Care este impactul obligativității facturării electronice și a raportării SAF-T (D406) asupra domeniului contabil? Chestionar aplicat comunității de profesioniști contabili din România

Nimic în afara digitalizării… Astăzi, nimic nu mai poate fi perceput în afara procesului de modernizare prin digitalizare. Reflectoarele sunt astfel direcționate plenar spre transformarea digitală a tranzacțiilor dintre parteneri, indiferent de forma de organizare a acestora. Unul dintre pilonii paradigmei informaționale fiscale este ilustrat de implementarea sistemului RO e-Factura. Introducerea obligativității emiterii facturii electronice la nivelul B2B pe teritoriul României începând cu 1 ianuarie 2024 a impus o serie de controverse, fiind un ,,butoi cu pulbere” pentru mediul antreprenorial românesc. Lucrurile devin și mai acute, pe marginea obligativității facturării electronice în relația de tip B2C începând cu 1 ianuarie 2025. Pentru multe companii o practică uzuală, pentru unele un element de noutate, facturarea electronică reprezintă un pas mic din amplul plan strategic și operațional al afacerilor însă un lucru măreț pentru digitalizarea fiscală a acestora. O altă piatră de temelie a maratonului digitalizării fiscale este reprezentată de obligativitatea raportării SAF-T, un pas măreț spre reformarea completă a domeniului financiar-contabil. Acest sistem implementat în anul 2022 la nivelul companiilor mari, a căpătat regim obligatoriu din anul 2023 și pentru entitățile mijlocii. Problematicile arondate declarației SAF-T rămân piatră de temelie pentru micii contribuabili care vor îmbrățișa practica începând cu anul 2025. Și aici lucrurile se schimbă, odată cu obligația companiilor mici de a întocmi D406 începând cu 1 ianuarie 2025. Astfel, remarcăm doi stâlpi esențiali în susținerea temeliei construcției care conturează digitalizarea în integralitate a procesului financiar-contabil, și anume e-Factura și SAF-T. Din postura de antreprenor ori contabil, inevitabil ai avut și vei avea contact cu aceste două paradigme ale digitalizării fiscale. Un pas mic pentru digitalizare, un salt uriaș pentru progres. Observații din spectrul practicii de afaceri Evident, impactul pentru comunitatea contabililor și a antreprenorilor este uriaș. Astfel, prin intermediul acestui studiu realizat pe baza unui chestionar aplicat în rândul comunității contabile din România vom identifica influența reală a acestor două implementări de dată recentă la nivelul companiilor din România și a profesiei economice, rezonanța pentru viitor fiind greu de tăgăduit. Numeroși specialiști practicieni oferă programe de facturare online antreprenorilor pentru ca drumul spre conformarea fiscală și ralierea la maratonul digitalizării prin intermediul celor două paradigme să nu mai reprezinte o corvoadă. Este absentă însă părerea specialiștilor care gestionează zi de zi implementarea noutăților legislative, și anume părerea profesioniștii contabili referitor la impactarea contabilității sub egida relație duale eFactura, SAFT. Cum sunt percepute aceste schimbări în cadrul comunității contabililor din România? Pentru a răspunde la această întrebare am conceput un chestionar pe tema Analiza incidenței implementării obligativității facturării electronice și a raportării SAF-T (D406) asupra domeniului contabil și a muncii profesionistului contabil. Acesta a fost aplicat în rândul profesioniștilor contabili aparținători Camerei Consultanților Fiscali din România și Corpului Experților Contabili și Contabililor Autorizați din România, cu o experiență vastă în domeniul contabilității și al fiscalității. Perioada de colectare a rezultatelor a fost reprezentată de martie-mai, la 2 luni după lansarea obligativității înrolării în sistemul RO e-Factura, astfel studiul cuprinde cele mai oneste păreri cu privire la eficiența platformei; și la aproximativ un an de la apariția obligativității depunerii SAF-T pentru entitățile mijlocii. Astfel, au fost colectate un număr de 50 de răspunsuri, rezultatele studiului fiind sintetizate în cadrul acestui material. Cei mai mulți respondenți dețin statutul de expert contabil, urmat de cel de consultant fiscal. Un procent de 42% dintre cei chestionați dețin o experiență în domeniu de peste 30 de ani, peste jumătate dintre aceștia fiind deținătorii propriilor afaceri în sfera contabilității și a consultanței financiare (servicii de contabilitate). Un pilon fundamental al cercetării este susținut de vasta experiență a celor chestionați. Astfel, capacitatea de gestionare a schimbărilor frecvente specifice domeniului contabilității și al fiscalității prin confruntarea cu o serie de provocări ciclice intervenite de-a lungul deceniilor este remarcabilă, adaptabilitatea și flexibilitatea fiind două dintre atributele definitorii ale profilului respondenților. De ce sunt esențiale aceste caracteristici? Pentru diminuarea rezistenței la schimbare în vederea conturării caracterului sustenabil al profesiei. Direct de la sursă… Iată mai jos părerea celor chestionați cu privire la impactul modificărilor legislative majore aduse de anul 2024 pe scena mediului contabil, modificând rolul jucat de către practicieni. Un procent de 40% dintre profesioniștii care au răspuns studiului sunt de părere că modificările legislative sunt complexe afectând mediul de afaceri și profesia contabilă. Încă de la momentul lansării celor două modificări aduse asupra procesului financiar-contabil mediul de afaceri a fost dominat de incertitudine, neconcordanțe identificate în implementarea proceselor, probleme tehnice identificate în funcționare. Astfel, 34% dintre respondenți afirmă dificultatea în transpunerea acestora la nivelul practicii contabile. O rată de 48% dintre respondenți conferă un nivel ridicat de influență a activității profesionale ca urmare a modificărilor legislative lansate în ultima perioadă de către organele fiscale. Privitor la impedimentele identificate de către respondenți în implementarea sistemului e-Factura, 46% recunosc dificultatea procesului, restul de 54% negând existența unor piedici în adoptarea sistemului. Un factor de influență pozitivă în acest sens este reprezentat de parteneriatele cu furnizori de soluții digitale, care au făcut viața mai ușoară contribuabililor. De asemenea, un procent de 28% dintre respondenți afirmă dificultatea procesului de integrare a RO eFacturii cu programul de contabilitate actual. Iată mai jos tabloul principalelor inconveniente ale procesului implementării RO e-Facturii, văzute chiar prin ochii profesioniștilor contabili, participanți la studiu: Necorelarea legislativă, lipsa de claritate a definiției persoanelor care intră în sistem (B2B), utilizarea unui standard neadaptat pieței, termene scurte nerealiste, infrastructură cu probleme tehnice (servere); Lipsa unui manual ușor de utilizat; Lipsa unei unități de măsură, setarea incorectă a localității clientului; Lipsa educației în utilizarea tehnologiei informatice, lipsa dotării cu calculatoare a firmelor, termenele scurte de raportare; Greutăți în transmiterea datelor, sistem insuficient pregătit; Gradul redus de acces la mijloacele IT al tuturor utilizatorilor; Funcționarea cu intermitențe a portalului ANAF, dublarea facturilor transmise de furnizori, mesajele de eroare greu de înțeles de către un operator fără studii economice și cunoștințe de IT; Competențe digitale scăzute la clienți; Blocarea site-ului ANAF care duce la transmiterea greoaie a facturilor; Antreprenorii nu sunt suficient de pregătiți. Părerea profesioniștilor cu privire la implementarea sistemelor este extrem de valoroasă, întrucât aceasta poate pune bazele optimizării permanente a platformelor care vizează digitalizarea fiscală a companiilor. Aspect palpabil la momentul sintetizării rezultatelor studiului. Vocea profesioniștilor a fost auzită și s-au produs o serie de modificări la nivelul optimizării sistemelor. Totuși rămân multe provocări pentru viitorul companiilor care se află sub impactul profund al celor două paradigme. Procentele sunt relativ similare în cazul impedimentelor identificate în realizarea raportării SAF-T. Astfel, un procent semnificativ de 60% declară absența dificultăților în procesul de întocmire a raportării SAF-T. Complexitatea cerințelor de raportare privitor la întocmirea declarației D406 a generat multă incertitudine, aspect datorat penuriei de informații precum și absenței asimilării codificării de taxe. Din studiul derulat reiese dificultatea întocmirii raportării, un procent de 42% dintre cei chestionați susținând acest aspect datorat complexității documentației și a cerințelor de raportare complexe și adeseori marcate de ambiguitate. Doar 10% dintre profesioniști consideră facil procesul de întocmire al declarației. Cum sunt vizualizate modificările legislative recente de către comunitatea antreprenorială din România? Cei mai mulți antreprenori, se simt profund copleșiți de recurența crescută a modificărilor de natură legislativă care survin pe latura derulării activității organizaționale. Cum percep profesioniștii contabili presiunea exercitată asupra clienților săi, vedem reliefat în cadrul graficului de mai jos: Analizând răspunsurile primite, putem să remarcăm atitudinea reticentă a companiilor autohtone cu privire la modificările de natură legislativă, aceștia fiind nemulțumiți de transformărilor constante care afectează derularea proceselor organizaționale. Doar 16% sunt deschiși la transformarea domeniului prin implementarea de noi reforme. Vestea bună este că această atitudinea poate fi combătută prin dezvoltarea de parteneriate durabile, bazate pe încredere și maxim profesionalism cu furnizori specializați în furnizarea de soluții țintite, în direcția satisfacerii nevoilor digitalizării accelerate a proceselor organizaționale. În sinteză…. 34% dintre respondenți afirmă dificultatea în transpunerea modificărilor legislative la nivelul practicii contabile; O rată de 48% dintre respondenți conferă un nivel ridicat de influență a activității profesionale ca urmare a modificărilor legislative lansate în ultima perioadă de către organele fiscale; Privitor la impedimentele identificate de către respondenți în implementarea sistemului RO eFactura, 46% recunosc dificultatea procesului, restul de 54% negând existența unor piedici în adoptarea sistemului; Un procent semnificativ de 60% declară absența dificultăților în procesul de întocmire a raportării SAF-T; Un procent de 42% dintre cei chestionați pun aspectul dificultății întocmirii D406 pe seama complexității documentației și a cerințelor de raportare adeseori marcate de ambiguitate; 10% dintre profesioniști consideră facil procesul de întocmire a declarației SAF-T; Un procent de 28% dintre respondenți afirmă dificultatea procesului de integrare a RO e-facturii cu programul de contabilitate actual. La final de drum… Pentru ca ralierea la noutățile legislative în materie de RO e-Factura să fie un proces facil și diminuarea atitudinii negative față de modificările ce sunt și cele ce vor veni să fie certă, echipa Facturis îți stă la dispoziție prin furnizarea soluțiilor integrate care să susțină real demersul conformării afacerii tale la inovativitatea digitalizării fiscale prin metode simple și ușor de pus în pratică. Suntem aici, pentru ca tu și afacerea ta să funcționați în parametri de maximă eficiență și dezvoltare. Prin îndeplinirea celor mai complexe funcții din cadrul aplicației conturate de echipa noastră, vei economisi timp, energie și îți vei putea focusa atenția spre aspecte legate de optimizarea performanței afacerii tale. Decizia de adoptare este la un click distanță. Nu amâna implementarea uneia dintre cele mai eficiente soluții de gestionare a digitalizării complete a proceselor afacerii tale. Astfel, provocările puse pe scena mediului de afaceri de către noile paradigme ale digitalizării sunt transformate în oportunități care să fie un catalizator al maximizării performanței afacerii tale. Referințe principale de informare Botar, C. F. (2024, July 16). Părerea profesioniștilor contabili cu privire la obligativitatea implementării RO e-facturii și a raportării SAF-T (D406). Observații de pe ,,teren”. Episodul 1. Universul Fiscal. https://universulfiscal.ro/parerea-profesionistilor-contabili-cu-privire-la-obligativitatea-implementarii-ro-e-facturii-si-a-raportarii-saf-t-d406-observatii-de-pe-teren-episodul-1/. E-Factura-următorul pas spre digitalizarea fiscală în România. (2023). EY România. https://www.ey.com/ro_ro/news/2023/08/e-factura---urmatorul-pas-spre-digitalizarea-fiscala-in-romania Maratonul digitalizării: Implementarea SAF-T în România. (2021). Deloitte Romania. https://www2.deloitte.com/ro/ro/pages/tax/articles/maratonul-digitalizarii-implementarea-saf-t-in-romania.html. Raportarea SAF-T, obligatorie pentru contribuabilii mijlocii din 2023. Ce pot învăța din experiența companiilor mari. (2022). Deloitte Romania. https://www2.deloitte.com/ro/ro/pages/about-deloitte/articles/raportarea-saf-t-obligatorie-pentru-contribuabilii-mijlocii-din-ce-pot-invata-din-experienta-companiilor-mari.html. RO E-Factura restartează sistemul fiscal—Acasa—MF. (2024). Ministerul Finanțelor. https://mfinante.gov.ro/despre-minister/-/asset_publisher/uwgr/content/ro-e-factura-restarteaz-c4-83-sistemul-fiscal.
0

Registrul de casă – Rol și localizare pe traseul RO e-Facturii și a RO e-TVA

Apariția contabilității cu mii de ani în urmă a fost marcată de transpunerea activităților vieții de zi cu zi a indivizilor în cifre. De la instrumente arhaice de consemnare a tranzacțiilor comerciale, la metode tehnologice avansate, comensurarea averii indivizilor a reprezentat punct central care a făcut posibilă perpetuarea și optimizarea permanentă a rolului contabilității. Resursele financiare și buna lor administrare au stat mereu sub privirile atente ale oamenilor. Dintotdeauna, companiile au avut în vizor gestionarea eficientă a resurselor financiare. Intrările și ieșirile de numerar au fost atent supravegheate pentru dezvoltarea armonioasă a activității financiare a entității. Unul dintre documentele cu „istorie\" în domeniul contabilizării operațiunilor cu numerar este registrul de casă. De la înscrisuri pe papirusuri, la cele pe formate tipizate și până la documentul în format electronic, registrul de casă s-a adaptat etapelor evolutive ale contabilității, menținerea pe poziții a acestuia contrastând rolul semnificativ deținut pentru contabilizarea operațiunilor cu numerar. Materialul de mai jos propune oglindirea imaginii complexe a documentului și conturarea rolului său în contexte inovative dictate de implementarea de paradigme informaționale moderne, precum RO e-Factura și RO e-TVA. În noile contexte dictate de paradigmele informaționale moderne nu poți să nu te întrebi dacă documentele justificative își mențin relevanța. Prin intermediul acestui material vom puncta și menirea registrului de casă în contextul digitalizării fiscale moderne. Pe scurt! Ce reprezintă registrul de casă? Ce elemente cuprinde registrul de casă? Afectează digitalizarea operațiunilor de gestionare a operațiunilor de încasări și plăți maniera de întocmire a acestuia? Care este rolul registrului de casă? Este acesta influențat de apariția paradigmelor digitalizării fiscale? În oglindă. Imaginea registrului de casă în cadrul sistemului național RO eFactura În oglindă. Imaginea registrului de casă în cadrul sistemului național RO e-TVA Ce reprezintă registrul de casă? Registrul de casă reprezintă documentul principal care atestă efectuarea operațiunilor de încasări și plați în prezența numerarului, întocmit  cu o periodicitate zilnică. Completarea acestuia se poate realiza prin intermediul tehnicii moderne, ținând cont de rigorile în vigoare cu privire la efectuarea încasărilor și plăților în numerar. De reținut! Legiuitorul recomandă ca realizarea operațiunilor de încasări și plați să fie efectuate prin instrumente de plată fără numerar. Astfel, se încurajează utilizarea cât mai frecventă a mijloacelor de plată care nu presupun banii cash. Întrebarea care apare, în manieră involuntară, este legată de viitorul instrumentelor de plată cu numerar. Ce prevede viitorul? Dispariția sau perpetuarea acestora? Rămân aceste instrumente tradiționale părți componente a peisajului mediului de business sau vor reprezenta doar filă de istorie? Alături de factură, registrul de casă reprezintă documentul utilizat de către toate companiile, indiferent de mărimea, structura ori obiectului de activitate al acestora. Astfel, este un document omniprezent în cadrul evidențelor financiar-contabile ale companiei. Ce elemente cuprinde registrul de casă? Afectează digitalizarea operațiunilor de gestionare a operațiunilor de încasări și plăți maniera de întocmire a acestuia? Elementele principale cuprinse de către registrul de casă se rezumă la specificarea datei de întocmire raportat la ziua, luna, anul), specificarea contului de casierie, denumirea societății, denumirea documentului, număr curent, număr act de casă, număr anexe, explicații, rubrica în care se menționează încasările, rubrica în care se menționează plățile, soldul zilei precedente, rulaje totale precum și soldul la finalul zilei. Pentru registrul de casă în valută, în plus, se aduc mențiuni asupra felului valutei, a cursului de schimb precum și asupra contravalorii în lei a sumelor. În contextul informatizării contabilității, întocmirea registrului de casă se realizează ținând cont de aceleași reguli, prin respectarea aceleași structuri. Registrul de casă se întocmește având la bază o serie de documente justificative, printre care remarcăm: chitanța, dispoziția de plată/încasare, ordinul de deplasare, decont de cheltuieli. În context E-factura, un alt document care justifică încasările și plățile în numerar și ține loc de chitanță este avizul de însoțire a mărfii întocmit de către entitățile care derulează activitate de comerț cash&carry. Dacă dorești să obții mai multe informații cu privire la problematica avizului de însoțire a mărfii în context E-factura, te invităm să accesezi materialul postat prin intermediul blogului nostru cu privire la acest subiect: https://ro-efactura.ro/avizul-de-insotire-a-marfii-reperare-pe-traseul-e-facturii/. Care este rolul registrului de casă? Este acesta influențat de apariția paradigmelor digitalizării fiscale? Conform normelor legislative, registrul de casă servește ca principal document de înregistrare a operațiunilor de încasări și plăți efectuate prin intermediul casieriei. Funcție de tipul de încasare/plată, acesta poate fi delimitat în registru de încasări și plăți în lei, respectiv registru de încasări și plăți în valută. De asemenea, pe baza acestui document, la finele unei zile se determină suma disponibilă concretizată în soldul de casă. Acesta se întocmește zilnic, pe baza documentelor justificative menționate mai sus. Nu poți să nu te întrebi dacă registrul de casă își menține rolul pe fundalul apariției noilor instrumente ale digitalizării fiscale. Rămâi alături de noi pentru a vedea părerea noastră cu privire la acest aspect. În oglindă. Imaginea registrului de casă în cadrul sistemului național RO e-factura Cum poate fi oglindită o imagine a registrului de casă în cadrul sistemului național RO e-Factura? Întrebarea care apare în mintea oricărui antreprenor informat este legată de gradul de influență manifestat asupra registrului de casă ca urmare a apariției paradigmei RO e-facturii pe scena mediului de afaceri din România. Există anumite păreri ,,nescrise” cu privire la acest aspect. Noi ne raliem celei conform căreia, apariția sistemului național RO e-factura a influențat rolul și viitorul anumitor documente justificative în contabilitate. Iată unul dintre argumentele care susțin ralierea la această concepție: este pusă sub semnul incertitudinii valoarea chitanței în context eFactura. Se pune problema dacă va fi asigurată perpetuarea documentului pe fondul dezvoltării paradigmei facturării electronice. Se constată în practică o tendință a omiterii includerii chitanțelor în dosarul cu actele predate pentru înregistrarea în cadrul evidențelor operative. De asemenea, pe facturile transmise în cadrul platformei nu este întotdeauna specificat corect codul privind instrumentul de încasare al creanței, aspect care periclitează conturarea imaginii fidele a realității economice a companiei. De pildă, marcarea corectă a codului instrumentului de plată consemnat în cadrul facturii electronice primite prin intermediul sistemului ne oferă indicii cu privire la maniera de stingere a obligației de plată către furnizor prin intermediul contului de disponibil în casierie, operațiune cu influență asupra registrului de casă. Pe traseul RO eFacturii, registrul de casă primește rolul de evidențiere a chitanțelor de încasare/plată, responsabilizând utilizatorii sistemului la indicarea corectă a codului instrumentului de încasare a creanței pe factura electronică încărcată în sistem. Pe fondul diminuării rolului chitanței ca instrument de încasare a creanței, respectiv de plată a datoriei, este minimizat și scopul registrului de casă în cadrul contabilității entității, având în vedere faptul că unul dintre cele mai populare documente justificative pe marginea căruia este conturat registrul de casă este reprezentat de chitanță. Mai multe cu privire la acest subiect, regăsești prin intermediul blogului nostru, accesând link-ul: https://ro-efactura.ro/e-factura-si-instrumentele-de-incasare-a-creantei-ce-trebuie-sa-stii-despre-acest-aspect-in-contextul-facturii-electronice/. În oglindă. Imaginea registrului de casă în cadrul sistemului național RO e-TVA Cum poate fi oglindită o imagine a registrului de casă în cadrul sistemului național RO e-TVA? Precum am semnalat și prin intermediul altor materiale postate pe blogul companiei noastre, există o reflecție a diverselor documente justificative în cadrul paradigmelor digitalizării fiscale. Întocmirea corectă a acestora, ținând cont de normele în vigoare influențează buna funcționare a sistemelor, precum este RO-eFactura ori RO e-TVA. Dacă ne gândim la oglinda registrului de casă pentru RO e-TVA putem să ne rezumăm la raportul extras din cadrul sistemului național RO e-Case de marcat electronice. Deși datele cuprinse în cadrul acestui raport sunt prelevate automat din cadrul aparatelor de marcat electronice fiscale conectate online la serverele ANAF, aceste date trebuie consemnate în cadrul registrului de casă. Putem chiar să utilizăm documentul care stă la baza precompletării decontului de TVA ca o cheie de verificare pentru transpunerea corectă și completă a tuturor rapoartelor aferente zilelor fiscale în cadrul registrului de casă. Evident, acest aspect este valid pentru companiile încadrate în categoria plătitorilor de TVA. Astfel, privind lucrurile din acest unghi se manifestă o reflecție a paradigmelor informaționale pentru întocmirea corectă a registrului de casă. Astfel, dacă ești contabil, poți verifica completitudinea și corectitudinea rapoartelor Z înregistrate în cadrul evidenței primare pe baza datelor cuprinse prin intermediul Raportului extras din cadrul sistemului național Ro e-case de marcat electronice. Răspunsul la întrebarea privitoare la influența paradigmelor digitalizării asupra documentelor de evidență primară este afirmativ. Pe traseul RO e-TVA, o imaginea a registrului de casă este reflectată prin intermediul unuia dintre rapoartele care stau la baza precompletării decontului de TVA, acest document cuprinzând rapoartele zilnice care includ încasările din prestările de servicii, vânzarea de bunuri ori efectuarea de lucrări din cadrul unei zile. Aceste Z-uri sunt oglindite prin intermediul registrului de casă. Iată mai jos un model al raportului extras din cadrul sistemului național RO e-Case de marcat. Raportul cuprinde date privitoare la numărul de ordine al raportului Z, data emiterii acestuia, valoarea completă precum și defalcarea sumelor pe cote de TVA. Cum poți verifica gradul de corelare al datelor înregistrate în registrul de casă cu cele cuprinse în cadrul raportului prezentat mai sus? Noi venim cu o propunere în direcția verificării rapoartelor Z înregistrate prin contul de casierie, sub aspectul numărului, a sumelor totale și sumelor repartizate pe procentele de TVA cu datele care figurează în cadrul acestui raport extras din cadrul platformei RO e-Case de marcat electronice. În loc de concluzii... Prin intermediul acestui material am încercat să localizăm registrul de casă pe traseul celor mai populare paradigme digitale ale momentului. Un lucru este cert. Pe acest drum, rolul și scopul documentelor justificative nu se diminuează, dimpotrivă, acestea capătă o nouă nuanță. Noile paradigme oferă contexte de contrastarea a acurateței și completitudinii informațiilor transmise. Totuși, unele tendințe evolutive ale societății nu pot fi evitate. Potențialul de diminuare a utilizării instrumentelor de plată cu numerar va impacta existența registrului de casă. Referințe principale de informare Sistemul național RO e-Factura, disponibil prin intermediul site-ului Agenției Naționale pentru Administrare Fiscală. Sistemul național RO e-TVA, disponibil prin intermediul site-ului Agenției Naționale pentru Administrare Fiscală. Lenghel Radu Dorin, Repere ale evoluţiei contabilităţii, Editura Academiei Române, 2012. Ordin nr. 2.634 din 5 noiembrie 2015 privind documentele financiar-contabile, publicat în  Monitorul Oficial nr. 910 din 9 decembrie 2015.
0

,,Fotografie panoramică” a sistemului național RO e-Transport la finele anului de consacrare – Viitorul paradigmei digitale

Ne aflăm la (aproape) finele anului 2024. Un an care a stat sub egida maratonului digitalizării fiscale la care au fost supuse intens companiile de pe teritoriul României. O perioadă care a testat real capacitatea firmelor de a se adapta schimbării. Un timp al ,,cernerii” mediului de business de afacerile neperformante. Dacă citești acest articol, este semn că ești un antreprenor al unei afaceri care a câștigat lupta cu numeroasele transformări ale acestui an. Potențialul tău în obținerea supremației în fața ,,inamicului nevăzut” al digitalizării este astfel dovedit și semnificativ. Astfel, ceea ce la început părea a fi un adversar al afacerii tale, se dovedește a fi un catalizator al propulsării activității companiei la a cărei cârmă te afli, pe culmile performanței sporite. De altfel, reușita comensurată pe această latură a fost marcată și de alegerile optime și oportune adoptate de către tine în cadrul acestui context realmente provocator. Fără pregetare, una dintre alegerile, recunoscute, suntem siguri, de către tine, care a trasat linia succesului este redată de încheierea de parteneriate cu furnizori de soluții digitale inovative. Noi, echipa Facturis Online, am fost și vom rămâne alături de mediul antreprenorial pentru a facilita navigarea prin modificările legislative digitale care vor veni, indiferent de gradul de dificultate propus de către acestea. Una dintre provocările anului care aproape se încheie a fost redată de aderarea la sistemul național RO eTransport a agenților economici. Un sistem complex cu implicații numeroase asupra derulării în bună armonie a relației dintre instituțiile statului și antreprenori. Ce rămâne nespus cu privire la acest sistem? În continuare vom puncta câteva dintre aceste aspecte. Din start, trebuie să recunoaștem faptul că implementarea paradigmei RO e-Transport în cadrul companiilor nu fost deloc un proces cu un nivel scăzut de dificultate. Pe scurt! Consecințe ale neconformării la RO E-transport. Paradigma în cifre Raționament în digitalizarea fiscală Exemplu de bună practică În contrast... Proiecții pentru viitorul sistemului Consecințe ale neconformării la RO eTransport. Paradigma în cifre Pentru prezent și viitor, de la bun capăt trebuie să cunoști faptul că neconformarea la prevederile RO E-transport atrage o serie de sancțiuni. Începând cu luna iulie 2024, care marchează obligativitatea utilizării sistemului, s-au efectuat o serie de verificări care vizează deținerea codului UIT pentru bunurile care fac obiectul transportului monitorizat. Cifrele vorbesc de la sine. 4 zile, 300 de inspectori, 6100 de vehicule, amenzi în cuantum de 20,48 milioane de lei. Așa arată statistica acțiunii de control în trafic efectuată de către Direcția Generală Antifraudă Fiscală în perioada 1-4 iulie 2024. Aceasta responsabilizează utilizatorii sistemului la declararea conformă a datelor în cadrul acestuia. Raționament în digitalizarea fiscală Cu siguranță te întrebi care este rațiunea din spatele implementării sistemului național RO e-Transport. Principala rațiune care a stat la baza transpunerii în practica de afaceri a sistemului rezidă în combaterea evaziunii fiscale identificată la nivelul transporturilor de mărfuri. De asemenea, am putea invoca și motivul instituirii ordinii cu privire la efectuarea transportului de mărfuri și a creșterii gradului de conformare referitor la digitalizarea tuturor proceselor organizaționale, inclusiv a celor corelate la tranzacțiile comerciale de bunuri. Exemplu de bună practică Considerăm exemplu unei companii cu denumirea Inovative SRL care are ca obiect principal de activitate producția și comercializarea articolelor de încălțăminte. Vectorul fiscal al companiei cuprinde categoria plătitorilor de TVA, precum și categoria plătitorilor de impozitul pe venitul microîntreprinderilor. Compania deține mai multe spații de comercializare distribuite pe teritoriul localității în care aceasta activează. De două ori pe lună, marfa produsă este transportată în cele 5 magazine proprii de desfacere. Acestea se transportă pe baza avizului de expediție a mărfii. De asemenea, menționăm faptul că vehiculul de transport deține o masă admisibilă mai mare de 2,5 tone, valoarea bunurilor transportate fiind de 25 000 de lei. Întrebarea care se pune, în context RO e-Transport, este dacă transportatorul, în cazul nostru, cel care realizează transferul de bunuri între gestiuni, este obligat la declararea transportului în RO eTransport și, implicit, la obținerea codului UIT? Răspunsul este DA. Transportul de mărfuri efectuat pe teritoriul național între gestiunile aceluiași agent economic fac obiectul monitorizării prin intermediul sistemului național RO e-Transport. Baza legală o regăsim în art. 2, lit. 9, pct. (f) al OUG 41/2022 pentru instituirea Sistemului național privind monitorizarea transporturilor rutiere de bunuri RO e-Transport: transport care face obiectul monitorizării pe teritoriul național: transportul bunurilor cu risc fiscal ridicat reprezentând transferul între gestiunile unui operator economic între locul de încărcare și locul de descărcare, situate pe teritoriul național. De asemenea, transportul respectă condițiile impuse prin Ordinul nr. 1337/2024 pentru aprobarea Procedurii de utilizare și funcționare a sistemului național privind monitorizarea transporturilor de bunuri RO e-Transport, prevăzute la art. 1 alin. (4): Categoriile de vehicule rutiere care fac obiectul monitorizării în Sistemul RO e-Transport sunt cele care au o masă maximă tehnic admisibilă de minimum 2,5 tone, încărcate cu bunuri cu o masă brută totală mai mare de 500 kg, sau o valoare totală mai mare de 10.000 de lei, aferente cel puțin unei partide de bunuri care face obiectul transportului. Prin urmare, transportul mărfii între gestiuni se poate face doar pe baza notificării acestuia în RO eTransport și a obținerii, în prealabil, a codului UIT. Acesta poate fi obținut înainte cu maxim 3 zile de data declarată pentru începerea transportului. Care sunt consecințele nedeclarării transportului? Amendă cuprinsă între 10 000-200 000 de lei, conform prevederilor OUG 41/2022, art. 13. Exemplul de mai sus, de pe terenul practicii comerciale denotă semnificația crescută a declarării transporturilor de marfă în cadrul sistemului național RO e-Transport. În contrast... Activarea sistemului național RO e-TVA contrastează semnificația declarării corecte a datelor cu privire la transporturile supuse monitorizării prin intermediul sistemului RO E-transport. Printre cele 5 rapoarte pe marginea cărora se construiește decontul precompletat de TVA, se numără și Raportul extras din sistemul național RO e-transport. Astfel, respectarea reglementărilor în materie de RO eTransport este esențială, manifestând un răsunet semnificativ pentru precompletarea corectă a decontului de TVA. Maniera de prezentare a datelor în cadrul acestui raport este ilustrată mai jos: Elementele principale identificate în cadrul raportului fac trimitere la numărul de transporturi declarate, denumirea partenerului, codul UIT corespondent transportului, tipul de operațiune, scopul precum și baza impozabilă declarată. Proiecții pentru viitorul sistemului Nemulțumirile contribuabililor cu privire la prevederile RO E-transport au manifestat răsunet în mediul de afaceri, motiv pentru care executivul, a aprobat, la cererea MF, o serie de măsuri de simplificare a digitalizării fiscale printre care se remarcă și cele referitoare la sistemul național RO E-transport. Prin intermediului unui comunicat de presă, lansat recent în mediul de afaceri românesc, se aduc o serie de modificări cu privire la prevederile OUG 41/2022. Aspectele principale propuse prin intermediul proiectului de act normativ sunt legate de: amânarea sancționării în situația nerespectării prevederilor cu privire la transmiterea datelor de poziționare a vehiculului de transport care face obiectul transportului de bunuri supuse monitorizării prin intermediul RO E-transport până la data de 31 martie 2025; aplicarea graduală a sancțiunii complementare a confiscării de bunuri; conturarea unui registru electronic care să cuprindă date referitor la sancțiunile care se aplică conform OUG 41/2022 ținând cont de complexitatea aspectului propus prin intermediul proiectului de act normativ concretizat în aplicarea graduală a sancțiunilor precum și în partajarea competențelor de a constata și aplica sancțiuni între mai multe societăți; posibilitatea modificării datelor transmise prin intermediul sistemului național RO E-transport după expirarea termenului de valabilitate a codului UIT, până cel târziu data de 25 a lunii următoare celei în care a fost finalizat transportul. Care sunt punctual datele care pot fi modificate? Acestea se referă la denumire, caracteristici, cantități și contravaloare a bunurilor care fac obiectul unui transport monitorizat prin intermediul RO Etransport. În loc de concluzii... Nu cunoaștem îndeaproape viitorul și finalitatea maratonului digitalizării fiscale la care companiile au fost angrenate intens în ultimul an. Știm însă că doar prin perseverență, optimism și motivare, companiile vor reuși să ajungă la linia de finish. Optimizarea permanentă a parametrilor de funcționare a pilonilor digitalizării va constitui ,,pauzele de hidratare” pentru ca drumul spre linia de sosire să fie garantat și real facilitat. Referințe principale de informare Agenția Națională pentru Administrare Fiscală, Comunicat de presă, 300 de inspectori antifraudă efectuează controale în traficul rutier, disponibil la adresa: https://static.anaf.ro/static/3/Anaf/20240705144148_comdgaf%205iulie.pdf. Ordinul nr. 1.337/1.268/2024 pentru aprobarea Procedurii de utilizare și funcționare a sistemului național privind monitorizarea transporturilor de bunuri RO e-Transport, publicat în  Monitorul Oficial nr. 597 din 27 iunie 2024. Ordonanță de urgență nr. 41 din 8 aprilie 2022pentru instituirea Sistemului național privind monitorizarea transporturilor rutiere de bunuri RO e-Transport și de abrogare a art. XXVIII din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 130/2021 privind unele măsuri fiscal-bugetare, prorogarea unor termene, precum și pentru modificarea și completarea unor acte normative, publicat în  Monitorul Oficial nr. 356 din 11 aprilie 2022. Revista Prietenii Fiscalității, nr. 28/iulie 2024. Sistemul național RO e-TVA, disponibil prin intermediul site-ului Agenției Naționale pentru Administrare Fiscală. Agenția Națională pentru Administrare Fiscală, Comunicat de presă, Executivul a aprobat, la propunerea MF, o serie de măsuri de simplificare și digitalizare a procedurilor fiscale, sprijinirea IMM-urilor, precum și pentru stimularea investițiilor regionale, disponibil la adresa: https://mfinante.gov.ro/despre-minister/-/asset_publisher/uwgr/content/id/13260488.
0

Clarificări cu privire la companiile care trebuie să depună declarația D406 începând cu 1 ianuarie 2025

La vreme de bilanț Doar câteva săptămâni te despart de momentul apogeului anului 2024. Un an care a stat permanent sub egida modificărilor digitale care au revoluționat maniera în care se vor derula de acum înainte afacerile. Provocările multiple ale anului 2024 fac ca balanța să se soldeze cu (măcar) câteva aspecte pozitive pentru fiecare antreprenor. Acțiunea de comensurare a reușitelor anului poate să fie estompată de teama privind maniera de navigare prin propunerile legislative lansate pentru anul 2025. Incertitudinea privind viitorul companiei tale poate să acapareze încercările de menținere a atitudinii pozitive în contexte cu adevărat dificil de prevăzut. Astăzi ne vom opri la unul dintre cele mai însemnate evenimente așteptate de către antreprenorii anului 2025. Este vorba despre racordarea afacerii la pilonul digitalizării fiscale ilustrat de fenomenul SAF-T. Începând cu această dată, SAF-T își intră în rol și pentru ultima categorie de entități. Astfel, paradigma se răsfrânge asupra uneia dintre părțile componente relativ vulnerabile ale mediului de business autohton, și anume companiile mici. Marea temere a micilor antreprenori va prinde contur începând cu luna ianuarie a anului 2025. Dacă te afli în categoria companiilor mici care vor fi obligate la depunerea declarației D406 începând cu prima lună a anului viitor, te invităm să urmărești mai jos toate informațiile pe care trebuie să le cunoști cu privire la acest aspect. Pe scurt! Ce reprezintă RO e-SAF-T? Care este rolul principal al fenomenului SAF-T? De ce trebuie să te raliezi la prevederile SAF-T? Cum arată formularul D406 care trebuie depus (și) de către micii contribuabili începând cu 1 ianuarie 2025? Care sunt condițiile pe care trebuie să le îndeplinești pentru a intra în categoria micilor contribuabili? Sau, pe scurt, cine sunt micii contribuabili? Care sunt termenele la care va trebui să depui D406? În loc de concluzii... Ce reprezintă RO e-SAF-T? SAF-T reprezintă o nouă cerință de raportare la care companiile de pe teritoriul României s-au aliniat progresiv, care reflectă standardele internaționale pentru schimbul electronic de date realizat între autoritățile statului și contribuabili. Acest fișier conține date complexe cu privire la activitatea financiară și fiscală a companiei. Care este rolul principal al fenomenului SAF-T? Unul dintre rolurile contrastante ale paradigmei digitale SAF-T este reprezentat de standardizarea transferului de informații între plătitorii de taxe și impozite și cei care colectează aceste obligații fiscale (instituțiile statului). De asemenea, fișierul SAF-T își propune să permită companiilor să furnizeze extracte de încredere cu privire la înregistrările contabile într-un format electronic standardizat. De ce trebuie să te raliezi la prevederile SAF-T? Dacă te întrebi care este utilitatea reală a fișierului SAF-T, acesta manifestă influențe asupra probării conformității fiscale a companiei tale pe durata inspecției fiscale. Fișierul permite inspectorilor fiscali să aplice eficient proceduri de testare asupra datelor. Astfel, se manifestă influențe pozitive în sens dual ca urmare a implementării raportării SAF-T. Atât pentru contribuabili cât și pentru organele de inspecție fiscală. Evident, există o serie de avantaje care se răsfrâng asupra companiilor cât și a inspectorilor fiscali ca urmare a implementării SAF-T. Beneficii ale SAF-T asupra companiei tale: reducerea costurilor privind conformarea documentelor la diverse formate pentru efectuarea controlului, furnizarea unei baze de date standardizate. Beneficii ale SAF-T pentru inspectorii fiscali: creșterea eficienței controlului fiscal și reducerea costurilor administrative pe baza accesului la date standardizate, furnizarea suportului pentru cuantificarea anumitor decalaje fiscale identificate. Cum arată formularul D406 care trebuie depus (și) de către micii contribuabili începând cu 1 ianuarie 2025? Dacă citești acest articol din postura contribuabilului care va trebui să se ralieze la noutatea fiscală a anului 2025 cu privire la obligativitatea depunerii formularului SAF-T, probabil îți pui întrebări cu privire la modul în care arată formularul. Un aspect de importanță majoră pentru derularea în bune condiții a procesului depunerii declarației SAF-T este legat de asigurarea conformării programului de facturare, gestiune stocuri și contabilitate utilizat de către compania ta pentru a îndeplini cerințele structurale ale fișierului xml care trebuie anexat declarației D406. Iată mai jos un exemplu al declarației D406 depus de către o companie în luna ianuarie a anului curent. Principalele elemente cuprinde de către formularul D406 sunt: perioada la care face referire raportarea menționată în antet, secțiunea A care cuprinde datele de identificare ale contribuabilului (denumirea acestuia, domiciliul fiscal, codului de identificare fiscală, adresa completă), secțiunea B care face trimitere la informațiile cuprinse în cadrul fișierului xml SAF-T (fișierele master, conturi contabile Registru Jurnal, clienți, furnizori, tabela taxe, înregistrări contabile-Registru Jurnal, tabela unităților de măsură, tabela tipuri analiză, tabela tipuri mișcări, produse, documente sursă, facturi de vânzare, facturi de achiziție, plăți, mișcări de bunuri, tranzacții cu active), secțiunea C care cuprinde datele de identificare ale celui care întocmește declarația-semnătura electronică aplicată, secțiunea D care este cuprinde numărul de înregistrare și data și secțiunea E care cuprinde numărul unic de identificare. Care sunt condițiile pe care trebuie să le îndeplinești pentru a intra în categoria micilor contribuabili? Sau, pe scurt, cine sunt micii contribuabili? Acum că ești pus la curent cu noutatea la care este nevoie să te raliezi începând cu 1 ianuarie 2025, evidențiem mai jos câteva clarificări cu privire la condițiile care trebuie îndeplinite pentru a face parte din categoria contribuabililor mici. Care sunt companiile care fac parte din această categorie? Pentru a fi considerat contribuabili mic, trebuie să nu depășești limitele a cel puțin două din următoarele 3 criterii, evaluate la data bilanțului: totalul activelor: 25 000 000 de lei; cifra de afaceri netă: 50 000 000 de lei; numărul mediu de angajați în cursul exercițiului financiar: 50. De asemenea, contribuabilii mici sunt acele entități care nu intră în categoria microentităților, și care îndeplinesc minim 2 dintre cele 3 criterii evidențiate mai sus. În categoria microentităților se încadrează acele companii care la data bilanțului nu depășesc limitele a cel puțin 2 dintre cele 3 criterii, și anume: totalul activelor: 2 250 000 de lei; cifra de afaceri netă: 4 500 000 de lei; numărul mediu de angajați în cursul exercițiului financiar: 10. Aceste delimitări  cu privire la criteriile de mărime ale entităților dețin caracter de noutate, prestabilite prin intermediul Ordinului nr. 4164 lansat în luna august a anului curent, act normativ care actualizează Ordinul 1082/2014 pentru aprobarea Reglementărilor contabile privind situațiile financiare anuale individuale și situațiile financiare anuale consolidate. O altă modalitate de a verifica dacă te încadrezi în categoria contribuabililor care vor trebui să depună D406 peste mai puțin de două luni, este consultarea listei publicată de către ANAF care cuprinde contribuabilii mijlocii și mari. Aceste liste se regăsesc pe site-ul Agenției Naționale pentru Administrare Fiscală, prin accesarea următoarelor link-uri:  https://static.anaf.ro/static/10/Anaf/legislatie/Anexa2_ListaMariContribuabili1iulie2024.pdf https://static.anaf.ro/static/10/Anaf/legislatie/Anexa3iulie.pdf. Prin urmare, dacă denumirea companiei tale nu se regăsește în cadrul acestor liste nominale, înseamnă că faci parte din categoria contribuabililor mici. Care sunt termenele la care va trebui să depui D406? Conform Ordinului 1783/2021 există trei termene funcție de secțiunile fișierului de care trebuie să ținem cont pentru depunerea declarației informative SAF-T. Acestea sunt: pentru secțiunea ACTIVE-D406 se transmite la termenul de depunere a situațiilor financiare anuale; pentru secțiunea STOCURI-D406 se transmite la termenul stabilit de către organul fiscal central, ,,care nu poate fi mai mic de 30 de zile calendaristice de la data solicitării”; pentru celelalte informații care nu fac referire la cele două secțiuni-D406 se transmite în ultima zi calendaristică a lunii următoare de raportare, respectiv luna/trimestrul de raportare. O variabilă importantă de care trebuie să se ținem cont pentru termenul de transmitere al declarației este legată de perioada fiscală aplicabilă de către contribuabili pentru taxa pe valoare adăugată. În acest context apare inevitabil întrebarea: Am obligația transmiterii D406 dacă nu sunt plătitor de TVA? Răspunsul este DA. Obligativitatea depunerii declarației revine și persoanelor impozabile neplătitoare de TVA. Perioada depunerii în acest caz este trimestrul. Aceasta poate fi transmisă până în ultima zi calendaristică din luna depunerii, ,,reprezentând luna calendaristică imediat următoare perioadei pentru care a fost pregătită declarația informativă.” În loc de concluzii... Toți antreprenorii care fac parte din categoria micilor contribuabili sunt conștienți de implicațiile pe care le manifestă obligativitatea raportării SAF-T asupra afacerii lor. Următoarea perioadă, mai mult ca niciodată impune reconfigurarea deciziei de colaborare cu parteneri specializați spre furnizarea de soluții inteligente care să faciliteze procesul de raliere la modificările care vor veni în materie de digitalizare fiscală. De aceea, recomandarea este în direcția dezvoltării de colaborări consolidate cu persoane specializate în direcția acoperirii nevoilor tot mai complexe de conformare digitală a afacerii tale. Referințe principale de informare PwC Romania, About SAF-T, material în format electronic, disponibil la adresa: https://www.pwc.ro/en/pwc-romania-digital/tax-technology/saf-t.html Lookup Tax, All about Standard Audit File for Tax (SAF-T) material în format electronic, disponibil la adresa: https://lookuptax.com/docs/explainers/all-about-saft-reporting Ordin nr. 4164 din 12 august 2024cu privire la actualizarea criteriilor de mărime ale entităților raportoare, Publicat în Monitorul oficial nr. 843 din 23 august 2024. Ordin nr. 1783 din 4 noiembrie 2021privind natura informațiilor pe care contribuabilul/plătitorul trebuie să le declare prin fișierul standard de control fiscal, modelul de raportare, procedura și condițiile de transmitere, precum și termenele de transmitere și data/datele de la care categoriile de contribuabili/plătitori sunt obligate să transmită fișierul standard de control fiscal, Publicat în Monitorul oficial nr. 1073 din 9 noiembrie 2021.
0

Factura proformă sau pro-formă. Clarificări asupra conceptului. Care este varianta corectă utilizată în practica de afaceri?

,,Nimic nou sub soare” Acest motto cu rezonanțe care nu se regăsesc neapărat în lumea economicului, se pliază perfect pe situația în care se află antreprenorii de mai bine de un an. Este vorba despre procesul neîntrerupt de digitalizare fiscală. Lecția învățată în tot acest timp este că în digitalizare nu există scuze. Niciun antreprenor nu se poate eschiva de la aderarea la modernitate. Acest aspect s-a soldat cu multă presiune generată asupra factorilor decizionali din cadrul companiei. De gestionarea acesteia prin cele mai adecvate soluții, depinde într-o măsură substanțială bunul mers al companii. Pe scurt! ,,Nimic nou sub soare” De la concepții la concept Treapta 1. Părerea legiuitorului cu privire la conceptul facturii pro(forme) Treapta 2. Conceptul în dicționarele de specialitate Treapta 3. Demostrații practice. Cum se raportează utilizatorii de internet la conceptul analizat? La final de proces… De la concepții la concept Există pe tărâmul practicii de afaceri precum și în comunitatea de profesioniști contabili din România o serie de concepții cu privire la corectitudinea conceptului de factură proformă. Care este varianta corectă a conceptului? Proformă sau pro-formă? Dacă ți-ai pus întrebări cu privire la acest aspect, rămâi alături de noi pentru a afla care este forma agreată a conceptului în literatura de specialitate autohtonă. Care este fluxul de lucru pentru a aduce clarificări cu privire la corectitudinea conceptului? Acesta are notă pur personală, și implică parcurgerea a trei etape. În primul rând, vom puncta maniera de utilizare a conceptului în cadrul actelor normative. Care este forma acestuia utilizată de către legiuitor? Al doilea pas punctează maniera de abordare a conceptului în cadrul dicționarelor de specialitate. În al treilea pas, vom recurge la realizarea unei scurte analize a acestuia în cadrul literaturii de specialitate, prin utilizarea instrumentelor de cercetare calitativă. Acestea sunt ilustrate de cele 3 trepte care ne vor ajuta să ajunge la stabilirea formei corecte a conceptului. Ce este necesar să menționăm de la bun capăt, este faptul că, în literatura de specialitate, nu regăsim studii pe această tematică. Astfel, lucrarea oglindește caracterul originalității. Treapta 1. Părerea legiuitorului cu privire la conceptul facturii pro(forme) Pentru prima etapă, vom face apel la analiza actelor normative care fac referire la aceste sintagme, documente extrase din cadrul unei baze de date legislative. Formula de căutare este restrânsă în primă fază la sintagma Factura proformă. Vom analiza numărul de acte normative în care regăsim sintagma în varianta menționată. Prin aplicarea formulei de căutare, sunt returnate un număr de 36 de acte normative, care în corpul textului, fac referire în circumstanțe definite, la conceptul de factura proformă (fără cratima de legătură). Cu titlu exemplificativ, am selecționat 5 dintre aceste documente normative pentru a ilustra exact modul de utilizare a sintagmei menționate. Act normativ Paragraf de menționare a sintagmei Factura proforma Norme din 18 noiembrie 2014 de aplicare a Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 66/2014 privind aprobarea Programului de stimulare a cumpărării de autoturisme noi, cu modificările și completările ulterioare ,,...capacitate deplină de exercițiu, exclusiv dobânzile și comisioanele bancare și alte sume datorate de beneficiar în baza contractului de finanțare, care acoperă maximum 95% din prețul de achiziție prevăzut în factura proformă” ,,...factura proforma emisă de către persoana juridică care are ca obiect de activitate vânzarea autovehiculelor” Ordin nr. 1046 din 21 septembrie 1999 pentru aprobarea Metodologiei privind scutirea de la obligaţia garantării datoriei vamale ,,contractul sau comanda în baza căreia se derulează operaţiunea (în original şi în copie) sau factura comercială/factura proforma, după caz, pentru bunurile prevăzute la art. 1 lit. b)-i)” Norme metodologice din 12 aprilie 2019 de aplicare a art. 1-10 din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 114/2018 privind instituirea unor măsuri în domeniul investițiilor publice și a unor măsuri fiscal-bugetare, modificarea și completarea unor acte normative și prorogarea unor termene ,,...privind obligația operatorilor economici de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale, republicată, cu modificările și completările ulterioare, factură proformă și contracte.” Procedură din 15 mai 2013 (*actualizată*) privind acordarea ajutoarelor de minimis pentru investiţiile realizate de întreprinderile mici şi mijlocii ,,Factură proformă, factură avans, factură stornare, factură finală, după caz, în copie” Proceduri din 14 aprilie 2003 de implementare, monitorizare și evaluare a subprogramului ,,Dezvoltarea orașelor prin stimularea activităților întreprinderilor mici și mijlocii” ,,...factura de achiziție sau în cazul importului factura proformă” Iată mai jos și exemplificarea concretă a rezultatelor returnate ca urmare a verificării sintagmei în cadrul unei baze de date legislative puse la dispoziția contribuabilului de către Ministerul Justiției. Astfel, în varianta proformă (fără cratimă) sunt returnate un număr de 36 de rezultate concretizate în acte normative care fac trimitere la acest document. În varianta pro-formă sau pro formă, deși, neașteptat, este returnat un număr de 64 de documente în cadrul cărora este menționată sintagma, prin utilizarea aceleași metode de cercetare. Iată mai jos și exemplificarea concretă a rezultatelor returnate ca urmare a verificării sintagmei în cadrul bazei de date legislative menționată anterior. Cu titlu exemplificativ, am selecționat 5 dintre aceste documente normative pentru a ilustra exact modul de utilizare a sintagmei menționate. Act normativ Paragraf de menționare a sintagmei Factura pro forma Ordinul nr. 1.470 din 29 septembrie 2014 pentru aprobarea Listei obiectivelor de investiţii pentru care se acordă microcredite ,,…printr-o anexă la factura pro forma, că în contractele de livrare vor stipula următoarele…,,…operatorii economici producători sau importatori de maşini şi utilaje agricole vor declara pe propria răspundere, printr-o anexă la factura pro forma…” Norme metodologice din 3 februarie 2009 privind modalitatea de calcul al tarifelor şi procedura de plată a sumelor datorate pentru operaţiunile efectuate contra cost de Oficiul Român pentru Drepturile de Autor ,,În cazul în care se solicită plata prin bancă a marcajelor holografice, ORDA eliberează o factură pro forma pe baza căreia se poate efectua plata...,,se adaugă cheltuielile legale aferente deplasării, estimate de ORDA, iar suma astfel rezultată se menţionează într-o factură pro forma.” Ordin nr. 59 din 11 februarie 2005 privind aprobarea Normelor metodologice de aplicare a prevederilor Ordonanţei de urgenta a Guvernului nr. 158/1999 privind regimul de control al exporturilor, importurilor şi altor operaţiuni cu produse militare, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 595/2004 ,,factura/factura pro forma în copie, certificată de către persoana care are dreptul sa angajeze răspunderea juridică a societăţii” Metodologie din 23 februarie 2005 privind scutirea de la obligaţia garantării datoriei vamale ,,Contractul/comanda în baza căruia/căreia se derulează operaţiunile (în original şi copie) sau factura comercială/factura pro forma, după caz, pentru bunurile prevăzute la art. 1 lit. b)-k)” Ordin nr. 892 din 22 decembrie 2004 privind deschiderea unor contingente tarifare la importul în România al unor produse agricole originare din Uniunea Europeană (UE) şi modul de administrare a acestor contingente în anul 2005 ,,...copie după unul din următoarele documente: contract extern, comandă confirmată, factură externă, factură pro forma semnată de partenerul extern” Treapta 2. Conceptul în dicționarele de specialitate Al doilea pas punctează modul de abordare al sintagmei prin intermediul dicționarelor de specialitate. Iată mai jos modalitatea de prezentare a sintagmelor în cadrul a 6 dicționare de specialitate. Dicționar Definiție Dicționar economic http://www.contabilitateafirmei.ro/dictionar/factura_proforma.htm Factura proforma Este o formă de prefacturare fără obligația plății WordReference https://www.wordreference.com/enro/proforma Factura pro forma (forma latină a conceptului) Ca simplă formalitate Dicționar român explicativ https://www.dictionarroman.ro/?c=proforma#google_vignette Factura proforma Pro forma Pro forma=de formă Factura Profoma=copia unei facturi finale transmise clientului în avans Factura Pro forma=document lipsit de formă utilizat în contextul tranzacțiilor internaționale Dicționarul de contabilitate https://www.oxfordreference.com/display/10.1093/acref/9780198743514.001.0001/acref-9780198743514-e-2656?rskey=Q0enT5&result=1 Factura proforma Factură trimisă în diverse circumstanțe cumpărătorului, înainte de cunoașterea în detaliu a tuturor detaliilor tranzacției Dicționar economic https://www.merriam-webster.com/dictionary/pro%20forma%20invoice Factura pro forma Un document furnizat înainte de efectuarea unei expediții de mărfuri sau cu o expediție de mărfuri care descrie articolele și condițiile de vânzare, dar care nu are funcția de factură fiscală Dicționar economic Cambridge https://dictionary.cambridge.org/dictionary/english/pro-forma-invoice?q=proforma+invoice Factura pro formă O factură, transmisă unui nou client în vederea informării cu privire la produsele și serviciile care urmează a fi livrate Dicționar juridic https://www.rubinian.com/dictionar_detalii.php?id=2610 Factura pro formă/proformă Factura proformă este o invitație la cumpărare, trimisă unui cumpărător potențial. Conform Wikipedia, este validată varianta în limba latină a conceptului, sub forma delimitată de spațiu, și anume pro forma, aspect care conferă posibilitatea exprimării în mediul de business și a acestei variante, sub forma latinizată a conceptului. Wikipedia menționează și forma contopită a sintagmei proforma. În înțelesul sursei indicate, factura proformă (pro forma) este un document emis de către vânzător cumpărătorului pentru formalizarea unei tranzacții înainte de cunoașterea detaliilor fiind utilizată în principal pentru delimitarea valorii tranzacției. Aceasta nu reprezintă bază documentară pentru înregistrarea în contabilitate. Varianta în limba engleză a conceptului este reprezentată de pro forma invoice regăsită predominant în cadrul dicționarelor de specialitate. Treapta 3. Demostrații practice. Cum se raportează utilizatorii de internet la conceptul analizat? A treia etapă, face trimitere la instrumentul Google Trends care ne ajută să identificăm interesul de căutare al utilizatorilor pe o anumită temă. Vom analiza astfel, interesul de căutare al utilizatorilor înregistrat în ultimii 5 ani, distinct, pe cele două sintagme, Factura proforma, respectiv, Factura pro forma. Astfel, nivelul de interes este semnificativ pentru sintagma Factura proforma, în timp ce sintagma Factura pro forma nu înregistrează căutări semnificative în intervalul de timp analizat. La final de proces… Ca urmare a studiului privind conceptualizarea formei corecte a facturii proforme, putem să tragem următoarele concluzii: dacă ne referim la aspectul corectitudinii, ambele varianta pot fi considerate pentru nominalizarea facturii întocmite cu scopul informării cu privire la livrarea de bunuri, prestarea de servicii ori executarea de lucrări. Forma cu spațiu a sintagmei provine din limba latină și face trimitere la un aspect lipsit de formă sau fără formă. Această abordare preluată din limba latină se poate extinde și la factura proformă în sensul în care aceasta nu constituie bază documentară pentru înregistrarea în cadrul evidențelor contabile, fiind document lipsit de formă contabilă. Dicționarele care au stat la baza cercetării noastre menționează ambele forme ca fiind corecte. Lucrările de specialitate fac trimitere cu preponderență la forma contopită a sintagmei. De altfel, în situația exportului unor mărfuri fără plată, cu valoarea utilizată doar în scopul stabilirii taxelor vamale se utilizează factura de formă, în varianta pro formă. Pledăm astfel, așadar, pentru utilizarea ambelor forme în practica uzuală de afaceri, pe baza cercetării realizate în acest sens. Referințe principale de informare Portal legislativ, Ministerul Justiției, disponibil la adresa: https://legislatie.just.ro/. Instrumentul Google Trends, disponibil la adresa: https://trends.google.com/trends/.
0

Sistemul național RO e-Case de marcat. O altă paradigmă din lumea marcajelor ,,E”. Ce este necesar să ai în vedere?

Cursa în caruselul digitalizării fiscale în care ai urcat de curând pare să fie de neoprit. Ansamblul de modificări în sensul optimizării permanente a sistemelor de modernizare fiscală sunt nenumărate. Ești însă conștient de faptul că în acest proces nu există scuze. Ori te conformezi, ori ai toate șansele să te ,,pierzi” până la atingerea liniei de sosire. Lumea electronică, dominată de marcajul ,,E” în care ai pătruns în postura de antreprenor sau contabil nu pare să se plieze pe așteptările tale. În acest peisaj dominat de informații, termene limită, plafoane, sancțiuni, modificări frecvente, este just să nu te regăsești. Involuntar apare întrebarea Există soluții prin care să mă plasez corect față de tot ce aduce nou procesul de inovare prin digitalizare în peisajul afacerilor?. Ei bine, află, că da, există o serie de soluții. Noi venim cu una dintre propuneri din larga paletă a acestora. Îți recomandăm să recurgi la consolidarea unor parteneriate de durată cu profesioniști, relații bazate pe încredere, transparență și maxim de profesionalism. Particular, noi, echipa Facturis suntem alături de antreprenori și afacerile lor pentru ca fiecare dintre aceștia să-și găsească locul potrivit în peisajul mediului de business în care activează. Fila care dă startul poveștii trendului modern al digitalizării caselor de marcat consemnează obligativitatea conectării aparatelor de marcat electronice fiscale la serverele ANAF. Momentul corespunde anului 2021 în care, progresiv, contribuabilii au avut obligația conectării aparatelor de marcat electronice fiscale la serverele ANAF. De aici nu a mai rămas decât un singur pas pentru ca sistemul informatic RO e-Case de marcat să prindă contur. Astfel identificăm două piese esențiale în conturarea puzzle-ului digitalizării procesului de încasare prin intermediul numerarului raportat la operațiunile care impun existența casei de marcat electronice la nivelul afacerilor. Trebuie să cunoști de asemenea faptul că termenul pentru implementarea unui modul de valorificare a datelor și informațiilor transmise prin intermediul RO e-Case de marcat a fost 1 aprilie 2024. Dacă pentru sistemele naționale RO efactura, RO e-TVA și RO e-Transport există aplicații speciale concepute pentru gestiunea de date, în cazul RO e-case de marcat nu au fost conturate softuri concrete de verificare, urmărire și control a datelor care intră în cadrul sistemului. Pe scurt! Pe podium...Starurile digitalizării fiscale Ce reprezintă RO e-case de marcat? Fața paradigmei în prezent Balanță cu două talere Pe podium... De vreme ce RO eFactura, RO e-Transport și RO e-SAF-T intră în categoria ,,starurilor\" lumii digitalizării fiscale a afacerilor, RO e-case de marcat și RO e-sigiliu nu se bucură de o popularitate la fel de sporită. Motivul? Unul dintre ele este legat de penuria informațiilor concrete cu privire la aceste sisteme raportat la aspectele legislative. Un alt motiv, dacă ne raportăm strict la RO e-case de marcat este legat de restrângerea responsabilității contribuabilul la încărcarea unor date în cadrul sistemului. Acestea se transmit automat pe baza conectării online a AMEF-ului la serverele organelor fiscale. Deci responsabilitatea contribuabilului intervine cu preponderență pe latura asigurării funcționalității aparatelor de marcat în relație cu serverele ANAF. Fără să fie identificate implicații prea ample legate de corectitudinea datelor transmise. După această operațiune, la finele fiecărei zile fiscale se transmit automat la ANAF toate datele cu privire la încasările entității. Deci contribuabilului nu îi revine responsabilitatea încărcării autonome a unor date în cadrul unui sistem. Deși la un moment dat, acesta s-a aflat în această ipostază. Anterior conectării online, cu o frecvență lunară, raportul privind vânzările prin intermediul AMEF se transmitea organelor fiscale prin intermediul formularului A4200. Acest raport cuprindea o colecție de fișiere în format xml corespunzătoare zilelor fiscale aferente unei perioade de referință. Aceste fișiere erau generate de către aparatele de marcat. În situația în care nu înregistrau activitate prin intermediul acestora în cadrul perioadei de referință (luna), atunci contribuabilii completau și transmiteau formularul F4109. Obligativitatea transmiterii acestuia se menține și astăzi pentru zilele fiscale în care nu se consemnează activitate. Ce reprezintă RO e-Case de marcat? Sistemul național RO e-case de marcat face parte din categoria celor 6 piloni ai modernizării procesului fiscal alături de: RO e-factura, RO e-TVA, RO e-SAF-T și RO e-transport și RO e-sigiliu. Dacă te gândești la existența unui ghid informativ cu privire la această paradigmă, ce putem să spunem în acest sens este că lumea legislativă nu este foarte generoasă cu privire la aspecte legate de RO e-case de marcat. Putem totuși să conturăm un minighid al antreprenorului care dorește permanent să fie informat. Fața paradigmei în prezent În luna iunie a anului 2024 s-au făcut o serie de precizări raportat la aparatele de marcat electronice fiscale. Astfel, printre elementele obligatorii de menționat pe bonul fiscal emis de către AMEF se remarcă și următoarele elemente: unitatea de măsură, codul de identificare fiscală al beneficiarului (la solicitarea acestuia din parte beneficiarului), precum și numărul de identificare al bonului. De asemenea apare și obligativitatea transpunerii în cod QR a elementelor legate de data și ora emiterii bonului fiscal, numărul de identificare al bonului fiscal precum și seria fiscală a AMEF-ului. Atenție! Ca urmare a testării posibilității de tipărire pe bonul fiscal a unui cod QR de către Institutul Național de Cercetare-Dezvoltare în Informatică București, s-a constatat faptul că la momentul actual nu este posibil acest aspect din pricina unor neajunsuri tehnice. Astfel, contribuabilii trebuie să se conformeze cu această reglementare în termen de maxim doi ani de la intrarea în vigoare a Ordonanței de urgență nr. 69 din 21 iunie 2024. De asemenea, se aduc o serie de clarificări cu privire la elementele pe care trebuie să le conțină raportul fiscal de închidere zilnică. Printre acestea se remarcă: Numărul de bonuri fiscale care au înscris CIF-ul beneficiarului; Valoarea totală a bonurilor fiscale; Totalul taxei pe valoare adăugată aferentă; Identificatorul jurnalului electronic; Numărul și valoarea reducerilor, anulărilor; Sumele de serviciu precum și sumele rezultate pentru fiecare mijloc de plată utilizat. Important! Element de dată relativ recentă, emiterea bonului fiscal emis cu date eronate sau care nu cuprinde toate datele obligatorii reprezintă contravenție. Balanță cu două talere Pentru a echilibra carența informațională cu privire la aspecte punctuale legate de RO e-case de marcat vom face apelul la o altă paradigmă informațională a digitalizării fiscale prin intermediul căreia putem să verificăm datele transmise automat la serverele ANAF-ului. Este vorba despre paradigma E-TVA. Prin intermediul articolelor anterioare, au fost puse în lumină aspectele legate de posibilitatea generării celor 6 rapoarte care stau la baza întocmirii decontului precompletat de TVA. Particular, am punctat maniera de obținere a Raportului extras din cadrul sistemului RO e-Factura cu aplicabilitate în verificarea tuturor documentelor care trec prin sistem cu cele înregistrate în cadrul evidențelor contabile. Dacă încă nu ai reușit să parcurgi materialul, te invităm să accesezi următorul link pentru a fi informat cu privire la acest aspect și a vedea exact pașii pe care trebuie să îi parcurgi pentru a intra în posesia rapoartelor: https://facturis-online.ro/e-tva/maniera-de-obtinere-a-raportului-extras-din-sistemul-national-ro-e-factura-principala-sursa-de-prelevare-a-datelor-pentru-intocmirea-decontul-precompletat-de-tva.html. În aceast sens, vom utiliza datele generate de către sistemul național RO e-TVA pentru a vizualiza Raportul extras din cadrul sistemului RO e-case de marcat. Astfel, după accesarea site-ului ANAF, logarea în cadrul sistemului RO e-TVA și solicitarea P300_detalii, vei ajunge în posesia documentului. Atenție! Doar contribuabilii plătitori de TVA vor putea accesa datele generate prin intermediul sistemului național RO e-TVA. Astfel, prin accesarea sistemului RO e-TVA pe baza certificatului digital calificat, opțiunea Solicitare ETVA, vei vizualiza cele 6 rapoarte care stau la baza precompletării decontului. Printre acestea identificăm raportul informațiilor extrase din sistemul național RO e-case de marcat electronice. Un model al acestuia poate fi vizualizat mai jos: Astfel, putem să identificăm detaliile privind raportul Z al fiecărei zile fiscale transmise către ANAF în materie de număr al raportului zilnic, data emiterii, valoarea totală alături de valoarea TVA-ului operațiunilor funcție de cotele de TVA aferente acestora. Astfel, raportul ne furnizează o situația analitică a activității aparatelor de marcat electronice fiscale comensurate de-a lungul unei perioade de referință transmise către sistemul național RO e-case de marcat electronice. Acest raport poate veni în ajutorul tău pentru a bifa completitudinea datelor transmite de către AMEF către serverul ANAF. Reține! În situația în care se remarcă anumite erori de transmitere a datelor în cadrul sistemului vei primi o notificare prin intermediul SPV. Iată așadar, câteva aspecte de care trebuie să ții cont atunci când vine vorba despre o altă cărămidă a fundației digitalizării fiscale, și anume sistemul național RO e-case de marcat electronice. Referințe principale de informare Ordonanță de urgență nr. 69 din 21 iunie 2024 pentru modificarea și completarea unor acte normative în domeniul gestionării și implementării sistemului național privind factura electronică RO e-Factura și al aparatelor de marcat electronice fiscale, precum și pentru alte măsuri fiscale, Publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 582 din 21 iunie 2024. Ordonanță de urgență nr. 28 din 25 martie 1999 (**republicată**) privind obligația operatorilor economici de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale***, Publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 75 din 21 ianuarie 2005. Sistemul național RO e-TVA, disponibil prin intermediul site-ului ANAF.
0

Maniera de obținere a Raportului extras din sistemul național RO e-Factura. Principala sursă de prelevare a datelor pentru întocmirea decontul precompletat de TVA

Apariția în peisajul de afaceri a paradigmei informaționale RO e-TVA contrastează semnificația crescută a interconectării datelor provenite din diverse surse de transmitere a informațiilor corelate la activitatea organizațională cu referire la digitalizarea fiscală a companiilor. Decontul precompletat de TVA (P300) ca rezultantă a sistemului informațional e-TVA nu este conturat ca urmare a unui proces de sine stătător. Acesta este rezultatul compilării de date din cadrul surselor pilon care conturează maratonul digitalizării fiscale, și anume: RO e-Factura, ca principală sursă de prelevare a datelor, RO e-Transport, RO e-Case de marcat, RO e-SAF-T etc. Dacă încă nu te-ai raliat la noutățile RO e-TVA te invităm să parcurgi materialul care cuprinde o descriere detaliată a acestuia regăsit în cadrul blogului nostru prin accesarea link-ului: https://facturis-online.ro/e-tva/tot-ce-trebuie-sa-stii-la-momentul-actual-despre-sistemul-national-ro-e-tva.html În continuare, vom face un mic popas asupra celui mai puternic instrument pe marginea căruia sunt extrase date pentru a completa rândurile decontului precompletat. Sistemul național RO eFactura deține un rol central în conturarea decontului P300 fiind cea mai frecventă sursă de prelevare a datelor care stă la baza construirii acestuia. Cum poate fi obținut Raportul extras din sistemul național RO e-factura care stă la baza precompletării P300? Care sunt pașii pe care trebuie să îi urmezi pentru a intra în posesia raportului? Materialul de mai jos va surprinde într-o manieră simplistă procedura pe care trebuie să o urmezi pentru a genera raportul extras din cadrul sistemului național RO eFactura pornind de la sistemul național RO eTVA. Răgazul acordat de către legiuitor în vederea întocmirii Notei justificative privind explicațiile aferente diferențelor identificate prin Nota de conformare E-TVA (până la data de 1 ianuarie 2025) poate a contribuit la amânarea consultării rapoartelor care stau la baza precompletării decontului (P300). Orice contribuabil persoană impozabilă plătitoare de TVA nu trebuie să piardă însă din vedere responsabilitatea întocmirii Notei justificative în termen de 20 de zile de la data primirii Notei de conformare RO e-TVA prin prisma aplicării sancțiunilor începând cu data de 1 ianuarie a anului viitor (2025). ,,Monedă cu două fețe!” Chiar dacă rapoartele extrase din cadrul sistemului RO e-TVA au ca scop verificarea informațiilor din cadrul decontului precompletat în vederea justificării diferențelor, acestea pot fi utilizate și în alte scopuri. Propunerea noastră este legată de verificarea completitudinii dosarului contabil prin prisma punctajului facturilor înregistrate în contabilitate cu cele care figurează în cadrul sistemului RO efactura obținut din RO eTVA. Precum menționăm în cadrul articolului la care am făcut trimitere anterior, decontul precompletat de TVA are ca bază o serie de rapoarte pe marginea căruia este construit. Printre acestea se evidențiază raportul extras din sistemul național RO e-Factura.  Poate îți pui întrebări cu privire la utilitatea acestuia în afara conferirii justificării diferențelor. Ei bine, raportul extras din cadrul RO e-Factura te poate ajuta să punctezi facturile înregistrate în evidența contabilă cu cele încărcate în cadrul sistemului de către partenerii tăi. Există diferite situații prin care o factură nu a intrat în posesia ta. În acest fel vei putea identifica eventuale erori, neconcordanțe. Îți vom arăta cum să generezi acest raport utilizând sistemul RO e-TVA. Repetiția…mama învățăturii sau cheia evitării neconformității fiscale! Probabil deja cunoști condițiile pe care trebuie să le îndeplinești pentru a accesa sistemul național RO e-TVA. Îți reamintim faptul că acesta este disponibil pe baza contului de utilizator deținut în cadrul Spațiului Public Virtual accesat prin intermediul unui certificat digital calificat. Și cum teoria fără aplicabilitate își pierde esența…te invităm să urmărești mai jos punctual pașii necesari de parcurs pentru generarea raportului care cuprinde toate documentele care trec prin sistemul național RO e-factura, facturi aferente operațiunilor de achiziții și vânzări specifice activității companiei tale. #1 Autentifică-te în cadrul site-ul ANAF, la secțiunea Autentificare RO e-factura/RO e-transport/RO e-TVA: https://www.anaf.ro/anaf/internet/ANAF. #2 Introdu parola certificatului digital calificat achiziționat de la un furnizor de servicii de certificare digitală #3 Accesează sistemul național RO e-TVA #4 Accesează decontul precompletat de TVA #5 Accesează butonul Solicitare ETVA În cadrul sistemului RO e-TVA vei putea vizualiza decontul de TVA precompletat încărcat de către autorități până la data de 5 a lunii următoare depunerii declarației D300. Arhiva care conține raportul extras din cadrul RO e-factura este cuprinsă de fișierul P300 ETVA_detalii. Pentru a-l obține trebuie să apărăm butonul Solicitare ETVA. După parcurgerea acestui pas vom putea vizualiza fișierul PDF care cuprinde cele 6 rapoarte pe marginea căruia este construit decontul P300. Printre acestea, se remarcă Raportul extras din sistemul național RO e-Factura care oglindește aspecte legate de achiziții și vânzări efectuate de către companie în perioada de referință. Acest raport are la bază datele transmise de către contribuabili în cadrul platformei RO eFactura. Iată mai jos un model al raportului: Raportul cuprinde așadar 2 părți care fac referire atât la operațiunea de achiziții cât și la cea de vânzări. Printre aspectele menționate în cadrul raportului enumerăm: indexul și data de încărcare în cadrul sistemului, elementele de identificare ale emitentului (CIF și denumire), elementele de identificare ale beneficiarului, numărul facturii, data emiterii, data livrării, data scadenței, tipul facturii, data selecției, cota de TVA, baza impozabilă și valoarea tva-ului. Iată așadar cei 5 pași necesari pentru generarea raportului extras din sistemul național RO e-Factura. Cu o notă personală, am conferit acestui raport sens dual. Pe lângă cel corelat la justificarea eventualelor diferențe identificate prin intermediul Notei de conformare, putem utiliza acest raport și pentru verificarea exactității datelor transmise în RO efactura și înregistrate în cadrul evidenței contabile. Pentru a afla mult mai multe informații despre problematica RO efacturii în context RO e-TVA te invităm să accesezi articolul care pune în lumină aceste aspecte prin accesarea link-ului: https://facturis-online.ro/e-tva/implicatii-ale-sistemului-national-ro-e-factura-asupra-decontului-precompletat-de-e-tva-ce-trebuie-sa-cunoasca-antreprenorii.html. În această manieră, putem cu o regularitate lunară să realizăm punctajul între evidențele contabile ale companiei noastre și cele ale autorităților fiscale existente în sistemul național RO e-factura accesate prin intermediul RO e-TVA cu referire la operațiunile de achiziții și vânzări care au la bază documentul factura. În acest mod este acoperită o lacună a sistemului național, și anume posibiltatea de a genera rapoarte cu facturile existente în cadrul acestuia. (Valabil pentru aplicația utilizată prin intermediul site-ului ANAF). Referințe principale de informare Site-ul Agenției Naționale de Administrare Fiscală, disponibil la adresa: https://www.anaf.ro/anaf/internet/ANAF/acasa Sistemul național RO e-TVA, disponibil prin intermediul site-ului Agenției Naționale de Administrare Fiscală. Așteptarea a luat sfârșit. Cum arată decontul precompletat de TVA precum și nota de conformare RO e-TVA primite prin intermediul SPV, https://universulfiscal.ro/asteptarea-a-luat-sfarsit-cum-arata-decontul-precompletat-de-tva-precum-si-nota-de-conformare-ro-e-tva-primite-prin-intermediul-spv/. Rapoartele care însoțesc decontul precompletat de TVA Informații prezentate și rol deținut, https://universulfiscal.ro/rapoartele-care-insotesc-decontul-precompletat-de-tva-informatii-prezentate-si-rol-detinut/
0

Tot ce trebuie să știi la momentul actual despre sistemul național RO e-TVA

Paradigma inovativă, parte a maratonului digitalizării fiscale, sistemul național RO e-TVA a prins contur prin încărcarea în cadrul Spațiului Public Virtual, a primul decont precompletat de TVA, pe data de 5 septembrie 2024. Astfel, contribuabilii persoane impozabile plătitoare de TVA au luat primul contact cu ceea ce reprezintă un nou pilon de bază pentru modernizarea progresivă a afacerilor care activează într-un mediu economic marcat de dinamism și complexitate. Dacă încă nu ești familiarizat cu implicațiile noii paradigme asupra afacerii tale, te invităm să urmărești materialul de mai jos pentru a te pune la curent cu tot ceea ce presupune sistemul național RO e-TVA. Întrebările antreprenorilor cu privire la sistemul RO e-TVA gravitează în jurul aspectelor legate de: Scopul și durata vizitei. De ce a fost nevoie de implementarea unui astfel de sistem? Care sunt motivațiile din spatele adoptării paradigmei? Ce reprezintă decontul precompletat de TVA? Ce reprezintă Nota de conformare RO e-TVA? Cum se realizează justificarea diferențelor rezultate din compararea P300 cu D300? Care este rolul documentelor care compun P300_detalii? Acestea, precum și alte aspecte arondate problematicii vor fi prezentate în cele ce urmează într-o manieră cât mai accesibilă, pentru ca noutățile legislative în materie de RO e-TVA să fie marcat de claritate. În acest fel ne asigurăm că drumul spre ralierea afacerii tale la conformitate fiscală este real facilitat. Pe scurt! Ce reprezintă sistemul național RO e-TVA? Care sunt motivele din spatele implementării RO e-TVA? Ce reprezintă decontul precompletat de TVA? Care este perioada de transmitere a decontului precompletat de TVA în cadrul SPV? Care este componența decontului P300? Ce se întâmplă dacă datele din cadrul decontului depus de către contribuabil nu coincid cu cele prezentat de către decontul precompletat? Ce criterii trebuie să îndeplinească o diferență pentru a fi semnificativă? Care sunt sancțiunile care se aplică contribuabililor care nu respectă prevederile arondate RO e-TVA? Care sunt obligațiile care îți survin pentru gestionarea și asigurarea operaționalității decontului precompletat de TVA? Ce reprezintă sistemul național RO e-TVA? Deși inițial privit cu reticență de către companiile care formează peisajul mediului de afaceri autohton, sistemul RO e-TVA vine să certifice datele prelevate din cadrul celorlalte platforme care ilustrează digitalizarea fiscală. Pentru clarificare, sistemul RO e-TVA reprezintă o aplicație informatică funcțională în cadrul SPV prin intermediul căreia contribuabilii persoane impozabile plătitoare de TVA au acces la decontul precompletat de TVA alături de Nota de conformare și pot solicita diverse rapoarte. Pe marginea acestora, contribuabilii înțeleg mai ușor modul de conturare a datelor în cadrul decontului (P300). Care sunt motivele din spatele implementării RO e-TVA? Probabil te întrebi care sunt aspectele concrete care au ghidat autoritățile spre lansarea unui nou instrument de digitalizare fiscală. Ei bine, răspunsul îl putem sintetiza în 3 motive principale și anume: Punerea la dispoziția contribuabililor a deconturilor precompletate de TVA Adăugarea unui nou pilon în ceea ce semnifică digitalizarea fiscală în România raportat la procesele organizaționale cu scopul încununării celorlalte instrumente de digitalizare fiscală Asigurarea creșterii conformării voluntare pe baza reflectării stării de fapt fiscale, stare care este redată de agregarea bazei de date stocate prin intermediul sistemelor informatice implementare de Ministerul Finanțelor. Ce reprezintă decontul precompletat de TVA? Decontul precompletat de TVA aferent formularului P300 este un document de compilare a datelor și informațiilor transmise de către persoanele impozabile în cadrul sistemelor: RO e-Factura, RO e-Transport, RO e-Sigiliu, RO e-Case de marcat și RO e-SAF-T. Deci, de corectitudinea utilizării acestor sisteme depinde într-o mare măsură acuratețea decontului precompletat de taxă pe valoare adăugată. Primul decont precompletat de TVA aferent operațiunilor derulate în luna iulie a anului curent a fost încărcat în SPV pe data de 5 septembrie 2024. Care este perioada de transmitere a decontului precompletat de TVA în cadrul SPV? Toți contribuabilii persoane impozabile plătitoare de TVA vor primi formularul P300 până pe data de 5 a lunii următoare termenului legal de transmitere a decontului de taxă pe valoare adăugată (D300). Până la momentul prezent, companiile au primit 2 deconturi de TVA, cel aferent operațiunilor derulate în luna iulie 2024, respectiv cel aferent operațiunilor efectuate în luna august a anului 2024. IMPORTANT! Decontul precompletat de TVA nu reprezintă titlu de creanță fiscală! Prin intermediul acestuia nu se stabilesc sume de achitat către bugetul de stat, fiind un document de verificare a datelor și informațiilor precompletate în corelație cu operațiunile efectuate și starea de fapt fiscală a entității. Care este componența decontului P300? Dacă încă nu ai luat contact cu ceea ce presupune decontul precompletat de TVA, îți vom prezenta în cele ce urmează structura de baza a acestuia și cu ce se diferențiază de formularul D300-Decont de taxă pe valoare adăugată depus de către contribuabil. P300 prezintă în mare aceeași structură cu decontul depus de către contribuabilii (D300) cu următoarele nuanțe identificate: P300 face trimitere la sursele concrete de prelevare a datelor. De exemplu pentru secțiunea Livrări de bunuri/prestări de servicii în interiorul țării și exporturi, rândul 14+15 Livrări de bunuri și prestări de servicii scutite cu drept de deducere, altele decât cele de la rd. 1-3 și Livrări de bunuri și prestări de servicii scutite fără drept de deducere identificăm ca sursă de prelevare a datelor Sistemul național RO e-factura precum și Raportul privind informațiile furnizate de Autoritatea Vamală Română; P300 nu cuprinde secțiunea de Regularizări conform art. 303 din Codul Fiscal, respectiv rândurile de la 37-46, de asemenea nu regăsim în cadrul decontului aspecte legate de facturi emise/primite după efectuarea inspecției fiscale precum și facturile emise după înregistrarea în scopuri de TVA pentru operațiuni efectuate în perioada în care codul de TVA a fost anulat; P300 nu cuprinde informații legate de taxa pe valoare adăugată neexigibilă sau nedeductibilă; P300 nu include Informații privind valoarea totală, fără TVA, a prestărilor de servicii către persoane neimpozabile din alte state membre UE prevăzute la art. 278 alin. (8) lit. b) din Codul fiscal, respectiv servicii de telecomunicații, de radiodifuziune și televiziune, precum și servicii furnizate pe cale electronică. Ce se întâmplă dacă datele din cadrul decontului depus de către contribuabil nu coincid cu cele prezentat de către decontul precompletat? Dacă se constată diferențe semnificative între decontul depus de către contribuabil (D300) și cel precompletat transmis de către autorități prin intermediul SPV ANAF, contribuabilii trebuie să întocmească note explicative în care să descrie proveniența diferențelor. Această notă explicativă trebuie transmisă în termen de maxim 20 zile de la data primirii notificării de conformare RO eTVA. Atenție! Notificarea de conformare RO e-TVA nu se aplică dacă discutăm despre apariția unor erori materiale sau în cazul în care nu există date suficiente preluate din cadrul sistemelor de conturare a informațiilor cuprinse prin P300 pentru a completa anumite rânduri din cadrul acestuia. Bine de știut! Reglementările cu privire la transmiterea rezultatelor identificate asupra diferențelor menționate de către Nota de conformare RO e-TVA sunt aplicabile începând cu data de 1 ianuarie 2025. Ce criterii trebuie să îndeplinească o diferență pentru a fi semnificativă? Pentru ca diferențele identificate între P300 și D300 să fie considerate semnificative trebuie să respecte cumulativ două condiții de bază. Acestea pot fi urmărite în cele ce urmează: Tip diferență Valori prag Condiții Diferență semnificativă rezultată din analiza coloanelor de TVA din cadrul D300 și P300 Valori care depășesc pragul de semnificație Minim 20% în cotă procentualășio valoare absolută de minim 5000 de lei Diferență nesemnificativă rezultată din analiza coloanelor de TVA din cadrul D300 și P300 Valori care nu depășesc pragul de semnificație Maxim 20% în cotă procentualăși/sauo valoare absolută de maxim 5000 de lei Care sunt sancțiunile care se aplică contribuabililor care nu respectă prevederile arondate RO e-TVA? Există câteva situații care impun aplicarea sancțiunilor în cazul nerespectării reglementărilor în vigoare raportat la responsabilitățile persoanei impozabile cu privire la utilizarea sistemului național RO eTVA. Pentru claritatea imaginii, am pregătit mai jos pentru tine o sinteză a acestora: Tip contravenție Sancțiune Netransmiterea rezultatului verificărilor realizate asupra diferențelor comunicate prin intermediul Notificării de conformare în termen de 20 de zile de la data primirii acesteia Contribuabili mari - 5000-10 000 de lei Contribuabili mijlocii - 2500-5000 de lei Alte persoane juridice sau persoane fizice - 1000-2500 de lei IMPORTANT! O gură de aer...înainte de sancționare. Pentru familiarizarea contribuabililor cu sistemul RO e-TVA, sancțiunile enumerate mai sus sunt aplicabile începând cu luna ianuarie a anului 2025. Astfel, legiuitorul oferă o perioadă de explorare a manierei de funcționare a paradigmei înaintea sancționării neîndeplinirii obligațiilor contribuabililor. Care sunt obligațiile care îți survin pentru gestionarea și asigurarea operaționalității decontului precompletat de TVA? Pentru a fi asigurată funcționarea în parametrii de performanță a sistemului eTVA, trebuie să te asiguri cu privire la: verificarea datelor și informațiilor cuprinse în cadrul P300. Îți recomandăm, ca la momentul primirii decontului în cadrul SPV, să verifici riguros concordanța datelor cu decontul depus identificat prin formularul D300; să răspundă la Nota de conformare RO e-TVA. Astfel, obligația ta ca persoană impozabilă plătitoare de TVA se identifică în cele două direcții menționate mai sus. Reține! Omiterea transmiterii (nefurnizarea sau furnizarea parțială a informațiilor de clarificare a diferențelor) Notei justificative cu privire la clarificarea diferențelor identificate prin Nota de conformare RO e-TVA îți atribuie un anumit indicator de risc fiscal cu privire la nivelul declarării taxei pe valoare adăugată. Astfel, materialul de mai sus îți conferă o imagine detaliată asupra informațiilor pe care este bine să le cunoști cu privire la paradigma informațională RO eTVA. Pentru ca drumul spre racordarea afacerii tale la digitalizarea fiscală să fie real facilitat.   Referințe principale de informare Ordonanța de urgență nr. 70 din 21 iunie 2024 privind unele măsuri de implementare și utilizare a decontului precompletat RO eTVA și valorificarea datelor și informațiilor prin implementarea unui sistem de guvernanță specific, precum și alte măsuri fiscale.
0

Implicații ale sistemului național RO e-Factura asupra decontului precompletat de e-TVA. Ce trebuie să cunoască antreprenorii?

Transmiterea de către autoritățile fiscale, pe data de 5 septembrie 2024, a decontului precompletat (P300) către contribuabilii persoane impozabile plătitoare de taxă pe valoare adăugată a marcat concretizarea funcționalității sistemului RO e-TVA. Promisiunile lansate în mediul de afaceri în ultimele luni cu privire la implementarea paradigmei au prins într-un final formă. Contribuabilii din categoria menționată au avut primul contact cu documentul care surprinde în cea mai pragmatică manieră paradigma digitală fiscală în sfera TVA-ului. Maniera de conturare a decontului precompletat de TVA, pe baza informațiilor colectate din cadrul sistemelor RO e-Factura, RO e-Case de marcat, RO e-Transport etc. generează responsabilizarea contribuabililor. Această responsabilizare se produce pe direcția utilizării cu maximă rigurozitate a sistemelor, pe baza respectării tuturor normelor legislative în vigoare. Astăzi, prin intermediul acestui material vom pune sub lumina reflectoarelor maniera de corelare a informațiilor extrase din sistemului național RO e-Factura cu decontul precompletat de TVA. Ce implicații concrete are sistemul asupra precompletării decontului P300? De ce este important să respectăm prevederile în materie de utilizare a platformei naționale RO eFactura? Unde regăsim în cadrul decontului de TVA informațiile extrase din cadrul RO-eFactura? Acestea alături de alte aspecte de interes pentru tine ca antreprenor care te încadrezi în categoria plătitorilor de TVA, și nu numai, vor fi surprinse în cele ce urmează. Pe scurt! Ce este decontul precompletat de TVA și care este maniera de conturare a acestuia? Care este data de transmitere a formularului P300? Ce se întâmplă în situația în care sunt constatate diferențe semnificative între D300 și P300? Care este incidența sistemului RO e-Factura asupra decontului precompletat? Ce este decontul precompletat de TVA și care este maniera de conturare a acestuia? Decontul precompletat de TVA este asociat cu formularul P300 și conține date și informații declarate de către contribuabili în cadrul sistemelor RO e-Factura, RO eTransport, RO e-Sigiliu, RO e-SAF-T, RO e-Case de marcat, sistemul informatic integrat vamal precum și alte sisteme informatice ale Ministerului Finanțelor. Astfel, toate informațiile cuprinse în cadrul decontului au ca sursă datele preluate din cadrul sistemelor enumerate mai sus. Care este data de transmitere a formularului P300? Contribuabilii din categoria persoanelor impozabile plătitoare de TVA, au primit primul decont precompletat, în cadrul SPV, pe data de 5 septembrie 2024 cu referire la operațiunile derulate în luna iulie a anului curent. Astfel, începând cu luna septembrie, vei primi în cadrul SPV decontul precompletat, până pe data de 5 a lunii următoare termenului legal de depunere a decontului de taxă pe valoare adăugată, D300. Pe data de 5 octombrie 2024 și-a făcut apariția pentru a doua oară în funcționalitatea sistemului cel de-al doilea decont precompletat. Ce se întâmplă în situația în care sunt constatate diferențe semnificative între D300 și P300? Situația ideală este raportată la corelarea datelor din cadrul D300 cu cele din cadrul P300. Dacă sunt identificate diferențe semnificative între cele două deconturi, cel depus de către contribuabil până la data de 25 a lunii următoare perioadei la care se referă, precum și cel precompletat, transmis de către ANAF la data de 5 a lunii următoare termenului legal de depunere a decontului de taxă pe valoare adăugată, D300, atunci, vei primi în cadrul SPV formularul P300_diferențe. Aceasta face referire la Nota de conformare RO e-TVA. Pe scurt, nota de conformare cuprinde rândurile din cadrul decontului unde se identifică diferențe semnificative. De asemenea, se menționează obligativitatea transmiterii unui răspuns cu privire la soluționarea provenienței diferențelor în termen de 20 de zile de la data primirii notificării. Care este incidența sistemului RO eFactura asupra decontului precompletat? Cel mai probabil deja ești familiarizat cu maniera de funcționare a sistemului național RO eFactura. Care sunt însă implicațiile directe asupra modului de completare a decontului? Cum te responsabilizează aceste aspecte? Vom prezenta mai jos, pas cu pas, modul de reflectare a sistemului RO e-Factura în cadrul P300. De aici decurge și responsabilitatea deținută de tine ca antreprenor pentru emiterea corectă și transmiterea oportună a tuturor facturilor care fac referire la o anumită perioadă de raportare. 1. Unde regăsim în cadrul decontului precompletat de TVA câmpuri populate cu date provenite din cadrul sistemului RO e-Factura? Pentru aceasta, vom ilustra concret un model al decontului de TVA. La secțiunea LIVRĂRI DE BUNURI/PRESTĂRI DE SERVICII ÎN INTERIORUL ȚĂRII SI EXPORTURI, rândul 9 Livrări de bunuri și prestări de servicii, taxabile cu cota 19% regăsim valoarea înscrisă în cadrul P300 de 335.229 lei, TVA 63.692 lei. Cum se ajunge la această valoare menționată în cadrul decontului precompletat? În cazul nostru, există trei surse de prelevare a datelor, și anume: Date care provin din cadrul sistemului național RO e-Case de marcat, date care provin din cadrul sistemului național RO e-Factura precum și date prelevate din cadrul Declarației informative privind livrările/prestările și achizițiile efectuate pe teritoriul național de persoanele înregistrate în scopuri de TVA (394). Astfel, valoarea globală menționată mai sus este formată din compilarea datelor preluate din cele 3 surse, precum poate fi vizualizat mai jos: De asemenea, decontul precompletat prezentat mai sus mai cuprinde date preluate din cadrul sistemului RO e-factura pentru următoarele categorii de operațiuni: ACHIZIȚII DE BUNURI/SERVICII ÎN INTERIORUL ȚĂRII ȘI IMPORTURI, ACHIZIȚII INTRACOMUNITARE SCUTITE SAU NEIMPOZABILE, rândul 24 Achiziții de bunuri si servicii taxabile cu cota de 19%, altele decât cele de la rd.27, și rândul 30 Achiziții de bunuri si servicii scutite de taxa sau neimpozabile. În acest caz, precum putem observa, pe baza informațiilor cuprinse în cadrul decontului precompletat, una dintre cele două surse de prelevare a datelor este sistemul național RO e-Factura, din cadrul căruia este preluată valoarea care coincide achizițiilor de bunuri și servicii. Astfel, valoarea generală preluată din cadrul RO e-Factura este de 204.424 lei, TVA 38.841 lei din care 15.270 lei corespunde achizițiilor de bunuri și servicii de la persoane care aplică sistemul TVA la încasare iar valoarea de 189.154 lei provine din achiziții de bunuri și servicii de la persoane care nu aplică sistemul TVA la încasare. 2. Unde regăsim datele prelevate din cadrul sistemului național RO e-factura care compun decontul precompletat de TVA? Facturile primite de către contribuabili în cadrul sistemului național RO eFactura constituie singura bază documentară pentru înregistrarea tranzacțiilor în contabilitate. De aici, acestea formează baza de date (facturi emise și primite de către un contribuabil care oglindesc achiziții și, respectiv, livrări de bunuri, servicii) pentru conturarea decontului precompletat de TVA. 3. Unde pot vizualiza contribuabilii raportul privind informațiile preluate din cadrul sistemului național RO e-Factura care stă la baza completării P300? Toate informațiile care stau la baza întocmirii decontului precompletat sunt cuprinse de 6 rapoarte, regăsite sub denumirea P300_detalii. Contribuabilii pot solicita aceste rapoarte pentru a analiza diferențele transmise prin intermediul Notei de conformare în vederea elaborării Notei justificative. Acestea pot fi regăsite prin accesarea opțiunii Solicitare ETVA din cadrul sistemului RO e-TVA, disponibil prin intermediul SPV. Precum menționam, regăsim 6 tipuri de rapoarte care cuprind toate informațiile extrase din cadrul sistemelor de digitalizare fiscală care stau la baza întocmirii decontului P300. Dintre acestea, te invităm să vizualizezi raportul referitor la datele extrase din sistemul național RO e-Factura. Iată mai jos un extras al acestuia. Acesta stă la baza conturării informațiilor prezentate în decontul precompletat prezentat mai sus. Precum putem astfel observa, raportul extras din cadrul sistemului național RO efactura surprinde o serie de aspecte corelate la: indexul de încărcare al facturii, data înregistrării, elementele de identificare ale partenerilor, numărul documentului, tipul facturii, cota de TVA, baza impozabilă și valoarea TVA-ului. Totalul facturilor primite de către o entitate prin intermediul SPV formează achizițiile cuprinse în cadrul decontului precompletat, funcție de tipologia acestora. Total facturilor emise de către contribuabil formează categoria vânzărilor exprimate particularizat în cadrul P300. Important! Fiecare contribuabil, indiferent de componența vectorului fiscal trebuie să se raporteze cu maximă responsabilitate la utilizarea sistemului național RO eFactura. Aspectul este acutizat pentru persoanele impozabile plătitoare de TVA a cărora efecte ale neutilizării conforme a sistemului poate avea consecințe negative asupra datelor preluate în decontului precompletat de TVA. Nu uita! Echipa Facturis Online îți stă la dispoziție cu soluții integrate pentru ca transmiterea facturilor în cadrul sistemului național să nu mai fie un motiv de îngrijorare pentru tine și afacerea ta. De aceea, am integrat pentru tine, în cadrul aplicației de facturare, funcția de transmitere automată a facturilor emise în cadrul sistemului în cea mai simplă manieră.   Referințe principale de informare Sistemul național RO e-TVA, disponibil prin intermediul site-ului Agenției Naționale de Administrare Fiscală; Ordonanța de urgență nr. 70 din 21 iunie 2024 privind unele măsuri de implementare și utilizare a decontului precompletat RO e-TVA și valorificarea datelor și informațiilor prin implementarea unui sistem de guvernanță specific, precum și alte măsuri fiscale.
0

Cum procedăm în situația în care am emis o factură fiscală, am trimis-o în sistemul e-Factura iar apoi clientul dorește să achite factura respectivă cu cash sau card bancar şi se emite bon fiscal?

În contextul implementării e-TVA, o astfel de situație dă batăi de cap multor antreprenori, acest lucru însemnând practic o dublare a încasărilor, a TVA-ului colectat. Emiterea unei facturi fiscale către o persoană fizică autorizată sau juridică conform obligativității în vigoare, implică în mod automat și trimiterea ei în sistemul e-Factura. Facturile fiscale se înregistrează în sistemul ANAF sub codul 380 (factură). Emiterea unui bon fiscal ca urmare  a stingerii unei obligații de plată a unei persoane fizice sau juridice, înseamnă de asemenea o trimitere automată la ANAF, a operațiunilor efectuate prin casele de marcat conectate la aceasta. În acest fel, emiterea și trimiterea unei facturi fiscale (cod 380) în sistemul RO e-Factura, concomitent cu emiterea unui bon fiscal ca o încasare a aceleiași facturi (cod 380), reprezintă o dublare a încasărilor, respectiv dpdv ANAF a TVA-ului colectat. Acest lucru, în sistemul RO e-TVA, se va transpune, începând cu data de 1 ianuarie 2025 dată de la care sistemul va fi funcțional și sunt prevăzute și sancțiuni, la o dublare a TVA-ului de plată aferentă practic, unei singure tranzacții. Ce facem pentru a evita această dublă înregistrare în e-TVA? Când avem o astfel de situație, în care clientului i s-a emis factură fiscală iar din diverse motive acesta a revenit la vânzător pentru a achita factura respectivă cu cardul sau cash, acestuia i se va storna factura fiscală inițială și i se va emite o nouă factură cu bon fiscal. Facturile fiscale aferente unor bonuri fiscale se vor trimite și înregistra în sistemul ANAF sub codul 751 (informații în scopuri contabile), tocmai pentru a trata în mod diferit acest tip de factură și de a nu permite dublarea TVA-ului colectat. De reținut este faptul că unui client nu i se poate elibera chitanță pentru plata cu card bancar, motiv pentru care intervine necesitatea absolută în ceea ce privește emiterea unui bon fiscal aferent plății prin intermediul cardului bancar. Exemplu utilizator Facturis Online: Firma A vinde produse/servicii firmei B. Firma A emite factură fiscală normală (cod 380) firmei B, pe factură specificându-se (sau nu) că se va achita prin ordin bancar. Factura este trimisă ulterior și în sistemul eFactura. O săptămână mai târziu, firma B, nu mai vrea să plătească prin ordin bancar și vine la firma A să plătească cu cardul. Ce face firma A în această situație? - Caută în programul de facturare online factura emisă  și trimisă în RO-eFactura. - Selectează factura respectivă și apasă butonul + \"Transformare\" pentru a o storna. Se va crea automat de către program, o nouă factură storno (cod 384), aferentă facturii inițiale. - Apoi, din meniul Documente - Facturi se va introduce o nouă factură cu produsele/serviciile dorite. În cadrul aceluiași meniu se apasă butonul \"Încasează\" unde se selectează \"Bon Fiscal\" iar la modalitate de plată \"Card\". - Se apasă butonul \"Emite Factura\". Această nouă factură încasată cu bon fiscal va avea în mod automat codul 751, evitând astfel o dublare a TVA-ului colectat și o situație clară și curată în decontul RO e-TVA. La final, ambele facturi, atât cea storno cât și cea nou emisă în baza bonului fiscal, se vor trimite în sistemul eFactura.
0
1
2
3
11