Noutăți cu privire la RO e-transport. Ce se întrezărește la orizont? 3 Modificări ale momentului

Cel mai probabil deja te-ai familiarizat cu modificările recurente care intervin asupra structurilor digitalizării fiscale. Pe acest background al inconstanței conturat constant este vital să recunoști dependența de informare oportună. Este un laitmotiv al vieții de antreprenor. Nu există conformare și relevanță în afara acesteia. Deoarece suntem pe deplin conștienți de impactul informațiilor corecte, relevante și punctuale, blogul nostru este aproape de antreprenorii care doresc să fie mereu conectați la schimbare. Aducem astfel în atenția ta toate modificările lansate de către legiuitor, cu impact asupra bunei derulări a proceselor companiei la a cărui bord de conducere te situezi. Singura constantă, pe fundalul pictat de complexitatea și diversitatea transformărilor este reprezentată de parteneriate cu persoane specializate, relații care să fie dictate de profesionalism. Ne asumăm astfel, rolul de parteneri de cursă lungă, cu orice antreprenor responsabil, a cărui proiecție pentru viitorul afacerii sale este corelată la optimizarea indicatorilor de performanță digitală, și nu numai. În data de 11 noiembrie 2024, în urmă cu mai puțin de trei săptămâni, au fost lansate în sfera afacerilor autohtone noi modificări cu privire la una dintre paradigmele care au impactat afacerile românești în anul 2024. Este vorba despre sistemul național RO e-Transport. Și pentru că dorim să te conformezi pe deplin acestor schimbări, vom sintetiza, pentru tine, punctele principale care manifestă răsunet asupra transporturilor care intră sub incidența Ordonanței de Urgență nr. 41 din 8 aprilie 2022 pentru instituirea Sistemului național privind monitorizarea transporturilor rutiere de bunuri RO e-Transport. Dacă ești un utilizator al sistemului național RO eTransport nu trebuie să pierzi din vedere modificările aduse asupra acestuia prin intermediul Ordonanței de Urgență nr. 129 din 7 noiembrie 2024 privind modificarea și completarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 41/2022 precum și pentru modificarea și completarea unor acte normative apărută în Monitorul Oficial pe data de 11 noiembrie 2024. Pe scurt! De ce este necesară apariția unui nou activ normativ? Modificarea aspectelor de structură privitor la sistemul național RO e-transport Noi clarificări cu privire la posibilitatea modificării datelor declarate Relaxarea sancțiunilor aplicabile Care este cadrul pe marginea căruia se conturează apariția noului act normativ care stabilește noi reguli privitoare la funcționalitatea sistemului național RO e-Transport? Vocea antreprenorilor. Noile modificări propuse apar ca un ecou al vocii antreprenorilor raportat la corelarea sistemelor interne cu cerințele paradigmei digitale RO eTransport. De asemenea, deținătorii de afaceri au solicitat răgaz pentru adaptarea parametrilor acestor sisteme la cerințe de conformare cu privire la declararea transporturilor rutiere de mărfuri. Un alt fundament rezidă în solicitările intense ale mediului de afaceri cu privire la  aspectul disproporționat al sancțiunilor corelat la combaterea fraudei în domeniul TVA. Toate acestea ținând cont de ținta majoră a proiectării sistemului RO e-transport în vederea diminuării deficitului de încasare a taxei pe valoare adăugată pe baza monitorizării transporturilor. Iată deci, o rezonanță a vocii antreprenorilor pentru mediul legislativ. Este un aspect demn de laudă pentru legiuitor. Tot mai des, reprezentanții mediului de business reușesc să-și exprime opinia în așa fel încît să fie ascultată asupra aspectelor de influență majoră a afacerii lor, vocea lor fiind transpusă în practica de afaceri prin normele lansate de către autorități. Acum că suntem în linie dreaptă cu rațiunile care stau la baza adoptării noilor modificări, te invităm să faci punctual cunoștință cu acestea. Astfel, am sintetizat pentru tine, cele mai importante aspecte dictate de actul normativ care face subiectul materialului nostru. 1. Modificarea aspectelor de structură privitor la sistemul național RO e-Transport Începând cu luna noiembrie 2024, se modifică aspectele prevăzute de articolul 4 al Ordonanță de Urgență nr. 41 din 8 aprilie 2022 pentru instituirea Sistemului național privind monitorizarea transporturilor rutiere de bunuri cu risc fiscal ridicat RO e-Transport cu privire la elementele incluse de către sistemul RO e-Transport. Mai cu seamă este vorba despre modificarea literei b) care fixa ca parte componentă a platformei elementele de interconectare cu alte sisteme de monitorizare de genul celor legate de camerele de luat vederi, instrumente specifice proiectate pentru identificarea cantităților de produse transportate precum și oricare alte mijloace de monitorizare a traficului rutier. Care este diferența redată de noul act normativ pentru aceste precizări? Noile modificări prevăd menționarea persoanelor cărora le revine responsabilitatea deținerii și utilizării acestor 3 categorii de sisteme (camere, aparate de verificare a cantităților de produse care face obiectul transportului și instrumente de monitorizare a traficului rutier). Astfel acestea sunt ,,deținute și/sau utilizate de instituțiile sau autoritățile publice, direct sau prin intermediul structurilor sau entităților subordonate sau coordonate”. Astfel, se delimitează clar cine poate să utilizeze aceste sisteme în vederea verificărilor efectuate. De asemenea, articolul 4, alin. 2 și 3 fixează noi clarificări cu privire la stocarea informațiilor și datelor deținute de RO e-transport. Ce apare în plus față de vechile reglementări? Pe lângă mențiunea legată de posibilitatea stocării și deținerii informațiilor de către instituții sau autorități precum și de instituții subordonate sau coordonate de acestea se aduc precizări cu privire la posibilitatea deținerii de date și informații colectate prin intermediul companiilor naționale sau a societăților naționale cu capital integral de stat. Toate aceste autorități enumerate mai sus, ,,au obligația de a pune la dispoziție gratuit Agenției Naționale de Administrare Fiscală, pe bază de protocol încheiat în acest sens” informațiile și datele colectate pentru ,,monitorizarea pe teritoriul național a transporturilor, care permite autorităților competente determinarea potențialelor puncte de deturnare din/sau în lanțul de aprovizionare, pe baza codului UIT”. 2. Noi clarificări cu privire la posibilitatea modificării datelor declarate Inițial, cadrul normativ de bază care reglementează activitatea sistemului național RO eTransport interzicea modificarea datelor înregistrate prin intermediul sistemului național referitoare la transportul de bunuri după punerea în mișcare a vehiculului care face obiectul transportului de bunuri. Cu caracter de excepție, noile modificări permit modificarea datelor cu privire la denumirea, caracteristicile, cantităților și contravaloarea bunurilor transportate după expirarea termenului de valabilitate a codului UIT, ,,până cel mai târziu la data de 25 a lunii următoare celei în care s-a finalizat transportul de bunuri”. 3. Relaxarea sancțiunilor aplicabile Această relaxare a sancțiunilor constă în aplicarea confiscării bunurilor, ca sancțiunea suplimentară amenzii, în regim gradual, sau, în cazul menționat mai jos, renunțarea la această sancțiune. Eliminarea sancțiunii privind confiscarea bunurilor în cazul următoarelor tipuri de contravenții: nerespectarea prevederii privind obligativitatea contribuabilului în vederea declarării datelor referitoare la transportul bunurilor cu risc fiscal ridicat precum și la transportul internațional de bunuri care urmează a fi efectuat și care impune obținerea codului UIT, utilizarea codului UIT peste termenul său de valabilitate, declararea altor cantități în cadrul sistemului față de cele care fac real obiectul transportului. Aceste abateri de la prevederile legale se sancționează doar cu amendă fără a se mai recurge și la confiscarea contravalorii bunurilor nedeclarate. Pentru prima abatere nu se mai confiscă bunuri. Noi completări ale OUG 41/2022 cu privire la aplicarea graduală a sancțiunilor astfel: Dacă se încalcă prevederile alin. 1, lit. a) și b) (cele amintite mai sus) iar operatorul economic a fost sancționat pentru aceasta, dacă, în termen de maxim 12 luni de la această primă sancționare, acesta săvârșește a doua contravenție, a treia sau a patra contravenție, aceasta se sancționează cu amendă (persoane fizice de la 10 000 de lei la 50 000 de lei, persoane juridice de la 20 000 de lei la 100 000 de lei) iar confiscarea bunurilor pentru aceasta se va realiza gradual astfel: Contravenție Sancțiune A doua contravenție confiscarea a 15% din contravaloarea bunurilor nedeclarate. A treia contravenție confiscarea a 50% din contravaloarea bunurilor nedeclarate. A patra contravenție confiscarea a 100% din contravaloarea bunurilor nedeclarate. Dacă se încalcă prevederile alin. 1, lit. a) și b) (cele amintite mai sus) iar operatorul economic a fost sancționat pentru aceasta, și în termen de peste 12 luni de la această primă sancționare se săvârșește a doua contravenție pentru care a fost sancționat, nu se mai aplică măsura confiscării bunurilor. Astfel, materialul de mai jos sintetizează, într-o manieră ușor de asimilat de către antreprenori principalele modificări lansate în mediul de afaceri prin noua ordonanță de urgență care reglementează aspectele de organizarea și funcționare a sistemului național RO e-Transport. Nu uita să te păstrezi conectat la schimbare pentru a obține asigurarea conformării fiscale în materie de digitalizare a proceselor organizaționale. Referințe principale de informare Ordonanță de urgență nr. 129 din 7 noiembrie 2024 privind modificarea și completarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 41/2022 pentru instituirea Sistemului național privind monitorizarea transporturilor rutiere de bunuri RO e-Transport și de abrogare a art. XXVIII din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 130/2021 privind unele măsuri fiscal-bugetare, prorogarea unor termene, precum și pentru modificarea și completarea unor acte normative, Publicat în  Monitorul Oficial nr. 1124 din 11 noiembrie 2024. Ordonanță de urgență nr. 41 din 8 aprilie 2022 pentru instituirea Sistemului național privind monitorizarea transporturilor rutiere de bunuri RO e-Transport și de abrogare a art. XXVIII din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 130/2021 privind unele măsuri fiscal-bugetare, prorogarea unor termene, precum și pentru modificarea și completarea unor acte normative, Publicat în  Monitorul Oficial nr. 356 din 11 aprilie 2022.
0

6 pași necesari de parcurs pentru marcarea drumului spre fiscalizarea aparatelor de marcat electronice fiscale

Legi, ordine, ordonanțe de urgență, convenții, hotărâri…modificări multiple, plurivalență informațională, incertitudine, ambiguitate. Toate acestea descriu doar o mică fărâmă din cadrul în care se derulează afacerile momentului. În tumultul modificărilor de natură legislativă, nevoia de clarificare a informațiilor și delimitare a transformărilor se acutizează. Deja te-ai convins asupra rolului nostru în viața ta de antreprenor al secolului în care singura certitudine este incertitudinea. Suntem aici pentru a face lumină acolo unde domnește nesiguranța legislativă, și pentru a ne poziționa în postura de partener de încredere în cursa pentru digitalizare fiscală. Prin fapte concrete, nu vorbe fără rezonanță pragmatică. În asentimentul materialelor recente cu privire la registrul de casă, considerăm oportun să aducem mențiuni cu privire la casele de marcat electronice fiscale, aspecte de necesitate majoră. Fiscalizarea acestora. Sau mai bine spus, pașii necesari din drumul spre atingerea acestui obiectiv. Pe fundalul contextului dictat de informatizare masivă, regulile cu privire la utilizarea casei de marcat se schimbă. Casele de marcat ,,din vremurile de odinioară\" devin aparate de marcat electronice fiscale conectate la serverele ANAF adaptate la condițiile impuse de tehnologia modernă. Dacă ești un antreprenor care ,,a pus piciorul pentru prima dată” pe tărâmul mediului antreprenorial, informațiile de mai jos vor contura cadrul potrivit pentru conformare fiscală în materie de utilizare a aparatelor de marcat electronice fiscale. Dacă te situezi în poziția unui antreprenor cu o vastă experiență în spectrul afacerilor, informațiile care urmează pot genera plusvaloare pentru experiența ta antreprenorială prin aprofundarea și înțelegerea tainelor mecanismelor proceselor comerciale. O inovație a tehnologiei avansate de care se bucură real companiile timpurilor contemporane este conturată de conectarea aparatelor de marcat electronice fiscale la serverele Agenției Naționale pentru Administrare Fiscală. Această acțiune a stat sub egida anului 2021, când, progresiv, antreprenorii au avut obligația conectării la serverele ANAF-ului a caselor de marcat electronice fiscale. În acest mod, până la finalului anului 2021, toți contribuabilii au intrat în legalitate, aparatelor de marcat electronice fiscale fiind conectate online la serverele instituției. Acest aspect conferă o serie de avantaje antreprenorilor. De la eliminarea depunerii unor declarații privind activitatea înregistrată prin intermediul aparatelor de marcat electronice fiscale la certitudinea transmiterii corecte a datelor în timp real și la precompletarea corectă a decontului de TVA. Totuși, astăzi nu ne vom opri asupra aspectelor generale privind utilizarea aparatelor de marcat electronice fiscale. Dorim să conturăm punctul zero al funcționalității acestora. Pașii pe care trebuie să îi parcurgi în vederea fiscalizării. Etapele concrete care te plasează pe drumul intrării în legalitatea utilizării aparatelor de marcat electronice fiscale. Ce este bine să știi în materie de utilizare a caselor de marcat electronice fiscale este legat de obligativitatea achiziționării unui aparate de marcat electronic fiscal în situația în care încasezi integral sau parțial cu numerar sau prin utilizarea cardului de debit/credit sau prin intermediul substitutelor în numerar contravaloarea bunurilor livrate cu amănuntul ori a prestărilor de servicii efectuate direct către populație. Pașii…pe scurt! Achiziția unui aparat de marcat electronic fiscal de la un distribuitor autorizat Inițierea demersurilor pentru fiscalizarea aparatului de marcat electronic fiscal Obținerea documentelor necesare pentru depunerea cererii de atribuire a numărului unic de identificare al aparatului de marcat electronic fiscal Depunerea dosarului în vederea obținerii codului de identificare al aparatului de marcat electronic fiscal Transmiterea online a formularului C801 și primirea deciziei de atribuire a N.U.I Primirea certificatului de atribuire a numărului unic de identificare a aparatului de marcat electronic fiscal Astfel, regăsești mai jos punctual, pașii pe care trebuie să îi ai în vedere pentru fiscalizarea aparatului de marcat electronic fiscal: 1. Achiziția unui aparat de marcat electronic fiscal de la un distribuitor autorizat Deja am făcut aluzie la circumstanța care conturează achiziția unui astfel de aparat electronic fiscal. La ce se referă un astfel de aparat de marcat electronic fiscal? Conform legislației în vigoare la momentul actual, un astfel de aparat de marcat electronic fiscal desemnează o casă de marcat precum și alte dispozitive cu funcții de casă de marcat care dețin module fiscale cu funcții de control asupra memoriei fiscale, dispozitivului de imprimare precum și a afișajului client. Reține! Fiscalizarea casei de marcat electronice fiscale este procesul valid din punct de vedere tehnic prin care AMEF-ul trece, din starea nefiscală în cea fiscală. Tips & tricks pentru achiziția caselor de marcat electronice fiscale Este bine să cunoști în acest sens faptul că aceste aparate de marcat electronice se achiziționează de la furnizori specializați. Aceștia sunt autorizați de către Ministerul de Finanțe Publice iar denumirea celor care fac parte din această categorie este stipulată în Lista operatorilor economici distribuitori de aparate de marcat electronice fiscale cu jurnal electronic, autorizați în ședința Comisiei de autorizare a distribuitorilor pentru aparate de marcat electronice fiscale avizate tehnic. Accesarea listei se realizează la următorul link: https://mfinante.gov.ro/documents/35673/217758/ListaSintetica_31052023.pdf. 2. Inițierea demersurilor pentru fiscalizarea aparatului de marcat electronic fiscal După achiziționarea aparatului de marcat fiscal electronic de la distribuitorii autorizați regăsiți în listele de mai sus, trebuie să recurgi la pasul următor. Acesta este concretizat în conturarea dosarului care trebuie să conțină documentele necesare în vederea atribuirii numărului unic de identificare al aparatului de marcat electronic fiscal. Deci, acest număr este indispensabil pentru înaintarea procedurilor de fiscalizare. Trebuie să cunoști faptul că acest dosar se depune online de către persoana deținătoare a semnăturii electronice digitale. Acesta poate fi administratorul companiei ori persoana desemnată cu gestiunea financiar-contabilă a entității. 3. Obținerea documentelor necesare pentru depunerea cererii de atribuire a numărului unic de identificare al aparatului de marcat electronic fiscal Pentru a obține documentele necesare care se anexează cererii de atribuire a numărului unic de identificare fiscală trebuie să ai în vizor următoarele două direcții: Documente de identificare ale companiei tale; Documentele eliberate de către distribuitorul acreditat care realizează fiscalizarea aparatului de marcat electronic fiscal al companiei tale. Să începem așadar cu documentele pe care trebuie să le pui la dispoziția distribuitorului pentru pregătirea dosarului de solicitare a atribuirii N.U.I (numărul unic de identificare). Iată documentele pe care trebuie să le pui la dispoziția distribuitorului (pentru clarificare și pentru a-ți contura o imagine concretă a documentelor, vom anexa, acolo unde este posibil, un model al acestora): Copie după certificatul de înregistrare fiscală; Copie după certificatul constatator+Rezoluție ONRC+Mențiuni; Copie după CI/BI al administratorului; Declarație pe propria răspundere cu privire la locul utilizării casei de marcat electronice fiscale; Iată documentele eliberate de către distribuitorul acreditat care realizează fiscalizarea aparatului de marcat electronic fiscal al companiei tale: Copie după factura care atestă achiziția aparatului de marcat electronic fiscal alături de dovada plății acesteia; Atenție! Este considerat exemplarul original al facturii doar cel descărcat din cadrul platformei naționale RO e-Factura. Copie a certificatului de garanție al casei de marcat; Copie a autorizației de distribuție a aparatelor de marcat electronice fiscale; Copie după procesul verbal de sigilare a casei de marcat electronice fiscale. Practic, etapele de mai sus conturează o primă parte importantă pentru procesul fiscalizării aparatului de marcat electronic fiscal. A doua parte include pregătirea efectivă a cererii de atribuie a numărului unic de identificare și transmiterea acesteia către autoritățile fiscale. 4. Depunerea dosarului în vederea obținerii codului de identificare al aparatului de marcat electronic fiscal După ce te-ai asigurat asupra deținerii tuturor documentelor enumerate mai sus, este nevoie să completezi și să depui cererea privind atribuirea N.U.I. Care este maniera de obținere a acesteia? Cererea transpusă în formularul C801 se obține accesând site-ul ANAF, secțiunea Asistență contribuabili > Declararea obligațiilor fiscale > Toate formularele, cu explicații ori prin accesarea directă a link-ului: https://static.anaf.ro/static/10/Anaf/Declaratii_R/801.html. Ultima variantă actualizată a acesteia, corespunde lunii octombrie 2024. Cererea conține 3 părți corelate la: partea I care face referire datele de identificare ale societății solicitante; partea a doua care trimite la datele de identificare ale reprezentantului legal și partea a treia care precizează datele legate de aparatele de marcat electronice fiscale în cazul cărora se solicită codul de identificare. Pentru conturarea unei imagini clare asupra manierei de completare a cererii, ilustrăm mai jos un model concret al acesteia: După completarea în integralitate a cererii, conform modelului de mai sus, aceasta se validează, și se semnează electronic pe baza unui certificat digital calificat. De asemenea, se anexează documentele enumerat mai sus, în format zip. După ce te-ai asigurat asupra validării cererii, trebuie să recurgi la depunerea acesteia prin intermediul Spațiului Public Virtual. Atenție! Dacă deții mai multe aparate de marcat electronice care dorești să le fiscalizezi, acestea se cuprind distinct în cadrul aceleași cereri depuse o singură dată, pe baza specificării tuturor elementelor obligatorii, menționate la partea a-IIIa a cererii. 5. Transmiterea online a formularului C801 și primirea deciziei de atribuire a N.U.I Odată completat și validat, formularul se transmite prin intermediul SPV. Mai jos, ilustrăm maniera depunerii online a acestuia. Iată cum, prin 3 pași simpli, transmiți formularul C801 către instituțiile statului #1 te conectezi prin intermediul SPV, pe baza certificatului digital calificat; #2 accesezi secțiunea Formular de contact; #3 încarci cererea C801 în cadrul subsecțiunii Asistență și îndrumare de specialitate în domeniul fiscal; 6. Primirea certificatului de atribuire a numărului unic de identificare a aparatului de marcat electronic fiscal Ca urmare a depunerii formularului C801, vei primi la secțiunea Mesaje certificatul de atribuire a numărului de identificare solicitat pentru aparatul de marcat electronic fiscal. Iată mai jos modelul concret al certificatului de atribuire a numărului de identificare al aparatului de marcat electronic fiscal. Acest certificat este însoțit de o anexă în cadrul căreia este menționat locul de instalare al fiecărui aparatelor de marcat electronic fiscal. Există posibilitatea verificării aparatelor de marcat electronice fiscale care apar în evidențele ANAF. Acest aspect poate fi verificat prin accesarea următorului link, pe baza introducerii câtorva informații de bază referitoare la seria aparatului de marcat electronic fiscal, precum și numărul și data autorizației de distribuție: https://www.anaf.ro/Reg_AMEF/. În concluzie, trebuie să ști faptul că procesul fiscalizării casei de marcat electronice fiscale poate dura de la câteva minute la câteva săptămâni. Responsabilitatea ta este să te asiguri că ai parcurs cei 6 pași necesari spre trasarea drumului în vederea concretizării procedurii. Cele două materiale au fost logic delimitate. Prima parte a făcut trimitere la toate documentele de care ia nevoie pentru completarea și depunerea formularului C801. Iar a doua parte a trecut direct la acțiune, prin oglindirea manierei de completare și a transmiterii acesteia prin intermediul mijloacelor de comunicare electronice. Așadar, cele două episoade ale seriei fiscalizării aparatului de marcat electronic fiscal- conturează primii 6 pași necesari de parcurs pentru obținerea codului unic de identificare al aparatelor de marcat electronice fiscale, pași care marchează drumul spre fiscalizarea acestora. Următorii pași sunt realizați în corespondență cu distribuitorul acreditat al aparatelor de marcat electronice fiscale. Referințe principale de informare Ordonanță de urgență nr. 28 din 25 martie 1999 (**republicată**) privind obligația operatorilor economici de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale***), Publicat în  Monitorul Oficial nr. 75 din 21 ianuarie 2005. Ordonanță de urgență nr. 125 din 23 octombrie 2024 pentru completarea art. 2 și suspendarea aplicării unor dispoziții din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 28/1999 privind obligația operatorilor economici de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale, precum și pentru completarea Legii nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, Publicat în  Monitorul Oficial nr. 1073 din 25 octombrie 2024.
0

Opțiunea Info Transportatori în modulul e-Transport

În cadrul meniului e-Transport s-a implementat un nou tab, numit ”Info Transportatori”. Această nouă opțiune îți oferă posibilitatea citirii tuturor e-Transporturilor declarate de cine trebuie să declare acel e-Transport în care tu ești transportator. Cum funcționează această nouă opțiune de Info Transportatori în aplicația de e-Tranpsort? Se citesc e-Transporturile, apăsând pe prima iconiță din stânga sus (Importă e-Transporturi). În acest moment, programul citește și introduce în baza de date toate e-Transporturile declarate din ultimele 60 de zile, în care tu figurezi ca transportator. Dacă eTransportul este încă în perioada de valabilitate, apăsând pe cea de-a doua iconiță, se poate modifica vehiculul: - selectezi e-Transportul dorit; - apeși pe iconița de Modificare Vehicul și îți apare o fereastra în care introduci noile vehicule, apoi se apasă pe butonul de Trimitere; - se trimite în SPV ANAF modificarea de vehicul și apare statusul “Trimis modificare”; - după primirea confirmării, se modifică în mod automat statusul în “Modificare OK”; - prin apăsarea iconiței + se pot vedea toate modificările aduse e-Transportului selectat.
0

Care sunt aspectele de care trebuie să ții cont pentru a avea certitudinea întocmirii corecte a registrului de casă? Episodul 2

Materialul anterior pe tema normelor care trebuie respectate pentru buna gestionare a operațiunilor cu încasări și plăți a scos în lumină principalele reguli pe care trebuie să le respecți la momentul acesta pentru evitarea sancțiunilor cu privire la gestiunea ineficientă a operațiunilor efectuate în prezența numerarului. Dacă te-ai raliat la toate acele modificări, trebuie să știi că au rămas câteva lucruri nespuse privitoare la buna gestionare a operațiunilor cu numerar. Te invităm așadar să urmărești mai jos noțiunile care completează tabloul conturat de întocmirea corectă a registrului de casă. Pe scurt! Acces interzis. Care sunt acțiunile care nu pot fi efectuate prin intermediul casieriei? Greșeala se plătește. Care sunt amenzile percepute pentru neregulile identificate pentru operațiunile de încasări și plăți? Exemplu de pe tărâmul disciplinei financiare a companiei Acces interzis. Care sunt acțiunile care nu pot fi efectuate prin intermediul casieriei? Există o serie de aspecte care nu sunt permise a fi efectuate în prezența numerarului. Punctual, acestea sunt legate de: primirea sumelor în numerar peste 5000 de lei/persoană, de la Trezoreria Statului, instituțiile de credit, instituțiile emitente de monedă electronică, instituțiile care prestează servicii de plată, autorizate de Banca Națională a României sau autorizate în alt stat membru al Uniunii Europene, instituțiile financiare nebancare și entitățile care efectuează operațiuni de schimb valutar, definite potrivit legii, precum și de la operatori din domeniul jocurilor de noroc, exceptând situațiile în care se pot depăși plafoanele privitoare la încasările și plățile efectuate prin casierie; fragmentarea solicitării de eliberare de numerar peste plafoanele admise; transferul de sume în conturile proprii ale persoanelor fizice fără existența documentelor justificative legale prezentate de către plătitori. Dacă transferul se realizează prin instrumentele de plată online, documentele justificative legale trebuie să se afle în evidența plătitorilor. Greșeala se plătește. Care sunt amenzile percepute pentru neregulile identificate privind operațiunile de încasări și plăți în numerar? Nerespectarea regulilor privind conduita încasărilor și plăților în numerar atrage după sine aplicarea unor serii de sancțiuni. Există 3 categorii de sancțiuni care pot fi aplicate mai multor tipuri de prevederi neîndeplinite din cadrul actului normativ care reglementează disciplina financiară a companiei. Iată mai jos care sunt amenzile la care te expui în situația nerespectării regulilor de bună conduită privitor la gestiunea operațiunilor în numerar. Descriere contravenție Sancțiune Neefectuarea operațiunilor de încasări și plăți de către persoane juridice, persoane fizice autorizate, întreprinderi individuale, întreprinderi familiale, liber profesioniști, persoane fizice care desfășoară activități în mod independent, asocieri și alte entități cu sau fără personalitate juridică de la/către oricare dintre aceste categorii de persoane prin intermediul instrumentelor de plată fără numerar Se sancționează cu amendă de 25% din suma încasată/plătită, respectiv deținută în casierie, care depășește plafonul stabilit de prezentul capitol pentru fiecare tip de operațiune, dar nu mai puțin de 500 lei. Fragmentarea încasărilor în numerar de la beneficiari a căror facturi depășesc limitele prestabilite la 5000 de lei, respectiv 10 000 de lei pentru magazinele de tip cash&carry Fragmentarea facturilor pentru o livrare de bunuri sau prestare de serviciu a căror valoarea depășește 5000 de lei, respectiv 10 000 de lei Fragmentarea plăților în numerar pentru furnizorii de bunuri și servicii a căror facturi depășesc limitele prestabilite la 5000 de lei, respectiv 10 000 de lei pentru magazinele de tip cash&carry Neachitarea prin intermediul instrumentelor de plată fără numerar a acelor facturi primite de la furnizori care depășesc limitele impuse prin normele legale (5000 lei/10 000 de lei) Neîncadrarea în plafonul de 10 000 de lei pentru efectuarea operațiunilor de încasări și plăți în numerar efectuate de la/către persoane fizice reprezentând contravaloarea unor livrări sau achiziții de bunuri ori a prestării unor servicii. De asemenea, discutăm și despre acordarea de dividende, cesiuni de creanțe sau alte drepturi peste acest plafon. De asemenea, punem în discuție și fragmentarea încasărilor și plăților pentru aceste operațiuni Depășirea plafonului privind soldul la casierie (50 000 de lei, respectiv 500 000 de lei pentru magazinele de tip cash&carry) Nerespectarea plafoanelor în cazul restituirii numerarului pentru facturile stornate Nerespectarea plafonului de 10 000 de lei pentru restituirea sumelor aferente stornărilor de facturi către persoane fizice precum și nerespectarea prevederii privitoare la restituirea sumelor care exced plafonul prin intermediul instrumentelor de plată fără numerar Acordarea de avantaje clienților pentru efectuarea de plăți în numerar Se sancționează cu amendă de la 15.000 lei la 20.000 lei Fragmentarea solicitărilor de eliberare de numerar care conduce la depășirea plafonului prevăzut zilnic de 5.000 lei/persoană, dar nu mai mult de un plafon total de 10.000 lei/zi Transferul sumelor în contul persoanelor fizice, în afara documentelor justificative legale prezentate de plătitori (cu excepția operațiunilor efectuate prin instrumente de plată cu acces la distanță, când poți transfera sume din contul companiei în contul persoanelor fizice, cu condiția existenței documentelor justificative legale în evidența plătitorilor) Primirea sau restituirea de împrumuturi sau alte finanțări de la/către persoane fizice pe baza instrumentelor de plată cu numerar Se sancționează cu amendă de 25% din suma încasată/plătită, dar nu mai puțin de 500 lei Exemplu de pe tărâmul disciplinei financiare a companiei Pentru a veni în ajutorul tău, propunem mai jos, câteva exemple concrete de pe meleagul practic al disciplinei financiare a companiilor. Pentru a te ghida în aplicarea corectă a prevederilor în această direcție. Administratorul companiei X SRL prezintă departamentului financiar-contabil documentul justificativ care atestă achitarea unei cazării pe 7 nopți în Spania pentru deplasarea în vederea încheierii contractului de colaborare cu o companie parteneră. Acesta este cuprins în cadrul decontului de cheltuieli al lunii octombrie 2024. Contravaloarea cazării pentru perioada menționată este de 7500 de lei. Întrebarea este dacă aceasta poate fi decontată și înregistrată în registrul de casă având în vedere depășirea plafonului de 5000 de lei/persoană? Răspuns: Conform art. 5, lit. b) din cadrul Legii nr. 70 din 2 aprilie 2015 pentru întărirea disciplinei financiare privind operațiunile de încasări și plăți în numerar și pentru modificarea și completarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 193/2002 privind introducerea sistemelor moderne de plată, plafoanele limită nu se aplică în situația în care intervine plata cheltuielilor de deplasare în interes de serviciu, în limita sumelor cuvenite pentru plata transportului, a diurnei, a indemnizației și a cazării pe timpul deplasării, precum și a cheltuielilor neprevăzute efectuate în acest sens. Răspunsul este DA. Se poate realiza în numerar plata privind contravaloarea cazării pentru deplasarea efectuată de către administrator în interes de serviciu la momentul prezentării documentelor justificative de către acesta. La finele lunii octombrie 2024, compania Z SRL are de achitat salarii conform statului de plată în valoare de 19 500 de lei. Contractele individuale ale celor 6 angajați menționează ca manieră de plată a obligațiilor salariale instrumentele de plată cu numerar. Care este procedura în acest caz, având în vedere faptul că valoarea care trebuie achitată depășește plafoanele pentru efectuarea de plăți prin intermediul casieriei? Se poate realiza plata la data prestabilită în cadrul contractului individual de muncă al angajaților (data de 20 a lunii)? Răspuns: Conform art. 5, lit. d) cadrul Legii nr. 70 din 2 aprilie 2015 pentru întărirea disciplinei financiare privind operațiunile de încasări și plăți în numerar și pentru modificarea și completarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 193/2002 privind introducerea sistemelor moderne de plată, plafoanele limită nu se aplică pentru retragerea de numerar din conturi deschise la instituțiile de credit sau la instituțiile care prestează servicii de plată și care sunt autorizate de Banca Națională a României pentru plata salariilor și a altor drepturi de personal prevăzute de lege și pentru alte operațiuni de plăți efectuate către persoanele fizice. Răspunsul este DA. Se poate realiza plata salariilor în data de 20 a lunii, chiar dacă acestea depășesc plafonul prestabilit prin intermediul prevederilor legale. Astfel, dacă încă nu ai reușit să te pui la curent cu reglementările privind maniera de operare a numerarului, materialul de mai sus este un bun prilej pentru a te familiariza cu toate regulile privind gestiunea operațiunilor realizate în prezența banilor cash. Fie că ești la început de drum antreprenorial, fie că deții statutul de antreprenor versat, actualizarea informațiilor scoase în evidență prin intermediul acestui articol și a celui anterior pe această temă te ajută să respecți cu rigurozitate normele actuale privind disciplina financiară a companiei tale. Totul, pentru derularea în bună armonie a activității afacerii tale. Referințe principale de informare Legea nr. 70 din 2 aprilie 2015 pentru întărirea disciplinei financiare privind operațiunile de încasări și plăți în numerar și pentru modificarea și completarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 193/2002 privind introducerea sistemelor moderne de plată, publicat în  Monitorul Oficial nr. 242 din 9 aprilie 2015.
0

Care sunt aspectele de care trebuie să ții cont la momentul actual pentru a avea certitudinea întocmirii corecte a registrului de casă? Episodul I

Unul dintre cele mai recente materiale publicate prin intermediul blogului nostru punctează rolul și locul registrului de casă în contexte noi dictate de prezența indiscutabilă a paradigmelor digitalizării fiscale în cadrul companiilor. Dacă vrei să afli poziția noastră cu privire la reperarea registrului de casă pe teritoriul e-Facturii și a e-Tva, te invităm să parcurgi materialul pe această temă, prin accesarea link-ului: https://facturis-online.ro/legislatie/registrul-de-casa-rol-si-localizare-pe-traseul-ro-e-facturii-si-a-ro-e-tva.html. Un lucru este cert. Influența apariției noilor paradigme ale modernizării asupra fluxului informațional contabil este semnificativă. Astăzi vom aduce în discuție un aspect de importanță majoră pentru gestiunea financiară a companiei tale. Regulile se schimbă permanent în această direcție și de aceea este bine să fii mereu ,,în gardă” pentru a te ralia la toate noutățile momentului. De-a lungul timpului, au fost propuse diverse măsuri în vederea unei gestionări eficiente a lichidităților unei companii. Modificările permanente de plafoane este posibil să fii generat o oarecare debusolare cu privire la maniera corectă de întocmire a registrului de casă. Respectarea normelor actuale de completare a registrului de casă este vitală pentru orice companie în vederea evitării sancțiunilor aplicabile în situația neconformării la regulile care se modifică recurent. De aceea, pentru că suntem conștienți de semnificația crescută a acestui aspect, îți prezentăm mai jos cele mai recente norme de bună conduită pentru a ,,ține” corect registrul de casă și a evita amenzile care se pot dovedi usturătoare pentru buzunarul companiei tale. Pe scurt! Așa DA. De ce trebuie să ții cont pentru a te asigura că respecți normele în vigoare pentru întocmirea corectă a registrului de casă? 4 reguli esențiale Așa NU. Ce nu trebuie să faci pentru a respecta normele în vigoare cu privire la întocmirea corectă a registrului de casă? 2 reguli de bază Excepții de la regulă. 5 cazuri concrete în care se pot omite plafoanele Așa DA. De ce trebuie să ții cont pentru a te asigura că respecți normele în vigoare pentru întocmirea corectă a registrului de casă? 4 reguli esențiale Am sintetizat pentru tine în vederea simplificării procesului de identificare a aspectelor principale în vederea gestionării corecte a operațiunilor de încasări și plăți cu numerar 4 reguli de bază. Iată ce îți este permis în acest sens: Poți să realizezi încasări de la persoane juridice, persoane fizice autorizate, întreprinderi familiale, întreprinderi individuale, liberi profesioniști, persoane fizice care derulează activități în mod independent, asocieri și alte entități cu sau fără personalitate juridică în cuantum de maxim 5000 de lei/persoană; Atenție! Acest plafon poate ajunge până la 10 000 de lei/zi dacă te afli în categoria antreprenorilor care derulează activități arondate magazinelor de tip cash&carry. Poți să efectuezi plăți către persoane juridice, persoane fizice autorizate, întreprinderi familiale, întreprinderi individuale, liberi profesioniști, persoane fizice care derulează activități în mod independent, asocieri și alte entități cu sau fără personalitate juridică în cuantum de maxim 5000 de lei/persoană;Atenție! Trebuie să ții cont de faptul că nu poți depăși plafonul maxim de 10 000 de lei/zi. Deci ai voie să realizezi maxim două plăți de maxim 5000 de lei/plata pe zi (sau mai multe plăți, sub 5000 de lei, care cumulat, nu depășesc plafonul maxim de 10 000 de lei/zi). Poți să efectuezi plăți către magazinele de tip cash&carry în limita unui plafon maxim de 10 000 de lei/zi; Poți să efectuezi plăți din avansuri spre decontare, pentru fiecare persoană care a primit avansuri spre decontare, în limita unui plafon maxim de 5000 de lei/zi. Așa NU. Ce nu trebuie să faci pentru a respecta normele în vigoare cu privire la întocmirea corectă a registrului de casă? 2 reguli de bază Dacă dorești menținerea unei relații armonioase cu organele de control nu trebuie să recurgi la următoarele acțiuni: Nu fragmenta încasările în numerar de la beneficiari pentru facturile care depășesc plafoanele menționate mai sus; Nu fragmenta plățile în numerar către furnizori pentru facturile care depășesc plafoanele menționate mai sus. Atenție! Nu sunt permise primirile sau restituirile de împrumuturi sau alte finanțări de la/spre persoane fizice, indiferent de natura ori destinația acestora. Acestea se realizează prin intermediul instrumentelor de plată fără numerar. Regula de aur: La finalul unei zile, soldul din casierie nu trebuie să depășească valoarea de 50 000 de lei. Dacă discutăm despre magazinele de tip cash&carry, sumele în numerar, nu trebuie să depășească valoarea de 500 000 de lei. Atenție! Plafonul privind soldul existent în casierie la finele zilei poate fi devansat doar de sumele privind plata salariilor și a altor drepturi salariale, pentru o perioadă de 3 zile lucrătoare din momentul prevăzut pentru plata acestora. Deci dacă achiți contravaloarea salariilor cash, atunci poți realiza acest lucru. Toate valorile care exced sumele menționate de prevederile privind soldul în casierie la finele unei zile se depun în conturile bancare. Excepții de la regulă. 5 cazuri concrete în care se pot omit plafoanele În cazul în care te întrebi dacă există situații în care poate fi omisă respectarea plafoanelor prevăzute și menționate anterior, ei bine, află că există. Astfel, iată când poți să realizezi plăți fără a respecta plafoane: Dacă achiți contravaloarea diurnelor, a indemnizației și a cazării pe toată durata deplasării efectuate de către angajat în interes de serviciu. De asemenea, dacă apar anumite cheltuieli neprevăzute în acest sens, se poate realiza plata acestora fără a respecta nivelurile de plafoane menționate; Dacă achiți impozite și taxe, contribuții ori ale datorii în legătură cu bugetul de stat; Dacă depui în numerar sume în conturile depuse la instituțiile de credit sau la instituțiile autorizate de BNR; Dacă depui numerar în automatele de încasări în numerar; Dacă retragi numerar de la instituțiile de credit sau de la alte instituții autorizate de BNR, pentru a efectua plata salariilor. Atenție! Este interzisă acordarea de avantaje clienților în vederea efectuării de plăți în numerar. În situația în care sunt refuzate produsele livrate, serviciile prestate ori lucrările executate iar la baza acestui aspect stă o factură de stornare a cărei valoare depășește 5000 de lei, respectiv 10 000 de lei (în situația magazinelor de tip cash&carry) este important să cunoști maniera de restituire a acestor sume, pe baza reglementărilor în vigoare la acest moment în acest sens. Iată dar cum stau lucrurile în acest caz: poți să restitui maxim 5000 de lei, respectiv 10 000 de lei în numerar, diferența fiind restituită prin intermediului contului bancar. Dacă nu sunt acceptate bunurile de către persoanele fizice, ori se refuză prestarea de servicii de către acestea, în baza unei facturi de stornare, poți să realizezi restituirea în numerar în cuantum de maxim 10 000 de lei. Atenție! În situația în care persoana fizică declară pe propria răspundere că nu deține un cont bancar în cadrul căruia ar urma să i se restituie diferența, atunci plata reprezentând contravaloarea facturii de stornare se realizează integral prin casierie/cash. În acest caz, nu se mai ține cont de plafoanele menționate anterior. Deoarece cunoaștem importanța punctării tuturor aspectelor legate de disciplina financiară a companiei tale, îți propunem să rămâi alături de noi pentru a completa informațiile pe care trebuie să le cunoști în această arie cu aspectele legate de acțiuni interzise de efectuat prin intermediul instrumentelor de plată cu numerar precum și amenzile la care te poți expune ca urmare a neîndeplinirii reglementărilor în vigoare. Toate acestea în episodul următor. Rămâi aproape... Citește continuarea acestui subiect despre registrul de casă și în articolul următor: https://facturis-online.ro/legislatie/care-sunt-aspectele-de-care-trebuie-sa-tii-cont-pentru-a-avea-certitudinea-intocmirii-corecte-a-registrului-de-casa-episodul-2.html Referințe principale de informare Legea nr. 70 din 2 aprilie 2015 pentru întărirea disciplinei financiare privind operațiunile de încasări și plăți în numerar și pentru modificarea și completarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 193/2002 privind introducerea sistemelor moderne de plată, publicat în Monitorul Oficial nr. 242 din 9 aprilie 2015.
0

Care este impactul obligativității facturării electronice și a raportării SAF-T (D406) asupra domeniului contabil? Chestionar aplicat comunității de profesioniști contabili din România

Nimic în afara digitalizării… Astăzi, nimic nu mai poate fi perceput în afara procesului de modernizare prin digitalizare. Reflectoarele sunt astfel direcționate plenar spre transformarea digitală a tranzacțiilor dintre parteneri, indiferent de forma de organizare a acestora. Unul dintre pilonii paradigmei informaționale fiscale este ilustrat de implementarea sistemului RO e-Factura. Introducerea obligativității emiterii facturii electronice la nivelul B2B pe teritoriul României începând cu 1 ianuarie 2024 a impus o serie de controverse, fiind un ,,butoi cu pulbere” pentru mediul antreprenorial românesc. Lucrurile devin și mai acute, pe marginea obligativității facturării electronice în relația de tip B2C începând cu 1 ianuarie 2025. Pentru multe companii o practică uzuală, pentru unele un element de noutate, facturarea electronică reprezintă un pas mic din amplul plan strategic și operațional al afacerilor însă un lucru măreț pentru digitalizarea fiscală a acestora. O altă piatră de temelie a maratonului digitalizării fiscale este reprezentată de obligativitatea raportării SAF-T, un pas măreț spre reformarea completă a domeniului financiar-contabil. Acest sistem implementat în anul 2022 la nivelul companiilor mari, a căpătat regim obligatoriu din anul 2023 și pentru entitățile mijlocii. Problematicile arondate declarației SAF-T rămân piatră de temelie pentru micii contribuabili care vor îmbrățișa practica începând cu anul 2025. Și aici lucrurile se schimbă, odată cu obligația companiilor mici de a întocmi D406 începând cu 1 ianuarie 2025. Astfel, remarcăm doi stâlpi esențiali în susținerea temeliei construcției care conturează digitalizarea în integralitate a procesului financiar-contabil, și anume e-Factura și SAF-T. Din postura de antreprenor ori contabil, inevitabil ai avut și vei avea contact cu aceste două paradigme ale digitalizării fiscale. Un pas mic pentru digitalizare, un salt uriaș pentru progres. Observații din spectrul practicii de afaceri Evident, impactul pentru comunitatea contabililor și a antreprenorilor este uriaș. Astfel, prin intermediul acestui studiu realizat pe baza unui chestionar aplicat în rândul comunității contabile din România vom identifica influența reală a acestor două implementări de dată recentă la nivelul companiilor din România și a profesiei economice, rezonanța pentru viitor fiind greu de tăgăduit. Numeroși specialiști practicieni oferă programe de facturare online antreprenorilor pentru ca drumul spre conformarea fiscală și ralierea la maratonul digitalizării prin intermediul celor două paradigme să nu mai reprezinte o corvoadă. Este absentă însă părerea specialiștilor care gestionează zi de zi implementarea noutăților legislative, și anume părerea profesioniștii contabili referitor la impactarea contabilității sub egida relație duale eFactura, SAFT. Cum sunt percepute aceste schimbări în cadrul comunității contabililor din România? Pentru a răspunde la această întrebare am conceput un chestionar pe tema Analiza incidenței implementării obligativității facturării electronice și a raportării SAF-T (D406) asupra domeniului contabil și a muncii profesionistului contabil. Acesta a fost aplicat în rândul profesioniștilor contabili aparținători Camerei Consultanților Fiscali din România și Corpului Experților Contabili și Contabililor Autorizați din România, cu o experiență vastă în domeniul contabilității și al fiscalității. Perioada de colectare a rezultatelor a fost reprezentată de martie-mai, la 2 luni după lansarea obligativității înrolării în sistemul RO e-Factura, astfel studiul cuprinde cele mai oneste păreri cu privire la eficiența platformei; și la aproximativ un an de la apariția obligativității depunerii SAF-T pentru entitățile mijlocii. Astfel, au fost colectate un număr de 50 de răspunsuri, rezultatele studiului fiind sintetizate în cadrul acestui material. Cei mai mulți respondenți dețin statutul de expert contabil, urmat de cel de consultant fiscal. Un procent de 42% dintre cei chestionați dețin o experiență în domeniu de peste 30 de ani, peste jumătate dintre aceștia fiind deținătorii propriilor afaceri în sfera contabilității și a consultanței financiare (servicii de contabilitate). Un pilon fundamental al cercetării este susținut de vasta experiență a celor chestionați. Astfel, capacitatea de gestionare a schimbărilor frecvente specifice domeniului contabilității și al fiscalității prin confruntarea cu o serie de provocări ciclice intervenite de-a lungul deceniilor este remarcabilă, adaptabilitatea și flexibilitatea fiind două dintre atributele definitorii ale profilului respondenților. De ce sunt esențiale aceste caracteristici? Pentru diminuarea rezistenței la schimbare în vederea conturării caracterului sustenabil al profesiei. Direct de la sursă… Iată mai jos părerea celor chestionați cu privire la impactul modificărilor legislative majore aduse de anul 2024 pe scena mediului contabil, modificând rolul jucat de către practicieni. Un procent de 40% dintre profesioniștii care au răspuns studiului sunt de părere că modificările legislative sunt complexe afectând mediul de afaceri și profesia contabilă. Încă de la momentul lansării celor două modificări aduse asupra procesului financiar-contabil mediul de afaceri a fost dominat de incertitudine, neconcordanțe identificate în implementarea proceselor, probleme tehnice identificate în funcționare. Astfel, 34% dintre respondenți afirmă dificultatea în transpunerea acestora la nivelul practicii contabile. O rată de 48% dintre respondenți conferă un nivel ridicat de influență a activității profesionale ca urmare a modificărilor legislative lansate în ultima perioadă de către organele fiscale. Privitor la impedimentele identificate de către respondenți în implementarea sistemului e-Factura, 46% recunosc dificultatea procesului, restul de 54% negând existența unor piedici în adoptarea sistemului. Un factor de influență pozitivă în acest sens este reprezentat de parteneriatele cu furnizori de soluții digitale, care au făcut viața mai ușoară contribuabililor. De asemenea, un procent de 28% dintre respondenți afirmă dificultatea procesului de integrare a RO eFacturii cu programul de contabilitate actual. Iată mai jos tabloul principalelor inconveniente ale procesului implementării RO e-Facturii, văzute chiar prin ochii profesioniștilor contabili, participanți la studiu: Necorelarea legislativă, lipsa de claritate a definiției persoanelor care intră în sistem (B2B), utilizarea unui standard neadaptat pieței, termene scurte nerealiste, infrastructură cu probleme tehnice (servere); Lipsa unui manual ușor de utilizat; Lipsa unei unități de măsură, setarea incorectă a localității clientului; Lipsa educației în utilizarea tehnologiei informatice, lipsa dotării cu calculatoare a firmelor, termenele scurte de raportare; Greutăți în transmiterea datelor, sistem insuficient pregătit; Gradul redus de acces la mijloacele IT al tuturor utilizatorilor; Funcționarea cu intermitențe a portalului ANAF, dublarea facturilor transmise de furnizori, mesajele de eroare greu de înțeles de către un operator fără studii economice și cunoștințe de IT; Competențe digitale scăzute la clienți; Blocarea site-ului ANAF care duce la transmiterea greoaie a facturilor; Antreprenorii nu sunt suficient de pregătiți. Părerea profesioniștilor cu privire la implementarea sistemelor este extrem de valoroasă, întrucât aceasta poate pune bazele optimizării permanente a platformelor care vizează digitalizarea fiscală a companiilor. Aspect palpabil la momentul sintetizării rezultatelor studiului. Vocea profesioniștilor a fost auzită și s-au produs o serie de modificări la nivelul optimizării sistemelor. Totuși rămân multe provocări pentru viitorul companiilor care se află sub impactul profund al celor două paradigme. Procentele sunt relativ similare în cazul impedimentelor identificate în realizarea raportării SAF-T. Astfel, un procent semnificativ de 60% declară absența dificultăților în procesul de întocmire a raportării SAF-T. Complexitatea cerințelor de raportare privitor la întocmirea declarației D406 a generat multă incertitudine, aspect datorat penuriei de informații precum și absenței asimilării codificării de taxe. Din studiul derulat reiese dificultatea întocmirii raportării, un procent de 42% dintre cei chestionați susținând acest aspect datorat complexității documentației și a cerințelor de raportare complexe și adeseori marcate de ambiguitate. Doar 10% dintre profesioniști consideră facil procesul de întocmire al declarației. Cum sunt vizualizate modificările legislative recente de către comunitatea antreprenorială din România? Cei mai mulți antreprenori, se simt profund copleșiți de recurența crescută a modificărilor de natură legislativă care survin pe latura derulării activității organizaționale. Cum percep profesioniștii contabili presiunea exercitată asupra clienților săi, vedem reliefat în cadrul graficului de mai jos: Analizând răspunsurile primite, putem să remarcăm atitudinea reticentă a companiilor autohtone cu privire la modificările de natură legislativă, aceștia fiind nemulțumiți de transformărilor constante care afectează derularea proceselor organizaționale. Doar 16% sunt deschiși la transformarea domeniului prin implementarea de noi reforme. Vestea bună este că această atitudinea poate fi combătută prin dezvoltarea de parteneriate durabile, bazate pe încredere și maxim profesionalism cu furnizori specializați în furnizarea de soluții țintite, în direcția satisfacerii nevoilor digitalizării accelerate a proceselor organizaționale. În sinteză…. 34% dintre respondenți afirmă dificultatea în transpunerea modificărilor legislative la nivelul practicii contabile; O rată de 48% dintre respondenți conferă un nivel ridicat de influență a activității profesionale ca urmare a modificărilor legislative lansate în ultima perioadă de către organele fiscale; Privitor la impedimentele identificate de către respondenți în implementarea sistemului RO eFactura, 46% recunosc dificultatea procesului, restul de 54% negând existența unor piedici în adoptarea sistemului; Un procent semnificativ de 60% declară absența dificultăților în procesul de întocmire a raportării SAF-T; Un procent de 42% dintre cei chestionați pun aspectul dificultății întocmirii D406 pe seama complexității documentației și a cerințelor de raportare adeseori marcate de ambiguitate; 10% dintre profesioniști consideră facil procesul de întocmire a declarației SAF-T; Un procent de 28% dintre respondenți afirmă dificultatea procesului de integrare a RO e-facturii cu programul de contabilitate actual. La final de drum… Pentru ca ralierea la noutățile legislative în materie de RO e-Factura să fie un proces facil și diminuarea atitudinii negative față de modificările ce sunt și cele ce vor veni să fie certă, echipa Facturis îți stă la dispoziție prin furnizarea soluțiilor integrate care să susțină real demersul conformării afacerii tale la inovativitatea digitalizării fiscale prin metode simple și ușor de pus în pratică. Suntem aici, pentru ca tu și afacerea ta să funcționați în parametri de maximă eficiență și dezvoltare. Prin îndeplinirea celor mai complexe funcții din cadrul aplicației conturate de echipa noastră, vei economisi timp, energie și îți vei putea focusa atenția spre aspecte legate de optimizarea performanței afacerii tale. Decizia de adoptare este la un click distanță. Nu amâna implementarea uneia dintre cele mai eficiente soluții de gestionare a digitalizării complete a proceselor afacerii tale. Astfel, provocările puse pe scena mediului de afaceri de către noile paradigme ale digitalizării sunt transformate în oportunități care să fie un catalizator al maximizării performanței afacerii tale. Referințe principale de informare Botar, C. F. (2024, July 16). Părerea profesioniștilor contabili cu privire la obligativitatea implementării RO e-facturii și a raportării SAF-T (D406). Observații de pe ,,teren”. Episodul 1. Universul Fiscal. https://universulfiscal.ro/parerea-profesionistilor-contabili-cu-privire-la-obligativitatea-implementarii-ro-e-facturii-si-a-raportarii-saf-t-d406-observatii-de-pe-teren-episodul-1/. E-Factura-următorul pas spre digitalizarea fiscală în România. (2023). EY România. https://www.ey.com/ro_ro/news/2023/08/e-factura---urmatorul-pas-spre-digitalizarea-fiscala-in-romania Maratonul digitalizării: Implementarea SAF-T în România. (2021). Deloitte Romania. https://www2.deloitte.com/ro/ro/pages/tax/articles/maratonul-digitalizarii-implementarea-saf-t-in-romania.html. Raportarea SAF-T, obligatorie pentru contribuabilii mijlocii din 2023. Ce pot învăța din experiența companiilor mari. (2022). Deloitte Romania. https://www2.deloitte.com/ro/ro/pages/about-deloitte/articles/raportarea-saf-t-obligatorie-pentru-contribuabilii-mijlocii-din-ce-pot-invata-din-experienta-companiilor-mari.html. RO E-Factura restartează sistemul fiscal—Acasa—MF. (2024). Ministerul Finanțelor. https://mfinante.gov.ro/despre-minister/-/asset_publisher/uwgr/content/ro-e-factura-restarteaz-c4-83-sistemul-fiscal.
0

Registrul de casă – Rol și localizare pe traseul RO e-Facturii și a RO e-TVA

Apariția contabilității cu mii de ani în urmă a fost marcată de transpunerea activităților vieții de zi cu zi a indivizilor în cifre. De la instrumente arhaice de consemnare a tranzacțiilor comerciale, la metode tehnologice avansate, comensurarea averii indivizilor a reprezentat punct central care a făcut posibilă perpetuarea și optimizarea permanentă a rolului contabilității. Resursele financiare și buna lor administrare au stat mereu sub privirile atente ale oamenilor. Dintotdeauna, companiile au avut în vizor gestionarea eficientă a resurselor financiare. Intrările și ieșirile de numerar au fost atent supravegheate pentru dezvoltarea armonioasă a activității financiare a entității. Unul dintre documentele cu „istorie\" în domeniul contabilizării operațiunilor cu numerar este registrul de casă. De la înscrisuri pe papirusuri, la cele pe formate tipizate și până la documentul în format electronic, registrul de casă s-a adaptat etapelor evolutive ale contabilității, menținerea pe poziții a acestuia contrastând rolul semnificativ deținut pentru contabilizarea operațiunilor cu numerar. Materialul de mai jos propune oglindirea imaginii complexe a documentului și conturarea rolului său în contexte inovative dictate de implementarea de paradigme informaționale moderne, precum RO e-Factura și RO e-TVA. În noile contexte dictate de paradigmele informaționale moderne nu poți să nu te întrebi dacă documentele justificative își mențin relevanța. Prin intermediul acestui material vom puncta și menirea registrului de casă în contextul digitalizării fiscale moderne. Pe scurt! Ce reprezintă registrul de casă? Ce elemente cuprinde registrul de casă? Afectează digitalizarea operațiunilor de gestionare a operațiunilor de încasări și plăți maniera de întocmire a acestuia? Care este rolul registrului de casă? Este acesta influențat de apariția paradigmelor digitalizării fiscale? În oglindă. Imaginea registrului de casă în cadrul sistemului național RO eFactura În oglindă. Imaginea registrului de casă în cadrul sistemului național RO e-TVA Ce reprezintă registrul de casă? Registrul de casă reprezintă documentul principal care atestă efectuarea operațiunilor de încasări și plați în prezența numerarului, întocmit  cu o periodicitate zilnică. Completarea acestuia se poate realiza prin intermediul tehnicii moderne, ținând cont de rigorile în vigoare cu privire la efectuarea încasărilor și plăților în numerar. De reținut! Legiuitorul recomandă ca realizarea operațiunilor de încasări și plați să fie efectuate prin instrumente de plată fără numerar. Astfel, se încurajează utilizarea cât mai frecventă a mijloacelor de plată care nu presupun banii cash. Întrebarea care apare, în manieră involuntară, este legată de viitorul instrumentelor de plată cu numerar. Ce prevede viitorul? Dispariția sau perpetuarea acestora? Rămân aceste instrumente tradiționale părți componente a peisajului mediului de business sau vor reprezenta doar filă de istorie? Alături de factură, registrul de casă reprezintă documentul utilizat de către toate companiile, indiferent de mărimea, structura ori obiectului de activitate al acestora. Astfel, este un document omniprezent în cadrul evidențelor financiar-contabile ale companiei. Ce elemente cuprinde registrul de casă? Afectează digitalizarea operațiunilor de gestionare a operațiunilor de încasări și plăți maniera de întocmire a acestuia? Elementele principale cuprinse de către registrul de casă se rezumă la specificarea datei de întocmire raportat la ziua, luna, anul), specificarea contului de casierie, denumirea societății, denumirea documentului, număr curent, număr act de casă, număr anexe, explicații, rubrica în care se menționează încasările, rubrica în care se menționează plățile, soldul zilei precedente, rulaje totale precum și soldul la finalul zilei. Pentru registrul de casă în valută, în plus, se aduc mențiuni asupra felului valutei, a cursului de schimb precum și asupra contravalorii în lei a sumelor. În contextul informatizării contabilității, întocmirea registrului de casă se realizează ținând cont de aceleași reguli, prin respectarea aceleași structuri. Registrul de casă se întocmește având la bază o serie de documente justificative, printre care remarcăm: chitanța, dispoziția de plată/încasare, ordinul de deplasare, decont de cheltuieli. În context E-factura, un alt document care justifică încasările și plățile în numerar și ține loc de chitanță este avizul de însoțire a mărfii întocmit de către entitățile care derulează activitate de comerț cash&carry. Dacă dorești să obții mai multe informații cu privire la problematica avizului de însoțire a mărfii în context E-factura, te invităm să accesezi materialul postat prin intermediul blogului nostru cu privire la acest subiect: https://ro-efactura.ro/avizul-de-insotire-a-marfii-reperare-pe-traseul-e-facturii/. Care este rolul registrului de casă? Este acesta influențat de apariția paradigmelor digitalizării fiscale? Conform normelor legislative, registrul de casă servește ca principal document de înregistrare a operațiunilor de încasări și plăți efectuate prin intermediul casieriei. Funcție de tipul de încasare/plată, acesta poate fi delimitat în registru de încasări și plăți în lei, respectiv registru de încasări și plăți în valută. De asemenea, pe baza acestui document, la finele unei zile se determină suma disponibilă concretizată în soldul de casă. Acesta se întocmește zilnic, pe baza documentelor justificative menționate mai sus. Nu poți să nu te întrebi dacă registrul de casă își menține rolul pe fundalul apariției noilor instrumente ale digitalizării fiscale. Rămâi alături de noi pentru a vedea părerea noastră cu privire la acest aspect. În oglindă. Imaginea registrului de casă în cadrul sistemului național RO e-factura Cum poate fi oglindită o imagine a registrului de casă în cadrul sistemului național RO e-Factura? Întrebarea care apare în mintea oricărui antreprenor informat este legată de gradul de influență manifestat asupra registrului de casă ca urmare a apariției paradigmei RO e-facturii pe scena mediului de afaceri din România. Există anumite păreri ,,nescrise” cu privire la acest aspect. Noi ne raliem celei conform căreia, apariția sistemului național RO e-factura a influențat rolul și viitorul anumitor documente justificative în contabilitate. Iată unul dintre argumentele care susțin ralierea la această concepție: este pusă sub semnul incertitudinii valoarea chitanței în context eFactura. Se pune problema dacă va fi asigurată perpetuarea documentului pe fondul dezvoltării paradigmei facturării electronice. Se constată în practică o tendință a omiterii includerii chitanțelor în dosarul cu actele predate pentru înregistrarea în cadrul evidențelor operative. De asemenea, pe facturile transmise în cadrul platformei nu este întotdeauna specificat corect codul privind instrumentul de încasare al creanței, aspect care periclitează conturarea imaginii fidele a realității economice a companiei. De pildă, marcarea corectă a codului instrumentului de plată consemnat în cadrul facturii electronice primite prin intermediul sistemului ne oferă indicii cu privire la maniera de stingere a obligației de plată către furnizor prin intermediul contului de disponibil în casierie, operațiune cu influență asupra registrului de casă. Pe traseul RO eFacturii, registrul de casă primește rolul de evidențiere a chitanțelor de încasare/plată, responsabilizând utilizatorii sistemului la indicarea corectă a codului instrumentului de încasare a creanței pe factura electronică încărcată în sistem. Pe fondul diminuării rolului chitanței ca instrument de încasare a creanței, respectiv de plată a datoriei, este minimizat și scopul registrului de casă în cadrul contabilității entității, având în vedere faptul că unul dintre cele mai populare documente justificative pe marginea căruia este conturat registrul de casă este reprezentat de chitanță. Mai multe cu privire la acest subiect, regăsești prin intermediul blogului nostru, accesând link-ul: https://ro-efactura.ro/e-factura-si-instrumentele-de-incasare-a-creantei-ce-trebuie-sa-stii-despre-acest-aspect-in-contextul-facturii-electronice/. În oglindă. Imaginea registrului de casă în cadrul sistemului național RO e-TVA Cum poate fi oglindită o imagine a registrului de casă în cadrul sistemului național RO e-TVA? Precum am semnalat și prin intermediul altor materiale postate pe blogul companiei noastre, există o reflecție a diverselor documente justificative în cadrul paradigmelor digitalizării fiscale. Întocmirea corectă a acestora, ținând cont de normele în vigoare influențează buna funcționare a sistemelor, precum este RO-eFactura ori RO e-TVA. Dacă ne gândim la oglinda registrului de casă pentru RO e-TVA putem să ne rezumăm la raportul extras din cadrul sistemului național RO e-Case de marcat electronice. Deși datele cuprinse în cadrul acestui raport sunt prelevate automat din cadrul aparatelor de marcat electronice fiscale conectate online la serverele ANAF, aceste date trebuie consemnate în cadrul registrului de casă. Putem chiar să utilizăm documentul care stă la baza precompletării decontului de TVA ca o cheie de verificare pentru transpunerea corectă și completă a tuturor rapoartelor aferente zilelor fiscale în cadrul registrului de casă. Evident, acest aspect este valid pentru companiile încadrate în categoria plătitorilor de TVA. Astfel, privind lucrurile din acest unghi se manifestă o reflecție a paradigmelor informaționale pentru întocmirea corectă a registrului de casă. Astfel, dacă ești contabil, poți verifica completitudinea și corectitudinea rapoartelor Z înregistrate în cadrul evidenței primare pe baza datelor cuprinse prin intermediul Raportului extras din cadrul sistemului național Ro e-case de marcat electronice. Răspunsul la întrebarea privitoare la influența paradigmelor digitalizării asupra documentelor de evidență primară este afirmativ. Pe traseul RO e-TVA, o imaginea a registrului de casă este reflectată prin intermediul unuia dintre rapoartele care stau la baza precompletării decontului de TVA, acest document cuprinzând rapoartele zilnice care includ încasările din prestările de servicii, vânzarea de bunuri ori efectuarea de lucrări din cadrul unei zile. Aceste Z-uri sunt oglindite prin intermediul registrului de casă. Iată mai jos un model al raportului extras din cadrul sistemului național RO e-Case de marcat. Raportul cuprinde date privitoare la numărul de ordine al raportului Z, data emiterii acestuia, valoarea completă precum și defalcarea sumelor pe cote de TVA. Cum poți verifica gradul de corelare al datelor înregistrate în registrul de casă cu cele cuprinse în cadrul raportului prezentat mai sus? Noi venim cu o propunere în direcția verificării rapoartelor Z înregistrate prin contul de casierie, sub aspectul numărului, a sumelor totale și sumelor repartizate pe procentele de TVA cu datele care figurează în cadrul acestui raport extras din cadrul platformei RO e-Case de marcat electronice. În loc de concluzii... Prin intermediul acestui material am încercat să localizăm registrul de casă pe traseul celor mai populare paradigme digitale ale momentului. Un lucru este cert. Pe acest drum, rolul și scopul documentelor justificative nu se diminuează, dimpotrivă, acestea capătă o nouă nuanță. Noile paradigme oferă contexte de contrastarea a acurateței și completitudinii informațiilor transmise. Totuși, unele tendințe evolutive ale societății nu pot fi evitate. Potențialul de diminuare a utilizării instrumentelor de plată cu numerar va impacta existența registrului de casă. Referințe principale de informare Sistemul național RO e-Factura, disponibil prin intermediul site-ului Agenției Naționale pentru Administrare Fiscală. Sistemul național RO e-TVA, disponibil prin intermediul site-ului Agenției Naționale pentru Administrare Fiscală. Lenghel Radu Dorin, Repere ale evoluţiei contabilităţii, Editura Academiei Române, 2012. Ordin nr. 2.634 din 5 noiembrie 2015 privind documentele financiar-contabile, publicat în  Monitorul Oficial nr. 910 din 9 decembrie 2015.
0

,,Fotografie panoramică” a sistemului național RO e-Transport la finele anului de consacrare – Viitorul paradigmei digitale

Ne aflăm la (aproape) finele anului 2024. Un an care a stat sub egida maratonului digitalizării fiscale la care au fost supuse intens companiile de pe teritoriul României. O perioadă care a testat real capacitatea firmelor de a se adapta schimbării. Un timp al ,,cernerii” mediului de business de afacerile neperformante. Dacă citești acest articol, este semn că ești un antreprenor al unei afaceri care a câștigat lupta cu numeroasele transformări ale acestui an. Potențialul tău în obținerea supremației în fața ,,inamicului nevăzut” al digitalizării este astfel dovedit și semnificativ. Astfel, ceea ce la început părea a fi un adversar al afacerii tale, se dovedește a fi un catalizator al propulsării activității companiei la a cărei cârmă te afli, pe culmile performanței sporite. De altfel, reușita comensurată pe această latură a fost marcată și de alegerile optime și oportune adoptate de către tine în cadrul acestui context realmente provocator. Fără pregetare, una dintre alegerile, recunoscute, suntem siguri, de către tine, care a trasat linia succesului este redată de încheierea de parteneriate cu furnizori de soluții digitale inovative. Noi, echipa Facturis Online, am fost și vom rămâne alături de mediul antreprenorial pentru a facilita navigarea prin modificările legislative digitale care vor veni, indiferent de gradul de dificultate propus de către acestea. Una dintre provocările anului care aproape se încheie a fost redată de aderarea la sistemul național RO eTransport a agenților economici. Un sistem complex cu implicații numeroase asupra derulării în bună armonie a relației dintre instituțiile statului și antreprenori. Ce rămâne nespus cu privire la acest sistem? În continuare vom puncta câteva dintre aceste aspecte. Din start, trebuie să recunoaștem faptul că implementarea paradigmei RO e-Transport în cadrul companiilor nu fost deloc un proces cu un nivel scăzut de dificultate. Pe scurt! Consecințe ale neconformării la RO E-transport. Paradigma în cifre Raționament în digitalizarea fiscală Exemplu de bună practică În contrast... Proiecții pentru viitorul sistemului Consecințe ale neconformării la RO eTransport. Paradigma în cifre Pentru prezent și viitor, de la bun capăt trebuie să cunoști faptul că neconformarea la prevederile RO E-transport atrage o serie de sancțiuni. Începând cu luna iulie 2024, care marchează obligativitatea utilizării sistemului, s-au efectuat o serie de verificări care vizează deținerea codului UIT pentru bunurile care fac obiectul transportului monitorizat. Cifrele vorbesc de la sine. 4 zile, 300 de inspectori, 6100 de vehicule, amenzi în cuantum de 20,48 milioane de lei. Așa arată statistica acțiunii de control în trafic efectuată de către Direcția Generală Antifraudă Fiscală în perioada 1-4 iulie 2024. Aceasta responsabilizează utilizatorii sistemului la declararea conformă a datelor în cadrul acestuia. Raționament în digitalizarea fiscală Cu siguranță te întrebi care este rațiunea din spatele implementării sistemului național RO e-Transport. Principala rațiune care a stat la baza transpunerii în practica de afaceri a sistemului rezidă în combaterea evaziunii fiscale identificată la nivelul transporturilor de mărfuri. De asemenea, am putea invoca și motivul instituirii ordinii cu privire la efectuarea transportului de mărfuri și a creșterii gradului de conformare referitor la digitalizarea tuturor proceselor organizaționale, inclusiv a celor corelate la tranzacțiile comerciale de bunuri. Exemplu de bună practică Considerăm exemplu unei companii cu denumirea Inovative SRL care are ca obiect principal de activitate producția și comercializarea articolelor de încălțăminte. Vectorul fiscal al companiei cuprinde categoria plătitorilor de TVA, precum și categoria plătitorilor de impozitul pe venitul microîntreprinderilor. Compania deține mai multe spații de comercializare distribuite pe teritoriul localității în care aceasta activează. De două ori pe lună, marfa produsă este transportată în cele 5 magazine proprii de desfacere. Acestea se transportă pe baza avizului de expediție a mărfii. De asemenea, menționăm faptul că vehiculul de transport deține o masă admisibilă mai mare de 2,5 tone, valoarea bunurilor transportate fiind de 25 000 de lei. Întrebarea care se pune, în context RO e-Transport, este dacă transportatorul, în cazul nostru, cel care realizează transferul de bunuri între gestiuni, este obligat la declararea transportului în RO eTransport și, implicit, la obținerea codului UIT? Răspunsul este DA. Transportul de mărfuri efectuat pe teritoriul național între gestiunile aceluiași agent economic fac obiectul monitorizării prin intermediul sistemului național RO e-Transport. Baza legală o regăsim în art. 2, lit. 9, pct. (f) al OUG 41/2022 pentru instituirea Sistemului național privind monitorizarea transporturilor rutiere de bunuri RO e-Transport: transport care face obiectul monitorizării pe teritoriul național: transportul bunurilor cu risc fiscal ridicat reprezentând transferul între gestiunile unui operator economic între locul de încărcare și locul de descărcare, situate pe teritoriul național. De asemenea, transportul respectă condițiile impuse prin Ordinul nr. 1337/2024 pentru aprobarea Procedurii de utilizare și funcționare a sistemului național privind monitorizarea transporturilor de bunuri RO e-Transport, prevăzute la art. 1 alin. (4): Categoriile de vehicule rutiere care fac obiectul monitorizării în Sistemul RO e-Transport sunt cele care au o masă maximă tehnic admisibilă de minimum 2,5 tone, încărcate cu bunuri cu o masă brută totală mai mare de 500 kg, sau o valoare totală mai mare de 10.000 de lei, aferente cel puțin unei partide de bunuri care face obiectul transportului. Prin urmare, transportul mărfii între gestiuni se poate face doar pe baza notificării acestuia în RO eTransport și a obținerii, în prealabil, a codului UIT. Acesta poate fi obținut înainte cu maxim 3 zile de data declarată pentru începerea transportului. Care sunt consecințele nedeclarării transportului? Amendă cuprinsă între 10 000-200 000 de lei, conform prevederilor OUG 41/2022, art. 13. Exemplul de mai sus, de pe terenul practicii comerciale denotă semnificația crescută a declarării transporturilor de marfă în cadrul sistemului național RO e-Transport. În contrast... Activarea sistemului național RO e-TVA contrastează semnificația declarării corecte a datelor cu privire la transporturile supuse monitorizării prin intermediul sistemului RO E-transport. Printre cele 5 rapoarte pe marginea cărora se construiește decontul precompletat de TVA, se numără și Raportul extras din sistemul național RO e-transport. Astfel, respectarea reglementărilor în materie de RO eTransport este esențială, manifestând un răsunet semnificativ pentru precompletarea corectă a decontului de TVA. Maniera de prezentare a datelor în cadrul acestui raport este ilustrată mai jos: Elementele principale identificate în cadrul raportului fac trimitere la numărul de transporturi declarate, denumirea partenerului, codul UIT corespondent transportului, tipul de operațiune, scopul precum și baza impozabilă declarată. Proiecții pentru viitorul sistemului Nemulțumirile contribuabililor cu privire la prevederile RO E-transport au manifestat răsunet în mediul de afaceri, motiv pentru care executivul, a aprobat, la cererea MF, o serie de măsuri de simplificare a digitalizării fiscale printre care se remarcă și cele referitoare la sistemul național RO E-transport. Prin intermediului unui comunicat de presă, lansat recent în mediul de afaceri românesc, se aduc o serie de modificări cu privire la prevederile OUG 41/2022. Aspectele principale propuse prin intermediul proiectului de act normativ sunt legate de: amânarea sancționării în situația nerespectării prevederilor cu privire la transmiterea datelor de poziționare a vehiculului de transport care face obiectul transportului de bunuri supuse monitorizării prin intermediul RO E-transport până la data de 31 martie 2025; aplicarea graduală a sancțiunii complementare a confiscării de bunuri; conturarea unui registru electronic care să cuprindă date referitor la sancțiunile care se aplică conform OUG 41/2022 ținând cont de complexitatea aspectului propus prin intermediul proiectului de act normativ concretizat în aplicarea graduală a sancțiunilor precum și în partajarea competențelor de a constata și aplica sancțiuni între mai multe societăți; posibilitatea modificării datelor transmise prin intermediul sistemului național RO E-transport după expirarea termenului de valabilitate a codului UIT, până cel târziu data de 25 a lunii următoare celei în care a fost finalizat transportul. Care sunt punctual datele care pot fi modificate? Acestea se referă la denumire, caracteristici, cantități și contravaloare a bunurilor care fac obiectul unui transport monitorizat prin intermediul RO Etransport. În loc de concluzii... Nu cunoaștem îndeaproape viitorul și finalitatea maratonului digitalizării fiscale la care companiile au fost angrenate intens în ultimul an. Știm însă că doar prin perseverență, optimism și motivare, companiile vor reuși să ajungă la linia de finish. Optimizarea permanentă a parametrilor de funcționare a pilonilor digitalizării va constitui ,,pauzele de hidratare” pentru ca drumul spre linia de sosire să fie garantat și real facilitat. Referințe principale de informare Agenția Națională pentru Administrare Fiscală, Comunicat de presă, 300 de inspectori antifraudă efectuează controale în traficul rutier, disponibil la adresa: https://static.anaf.ro/static/3/Anaf/20240705144148_comdgaf%205iulie.pdf. Ordinul nr. 1.337/1.268/2024 pentru aprobarea Procedurii de utilizare și funcționare a sistemului național privind monitorizarea transporturilor de bunuri RO e-Transport, publicat în  Monitorul Oficial nr. 597 din 27 iunie 2024. Ordonanță de urgență nr. 41 din 8 aprilie 2022pentru instituirea Sistemului național privind monitorizarea transporturilor rutiere de bunuri RO e-Transport și de abrogare a art. XXVIII din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 130/2021 privind unele măsuri fiscal-bugetare, prorogarea unor termene, precum și pentru modificarea și completarea unor acte normative, publicat în  Monitorul Oficial nr. 356 din 11 aprilie 2022. Revista Prietenii Fiscalității, nr. 28/iulie 2024. Sistemul național RO e-TVA, disponibil prin intermediul site-ului Agenției Naționale pentru Administrare Fiscală. Agenția Națională pentru Administrare Fiscală, Comunicat de presă, Executivul a aprobat, la propunerea MF, o serie de măsuri de simplificare și digitalizare a procedurilor fiscale, sprijinirea IMM-urilor, precum și pentru stimularea investițiilor regionale, disponibil la adresa: https://mfinante.gov.ro/despre-minister/-/asset_publisher/uwgr/content/id/13260488.
0

Clarificări cu privire la companiile care trebuie să depună declarația D406 începând cu 1 ianuarie 2025

La vreme de bilanț Doar câteva săptămâni te despart de momentul apogeului anului 2024. Un an care a stat permanent sub egida modificărilor digitale care au revoluționat maniera în care se vor derula de acum înainte afacerile. Provocările multiple ale anului 2024 fac ca balanța să se soldeze cu (măcar) câteva aspecte pozitive pentru fiecare antreprenor. Acțiunea de comensurare a reușitelor anului poate să fie estompată de teama privind maniera de navigare prin propunerile legislative lansate pentru anul 2025. Incertitudinea privind viitorul companiei tale poate să acapareze încercările de menținere a atitudinii pozitive în contexte cu adevărat dificil de prevăzut. Astăzi ne vom opri la unul dintre cele mai însemnate evenimente așteptate de către antreprenorii anului 2025. Este vorba despre racordarea afacerii la pilonul digitalizării fiscale ilustrat de fenomenul SAF-T. Începând cu această dată, SAF-T își intră în rol și pentru ultima categorie de entități. Astfel, paradigma se răsfrânge asupra uneia dintre părțile componente relativ vulnerabile ale mediului de business autohton, și anume companiile mici. Marea temere a micilor antreprenori va prinde contur începând cu luna ianuarie a anului 2025. Dacă te afli în categoria companiilor mici care vor fi obligate la depunerea declarației D406 începând cu prima lună a anului viitor, te invităm să urmărești mai jos toate informațiile pe care trebuie să le cunoști cu privire la acest aspect. Pe scurt! Ce reprezintă RO e-SAF-T? Care este rolul principal al fenomenului SAF-T? De ce trebuie să te raliezi la prevederile SAF-T? Cum arată formularul D406 care trebuie depus (și) de către micii contribuabili începând cu 1 ianuarie 2025? Care sunt condițiile pe care trebuie să le îndeplinești pentru a intra în categoria micilor contribuabili? Sau, pe scurt, cine sunt micii contribuabili? Care sunt termenele la care va trebui să depui D406? În loc de concluzii... Ce reprezintă RO e-SAF-T? SAF-T reprezintă o nouă cerință de raportare la care companiile de pe teritoriul României s-au aliniat progresiv, care reflectă standardele internaționale pentru schimbul electronic de date realizat între autoritățile statului și contribuabili. Acest fișier conține date complexe cu privire la activitatea financiară și fiscală a companiei. Care este rolul principal al fenomenului SAF-T? Unul dintre rolurile contrastante ale paradigmei digitale SAF-T este reprezentat de standardizarea transferului de informații între plătitorii de taxe și impozite și cei care colectează aceste obligații fiscale (instituțiile statului). De asemenea, fișierul SAF-T își propune să permită companiilor să furnizeze extracte de încredere cu privire la înregistrările contabile într-un format electronic standardizat. De ce trebuie să te raliezi la prevederile SAF-T? Dacă te întrebi care este utilitatea reală a fișierului SAF-T, acesta manifestă influențe asupra probării conformității fiscale a companiei tale pe durata inspecției fiscale. Fișierul permite inspectorilor fiscali să aplice eficient proceduri de testare asupra datelor. Astfel, se manifestă influențe pozitive în sens dual ca urmare a implementării raportării SAF-T. Atât pentru contribuabili cât și pentru organele de inspecție fiscală. Evident, există o serie de avantaje care se răsfrâng asupra companiilor cât și a inspectorilor fiscali ca urmare a implementării SAF-T. Beneficii ale SAF-T asupra companiei tale: reducerea costurilor privind conformarea documentelor la diverse formate pentru efectuarea controlului, furnizarea unei baze de date standardizate. Beneficii ale SAF-T pentru inspectorii fiscali: creșterea eficienței controlului fiscal și reducerea costurilor administrative pe baza accesului la date standardizate, furnizarea suportului pentru cuantificarea anumitor decalaje fiscale identificate. Cum arată formularul D406 care trebuie depus (și) de către micii contribuabili începând cu 1 ianuarie 2025? Dacă citești acest articol din postura contribuabilului care va trebui să se ralieze la noutatea fiscală a anului 2025 cu privire la obligativitatea depunerii formularului SAF-T, probabil îți pui întrebări cu privire la modul în care arată formularul. Un aspect de importanță majoră pentru derularea în bune condiții a procesului depunerii declarației SAF-T este legat de asigurarea conformării programului de facturare, gestiune stocuri și contabilitate utilizat de către compania ta pentru a îndeplini cerințele structurale ale fișierului xml care trebuie anexat declarației D406. Iată mai jos un exemplu al declarației D406 depus de către o companie în luna ianuarie a anului curent. Principalele elemente cuprinde de către formularul D406 sunt: perioada la care face referire raportarea menționată în antet, secțiunea A care cuprinde datele de identificare ale contribuabilului (denumirea acestuia, domiciliul fiscal, codului de identificare fiscală, adresa completă), secțiunea B care face trimitere la informațiile cuprinse în cadrul fișierului xml SAF-T (fișierele master, conturi contabile Registru Jurnal, clienți, furnizori, tabela taxe, înregistrări contabile-Registru Jurnal, tabela unităților de măsură, tabela tipuri analiză, tabela tipuri mișcări, produse, documente sursă, facturi de vânzare, facturi de achiziție, plăți, mișcări de bunuri, tranzacții cu active), secțiunea C care cuprinde datele de identificare ale celui care întocmește declarația-semnătura electronică aplicată, secțiunea D care este cuprinde numărul de înregistrare și data și secțiunea E care cuprinde numărul unic de identificare. Care sunt condițiile pe care trebuie să le îndeplinești pentru a intra în categoria micilor contribuabili? Sau, pe scurt, cine sunt micii contribuabili? Acum că ești pus la curent cu noutatea la care este nevoie să te raliezi începând cu 1 ianuarie 2025, evidențiem mai jos câteva clarificări cu privire la condițiile care trebuie îndeplinite pentru a face parte din categoria contribuabililor mici. Care sunt companiile care fac parte din această categorie? Pentru a fi considerat contribuabili mic, trebuie să nu depășești limitele a cel puțin două din următoarele 3 criterii, evaluate la data bilanțului: totalul activelor: 25 000 000 de lei; cifra de afaceri netă: 50 000 000 de lei; numărul mediu de angajați în cursul exercițiului financiar: 50. De asemenea, contribuabilii mici sunt acele entități care nu intră în categoria microentităților, și care îndeplinesc minim 2 dintre cele 3 criterii evidențiate mai sus. În categoria microentităților se încadrează acele companii care la data bilanțului nu depășesc limitele a cel puțin 2 dintre cele 3 criterii, și anume: totalul activelor: 2 250 000 de lei; cifra de afaceri netă: 4 500 000 de lei; numărul mediu de angajați în cursul exercițiului financiar: 10. Aceste delimitări  cu privire la criteriile de mărime ale entităților dețin caracter de noutate, prestabilite prin intermediul Ordinului nr. 4164 lansat în luna august a anului curent, act normativ care actualizează Ordinul 1082/2014 pentru aprobarea Reglementărilor contabile privind situațiile financiare anuale individuale și situațiile financiare anuale consolidate. O altă modalitate de a verifica dacă te încadrezi în categoria contribuabililor care vor trebui să depună D406 peste mai puțin de două luni, este consultarea listei publicată de către ANAF care cuprinde contribuabilii mijlocii și mari. Aceste liste se regăsesc pe site-ul Agenției Naționale pentru Administrare Fiscală, prin accesarea următoarelor link-uri:  https://static.anaf.ro/static/10/Anaf/legislatie/Anexa2_ListaMariContribuabili1iulie2024.pdf https://static.anaf.ro/static/10/Anaf/legislatie/Anexa3iulie.pdf. Prin urmare, dacă denumirea companiei tale nu se regăsește în cadrul acestor liste nominale, înseamnă că faci parte din categoria contribuabililor mici. Care sunt termenele la care va trebui să depui D406? Conform Ordinului 1783/2021 există trei termene funcție de secțiunile fișierului de care trebuie să ținem cont pentru depunerea declarației informative SAF-T. Acestea sunt: pentru secțiunea ACTIVE-D406 se transmite la termenul de depunere a situațiilor financiare anuale; pentru secțiunea STOCURI-D406 se transmite la termenul stabilit de către organul fiscal central, ,,care nu poate fi mai mic de 30 de zile calendaristice de la data solicitării”; pentru celelalte informații care nu fac referire la cele două secțiuni-D406 se transmite în ultima zi calendaristică a lunii următoare de raportare, respectiv luna/trimestrul de raportare. O variabilă importantă de care trebuie să se ținem cont pentru termenul de transmitere al declarației este legată de perioada fiscală aplicabilă de către contribuabili pentru taxa pe valoare adăugată. În acest context apare inevitabil întrebarea: Am obligația transmiterii D406 dacă nu sunt plătitor de TVA? Răspunsul este DA. Obligativitatea depunerii declarației revine și persoanelor impozabile neplătitoare de TVA. Perioada depunerii în acest caz este trimestrul. Aceasta poate fi transmisă până în ultima zi calendaristică din luna depunerii, ,,reprezentând luna calendaristică imediat următoare perioadei pentru care a fost pregătită declarația informativă.” În loc de concluzii... Toți antreprenorii care fac parte din categoria micilor contribuabili sunt conștienți de implicațiile pe care le manifestă obligativitatea raportării SAF-T asupra afacerii lor. Următoarea perioadă, mai mult ca niciodată impune reconfigurarea deciziei de colaborare cu parteneri specializați spre furnizarea de soluții inteligente care să faciliteze procesul de raliere la modificările care vor veni în materie de digitalizare fiscală. De aceea, recomandarea este în direcția dezvoltării de colaborări consolidate cu persoane specializate în direcția acoperirii nevoilor tot mai complexe de conformare digitală a afacerii tale. Referințe principale de informare PwC Romania, About SAF-T, material în format electronic, disponibil la adresa: https://www.pwc.ro/en/pwc-romania-digital/tax-technology/saf-t.html Lookup Tax, All about Standard Audit File for Tax (SAF-T) material în format electronic, disponibil la adresa: https://lookuptax.com/docs/explainers/all-about-saft-reporting Ordin nr. 4164 din 12 august 2024cu privire la actualizarea criteriilor de mărime ale entităților raportoare, Publicat în Monitorul oficial nr. 843 din 23 august 2024. Ordin nr. 1783 din 4 noiembrie 2021privind natura informațiilor pe care contribuabilul/plătitorul trebuie să le declare prin fișierul standard de control fiscal, modelul de raportare, procedura și condițiile de transmitere, precum și termenele de transmitere și data/datele de la care categoriile de contribuabili/plătitori sunt obligate să transmită fișierul standard de control fiscal, Publicat în Monitorul oficial nr. 1073 din 9 noiembrie 2021.
0

Factura proformă sau pro-formă. Clarificări asupra conceptului. Care este varianta corectă utilizată în practica de afaceri?

,,Nimic nou sub soare” Acest motto cu rezonanțe care nu se regăsesc neapărat în lumea economicului, se pliază perfect pe situația în care se află antreprenorii de mai bine de un an. Este vorba despre procesul neîntrerupt de digitalizare fiscală. Lecția învățată în tot acest timp este că în digitalizare nu există scuze. Niciun antreprenor nu se poate eschiva de la aderarea la modernitate. Acest aspect s-a soldat cu multă presiune generată asupra factorilor decizionali din cadrul companiei. De gestionarea acesteia prin cele mai adecvate soluții, depinde într-o măsură substanțială bunul mers al companii. Pe scurt! ,,Nimic nou sub soare” De la concepții la concept Treapta 1. Părerea legiuitorului cu privire la conceptul facturii pro(forme) Treapta 2. Conceptul în dicționarele de specialitate Treapta 3. Demostrații practice. Cum se raportează utilizatorii de internet la conceptul analizat? La final de proces… De la concepții la concept Există pe tărâmul practicii de afaceri precum și în comunitatea de profesioniști contabili din România o serie de concepții cu privire la corectitudinea conceptului de factură proformă. Care este varianta corectă a conceptului? Proformă sau pro-formă? Dacă ți-ai pus întrebări cu privire la acest aspect, rămâi alături de noi pentru a afla care este forma agreată a conceptului în literatura de specialitate autohtonă. Care este fluxul de lucru pentru a aduce clarificări cu privire la corectitudinea conceptului? Acesta are notă pur personală, și implică parcurgerea a trei etape. În primul rând, vom puncta maniera de utilizare a conceptului în cadrul actelor normative. Care este forma acestuia utilizată de către legiuitor? Al doilea pas punctează maniera de abordare a conceptului în cadrul dicționarelor de specialitate. În al treilea pas, vom recurge la realizarea unei scurte analize a acestuia în cadrul literaturii de specialitate, prin utilizarea instrumentelor de cercetare calitativă. Acestea sunt ilustrate de cele 3 trepte care ne vor ajuta să ajunge la stabilirea formei corecte a conceptului. Ce este necesar să menționăm de la bun capăt, este faptul că, în literatura de specialitate, nu regăsim studii pe această tematică. Astfel, lucrarea oglindește caracterul originalității. Treapta 1. Părerea legiuitorului cu privire la conceptul facturii pro(forme) Pentru prima etapă, vom face apel la analiza actelor normative care fac referire la aceste sintagme, documente extrase din cadrul unei baze de date legislative. Formula de căutare este restrânsă în primă fază la sintagma Factura proformă. Vom analiza numărul de acte normative în care regăsim sintagma în varianta menționată. Prin aplicarea formulei de căutare, sunt returnate un număr de 36 de acte normative, care în corpul textului, fac referire în circumstanțe definite, la conceptul de factura proformă (fără cratima de legătură). Cu titlu exemplificativ, am selecționat 5 dintre aceste documente normative pentru a ilustra exact modul de utilizare a sintagmei menționate. Act normativ Paragraf de menționare a sintagmei Factura proforma Norme din 18 noiembrie 2014 de aplicare a Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 66/2014 privind aprobarea Programului de stimulare a cumpărării de autoturisme noi, cu modificările și completările ulterioare ,,...capacitate deplină de exercițiu, exclusiv dobânzile și comisioanele bancare și alte sume datorate de beneficiar în baza contractului de finanțare, care acoperă maximum 95% din prețul de achiziție prevăzut în factura proformă” ,,...factura proforma emisă de către persoana juridică care are ca obiect de activitate vânzarea autovehiculelor” Ordin nr. 1046 din 21 septembrie 1999 pentru aprobarea Metodologiei privind scutirea de la obligaţia garantării datoriei vamale ,,contractul sau comanda în baza căreia se derulează operaţiunea (în original şi în copie) sau factura comercială/factura proforma, după caz, pentru bunurile prevăzute la art. 1 lit. b)-i)” Norme metodologice din 12 aprilie 2019 de aplicare a art. 1-10 din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 114/2018 privind instituirea unor măsuri în domeniul investițiilor publice și a unor măsuri fiscal-bugetare, modificarea și completarea unor acte normative și prorogarea unor termene ,,...privind obligația operatorilor economici de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale, republicată, cu modificările și completările ulterioare, factură proformă și contracte.” Procedură din 15 mai 2013 (*actualizată*) privind acordarea ajutoarelor de minimis pentru investiţiile realizate de întreprinderile mici şi mijlocii ,,Factură proformă, factură avans, factură stornare, factură finală, după caz, în copie” Proceduri din 14 aprilie 2003 de implementare, monitorizare și evaluare a subprogramului ,,Dezvoltarea orașelor prin stimularea activităților întreprinderilor mici și mijlocii” ,,...factura de achiziție sau în cazul importului factura proformă” Iată mai jos și exemplificarea concretă a rezultatelor returnate ca urmare a verificării sintagmei în cadrul unei baze de date legislative puse la dispoziția contribuabilului de către Ministerul Justiției. Astfel, în varianta proformă (fără cratimă) sunt returnate un număr de 36 de rezultate concretizate în acte normative care fac trimitere la acest document. În varianta pro-formă sau pro formă, deși, neașteptat, este returnat un număr de 64 de documente în cadrul cărora este menționată sintagma, prin utilizarea aceleași metode de cercetare. Iată mai jos și exemplificarea concretă a rezultatelor returnate ca urmare a verificării sintagmei în cadrul bazei de date legislative menționată anterior. Cu titlu exemplificativ, am selecționat 5 dintre aceste documente normative pentru a ilustra exact modul de utilizare a sintagmei menționate. Act normativ Paragraf de menționare a sintagmei Factura pro forma Ordinul nr. 1.470 din 29 septembrie 2014 pentru aprobarea Listei obiectivelor de investiţii pentru care se acordă microcredite ,,…printr-o anexă la factura pro forma, că în contractele de livrare vor stipula următoarele…,,…operatorii economici producători sau importatori de maşini şi utilaje agricole vor declara pe propria răspundere, printr-o anexă la factura pro forma…” Norme metodologice din 3 februarie 2009 privind modalitatea de calcul al tarifelor şi procedura de plată a sumelor datorate pentru operaţiunile efectuate contra cost de Oficiul Român pentru Drepturile de Autor ,,În cazul în care se solicită plata prin bancă a marcajelor holografice, ORDA eliberează o factură pro forma pe baza căreia se poate efectua plata...,,se adaugă cheltuielile legale aferente deplasării, estimate de ORDA, iar suma astfel rezultată se menţionează într-o factură pro forma.” Ordin nr. 59 din 11 februarie 2005 privind aprobarea Normelor metodologice de aplicare a prevederilor Ordonanţei de urgenta a Guvernului nr. 158/1999 privind regimul de control al exporturilor, importurilor şi altor operaţiuni cu produse militare, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 595/2004 ,,factura/factura pro forma în copie, certificată de către persoana care are dreptul sa angajeze răspunderea juridică a societăţii” Metodologie din 23 februarie 2005 privind scutirea de la obligaţia garantării datoriei vamale ,,Contractul/comanda în baza căruia/căreia se derulează operaţiunile (în original şi copie) sau factura comercială/factura pro forma, după caz, pentru bunurile prevăzute la art. 1 lit. b)-k)” Ordin nr. 892 din 22 decembrie 2004 privind deschiderea unor contingente tarifare la importul în România al unor produse agricole originare din Uniunea Europeană (UE) şi modul de administrare a acestor contingente în anul 2005 ,,...copie după unul din următoarele documente: contract extern, comandă confirmată, factură externă, factură pro forma semnată de partenerul extern” Treapta 2. Conceptul în dicționarele de specialitate Al doilea pas punctează modul de abordare al sintagmei prin intermediul dicționarelor de specialitate. Iată mai jos modalitatea de prezentare a sintagmelor în cadrul a 6 dicționare de specialitate. Dicționar Definiție Dicționar economic http://www.contabilitateafirmei.ro/dictionar/factura_proforma.htm Factura proforma Este o formă de prefacturare fără obligația plății WordReference https://www.wordreference.com/enro/proforma Factura pro forma (forma latină a conceptului) Ca simplă formalitate Dicționar român explicativ https://www.dictionarroman.ro/?c=proforma#google_vignette Factura proforma Pro forma Pro forma=de formă Factura Profoma=copia unei facturi finale transmise clientului în avans Factura Pro forma=document lipsit de formă utilizat în contextul tranzacțiilor internaționale Dicționarul de contabilitate https://www.oxfordreference.com/display/10.1093/acref/9780198743514.001.0001/acref-9780198743514-e-2656?rskey=Q0enT5&result=1 Factura proforma Factură trimisă în diverse circumstanțe cumpărătorului, înainte de cunoașterea în detaliu a tuturor detaliilor tranzacției Dicționar economic https://www.merriam-webster.com/dictionary/pro%20forma%20invoice Factura pro forma Un document furnizat înainte de efectuarea unei expediții de mărfuri sau cu o expediție de mărfuri care descrie articolele și condițiile de vânzare, dar care nu are funcția de factură fiscală Dicționar economic Cambridge https://dictionary.cambridge.org/dictionary/english/pro-forma-invoice?q=proforma+invoice Factura pro formă O factură, transmisă unui nou client în vederea informării cu privire la produsele și serviciile care urmează a fi livrate Dicționar juridic https://www.rubinian.com/dictionar_detalii.php?id=2610 Factura pro formă/proformă Factura proformă este o invitație la cumpărare, trimisă unui cumpărător potențial. Conform Wikipedia, este validată varianta în limba latină a conceptului, sub forma delimitată de spațiu, și anume pro forma, aspect care conferă posibilitatea exprimării în mediul de business și a acestei variante, sub forma latinizată a conceptului. Wikipedia menționează și forma contopită a sintagmei proforma. În înțelesul sursei indicate, factura proformă (pro forma) este un document emis de către vânzător cumpărătorului pentru formalizarea unei tranzacții înainte de cunoașterea detaliilor fiind utilizată în principal pentru delimitarea valorii tranzacției. Aceasta nu reprezintă bază documentară pentru înregistrarea în contabilitate. Varianta în limba engleză a conceptului este reprezentată de pro forma invoice regăsită predominant în cadrul dicționarelor de specialitate. Treapta 3. Demostrații practice. Cum se raportează utilizatorii de internet la conceptul analizat? A treia etapă, face trimitere la instrumentul Google Trends care ne ajută să identificăm interesul de căutare al utilizatorilor pe o anumită temă. Vom analiza astfel, interesul de căutare al utilizatorilor înregistrat în ultimii 5 ani, distinct, pe cele două sintagme, Factura proforma, respectiv, Factura pro forma. Astfel, nivelul de interes este semnificativ pentru sintagma Factura proforma, în timp ce sintagma Factura pro forma nu înregistrează căutări semnificative în intervalul de timp analizat. La final de proces… Ca urmare a studiului privind conceptualizarea formei corecte a facturii proforme, putem să tragem următoarele concluzii: dacă ne referim la aspectul corectitudinii, ambele varianta pot fi considerate pentru nominalizarea facturii întocmite cu scopul informării cu privire la livrarea de bunuri, prestarea de servicii ori executarea de lucrări. Forma cu spațiu a sintagmei provine din limba latină și face trimitere la un aspect lipsit de formă sau fără formă. Această abordare preluată din limba latină se poate extinde și la factura proformă în sensul în care aceasta nu constituie bază documentară pentru înregistrarea în cadrul evidențelor contabile, fiind document lipsit de formă contabilă. Dicționarele care au stat la baza cercetării noastre menționează ambele forme ca fiind corecte. Lucrările de specialitate fac trimitere cu preponderență la forma contopită a sintagmei. De altfel, în situația exportului unor mărfuri fără plată, cu valoarea utilizată doar în scopul stabilirii taxelor vamale se utilizează factura de formă, în varianta pro formă. Pledăm astfel, așadar, pentru utilizarea ambelor forme în practica uzuală de afaceri, pe baza cercetării realizate în acest sens. Referințe principale de informare Portal legislativ, Ministerul Justiției, disponibil la adresa: https://legislatie.just.ro/. Instrumentul Google Trends, disponibil la adresa: https://trends.google.com/trends/.
0
1
2
3
12