Ce se modifică în sfera TVA-ului și cum poți gestiona eficient marea schimbare? Episodul II

Pași spre aprofundare pentru creșterea gradului de conformare fiscală Continuarea articolului: Ce se modifică în sfera TVA-ului și cum poți gestiona eficient marea schimbare? Episodul I Schimbările de fond cu care se confruntă afacerile în ultima perioadă dovedesc încă o dată plurivalența și inconstanța parametrilor de funcționare a mediului fiscal în care acestea activează. Orice deținător de afacere cunoaște această caracteristică a spațiului în care își derulează afacerea, iar cei care fac parte din departamentul financiar-contabil o experimentează frecvent. Este asemenea unei călătorii pe mare. Privind în jur nu vei identifica niciun reper de înaintare, singura soluție viabilă de orientare fiind tabloul de navigare care conferă direcția de înaintare. Acest tablou de navigare preluat din spațiul maritim și customizat la cel de afaceri este conturat de specialiștii din cadrul companiei, care ghidează adecvat procesul transformărilor de natură fiscală și nu numai traversate de către entități. Una dintre schimbările care manifestă rezonanță semnificativă în mediul de afaceri este cea redată de modificarea cotelor de TVA începând cu data de 1 august 2025. Acest aspect dă naștere la o serie de nelămuriri legate de facturare și cotele consemnate în cadrul facturilor emise. În cadrul episodului anterior am punctat deja 3 cazuri specifice din sfera facturării prestării de servicii și maniera de raportare la noile cote de TVA. Continuăm acest episod cu alte astfel de spețe care să te ajute să te raportezi corect la problematica TVA-ului și să maximizezi astfel gradul de conformitate fiscală în sfera unuia dintre cele mai complexe concepte cu care ,,jonglează” afacerile. Pe scurt! Cazul 1. TVA-ul și facturile de avans emise Cazul 2. Cotele de TVA și bonurile fiscale emise după data de 1 august 2025 Cazul 3. Cotele de TVA și facturile marcate cu TVA la încasare Cazul 4. Cotele de TVA și achizițiile intracomunitare Cazul 5. Același spectru, o altă nuanță Tips&Tricks pentru asigurarea liniarității procesului de acomodare la noile cote de TVA Cazul 1. TVA-ul și facturile de avans emise Așa cum menționam există o serie de spețe care apar în mintea antreprenorilor odată cu lansarea noilor cote de TVA. Primele 3 cazuri discutate în cadrul episodului anterior au fost centrate spre facturarea serviciilor prestate în manieră continuă, facturarea serviciilor cu plăți succesive sau servicii care nu dețin aceste particularități. Cum ne raportăm la facturarea finală a serviciilor prestate pentru care anterior am întocmit factura de avans? Acest caz poate fi dublu nuanțat. Una dintre direcții este destul de facil de intuit. De pildă, dacă factura de avans este emisă cu data de 1 august 2025, atunci se aplică noile cote de TVA în vigoare deja la acest moment. Ulterior, se emite factura care atestă prestarea efectivă a serviciilor și stornarea avansului facturat anterior, ținând cont de noile cote de TVA. Care este însă abordarea atunci când discutăm despre o factură de avans emisă în luna iulie a anului 2025 iar prestarea efectivă a acestora a avut loc pe data de 8 august 2025? În această situație este necesară regularizarea taxei pe valoare adăugată. Cum va arăta factura finală întocmită pe data de 8 august? Practic, factura finala emisă pentru prestarea serviciilor, în data de 8 august va cuprinde valoarea integrală a serviciului prestat, facturat cu cota de TVA de 21%, precum și valoarea de avans stornată, cu cota veche de 19%. Exemplificare. O companie prestatoare de servicii de imprimare, emite către clientul său persoană juridică o factură de 500 de lei baza impozabilă la care se adaugă TVA în valoare de 95 lei în data de 15 iulie (TVA-19%). Prestarea efectivă a serviciului are loc în luna august. Factura finală emisă pe data de 10 august 2025 va include două poziții, și anume: valoarea actuală a facturii conform noilor cote de TVA, având în vedere prestarea efectivă a serviciului în luna august, și anume: 500 de lei valoarea impozabilă și 105 valoarea TVA-ului în noul procent de 21%. Această poziție va reprezenta prestarea efectivă a serviciului de imprimare. De asemenea, vom avea și a doua poziție redată de storno avans cu valorile prevăzute în factura emisă în data de 15 iulie 2025, și anume: 500 de lei valoarea impozabilă la care se adaugă TVA în valoare de 95 lei cu procentul aferent de 19%. Factura finală va avea un total reprezentat de diferența valorii TVA-ului, și anume 10 lei. În acest exemplu, a fost necesară regularizarea celor două valori. Un reper important de care trebuie să ținem cont atunci când trebuie să determinăm cota de TVA corectă este redat de momentul prestării serviciului ori livrării bunului corelat la faptul generator.  Cazul 2. Cotele de TVA și bonurile fiscale emise după data de 1 august 2025 În ceea ce privește bonurile fiscale emise prin intermediul aparatelor de marcat electronice fiscale după data de 1 august 2025, acestea se emit ținând cont de specificarea noilor cote de TVA. De regulă, bonurile fiscale sunt eliberate cumpărătorilor la momentul achiziției bunului ori prestării serviciului. Astfel, dacă prestarea unui serviciu a avut loc la data de 15 iulie 2025, atunci se aplică vechile cote. În schimb, dacă prestarea acestui serviciu a avut loc după data de 1 august 2025, atunci ne raportăm la noile cote de TVA. Atenție însă la customizarea aparatului de marcat electronic fiscal cu noile cote de TVA. Cazul 3. Cotele de TVA și facturile marcate cu TVA la încasare Atunci când discutăm despre persoanele impozabile care aplică sistemul TVA la încasare, reperul aplicării cotei de TVA rămâne neschimbat. Adică, și persoanele impozabile care aplică acest sistem vor ține cont de faptul generator. Astfel, vom ține cont de momentul livrării bunului ori prestării serviciului pentru a ne ghida în ceea ce privește aplicarea cotelor de TVA. Sistemul TVA la încasare aplicat de către companii nu interferează cu modalitatea de facturare, indiferent de nuanțele acesteia, ci interferează cu încasările și plățile efectuate de către companie. Așadar, nu are legătură directă cu momentul stabilirii cotelor de TVA aplicabile unei tranzacții. În acest fel, dacă momentul prestării serviciului ori livrării bunului este raportat la luna august 2025, atunci se vor aplica noile cote de TVA. De asemenea, dacă în perioada precedentă lunii august 2025 a fost încasat un avans iar faptul generator al tranzacției intervine după data de 1 august 2025, atunci se va proceda la regularizarea cotelor de TVA. Cazul 4. Cotele de TVA și achizițiile intracomunitare Dacă discutăm despre achizițiile intracomunitare, nuanțele sunt mult mai ample cu privire la cotele de TVA aplicabile. În primul rând, dacă la celelalte tipuri de tranzacții regula generală era redată de faptul generator atunci când ne raportăm la aplicarea cotelor de TVA, de data aceasta intervine exigibilitatea TVA. Deci vom ține cont de aspectul exigibilității și nu de faptul generator. Astfel, conform art. 284 din cadrul Legii nr. 227/2015 privind Codul Fiscal, alin. (2), exigibilitatea taxei este asociată cu momentul emiterii facturii, la data emiterii autofacturii sau în ziua 15 a lunii următoare celei în care a intervenit faptul generator (în cazul în care nu au fost emise facturi sau autofacturi până la acel moment). În acest cadru, conturat de achizițiile intracomunitare, regula aplicării cotelor de TVA este redată de momentul exigibilității taxei. Cu alte cuvinte, cota care se aplică este cea în vigoare la momentul exigibilității TVA-ului. Reține! Atunci când discutăm despre identificarea cotei corecte de TVA asociată tranzacției efectuată de compania ta, de regulă, ne ghidăm după faptul generator. Acesta este reperul principal în ceea ce privește fixarea cotei corecte. Nu trebuie însă să omitem și situațiile care fac excepție de la regulă, și anume, cele în care, ținem cont de cota de TVA de la data exigibilității atunci când trebuie să stabilim corect cotele de TVA aplicabile tranzacției. Cazul 5. Același spectru, o altă nuanță Poate lecturezi acest articol doar din postura unei persoane fizice, care intenționează să îmbrace în viitorul apropiat și ,,haina antreprenorului”. Și chiar dacă deja ești în această postură, ești afectat de aceste modificări în dublu sens: atât ca deținător de afacere, cât și ca persoană fizică. Dacă din prima poziție, gestionarea problematicii este asistată de o serie de specialiști din cadrul companiei tale (atât informaticieni sau furnizori de soluții digitale cât și specialiști în domeniul financiar-contabil și fiscal), a doua postură îți conferă autonomie în ceea ce privește adresarea corectă a acestor schimbări. Unul dintre efectele de impact ale majorării cotelor de TVA asupra persoanelor fizice este redat de creșterea prețurilor. De asemenea, creșterea impozitelor și taxelor reprezintă un alt aspect cu impact major manifestat asupra persoanelor fizice. În aceeași manieră, situația este nuanțată și de scăderea puterii de cumpărare precum și de modificări în obiceiurile de consum al populației. Iată dar o simplă modificare cu impact multiplu asupra întregului mediu economic. Tips&Tricks pentru asigurarea liniarității procesului de acomodare la noile cote de TVA Orice schimbare mai complexă lansată în spațiul economic trebuie adresată cu cele mai eficiente instrumente. Astfel de schimbări impun reconfigurarea parametrilor de funcționalitate ai unui soft de gestiune a datelor financiar-contabile a companiei alături de modificări legislative de substanță. Modificarea cotelor de TVA manifestă rezonanță în dublu sens: pe de-o parte discutăm despre modificările de natură tehnică din cadrul aplicației, iar pe de altă parte discutăm despre recadrarea operațiunilor de cumpărare și de vânzare funcție de noile cote de TVA. Cu privire la prima parte a problematicii, prin intermediul blog-ului nostru vei regăsi indicații raportat la actualizarea cotelor de taxă pe valoare adăugată în cadrul aplicației: https://facturis-online.ro/optiuni-noi/modificare-automata-cote-de-tva-in-programul-facturis-online-2.html. Pentru a gestiona eficient schimbarea redată de modificarea cotelor de TVA aplicabile tranzacțiilor derulate de către compania ta, ține cont de următoarele sfaturi: #1 discută cu furnizorul programului informatic de facturare sau de contabilitate pentru a stabili imaginea completă a noului cadrul legislativ redat de modificarea cotelor de TVA. O astfel de discuție între antreprenor-contabil-informatician este vitală pentru clarificarea direcțiilor de acțiune în ceea ce privește delimitarea modificărilor legislative, indiferent de specificul acestora. Modificarea cotelor de TVA este genul de schimbare care impactează instant (de la momentul apariției) activitatea derulată de tine, aspect care te responsabilizează în sensul prioritizării discuțiilor privind fluidizarea procesului de modificare a cotelor de TVA; #2 analizează tabloul tranzacțiilor derulate de tine. Chiar dacă pare un lucru lipsit de importanță și desconsiderat de către antreprenori pe motiv că aceștia cunosc foarte bine specificul afacerii lor, totuși este bine să nu cazi în capcana superficialității și să analizei tipul de operațiuni realizate pentru a cunoaște specificul acestora în vederea raportării corecte la aspectul TVA-ului. Există o serie de spețe de care trebuie să ții cont cu privire la tranzacțiile în derulare raportat la cadrarea corectă a acestora în ceea ce privește aplicarea cotelor de TVA. #3 aplică cu celeritate planul de acțiune conturat. Un aspect important de care trebuie să ții cont este legat de aplicarea instantă a planului de acțiune conturat în sfera conformării fiscale. Pentru e evita haosul legislativ și incertitudinea fiscală și financiară este indicat să respecții aceste direcții generale și să pui în aplicare planul conceput la momentul oportun astfel încât diversele sincope în derulare să fie soluționate în timp util. Modificările legislative surprinse prin intermediul legii austerității manifestă impact semnificativ asupra laturii financiar-contabile și fiscale a companiei tale. Provocarea conformării legislative și fiscale poate fi eficient gestionată prin acțiuni clare, oportun implementate și customizate funcție de specificul activității companiei tale.   Referințe principale de informare Codul fiscal din 8 septembrie 2015 (Legea nr. 227/2015), Publicat în Monitorul Oficial nr. 688 din 10 septembrie 2015 Alexandru Boiciuc, Cum îți dai seama ce cotă de TVA trebuie să aplici tranzacțiilor în derulare, în contextul schimbărilor de la 1 august, material în format electronic, disponibil la adresa: https://www.avocatnet.ro/articol_69988/Cum-i%C8%9Bi-dai-seama-ce-cot%C4%83-de-TVA-trebuie-s%C4%83-aplici-tranzac%C8%9Biilor-in-derulare-in-contextul-schimb%C4%83rilor-de-la-1-august.html. Legea nr. 141 din 25 iulie 2025 privind unele măsuri fiscal-bugetare, Publicat în Monitorul Oficial nr. 699 din 25 iulie 2025.
0

Ofertă: Contabilitate dedicată afacerii tale + Program Profesional de Facturare Gratuit

În afaceri, soluțiile integrate sunt cele mai avantajoase și fac diferența între un antreprenor copleșit și un antreprenor care își simplifică viața. Indiferent de mărimea afacerii tale, fie că ești la început de drum sau ești deja o companie mare pe piață, un element esențial în orice business îl reprezintă contabilitatea acestuia. Astfel, relația cu contabilul tău trebuie să fie o relație de parteneriat, în care să existe obligatoriu comunicare și încredere, deoarece un contabil bun detectează atât neregulile cât și oportunitățile, protejându-ți astfel afacerea. Oferta noastră combină două elemente absolut necesare pentru tine, și anume: achiziționarea serviciilor profesionale de contabilitate de la partenerul nostru JustIdeas și, ca bonus, programul de facturare Facturis Online 100% gratuit, pe toată durata colaborării cu aceștia. Serviciul profesional de contabilitate de la JustIdeas îți asigură o evidență contabilă completă, adaptată domeniului tău de activitate (verificare și înregistrare documente contabile, depunerea corectă a declarațiilor fiscale, rapoarte periodice), dar și consultanță fiscală prin care vi se oferă răspuns rapid la nevoi și o comunicare transparentă. Programul Facturis Online complet gratuit! Bonusul gratuit, oferit clienților JustIdeas (pe toată durata prestării serviciilor de contabilitate), îl reprezintă programul de facturare Facturis Online, un program performant de facturare, care poate include, în funcție de nevoi și modulul de gestiune stocuri + modulul de conturi bancare, adică o economie reală pentru afacerea ta de până la 800 lei fără tva / an / punct de lucru. De ce merită această ofertă? În loc să plătești separat un abonament anual, nu plătești nimic în plus și beneficiezi de toate funcționalitățile unui program performant de facturare - Facturis Online - și ai și propria echipă de experți contabili care îți administrează afacerea. Alegând această ofertă integrată între contabilitate și facturare, vei fluidiza modul de lucru, vei avea o situație financiară în timp real și ai siguranța că administrarea afacerii tale devine o joacă. Ce trebuie să faci pentru a beneficia de oferta noastră? Simplu! Îi contactezi pe cei de la JustIdeas, vezi oferta lor personalizată pentru afacerea ta și începem colaborarea! Din acel moment, tu vei economisi bani, vei câștiga timp și liniște, având alături de tine doi parteneri de încredere!
0

Ce se modifică în sfera TVA-ului și cum poți gestiona eficient marea schimbare? Episodul I

Pași spre aprofundare pentru creșterea gradului de conformare fiscală. Presa, televiziunea, rețelele sociale, comunități de antreprenori și specialiști au fost focusați intens în ultimele zile pe noile reforme fiscal-bugetare lansate în spațiul autohton. Interesul crescut este real justificat dacă ne gândim la impactul generalizat și la incidența pe termen lung a acestora, atât asupra individului cât și asupra companiilor. Pe această direcție, viitorul afacerilor pare așezat sub cupola incertitudinii. Această plasare a afacerilor pe nisipuri mișcătorare induce debusolarea antreprenorilor și îngreunează procesul de înaintare, reducând astfel vizibilitatea. Elemente în prezența cărora viața de antreprenor se complică adesea. Nu putem să intrăm direct în focusul subiectului principal al acestui material, și anume explorarea noilor direcții urmate de una dintre cele mai importante aspecte ale vieții afacerilor, și anume taxa pe valoare adăugată, fără să punctăm principalele schimbări ce vor trasa o altă traiectorie afacerilor autohtone. Ultimele cadre pe fondul cărora afacerile și-au derulat activitatea au fost marcate de reforme fiscal-bugetare consistente care manifestă răsunet peste viitorul afacerilor. Deși inițial doar sub cupola propunerilor, legea austerității a fost lansată oficial în spațiul legislativ, vineri, 25 iulie 2025. Punctual, este vorba despre Legea nr. 41 din data de 25 iulie 2025 privind unele măsuri fiscal-bugetare. Printre principalele modificări vizate de aceasta se numără: Pe scurt! Repere principale ale noilor reforme fiscal-bugetare Care este reperul principal de care ținem cont în procele tranzacționale atunci când stabilim cota de TVA aplicabilă? Cazul 1. TVA-ul și facturile emise pentru prestări de servicii care determină decontări sau plăți succesive Cazul 2. TVA-ul și facturile emise pentru servicii prestate în mod continuu Cazul 3. TVA-ul și facturile emise pentru prestarea serviciilor de printare, personalizare, gravare Repere principale ale noilor reforme fiscal-bugetare #1 modificarea cotei privind impozitul pe dividende. De departe una dintre modificările de impact pentru mediul de afaceri a fost cea redată de modificarea cotei de impozitare a impozitului pe sursa principală de venit a antreprenorului, și anume dividendul. Creșterea acestuia de la 10% cât este la momentul actual, la 16%, propus pentru anul 2026, produce tulburare în rândul antreprenorilor. Pentru relevarea aplicabilității acestui aspect conferim următorul exemplu practic, din viața afacerilor: Dacă sunt distribuite acționarilor în anul 2025 dividende nete în valoare de 2574 (valoarea netă a salariului minim actual), atunci acesta va achita un impozit de 286 de lei (valoarea rezultă din înmulțirea sumei nete cu coeficientul de 1,11. Acest coeficient a fost obținut din raportarea valorii de 100 la 90, unde 90 reprezintă diferența dintre 100 și procentul de impozit pe dividende aplicabil-10%). Dacă ne raportăm la aceeași valoare, de 2574 de lei, și aplicăm cota procentuală propusă de la 1 ianuarie 2026, și anume cea de 16%, atunci vom obține un impozit de 490 de lei (valoarea rezultă din înmulțirea sumei nete cu coeficientul de 1,19. Acest coeficient a fost obținut din raportarea valorii de 100 la 84, unde 84 reprezintă diferența dintre 100 și procentul de impozit pe dividende aplicabil-16%). În această manieră, se remarcă o creștere a impozitului de cca. 70%. Iată așadar o creștere semnificativă, transpusă la nivelul acestui impozit ca modificare ce se va implementa începând cu anul viitor. Aceste modificări afectează în manieră directă persoanele juridice, dar și persoanele fizice, prin prisma incidenței CASS asupra veniturilor din dividende obținute de către persoanele fizice. Practic, este o povară fiscală cu dublă valență. O altă modificare este reprezentată de eliminarea exceptării unor categorii de persoane fizice de plata contribuției de asigurări sociale de sănătate (CASS), aspect care de asemenea a produs o serie de inconveniente în cadrul mediului economic. Noi reguli legate de impozitarea veniturilor din pensii, impozitarea veniturilor din jocuri de noroc ori alte aspecte de reformă care fac obiectul austeritărții fiscal-bugetare marchează viitorul afacerilor autohtone și a populației generale. Una dintre cele mai importante modificări, ce manifestă impact atât asupra proceselor tranzacționale dintre companii cât și asupra consumatorului final este cea legată de modificarea cotelor de TVA începând cu data de 1 august 2025. Aspectele legate de modificarea cotelor de TVA începând cu luna august a anului 2025, au fost deja transpuse la nivelul Legii nr. 227/2015 privind Codul Fiscal. Pentru actualizarea noilor cote ale taxei pe valoare adăugată, te invităm să urmărești următorul tabel care surprinde noutățile în acest spectru: Procent actual Procent aplicabil până la data de 1 august 2025 Cota standard 21% 19% Cota redusă 11% 5%, 9% Modificarea cu două puncte procentuale a cotei TVA-ului și dispariția cotei de 5% se răsfrâng asupra manierei de raportare la tranzacțiile derulate între companii dar și la cele care vizează relația companie-persoană fizică. Deoarece aplicarea noilor cote aduce multă incertitudine asupra manierei de raportare la tranzacțiile comerciale derulate, dorim să aducem câteva clarificări punctuale în ceea ce privește această problematică, prin răspunsul concret la următoarele întrebări: Care este reperul principal de care ținem cont în procele tranzacționale atunci când stabilim cota de TVA aplicabilă? Referitor la cota de TVA aplicabilă operațiunilor, aceasta este corelată la cea care este în vigoare la momentul prestării serviciilor, livrării bunurilor ori executării lucrărilor. În acest sens, cota de TVA aplicabilă asupra tranzacției este cea valabilă la momentul transferului dreptului de proprietate sau a posibilității utilizării de către cumpărător a bunului tranzacționat, în calitate de proprietar. Practic, reperul corect în ceea ce privește identificarea cotei corecte de TVA este corelat la faptul generator. Evident, lucrurile nu pot să fie atât de simple, mai ales într-un spectru conturat de complexitate așa cum este cel dictat de către taxa pe valoare adăugată. Există așadar anumite excepții în care reperul aplicării cotei de TVA este data exigibilității. Pentru a contura situațiile de excepție cu privire la aplicarea cotelor de TVA în ceea ce privește facturarea vom ilustra mai jos câteva cazuri concrete, punctuale care să te ghideze în ceea ce presupune această problematică. Cazul 1. TVA-ul și facturile emise pentru prestări de servicii care determină decontări sau plăți succesive Facturile emise pentru livrarea de bunuri, prestarea de servicii ori executarea de lucrări începând cu data de 1 august (care consemnează ca dată a emiterii 1 august sau o dată ulterioară acesteia), vor face obiectul cotei de TVA aplicabile începând cu data de 1 august 2025. Astfel, dacă prestezi un serviciu de consultanță fiscală pentru un client din România, factura fiind emisă la data de 4 august 2025, atunci va fi consemnată cu cota de 21%. Practic, baza teoretică pentru acest exemplu este redată de momentul acceptării serviciului prestat de către cumpărător, și anume, în cazul nostru, 4 august 2025. Un exemplu și mai concret este redat prin intermediul art. 281, alin. (7) din cadrul Legii nr. 227/2015 privind Codul Fiscal, unde apar specificații legate de faptul că serviciile de consultanță, montaj, construcții, cercetare, expertiză ,,sunt considerate efectuate la data la care sunt emise situații de lucrări, rapoarte de lucru, alte documente similare pe baza cărora se stabilesc serviciile efectuate sau, după caz, în funcție de prevederile contractuale, la data acceptării acestora de către beneficiari.” Astfel, în situația în care acestea sunt acceptate în luna august, vor fi facturate cu cota de 21%. Cazul 2. TVA-ul și facturile emise pentru servicii prestate în mod continuu Deci, în primul caz, atunci când avem de emis o factură pentru diverse servicii legate de consultanță, cercetare, expertiză unde sunt prezente decontări sau plăți succesive, cota de TVA aplicabilă va fi cea existentă în vigoare la data acceptării de către client a situației de lucrări sau data emiterii acesteia. Dacă acesta acceptă situația de lucrări în luna data de 4 august, cota aferentă va fi de 21%. Considerăm acum cazul unui serviciu prestat în manieră continuă. De exemplu, dacă prestezi servicii de telefonie către un client, acestea se vor factura cu cota de TVA în vigoare la momentul plății consemnată în cadrul contractului. Dacă nu există un astfel de contract, atunci se va ține cont de cota în vigoare la data emiterii facturii, astfel, conform articolului 281, alin. (8): ,,se consideră că livrarea de bunuri/prestarea de servicii este efectuată la fiecare dată prevăzută în contract pentru plata bunurilor livrate/serviciilor prestate sau, în lipsa unei astfel de prevederi contractuale, la data emiterii unei facturi, dar perioada de decontare nu poate depăși un an.” Dacă plata serviciilor este în luna august, atunci se va factura cu noile cote de TVA. Cazul 3. TVA-ul și facturile emise pentru prestarea serviciilor de printare, personalizare, gravare Cele două tipuri de servicii specificate mai sus au făcut subiectul unor situații distincte atunci când vine vorba despre tipologia acestora și maniera puțin diferită de raportare atunci când vine vorba despre aplicarea cotei de TVA asupra tranzacției derulate. Practic, am discutat despre serviciile care determină decontări sau plăți succesive, respectiv despre serviciile prestate în mod continuu. Pentru celelalte categorii de servicii, se ține cont de regula generală legată de aplicabilitatea TVA-ului, și anume: cota TVA aferentă datei faptului generator, așa cum este precizat în cadul art. 281, alin. (1) din cadrul Codului Fiscal: ,,Faptul generator intervine la data livrării bunurilor sau la data prestării serviciilor, în conformitate cu regulile stabilite de prezentul articol.” Raportat la exemplu nostru, cu privire la prestarea serviciilor de printare, personalizare, gravare, dacă acestea au loc după data de 1 august, atunci factura va fi întocmită prin aplicarea cotelor în vigoare după această dată. Noile cote de TVA impuse de la data de 1 august 2025 au produs o oarecare debusolare în rândul antreprenorilor și a populației în general. Pe de-o parte, antreprenorii trebuie să-și reconfigureze traseul în ceea ce presupune customizarea programelor de facturare cu noile cote de TVA și mai apoi recalibrarea manierei de raportare la tranzacțiile efectuate funcție de o serie de reguli din sfera aplicabilității acestui impozit. Nu este un traseu tocmai facil, însă cu perseverență și informare continuă, conformarea fiscală este mult mai ușor de atins. Fiecare antreprenor este responsabil de aplicarea customizată a prevederile în vigoare precum și a informațiilor transmise prin intermediul acestui material, ținând cont specific de o serie de parametrii particulari ai afacerii derulate. informațiilor doar la cererea organelor de control, experiența antreprenorilor în această direcție nu este foarte bogată.   Referințe principale de informare Codul Fiscal din 8 septembrie 2015 (Legea nr. 227/2015), Publicat în Monitorul Oficial nr. 688 din 10 septembrie 2015. Botar Claudia-Florina, Buletin de informare fiscal-bugetară. Elemente de interes pentru viitorul afacerii tale. Episodul I, material în format electronic, disponibil la adresa: https://universulfiscal.ro/buletin-de-informare-fiscal-bugetara-elemente-de-interes-pentru-viitorul-afacerii-tale-episodul-i/.
0

Modificare automată cote de TVA în programul Facturis Online

Din 19%  în 21% și respectiv din 5% sau 9% în 11% Începând cu 01.08.2025 se modifică cotele de TVA, motiv pentru care am adăugat/configurat automat în program, în Nomenclatorul de Cote de TVA, noile cote de 11% și 21%. De asemenea, am pregatit și o procedură automată de modificare în noile cote, pe care o poți apela în 2 moduri diferite, și anume: După data de 01.08.2025 00:00:00 îți va aparea un mesaj la intrarea în aplicație, care te va întreba dacă dorești modificarea automată a cotei de TVA din Configurare – Date Firmă și a cotelor de TVA din Nomenclatorul de Produse. Dacă răspunzi afirmativ, cotele de TVA se vor modifica în mod automat, peste tot. Dacă nu dorești să faci această procedură de modificare imediat și vrei să apelezi la această modificare oricând, la o dată ulterioară sau anterioară datei de 01.08.2025, ai la dispoziție butonul de Modificare Cote de TVA din meniul Configurare – Date Firmă, prin care poți să modifici cotele de TVA când dorești. ATENTIE!!! Această modificare de cotă a TVA-ului, trebuie realizată după ce ați terminat de facturat pe luna iulie 2025. După modificarea cotei de TVA în 21%, orice factură emisă după modificare, cu luna iulie 2025, va trebui modificată manual cu cota de TVA de 19%. Operatiunea de modificare a cotelor de TVA, poate fi facută și manual, prin modificarea cotei de TVA principală, din meniul Configurare – Date Firmă, din 19% în 21% și folosind apoi funcția de Modificare Produse în masă, disponibilă în Nomenclatorul de Produse: Ce trebuie să mai fac după configurarea și modificarea noilor cote de TVA? 1. Modificare prețuri produse In primul rând, trebuie să verifici dacă trebuie să modifici sau vrei să modifici și prețurile din Nomenclator. Exemple de cazuri când nu trebuie sau nu vrei să modifici prețurile din Nomenclator. De exemplu, dacă la vânzarea produselor/serviciilor, ai configurat în program ca preț de vanzare, prețul fară TVA și s-a modificat cota de TVA în 21%, iar tu dorești să păstrezi aceleași prețuri fară TVA (la care se va adăuga doar noul TVA de 21%), atunci nu trebuie să mai faci nimic. Ele se vor factura cu prețul de bază + noua cotă de TVA, caz în care prețurile îți vor crește cu 2%, adică diferența de TVA de la 19% la 21%. Un alt exemplu, în care nu trebuie să mai faci nimic este cel în care ai configurat ca preț de vanzare, prețul cu TVA și vrei să lași prețurile de vanzare a produselor/serviciilor ca și până acum (adică nu vrei să scumpești prețurile și alegi să suporți tu creșterea de TVA). În acest caz, produsele/serviciile se vor factura cu 21%, iar prețul final de vanzare va rămâne același, ca și până acum. Dacă vrei să modifici prețurile din Nomenclator, pentru a te ajuta cât mai mult posibil, ți-am pregătit un articol special cu opțiunile de care ai nevoie pentru orice modificări de prețuri în masă (adică selecție parțială sau totală):  vezi articol modificare prețuri. 2. Proces verbal de modificare prețuri Dacă folosești gestiunea stocurilor la prețul de vânzare cu TVA, atunci va trebui să faci un proces verbal de modificare de prețuri, după ce ai modificat cotele de TVA și prețurile în Nomenclatorul de Produse. Acest lucru se realizează foarte ușor din cadrul programului de gestiune stocuri Facturis Online,  cu doar câteva clickuri. Procedura de emitere a Procesului Verbal de Modificare de Prețuri, o puteți găsi în articolul următor: emitere automată proces verbal de modificare prețuri. 3. Casa de marcat Dacă folosești casă de marcat, atunci va trebui să schimbi cotele de TVA și în casa de marcat. În acest caz, trebuie să iei legătura cu cei de la casa de marcat pentru a te ajuta, fiecare casă având propriile setări.
0

Opțiuni de modificare prețuri în masă (selecție parțială sau totală)

Pentru o modificare rapidă și fără bătăi de cap a prețurilor din Nomenclatorul de Produse, începând cu 01.08.2025, o data cu schimbarea cotelor de TVA, am pregătit pentru tine câteva opțiuni salvatoare: 1. Modificare prețuri fără TVA Se intră în meniul Nomenclator - Produse se afișează/selectează produsele dorite și se apasă ca în imaginea alăturată pentru opțiunea de Modificare prețuri fără TVA: Se selectează prima opțiune de modificare prețuri fără TVA iar în a doua căsuță fie selectezi valorile predefinite (poți mări prețurile cu orice procent dorești 2%, 5% 10%), fie introduci de la tastatură valoarea dorită de tine. Poți aduna sau scădea prețul cu valorile dorite sau poți înmulți cu ce valori dorești. De exemplu, în imaginea de mai jos, se înmulțește prețul fără TVA cu 1.5506 2. Modificare prețuri cu TVA Aceeași procedură și pentru prețurile cu TVA. Atenție, aici prețurile cu TVA, după efectuarea calculului, acestea se vor rotunji la 2 zecimele. In plus aici există opțiunea de modificare (mărire) pret cu TVA, exact cu diferența dintre cota 19% și 21%. Mai exact, procedura scoate prețul fără TVA din prețul actual cu TVA folosind cota de 19% și apoi adaugă noul TVA de 21% (practic, se împarte prețul cu TVA la 1.19 și apoi se înmulțește cu 1.21, deci se inmulteste cu 1/1.19*1.21=1.0168067). 3. Rotunjește preț cu TVA Cu aceasta opțiune poți rotunji mai mult decât matematic aceste prețuri finale cu TVA. Astfel, ai opțiunea de a rotunji prețul cu TVA la cel mai apropiat 1, sau la cel mai apropiat 0.50 pentru ca prețurile tale de vanzare să arate elegant! De exemplu din prețul cu TVA de 1002.33 dacă selectezi opțiunea de rotunjire la cel mai apropiat 0.50 atunci prețul cu TVA se va modifica în 1002.50, sau dacă selectezi la cel mai aproiat 1 atunci se va modifica în 1002.00. Aici poți introduce și de la tastatură cea mai apropiată valoare dorită!!! -> opțiuni nelimitate!!! 4. Modificarea datelor produselor în masă Cu această opțiune, poți modifica cota de TVA, la toate produsele selectate, urmând pașii: Se selectează produsele dorite; Se apasă pe opțiunea de Editare produse în masă, ca în imaginea alăturată; După care, se selectează cota de TVA dorită și se apasă Modifică. Astfel, se va modifica cota de TVA pentru toate produsele selectate. Mai multe detalii despre modificarea cotei de TVA în 21%: Modificare automată cote de TVA în programul Facturis Online
0

Procesul Verbal de Modificare de Preț în contexul modificării cotei de TVA

După modificarea cotelor de TVA de la 01.08.2025, dacă ții gestiunea la prețul de vânzare cu TVA, va trebui să emiți și un Proces Verbal de Modificare de Preț. Cum emit automat din programul de gestiune stocuri Facturis Online acest Proces Verbal? Nimic mai simplu: Intri în meniul Documente Stoc și adaugi un nou Proces Verbal de Modificare de Preț. Apeși pe iconița de import date și apoi butonul de Importă produse cu stoc. Programul va calcula stocul și va afisa în Procesul Verbal doar produsele care au stoc și al căror preț de vânzare cu/fară TVA, este diferit față de cel din valoarea stocului actual. Se emite procesul verbal și se printează pentru contabilitate! Mai multe detalii despre modificarea cotei de TVA în 21%: Modificare automată cote de TVA în programul Facturis Online
0

Raportul de gestiune zilnic

Raportul de gestiune zilnic.  Reperare informațională pe traseul antreprenorial Pe traseul antreprenorial, se remarcă o serie de indicatoare de staționare în dreptul diverselor concepte cu care orice antreprenor trebuie să intre în contact. Nu este un element de opționalitate, ci intră în sfera aspectelor obligatorii, a căror evitare atrage după sine o serie de situații discordante. Minighidul de îndrumare antreprenorială conturat sub egida pașilor de pătrundere în universul cunoașterii deține acest rol de ghidare a deținătorului de afaceri în lumea pragmatică a acestora. Precum am menționat și cu alte ocazii, nu este suficient să ne raportăm doar la noutăți și schimbări de natură legislativă. Este vital să cunoaștem întreg aparatul financiar-contabil raportat la rolul și aplicabilitatea fiecărui document financiar-contabil ce consemnează activitatea companiei pe parcursul unei perioade de referință. Clarificarea acestor aspecte facilitează traseul antreprenorial și pătrunderea sensului proceselor de afaceri. Episodul de astăzi aduce în interesul antreprenorului documentul Raport de gestiune. Ce reprezintă raportul de gestiune, care este utilitatea și aplicabilitatea acestuia și cum reperăm acest document pe traseul digitalizării fiscale? Toate aceste aspecte vor fi evidențiate în cele ce urmează. Pe scurt! Ce reprezintă Raportul de gestiune și cum ne raportăm la momentul actual la utilitatea practică a acestuia? Cum ne raportăm la întocmirea raportului de gestiune zilnic? Care sunt principalele elemente cuprinse prin intermediul raportului de gestiune zilnic? Cum se preiau informațiile principale din cadrul documentelor justificative în cadrul raportului de gestiune zilnic? Exemplu concret pentru clarificare. Maniera de întocmire a raportului de gestiune pentru un magazin care comercializează produse nealimentare Ce reprezintă Raportul de gestiune și cum ne raportăm la momentul actual la utilitatea practică a acestuia? Așa cum îi este denumirea, raportul de gestiune zilnic reprezintă o situație sintetică a intrărilor și ieșirilor de stocuri înregistrate pe parcursul unei perioade de referință. Practic, este o imagine a stocurile oglindită de cele două elemente, care reprezintă o pârghie de verificare a operațiunilor înregistrate în evidența operativă a acestor tipuri de elemente patrimoniale. Așa cum am menționat și cu alte ocazii, este important să identificăm poziționarea acestor documente și la nivelul normelor legislative. Principalul act normativ ce reglementează aspectele legate de documentele financiar-contabile, sub aspectul normelor generale de întocmire și a celor specifice, nu aduce precizări asupra raportului zilnic de gestiune. La o scurtă căutare în cadrul Ordinului 1802 pentru aprobarea Reglementărilor contabile privind situațiile financiare anuale individuale și situațiile financiare anuale consolidate vom constata faptul că nici acest act normativ nu cuprinde în manieră directă aspecte legate de raportul de gestiune zilnic. Unul dintre actele normativ care face totuși trimitere la aspectele conceptuale legate de raportul de gestiune este reprezentat de Ordinul 126/2016 pentru aprobarea Regulilor și Politicilor contabile din cadrul Ministerului Afacerilor Interne. Nu este neapărat un punct de reper foarte elocvent, având în vedere faptul că acest act normativ reglementează specific maniera de organizare a contabilității în cadrul unei instituții publice, însă putem să ne ghidăm după acest reper. Astfel, potrivit acestui act normativ, raportul de gestiune reprezintă documentul care asigură evidența și concordanța dintre evidența primară și contabilitate. Practic, pe baza acestui document se realizează corelarea datelor cuprinse prin intermediul evidenței operative cu cele care sunt înregistrate în contabilitate. Cum ne raportăm la întocmirea raportului de gestiune zilnic? Raportul de gestiune zilnic se întocmește, precum îi este denumirea, cu o regularitate zilnică. Acesta se întocmește în două exemplare, unul se predă departamentului financiar-contabil, iar celălalt exemplar se păstrează la locul de organizare a gestiunii. Raportul de gestiune se întocmește de regulă pentru persoanele juridice care organizează comerțul cu amănuntul. Alături de utilizarea aparatului de marcat electronic fiscal, întocmirea raportului de gestiune sunt două elemente principale ce definesc comerțul cu amănuntul. Care sunt principalele elemente cuprinse prin intermediul raportului de gestiune zilnic? Printre principalele elemente cuprinse de către raportul de gestiune zilnic se identifică o serie de elemente. Practic, noi trebuie să ne asigurăm asupra faptului că acest document cuprinde următoarele aspecte legate de structură: denumirea companiei, nr. curent al operațiunii, numărul documentului care produce modificări în statului stocurilor (intrare sau ieșire a stocului), sold precedent, totalizarea intrărilor+sold, total ieșiri+vânzări, sold final. Cum se preiau informațiile principale din cadrul documentelor justificative în cadrul raportului de gestiune zilnic? Așa cum menționam anterior, raportul de gestiune zilnic se întocmește pe baza informațiilor preluate din cadrul documentelor justificative care atestă intrarea stocurilor de marfă de exemplu, și ieșirea acestora din gestiune. De exemplu, unul dintre documentele care stă la baza întocmirii raportului zilnic de gestiune este nota de recepție care surprinde aspecte legate de intrarea bunurilor în cadrul entității. Raportul de gestiune zilnic este conceput sub formă tabelară, delimitată de cele două tipuri de operații realizate în legătură cu stocurile, și anume: intrări și ieșiri. Intrările de marfă, pe baza notei de recepție, sunt comensurate în prima parte a acestui tabel. Vom specifica astfel, numărul și data aferente notei de recepție, explicația în ceea ce privește operațiunea de intrare, și valoarea totală a a achiziție consemnată sub aspectul prețului înregistrat în cadrul NIR în ultimele coloane. Exemplu concret pentru clarificare. Maniera de întocmire a raportului de gestiune pentru un magazin care comercializează produse nealimentare Considerăm exemplu ipotetic al unui companii a cărui cod CAEN este relaționat la organizarea comerțului cu amănuntul în magazine nespecializate, cu vânzare predominantă de produse nealimentare. Societatea nu este plătitoare de taxă pe valoare adăugată. Pe data de 10 iulie, aceasta primește în gestiune jucării în valoare de 40 de lei, pe baza facturii primite prin intermediul RO e-factura de la partenerul X. Societatea noastră va întocmi, pe baza facturii primite nota de recepție și constatare de diferențe. Astfel, nota de recepție și constatare de diferențe întocmită de către compania noastră, va avea următoarele elemente de identificare: elementele de identificare ale companiei care primește în gestiune bunurile, numărul și data notei de recepție (nr. 47 din data de 10 iulie 2025): Nota de recepție nr. 47 din data de 10.07.2025 la factura nr. 1256 din data de 10 iulie 2025 scadentă la data de 10 august 2025 în valoare de 390 de lei. Subsemnații……, membrii ai comisiei de recepție am procedat la recepționarea valorilor materiale furnizate de Y SRL, având ca document de însoțire a mărfii…….constatându-se următoarele: Nr. crt. Denumirea mărfii UM Cantitate recept. Val. la preț de cumpărare Val. la preț de vânzare cu adaos Val. la preț de vânz. incl. TVA Preț unitar Valoare Adaos % Preț unitar Valoare PU (col. 8 +TVA) Valoare 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 1 Jucării de pluș BUC 10 4 40 50 6 60 - - Iată așadar un extras al notei de recepție, care va sta la baza întocmirii raportului de gestiune zilnic. Mai jos vei regăsi concret maniera de completare a acestuia: Compania: Y SRLGestiunea: G1-Magazin amănunt RAPORT DE GESTIUNEÎn perioada 01.07.2025-31.07.2025 Nr.crt. Data act Număr act Fel act Explicația Mărfuri Ambalaje Intrări Ieșiri Intrări Ieșiri 1 01.07.2025 Sold inițial 1250 2 10.07.2025 47 NIR Recepție marfă conform facturii nr. 1256 60 Sold final la data de 10.07.2025 1310 Iată așadar un fragment din cadrul raportului de gestiune zilnic conturat pe baza notei de recepție prezentată anterior. În ceea ce privește imaginea documentului pe fundalul digitalizării fiscale, acesta nu suport modificări de substanță, rolul și scopul utilizării lui fiind neschimbate.   Referințe principale de informare Ordinul nr. 126 din 19 august 2016 pentru aprobarea Regulilor și politicilor contabile în cadrul Ministerului Afacerilor Interne, Publicat în Monitorul Oficial nr. 676 din 1 septembrie 2016.
0

Fișa de magazie sau Fișa de produs?

Mapare conceptuală și incidența asupra activității comerciale Atunci când așezi pe piedestalul activității economice a afacerii tale ipostaza comercială a acesteia privită din multiple unghiuri, o serie de concepte specifice vor ieși în contrast. Gradul de familiarizare a antreprenorilor cu unele dintre aceste concepte, fenomene, procese este semnificativ crescut de vreme ce altele nu se bucură de acest privilegiu. Totuși, și unele și celelalte trebuie să își găsească locul în cadrul manualului de navigare a antreprenorului prin ceea ce propune lumea afacerilor. Rolul nostru este să sporim nivelul de cunoaștere a antreprenorilor în sfera conceptelor economice, pentru ca traseul antreprenorial să fie presărat nu doar cu bune intenții ci și cu acțiuni potrivite. Toate aceste eforturi sunt ghidate de un scop comun: creșterea nivelului de conformitate financiar-contabilă și fiscală. Practic, seria de materiale conturate sub egida manualului antrprenorial vine să întâmpine nevoile reale de informare ale antreprenorilor. În vizorul antreprenorilor sau deopotrivă a contabililor, nu trebui să se situeze doar noutățile legislative, ci și diverse concepte de bază cu care operează aceștia, legate de modul de întocmire a unui document, circuitul informațional al acestuia, utilitate și scop. Și dacă te gândești la faptul că deja ești familiarizat cu aceste aspecte, precum ai aflat deja și din cadrul materialelor anterioare, unele documente suferă diverse nuanțe pe fondul reformării aspectelor fiscale din sfera afacerilor prin impactul manifestat ca urmare a apariției paradigmelor digitalizării fiscale. Elementele de fond ale documentelor nu au suferit modificări, regulile privind completarea rămân neschimbate. Diferă însă nuanțele structurale ale documentelor, modul în care circulă acestea. Reminder! Deși am discutat adesea despre impactul implementării sistemului RO e-factura asupra circuitului documentului justificativ denumit factură și care face obiectul principal al platformei, reamintim faptul că regulile circuitului informațional al acestui document justificativ a cunoscut alte nuanțe în noile cadre trasate de digitalizarea prin RO e-factura. Astfel, deși odinioară, factura este predată direct cumpărătorului, fie în format tipizat, fie în format listat din cadrul sistemului informatic, acum, aceasta se descarcă din cadrul platformei RO e-factura, disponibilă prin intermediul site-ului ANAF-ului, direct de către cumpărător, în formatul specific platformei RO e-factura. Pe scurt! Care este nuanța corectă în ceea ce privește denumirea documentului Fișa de magazie sau Fișa de produs? Ce este fișa de magazie? Care este maniera de înregistrare a datelor în cadrul fișei de magazie? Ce cuprinde concret fișa de magazie? Nuanțe ale fișei de magazie în contextul metodei de inventariere În cadrul cărei subsecțiuni ale raportării SAF-T sunt înscrise informații din cadrul fișei de magazie? Alte valențe ale fișei de magazie În cadrul acestui material, a venit rândul plasării pe piedestalul cunoașterii a documentului Fișa de magazie sau Fișa de produs. În primul rând dorim să ne oprim asupra denumirii corecte a documentului. Care este nuanța corectă în ceea ce privește denumirea documentului Fișa de magazie? Dacă ne raportăm la actele normative care reglementează aspectele legate de documentele financiar-contabile, și anume Ordinul 2634 privind documentele financiar-contabile alături de anexa corelată la Normele specifice de utilizare a documentelor financiar-contabile, și anume Anexa nr. 2, vom regăsi documentul analizat de noi sub sintagma Fișă de magazie. Codul asociat acesteia este 14-3-8. Așadar, denumirea oficială a documentului este Fișă de magazie. În manieră informată, antreprenorii pot utilia și denumirea de fișă de produs, însă nu regăsim în mod oficial această sintagmă în cadrul actelor normative. Ce este fișa de magazie? Fișa de magazie reprezintă un document din spectrul evidenței primare a companiilor, care reflectă aspecte legate de intrări, ieșiri și stocurile finale de bunuri materiale. Fișele de magazie sunt customizate funcție de locul de depozitare a valorilor materiale și funcție de felurile de materiale. Astfel, se întocmește câte o fișă de magazie pentru materialele ordonate pe grupe, conturi și subgrupe, sau în ordine alfabetică. Dacă deții valori materiale primite spre prelucrare de la terți sau în custodie, atunci va trebui să întocmești fișe de magazie distincte pentru aceste valori materiale. Evidența fișelor de magazie se ține separat de cele aferente propriilor valori materiale. Care este maniera de înregistrare a datelor în cadrul fișei de magazie? Înregistrările în cadrul fișei de magazie se realizează document cu document. Aceasta se întocmește într-un singur exemplar, în manieră sistematizată, conform aspectelor precizate mai sus. Informațiile cuprinse în cadrul fișei de magazie se completează de către gestionar sau persoana desemnată, în ceea ce privește aspectele legate de Intrări, Ieșiri și Stoc cu privire la materiale. Fișa de magazie este verificată ulterior de către personalul din cadrul departamentului financiar-contabil. Ce cuprinde concret fișa de magazie? Asemenea altor documente din sfera evidenței operative, fișa de magazie cuprinde o serie de elemente obligatorii din punct de vedere structural, și anume: Denumirea entității; Număr de pagină; Magazia; Materialul (produsul), sub aspectul atributelor legate de sortiment, calitate, marcă, profil, dimensiune; Preț unitar și unitatea de măsură; Data, numărul și felul documentului; Intrările de materiale (produse); Ieșirile de materiale (produse); Stocul final al materialelor (produselor); Data și semnătura de control. Acestea ar fi principalele elemente care trebuie să fie conținute de către documentul fișă de magazie. Nuanțe ale fișei de magazie în contextul metodei de inventariere Chiar dacă este un subiect de bază în contabilitatea primară a unei companii, fișa de magazie cunoaște diverse nuanțe în contexte dictate de prezența paradigmelor digitalizării fiscale. Acestea se concentrează în jurul metodei de inventariere, și anume metoda inventarului permanent ori metoda inventarului intermitent. Cu siguranță deja ești destul de familiarizat cu ceea ce presupune metoda inventarului permanent și cea a inventarului intermitent. Astfel, în cazul metodei inventarului intermitent se utilizează fișa de magazie care permite urmărirea stocurilor la nivelul evidenței operative. În schimb, dacă este utilizată cealaltă metodă de inventariere, și anume, metoa inventarului permanent, nu este obligatorie completarea fișei de magazie, întrucât evidența contabilă permite cunoașterea stocului în orice moment. Astfel documentul fișă de magazie cunoaște aceste valențe în contextul celor două metode de inventariere. Precum am discutat și în cadrul episoadelor care vizau paradigma RO e-SAF-T, cele două metode de inventar manifestă incidență asupra acestei raportări. Astfel, una dintre aceste declarații va cuprinde și aspectele înregistrate în cadrul fișei de magazie. În cadrul cărei subsecțiuni ale raportării SAF-T sunt înscrise informații din cadrul fișei de magazie? Pentru conturarea raportării RO e-SAF-T, vor fi utilizate și unele informații cuprinse prin intermediul fișei de magazie. De exemplu, în cadrul subsecțiunii Physical Stocks-MF.PS.12-Unit Price, este consemnat costul unitar folosit pentru evidența stocurilor pe baza informațiilor surprinse în cadrul fișei de magazie. Dacă identificăm variații ale prețului de la o perioadă de referință la alta, atunci acestea vor fi consemnate în cadrul acestor câmpuri așa cum sunt prevăzute în cadrul fișei de magazie. Dacă îți pui întrebări cu privire la eventuale modificări în structura și fondul fișei de magazie în contexte inovative precum RO e-SAF-T, trebuie să cunoști faptul că aceste elemente nu suportă modificări în noul cadru. Astfel, se ține cont de aceleași reguli privind completarea acestora, consemnate prin intermediul actelor normative. Alte valențe ale fișei de magazie Un alt rol important al fișelor de magazie este redat de către semnificația în fluxul informațional al inventarierii. Astfel, normele privind organizarea și efectuarea inventarierii elementelor de activ, capitaluri proprii și datorii aduce mențiuni asupra utilizării fișei de magazie pentru stabilirea rezultatelor inventarierii prin ,,compararea datelor constatate faptic şi înscrise în listele de inventariere cu cele din evidenţa tehnico-operativă (fişele de magazie)”. De asemenea, înainte de a fixa rezultatele inventarierii se procedează la o analiză a tuturor stocurilor produselor pe baza fișelor de magazie și a soldurilor din contabilitate pentru acele bunuri supuse inventarierii. Deci, documentul devine și un punct de reper pentru una dintre cele mai importante etape ale procedurii de inventariere, și cea care marchează finalitatea procesului. Tot în contextul inventarierii, ca o etapă ce asigură buna organizare a procedurii, se identifică bararea și semnarea fișelor de magazie, la momentul ultimei operațiuni de către comisia de inventariere. În același cadru, dacă membrii comisiei de inventariere sesizează faptul că anumite bunuri din gestiune nu sunt înscrise în cadrul fișelor de magazie sub aspectul intrării și a ieșirilor pe baza documentelor justificative, trebuie să dispună consemnarea acestora. Acestea ar fi câteva aspecte de bază în ceea ce privește fișa de magazie, noțiuni care trebuie să se regăsească în bagajul informațional al fiecărui antreprenor informat și dedicat pătrunderii semnificației economice a afacerii drulate.   Referințe principale de informare Ordinul nr. 2.861 din 9 octombrie 2009 pentru aprobare Normelor privind organizarea și efectuarea inventarierii elementelor de natura activelor, datoriilor și capitalurilor proprii, Publicat în Monitorul Oficial nr. 704 din 20 octombrie 2009. Întrebări frecvente și răspunsuri specifice schemei SAF-T, Document de asistență pentru pregătirea și depunerea Declarației informative D406 fișierul standard de control fiscal (SAF-T) Versiunea 1.2, București, aprilie 2022, material în format electronic, disponibil la adresa: https://static.anaf.ro/static/10/Anaf/Informatii_R/Intrebari_rasp_specifice_SAF-T_v_1_2_200422.pdf. Ordinul nr. 2.634 din 5 noiembrie 2015 privind documentele financiar-contabile, Publicat în Monitorul Oficial nr. 910 din 9 decembrie 2015.
0

Ce nu trebuie să omiți din postura de utilizator a sistemului RO e-SAF-T

Din seria Nu trebuie să…. Deși cu notă de negație regăsită încă de la primul contact cu titlul materialului, sunt anumite aspecte pe care realmente nu trebuie să le omiți din postura unei companii raportoare în sfera RO e-SAF-T. Seria Nu trebuie să…, adresează una dintrele cele mai elocvente nevoi ale unui antreprenor informat cu privire la focusul care trebuie direcționat spre anumite aspecte care nu sunt neapărat puse pe piedestalul paradigmelor digitalizării. De asemenea, lista cu aceste noțiuni din spectrul Nu trebuie să… poate fi un memento al oricărui utilizator al sistemului care dorește menținerea în spectrul relevanței fiscale. Pe bună dreptate, cea mai mare parte a antreprenorilor sunt ,,sufocați” de nenumărate modificări lansate cu o regularitate însemnată în spectrul derulării afacerilor, indiferent de domeniu, mărimea companiei ori alți parametri definitorii. Nimeni nu este scutit de obligativitatea conformării. De aceea, necesitatea informării devine o nevoie stringentă, care nu poate suporta amânare. Iata așadar, propunerea noastră pentru conturarea memento-ului Nu trebuie să…, relaționat la utilizarea sistemului și gestionarea paradigmei RO e-SAF-T. Nu trebui să… Uiți de faptul că fenomenul RO e-SAF-T este unul dintre cele mai consistente paradigme ale digitalizării fiscale și financiar-contabile a unei companii, a cărui apanaj asupra afacerii este semnificativ. În ultima perioadă de timp, și mai ales în cadrul lunii iunie a anului curent, racordarea afacerii la noutățile acesteia au fost un factor stresor cu multiple implicații asupra afacerilor din România. De altfel, un parametru de referință pentru antreprenorii a căror activitate se derulează în medii economice moderne. Nu trebuie să… Omiți importanța colaborării permanente cu persoane specializate în gestionarea schimbării de natură digitală pentru a menține ritmul schimbării și a păstra relevanța afacerii. Astăzi, în afara acestor parteneriate, schimbările digitale majore neadresate corespunzător de către factorii decizionali ai companiei pot reprezenta trigger-ul pentru ceea ce marchează finalitatea unei afaceri. Nu trebuie să… Uiți faptul că fișierul standard de control fiscal (SAF-T) se transmite de către contribuabili prin intermediul declarației informative D406 care prevede o structură predefinită, prevăzută în anexa nr. 2 a OPANAF nr. 1783/2021 privind natura informațiilor pe care contribuabilul trebuie să le declare prin intermediul fișierului SAF-T. Nu trebuie să… Te simți copleșit de dificultatea ori nuanțarea cerințelor de raportare cu privire la paradigma RO e-SAF-T. Deși, validată de către antreprenori drept una dintre cele mai complexe paradigme din sfera digitalizării fiscale, conformarea cu succes la cerințele acesteia este posibilă. Și dacă încă te întrebi cum anume poți naviga fără impedimente prin ceea ce propune o astfel de paradigmă a digitalizării fiscale, ei bine, pe baza resurselor puse în comun de către principalii factori decizionali ai afacerii din spectrul financiar-contabil și informatic. Nu mai este o noutate faptul că relația contabil-informatician este una dintre cele mai importante din cadrul unei companii, pe baza multiplelor implicații deținute asupra bunului mers al afacerii. În ceea ce privește aplicabilitatea RO e-SAF-T, aceasta este primordială. ,,Scanarea” cerințelor de raportare de către contabil, comunicarea acestora în termeni ușor de asimilat de către informatician și transpunerea cerințelor în limbaj informatic este un proces realizabil doar pe baza acestei colaborări constante dintre cele două personaje principale. Nu trebuie să… Omiți faptul că SAF-T expune toată povestea financiar-contabilă și fiscală a afacerii tale. Astfel, autoritățile fiscale și auditorii pot privi imaginea companiei tale, doar raportându-se la acest document complex. Privind partea plină a paharului, prin prisma transmiterii declarației informative D406 vei fi scutit de conturarea diverselor rapoarte necesare pentru derularea activității de audit ori de cea a unei inspecții fiscale, rapoarte solicitate de către auditori ori de către organele de control. Astfel, timpul investit pentru uniformizarea diverselor documente funcție de cerințele organelor fiscale ori a auditorilor este mult diminuat, pe baza apariției paradigmei RO e-SAF-T. Astfel, aceste informații care conturează paradigma RO e-SAF-T sunt preluate din cadrul sistemului software de gestiune a datelor financiar-contabile a companiei. Nu trebuie să… Uiți faptul că fișierul standard de control fiscal deține o anumită structură raportabilă pentru România, care este punctul de reper atunci când discutăm despre informațiile care trebuie surprinse prin intermediul acestuia. O comunicare țintită contabil și informatician va facilita procesul de asimilare a cerințelor de raportare. Formularul specific declarației D406 este pus la dispoziție pentru contribuabil prin intermediul site-ului ANAF, prin accesarea următorului link: https://static.anaf.ro/static/10/Anaf/Declaratii_R/406.html. Nu trebuie să… Uiți de ,,Ghidul contribuabilului pentru pregătirea și depunerea Declarației informative D406-Fișierul standard de control fiscal (SAF-T)”, disponibil la adresa: https://static.anaf.r o/static/10/Anaf/Informatii_R/SAF_T_Ghidul_D406_1712021.pdf. Acesta adresează o serie de aspecte cu privire la informații generale legate de această declarație, rolul și beneficiile acesteia asupra contribuabililor, obligații și contravenții, cadrul legal, sancțiuni, instrucțiuni pentru pregătirea fișierului și depunerea efectivă a acesteia etc. Nu trebuie să… Uiți de cei 3 pași principali de care trebuie să ții cont pentru pregătirea fișierului standard de control fiscal în vederea transmiterii spre ANAF, și anume: formarea fișierului în format xml de către sistemul informatic al utilizatorului, verificarea structurii corelațiilor pe baza regulilor de valiare lansate de către ANAF și generarea declarației ca format PDF care să aibă atașat fișierului xml validat din punct de vedere a regulilor specifice, semnat electronic. Un acrostih a celor 3 etape te poate ajuta să corelezi mai ușor pașii necesari pentru transmitere: FVG, Formarea fișierului, Verificarea fișierului, Generarea declarației. Nu trebuie să… Omiți faptul că, în situația în care nu utilizezi capabilitatea din Soft J, pusă la dispoziție prin intermediul site-ului ANAF, trebuie să te asiguri asupra faptului că, fișierul PDF respectă câteva reguli, legate de: mențiuni asupra CUI-ul declarantului, fără a include prefixul RO, mențiuni asupra anului de raportare pentru care se conturează declarația, precum și asupra lunii de raportare. De asemenea, discutăm despre tipul declarației transmise (inițială sau rectificativă), despre suma de control și versiunea declarației. Toate aceste aspecte trebuie surprinse prin intermediul fișierului PDF, dacă fișierul este generat programatic. Nu trebuie să… Transmiți declarația informativă D406 aferentă fișierului SAF-T, fără să atașezi fișierul xml și fără să o semnezi electronic cu un certificat digital calificat. De asemenea, nu trebuie să uiți de limita maximă admisă pentru acest fișier, altfel, în afara respectării acestui aspect, fișierul nu va fi acceptat pentru încărcare. Nu trebuie să… Treci cu vederea erorile care pot să apară la momentul încărcării fișierului RO e-SAF-T în portalul ANAF sau platforma eguvernare. Ce trebuie să faci este să verifici cauza erorii pe baza analizei documentului generat de programul ,,Validator”, fișierul SAFT.xml.err.txt. După identificarea erorii, trebuie să recurgi la corectarea acesteia și să generezi un nou fișier xml și apoi trebuie să reiei pașii privind transmiterea declarației. Dacă nu identifici nicio eroare de validare, vei semna electronic declarația și o vei transmite. Nu trebuie să… Uiți de faptul că perioada de timp disponibilă pentru transmiterea declarației D406 nu vizează strict ultima zi sau termenul limită prevăzut în cadrul calendarului obligațiilor fiscale. Astfel, punctul zero în ceea ce privește obligația de transmitere a declarației este prima zi calendaristică a lunii următoare perioadei pentru care obligația devine activă, până în ,,ultima zi a lunii care urmează perioadei pentru care se face raportarea.” Nu trebuie să… Uiți faptul că pe baza indexului de încărcare, te poți informa asupra stadiului procesării declarațiilor și formularelor depuse precum și asupra rezultatelor de procesare a acestora. Acest index apare pe recipisa declarației, ca urmare a transmiterii documentului către ANAF. Eventualele mesaje de validare, eroare, atenționare pot fi verificate și prin intermediul portalului SPV, la secțiunea Mesaje. De asemenea, stadiul rezultatelor procesării poate fi verificat prin interograre directă pe site-ul ANAF, pe baza indexului de încărcare. Nu trebuie să uiți faptul că… Dacă activitatea ta economică este mai amplă, definită de un număr mare de înregistrări financiar-contabile, modul de raportare la depunerea declarației trebuie să fie unul modal, adică pe baza conturării mai multor formulare D406, fiecare cu secțiuni sau subsecțiuni din declarația informativă, transmise succesiv de către tine pentru perioada de raportare specifică, până la termenul limită de transmitere. Practic, discutăm despre o raportare modală, adică procesul de raportare a datelor în mai multe părți. Evident, trebuie să ții cont de anumite reguli atunci când realizezi validarea fișierelor. Aceasta se realizează distinct pentru fiecare fișier în parte, pe baza unor reguli predefinite de validare. De exemplu secțiunea Header trebuie să fie prezentă în cadrul fiecărui fișier xml generat în vederea identificării contribuabilului care transmite declarația, perioada de raportare, aspectele surprinse prin intermediul fișierului. Materialul de mai sus, prezintă așadar câteva aspecte de care este bine să ții cont și să nu le omiți atunci când discutăm despre pregătirea fișierului xml în vederea raportării RO e-SAF-T. Așadar, au fost prezentate câteva aspecte din preambului Ordinului 1783/2021, aspecte suprinse de primele 3 anexe ale actului normativ. Cele cuprinse de către anexa 4 a Ordinului au fost prezentate în cadrul articolelor anterioare care adresează problematica RO e-SAF-T.   Referințe principale de informare Ordin nr. 1783 din 4 noiembrie 2021 privind natura informațiilor pe care contribuabilul/plătitorul trebuie să le declare prin fișierul standard de control fiscal, modelul de raportare, procedura și condițiile de transmitere, precum și termenele de transmitere și data/datele de la care categoriile de contribuabili/plătitori sunt obligate să transmită fișierul standard de control fiscal, Publicat în Monitorul oficial nr. 1073 din 9 noiembrie 2021.
0

Comerțul cu ridicata VS Comerțul cu amănuntul

Buletin de informare antreprenorială Rolul de antreprenor în viața companiei tale nu vine la pachet cu o listă predefinită de noțiuni cu incidență directă asupra proceselor de afaceri asupra cărora tu trebuie să deții controlul. Poziția aceasta te aduce în postura în care, responsabilitatea informării îți survine într-o procent semnificativ, cu scopul pătrunderii sensului aplicabilității diverselor concepte în existența ta antreprenorială. Poate părea un principiu dificil de asumat de către deținătorii de afaceri, însă în afara respectării lui, linia delimitării între reușită și eșec va fi foarte fină. Discutăm despre toate aceste aspecte pe un fond economic aflat în permanență în schimbare. Există de asemenea aspecte pe care trebuie să le cunoști la început de drum, respectiv, cele la care te raliezi pe parcursul derulării afacerii. Evident, este imposibil să cuprinzi toate aspectele dintr-o dată. Mai ales având în vedere complexitatea acestora și perioada scurtă de timp cu care acestea se reînnoiesc. De altfel, unele noțiuni se asimilează independent, de vreme ce altele sunt surprinse interdependent, în corelație cu alte fenomene, procese. În episodul de astăzi, dorim să aducem câteva clarificări, sub formă de buletin informațional antreprenorial pentru ceea ce reprezintă conceptele de comerț cu amănuntul și comerțul cu ridicata. Sunt într-adevăr aspecte care nu sunt foarte des puse sub conul de lumină, mai ales având în vedere circumstanțele de ultimă oră în ceea ce privește strădania antreprenorilor de a se conforma unor cerințe complexe privitor la paradigmele digitalizării fiscale. Totuși nu trebuie să omitem importanța familiarizării antreprenorilor și cu astfel de noțiuni importante. Așa cum menționam, manualul de instrucțiuni al antreprenorului nu vine la pachet odată cu dobândirea poziției de antreprenor și cu pătrunderea în spectrul derulării afacerilor. Conturarea acestuia se dovedește un proces de lungă durată a cărui start se identifică în momentul demarării afacerii și continuă până la momentul desființării acesteia. Două dintre conceptele fundamentale cu care interacționează afacerile pe parcursul derulării acestora și care trebuie consemnate în paginile manualului sunt reprezentate de comerțul cu ridicata și comerțul cu amănuntul. Ce reprezintă fiecare concept în parte și care este semnificația acestora pentru mediul de afaceri autohton, vei afla pe parcursul acestui material. Pe scurt! Comerțul cu ridicata VS comerțul cu amănuntul. Repere La ce se referă comerțul cu ridicata? La ce se referă comerțul cu amănuntul? Care sunt aspectele principale verificate de către organele competente în cadrul unui control efectuat la comercianții cu amănuntul? Pot să derulez concomitent cele două tipuri de comerț? Alte aspecte de interes cu privire la comerțul cu amănuntul Comerțul cu ridicata VS comerțul cu amănuntul. Repere Orice concepte corelate la sfera economică trebuie să manifeste rezonanță în cadrul actelor normative. Astfel, una dintre cele mai importante surse de documentare a antreprenorului și a persoanelor care gestionează activitatea financiar-contabilă a companiei și nu numai, este reprezentată de legi, norme, acte legislative. Principalul reper normativ atunci când discutăm despre cele două concepte relaționate la comerțul cu ridicata și comerțul cu amănuntul este Ordonanța nr. 99/2000 privind comercializarea produselor și serviciilor pe piață. Acest act normativ, a cunoscut de la momentul lansării în spațiul de business autohton o serie de 9 consolidări sau modificări aduse asupra elementelor de fond a acestuia. La ce se referă comerțul cu ridicata? Conform art. 4, lit. c) din cadrul Ordonanței nr. 99/2000, comerțul cu ridicata sau comerțul en gros reprezintă o activitate specifică unui comerciat care achiziționează produse în cantități mari sau în partide mari pentru a le revinde în cantități mai mici unor comercianți. Privit din altă perspectivă, în interiorul unei economii evoluate, comerțul cu ridicata reprezintă un stadiu în procesul circulației mărfurilor. Comerțul cu ridicata face parte de asemenea din ceea ce presupune un exercițiu comercial, definit prin intermediul Ordonanței anteriror menționate drept una sau mai multe activități de comercializare cu ridicata, cu amănuntul, de alimentație publică, de tip cash&carry, precum și a serviciilor derulate de către un comerciant. La ce se referă comerțul cu amănuntul (en-detail)? Art. 4, lit. d) din cadrul Ordonanței nr. 99/2000, fixează ideea conform căreia comerțul cu amănuntul sau comerțul în detaliu (en-detail) reprezintă activitatea comercială caracterizată de vânzarea produselor direct comercianților. În aceeași manieră ca și cealaltă formă de comerț, comerțul cu amănuntul reprezintă o formă a circulației mărfurilor ce caracterizează economia avansată. Asemenea comerțului cu ridicata, comerțul cu amănuntul este o componentă de bază a exercițiului comercial. Comerțul cu amănuntul este mai flexibil decât comerțul cu ridicata, prin prisma formelor multiple pe care acesta le ia în spațiul de afaceri. Una dintre formele complexe ale comerțului cu amănuntul este redată de comerțul ambulant, care presupune comercializarea cu amănuntul a produselor prin intermediul standurilor mobile, chioșcuri, rulote sau vehicule special amenajate. Care sunt aspectele principale verificate de către organele competente în cadrul unui control efectuat la comercianții cu amănuntul? Comerțul cu amănuntul este una dintre cele mai răspândite activități comerciale în spațiul de afaceri autohton. Astfel, este și cea mai expusă la diverse controale ale organelor fiscale. O primă chestiune de care trebuie să ții cont pentru a spori gradului de conformitate fiscală a afacerii tale cu amănuntul este legată de obligativitatea dotării cu aparat de marcat electronic fiscal. De asemenea, un element important, solicitat de către organele de control este redat de existența documentelor de proveniență pentru bunurile comercializate. Fără îndoială, una dintre cele mai importante obligații ale celor care derulează activități de vânzare în unități specifice comerțului cu amănuntul, este legată de utilizarea unui aparat de marcat electronic fiscal. Fiecare comerciant care derulează acest tip de comerț trebuie să se ralizeze prevederii legislative legate de această obligativitate. De asemenea, AMEF-ul trebuie să fie obligatoriu conectat online la serverele ANAF. Pot să derulez concomitent cele două tipuri de comerț? Una dintre întrebările antreprenorilor atunci când discutăm despre cele două tipuri de activitate comercială este corelată la desfășurarea celor două tipuri de comerț sub aceeași structură de vânzare. Practic, structura de vânzare este definită drept spațiul desfășurării a unuia sau a mai multor exerciții comerciale. Iată, de această dată operăm cu o serie de noțiuni ce vizează în manieră directă comerțul, practic, instrumentul de lucru al unui antreprenor. Și în situația în care te-ai întrebat dacă poți să derulezi ambele tipuri de comerț în aceeași structură de vânzare, răspunsul este NU. Conform cap. VII, art. 73, pct. 22, constituie contravenție ,,exercitarea de activități de comerț cu ridicata și comerț cu amănuntul în aceeași structură de vânzare, respectiv suprafață de vânzare, și se sancționează cu amendă de la 2.000 lei la 10.000 lei și cu interzicerea uneia dintre cele două activități”. Astfel, nu vei putea să derulezi concomitent cele două tipuri de comerț în cadrul aceleași structuri comerciale. Aceste sancțiuni prevăzute în cadrul art. 73 din cadrul Ordonanței nr. 99/2000 sunt aplicabile și persoanelor juridice, caz în care sancțiunile sunt dublate. Alte aspecte de interes cu privire la comerțul cu amănuntul Comerțul cu amănuntul se poate organiza și sub forma unui hipermagazin; Structurile de vânzare cu amănuntul pot fi deschise către public în toate zilele săptămânii; Structurile de vânzare cu amănuntul din sectorul alimentar nu pot fi închise mai mult de două zile consecutive, cu excepția unor situații obiective privind nefuncționarea; Vânzarea la distanță este acel tip de vânzare cu amănuntul care nu presupune prezența fizică a consumatorului și a comerciantului, fiind definită de utilizarea tehnicilor de comunicare la distanță. Iată mai jos 3 diferențe principale dintre comerțul cu ridicata și comerțul cu amănuntul. Practic sunt câteva aspecte definitorii care separă din punct de vedere conceptual și pragmatic cele două noțiuni. Comerțul cu amănuntul se adresează direct consumatorului final, care poate fi atât persoană fizică cât și persoană juridică, în timp de, comerțul cu ridicata se adresează doar comercianților sau companiilor; Comerțul cu amănuntul vizează comercializarea unor cantități mici de bunuri, spre deosebire de comerțul cu ridicata care vizează comercializarea partidelor mari de marfă; Există o politică diferită de stabilirea a prețurilor în cadrul celor două metode, de exemplu pentru comerțul cu amănuntul prețul include adaosul comercial și TVA-ul. Acestea sunt câteva aspecte referitoare la comerțul cu ridicata și comerțul cu amănuntul care trebuie să se afle în limbajul uzual al fiecărui antreprenor, fiind concepte care definesc activitatea derulată în mod specific de către acesta, sau care conturează fondul în cadrul căruia antreprenorii își derulează activitatea.   Referințe principale de informare Ordonanță nr. 99 din 29 august 2000 (**republicată**) privind comercializarea produselor și serviciilor de piață, Publicat în Monitorul Oficial nr. 603 din 31 august 2007. Cărbune Natalia, Comerţul-formă a schimbului şi ramură a economiei naţionale, Revista Științifică a Universității de Stat din Moldova, nr. 2, material în format electronic, disponibil la adresa:  https://ibn.idsi.md/sites/default/files/imag_file/Comertul_forma%20a%20schimbului%20si%20ramura%20a%20economiei%20nationale.pdf Șerban Natalia, Coordonate structurale şi forme manageriale moderne ale Comerţului cu amănuntul, Studia Universitatis Moldaviae (Seria Ştiinţe Exacte şi Economice), Numărul 2(32) / 2010/ISSN 1857-2073/ISSNe 2345-1033, material în format electronic, disponibil la adresa:  https://ibn.idsi.md/sites/default/files/imag_file/43.%20Coordonate%20structurale%20si%20forme%20manageriale%20moderne.pdf.
0
1
2
3
17