Maniera de obținere a Raportului extras din sistemul național RO e-Factura. Principala sursă de prelevare a datelor pentru întocmirea decontul precompletat de TVA

Apariția în peisajul de afaceri a paradigmei informaționale RO e-TVA contrastează semnificația crescută a interconectării datelor provenite din diverse surse de transmitere a informațiilor corelate la activitatea organizațională cu referire la digitalizarea fiscală a companiilor. Decontul precompletat de TVA (P300) ca rezultantă a sistemului informațional e-TVA nu este conturat ca urmare a unui proces de sine stătător. Acesta este rezultatul compilării de date din cadrul surselor pilon care conturează maratonul digitalizării fiscale, și anume: RO e-Factura, ca principală sursă de prelevare a datelor, RO e-Transport, RO e-Case de marcat, RO e-SAF-T etc. Dacă încă nu te-ai raliat la noutățile RO e-TVA te invităm să parcurgi materialul care cuprinde o descriere detaliată a acestuia regăsit în cadrul blogului nostru prin accesarea link-ului: https://facturis-online.ro/e-tva/tot-ce-trebuie-sa-stii-la-momentul-actual-despre-sistemul-national-ro-e-tva.html În continuare, vom face un mic popas asupra celui mai puternic instrument pe marginea căruia sunt extrase date pentru a completa rândurile decontului precompletat. Sistemul național RO eFactura deține un rol central în conturarea decontului P300 fiind cea mai frecventă sursă de prelevare a datelor care stă la baza construirii acestuia. Cum poate fi obținut Raportul extras din sistemul național RO e-factura care stă la baza precompletării P300? Care sunt pașii pe care trebuie să îi urmezi pentru a intra în posesia raportului? Materialul de mai jos va surprinde într-o manieră simplistă procedura pe care trebuie să o urmezi pentru a genera raportul extras din cadrul sistemului național RO eFactura pornind de la sistemul național RO eTVA. Răgazul acordat de către legiuitor în vederea întocmirii Notei justificative privind explicațiile aferente diferențelor identificate prin Nota de conformare E-TVA (până la data de 1 ianuarie 2025) poate a contribuit la amânarea consultării rapoartelor care stau la baza precompletării decontului (P300). Orice contribuabil persoană impozabilă plătitoare de TVA nu trebuie să piardă însă din vedere responsabilitatea întocmirii Notei justificative în termen de 20 de zile de la data primirii Notei de conformare RO e-TVA prin prisma aplicării sancțiunilor începând cu data de 1 ianuarie a anului viitor (2025). ,,Monedă cu două fețe!” Chiar dacă rapoartele extrase din cadrul sistemului RO e-TVA au ca scop verificarea informațiilor din cadrul decontului precompletat în vederea justificării diferențelor, acestea pot fi utilizate și în alte scopuri. Propunerea noastră este legată de verificarea completitudinii dosarului contabil prin prisma punctajului facturilor înregistrate în contabilitate cu cele care figurează în cadrul sistemului RO efactura obținut din RO eTVA. Precum menționăm în cadrul articolului la care am făcut trimitere anterior, decontul precompletat de TVA are ca bază o serie de rapoarte pe marginea căruia este construit. Printre acestea se evidențiază raportul extras din sistemul național RO e-Factura.  Poate îți pui întrebări cu privire la utilitatea acestuia în afara conferirii justificării diferențelor. Ei bine, raportul extras din cadrul RO e-Factura te poate ajuta să punctezi facturile înregistrate în evidența contabilă cu cele încărcate în cadrul sistemului de către partenerii tăi. Există diferite situații prin care o factură nu a intrat în posesia ta. În acest fel vei putea identifica eventuale erori, neconcordanțe. Îți vom arăta cum să generezi acest raport utilizând sistemul RO e-TVA. Repetiția…mama învățăturii sau cheia evitării neconformității fiscale! Probabil deja cunoști condițiile pe care trebuie să le îndeplinești pentru a accesa sistemul național RO e-TVA. Îți reamintim faptul că acesta este disponibil pe baza contului de utilizator deținut în cadrul Spațiului Public Virtual accesat prin intermediul unui certificat digital calificat. Și cum teoria fără aplicabilitate își pierde esența…te invităm să urmărești mai jos punctual pașii necesari de parcurs pentru generarea raportului care cuprinde toate documentele care trec prin sistemul național RO e-factura, facturi aferente operațiunilor de achiziții și vânzări specifice activității companiei tale. #1 Autentifică-te în cadrul site-ul ANAF, la secțiunea Autentificare RO e-factura/RO e-transport/RO e-TVA: https://www.anaf.ro/anaf/internet/ANAF. #2 Introdu parola certificatului digital calificat achiziționat de la un furnizor de servicii de certificare digitală #3 Accesează sistemul național RO e-TVA #4 Accesează decontul precompletat de TVA #5 Accesează butonul Solicitare ETVA În cadrul sistemului RO e-TVA vei putea vizualiza decontul de TVA precompletat încărcat de către autorități până la data de 5 a lunii următoare depunerii declarației D300. Arhiva care conține raportul extras din cadrul RO e-factura este cuprinsă de fișierul P300 ETVA_detalii. Pentru a-l obține trebuie să apărăm butonul Solicitare ETVA. După parcurgerea acestui pas vom putea vizualiza fișierul PDF care cuprinde cele 6 rapoarte pe marginea căruia este construit decontul P300. Printre acestea, se remarcă Raportul extras din sistemul național RO e-Factura care oglindește aspecte legate de achiziții și vânzări efectuate de către companie în perioada de referință. Acest raport are la bază datele transmise de către contribuabili în cadrul platformei RO eFactura. Iată mai jos un model al raportului: Raportul cuprinde așadar 2 părți care fac referire atât la operațiunea de achiziții cât și la cea de vânzări. Printre aspectele menționate în cadrul raportului enumerăm: indexul și data de încărcare în cadrul sistemului, elementele de identificare ale emitentului (CIF și denumire), elementele de identificare ale beneficiarului, numărul facturii, data emiterii, data livrării, data scadenței, tipul facturii, data selecției, cota de TVA, baza impozabilă și valoarea tva-ului. Iată așadar cei 5 pași necesari pentru generarea raportului extras din sistemul național RO e-Factura. Cu o notă personală, am conferit acestui raport sens dual. Pe lângă cel corelat la justificarea eventualelor diferențe identificate prin intermediul Notei de conformare, putem utiliza acest raport și pentru verificarea exactității datelor transmise în RO efactura și înregistrate în cadrul evidenței contabile. Pentru a afla mult mai multe informații despre problematica RO efacturii în context RO e-TVA te invităm să accesezi articolul care pune în lumină aceste aspecte prin accesarea link-ului: https://facturis-online.ro/e-tva/implicatii-ale-sistemului-national-ro-e-factura-asupra-decontului-precompletat-de-e-tva-ce-trebuie-sa-cunoasca-antreprenorii.html. În această manieră, putem cu o regularitate lunară să realizăm punctajul între evidențele contabile ale companiei noastre și cele ale autorităților fiscale existente în sistemul național RO e-factura accesate prin intermediul RO e-TVA cu referire la operațiunile de achiziții și vânzări care au la bază documentul factura. În acest mod este acoperită o lacună a sistemului național, și anume posibiltatea de a genera rapoarte cu facturile existente în cadrul acestuia. (Valabil pentru aplicația utilizată prin intermediul site-ului ANAF). Referințe principale de informare Site-ul Agenției Naționale de Administrare Fiscală, disponibil la adresa: https://www.anaf.ro/anaf/internet/ANAF/acasa Sistemul național RO e-TVA, disponibil prin intermediul site-ului Agenției Naționale de Administrare Fiscală. Așteptarea a luat sfârșit. Cum arată decontul precompletat de TVA precum și nota de conformare RO e-TVA primite prin intermediul SPV, https://universulfiscal.ro/asteptarea-a-luat-sfarsit-cum-arata-decontul-precompletat-de-tva-precum-si-nota-de-conformare-ro-e-tva-primite-prin-intermediul-spv/. Rapoartele care însoțesc decontul precompletat de TVA Informații prezentate și rol deținut, https://universulfiscal.ro/rapoartele-care-insotesc-decontul-precompletat-de-tva-informatii-prezentate-si-rol-detinut/
0

Tot ce trebuie să știi la momentul actual despre sistemul național RO e-TVA

Paradigma inovativă, parte a maratonului digitalizării fiscale, sistemul național RO e-TVA a prins contur prin încărcarea în cadrul Spațiului Public Virtual, a primul decont precompletat de TVA, pe data de 5 septembrie 2024. Astfel, contribuabilii persoane impozabile plătitoare de TVA au luat primul contact cu ceea ce reprezintă un nou pilon de bază pentru modernizarea progresivă a afacerilor care activează într-un mediu economic marcat de dinamism și complexitate. Dacă încă nu ești familiarizat cu implicațiile noii paradigme asupra afacerii tale, te invităm să urmărești materialul de mai jos pentru a te pune la curent cu tot ceea ce presupune sistemul național RO e-TVA. Întrebările antreprenorilor cu privire la sistemul RO e-TVA gravitează în jurul aspectelor legate de: Scopul și durata vizitei. De ce a fost nevoie de implementarea unui astfel de sistem? Care sunt motivațiile din spatele adoptării paradigmei? Ce reprezintă decontul precompletat de TVA? Ce reprezintă Nota de conformare RO e-TVA? Cum se realizează justificarea diferențelor rezultate din compararea P300 cu D300? Care este rolul documentelor care compun P300_detalii? Acestea, precum și alte aspecte arondate problematicii vor fi prezentate în cele ce urmează într-o manieră cât mai accesibilă, pentru ca noutățile legislative în materie de RO e-TVA să fie marcat de claritate. În acest fel ne asigurăm că drumul spre ralierea afacerii tale la conformitate fiscală este real facilitat. Pe scurt! Ce reprezintă sistemul național RO e-TVA? Care sunt motivele din spatele implementării RO e-TVA? Ce reprezintă decontul precompletat de TVA? Care este perioada de transmitere a decontului precompletat de TVA în cadrul SPV? Care este componența decontului P300? Ce se întâmplă dacă datele din cadrul decontului depus de către contribuabil nu coincid cu cele prezentat de către decontul precompletat? Ce criterii trebuie să îndeplinească o diferență pentru a fi semnificativă? Care sunt sancțiunile care se aplică contribuabililor care nu respectă prevederile arondate RO e-TVA? Care sunt obligațiile care îți survin pentru gestionarea și asigurarea operaționalității decontului precompletat de TVA? Ce reprezintă sistemul național RO e-TVA? Deși inițial privit cu reticență de către companiile care formează peisajul mediului de afaceri autohton, sistemul RO e-TVA vine să certifice datele prelevate din cadrul celorlalte platforme care ilustrează digitalizarea fiscală. Pentru clarificare, sistemul RO e-TVA reprezintă o aplicație informatică funcțională în cadrul SPV prin intermediul căreia contribuabilii persoane impozabile plătitoare de TVA au acces la decontul precompletat de TVA alături de Nota de conformare și pot solicita diverse rapoarte. Pe marginea acestora, contribuabilii înțeleg mai ușor modul de conturare a datelor în cadrul decontului (P300). Care sunt motivele din spatele implementării RO e-TVA? Probabil te întrebi care sunt aspectele concrete care au ghidat autoritățile spre lansarea unui nou instrument de digitalizare fiscală. Ei bine, răspunsul îl putem sintetiza în 3 motive principale și anume: Punerea la dispoziția contribuabililor a deconturilor precompletate de TVA Adăugarea unui nou pilon în ceea ce semnifică digitalizarea fiscală în România raportat la procesele organizaționale cu scopul încununării celorlalte instrumente de digitalizare fiscală Asigurarea creșterii conformării voluntare pe baza reflectării stării de fapt fiscale, stare care este redată de agregarea bazei de date stocate prin intermediul sistemelor informatice implementare de Ministerul Finanțelor. Ce reprezintă decontul precompletat de TVA? Decontul precompletat de TVA aferent formularului P300 este un document de compilare a datelor și informațiilor transmise de către persoanele impozabile în cadrul sistemelor: RO e-Factura, RO e-Transport, RO e-Sigiliu, RO e-Case de marcat și RO e-SAF-T. Deci, de corectitudinea utilizării acestor sisteme depinde într-o mare măsură acuratețea decontului precompletat de taxă pe valoare adăugată. Primul decont precompletat de TVA aferent operațiunilor derulate în luna iulie a anului curent a fost încărcat în SPV pe data de 5 septembrie 2024. Care este perioada de transmitere a decontului precompletat de TVA în cadrul SPV? Toți contribuabilii persoane impozabile plătitoare de TVA vor primi formularul P300 până pe data de 5 a lunii următoare termenului legal de transmitere a decontului de taxă pe valoare adăugată (D300). Până la momentul prezent, companiile au primit 2 deconturi de TVA, cel aferent operațiunilor derulate în luna iulie 2024, respectiv cel aferent operațiunilor efectuate în luna august a anului 2024. IMPORTANT! Decontul precompletat de TVA nu reprezintă titlu de creanță fiscală! Prin intermediul acestuia nu se stabilesc sume de achitat către bugetul de stat, fiind un document de verificare a datelor și informațiilor precompletate în corelație cu operațiunile efectuate și starea de fapt fiscală a entității. Care este componența decontului P300? Dacă încă nu ai luat contact cu ceea ce presupune decontul precompletat de TVA, îți vom prezenta în cele ce urmează structura de baza a acestuia și cu ce se diferențiază de formularul D300-Decont de taxă pe valoare adăugată depus de către contribuabil. P300 prezintă în mare aceeași structură cu decontul depus de către contribuabilii (D300) cu următoarele nuanțe identificate: P300 face trimitere la sursele concrete de prelevare a datelor. De exemplu pentru secțiunea Livrări de bunuri/prestări de servicii în interiorul țării și exporturi, rândul 14+15 Livrări de bunuri și prestări de servicii scutite cu drept de deducere, altele decât cele de la rd. 1-3 și Livrări de bunuri și prestări de servicii scutite fără drept de deducere identificăm ca sursă de prelevare a datelor Sistemul național RO e-factura precum și Raportul privind informațiile furnizate de Autoritatea Vamală Română; P300 nu cuprinde secțiunea de Regularizări conform art. 303 din Codul Fiscal, respectiv rândurile de la 37-46, de asemenea nu regăsim în cadrul decontului aspecte legate de facturi emise/primite după efectuarea inspecției fiscale precum și facturile emise după înregistrarea în scopuri de TVA pentru operațiuni efectuate în perioada în care codul de TVA a fost anulat; P300 nu cuprinde informații legate de taxa pe valoare adăugată neexigibilă sau nedeductibilă; P300 nu include Informații privind valoarea totală, fără TVA, a prestărilor de servicii către persoane neimpozabile din alte state membre UE prevăzute la art. 278 alin. (8) lit. b) din Codul fiscal, respectiv servicii de telecomunicații, de radiodifuziune și televiziune, precum și servicii furnizate pe cale electronică. Ce se întâmplă dacă datele din cadrul decontului depus de către contribuabil nu coincid cu cele prezentat de către decontul precompletat? Dacă se constată diferențe semnificative între decontul depus de către contribuabil (D300) și cel precompletat transmis de către autorități prin intermediul SPV ANAF, contribuabilii trebuie să întocmească note explicative în care să descrie proveniența diferențelor. Această notă explicativă trebuie transmisă în termen de maxim 20 zile de la data primirii notificării de conformare RO eTVA. Atenție! Notificarea de conformare RO e-TVA nu se aplică dacă discutăm despre apariția unor erori materiale sau în cazul în care nu există date suficiente preluate din cadrul sistemelor de conturare a informațiilor cuprinse prin P300 pentru a completa anumite rânduri din cadrul acestuia. Bine de știut! Reglementările cu privire la transmiterea rezultatelor identificate asupra diferențelor menționate de către Nota de conformare RO e-TVA sunt aplicabile începând cu data de 1 ianuarie 2025. Ce criterii trebuie să îndeplinească o diferență pentru a fi semnificativă? Pentru ca diferențele identificate între P300 și D300 să fie considerate semnificative trebuie să respecte cumulativ două condiții de bază. Acestea pot fi urmărite în cele ce urmează: Tip diferență Valori prag Condiții Diferență semnificativă rezultată din analiza coloanelor de TVA din cadrul D300 și P300 Valori care depășesc pragul de semnificație Minim 20% în cotă procentualășio valoare absolută de minim 5000 de lei Diferență nesemnificativă rezultată din analiza coloanelor de TVA din cadrul D300 și P300 Valori care nu depășesc pragul de semnificație Maxim 20% în cotă procentualăși/sauo valoare absolută de maxim 5000 de lei Care sunt sancțiunile care se aplică contribuabililor care nu respectă prevederile arondate RO e-TVA? Există câteva situații care impun aplicarea sancțiunilor în cazul nerespectării reglementărilor în vigoare raportat la responsabilitățile persoanei impozabile cu privire la utilizarea sistemului național RO eTVA. Pentru claritatea imaginii, am pregătit mai jos pentru tine o sinteză a acestora: Tip contravenție Sancțiune Netransmiterea rezultatului verificărilor realizate asupra diferențelor comunicate prin intermediul Notificării de conformare în termen de 20 de zile de la data primirii acesteia Contribuabili mari - 5000-10 000 de lei Contribuabili mijlocii - 2500-5000 de lei Alte persoane juridice sau persoane fizice - 1000-2500 de lei IMPORTANT! O gură de aer...înainte de sancționare. Pentru familiarizarea contribuabililor cu sistemul RO e-TVA, sancțiunile enumerate mai sus sunt aplicabile începând cu luna ianuarie a anului 2025. Astfel, legiuitorul oferă o perioadă de explorare a manierei de funcționare a paradigmei înaintea sancționării neîndeplinirii obligațiilor contribuabililor. Care sunt obligațiile care îți survin pentru gestionarea și asigurarea operaționalității decontului precompletat de TVA? Pentru a fi asigurată funcționarea în parametrii de performanță a sistemului eTVA, trebuie să te asiguri cu privire la: verificarea datelor și informațiilor cuprinse în cadrul P300. Îți recomandăm, ca la momentul primirii decontului în cadrul SPV, să verifici riguros concordanța datelor cu decontul depus identificat prin formularul D300; să răspundă la Nota de conformare RO e-TVA. Astfel, obligația ta ca persoană impozabilă plătitoare de TVA se identifică în cele două direcții menționate mai sus. Reține! Omiterea transmiterii (nefurnizarea sau furnizarea parțială a informațiilor de clarificare a diferențelor) Notei justificative cu privire la clarificarea diferențelor identificate prin Nota de conformare RO e-TVA îți atribuie un anumit indicator de risc fiscal cu privire la nivelul declarării taxei pe valoare adăugată. Astfel, materialul de mai sus îți conferă o imagine detaliată asupra informațiilor pe care este bine să le cunoști cu privire la paradigma informațională RO eTVA. Pentru ca drumul spre racordarea afacerii tale la digitalizarea fiscală să fie real facilitat.   Referințe principale de informare Ordonanța de urgență nr. 70 din 21 iunie 2024 privind unele măsuri de implementare și utilizare a decontului precompletat RO eTVA și valorificarea datelor și informațiilor prin implementarea unui sistem de guvernanță specific, precum și alte măsuri fiscale.
0

Implicații ale sistemului național RO e-Factura asupra decontului precompletat de e-TVA. Ce trebuie să cunoască antreprenorii?

Transmiterea de către autoritățile fiscale, pe data de 5 septembrie 2024, a decontului precompletat (P300) către contribuabilii persoane impozabile plătitoare de taxă pe valoare adăugată a marcat concretizarea funcționalității sistemului RO e-TVA. Promisiunile lansate în mediul de afaceri în ultimele luni cu privire la implementarea paradigmei au prins într-un final formă. Contribuabilii din categoria menționată au avut primul contact cu documentul care surprinde în cea mai pragmatică manieră paradigma digitală fiscală în sfera TVA-ului. Maniera de conturare a decontului precompletat de TVA, pe baza informațiilor colectate din cadrul sistemelor RO e-Factura, RO e-Case de marcat, RO e-Transport etc. generează responsabilizarea contribuabililor. Această responsabilizare se produce pe direcția utilizării cu maximă rigurozitate a sistemelor, pe baza respectării tuturor normelor legislative în vigoare. Astăzi, prin intermediul acestui material vom pune sub lumina reflectoarelor maniera de corelare a informațiilor extrase din sistemului național RO e-Factura cu decontul precompletat de TVA. Ce implicații concrete are sistemul asupra precompletării decontului P300? De ce este important să respectăm prevederile în materie de utilizare a platformei naționale RO eFactura? Unde regăsim în cadrul decontului de TVA informațiile extrase din cadrul RO-eFactura? Acestea alături de alte aspecte de interes pentru tine ca antreprenor care te încadrezi în categoria plătitorilor de TVA, și nu numai, vor fi surprinse în cele ce urmează. Pe scurt! Ce este decontul precompletat de TVA și care este maniera de conturare a acestuia? Care este data de transmitere a formularului P300? Ce se întâmplă în situația în care sunt constatate diferențe semnificative între D300 și P300? Care este incidența sistemului RO e-Factura asupra decontului precompletat? Ce este decontul precompletat de TVA și care este maniera de conturare a acestuia? Decontul precompletat de TVA este asociat cu formularul P300 și conține date și informații declarate de către contribuabili în cadrul sistemelor RO e-Factura, RO eTransport, RO e-Sigiliu, RO e-SAF-T, RO e-Case de marcat, sistemul informatic integrat vamal precum și alte sisteme informatice ale Ministerului Finanțelor. Astfel, toate informațiile cuprinse în cadrul decontului au ca sursă datele preluate din cadrul sistemelor enumerate mai sus. Care este data de transmitere a formularului P300? Contribuabilii din categoria persoanelor impozabile plătitoare de TVA, au primit primul decont precompletat, în cadrul SPV, pe data de 5 septembrie 2024 cu referire la operațiunile derulate în luna iulie a anului curent. Astfel, începând cu luna septembrie, vei primi în cadrul SPV decontul precompletat, până pe data de 5 a lunii următoare termenului legal de depunere a decontului de taxă pe valoare adăugată, D300. Pe data de 5 octombrie 2024 și-a făcut apariția pentru a doua oară în funcționalitatea sistemului cel de-al doilea decont precompletat. Ce se întâmplă în situația în care sunt constatate diferențe semnificative între D300 și P300? Situația ideală este raportată la corelarea datelor din cadrul D300 cu cele din cadrul P300. Dacă sunt identificate diferențe semnificative între cele două deconturi, cel depus de către contribuabil până la data de 25 a lunii următoare perioadei la care se referă, precum și cel precompletat, transmis de către ANAF la data de 5 a lunii următoare termenului legal de depunere a decontului de taxă pe valoare adăugată, D300, atunci, vei primi în cadrul SPV formularul P300_diferențe. Aceasta face referire la Nota de conformare RO e-TVA. Pe scurt, nota de conformare cuprinde rândurile din cadrul decontului unde se identifică diferențe semnificative. De asemenea, se menționează obligativitatea transmiterii unui răspuns cu privire la soluționarea provenienței diferențelor în termen de 20 de zile de la data primirii notificării. Care este incidența sistemului RO eFactura asupra decontului precompletat? Cel mai probabil deja ești familiarizat cu maniera de funcționare a sistemului național RO eFactura. Care sunt însă implicațiile directe asupra modului de completare a decontului? Cum te responsabilizează aceste aspecte? Vom prezenta mai jos, pas cu pas, modul de reflectare a sistemului RO e-Factura în cadrul P300. De aici decurge și responsabilitatea deținută de tine ca antreprenor pentru emiterea corectă și transmiterea oportună a tuturor facturilor care fac referire la o anumită perioadă de raportare. 1. Unde regăsim în cadrul decontului precompletat de TVA câmpuri populate cu date provenite din cadrul sistemului RO e-Factura? Pentru aceasta, vom ilustra concret un model al decontului de TVA. La secțiunea LIVRĂRI DE BUNURI/PRESTĂRI DE SERVICII ÎN INTERIORUL ȚĂRII SI EXPORTURI, rândul 9 Livrări de bunuri și prestări de servicii, taxabile cu cota 19% regăsim valoarea înscrisă în cadrul P300 de 335.229 lei, TVA 63.692 lei. Cum se ajunge la această valoare menționată în cadrul decontului precompletat? În cazul nostru, există trei surse de prelevare a datelor, și anume: Date care provin din cadrul sistemului național RO e-Case de marcat, date care provin din cadrul sistemului național RO e-Factura precum și date prelevate din cadrul Declarației informative privind livrările/prestările și achizițiile efectuate pe teritoriul național de persoanele înregistrate în scopuri de TVA (394). Astfel, valoarea globală menționată mai sus este formată din compilarea datelor preluate din cele 3 surse, precum poate fi vizualizat mai jos: De asemenea, decontul precompletat prezentat mai sus mai cuprinde date preluate din cadrul sistemului RO e-factura pentru următoarele categorii de operațiuni: ACHIZIȚII DE BUNURI/SERVICII ÎN INTERIORUL ȚĂRII ȘI IMPORTURI, ACHIZIȚII INTRACOMUNITARE SCUTITE SAU NEIMPOZABILE, rândul 24 Achiziții de bunuri si servicii taxabile cu cota de 19%, altele decât cele de la rd.27, și rândul 30 Achiziții de bunuri si servicii scutite de taxa sau neimpozabile. În acest caz, precum putem observa, pe baza informațiilor cuprinse în cadrul decontului precompletat, una dintre cele două surse de prelevare a datelor este sistemul național RO e-Factura, din cadrul căruia este preluată valoarea care coincide achizițiilor de bunuri și servicii. Astfel, valoarea generală preluată din cadrul RO e-Factura este de 204.424 lei, TVA 38.841 lei din care 15.270 lei corespunde achizițiilor de bunuri și servicii de la persoane care aplică sistemul TVA la încasare iar valoarea de 189.154 lei provine din achiziții de bunuri și servicii de la persoane care nu aplică sistemul TVA la încasare. 2. Unde regăsim datele prelevate din cadrul sistemului național RO e-factura care compun decontul precompletat de TVA? Facturile primite de către contribuabili în cadrul sistemului național RO eFactura constituie singura bază documentară pentru înregistrarea tranzacțiilor în contabilitate. De aici, acestea formează baza de date (facturi emise și primite de către un contribuabil care oglindesc achiziții și, respectiv, livrări de bunuri, servicii) pentru conturarea decontului precompletat de TVA. 3. Unde pot vizualiza contribuabilii raportul privind informațiile preluate din cadrul sistemului național RO e-Factura care stă la baza completării P300? Toate informațiile care stau la baza întocmirii decontului precompletat sunt cuprinse de 6 rapoarte, regăsite sub denumirea P300_detalii. Contribuabilii pot solicita aceste rapoarte pentru a analiza diferențele transmise prin intermediul Notei de conformare în vederea elaborării Notei justificative. Acestea pot fi regăsite prin accesarea opțiunii Solicitare ETVA din cadrul sistemului RO e-TVA, disponibil prin intermediul SPV. Precum menționam, regăsim 6 tipuri de rapoarte care cuprind toate informațiile extrase din cadrul sistemelor de digitalizare fiscală care stau la baza întocmirii decontului P300. Dintre acestea, te invităm să vizualizezi raportul referitor la datele extrase din sistemul național RO e-Factura. Iată mai jos un extras al acestuia. Acesta stă la baza conturării informațiilor prezentate în decontul precompletat prezentat mai sus. Precum putem astfel observa, raportul extras din cadrul sistemului național RO efactura surprinde o serie de aspecte corelate la: indexul de încărcare al facturii, data înregistrării, elementele de identificare ale partenerilor, numărul documentului, tipul facturii, cota de TVA, baza impozabilă și valoarea TVA-ului. Totalul facturilor primite de către o entitate prin intermediul SPV formează achizițiile cuprinse în cadrul decontului precompletat, funcție de tipologia acestora. Total facturilor emise de către contribuabil formează categoria vânzărilor exprimate particularizat în cadrul P300. Important! Fiecare contribuabil, indiferent de componența vectorului fiscal trebuie să se raporteze cu maximă responsabilitate la utilizarea sistemului național RO eFactura. Aspectul este acutizat pentru persoanele impozabile plătitoare de TVA a cărora efecte ale neutilizării conforme a sistemului poate avea consecințe negative asupra datelor preluate în decontului precompletat de TVA. Nu uita! Echipa Facturis Online îți stă la dispoziție cu soluții integrate pentru ca transmiterea facturilor în cadrul sistemului național să nu mai fie un motiv de îngrijorare pentru tine și afacerea ta. De aceea, am integrat pentru tine, în cadrul aplicației de facturare, funcția de transmitere automată a facturilor emise în cadrul sistemului în cea mai simplă manieră.   Referințe principale de informare Sistemul național RO e-TVA, disponibil prin intermediul site-ului Agenției Naționale de Administrare Fiscală; Ordonanța de urgență nr. 70 din 21 iunie 2024 privind unele măsuri de implementare și utilizare a decontului precompletat RO e-TVA și valorificarea datelor și informațiilor prin implementarea unui sistem de guvernanță specific, precum și alte măsuri fiscale.
0

Cum procedăm în situația în care am emis o factură fiscală, am trimis-o în sistemul e-Factura iar apoi clientul dorește să achite factura respectivă cu cash sau card bancar şi se emite bon fiscal?

În contextul implementării e-TVA, o astfel de situație dă batăi de cap multor antreprenori, acest lucru însemnând practic o dublare a încasărilor, a TVA-ului colectat. Emiterea unei facturi fiscale către o persoană fizică autorizată sau juridică conform obligativității în vigoare, implică în mod automat și trimiterea ei în sistemul e-Factura. Facturile fiscale se înregistrează în sistemul ANAF sub codul 380 (factură). Emiterea unui bon fiscal ca urmare  a stingerii unei obligații de plată a unei persoane fizice sau juridice, înseamnă de asemenea o trimitere automată la ANAF, a operațiunilor efectuate prin casele de marcat conectate la aceasta. În acest fel, emiterea și trimiterea unei facturi fiscale (cod 380) în sistemul RO e-Factura, concomitent cu emiterea unui bon fiscal ca o încasare a aceleiași facturi (cod 380), reprezintă o dublare a încasărilor, respectiv dpdv ANAF a TVA-ului colectat. Acest lucru, în sistemul RO e-TVA, se va transpune, începând cu data de 1 ianuarie 2025 dată de la care sistemul va fi funcțional și sunt prevăzute și sancțiuni, la o dublare a TVA-ului de plată aferentă practic, unei singure tranzacții. Ce facem pentru a evita această dublă înregistrare în e-TVA? Când avem o astfel de situație, în care clientului i s-a emis factură fiscală iar din diverse motive acesta a revenit la vânzător pentru a achita factura respectivă cu cardul sau cash, acestuia i se va storna factura fiscală inițială și i se va emite o nouă factură cu bon fiscal. Facturile fiscale aferente unor bonuri fiscale se vor trimite și înregistra în sistemul ANAF sub codul 751 (informații în scopuri contabile), tocmai pentru a trata în mod diferit acest tip de factură și de a nu permite dublarea TVA-ului colectat. De reținut este faptul că unui client nu i se poate elibera chitanță pentru plata cu card bancar, motiv pentru care intervine necesitatea absolută în ceea ce privește emiterea unui bon fiscal aferent plății prin intermediul cardului bancar. Exemplu utilizator Facturis Online: Firma A vinde produse/servicii firmei B. Firma A emite factură fiscală normală (cod 380) firmei B, pe factură specificându-se (sau nu) că se va achita prin ordin bancar. Factura este trimisă ulterior și în sistemul eFactura. O săptămână mai târziu, firma B, nu mai vrea să plătească prin ordin bancar și vine la firma A să plătească cu cardul. Ce face firma A în această situație? - Caută în programul de facturare online factura emisă  și trimisă în RO-eFactura. - Selectează factura respectivă și apasă butonul + \"Transformare\" pentru a o storna. Se va crea automat de către program, o nouă factură storno (cod 384), aferentă facturii inițiale. - Apoi, din meniul Documente - Facturi se va introduce o nouă factură cu produsele/serviciile dorite. În cadrul aceluiași meniu se apasă butonul \"Încasează\" unde se selectează \"Bon Fiscal\" iar la modalitate de plată \"Card\". - Se apasă butonul \"Emite Factura\". Această nouă factură încasată cu bon fiscal va avea în mod automat codul 751, evitând astfel o dublare a TVA-ului colectat și o situație clară și curată în decontul RO e-TVA. La final, ambele facturi, atât cea storno cât și cea nou emisă în baza bonului fiscal, se vor trimite în sistemul eFactura.
0

Alte clarificări utile pentru agenții economici cu privire la RO e-Transport

Ralierea afacerii tale la noutățile legislative în materie de digitalizare fiscală ți se pare o adevărată provocare. Încă te gândești la soluții eficiente și oportune pentru a îndeplini toate obligațiile survenite ca urmare a implementării RO e-Transport. Nu mai sta pe gânduri. Echipa Facturis îți stă la dispoziție pentru a-ți conferi toate bazele în vederea conformării la reglementările fiscale în materie de RO e-Transport. Îți oferim astfel, o soluție integrată prin intermediul unui soft complex care să înglobeze sarcinile pe care trebuie să le îndeplinești în conformitate cu prevederile legislative de dată recentă cu privire la reforma RO e-Ttransport. Prevederile legislative arondate RO eTransport responsabilizează agenții economici prin îndeplinirea unor obligații care să contribuie la organizarea și derularea eficientă a transporturilor care trebuie notificate în cadrul sistemului. În acest sens, considerăm oportun să conferim câteva clarificări cu privire la obligațiile operatorului de transport, obligațiile conducătorului vehiculului de transport precum și obligațiile utilizatorilor. Materialul face referire și la alte aspecte pe care le considerăm utile pentru tine și afacerea ta în contextul dictat de reforma E-Transport. Responsabilizarea se produce în triplu sens prin stabilirea clară a sarcinilor care trebuie îndeplinite de către fiecare actant principal la derularea sistemului în vederea asigurării funcționalității eficiente a acestuia. Toate acestea sunt stabilite prin Procedura din 17 iunie 2024 de utilizare și funcționare a sistemului național privind monitorizarea transporturilor de bunuri RO e-Transport. Noi am transpus într-un limbaj accesibil, ușor de asimilat, toate aceste obligații pe care le prezentăm succint în cele ce urmează. Obligațiile operatorului de transport: Asigurarea funcționării conforme a dispozitivelor de transmitere automată a datelor de poziționare pentru a îndeplini cerința transferului datelor curente de poziționare a vehiculului de transport pe toată durata transportului care face obiectul declarării în cadrul sistemului; Asigurarea echipării vehiculului de transport cu dispozitive de transmitere automată a datelor de poziționare în situația în care acesta nu dispune de astfel de sisteme; Punerea la dispoziția șoferului a codului UIT primit de la utilizatorii sistemului. Astfel, în calitate de operator de transport ai obligația asigurării cu privire la funcționalitatea sistemelor de transmitere a datelor de poziționare și referitor la transmiterea  codului UIT către conducătorul auto. Obligațiile conducătorului vehiculului de transport se rezumă la: Dacă autovehiculul este dotat cu dispozitive de tip terminal de telecomunicații, conducătorul are obligația să pornească dispozitivul de poziționare, respectiv să oprească sistemele doar după livrarea bunurilor la locul declarat; Introducerea codului UIT aferent etransportului înainte de începerea acestuia pe teritoriul național; Prezentarea către organele de control a documentelor care însoțesc transportul alături de codul UIT, la momentul solicitării acestora. Astfel, obligațiile șoferului se rezumă la utilizarea corectă a sistemelor de transmitere a datelor care fac referire la transportul declarat prin intermediul RO e-transport precum și la prezentarea documentelor care atestă notificarea transportului în cadrul platformei, alături de codul UIT, prezentat în orice formă care să asigure citirea lizibilă a acestuia. Obligațiile utilizatorilor RO e-Transport se identifică la nivelul: Obligativității declarării transportului de bunuri cu risc fiscal ridicat în cadrul RO e-Transport; Obligativității declarării transportului internațional de bunuri în cadrul RO e-Transport. Pentru a te pune la curent cu toate categoriile de utilizatori obligați la declararea transportului de bunuri în cadrul sistemului RO e-transport, te invităm sa accesezi articolul anterior, pe tema RO eTransport prin accesarea link-ului: https://facturis-online.ro/e-transport/ro-e-transport-5-aspecte-de-care-trebuie-sa-tii-cont-ca-antreprenor-la-declararea-in-cadrul sistemului.html Nerespectarea reglementărilor cu privire la RO eTtransport atrage după sine o serie de sancțiuni care se pot dovedi usturătoare pentru buzunarul companiei tale. Dacă vrei să cunoști lista completă a acestora, te invităm să accesezi link-ul mai sus menționat. Și pentru ca partea de sancțiuni să nu fie cuprinsă în totalitate de o pată neagră, există și o latură pozitivă. Anumite categorii de utilizatori sunt exceptați de la aplicarea acestora până la data de 1 ianuarie 2025. Categoria utilizatorilor în privința cărora se aplică amânarea sancțiunilor sunt reprezentați de operatorii economici autorizați conform art. 38 din Regulamentul UE nr. 952/2013 al Parlamentului European și al Consiliului din 9 octombrie 2013 de stabilire a Codului vamal al Uniunii (“Regulamentul UE nr. 952/2013”), respectiv operatori economici care sunt certificați AEO. O altă neclaritate remarcată în rândul utilizatorilor este redată de modalitatea de stabilire a bunurilor nedeclarate ce urmează a fi confiscate. Cum se realizează acest aspect? Există două situații funcție de care se stabilește valoarea bunurilor ce urmează a fi confiscate ca urmare a constatării contravenției. Acestea sunt prezentate mai jos, sub formă tabelară: Situație Contravaloarea bunurilor confiscate În situația în care se prezintă factura de vânzare ori avizul de însoțire al mărfii Contravaloarea bunurilor care urmează a fi confiscată este cea înscrisă în cadrul documentului, pentru care a existat obligativitatea declarării în cadrul sistemului, însă nu a fost declarată. Atunci când nu este prezentată factura de vânzare ori avizul de însoțire al mărfii Contravaloarea bunurilor ce urmează a fi confiscate este redată de valoarea unitară a bunurilor similare dintr-o achiziție precedentă (atunci când obligația revine beneficiarului) sau dintr-o precedentă livrare (atunci când obligația revine furnizorului). Dacă nu este identificată o tranzacție precedentă cu bunuri similare, contravaloarea bunurilor se determină pe baza valorii medie unitare a bunurilor declarate în săptămâna anterioară în cadrul RO e-transport pentru bunurile din aceeași categorie de transport și poziție tarifară. Reține! Dacă te întrebi ce semnifică valoarea medie unitară, ei bine, aceasta este o noțiune utilizată în statistica comerțului internațional și face referire la prețul mediu pe unitatea de produse în contextul extinderii gamei de produse și a diversificării sortimentele a bunurilor care fac obiectul schimburilor internaționale. Alte precizări importante de notat! Dacă transporți bunuri cu risc fiscal ridicat reprezentând produse agricole achiziționate de la producători agricoli pe baza carnetului de comercializare nu ești obligat la declararea datelor în cadrul sistemului RO-eTtransport. Dacă transporți bunuri comercializate în sistemul cash&carry pe care le achiziționezi de pe raftul magazinelor, în nume propriu, nu ești obligat la declararea datelor prin intermediul sistemului național RO e-Transport. Important! Care sunt aspectele de care trebuie să ții cont la realizarea calculului contravalorii bunurilor transportate? Iată 4 repere de care să ții cont: Valoarea bunurilor transportate nu include taxa pe valoare adăugată; La tranzacțiile decontate în valută, conversia în lei se realizează la cursul de schimb al BNR valabil la data declarării transportului în cadrul sistemului; Valoarea bunurile este cea înscrisă în documente financiare, comerciale de la data declarării transportului; Dacă discutăm despre o operațiune de import, valoarea bunurilor este cea înscrisă pe factura externă. Configurare și trimitere e-Transport în SPV: https://facturis-online.ro/e-transport/configurare-si-trimitere-e-transport-in-spv.html   Referințe bibliografice de informare Procedură din 17 iunie 2024 de utilizare și funcționare a sistemului național privind monitorizarea transporturilor de bunuri RO e-transport, publicată în Monitorul Oficial nr. 597 din 27 iunie 2024. Ordonanță de urgență nr. 41 din 8 aprilie 2022 pentru instituirea Sistemului național privind monitorizarea transporturilor rutiere de bunuri RO e-Transport și de abrogare a art. XXVIII din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 130/2021 privind unele măsuri fiscal-bugetare, prorogarea unor termene, precum și pentru modificarea și completarea unor acte normative, publicată în Monitorul oficial nr. 356 din 11 aprilie 2022.
0

Cum ne ajută o aplicație de facturare în gestionarea e-Factura și e-Transport?

Cele două paradigme ale digitalizării fiscale, eFactura și eTransport, au impus redefinirea manierei de organizare a proceselor organizaționale. Obligativitatea integrării celor două sisteme, începând cu anul 2024, la nivelul tuturor afacerilor autohtone responsabilizează factorii decizionali spre adoptarea celor mai adecvate soluții de implementare și utilizare a celor doi piloni esențiali care definesc maratonul digitalizării fiscale a companiilor. Probabil ai stat adeseori în cumpănă cu privire la decizia de adoptare a soluțiilor informatizate integrate în ceea ce privește gestionarea sistemelor e-Factura și e-Transport. Utilizarea celor două platforme în forma propusă de către ANAF este o variantă pusă la dispoziția contribuabililor. Se poate însă să nu fie neapărat cea mai eficientă. Probabil ai conștientizat acest aspect și ești în căutarea motivelor care să stea la baza adoptării deciziei de implementare a softurilor integrate specializate în gestionarea RO e-Factura și RO e-Transport în manieră facilă, oportună și eficientă. Trendul dictat de către societatea informațională modernă te determină la tranziția spre digitalizarea completă a proceselor afacerii tale. Piața programelor informatice de facturare și gestionare a datelor companiilor este extrem de vastă. Cu certitudine, alegerea celui mai potrivit soft, care să se plieze perfect pe necesitățile specifice dictate de modelul de afacere deținut de tine nu este un proces tocmai facil. Cerința de integrare a sistemelor RO eFactura și RO eTransport de către un astfel de soft reprezintă un aspect esențial de care este bine să ții cont pentru ca afacerea ta să se ralieze standardelor de modernitate și actualitate în materie de digitalizare. Sigur nu te afli în necunoștință de cauză cu privire la obligativitatea implementării celor două noutăți ale anului 2024 la nivelul proceselor organizaționale. Astfel, de la 1 ianuarie 2024, toate companiile care derulează tranzacții arondate modelului B2B au obligația transmiterii facturilor emise prin intermediul platformei RO e-Factura. De asemenea, începând cu luna iulie a anului 2024, trebuie să declari toate aspectele cu privire la transporturile efectuate pe teritoriul național precum și internațional. Lucrurile se amplifică, începând cu luna ianuarie a anului 2025, obligativitatea transmiterii facturilor emise fiind lărgită și spre tranzacțiile arondate modelului B2C. Este lesne de înțeles astfel, faptul că nevoie de adoptare a unui soft integrat de facturare şi gestiune stocuri se acutizează. Precum menționam anterior, este posibil ca aplicațiile concepute de către autorități în acest sens să nu ți se pară tocmai ușor de utilizat. În plus, acestea pot implica alocarea unui timp substanțial pentru asimilarea manierei de funcționare. În altă ordine de idei, acestea pot deveni indisponibile în anumite perioade de efectuare a mentenanței, ceea ce poate crea un stres în plus, mai ales ținând cont de termenele limită pentru transmiterea datelor. Pe fondul acestor rațiuni și nu numai, necesitatea achiziționării unui soft de facturare integrat nu mai reprezintă un moft, fiind o necesitate de necontestat în contextul conturat de reforma digitală dictată de E-factura și E-transport. Pentru că timpul tău și acuratețea datelor contează pentru noi, suntem aici pentru a ralia afacerea ta la cele mai inovative paradigme. Deplin conștienți de necesitatea integrării celor două funcții corelate la eFactura și eTransport în cadrul aplicației de facturare, echipa Facturis îți oferă posibilitatea utilizării aplicației la pachet cu cele două paradigme incluse. Facturis-Online.ro nu face parte din categoria aplicațiilor de facturare tradiționale. Acesta este un soft amplu de integrări cu aplicații complexe care pune bazele digitalizării complete a afacerii tale. Astfel, avantajele funcționalității sunt imediate și generatoare de efecte pozitive pe termen lung. Pentru că ne gândim la bunăstarea ta economică prezentă și proiectată pentru viitor. Concret, cum te ajută o aplicație de facturare integrată cu sistemele naționale RO e-Factura și RO e-Transport?   Iată mai jos principalele 5 motive pentru utilizarea unei aplicații de facturare integrată cu sistemele e-factura și e-transport. Avantajele utilizării aplicației de facturare integrată cu RO e-Factura Avantaje utilizării aplicației de facturare integrată cu RO e-Transport Diminuarea timpului investit pentru asimilarea manierei de funcționare a aplicației concepută de ANAF pentru emiterea și transmiterea facturilor Diminuarea timpului investit pentru asimilarea manierei de funcționare a aplicației concepută de ANAF pentru emiterea și transmiterea notificării privitoare la transporturile efectuate Control total deținut asupra datelor referitoare la facturile emise și încărcate în cadrul sistemului Activarea modului e-transport printr-un singur click din cadrul meniului de configurare a aplicației Creșterea gradului de validare a facturilor Scăderea ratei de validare a unei notificări care conține erori pe baza semnalării aspectelor introduse eronat Posibilitatea verificării statusului facturii din cadrul aplicației fără a mai fi nevoie de logarea în contul SPV Operativitatea sistemului prin primirea automată a răspunsului privind validarea sau invalidarea notificării transmise Implementare imediată care vine la pachet cu garanția celor mai mici costuri Implementare imediată care vine la pachet cu garanția celor mai mici costuri   Iar pentru ca decizia adoptării unui sistem integrat să fie facilitată, am sintetizat pentru tine prin acrostihul Facturis cele mai importante motive care să stea la baza alegerii softului integrat creat de noi pentru ralierea la noutățile E-Facturii și E-Transport:   F-fără consum suplimentar de timp în vederea încărcării manuale a facturii în cadrul platformei RO efactura precum și a emiterii și transmiterii notificării privind transportul în RO etransport. Atât factura emisă cât și notificarea completată se transmit către sistemele RO efactura și RO etransport printr-un simplu click. A-accesibilitatea permanentă la datele transmise prin intermediul softului de facturare. De asemenea, poți verifica oricând corectitudinea datelor introduse înainte de transmiterea notificării de transport către SPV ANAF. C-conectivitate. Nu depinzi de funcționalitatea sistemelor ANAF. Transmiți facturi chiar și în modul off-line al aplicației. Încarci notificarea în RO e-transport chiar și în situația inaccesibilității contului SPV. T-timp liber pentru tine și afacerea ta. Te poți focusa pe identificarea de noi metode de optimizare a indicatorilor financiari ai afacerii prin eliminarea timpilor morți pentru că softul lucrează pentru tine. U-utilitate. Se reduce fluxul de lucru cu privire la procesele de emitere, transmitere și verificare a corectitudinii datelor transmise catre site-ul Anaf. Prin câțiva pași simpli, noi realizăm toate aceste procese. R-rapiditate. Facturile emise sunt transmise către Anaf prin intermediul unui singur click. Astfel procedura este rapidă, ca tu să fi nevoit să recurgi la realizarea de sarcini conexe. De asemenea, primești automat în cadrul sistemului facturile emise de către partenerii tăi. I-integrare. Integrarea e-Factura și e-Transport la aplicația de facturare ține ritmul cu inovațiile în domeniu, digitalizând în manieră completă procesele de afaceri. De asemenea prin facilitatea de integrare cu sistemul Anaf obții validarea imediată a documentelor. S-securitate. Datele tale sunt în siguranță. Ai controlul absolut asupra gestionării tuturor aspectelor legate de datele cu care lucrezi.   Așadar, regăsești mai sus toate motivele de care ai nevoie pentru ca decizia adoptării unui sistem integrat cu cei doi piloni fundamentali ai digitalizării afacerii, și anume, e-Factura și e-Transport să nu fie amânată.
0

RO e-Transport. 5 aspecte de care trebuie să ții cont ca antreprenor la declararea în cadrul sistemului

Maratonul digitalizării fiscale la care ești angrenat ca deținător al unei afaceri moderne continuă cu implementarea sistemului RO e-Ttransport. Dacă te afli la început de drum antreprenorial, ralierea la noutățile legislative ale modernizării sistemelor de afaceri poate să ți se pară o adevărată corvoadă. Ce este sistemul RO e-Ttransport? Cine este obligat la declararea datelor în cadrul platformei? La ce riscuri te supui dacă nu recurgi la declararea datelor? Ce sancțiuni sunt aplicate dacă nu se respectă prevederile legale? Care este consecința declarării eronate a anumitor date specifice notificării? Acestea, precum și alte aspecte de interes actual pentru tine ca antreprenor informat cu privire la utilizarea platformei RO e-Ttransport fac obiectul materialului pe care te invităm să îl parcurgi cu atenție pentru ca drumul spre conformitate și legalitate fiscală să fie facilitat. În primul rând, ce reprezintă sistemul RO e-Ttransport? Pe înțelesul tuturor, Sistemul RO eTansport reprezintă o platformă digitală în cadrul căreia sunt declarate date privind transporturile de bunuri cu risc fiscal ridicat efectuate pe teritoriul național precum și date cu privire la transporturile internaționale de bunuri (indiferent dacă se încadrează sau nu în categoria celor cu risc fiscal ridicat). În urma înscrierii datelor specifice etransportului în cadrul platformei este generat un cod UIT care face posibilă deplasarea vehiculului care transportă marfa. Atenție! Termenul de valabilitate a codului UIT este de 5 zile calendaristice, respectiv de 15 zile calendaristice în cazul achizițiilor intracomunitare de bunuri Cine este obligat la declararea datelor în cadrul platformei? Ești obligat să declari în cadrul sistemului RO e-Ttransport dacă te afli în una din următoarele categorii de utilizatori: Beneficiar în cazul unei achiziții intracomunitare de bunuri; Furnizor în situația unei livrări intracomunitare de bunuri; Furnizor pentru transportul de bunuri cu risc fiscal ridicat dacă discutăm de un transport național de bunuri; Destinatar al bunurilor specificat în declarația vamală de import, în situația importului de marfă; Expeditor al mărfurilor specificat în declarația vamală de export, pentru exportul de bunuri; Depozitar, dacă discutăm despre tranzacții intracomunitare aflate în tranzit; Expeditor sau destinatar în cazul unui nontransferuri; Furnizor sau client dacă discutăm despre transportul de stocuri puse la dispoziția clientului. Dată te afli în cel puțin una dintre cele 8 poziții descrise anterior, ești obligat la declararea datelor în cadrul sistemului RO e-Transport pentru obținerea codului UIT necesar efectuării transportului. Reține! Nu fac obiectul declarării în cadrul sistemului RO e-Transport următoarele categorii de transporturi: transporturile de bunuri destinate misiunilor diplomatice și oficiilor consulare, precum și organizațiilor internaționale, forțelor armate ale statelor membre NATO, Uniunii Europene, statelor membre ale Parteneriatului pentru Pace sau statelor cu care România a încheiat acorduri în domeniu; transportul produselor accizabile care circulă în regim suspensiv de accize sau cu accize plătite în statul membru de expediție; transportul bunurilor de către prestatorii de servicii poștale în colete poștale. Când intervine obligația declarării în cadrul sistemului RO e-Transport? Un aspect important de menționat este legat de circumstanțele care impun transmiterea datelor în cadrul platformei RO eTtransport. Astfel, obligativitatea privind declararea datelor privitoare la transportul care urmează a fi efectuat intervine atunci când sunt îndeplinite cumulativ următoarele două condiții: Masă maximă tehnic admisibilă a vehiculului depășește 2,5 tone; Bunurile dețin masa brută totală mai mare de 500 de kg sau au o valoare totală care depășește 10 000 de lei. La ce riscuri te supui dacă nu recurgi la declararea datelor? Nerespectarea prevederilor în vigoare cu privire la declararea datelor care fac obiectul unui transport (în condițiile în are acesta îndeplinește cele două condiții care succed declararea) atrage după sine o serie de sancțiuni care pot fi concretizate în amenzi usturătoare pentru buzunarul companiei tale. Ce sancțiuni se aplică pentru nerespectarea legislației în vigoare privitor la sistemul RO e-Ttransport? Urmărește tabelul de mai jos pentru a fi pe deplin informat cu privire la tipurile de contravenții și amenzile aplicabile. Tip contravenție Cuantumul amenzii Lipsa codului UIT sau utilizarea acestuia după perioada de valabilitate Persoane juridice, 20 000-100 000 de lei Persoane fizice, 10 000-50 000 de lei Nerespectarea obligativității declarării datelor referitoare la transportul care urmează a fi efectuat Înscrierea unor cantități diferite în cadrul notificării față de cele care fac obiectul transportului Nerespectarea menționării datelor de către categoriile de utilizatori obligați la declararea acestora Nerespectarea prevederilor privind utilizarea sistemelor de poziționare a vehiculului de către conducătorul acestuia pe toată durata transportului și a echipării vehiculului cu dispozitive speciale care utilizează tehnologii de poziționare și transmitere a datelor prin satelit Nerespectarea obligativității operatorului de transport de a pune la dispoziția conducătorului auto codul UIT Neprezentarea documentelor care însoțesc transportul alături de codul UIT la cererea organelor competente 5000-10 000 de lei Refuzul utilizării sistemelor de poziționare de către conducătorul vehiculului pe toată durata transportului   Care este consecința declarării eronate a anumitor date specifice notificării? Data de 1 iulie 2024 aduce cu sine o serie de modificări în materie de aplicare a sancțiunilor privitoare la nerespectarea prevederilor în vigoare în materie de RO e-Transport. Astfel, declararea incompletă, incorectă sau cu întârziere a datelor atrage cu sine sancțiuni care pot ajunge la valori considerabile alături de confiscarea bunurilor nedeclarate. De exemplu, dacă se declară în cadrul sistemului RO eTransport alte cantități decât cele care fac real obiectul transportului, sunt aplicate amenzi care pornesc de la 10 000 de lei pentru persoane fizice și pot ajunge până la 100 000 de lei pentru persoanele juridice. În situația în care, din motive independente, se recurge la modificarea datelor declarate inițial, corecția datelor se poate realiza până la momentul punerii în mișcare a mijlocului de transport. Ulterior momentului punerii în funcțiune a autovehiculului, operatorului de transport îi revine obligația actualizării permanente a informațiilor specifice identificării vehiculului de transport rutier, de fiecare dată când situația o impune, înainte de repunerea în mișcare. Toate aceste modificări trebuie să fie realizate pe durata de valabilitate a codului UIT. Important! Dacă identifici anumite date declarate eronat în cadrul sistemului, acestea pot fi modificate în perioada celor 3 zile calendaristice înainte de data declarată pentru începerea transportului, dar nu mai târziu de punerea în mișcare a vehiculului, prin păstrarea codului UIT generat inițial. Modificarea datelor declarate în cadrul sistemului după începerea etransportului de bunuri este considerată contravenție și se sancționează cu amendă care pornește de la 10 000 de lei în cazul persoanelor fizice și poate ajunge până la 100 000 de lei pentru persoanele juridice. Referințe principale de informare Ordonanță de urgență nr. 41 din 8 aprilie 2022 pentru instituirea Sistemului național privind monitorizarea transporturilor rutiere de bunuri RO e-Transport și de abrogare a art. XXVIII din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 130/2021 privind unele măsuri fiscal-bugetare, prorogarea unor termene, precum și pentru modificarea și completarea unor acte normative, publicată în Monitorul oficial nr. 356 din 11 aprilie 2022. Ordin nr. 12 din 6 ianuarie 2022 privind stabilirea produselor cu risc fiscal ridicat, comercializate în relația B2B, publicat în Monitorul Oficial nr. 27 din 10 ianuarie 2022. Ordin nr. 1.337/1.268/2024 pentru aprobarea Procedurii de utilizare și funcționare a sistemului național privind monitorizarea transporturilor de bunuri RO e-Transport, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 597 din 27 iunie 2024. Procedură din 17 iunie 2024 de utilizare și funcționare a sistemului național privind monitorizarea transporturilor de bunuri RO e-transport, publicată în Monitorul Oficial nr. 597 din 27 iunie 2024. Ordonanță de urgență nr. 115 din 14 decembrie 2023 privind unele măsuri fiscal-bugetare în domeniul cheltuielilor publice, pentru consolidare fiscală, combaterea evaziunii fiscale, pentru modificarea și completarea unor acte normative, precum și pentru prorogarea unor termene, publicată în Monitorul Oficial nr. 1139 din 15 decembrie 2023.
0

Configurare și trimitere e-Transport în SPV

1. Configurare coduri vamale Codurile vamale sau codurile NC se configurează la fel în cadrul programului de facturare și sunt valabile pentru ambele sisteme, e-Factura și e-Transport. Anume: în Configurare - Integrări – eFactura din tabul de Coduri Produse. Din această fereastră, puteți opta unde doriți să completați acest cod, alegând una din coloanele: Observații 1 – 6 sau în unul din câmpurile de coduri: Cod EAN, Cod SKU sau Alt Cod si veți selecta ca în imaginea alăturată tipul de câmp din e-Factura CommodityClassification și apoi la lista de coduri:  NC (B2B) ‘TSP’ Astfel, se vor completa în coloana de Observatii 1 codurile vamale sau codurile NC. La următorul pas va trebui ca în cadrul meniului Nomenclator Produse, să selectați la fiecare produs, codul lui vamal (categoria din care face parte): Se poate folosi editarea multiplă a produselor și se poate pune un cod vamal la mai multe produse selectate: Se selectează produsele dorite; Se apasă iconița de editare.   2. Introducere e-Transport În meniul Alte Documente trebuie să vă apară opțiunea de e-Transport. Dacă nu vă apare, atunci trebuie activat modulul de eTransport din fereastra de Configurare Aplicație: Practic perntru declararea unui etransport se introduc datele cerute: Tip operațiune; Scop operațiune; Partener comercial; Organizator Transport; Data transport data când începe efectiv transportul; această dată nu poate fi mai mică decât data curentă și nici mai mare de termenul de 3 zile față de data curentă. vehicul și Nr. Remorcă; maxim 2 remorci Lista de produse transportate cu cod NC și greutate brută și netă; Start traseu; Final Traseu; Documentele ce stau la bază – de exemplu facturi, CMR. În cazul în care datele nu sunt introduse corect, aplicația vă anunță greșeala și ce anume trebuie corectat în acel etransport: - în exemplul de mai jos, aplicația de facturare online ne avertizează că nu putem introduce un Export, dacă Partenerul este din UE și anume România. Pentru a corecta, trebuie intrat în Nomenclatorul de Clienți și pusă țara corectă, pentru acel Partener. Dacă se dorește salvarea datelor e-Transportului până în acest moment, se va apăsa “Salveaza Draft” și se vor salva datele introduse pană atunci în baza de date, urmând ca ulterior utilizatorul să revină si să  modifice toate datele eronate și să salveze în baza de date!   3. Trimitere e-Transport în SPV Se selectează etransportul dorit și se apasă pe butonul e-Transport de sus (similar ca la trimiterea eFactura). - după apăsarea butonului, va apărea statusul “Trimis” iar după câteva minute, aplicația citește automat răspunsul primit de la ANAF și modifică statusul în “Trimis OK” (se primește codul UIT) sau “Erori Validare”.   4. Valabilitate e-Transport și modificări permise în SPV Termenul de valabilitate al unui cod UIT este de 5 zile calendaristice, excepție făcând codul UIT pentru transportul bunurilor care fac obiectul tranzacțiilor intracomunitare aflate în tranzit pe teritoriul României, de la punctul rutier de trecere a frontierei la intrarea în România până la locul de descărcare spre depozitare sau pentru formarea unui nou etransport pe teritoriul național, sau pentru transportul pe teritoriul național al bunurilor în cadrul unor operațiuni comerciale reprezentând un nontransfer și transportul bunurilor reprezentând stocuri la dispoziția clientului. Pentru aceste excepții, valabilitatea codului UIT este de 15 zile calendaristice. Codul UIT poate fi obținut cu maxim 3 zile înainte de data declarată pentru începerea transportului. În acest termen, sunt permise orice fel de modificări asupra respectivului transport. După acest termen, al datei declarate, singura modificare permisă pentru un cod UIT, este Numarul de Înmatriculare al vehiculului sau al remorcii.   5. Printare cod QR pentru e-Transport Se selectează e-Transportul dorit și se apasă pe imprimantă. Şi astfel se va printa un formular cu toate datele introduse, inclusiv codul QR pentru codul UIT primit: Model PDF de e-Transport cu codul QR tipărit (cod UIT)   6. Confirmare sau infirmare e-Transport Se intră pe eTransportul respectiv în perioada de valabilitate a acestuia și se confirmă sau infirmă conform imaginii alăturate. Se apasă butonul Confirmă pentru a trimite opțiunea dvs.
0

Anexele în e-Factura (BG-24)

Un document anexat unei facturi, poate fi orice document justificativ care are legătură cu factura emisă, cum ar fi: certificatele, acte ale lucrărilor, contracte, orice alt document care a condus la emiterea acelei facturi și pe care doriți să îl trimiteți clientului facturii respective. În sistemul RO e-Factura, anexele, acele atașamente la factură, pot fi trimise prin încorporarea lor în structura XLM a fișierului care conține factura.   Cum putem profita de această opțiune și de ce ne este utilă? Pe lângă faptul că putem anexa unei facturi documentele necesare pentru o mai bună gestionare a acestora, putem atașa ca anexă în e-Factura inclusiv factura în format PDF. Dacă doriți atașarea facturii în format PDF ca anexă la factura în format XML, programul de facturare Facturis Online va trebui configurat ca în imaginea de mai jos: Cum adaug o anexă în e-Factura? Dacă doriți trimiterea unui document ca anexă a unei facturi în sistemul RO e-Factura (al ANAF din SPV), va trebui să selectați atașamentul dorit, ca în imaginea de mai jos: Pot adăuga mai multe fișiere ca anexă în e-Factura? Se pot adăuga un număr maxim de 50 fișiere, care adunate să nu depășească 3Mb. Ca și client, cum pot vizualiza aceste anexe primite prin e-Factura? Prin simpla transformare a facturii primite in format XML din sistemul e-Factura, în PDF. Dacă e-Factura primită conține atașamente/anexe, acestea se vor afișa în mod automat.
0

Simplifică înregistrarea în SPV cu Facturis Online

Implementarea sistemului RO e-Factura în cadrul afacerii tale, poate fi un proces destul de anevoios, mai ales dacă nu faci alegerile corecte. Ce poți face pentru a simplifica tot acest proces, pentru a respecta noile obligații legale și pentru a transmite cu succes facturile emise în e-Factura? O strategie eficientă și plină de beneficii o reprezintă folosirea programului de facturare Facturis Online, un program complet de facturare, care îți oferă întregul pachet, de la înregistrarea firmei tale în SPV, până la integrarea și automatizarea pentru emiterea, trimiterea, primirea și gestionarea facturilor în și din sistemul RO e-Factura. Facturis Online îți oferă serviciul de înregistrare simplificată în SPV, folosind semnătura noastră electronică și autorizarea automată a programului de facturare pentru e-Factura, astfel încât tu să te asiguri că trimiți facturile la timp și fără nici un efort. Avantajele acestui serviciu Prin delegarea procesului de înregistrare economisești timp și efort, pentru a te ocupa liniștit de afacerea ta. Echipa Facturis Online este aici pentru tine, pentru a-ți asigura o înregistrare și o transmitere a facturilor, fără erori. După primirea confirmării de la ANAF a înregistrării firmei tale în SPV, programul de facturare va fi autorizat automat de către noi și astfel procesul de integrare cu sistemul RO e-Factura va fi unul rapid, care îți permite să emiți și să trimiți facturi în sistem, într-un timp foarte scurt.   De ce să alegi Facturis Online și serviciul de înregistrare simplificată în SPV? Conștienți de faptul că în acest moment pe piața din România, oferta de servicii de facturare electronică este una foarte mare și toate programele de facturare oferă integrare cu sistemul e-Factura, considerăm că Facturis Online nu este doar un program care îți îndeplinește nevoile actuale, ci este o întreagă echipă care vine în sprijinul tău, care lucrează continuu de 17 ani pentru a-ți oferi noi servicii și opțiuni. Astfel, serviciul de înregistrare simplificată în SPV, pe baza semnăturii noastre electronice, nu doar că îți ușurează calea pentru a te integra cu sistemul e-Factura dar faci acest lucru utilizând o aplicație de facturare profesională, completă și eficientă.   Pentru mai multe detalii completează formularul de mai jos: [contact-form-7 id=\"15849\" title=\"Contact Articol\"] Sau ne poți contacta: telefonic la numerele de contact: 0784888555 / 0310055222 pe mail pe adresa: office@facturis-online.ro Bucură-te de serviciile noastre, alege cu încredere Facturis Online şi lasă-ne să îți fim alături în această etapă de adoptare şi de adaptare la sistemul RO e-Factura.   Ce înseamnă acest lucru? Ce trebuie să fac pentru a beneficia de această opțiune?  
0
1
2
3
11