioada de grație. Există situații când nu se ține cont de această perioadă de grație? Da. Există anumite situații în care nu se ține cont de această grațiere cu privire la implementare. Una dintre acestea este legată de raportarea SAF-T pentru secțiunea Activelor. Aceasta se depune la termenul de transmitere a situațiilor financiare anuale. Din învățămintele celor experimentați... Cei mai experimentați actori principali de pe scena raportării SAF-T sunt marii contribuabili, cei care au depus deja de un timp semnificativ declarația informativă, urmați de contribuabilii mijlocii. Este bine să luăm aminte la experiența acestora. De fapt, acest aspect poate trasa drumul spre depunerea cu succes a declarației. Unul dintre factorii esențiali în trasarea drumului spre o ,,declarare fără bătăi de cap” este reprezentat de încheierea de parteneriate cu furnizori de soluții digitale. Am putea spune că acest factor este decisiv pentru buna derulare a procesului de integrare a raportării în cadrul companiilor. Sunt o serie de aspecte cuprinse de această declarație cunoscute doar de cei care vorbesc limbajul informaticii. Astfel, alegerea unui partener de încredere pentru a susține procesul declarativ este vitală. Nu trebuie totuși să uităm faptul că aceasta este una dintre cele mai importante modificări ale digitalizării fiscale din România. Așadar, este important să tratăm cu maximă seriozitate adoptarea procesului în cadrul companiei. Ce poate să însemne aceasta? Conlucrarea permanentă cu persoane deținătoare de competențe avansate de digitalizare. Pentru ca drumul spre ralierea la conformitate și legalitate fiscală să fie pavat cu certitudinea realizării unui fișier corect și totodată complet. Referințe principale de informare Ordin nr. 1783 din 4 noiembrie 2021privind natura informațiilor pe care contribuabilul/plătitorul trebuie să le declare prin fișierul standard de control fiscal, modelul de raportare, procedura și condițiile de transmitere, precum și termenele de transmitere și data/datele de la care categoriile de contribuabili/plătitori sunt obligate să transmită fișierul standard de control fiscal, Publicat în Monitorul oficial nr. 1073 din 9 noiembrie 2021. Rentrop & Straton, SAF-T pentru contribuabilii mici, Material în format electronic, ISBN 978-606-47-1401-5.
0

Care sunt aspectele de care trebuie să ții cont pentru a avea certitudinea întocmirii corecte a registrului de casă? Episodul 2

Materialul anterior pe tema normelor care trebuie respectate pentru buna gestionare a operațiunilor cu încasări și plăți a scos în lumină principalele reguli pe care trebuie să le respecți la momentul acesta pentru evitarea sancțiunilor cu privire la gestiunea ineficientă a operațiunilor efectuate în prezența numerarului. Dacă te-ai raliat la toate acele modificări, trebuie să știi că au rămas câteva lucruri nespuse privitoare la buna gestionare a operațiunilor cu numerar. Te invităm așadar să urmărești mai jos noțiunile care completează tabloul conturat de întocmirea corectă a registrului de casă. Pe scurt! Acces interzis. Care sunt acțiunile care nu pot fi efectuate prin intermediul casieriei? Greșeala se plătește. Care sunt amenzile percepute pentru neregulile identificate pentru operațiunile de încasări și plăți? Exemplu de pe tărâmul disciplinei financiare a companiei Acces interzis. Care sunt acțiunile care nu pot fi efectuate prin intermediul casieriei? Există o serie de aspecte care nu sunt permise a fi efectuate în prezența numerarului. Punctual, acestea sunt legate de: primirea sumelor în numerar peste 5000 de lei/persoană, de la Trezoreria Statului, instituțiile de credit, instituțiile emitente de monedă electronică, instituțiile care prestează servicii de plată, autorizate de Banca Națională a României sau autorizate în alt stat membru al Uniunii Europene, instituțiile financiare nebancare și entitățile care efectuează operațiuni de schimb valutar, definite potrivit legii, precum și de la operatori din domeniul jocurilor de noroc, exceptând situațiile în care se pot depăși plafoanele privitoare la încasările și plățile efectuate prin casierie; fragmentarea solicitării de eliberare de numerar peste plafoanele admise; transferul de sume în conturile proprii ale persoanelor fizice fără existența documentelor justificative legale prezentate de către plătitori. Dacă transferul se realizează prin instrumentele de plată online, documentele justificative legale trebuie să se afle în evidența plătitorilor. Greșeala se plătește. Care sunt amenzile percepute pentru neregulile identificate privind operațiunile de încasări și plăți în numerar? Nerespectarea regulilor privind conduita încasărilor și plăților în numerar atrage după sine aplicarea unor serii de sancțiuni. Există 3 categorii de sancțiuni care pot fi aplicate mai multor tipuri de prevederi neîndeplinite din cadrul actului normativ care reglementează disciplina financiară a companiei. Iată mai jos care sunt amenzile la care te expui în situația nerespectării regulilor de bună conduită privitor la gestiunea operațiunilor în numerar. Descriere contravenție Sancțiune Neefectuarea operațiunilor de încasări și plăți de către persoane juridice, persoane fizice autorizate, întreprinderi individuale, întreprinderi familiale, liber profesioniști, persoane fizice care desfășoară activități în mod independent, asocieri și alte entități cu sau fără personalitate juridică de la/către oricare dintre aceste categorii de persoane prin intermediul instrumentelor de plată fără numerar Se sancționează cu amendă de 25% din suma încasată/plătită, respectiv deținută în casierie, care depășește plafonul stabilit de prezentul capitol pentru fiecare tip de operațiune, dar nu mai puțin de 500 lei. Fragmentarea încasărilor în numerar de la beneficiari a căror facturi depășesc limitele prestabilite la 5000 de lei, respectiv 10 000 de lei pentru magazinele de tip cash&carry Fragmentarea facturilor pentru o livrare de bunuri sau prestare de serviciu a căror valoarea depășește 5000 de lei, respectiv 10 000 de lei Fragmentarea plăților în numerar pentru furnizorii de bunuri și servicii a căror facturi depășesc limitele prestabilite la 5000 de lei, respectiv 10 000 de lei pentru magazinele de tip cash&carry Neachitarea prin intermediul instrumentelor de plată fără numerar a acelor facturi primite de la furnizori care depășesc limitele impuse prin normele legale (5000 lei/10 000 de lei) Neîncadrarea în plafonul de 10 000 de lei pentru efectuarea operațiunilor de încasări și plăți în numerar efectuate de la/către persoane fizice reprezentând contravaloarea unor livrări sau achiziții de bunuri ori a prestării unor servicii. De asemenea, discutăm și despre acordarea de dividende, cesiuni de creanțe sau alte drepturi peste acest plafon. De asemenea, punem în discuție și fragmentarea încasărilor și plăților pentru aceste operațiuni Depășirea plafonului privind soldul la casierie (50 000 de lei, respectiv 500 000 de lei pentru magazinele de tip cash&carry) Nerespectarea plafoanelor în cazul restituirii numerarului pentru facturile stornate Nerespectarea plafonului de 10 000 de lei pentru restituirea sumelor aferente stornărilor de facturi către persoane fizice precum și nerespectarea prevederii privitoare la restituirea sumelor care exced plafonul prin intermediul instrumentelor de plată fără numerar Acordarea de avantaje clienților pentru efectuarea de plăți în numerar Se sancționează cu amendă de la 15.000 lei la 20.000 lei Fragmentarea solicitărilor de eliberare de numerar care conduce la depășirea plafonului prevăzut zilnic de 5.000 lei/persoană, dar nu mai mult de un plafon total de 10.000 lei/zi Transferul sumelor în contul persoanelor fizice, în afara documentelor justificative legale prezentate de plătitori (cu excepția operațiunilor efectuate prin instrumente de plată cu acces la distanță, când poți transfera sume din contul companiei în contul persoanelor fizice, cu condiția existenței documentelor justificative legale în evidența plătitorilor) Primirea sau restituirea de împrumuturi sau alte finanțări de la/către persoane fizice pe baza instrumentelor de plată cu numerar Se sancționează cu amendă de 25% din suma încasată/plătită, dar nu mai puțin de 500 lei Exemplu de pe tărâmul disciplinei financiare a companiei Pentru a veni în ajutorul tău, propunem mai jos, câteva exemple concrete de pe meleagul practic al disciplinei financiare a companiilor. Pentru a te ghida în aplicarea corectă a prevederilor în această direcție. Administratorul companiei X SRL prezintă departamentului financiar-contabil documentul justificativ care atestă achitarea unei cazării pe 7 nopți în Spania pentru deplasarea în vederea încheierii contractului de colaborare cu o companie parteneră. Acesta este cuprins în cadrul decontului de cheltuieli al lunii octombrie 2024. Contravaloarea cazării pentru perioada menționată este de 7500 de lei. Întrebarea este dacă aceasta poate fi decontată și înregistrată în registrul de casă având în vedere depășirea plafonului de 5000 de lei/persoană? Răspuns: Conform art. 5, lit. b) din cadrul Legii nr. 70 din 2 aprilie 2015 pentru întărirea disciplinei financiare privind operațiunile de încasări și plăți în numerar și pentru modificarea și completarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 193/2002 privind introducerea sistemelor moderne de plată, plafoanele limită nu se aplică în situația în care intervine plata cheltuielilor de deplasare în interes de serviciu, în limita sumelor cuvenite pentru plata transportului, a diurnei, a indemnizației și a cazării pe timpul deplasării, precum și a cheltuielilor neprevăzute efectuate în acest sens. Răspunsul este DA. Se poate realiza în numerar plata privind contravaloarea cazării pentru deplasarea efectuată de către administrator în interes de serviciu la momentul prezentării documentelor justificative de către acesta. La finele lunii octombrie 2024, compania Z SRL are de achitat salarii conform statului de plată în valoare de 19 500 de lei. Contractele individuale ale celor 6 angajați menționează ca manieră de plată a obligațiilor salariale instrumentele de plată cu numerar. Care este procedura în acest caz, având în vedere faptul că valoarea care trebuie achitată depășește plafoanele pentru efectuarea de plăți prin intermediul casieriei? Se poate realiza plata la data prestabilită în cadrul contractului individual de muncă al angajaților (data de 20 a lunii)? Răspuns: Conform art. 5, lit. d) cadrul Legii nr. 70 din 2 aprilie 2015 pentru întărirea disciplinei financiare privind operațiunile de încasări și plăți în numerar și pentru modificarea și completarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 193/2002 privind introducerea sistemelor moderne de plată, plafoanele limită nu se aplică pentru retragerea de numerar din conturi deschise la instituțiile de credit sau la instituțiile care prestează servicii de plată și care sunt autorizate de Banca Națională a României pentru plata salariilor și a altor drepturi de personal prevăzute de lege și pentru alte operațiuni de plăți efectuate către persoanele fizice. Răspunsul este DA. Se poate realiza plata salariilor în data de 20 a lunii, chiar dacă acestea depășesc plafonul prestabilit prin intermediul prevederilor legale. Astfel, dacă încă nu ai reușit să te pui la curent cu reglementările privind maniera de operare a numerarului, materialul de mai sus este un bun prilej pentru a te familiariza cu toate regulile privind gestiunea operațiunilor realizate în prezența banilor cash. Fie că ești la început de drum antreprenorial, fie că deții statutul de antreprenor versat, actualizarea informațiilor scoase în evidență prin intermediul acestui articol și a celui anterior pe această temă te ajută să respecți cu rigurozitate normele actuale privind disciplina financiară a companiei tale. Totul, pentru derularea în bună armonie a activității afacerii tale. Referințe principale de informare Legea nr. 70 din 2 aprilie 2015 pentru întărirea disciplinei financiare privind operațiunile de încasări și plăți în numerar și pentru modificarea și completarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 193/2002 privind introducerea sistemelor moderne de plată, publicat în  Monitorul Oficial nr. 242 din 9 aprilie 2015.
0

Care sunt aspectele de care trebuie să ții cont la momentul actual pentru a avea certitudinea întocmirii corecte a registrului de casă? Episodul I

Unul dintre cele mai recente materiale publicate prin intermediul blogului nostru punctează rolul și locul registrului de casă în contexte noi dictate de prezența indiscutabilă a paradigmelor digitalizării fiscale în cadrul companiilor. Dacă vrei să afli poziția noastră cu privire la reperarea registrului de casă pe teritoriul e-Facturii și a e-Tva, te invităm să parcurgi materialul pe această temă, prin accesarea link-ului: https://facturis-online.ro/legislatie/registrul-de-casa-rol-si-localizare-pe-traseul-ro-e-facturii-si-a-ro-e-tva.html. Un lucru este cert. Influența apariției noilor paradigme ale modernizării asupra fluxului informațional contabil este semnificativă. Astăzi vom aduce în discuție un aspect de importanță majoră pentru gestiunea financiară a companiei tale. Regulile se schimbă permanent în această direcție și de aceea este bine să fii mereu ,,în gardă” pentru a te ralia la toate noutățile momentului. De-a lungul timpului, au fost propuse diverse măsuri în vederea unei gestionări eficiente a lichidităților unei companii. Modificările permanente de plafoane este posibil să fii generat o oarecare debusolare cu privire la maniera corectă de întocmire a registrului de casă. Respectarea normelor actuale de completare a registrului de casă este vitală pentru orice companie în vederea evitării sancțiunilor aplicabile în situația neconformării la regulile care se modifică recurent. De aceea, pentru că suntem conștienți de semnificația crescută a acestui aspect, îți prezentăm mai jos cele mai recente norme de bună conduită pentru a ,,ține” corect registrul de casă și a evita amenzile care se pot dovedi usturătoare pentru buzunarul companiei tale. Pe scurt! Așa DA. De ce trebuie să ții cont pentru a te asigura că respecți normele în vigoare pentru întocmirea corectă a registrului de casă? 4 reguli esențiale Așa NU. Ce nu trebuie să faci pentru a respecta normele în vigoare cu privire la întocmirea corectă a registrului de casă? 2 reguli de bază Excepții de la regulă. 5 cazuri concrete în care se pot omite plafoanele Așa DA. De ce trebuie să ții cont pentru a te asigura că respecți normele în vigoare pentru întocmirea corectă a registrului de casă? 4 reguli esențiale Am sintetizat pentru tine în vederea simplificării procesului de identificare a aspectelor principale în vederea gestionării corecte a operațiunilor de încasări și plăți cu numerar 4 reguli de bază. Iată ce îți este permis în acest sens: Poți să realizezi încasări de la persoane juridice, persoane fizice autorizate, întreprinderi familiale, întreprinderi individuale, liberi profesioniști, persoane fizice care derulează activități în mod independent, asocieri și alte entități cu sau fără personalitate juridică în cuantum de maxim 5000 de lei/persoană; Atenție! Acest plafon poate ajunge până la 10 000 de lei/zi dacă te afli în categoria antreprenorilor care derulează activități arondate magazinelor de tip cash&carry. Poți să efectuezi plăți către persoane juridice, persoane fizice autorizate, întreprinderi familiale, întreprinderi individuale, liberi profesioniști, persoane fizice care derulează activități în mod independent, asocieri și alte entități cu sau fără personalitate juridică în cuantum de maxim 5000 de lei/persoană;Atenție! Trebuie să ții cont de faptul că nu poți depăși plafonul maxim de 10 000 de lei/zi. Deci ai voie să realizezi maxim două plăți de maxim 5000 de lei/plata pe zi (sau mai multe plăți, sub 5000 de lei, care cumulat, nu depășesc plafonul maxim de 10 000 de lei/zi). Poți să efectuezi plăți către magazinele de tip cash&carry în limita unui plafon maxim de 10 000 de lei/zi; Poți să efectuezi plăți din avansuri spre decontare, pentru fiecare persoană care a primit avansuri spre decontare, în limita unui plafon maxim de 5000 de lei/zi. Așa NU. Ce nu trebuie să faci pentru a respecta normele în vigoare cu privire la întocmirea corectă a registrului de casă? 2 reguli de bază Dacă dorești menținerea unei relații armonioase cu organele de control nu trebuie să recurgi la următoarele acțiuni: Nu fragmenta încasările în numerar de la beneficiari pentru facturile care depășesc plafoanele menționate mai sus; Nu fragmenta plățile în numerar către furnizori pentru facturile care depășesc plafoanele menționate mai sus. Atenție! Nu sunt permise primirile sau restituirile de împrumuturi sau alte finanțări de la/spre persoane fizice, indiferent de natura ori destinația acestora. Acestea se realizează prin intermediul instrumentelor de plată fără numerar. Regula de aur: La finalul unei zile, soldul din casierie nu trebuie să depășească valoarea de 50 000 de lei. Dacă discutăm despre magazinele de tip cash&carry, sumele în numerar, nu trebuie să depășească valoarea de 500 000 de lei. Atenție! Plafonul privind soldul existent în casierie la finele zilei poate fi devansat doar de sumele privind plata salariilor și a altor drepturi salariale, pentru o perioadă de 3 zile lucrătoare din momentul prevăzut pentru plata acestora. Deci dacă achiți contravaloarea salariilor cash, atunci poți realiza acest lucru. Toate valorile care exced sumele menționate de prevederile privind soldul în casierie la finele unei zile se depun în conturile bancare. Excepții de la regulă. 5 cazuri concrete în care se pot omit plafoanele În cazul în care te întrebi dacă există situații în care poate fi omisă respectarea plafoanelor prevăzute și menționate anterior, ei bine, află că există. Astfel, iată când poți să realizezi plăți fără a respecta plafoane: Dacă achiți contravaloarea diurnelor, a indemnizației și a cazării pe toată durata deplasării efectuate de către angajat în interes de serviciu. De asemenea, dacă apar anumite cheltuieli neprevăzute în acest sens, se poate realiza plata acestora fără a respecta nivelurile de plafoane menționate; Dacă achiți impozite și taxe, contribuții ori ale datorii în legătură cu bugetul de stat; Dacă depui în numerar sume în conturile depuse la instituțiile de credit sau la instituțiile autorizate de BNR; Dacă depui numerar în automatele de încasări în numerar; Dacă retragi numerar de la instituțiile de credit sau de la alte instituții autorizate de BNR, pentru a efectua plata salariilor. Atenție! Este interzisă acordarea de avantaje clienților în vederea efectuării de plăți în numerar. În situația în care sunt refuzate produsele livrate, serviciile prestate ori lucrările executate iar la baza acestui aspect stă o factură de stornare a cărei valoare depășește 5000 de lei, respectiv 10 000 de lei (în situația magazinelor de tip cash&carry) este important să cunoști maniera de restituire a acestor sume, pe baza reglementărilor în vigoare la acest moment în acest sens. Iată dar cum stau lucrurile în acest caz: poți să restitui maxim 5000 de lei, respectiv 10 000 de lei în numerar, diferența fiind restituită prin intermediului contului bancar. Dacă nu sunt acceptate bunurile de către persoanele fizice, ori se refuză prestarea de servicii de către acestea, în baza unei facturi de stornare, poți să realizezi restituirea în numerar în cuantum de maxim 10 000 de lei. Atenție! În situația în care persoana fizică declară pe propria răspundere că nu deține un cont bancar în cadrul căruia ar urma să i se restituie diferența, atunci plata reprezentând contravaloarea facturii de stornare se realizează integral prin casierie/cash. În acest caz, nu se mai ține cont de plafoanele menționate anterior. Deoarece cunoaștem importanța punctării tuturor aspectelor legate de disciplina financiară a companiei tale, îți propunem să rămâi alături de noi pentru a completa informațiile pe care trebuie să le cunoști în această arie cu aspectele legate de acțiuni interzise de efectuat prin intermediul instrumentelor de plată cu numerar precum și amenzile la care te poți expune ca urmare a neîndeplinirii reglementărilor în vigoare. Toate acestea în episodul următor. Rămâi aproape... Citește continuarea acestui subiect despre registrul de casă și în articolul următor: https://facturis-online.ro/legislatie/care-sunt-aspectele-de-care-trebuie-sa-tii-cont-pentru-a-avea-certitudinea-intocmirii-corecte-a-registrului-de-casa-episodul-2.html Referințe principale de informare Legea nr. 70 din 2 aprilie 2015 pentru întărirea disciplinei financiare privind operațiunile de încasări și plăți în numerar și pentru modificarea și completarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 193/2002 privind introducerea sistemelor moderne de plată, publicat în Monitorul Oficial nr. 242 din 9 aprilie 2015.
0

Care este impactul obligativității facturării electronice și a raportării SAF-T (D406) asupra domeniului contabil? Chestionar aplicat comunității de profesioniști contabili din România

Nimic în afara digitalizării… Astăzi, nimic nu mai poate fi perceput în afara procesului de modernizare prin digitalizare. Reflectoarele sunt astfel direcționate plenar spre transformarea digitală a tranzacțiilor dintre parteneri, indiferent de forma de organizare a acestora. Unul dintre pilonii paradigmei informaționale fiscale este ilustrat de implementarea sistemului RO e-Factura. Introducerea obligativității emiterii facturii electronice la nivelul B2B pe teritoriul României începând cu 1 ianuarie 2024 a impus o serie de controverse, fiind un ,,butoi cu pulbere” pentru mediul antreprenorial românesc. Lucrurile devin și mai acute, pe marginea obligativității facturării electronice în relația de tip B2C începând cu 1 ianuarie 2025. Pentru multe companii o practică uzuală, pentru unele un element de noutate, facturarea electronică reprezintă un pas mic din amplul plan strategic și operațional al afacerilor însă un lucru măreț pentru digitalizarea fiscală a acestora. O altă piatră de temelie a maratonului digitalizării fiscale este reprezentată de obligativitatea raportării SAF-T, un pas măreț spre reformarea completă a domeniului financiar-contabil. Acest sistem implementat în anul 2022 la nivelul companiilor mari, a căpătat regim obligatoriu din anul 2023 și pentru entitățile mijlocii. Problematicile arondate declarației SAF-T rămân piatră de temelie pentru micii contribuabili care vor îmbrățișa practica începând cu anul 2025. Și aici lucrurile se schimbă, odată cu obligația companiilor mici de a întocmi D406 începând cu 1 ianuarie 2025. Astfel, remarcăm doi stâlpi esențiali în susținerea temeliei construcției care conturează digitalizarea în integralitate a procesului financiar-contabil, și anume e-Factura și SAF-T. Din postura de antreprenor ori contabil, inevitabil ai avut și vei avea contact cu aceste două paradigme ale digitalizării fiscale. Un pas mic pentru digitalizare, un salt uriaș pentru progres. Observații din spectrul practicii de afaceri Evident, impactul pentru comunitatea contabililor și a antreprenorilor este uriaș. Astfel, prin intermediul acestui studiu realizat pe baza unui chestionar aplicat în rândul comunității contabile din România vom identifica influența reală a acestor două implementări de dată recentă la nivelul companiilor din România și a profesiei economice, rezonanța pentru viitor fiind greu de tăgăduit. Numeroși specialiști practicieni oferă programe de facturare online antreprenorilor pentru ca drumul spre conformarea fiscală și ralierea la maratonul digitalizării prin intermediul celor două paradigme să nu mai reprezinte o corvoadă. Este absentă însă părerea specialiștilor care gestionează zi de zi implementarea noutăților legislative, și anume părerea profesioniștii contabili referitor la impactarea contabilității sub egida relație duale eFactura, SAFT. Cum sunt percepute aceste schimbări în cadrul comunității contabililor din România? Pentru a răspunde la această întrebare am conceput un chestionar pe tema Analiza incidenței implementării obligativității facturării electronice și a raportării SAF-T (D406) asupra domeniului contabil și a muncii profesionistului contabil. Acesta a fost aplicat în rândul profesioniștilor contabili aparținători Camerei Consultanților Fiscali din România și Corpului Experților Contabili și Contabililor Autorizați din România, cu o experiență vastă în domeniul contabilității și al fiscalității. Perioada de colectare a rezultatelor a fost reprezentată de martie-mai, la 2 luni după lansarea obligativității înrolării în sistemul RO e-Factura, astfel studiul cuprinde cele mai oneste păreri cu privire la eficiența platformei; și la aproximativ un an de la apariția obligativității depunerii SAF-T pentru entitățile mijlocii. Astfel, au fost colectate un număr de 50 de răspunsuri, rezultatele studiului fiind sintetizate în cadrul acestui material. Cei mai mulți respondenți dețin statutul de expert contabil, urmat de cel de consultant fiscal. Un procent de 42% dintre cei chestionați dețin o experiență în domeniu de peste 30 de ani, peste jumătate dintre aceștia fiind deținătorii propriilor afaceri în sfera contabilității și a consultanței financiare (servicii de contabilitate). Un pilon fundamental al cercetării este susținut de vasta experiență a celor chestionați. Astfel, capacitatea de gestionare a schimbărilor frecvente specifice domeniului contabilității și al fiscalității prin confruntarea cu o serie de provocări ciclice intervenite de-a lungul deceniilor este remarcabilă, adaptabilitatea și flexibilitatea fiind două dintre atributele definitorii ale profilului respondenților. De ce sunt esențiale aceste caracteristici? Pentru diminuarea rezistenței la schimbare în vederea conturării caracterului sustenabil al profesiei. Direct de la sursă… Iată mai jos părerea celor chestionați cu privire la impactul modificărilor legislative majore aduse de anul 2024 pe scena mediului contabil, modificând rolul jucat de către practicieni. Un procent de 40% dintre profesioniștii care au răspuns studiului sunt de părere că modificările legislative sunt complexe afectând mediul de afaceri și profesia contabilă. Încă de la momentul lansării celor două modificări aduse asupra procesului financiar-contabil mediul de afaceri a fost dominat de incertitudine, neconcordanțe identificate în implementarea proceselor, probleme tehnice identificate în funcționare. Astfel, 34% dintre respondenți afirmă dificultatea în transpunerea acestora la nivelul practicii contabile. O rată de 48% dintre respondenți conferă un nivel ridicat de influență a activității profesionale ca urmare a modificărilor legislative lansate în ultima perioadă de către organele fiscale. Privitor la impedimentele identificate de către respondenți în implementarea sistemului e-Factura, 46% recunosc dificultatea procesului, restul de 54% negând existența unor piedici în adoptarea sistemului. Un factor de influență pozitivă în acest sens este reprezentat de parteneriatele cu furnizori de soluții digitale, care au făcut viața mai ușoară contribuabililor. De asemenea, un procent de 28% dintre respondenți afirmă dificultatea procesului de integrare a RO eFacturii cu programul de contabilitate actual. Iată mai jos tabloul principalelor inconveniente ale procesului implementării RO e-Facturii, văzute chiar prin ochii profesioniștilor contabili, participanți la studiu: Necorelarea legislativă, lipsa de claritate a definiției persoanelor care intră în sistem (B2B), utilizarea unui standard neadaptat pieței, termene scurte nerealiste, infrastructură cu probleme tehnice (servere); Lipsa unui manual ușor de utilizat; Lipsa unei unități de măsură, setarea incorectă a localității clientului; Lipsa educației în utilizarea tehnologiei informatice, lipsa dotării cu calculatoare a firmelor, termenele scurte de raportare; Greutăți în transmiterea datelor, sistem insuficient pregătit; Gradul redus de acces la mijloacele IT al tuturor utilizatorilor; Funcționarea cu intermitențe a portalului ANAF, dublarea facturilor transmise de furnizori, mesajele de eroare greu de înțeles de către un operator fără studii economice și cunoștințe de IT; Competențe digitale scăzute la clienți; Blocarea site-ului ANAF care duce la transmiterea greoaie a facturilor; Antreprenorii nu sunt suficient de pregătiți. Părerea profesioniștilor cu privire la implementarea sistemelor este extrem de valoroasă, întrucât aceasta poate pune bazele optimizării permanente a platformelor care vizează digitalizarea fiscală a companiilor. Aspect palpabil la momentul sintetizării rezultatelor studiului. Vocea profesioniștilor a fost auzită și s-au produs o serie de modificări la nivelul optimizării sistemelor. Totuși rămân multe provocări pentru viitorul companiilor care se află sub impactul profund al celor două paradigme. Procentele sunt relativ similare în cazul impedimentelor identificate în realizarea raportării SAF-T. Astfel, un procent semnificativ de 60% declară absența dificultăților în procesul de întocmire a raportării SAF-T. Complexitatea cerințelor de raportare privitor la întocmirea declarației D406 a generat multă incertitudine, aspect datorat penuriei de informații precum și absenței asimilării codificării de taxe. Din studiul derulat reiese dificultatea întocmirii raportării, un procent de 42% dintre cei chestionați susținând acest aspect datorat complexității documentației și a cerințelor de raportare complexe și adeseori marcate de ambiguitate. Doar 10% dintre profesioniști consideră facil procesul de întocmire al declarației. Cum sunt vizualizate modificările legislative recente de către comunitatea antreprenorială din România? Cei mai mulți antreprenori, se simt profund copleșiți de recurența crescută a modificărilor de natură legislativă care survin pe latura derulării activității organizaționale. Cum percep profesioniștii contabili presiunea exercitată asupra clienților săi, vedem reliefat în cadrul graficului de mai jos: Analizând răspunsurile primite, putem să remarcăm atitudinea reticentă a companiilor autohtone cu privire la modificările de natură legislativă, aceștia fiind nemulțumiți de transformărilor constante care afectează derularea proceselor organizaționale. Doar 16% sunt deschiși la transformarea domeniului prin implementarea de noi reforme. Vestea bună este că această atitudinea poate fi combătută prin dezvoltarea de parteneriate durabile, bazate pe încredere și maxim profesionalism cu furnizori specializați în furnizarea de soluții țintite, în direcția satisfacerii nevoilor digitalizării accelerate a proceselor organizaționale. În sinteză…. 34% dintre respondenți afirmă dificultatea în transpunerea modificărilor legislative la nivelul practicii contabile; O rată de 48% dintre respondenți conferă un nivel ridicat de influență a activității profesionale ca urmare a modificărilor legislative lansate în ultima perioadă de către organele fiscale; Privitor la impedimentele identificate de către respondenți în implementarea sistemului RO eFactura, 46% recunosc dificultatea procesului, restul de 54% negând existența unor piedici în adoptarea sistemului; Un procent semnificativ de 60% declară absența dificultăților în procesul de întocmire a raportării SAF-T; Un procent de 42% dintre cei chestionați pun aspectul dificultății întocmirii D406 pe seama complexității documentației și a cerințelor de raportare adeseori marcate de ambiguitate; 10% dintre profesioniști consideră facil procesul de întocmire a declarației SAF-T; Un procent de 28% dintre respondenți afirmă dificultatea procesului de integrare a RO e-facturii cu programul de contabilitate actual. La final de drum… Pentru ca ralierea la noutățile legislative în materie de RO e-Factura să fie un proces facil și diminuarea atitudinii negative față de modificările ce sunt și cele ce vor veni să fie certă, echipa Facturis îți stă la dispoziție prin furnizarea soluțiilor integrate care să susțină real demersul conformării afacerii tale la inovativitatea digitalizării fiscale prin metode simple și ușor de pus în pratică. Suntem aici, pentru ca tu și afacerea ta să funcționați în parametri de maximă eficiență și dezvoltare. Prin îndeplinirea celor mai complexe funcții din cadrul aplicației conturate de echipa noastră, vei economisi timp, energie și îți vei putea focusa atenția spre aspecte legate de optimizarea performanței afacerii tale. Decizia de adoptare este la un click distanță. Nu amâna implementarea uneia dintre cele mai eficiente soluții de gestionare a digitalizării complete a proceselor afacerii tale. Astfel, provocările puse pe scena mediului de afaceri de către noile paradigme ale digitalizării sunt transformate în oportunități care să fie un catalizator al maximizării performanței afacerii tale. Referințe principale de informare Botar, C. F. (2024, July 16). Părerea profesioniștilor contabili cu privire la obligativitatea implementării RO e-facturii și a raportării SAF-T (D406). Observații de pe ,,teren”. Episodul 1. Universul Fiscal. https://universulfiscal.ro/parerea-profesionistilor-contabili-cu-privire-la-obligativitatea-implementarii-ro-e-facturii-si-a-raportarii-saf-t-d406-observatii-de-pe-teren-episodul-1/. E-Factura-următorul pas spre digitalizarea fiscală în România. (2023). EY România. https://www.ey.com/ro_ro/news/2023/08/e-factura---urmatorul-pas-spre-digitalizarea-fiscala-in-romania Maratonul digitalizării: Implementarea SAF-T în România. (2021). Deloitte Romania. https://www2.deloitte.com/ro/ro/pages/tax/articles/maratonul-digitalizarii-implementarea-saf-t-in-romania.html. Raportarea SAF-T, obligatorie pentru contribuabilii mijlocii din 2023. Ce pot învăța din experiența companiilor mari. (2022). Deloitte Romania. https://www2.deloitte.com/ro/ro/pages/about-deloitte/articles/raportarea-saf-t-obligatorie-pentru-contribuabilii-mijlocii-din-ce-pot-invata-din-experienta-companiilor-mari.html. RO E-Factura restartează sistemul fiscal—Acasa—MF. (2024). Ministerul Finanțelor. https://mfinante.gov.ro/despre-minister/-/asset_publisher/uwgr/content/ro-e-factura-restarteaz-c4-83-sistemul-fiscal.
0

Registrul de casă – Rol și localizare pe traseul RO e-Facturii și a RO e-TVA

Apariția contabilității cu mii de ani în urmă a fost marcată de transpunerea activităților vieții de zi cu zi a indivizilor în cifre. De la instrumente arhaice de consemnare a tranzacțiilor comerciale, la metode tehnologice avansate, comensurarea averii indivizilor a reprezentat punct central care a făcut posibilă perpetuarea și optimizarea permanentă a rolului contabilității. Resursele financiare și buna lor administrare au stat mereu sub privirile atente ale oamenilor. Dintotdeauna, companiile au avut în vizor gestionarea eficientă a resurselor financiare. Intrările și ieșirile de numerar au fost atent supravegheate pentru dezvoltarea armonioasă a activității financiare a entității. Unul dintre documentele cu „istorie\" în domeniul contabilizării operațiunilor cu numerar este registrul de casă. De la înscrisuri pe papirusuri, la cele pe formate tipizate și până la documentul în format electronic, registrul de casă s-a adaptat etapelor evolutive ale contabilității, menținerea pe poziții a acestuia contrastând rolul semnificativ deținut pentru contabilizarea operațiunilor cu numerar. Materialul de mai jos propune oglindirea imaginii complexe a documentului și conturarea rolului său în contexte inovative dictate de implementarea de paradigme informaționale moderne, precum RO e-Factura și RO e-TVA. În noile contexte dictate de paradigmele informaționale moderne nu poți să nu te întrebi dacă documentele justificative își mențin relevanța. Prin intermediul acestui material vom puncta și menirea registrului de casă în contextul digitalizării fiscale moderne. Pe scurt! Ce reprezintă registrul de casă? Ce elemente cuprinde registrul de casă? Afectează digitalizarea operațiunilor de gestionare a operațiunilor de încasări și plăți maniera de întocmire a acestuia? Care este rolul registrului de casă? Este acesta influențat de apariția paradigmelor digitalizării fiscale? În oglindă. Imaginea registrului de casă în cadrul sistemului național RO eFactura În oglindă. Imaginea registrului de casă în cadrul sistemului național RO e-TVA Ce reprezintă registrul de casă? Registrul de casă reprezintă documentul principal care atestă efectuarea operațiunilor de încasări și plați în prezența numerarului, întocmit  cu o periodicitate zilnică. Completarea acestuia se poate realiza prin intermediul tehnicii moderne, ținând cont de rigorile în vigoare cu privire la efectuarea încasărilor și plăților în numerar. De reținut! Legiuitorul recomandă ca realizarea operațiunilor de încasări și plați să fie efectuate prin instrumente de plată fără numerar. Astfel, se încurajează utilizarea cât mai frecventă a mijloacelor de plată care nu presupun banii cash. Întrebarea care apare, în manieră involuntară, este legată de viitorul instrumentelor de plată cu numerar. Ce prevede viitorul? Dispariția sau perpetuarea acestora? Rămân aceste instrumente tradiționale părți componente a peisajului mediului de business sau vor reprezenta doar filă de istorie? Alături de factură, registrul de casă reprezintă documentul utilizat de către toate companiile, indiferent de mărimea, structura ori obiectului de activitate al acestora. Astfel, este un document omniprezent în cadrul evidențelor financiar-contabile ale companiei. Ce elemente cuprinde registrul de casă? Afectează digitalizarea operațiunilor de gestionare a operațiunilor de încasări și plăți maniera de întocmire a acestuia? Elementele principale cuprinse de către registrul de casă se rezumă la specificarea datei de întocmire raportat la ziua, luna, anul), specificarea contului de casierie, denumirea societății, denumirea documentului, număr curent, număr act de casă, număr anexe, explicații, rubrica în care se menționează încasările, rubrica în care se menționează plățile, soldul zilei precedente, rulaje totale precum și soldul la finalul zilei. Pentru registrul de casă în valută, în plus, se aduc mențiuni asupra felului valutei, a cursului de schimb precum și asupra contravalorii în lei a sumelor. În contextul informatizării contabilității, întocmirea registrului de casă se realizează ținând cont de aceleași reguli, prin respectarea aceleași structuri. Registrul de casă se întocmește având la bază o serie de documente justificative, printre care remarcăm: chitanța, dispoziția de plată/încasare, ordinul de deplasare, decont de cheltuieli. În context E-factura, un alt document care justifică încasările și plățile în numerar și ține loc de chitanță este avizul de însoțire a mărfii întocmit de către entitățile care derulează activitate de comerț cash&carry. Dacă dorești să obții mai multe informații cu privire la problematica avizului de însoțire a mărfii în context E-factura, te invităm să accesezi materialul postat prin intermediul blogului nostru cu privire la acest subiect: https://ro-efactura.ro/avizul-de-insotire-a-marfii-reperare-pe-traseul-e-facturii/. Care este rolul registrului de casă? Este acesta influențat de apariția paradigmelor digitalizării fiscale? Conform normelor legislative, registrul de casă servește ca principal document de înregistrare a operațiunilor de încasări și plăți efectuate prin intermediul casieriei. Funcție de tipul de încasare/plată, acesta poate fi delimitat în registru de încasări și plăți în lei, respectiv registru de încasări și plăți în valută. De asemenea, pe baza acestui document, la finele unei zile se determină suma disponibilă concretizată în soldul de casă. Acesta se întocmește zilnic, pe baza documentelor justificative menționate mai sus. Nu poți să nu te întrebi dacă registrul de casă își menține rolul pe fundalul apariției noilor instrumente ale digitalizării fiscale. Rămâi alături de noi pentru a vedea părerea noastră cu privire la acest aspect. În oglindă. Imaginea registrului de casă în cadrul sistemului național RO e-factura Cum poate fi oglindită o imagine a registrului de casă în cadrul sistemului național RO e-Factura? Întrebarea care apare în mintea oricărui antreprenor informat este legată de gradul de influență manifestat asupra registrului de casă ca urmare a apariției paradigmei RO e-facturii pe scena mediului de afaceri din România. Există anumite păreri ,,nescrise” cu privire la acest aspect. Noi ne raliem celei conform căreia, apariția sistemului național RO e-factura a influențat rolul și viitorul anumitor documente justificative în contabilitate. Iată unul dintre argumentele care susțin ralierea la această concepție: este pusă sub semnul incertitudinii valoarea chitanței în context eFactura. Se pune problema dacă va fi asigurată perpetuarea documentului pe fondul dezvoltării paradigmei facturării electronice. Se constată în practică o tendință a omiterii includerii chitanțelor în dosarul cu actele predate pentru înregistrarea în cadrul evidențelor operative. De asemenea, pe facturile transmise în cadrul platformei nu este întotdeauna specificat corect codul privind instrumentul de încasare al creanței, aspect care periclitează conturarea imaginii fidele a realității economice a companiei. De pildă, marcarea corectă a codului instrumentului de plată consemnat în cadrul facturii electronice primite prin intermediul sistemului ne oferă indicii cu privire la maniera de stingere a obligației de plată către furnizor prin intermediul contului de disponibil în casierie, operațiune cu influență asupra registrului de casă. Pe traseul RO eFacturii, registrul de casă primește rolul de evidențiere a chitanțelor de încasare/plată, responsabilizând utilizatorii sistemului la indicarea corectă a codului instrumentului de încasare a creanței pe factura electronică încărcată în sistem. Pe fondul diminuării rolului chitanței ca instrument de încasare a creanței, respectiv de plată a datoriei, este minimizat și scopul registrului de casă în cadrul contabilității entității, având în vedere faptul că unul dintre cele mai populare documente justificative pe marginea căruia este conturat registrul de casă este reprezentat de chitanță. Mai multe cu privire la acest subiect, regăsești prin intermediul blogului nostru, accesând link-ul: https://ro-efactura.ro/e-factura-si-instrumentele-de-incasare-a-creantei-ce-trebuie-sa-stii-despre-acest-aspect-in-contextul-facturii-electronice/. În oglindă. Imaginea registrului de casă în cadrul sistemului național RO e-TVA Cum poate fi oglindită o imagine a registrului de casă în cadrul sistemului național RO e-TVA? Precum am semnalat și prin intermediul altor materiale postate pe blogul companiei noastre, există o reflecție a diverselor documente justificative în cadrul paradigmelor digitalizării fiscale. Întocmirea corectă a acestora, ținând cont de normele în vigoare influențează buna funcționare a sistemelor, precum este RO-eFactura ori RO e-TVA. Dacă ne gândim la oglinda registrului de casă pentru RO e-TVA putem să ne rezumăm la raportul extras din cadrul sistemului național RO e-Case de marcat electronice. Deși datele cuprinse în cadrul acestui raport sunt prelevate automat din cadrul aparatelor de marcat electronice fiscale conectate online la serverele ANAF, aceste date trebuie consemnate în cadrul registrului de casă. Putem chiar să utilizăm documentul care stă la baza precompletării decontului de TVA ca o cheie de verificare pentru transpunerea corectă și completă a tuturor rapoartelor aferente zilelor fiscale în cadrul registrului de casă. Evident, acest aspect este valid pentru companiile încadrate în categoria plătitorilor de TVA. Astfel, privind lucrurile din acest unghi se manifestă o reflecție a paradigmelor informaționale pentru întocmirea corectă a registrului de casă. Astfel, dacă ești contabil, poți verifica completitudinea și corectitudinea rapoartelor Z înregistrate în cadrul evidenței primare pe baza datelor cuprinse prin intermediul Raportului extras din cadrul sistemului național Ro e-case de marcat electronice. Răspunsul la întrebarea privitoare la influența paradigmelor digitalizării asupra documentelor de evidență primară este afirmativ. Pe traseul RO e-TVA, o imaginea a registrului de casă este reflectată prin intermediul unuia dintre rapoartele care stau la baza precompletării decontului de TVA, acest document cuprinzând rapoartele zilnice care includ încasările din prestările de servicii, vânzarea de bunuri ori efectuarea de lucrări din cadrul unei zile. Aceste Z-uri sunt oglindite prin intermediul registrului de casă. Iată mai jos un model al raportului extras din cadrul sistemului național RO e-Case de marcat. Raportul cuprinde date privitoare la numărul de ordine al raportului Z, data emiterii acestuia, valoarea completă precum și defalcarea sumelor pe cote de TVA. Cum poți verifica gradul de corelare al datelor înregistrate în registrul de casă cu cele cuprinse în cadrul raportului prezentat mai sus? Noi venim cu o propunere în direcția verificării rapoartelor Z înregistrate prin contul de casierie, sub aspectul numărului, a sumelor totale și sumelor repartizate pe procentele de TVA cu datele care figurează în cadrul acestui raport extras din cadrul platformei RO e-Case de marcat electronice. În loc de concluzii... Prin intermediul acestui material am încercat să localizăm registrul de casă pe traseul celor mai populare paradigme digitale ale momentului. Un lucru este cert. Pe acest drum, rolul și scopul documentelor justificative nu se diminuează, dimpotrivă, acestea capătă o nouă nuanță. Noile paradigme oferă contexte de contrastarea a acurateței și completitudinii informațiilor transmise. Totuși, unele tendințe evolutive ale societății nu pot fi evitate. Potențialul de diminuare a utilizării instrumentelor de plată cu numerar va impacta existența registrului de casă. Referințe principale de informare Sistemul național RO e-Factura, disponibil prin intermediul site-ului Agenției Naționale pentru Administrare Fiscală. Sistemul național RO e-TVA, disponibil prin intermediul site-ului Agenției Naționale pentru Administrare Fiscală. Lenghel Radu Dorin, Repere ale evoluţiei contabilităţii, Editura Academiei Române, 2012. Ordin nr. 2.634 din 5 noiembrie 2015 privind documentele financiar-contabile, publicat în  Monitorul Oficial nr. 910 din 9 decembrie 2015.
0

Clarificări cu privire la companiile care trebuie să depună declarația D406 începând cu 1 ianuarie 2025

La vreme de bilanț Doar câteva săptămâni te despart de momentul apogeului anului 2024. Un an care a stat permanent sub egida modificărilor digitale care au revoluționat maniera în care se vor derula de acum înainte afacerile. Provocările multiple ale anului 2024 fac ca balanța să se soldeze cu (măcar) câteva aspecte pozitive pentru fiecare antreprenor. Acțiunea de comensurare a reușitelor anului poate să fie estompată de teama privind maniera de navigare prin propunerile legislative lansate pentru anul 2025. Incertitudinea privind viitorul companiei tale poate să acapareze încercările de menținere a atitudinii pozitive în contexte cu adevărat dificil de prevăzut. Astăzi ne vom opri la unul dintre cele mai însemnate evenimente așteptate de către antreprenorii anului 2025. Este vorba despre racordarea afacerii la pilonul digitalizării fiscale ilustrat de fenomenul SAF-T. Începând cu această dată, SAF-T își intră în rol și pentru ultima categorie de entități. Astfel, paradigma se răsfrânge asupra uneia dintre părțile componente relativ vulnerabile ale mediului de business autohton, și anume companiile mici. Marea temere a micilor antreprenori va prinde contur începând cu luna ianuarie a anului 2025. Dacă te afli în categoria companiilor mici care vor fi obligate la depunerea declarației D406 începând cu prima lună a anului viitor, te invităm să urmărești mai jos toate informațiile pe care trebuie să le cunoști cu privire la acest aspect. Pe scurt! Ce reprezintă RO e-SAF-T? Care este rolul principal al fenomenului SAF-T? De ce trebuie să te raliezi la prevederile SAF-T? Cum arată formularul D406 care trebuie depus (și) de către micii contribuabili începând cu 1 ianuarie 2025? Care sunt condițiile pe care trebuie să le îndeplinești pentru a intra în categoria micilor contribuabili? Sau, pe scurt, cine sunt micii contribuabili? Care sunt termenele la care va trebui să depui D406? În loc de concluzii... Ce reprezintă RO e-SAF-T? SAF-T reprezintă o nouă cerință de raportare la care companiile de pe teritoriul României s-au aliniat progresiv, care reflectă standardele internaționale pentru schimbul electronic de date realizat între autoritățile statului și contribuabili. Acest fișier conține date complexe cu privire la activitatea financiară și fiscală a companiei. Care este rolul principal al fenomenului SAF-T? Unul dintre rolurile contrastante ale paradigmei digitale SAF-T este reprezentat de standardizarea transferului de informații între plătitorii de taxe și impozite și cei care colectează aceste obligații fiscale (instituțiile statului). De asemenea, fișierul SAF-T își propune să permită companiilor să furnizeze extracte de încredere cu privire la înregistrările contabile într-un format electronic standardizat. De ce trebuie să te raliezi la prevederile SAF-T? Dacă te întrebi care este utilitatea reală a fișierului SAF-T, acesta manifestă influențe asupra probării conformității fiscale a companiei tale pe durata inspecției fiscale. Fișierul permite inspectorilor fiscali să aplice eficient proceduri de testare asupra datelor. Astfel, se manifestă influențe pozitive în sens dual ca urmare a implementării raportării SAF-T. Atât pentru contribuabili cât și pentru organele de inspecție fiscală. Evident, există o serie de avantaje care se răsfrâng asupra companiilor cât și a inspectorilor fiscali ca urmare a implementării SAF-T. Beneficii ale SAF-T asupra companiei tale: reducerea costurilor privind conformarea documentelor la diverse formate pentru efectuarea controlului, furnizarea unei baze de date standardizate. Beneficii ale SAF-T pentru inspectorii fiscali: creșterea eficienței controlului fiscal și reducerea costurilor administrative pe baza accesului la date standardizate, furnizarea suportului pentru cuantificarea anumitor decalaje fiscale identificate. Cum arată formularul D406 care trebuie depus (și) de către micii contribuabili începând cu 1 ianuarie 2025? Dacă citești acest articol din postura contribuabilului care va trebui să se ralieze la noutatea fiscală a anului 2025 cu privire la obligativitatea depunerii formularului SAF-T, probabil îți pui întrebări cu privire la modul în care arată formularul. Un aspect de importanță majoră pentru derularea în bune condiții a procesului depunerii declarației SAF-T este legat de asigurarea conformării programului de facturare, gestiune stocuri și contabilitate utilizat de către compania ta pentru a îndeplini cerințele structurale ale fișierului xml care trebuie anexat declarației D406. Iată mai jos un exemplu al declarației D406 depus de către o companie în luna ianuarie a anului curent. Principalele elemente cuprinde de către formularul D406 sunt: perioada la care face referire raportarea menționată în antet, secțiunea A care cuprinde datele de identificare ale contribuabilului (denumirea acestuia, domiciliul fiscal, codului de identificare fiscală, adresa completă), secțiunea B care face trimitere la informațiile cuprinse în cadrul fișierului xml SAF-T (fișierele master, conturi contabile Registru Jurnal, clienți, furnizori, tabela taxe, înregistrări contabile-Registru Jurnal, tabela unităților de măsură, tabela tipuri analiză, tabela tipuri mișcări, produse, documente sursă, facturi de vânzare, facturi de achiziție, plăți, mișcări de bunuri, tranzacții cu active), secțiunea C care cuprinde datele de identificare ale celui care întocmește declarația-semnătura electronică aplicată, secțiunea D care este cuprinde numărul de înregistrare și data și secțiunea E care cuprinde numărul unic de identificare. Care sunt condițiile pe care trebuie să le îndeplinești pentru a intra în categoria micilor contribuabili? Sau, pe scurt, cine sunt micii contribuabili? Acum că ești pus la curent cu noutatea la care este nevoie să te raliezi începând cu 1 ianuarie 2025, evidențiem mai jos câteva clarificări cu privire la condițiile care trebuie îndeplinite pentru a face parte din categoria contribuabililor mici. Care sunt companiile care fac parte din această categorie? Pentru a fi considerat contribuabili mic, trebuie să nu depășești limitele a cel puțin două din următoarele 3 criterii, evaluate la data bilanțului: totalul activelor: 25 000 000 de lei; cifra de afaceri netă: 50 000 000 de lei; numărul mediu de angajați în cursul exercițiului financiar: 50. De asemenea, contribuabilii mici sunt acele entități care nu intră în categoria microentităților, și care îndeplinesc minim 2 dintre cele 3 criterii evidențiate mai sus. În categoria microentităților se încadrează acele companii care la data bilanțului nu depășesc limitele a cel puțin 2 dintre cele 3 criterii, și anume: totalul activelor: 2 250 000 de lei; cifra de afaceri netă: 4 500 000 de lei; numărul mediu de angajați în cursul exercițiului financiar: 10. Aceste delimitări  cu privire la criteriile de mărime ale entităților dețin caracter de noutate, prestabilite prin intermediul Ordinului nr. 4164 lansat în luna august a anului curent, act normativ care actualizează Ordinul 1082/2014 pentru aprobarea Reglementărilor contabile privind situațiile financiare anuale individuale și situațiile financiare anuale consolidate. O altă modalitate de a verifica dacă te încadrezi în categoria contribuabililor care vor trebui să depună D406 peste mai puțin de două luni, este consultarea listei publicată de către ANAF care cuprinde contribuabilii mijlocii și mari. Aceste liste se regăsesc pe site-ul Agenției Naționale pentru Administrare Fiscală, prin accesarea următoarelor link-uri:  https://static.anaf.ro/static/10/Anaf/legislatie/Anexa2_ListaMariContribuabili1iulie2024.pdf https://static.anaf.ro/static/10/Anaf/legislatie/Anexa3iulie.pdf. Prin urmare, dacă denumirea companiei tale nu se regăsește în cadrul acestor liste nominale, înseamnă că faci parte din categoria contribuabililor mici. Care sunt termenele la care va trebui să depui D406? Conform Ordinului 1783/2021 există trei termene funcție de secțiunile fișierului de care trebuie să ținem cont pentru depunerea declarației informative SAF-T. Acestea sunt: pentru secțiunea ACTIVE-D406 se transmite la termenul de depunere a situațiilor financiare anuale; pentru secțiunea STOCURI-D406 se transmite la termenul stabilit de către organul fiscal central, ,,care nu poate fi mai mic de 30 de zile calendaristice de la data solicitării”; pentru celelalte informații care nu fac referire la cele două secțiuni-D406 se transmite în ultima zi calendaristică a lunii următoare de raportare, respectiv luna/trimestrul de raportare. O variabilă importantă de care trebuie să se ținem cont pentru termenul de transmitere al declarației este legată de perioada fiscală aplicabilă de către contribuabili pentru taxa pe valoare adăugată. În acest context apare inevitabil întrebarea: Am obligația transmiterii D406 dacă nu sunt plătitor de TVA? Răspunsul este DA. Obligativitatea depunerii declarației revine și persoanelor impozabile neplătitoare de TVA. Perioada depunerii în acest caz este trimestrul. Aceasta poate fi transmisă până în ultima zi calendaristică din luna depunerii, ,,reprezentând luna calendaristică imediat următoare perioadei pentru care a fost pregătită declarația informativă.” În loc de concluzii... Toți antreprenorii care fac parte din categoria micilor contribuabili sunt conștienți de implicațiile pe care le manifestă obligativitatea raportării SAF-T asupra afacerii lor. Următoarea perioadă, mai mult ca niciodată impune reconfigurarea deciziei de colaborare cu parteneri specializați spre furnizarea de soluții inteligente care să faciliteze procesul de raliere la modificările care vor veni în materie de digitalizare fiscală. De aceea, recomandarea este în direcția dezvoltării de colaborări consolidate cu persoane specializate în direcția acoperirii nevoilor tot mai complexe de conformare digitală a afacerii tale. Referințe principale de informare PwC Romania, About SAF-T, material în format electronic, disponibil la adresa: https://www.pwc.ro/en/pwc-romania-digital/tax-technology/saf-t.html Lookup Tax, All about Standard Audit File for Tax (SAF-T) material în format electronic, disponibil la adresa: https://lookuptax.com/docs/explainers/all-about-saft-reporting Ordin nr. 4164 din 12 august 2024cu privire la actualizarea criteriilor de mărime ale entităților raportoare, Publicat în Monitorul oficial nr. 843 din 23 august 2024. Ordin nr. 1783 din 4 noiembrie 2021privind natura informațiilor pe care contribuabilul/plătitorul trebuie să le declare prin fișierul standard de control fiscal, modelul de raportare, procedura și condițiile de transmitere, precum și termenele de transmitere și data/datele de la care categoriile de contribuabili/plătitori sunt obligate să transmită fișierul standard de control fiscal, Publicat în Monitorul oficial nr. 1073 din 9 noiembrie 2021.
0
1
2
3
4