e-TVA

Problematica deducerii TVA-ului raportat la bonurile fiscale în context RO e-Factura. Clarificări necesare

A trecut deja mai bine de un an de la momentul lansării obligativității utilizării platformei naționale RO eFactura în spectrul ,,oficializării” relației de afaceri de tip B2B, iar recent pe direcția B2C. Nu trebuie să uităm și de punctul zero al aplicabilității sancțiunilor care corespunde cu luna iulie a anului 2024. Practica antreprenorială uzuală nu relevă încă situații concrete legate de sancționare, cel puțin raportat la ceea ce cunoaștem la acest moment. Oricum, în situația derulării unei inspecții fiscale în cadrul entității, aspectele legate de conformare cu privire la legislație în materie de RO e-factura vor fi aduse necontenit în lumina reflectoarelor. Acest aspect responsabilizează conducătorii departamentelor financiar-contabile să respecte îndeaproape toate normele cu privire la utilizarea platformei, chiar și în absența sancționării. Ba mai mult, este indicat să formăm și să promovăm necontenit dezvoltarea unei culturi a corectitudinii și a depunerii eforturilor de respectare a normelor specifice, chiar și în spatele ușilor închise, atunci când procesele derulate de către companie nu se află în vizorul inspectorilor fiscali. Adesea, această practică lipsește din cadrul companiilor, din motive mai mult sau mai puțin obiective. Rescrierea regulilor jocului antreprenorial în context RO e-factura reprezintă o preocupare principală pentru fiecare antreprenor interesat de aspectul conformității și legalității fiscale. Interdependența sistemelor digitale fiscale fac ca problematica acurateței datelor declarate prin intermediul acestora să fie acutizată. Înainte de apariția sistemului național RO e-TVA, informația transmisă în cadrul E-facturii circula în dublu sens: de la contribuabili la Agenția Națională de Administrare Fiscală. De la momentul lansării sistemului RO e-TVA, informația deține impact multiplu. Declararea datelor în cadrul RO e-factura, a RO e-case de marcat electronice fiscale și în cadrul RO e-Transport deține valențe asupra conturării decontului precompletat de TVA. În acest context, utilizarea în parametrii de corectitudine a acestora este un aspect cu influență semnificativă asupra decontului de TVA precompletat aferent formularului P300. Pe scurt! Procesul clarificării noutăților fiscale sub lupa specialiștilor… Pe fondul regulilor trasate de utilizarea sistemului național RO e-factura, cum ne raportăm la bonurile fiscale? Acestea trebuie încărcate în cadrul platformei? De pe terenul pragmaticii. Antreprenorii au întrebat, iar noi am oferit răspunsul… Implementarea sistemului național RO e-factura modifică regulile privind deducerea taxei pe valoare adăugată aferent achizițiilor realizate pe baza bonului fiscal emis cu ajutorul aparatelor de marcat electronice fiscale? În esență… Procesul clarificării noutăților fiscale sub lupa specialiștilor… Încă de la momentul lansării platformei naționale RO e-factura, o serie de problematici identificate pe traseul ralierii la conformitate fiscală au stat permanent sub atenția specialiștilor. Maparea principalele modificări survenite în structura sistemului au fost concretizate în repere concrete plasate pe harta paradigmelor digitalizării fiscale. Unul dintre cei mai importanți factori atunci când discutăm despre rolul documentelor de evidență primară reconturat de reformele digitalizării fiscale este arondat colectării/deducerii de TVA. Ce cutume ar trebui să respectăm pentru a asigura gestionarea corectă a taxei pe valoare adăugată? În episodul de astăzi, vom face referire la problematica deducerii TVA-ului aferentă bonurilor fiscale în contexte inovative din punct de vedere digital, trasate de apariția sistemului național RO e-factura. Un aspect în care domnește incertitudinea în rândul antreprenorilor. În vederea conferirii caracterului pragmatic vom răspunde punctual la cele mai des întâlnite spețe în  terenul practicii de afaceri raportat la subiectul lansat. Pe fondul regulilor trasate de utilizarea sistemului național RO e-factura, cum ne raportăm la bonurile fiscale? Acestea trebuie încărcate în cadrul platformei? Singurele documente care trebuie încărcate în cadrul platformei naționale RO eFactura sunt reprezentate de facturile emise în relația derulată între companii (B2B), facturile emise de către companii pentru prestarea de servicii, executarea de lucrări ori livrarea de bunuri către persoanele fizice precum și cele emise în relația de tip B2G. Niciun alt document, indiferent de natura acestuia ori de specificul tranzacției efectuate nu își găsește locul în cadrul sistemului național RO e-Factura. Cel puțin, nu la momentul actual, raportat la reglementările momentului. De pe terenul pragmaticii. Antreprenorii au întrebat, iar noi am oferit răspunsul… Ei au întrebat: Unul dintre antreprenorii novice expune situația conform căreia ca urmare a prestării unui serviciu pentru care a primit doar bon fiscal cu mențiunea CIF-ului companiei există posibilitatea deducerii TVA-ul aferent, deoarece acest document nu este regăsit în cadrul platformei RO e-factura. Iar noi am oferit răspunsul: OUG 120/2021 privind administrarea, funcționarea și implementarea sistemului național privind factura electronică RO e-factura aduce clarificări în legătură cu obligativitatea utilizării sistemului RO e-factura pentru oficializarea relațiilor comerciale derulate între companii, între persoane fizice și companii precum și pe direcția persoanelor juridice și a instituțiilor guvernamentale. Conform normelor în vigoare la momentul actual cu privire la utilizarea sistemului RO e-factura, bonurile fiscale fac excepție de la obligativitatea încărcării în cadrul sistemului. Astfel, articolul 1 al actului normativ fixează aspectul legat de excluderea bonurilor fiscale ce îndeplinesc condițiile unei facturi simplificate de la obligativitatea transmiterii prin intermediul sistemului. Astfel, posibilitatea deducerii taxei pe valoare adăugată în acest context nu este dependentă de încărcarea documentului în cadrul platformei RO e-factura. Nu vom regăsi astfel de documente în cadrul sistemului național RO e-factura, fie că discutăm despre facturi proforme, aviz de însoțire a mărfii ori bonuri fiscale. Compania va putea astfel să își deducă TVA-ul aferent operațiunii specifice bonului fiscal respectiv, dacă acesta respectă, bineînțeles normele în vigoare cu privire la întocmirea acestui document. Implementarea sistemului național RO e-factura modifică regulile privind deducerea taxei pe valoare adăugată aferent achizițiilor realizate pe baza bonului fiscal emis cu ajutorul aparatelor de marcat electronice fiscale? În cadrul art. 69, alin. (6) din Normele metodologice aferente art. 299 din cadrul Legii nr. 227/2015 privind Codul Fiscal sunt aduse mențiuni asupra posibilității privind deducerea taxei pe valoare adăugată pe baza bonurilor fiscale emise de către aparatul de marcat electronic fiscal și primite de către contribuabili pentru achiziții de bunuri și servicii. Atenție! Condiția principală pentru conturarea cadrului privind deductibilitatea TVA-ului pe baza bonului fiscal este reprezentată de înscrierea de către emitentul bonului fiscal (furnizorul) a codului unic de identificare fiscală în scopuri de TVA al beneficiarului. Cadrul normativ precizează faptul că acestă mențiune se realizează cu ajutorul aparatului de marcat electronic fiscal. De asemenea, pentru îndeplinirea criteriului de deductibilitate, valoarea bonului fiscal nu trebuie să depășească 100 de euro. Astfel, actele legislative ce reglementează activitatea sistemului național RO e-factura nu produc modificări la nivelul principiilor legate de aspectul deducerii taxei pe valoare adăugată. Așadar regimul privind deducerea taxei pe valoare adăugată nu suportă modificări în urma apariției obligativității utilizării sistemului național RO e-factura începând cu data de 01.01.2024. În esență… Este bine să reținem faptul că implementarea sistemului național RO e-factura nu produce efecte asupra deducerii taxei pe valoare adăugată din perspectiva bonurilor fiscale primite pentru achiziționarea de bunuri și servicii. Taxa pe valoarea adăugată poate fi dedusă pe baza respectării prevederilor legale cu privire la elementele obligatorii care trebuie conținute de către bonul fiscal emis de către prestatorul de servicii/furnizorul de bunuri. De asemenea, platforma este utilizată pentru încărcarea facturilor emise în sens triplu: pe direcția relației de tip B2B, B2C și B2G, bonurile fiscale fiind excluse din cadrul acestei categorii.   Referințe principale de informare Ordonanță de urgență nr. 120 din 4 octombrie 2021 privind administrarea, funcționarea și implementarea sistemului național privind factura electronică RO e-Factura și factura electronică în România, precum și pentru completarea Ordonanței Guvernului nr. 78/2000 privind omologarea, eliberarea cărții de identitate a vehiculului și certificarea autenticității vehiculelor rutiere în vederea introducerii pe piață, punerii la dispoziție pe piață, înmatriculării sau înregistrării în România, precum și supravegherea pieței pentru acestea, Publicat în  MONITORUL OFICIAL nr. 960 din 7 octombrie 2021. Rentrop & Straton, E-FACTURA în 50 de întrebări și răspunsuri, Material în format electronic. Codul fiscal din 8 septembrie 2015 (Legea nr. 227/2015), Publicat în  MONITORUL OFICIAL nr. 688 din 10 septembrie 2015.
0

Raportarea RO e-SAF-T și RO e-Factura. Companiile nerezidente

Trio-ul RO e-SAF-T, RO e-TVA și RO e-Factura restructurează maniera de organizare a activității companiilor în anul 2025. Individual și interdependent, izolat și în conexiune directă, fiecare dintre cei 3 pioni care rescriu regulile afacerilor momentului influențează modul în care se vor derula de acum proceselor organizaționale. Impactul pe latura remodelării conceptului de inspecție fiscală, incidența conturării unui ecosistem digital ca urmare a implementării RO eFacturii și crearea premiselor de pătrundere a unor noi paradigme ale modernității informatizării sunt certitudini, realități ale actualității de care factorii decizionali ai afacerilor se tem. Această temere se remarcă îndeosebi în rândul conducătorilor de afaceri de dimensiuni reduse din rațiuni legate de imposibilitatea susținerii financiare a unor schimbări care implică mobilizarea de resurse semnificative pentru atragerea de instrumente digitale viabile care să gestioneze eficient modificările impuse. Pe bună dreptate, dorința de pătrundere a mediului antreprenorial este necesar să fie adoptată funcție de capacitatea susținerii schimbărilor majore care vor acapara de acum înainte mediul de business autohton. Unul dintre cele mai importante aspecte care trebuie considerat pe acest fundal al schimbării constante este informarea. Apelul la specialiști pentru soluționarea diverselor spețe practice devine un instrument crucial. Prin intermediul blogului nostru, am conturat un minighid al navigării antreprenorilor prin modificările impuse de paradigma RO e-SAF-T, pentru a facilita traseul ralierii la conformitate fiscală din punct de vedere digital. Călătoria deține caracter interminabil, mai ales dacă ne gândim la numeroasele provocări cu care se confruntă la momentul actual mai ales companiile mici. Cele care, după cum bine știi, sunt obligate la trecerea liniei de start în ceea ce privește depunerea D406, începând cu data de 1 ianuarie 2025. Prin intermediul materialului de astăzi, ne propunem clarificarea unei spețe care este centrată spre utilizarea sistemului RO efactura și RO e-SAF-T de către companiile străine. Un subiect de actualitate, des întâlnit în spațiul de afaceri însă mai puțin disputat. Speță RO e-SAF-T și RO e-factura. Companii nerezidente În situația companiilor nerezidente înregistrate în scopuri de TVA în România, există obligativitatea ralierii la noutatea RO e-SAF-T începând cu data de 01.01.2025? De asemenea, aceștia dețin obligativitatea raportării facturilor emise către persoane fizice prin intermediul platformei RO e-factura începând cu data de 01.01.2025? Un prim pas pentru conturarea răspunsului la această întrebare este legat de necesitatea definirii companiei nerezidente. Cum poate fi definită așadar o companie nerezidentă? O entitate nerezidentă poate fi definită ca fiind orice persoană juridică străină, care nu este înregistrată în România, conform normelor legale. În ceea ce privește obligativitatea privind depunerea SAF-T, organele fiscale au conturat tabloul declarativ cu privire la companiile care trebuie să depună D406. În cadrul Ordinului 1783/2021 privind aspectele esențiale legate de raportarea RO e-SAF-T pentru companii, sunt prevăzute companiile care trebuie să se ralieze conformității fiscale privitor la depunerea D406. Tabloul beneficiază de caracterul completitudinii. Focusul este însă direcționat spre statusul companiilor nerezidente cu privire la transmiterea fișierului. Astfel, în cadrul anexei nr. 5, pct. 3, lit. r) este prevăzută obligativitatea transmiterii D406 de către societățile nerezidente care au în România un cod de înregistrare în scopuri de TVA (contribuabilii înregistrați prin înregistrare directă, contribuabilii înregistrați prin reprezentant fiscal, sediile fixe). Obligativitatea transmiterii declarației RO e-SAF-T este legată de perioada fiscală a contribuabilului pentru depunerea decontului de TVA, lunar sau trimestrial. Companiile nerezidente înregistrate doar în scopuri de TVA în România au obligația depunerii fișierului SAF-T (D406) cu data de referință a contribuabililor mici, și anume 1 ianuarie 2025. Care sunt informațiile raportabile în schema SAF-T pentru companiile nerezidente înregistrate în scopuri de TVA? Există o anumită structură specifică cu privire la raportarea SAF-T pentru companiile nerezidente înregistrate în scopuri de TVA în România și care nu dețin obligația organizării unei evidențe contabile. Astfel, principala componență a fișierului este formată din 6 părți, și anume: 1. Header (Antet); 2. MasterFiles (Fișiere Master) cu anumite subsecțiuni; 2.5 Tax Table (Tabela taxe); 2.6 UOM Table (Tabela UOM/Unități de măsură); 2.9 Products (Produse); 4 Source Documents (Documente sursă) cu următoarele subsecțiuni: 4.1 Sales Invoices (Facturi de vânzare; 4.2 Purchase Invoices (Facturi de achiziții). Dacă ne raportăm la problematica facturării electronice în relația de tip B2C pentru companiile nerezidente, trebuie să cunoaștem faptul că utilizarea sistemului național RO e-factura este obligatorie și pentru companiile nerezidente care emit facturi către persoanele fizice. Conform OUG nr. 69/2024 este completat OUG nr. 120/2021 cu litera n^1) care definește relația de tip B2C astfel: tranzacția având ca obiect execuția de lucrări, livrarea de bunuri/produse și/sau prestarea de servicii dintre un operator economic-persoană impozabilă stabilită în România conform art. 266 alin. (2) din Legea nr. 227/2015, cu modificările și completările ulterioare, și o persoană neimpozabilă, alta decât cea pentru care se aplică prevederile lit. m) și ale art. 9^1. Facturarea electronică pe direcția relației de tip B2C, este astfel stabilită a avea loc între un agent economic și o persoană impozabilă definită conform prevederilor art. 266 din cadrul Codului Fiscal, astfel: o persoană impozabilă care are sediul activității economice în România și este stabilită în România, o persoană impozabilă care are sediul activității economice în afara României dar are un sediu fix în România ori dispune de suficiente resurse umane și tehnice pentru a realiza regulat livrări de bunuri ori prestări de servicii impozabile, respectiv o persoană impozabilă care deține sediul activității economice în afara României și care are un sediu fix în România este considerată persoană impozabilă care nu este stabilită în România pentru livrările de bunuri sau prestările de servicii realizate la care sediul fix de pe teritoriul României nu participă. Astfel, din anul 2025, companiile nerezidente precum și cele rezidente sunt obligate la transmiterea facturilor emise în relația de tip B2C în cadrul platformei RO e-factura. Conform noilor reglementări stabilite prin intermediul OUG 69/2024, persoana impozabilă este considerată și compania nerezidentă (persoana juridică nerezidentă), aspect care conferă indicii cu privire la obligativitatea utilizării sistemului național RO e-factura. Astfel, începând cu data de 1 ianuarie 2025, este obligatorie transmiterea facturilor emise în relația de tip B2C, în această categorie fiind subscrise și persoanele juridice nerezidente. În acest sens, în termen de 5 zile calendaristice de la momentul emiterii facturii, aceasta trebuie încărcată în cadrul sistemului național RO e-factura. În situația în care nu ești familiarizat cu maniera de calcul cu privire la încadrarea în cele 5 zile calendaristice, te invităm să accesezi materialul pe tema Maniera de calcul a termenului de transmitere a facturile emise în cadrul RO e-factura. Clarificări necesare, regăsit prin intermediul blogului nostru, prin accesarea următorului link: https://ro-efactura.ro/maniera-de-calcul-a-termenului-de-transmitere-a-facturile -emise-in-cadrul-ro-e-factura-clarificari-necesare/. Este important să ținem cont de acest aspect, pentru a evita sancțiunile aplicabile ca urmare a nerespectării termenului. Livrarea de bunuri, efectuarea de lucrări și prestarea de servicii este identificată la nivelul relației B2C prin intermediul codului numeric personal, care poate fi înlocuit cu o combinație de 13 cifre de 0. Astfel, în urma analizei problematicii expuse, putem să concluzionăm faptul că entitățile nerezidente sunt obligate la ralierea paradigmelor corelate la RO e-SAF-T și RO efactura. Astfel, începând cu data de 1 ianuarie 2025, acestea trebuie să depună declarația informativă D406, cu referire la Fișierul Standard de Control Fiscal. De asemenea, începând cu data de 1 ianuarie 2025, se transmit în cadrul sistemului național RO e-Factura facturile emise în relația de tip B2C și de către acest tip de entitate.   Referințe principale de informare Ordin nr. 1783 din 4 noiembrie 2021 privind natura informațiilor pe care contribuabilul/plătitorul trebuie să le declare prin fișierul standard de control fiscal, modelul de raportare, procedura și condițiile de transmitere, precum și termenele de transmitere și data/datele de la care categoriile de contribuabili/plătitori sunt obligate să transmită fișierul standard de control fiscal, Publicat în Monitorul oficial nr. 1073 din 9 noiembrie 2021. Rentrop & Straton, SAF-T pentru contribuabilii mici, Material în format electronic, ISBN 978-606-47-1401-5. Ghidul contribuabilului pentru pregătirea și depunerea declarației informative D406 fișierul standard de control fiscal (SAF-T). Întrebări frecvente și răspunsuri specifice schemei SAF-T, Document de asistență pentru pregătirea și depunerea Declarației informative D406 fișierul standard de control fiscal (SAF-T) Versiunea 1.2, București, aprilie 2022, material în format electronic, disponibil la adresa: https://static.anaf.ro/static/10/Anaf/Informatii_R/Intrebari_rasp_specifice_SAF-T_v_1_2_200422.pdf.
0

5 aspecte pe care trebuie să le cunoști despre sistemul RO e-TVA în anul 2025

Numeroase companii autohtone își derulează activitatea într-un ritm rupt parcă din filmele de acțiune. Ba chiar unii antreprenori asimilează background-ul pe fondul căruia se desfășoară activitatea economică a afacerii lor cu unul desprins din filmele SF. Deși poate părea puțin îndrăzneață asemănarea, totuși, realitatea nu este departe de această abordare. Digitalizarea fiscală la care au fost expuse companiile în ultima perioadă de timp se poate subscrie cu brio unui asemenea cadru dominat de dinamism, suspans, incertitudine și plurivalență. Accentul direcționat spre extrapolări, speculații și încercări ale reconcilierii antreprenorului cu necunoscutul de natură digitală fiscală pare că se pliază pe un fond al ficțiunii. Inexistența concordanței dintre practica afacerilor și realitate adâncește și mai mult contrastele. Afacerea ta poate să urmeze două căi: fie te raliezi la calea succesului fie o iei de la 0. Depinde de tine și de veleitățile deținute în direcția gestionării schimbării. Un lucru însă este cert: este normal să resimți o presiune considerabilă pe fondul multiplelor modificări anunțate a fi implementate în mediul de business din România. Nimeni nu se simte confortabil în prezența schimbării. Unul dintre sistemele care au indus o stare de neliniște permanentă în cadrul mediului de afaceri a fost reprezentat de fenomenul RO e-TVA. Încă de la momentul propunerii lansării acestuia, antreprenorii au fost reticenți cu privire la utilitatea și aplicabilitatea acestuia în sfera mediului de afaceri autohton. Cu caracter preponderent experimental și cu scop de familiarizare, în luna septembrie a anului 2024 sistemul RO e-TVA a devenit funcțional pentru contribuabilii persoane impozabile plătitoare de TVA. În această manieră, companiile au primit pe data de 5 septembrie, prin intermediul Spațiului Privat Virtual, primul decont precompletat de TVA aferent formularului P300 alături de Nota de conformare, pentru situația identificării necorelării datelor din cadrul decontului transmis de către contribuabil prin intermediul formularului D300 Decont de taxă pe valoare adăugată. Mențiunea cu privire la caracterul experimental este legată de amânarea obligativității transmiterii către autoritățile fiscale a justificărilor diferențelor identificate pe baza Notei de conformare RO e-TVA. Ce se modifică în anul 2025 cu privire la această problematică și ce ar trebui să intre în atenția antreprenorilor? În cadrul acestui material, vom puncta principalele aspecte de care este nevoie să ții cont pentru a te conforma la noutățile RO e-TVA. 1. Valențele Notei de conformare asupra stabilirii indicatorilor de risc Impactul Notei de conformare asupra activității financiar-contabile și fiscale a companiei tale este unul semnificativ. Neconformarea contribuabililor la cerințele privind netransmiterea sau nerespectarea termenului de transmitere a Notei de conformare RO e-TVA, nefurnizarea sau furnizarea parțială pentru clarificarea diferențelor pentru valorile precompletate în cadrul formularului P300 și cele completate de către contribuabil prin intermediul formularului D300 poate fi concretizată în atribuirea unui anumit nivel de risc persoanei impozabile. Acest nivel de risc fiscal pentru nivelul de declarare al taxei pe valoare adăugată dă tonul efectuării inspecțiilor fiscale. Bine de știut! Procesul de selecție a persoanelor impozabile înregistrate în scopul de TVA în vederea efectuării controlului fiscal sau controlului antifraudă are la baza nivelul de risc stabilit în urma analizei de risc. Cele două situații în care o persoană impozabilă plătitoare de TVA prezintă un risc de rambursare necuvenită de TVA sunt legate de: nu elaborează și nu transmit un răspuns la Nota de conformare RO e-TVA; se regăsesc în situația în care au fost identificate diferențe semnificative și nu transmit informații care să cuprindă date concludente ca răspuns la Nota de conformare RO e-TVAce pot conduce la restituirea unor sume necuvenite și concomitent existența riscului unor fapte de evaziune fiscală. Atenție! Data de la care Nota de conformare RO e-TVA manifestă valențe asupra stabilirii indicatorului de risc fiscal este 1 iulie 2025. Astfel, beneficiezi de o perioadă de grație pentru a intra în grațiile sistemului RO e-TVA. 2. Obligativitatea transmiterii rezultatelor verificării realizate asupra diferențelor transmise prin Nota de conformare RO e-TVA Bine cunoscut de către antreprenori la momentul actual, transmiterea justificării diferențelor existente între P300 (decontul precompletat de TVA) și D300 (decontul de taxă pe valoare adăugată depus de către contribuabil) reprezintă una dintre manifestările sistemului național RO e-TVA. Contribuabilii trebuie să transmită justificări în termen de 20 de zile de la momentul primirii Notei de conformare RO e-TVA în cadrul SPV. Atenție! Reglementarea cu privire la transmiterea explicațiilor cu privire la soluționarea diferențelor identificate prin intermediul Notei de conformare RO e-TVA intră în vigoare doar de la data de 1 iulie 2025. Cu toate că valabilitatea acestei norme se raportează la data de 1 iulie 2025, recomandarea este ca entitățile să înceapă să transmită aceste Note de justificare pentru a se familiariza cu maniera de identificare a sursei diferențelor. Nu este un proces tocmai facil. Astfel, trebuie realizate o serie de verificări interne și corelații care să conducă la un răspuns clar și bine fundamentat cu privire la diferențele identificate. Chiar dacă presupune timp suplimentar, iar aceasta este una dintre cele mai mari provocări ale celor care gestionează activitatea financiar-contabilă a companiilor, recomandarea principală este legată de conturarea răspunsurilor la diferențele transmise prin intermediul Notei de conformare cu scopul familiarizării contribuabililor cu procedura de identificare a neconcordanțelor, chiar înainte de data de la care nerespectarea acestei prevederi implică apariția efectelor nefavorabile. 3. Repercusiuni ale netransmiterii rezultatului verificărilor realizate asupra diferențelor specificate în cadrul Notei de conformare. Răgaz pentru aplicarea sancțiunilor cu privire la neconformarea RO e-TVA De cele mai multe ori, aplicarea sancțiunilor în situația neconformării la legalitate fiscală impulsionează factorii decizionali ai companiilor să se ralieze cu celeritate la modificările lansate în  direcția reglementării activității afacerilor. Cu privire la sistemul RO e-TVA, sancțiunile se rezumă la aplicarea amenzilor pentru netransmiterea în termen de 20 de zile de la momentul primirii Notei de conformare RO e-TVA a explicațiilor cu privire la diferențele constatate între P300 și D300. Astfel, se aplică următoarele amenzi: Contribuabili mari 5000-10 000 de lei Contribuabili mijlocii 2500-5000 de lei Alte persoane juridice 1000-2500 de lei Persoane fizice 1000-2500 de lei   Atenție! Reglementarea cu privire la aplicarea amenzilor pentru nerespectarea prevederilor în sfera RO e-TVA intră în vigoare doar de la data de 1 iulie 2025. 4. Modificări ale sistemului care vizează plătitorii de taxă pe valoare adăugată care aplică sistemul de TVA la încasare Dacă faci parte din categoria persoanelor impozabile care aplică sistemul TVA la încasare este bine să ții cont de următoarele aspecte cu privire la implementarea sistemului RO e-TVA. Intră în vigoare începând cu data de 1 august 2025 următoarele prevederi: transmiterea notificării cu privire la diferențele identificate între P300 și D300 pe baza Notei de conformare de către autoritățile fiscale prin intermediul mijloacelor electronice (deși decontul precompletat de TVA a fost transmis și acestor categorii de entități începând cu luna septembrie a anului 2024); amânarea obligativității transmiterii Notei de justificare cu privire la sursa diferențelor consemnate în cadrul Notei de conformare RO e-TVA până la data de 1 iulie 2025; începând cu această dată se transmite Nota de justificare a diferențelor în termen de 20 de zile de la momentul primirii notificării; analiza răspunsului la Nota de conformare și dispunerea măsurilor legale de către ANAF se amână până la data de 1 august 2025; Nota de conformare nu se ia în considerare la stabilirea indicatorilor de risc până la data de 1 august 2025; amânarea aplicării sancțiunilor în situația netransmiterii răspunsului la Nota de conformare în termen de 20 de zile de la primirea acesteia pentru data de 1 august 2025; nefurnizarea sau furnizarea parțială a informațiilor cu privire la clarificarea diferențelor dintre valorile precompletate în cadrul P300 și cele transmise de către contribuabil în D300 nu reprezintă indicator de risc pentru nivelul de declarare a taxei pe valoare adăugată până la data de 1 august 2025. 5. Optimizarea sistemului RO e-TVA Un ultim aspect pe care trebuie să îl punctăm este legat de faptul că sistemul RO e-TVA este în curs de optimizare în anul 2025. Cum? Prin îmbunătățirea parametrilor de performanță a sistemelor pilon care stau la baza implementării acestuia. Astfel, de la 1 ianuarie 2025 sunt încadrate în cadrul sistemului RO e-Factura și facturile emise în relația de tip B2C. Imaginea tranzacțiile realizate de companii se întregește astfel, și implicit, imaginea taxei pe valoare adăugată colectată se îmbunătățește, fiind cuprinse în cadrul decontului precompletat și facturile emise către persoanele fizice. De asemenea, începând cu 1 ianuarie 2025, companiile mici sunt obligate la depunerea fișierului SAF-T, aspect care crește gradul de acuratețe a decontului precompletat de TVA. Provocările întâmpinate de contribuabili la justificarea diferențelor care rezultă din compararea celor două deconturi nu trebuie trecute cu vederea. Complexitatea sistemului datorat interconectării la celelalte paradigme digitale fiscale produce un val de conștientizare în rândul antreprenorilor din România spre direcția sporirii gradului de raliere la noutățile lansate permanent în cadrul mediului de afaceri autohton. Amânarea anumitor obligații raportat la îndeplinirea rigorilor sistemului RO e-TVA conferă timp contribuabililor pentru a înțelege mai bine mecanismele de funcționare a sistemului și a aplica cu succes prevederile în vigoare.   Referințe principale de informare Ordonanța de urgență nr. 70 din 21 iunie 2024 privind unele măsuri de implementare și utilizare a decontului precompletat RO e-TVA și valorificarea datelor și informațiilor prin implementarea unui sistem de guvernanță specific, precum și alte măsuri fiscale.
0

Maniera de obținere a Raportului extras din sistemul național RO e-Factura. Principala sursă de prelevare a datelor pentru întocmirea decontul precompletat de TVA

Apariția în peisajul de afaceri a paradigmei informaționale RO e-TVA contrastează semnificația crescută a interconectării datelor provenite din diverse surse de transmitere a informațiilor corelate la activitatea organizațională cu referire la digitalizarea fiscală a companiilor. Decontul precompletat de TVA (P300) ca rezultantă a sistemului informațional e-TVA nu este conturat ca urmare a unui proces de sine stătător. Acesta este rezultatul compilării de date din cadrul surselor pilon care conturează maratonul digitalizării fiscale, și anume: RO e-Factura, ca principală sursă de prelevare a datelor, RO e-Transport, RO e-Case de marcat, RO e-SAF-T etc. Dacă încă nu te-ai raliat la noutățile RO e-TVA te invităm să parcurgi materialul care cuprinde o descriere detaliată a acestuia regăsit în cadrul blogului nostru prin accesarea link-ului: https://facturis-online.ro/e-tva/tot-ce-trebuie-sa-stii-la-momentul-actual-despre-sistemul-national-ro-e-tva.html În continuare, vom face un mic popas asupra celui mai puternic instrument pe marginea căruia sunt extrase date pentru a completa rândurile decontului precompletat. Sistemul național RO eFactura deține un rol central în conturarea decontului P300 fiind cea mai frecventă sursă de prelevare a datelor care stă la baza construirii acestuia. Cum poate fi obținut Raportul extras din sistemul național RO e-factura care stă la baza precompletării P300? Care sunt pașii pe care trebuie să îi urmezi pentru a intra în posesia raportului? Materialul de mai jos va surprinde într-o manieră simplistă procedura pe care trebuie să o urmezi pentru a genera raportul extras din cadrul sistemului național RO eFactura pornind de la sistemul național RO eTVA. Răgazul acordat de către legiuitor în vederea întocmirii Notei justificative privind explicațiile aferente diferențelor identificate prin Nota de conformare E-TVA (până la data de 1 ianuarie 2025) poate a contribuit la amânarea consultării rapoartelor care stau la baza precompletării decontului (P300). Orice contribuabil persoană impozabilă plătitoare de TVA nu trebuie să piardă însă din vedere responsabilitatea întocmirii Notei justificative în termen de 20 de zile de la data primirii Notei de conformare RO e-TVA prin prisma aplicării sancțiunilor începând cu data de 1 ianuarie a anului viitor (2025). ,,Monedă cu două fețe!” Chiar dacă rapoartele extrase din cadrul sistemului RO e-TVA au ca scop verificarea informațiilor din cadrul decontului precompletat în vederea justificării diferențelor, acestea pot fi utilizate și în alte scopuri. Propunerea noastră este legată de verificarea completitudinii dosarului contabil prin prisma punctajului facturilor înregistrate în contabilitate cu cele care figurează în cadrul sistemului RO efactura obținut din RO eTVA. Precum menționăm în cadrul articolului la care am făcut trimitere anterior, decontul precompletat de TVA are ca bază o serie de rapoarte pe marginea căruia este construit. Printre acestea se evidențiază raportul extras din sistemul național RO e-Factura.  Poate îți pui întrebări cu privire la utilitatea acestuia în afara conferirii justificării diferențelor. Ei bine, raportul extras din cadrul RO e-Factura te poate ajuta să punctezi facturile înregistrate în evidența contabilă cu cele încărcate în cadrul sistemului de către partenerii tăi. Există diferite situații prin care o factură nu a intrat în posesia ta. În acest fel vei putea identifica eventuale erori, neconcordanțe. Îți vom arăta cum să generezi acest raport utilizând sistemul RO e-TVA. Repetiția…mama învățăturii sau cheia evitării neconformității fiscale! Probabil deja cunoști condițiile pe care trebuie să le îndeplinești pentru a accesa sistemul național RO e-TVA. Îți reamintim faptul că acesta este disponibil pe baza contului de utilizator deținut în cadrul Spațiului Public Virtual accesat prin intermediul unui certificat digital calificat. Și cum teoria fără aplicabilitate își pierde esența…te invităm să urmărești mai jos punctual pașii necesari de parcurs pentru generarea raportului care cuprinde toate documentele care trec prin sistemul național RO e-factura, facturi aferente operațiunilor de achiziții și vânzări specifice activității companiei tale. #1 Autentifică-te în cadrul site-ul ANAF, la secțiunea Autentificare RO e-factura/RO e-transport/RO e-TVA: https://www.anaf.ro/anaf/internet/ANAF. #2 Introdu parola certificatului digital calificat achiziționat de la un furnizor de servicii de certificare digitală #3 Accesează sistemul național RO e-TVA #4 Accesează decontul precompletat de TVA #5 Accesează butonul Solicitare ETVA În cadrul sistemului RO e-TVA vei putea vizualiza decontul de TVA precompletat încărcat de către autorități până la data de 5 a lunii următoare depunerii declarației D300. Arhiva care conține raportul extras din cadrul RO e-factura este cuprinsă de fișierul P300 ETVA_detalii. Pentru a-l obține trebuie să apărăm butonul Solicitare ETVA. După parcurgerea acestui pas vom putea vizualiza fișierul PDF care cuprinde cele 6 rapoarte pe marginea căruia este construit decontul P300. Printre acestea, se remarcă Raportul extras din sistemul național RO e-Factura care oglindește aspecte legate de achiziții și vânzări efectuate de către companie în perioada de referință. Acest raport are la bază datele transmise de către contribuabili în cadrul platformei RO eFactura. Iată mai jos un model al raportului: Raportul cuprinde așadar 2 părți care fac referire atât la operațiunea de achiziții cât și la cea de vânzări. Printre aspectele menționate în cadrul raportului enumerăm: indexul și data de încărcare în cadrul sistemului, elementele de identificare ale emitentului (CIF și denumire), elementele de identificare ale beneficiarului, numărul facturii, data emiterii, data livrării, data scadenței, tipul facturii, data selecției, cota de TVA, baza impozabilă și valoarea tva-ului. Iată așadar cei 5 pași necesari pentru generarea raportului extras din sistemul național RO e-Factura. Cu o notă personală, am conferit acestui raport sens dual. Pe lângă cel corelat la justificarea eventualelor diferențe identificate prin intermediul Notei de conformare, putem utiliza acest raport și pentru verificarea exactității datelor transmise în RO efactura și înregistrate în cadrul evidenței contabile. Pentru a afla mult mai multe informații despre problematica RO efacturii în context RO e-TVA te invităm să accesezi articolul care pune în lumină aceste aspecte prin accesarea link-ului: https://facturis-online.ro/e-tva/implicatii-ale-sistemului-national-ro-e-factura-asupra-decontului-precompletat-de-e-tva-ce-trebuie-sa-cunoasca-antreprenorii.html. În această manieră, putem cu o regularitate lunară să realizăm punctajul între evidențele contabile ale companiei noastre și cele ale autorităților fiscale existente în sistemul național RO e-factura accesate prin intermediul RO e-TVA cu referire la operațiunile de achiziții și vânzări care au la bază documentul factura. În acest mod este acoperită o lacună a sistemului național, și anume posibiltatea de a genera rapoarte cu facturile existente în cadrul acestuia. (Valabil pentru aplicația utilizată prin intermediul site-ului ANAF). Referințe principale de informare Site-ul Agenției Naționale de Administrare Fiscală, disponibil la adresa: https://www.anaf.ro/anaf/internet/ANAF/acasa Sistemul național RO e-TVA, disponibil prin intermediul site-ului Agenției Naționale de Administrare Fiscală. Așteptarea a luat sfârșit. Cum arată decontul precompletat de TVA precum și nota de conformare RO e-TVA primite prin intermediul SPV, https://universulfiscal.ro/asteptarea-a-luat-sfarsit-cum-arata-decontul-precompletat-de-tva-precum-si-nota-de-conformare-ro-e-tva-primite-prin-intermediul-spv/. Rapoartele care însoțesc decontul precompletat de TVA Informații prezentate și rol deținut, https://universulfiscal.ro/rapoartele-care-insotesc-decontul-precompletat-de-tva-informatii-prezentate-si-rol-detinut/
0

Tot ce trebuie să știi la momentul actual despre sistemul național RO e-TVA

Paradigma inovativă, parte a maratonului digitalizării fiscale, sistemul național RO e-TVA a prins contur prin încărcarea în cadrul Spațiului Public Virtual, a primul decont precompletat de TVA, pe data de 5 septembrie 2024. Astfel, contribuabilii persoane impozabile plătitoare de TVA au luat primul contact cu ceea ce reprezintă un nou pilon de bază pentru modernizarea progresivă a afacerilor care activează într-un mediu economic marcat de dinamism și complexitate. Dacă încă nu ești familiarizat cu implicațiile noii paradigme asupra afacerii tale, te invităm să urmărești materialul de mai jos pentru a te pune la curent cu tot ceea ce presupune sistemul național RO e-TVA. Întrebările antreprenorilor cu privire la sistemul RO e-TVA gravitează în jurul aspectelor legate de: Scopul și durata vizitei. De ce a fost nevoie de implementarea unui astfel de sistem? Care sunt motivațiile din spatele adoptării paradigmei? Ce reprezintă decontul precompletat de TVA? Ce reprezintă Nota de conformare RO e-TVA? Cum se realizează justificarea diferențelor rezultate din compararea P300 cu D300? Care este rolul documentelor care compun P300_detalii? Acestea, precum și alte aspecte arondate problematicii vor fi prezentate în cele ce urmează într-o manieră cât mai accesibilă, pentru ca noutățile legislative în materie de RO e-TVA să fie marcat de claritate. În acest fel ne asigurăm că drumul spre ralierea afacerii tale la conformitate fiscală este real facilitat. Pe scurt! Ce reprezintă sistemul național RO e-TVA? Care sunt motivele din spatele implementării RO e-TVA? Ce reprezintă decontul precompletat de TVA? Care este perioada de transmitere a decontului precompletat de TVA în cadrul SPV? Care este componența decontului P300? Ce se întâmplă dacă datele din cadrul decontului depus de către contribuabil nu coincid cu cele prezentat de către decontul precompletat? Ce criterii trebuie să îndeplinească o diferență pentru a fi semnificativă? Care sunt sancțiunile care se aplică contribuabililor care nu respectă prevederile arondate RO e-TVA? Care sunt obligațiile care îți survin pentru gestionarea și asigurarea operaționalității decontului precompletat de TVA? Ce reprezintă sistemul național RO e-TVA? Deși inițial privit cu reticență de către companiile care formează peisajul mediului de afaceri autohton, sistemul RO e-TVA vine să certifice datele prelevate din cadrul celorlalte platforme care ilustrează digitalizarea fiscală. Pentru clarificare, sistemul RO e-TVA reprezintă o aplicație informatică funcțională în cadrul SPV prin intermediul căreia contribuabilii persoane impozabile plătitoare de TVA au acces la decontul precompletat de TVA alături de Nota de conformare și pot solicita diverse rapoarte. Pe marginea acestora, contribuabilii înțeleg mai ușor modul de conturare a datelor în cadrul decontului (P300). Care sunt motivele din spatele implementării RO e-TVA? Probabil te întrebi care sunt aspectele concrete care au ghidat autoritățile spre lansarea unui nou instrument de digitalizare fiscală. Ei bine, răspunsul îl putem sintetiza în 3 motive principale și anume: Punerea la dispoziția contribuabililor a deconturilor precompletate de TVA Adăugarea unui nou pilon în ceea ce semnifică digitalizarea fiscală în România raportat la procesele organizaționale cu scopul încununării celorlalte instrumente de digitalizare fiscală Asigurarea creșterii conformării voluntare pe baza reflectării stării de fapt fiscale, stare care este redată de agregarea bazei de date stocate prin intermediul sistemelor informatice implementare de Ministerul Finanțelor. Ce reprezintă decontul precompletat de TVA? Decontul precompletat de TVA aferent formularului P300 este un document de compilare a datelor și informațiilor transmise de către persoanele impozabile în cadrul sistemelor: RO e-Factura, RO e-Transport, RO e-Sigiliu, RO e-Case de marcat și RO e-SAF-T. Deci, de corectitudinea utilizării acestor sisteme depinde într-o mare măsură acuratețea decontului precompletat de taxă pe valoare adăugată. Primul decont precompletat de TVA aferent operațiunilor derulate în luna iulie a anului curent a fost încărcat în SPV pe data de 5 septembrie 2024. Care este perioada de transmitere a decontului precompletat de TVA în cadrul SPV? Toți contribuabilii persoane impozabile plătitoare de TVA vor primi formularul P300 până pe data de 5 a lunii următoare termenului legal de transmitere a decontului de taxă pe valoare adăugată (D300). Până la momentul prezent, companiile au primit 2 deconturi de TVA, cel aferent operațiunilor derulate în luna iulie 2024, respectiv cel aferent operațiunilor efectuate în luna august a anului 2024. IMPORTANT! Decontul precompletat de TVA nu reprezintă titlu de creanță fiscală! Prin intermediul acestuia nu se stabilesc sume de achitat către bugetul de stat, fiind un document de verificare a datelor și informațiilor precompletate în corelație cu operațiunile efectuate și starea de fapt fiscală a entității. Care este componența decontului P300? Dacă încă nu ai luat contact cu ceea ce presupune decontul precompletat de TVA, îți vom prezenta în cele ce urmează structura de baza a acestuia și cu ce se diferențiază de formularul D300-Decont de taxă pe valoare adăugată depus de către contribuabil. P300 prezintă în mare aceeași structură cu decontul depus de către contribuabilii (D300) cu următoarele nuanțe identificate: P300 face trimitere la sursele concrete de prelevare a datelor. De exemplu pentru secțiunea Livrări de bunuri/prestări de servicii în interiorul țării și exporturi, rândul 14+15 Livrări de bunuri și prestări de servicii scutite cu drept de deducere, altele decât cele de la rd. 1-3 și Livrări de bunuri și prestări de servicii scutite fără drept de deducere identificăm ca sursă de prelevare a datelor Sistemul național RO e-factura precum și Raportul privind informațiile furnizate de Autoritatea Vamală Română; P300 nu cuprinde secțiunea de Regularizări conform art. 303 din Codul Fiscal, respectiv rândurile de la 37-46, de asemenea nu regăsim în cadrul decontului aspecte legate de facturi emise/primite după efectuarea inspecției fiscale precum și facturile emise după înregistrarea în scopuri de TVA pentru operațiuni efectuate în perioada în care codul de TVA a fost anulat; P300 nu cuprinde informații legate de taxa pe valoare adăugată neexigibilă sau nedeductibilă; P300 nu include Informații privind valoarea totală, fără TVA, a prestărilor de servicii către persoane neimpozabile din alte state membre UE prevăzute la art. 278 alin. (8) lit. b) din Codul fiscal, respectiv servicii de telecomunicații, de radiodifuziune și televiziune, precum și servicii furnizate pe cale electronică. Ce se întâmplă dacă datele din cadrul decontului depus de către contribuabil nu coincid cu cele prezentat de către decontul precompletat? Dacă se constată diferențe semnificative între decontul depus de către contribuabil (D300) și cel precompletat transmis de către autorități prin intermediul SPV ANAF, contribuabilii trebuie să întocmească note explicative în care să descrie proveniența diferențelor. Această notă explicativă trebuie transmisă în termen de maxim 20 zile de la data primirii notificării de conformare RO eTVA. Atenție! Notificarea de conformare RO e-TVA nu se aplică dacă discutăm despre apariția unor erori materiale sau în cazul în care nu există date suficiente preluate din cadrul sistemelor de conturare a informațiilor cuprinse prin P300 pentru a completa anumite rânduri din cadrul acestuia. Bine de știut! Reglementările cu privire la transmiterea rezultatelor identificate asupra diferențelor menționate de către Nota de conformare RO e-TVA sunt aplicabile începând cu data de 1 ianuarie 2025. Ce criterii trebuie să îndeplinească o diferență pentru a fi semnificativă? Pentru ca diferențele identificate între P300 și D300 să fie considerate semnificative trebuie să respecte cumulativ două condiții de bază. Acestea pot fi urmărite în cele ce urmează: Tip diferență Valori prag Condiții Diferență semnificativă rezultată din analiza coloanelor de TVA din cadrul D300 și P300 Valori care depășesc pragul de semnificație Minim 20% în cotă procentualășio valoare absolută de minim 5000 de lei Diferență nesemnificativă rezultată din analiza coloanelor de TVA din cadrul D300 și P300 Valori care nu depășesc pragul de semnificație Maxim 20% în cotă procentualăși/sauo valoare absolută de maxim 5000 de lei Care sunt sancțiunile care se aplică contribuabililor care nu respectă prevederile arondate RO e-TVA? Există câteva situații care impun aplicarea sancțiunilor în cazul nerespectării reglementărilor în vigoare raportat la responsabilitățile persoanei impozabile cu privire la utilizarea sistemului național RO eTVA. Pentru claritatea imaginii, am pregătit mai jos pentru tine o sinteză a acestora: Tip contravenție Sancțiune Netransmiterea rezultatului verificărilor realizate asupra diferențelor comunicate prin intermediul Notificării de conformare în termen de 20 de zile de la data primirii acesteia Contribuabili mari - 5000-10 000 de lei Contribuabili mijlocii - 2500-5000 de lei Alte persoane juridice sau persoane fizice - 1000-2500 de lei IMPORTANT! O gură de aer...înainte de sancționare. Pentru familiarizarea contribuabililor cu sistemul RO e-TVA, sancțiunile enumerate mai sus sunt aplicabile începând cu luna ianuarie a anului 2025. Astfel, legiuitorul oferă o perioadă de explorare a manierei de funcționare a paradigmei înaintea sancționării neîndeplinirii obligațiilor contribuabililor. Care sunt obligațiile care îți survin pentru gestionarea și asigurarea operaționalității decontului precompletat de TVA? Pentru a fi asigurată funcționarea în parametrii de performanță a sistemului eTVA, trebuie să te asiguri cu privire la: verificarea datelor și informațiilor cuprinse în cadrul P300. Îți recomandăm, ca la momentul primirii decontului în cadrul SPV, să verifici riguros concordanța datelor cu decontul depus identificat prin formularul D300; să răspundă la Nota de conformare RO e-TVA. Astfel, obligația ta ca persoană impozabilă plătitoare de TVA se identifică în cele două direcții menționate mai sus. Reține! Omiterea transmiterii (nefurnizarea sau furnizarea parțială a informațiilor de clarificare a diferențelor) Notei justificative cu privire la clarificarea diferențelor identificate prin Nota de conformare RO e-TVA îți atribuie un anumit indicator de risc fiscal cu privire la nivelul declarării taxei pe valoare adăugată. Astfel, materialul de mai sus îți conferă o imagine detaliată asupra informațiilor pe care este bine să le cunoști cu privire la paradigma informațională RO eTVA. Pentru ca drumul spre racordarea afacerii tale la digitalizarea fiscală să fie real facilitat.   Referințe principale de informare Ordonanța de urgență nr. 70 din 21 iunie 2024 privind unele măsuri de implementare și utilizare a decontului precompletat RO eTVA și valorificarea datelor și informațiilor prin implementarea unui sistem de guvernanță specific, precum și alte măsuri fiscale.
0

Implicații ale sistemului național RO e-Factura asupra decontului precompletat de e-TVA. Ce trebuie să cunoască antreprenorii?

Transmiterea de către autoritățile fiscale, pe data de 5 septembrie 2024, a decontului precompletat (P300) către contribuabilii persoane impozabile plătitoare de taxă pe valoare adăugată a marcat concretizarea funcționalității sistemului RO e-TVA. Promisiunile lansate în mediul de afaceri în ultimele luni cu privire la implementarea paradigmei au prins într-un final formă. Contribuabilii din categoria menționată au avut primul contact cu documentul care surprinde în cea mai pragmatică manieră paradigma digitală fiscală în sfera TVA-ului. Maniera de conturare a decontului precompletat de TVA, pe baza informațiilor colectate din cadrul sistemelor RO e-Factura, RO e-Case de marcat, RO e-Transport etc. generează responsabilizarea contribuabililor. Această responsabilizare se produce pe direcția utilizării cu maximă rigurozitate a sistemelor, pe baza respectării tuturor normelor legislative în vigoare. Astăzi, prin intermediul acestui material vom pune sub lumina reflectoarelor maniera de corelare a informațiilor extrase din sistemului național RO e-Factura cu decontul precompletat de TVA. Ce implicații concrete are sistemul asupra precompletării decontului P300? De ce este important să respectăm prevederile în materie de utilizare a platformei naționale RO eFactura? Unde regăsim în cadrul decontului de TVA informațiile extrase din cadrul RO-eFactura? Acestea alături de alte aspecte de interes pentru tine ca antreprenor care te încadrezi în categoria plătitorilor de TVA, și nu numai, vor fi surprinse în cele ce urmează. Pe scurt! Ce este decontul precompletat de TVA și care este maniera de conturare a acestuia? Care este data de transmitere a formularului P300? Ce se întâmplă în situația în care sunt constatate diferențe semnificative între D300 și P300? Care este incidența sistemului RO e-Factura asupra decontului precompletat? Ce este decontul precompletat de TVA și care este maniera de conturare a acestuia? Decontul precompletat de TVA este asociat cu formularul P300 și conține date și informații declarate de către contribuabili în cadrul sistemelor RO e-Factura, RO eTransport, RO e-Sigiliu, RO e-SAF-T, RO e-Case de marcat, sistemul informatic integrat vamal precum și alte sisteme informatice ale Ministerului Finanțelor. Astfel, toate informațiile cuprinse în cadrul decontului au ca sursă datele preluate din cadrul sistemelor enumerate mai sus. Care este data de transmitere a formularului P300? Contribuabilii din categoria persoanelor impozabile plătitoare de TVA, au primit primul decont precompletat, în cadrul SPV, pe data de 5 septembrie 2024 cu referire la operațiunile derulate în luna iulie a anului curent. Astfel, începând cu luna septembrie, vei primi în cadrul SPV decontul precompletat, până pe data de 5 a lunii următoare termenului legal de depunere a decontului de taxă pe valoare adăugată, D300. Pe data de 5 octombrie 2024 și-a făcut apariția pentru a doua oară în funcționalitatea sistemului cel de-al doilea decont precompletat. Ce se întâmplă în situația în care sunt constatate diferențe semnificative între D300 și P300? Situația ideală este raportată la corelarea datelor din cadrul D300 cu cele din cadrul P300. Dacă sunt identificate diferențe semnificative între cele două deconturi, cel depus de către contribuabil până la data de 25 a lunii următoare perioadei la care se referă, precum și cel precompletat, transmis de către ANAF la data de 5 a lunii următoare termenului legal de depunere a decontului de taxă pe valoare adăugată, D300, atunci, vei primi în cadrul SPV formularul P300_diferențe. Aceasta face referire la Nota de conformare RO e-TVA. Pe scurt, nota de conformare cuprinde rândurile din cadrul decontului unde se identifică diferențe semnificative. De asemenea, se menționează obligativitatea transmiterii unui răspuns cu privire la soluționarea provenienței diferențelor în termen de 20 de zile de la data primirii notificării. Care este incidența sistemului RO eFactura asupra decontului precompletat? Cel mai probabil deja ești familiarizat cu maniera de funcționare a sistemului național RO eFactura. Care sunt însă implicațiile directe asupra modului de completare a decontului? Cum te responsabilizează aceste aspecte? Vom prezenta mai jos, pas cu pas, modul de reflectare a sistemului RO e-Factura în cadrul P300. De aici decurge și responsabilitatea deținută de tine ca antreprenor pentru emiterea corectă și transmiterea oportună a tuturor facturilor care fac referire la o anumită perioadă de raportare. 1. Unde regăsim în cadrul decontului precompletat de TVA câmpuri populate cu date provenite din cadrul sistemului RO e-Factura? Pentru aceasta, vom ilustra concret un model al decontului de TVA. La secțiunea LIVRĂRI DE BUNURI/PRESTĂRI DE SERVICII ÎN INTERIORUL ȚĂRII SI EXPORTURI, rândul 9 Livrări de bunuri și prestări de servicii, taxabile cu cota 19% regăsim valoarea înscrisă în cadrul P300 de 335.229 lei, TVA 63.692 lei. Cum se ajunge la această valoare menționată în cadrul decontului precompletat? În cazul nostru, există trei surse de prelevare a datelor, și anume: Date care provin din cadrul sistemului național RO e-Case de marcat, date care provin din cadrul sistemului național RO e-Factura precum și date prelevate din cadrul Declarației informative privind livrările/prestările și achizițiile efectuate pe teritoriul național de persoanele înregistrate în scopuri de TVA (394). Astfel, valoarea globală menționată mai sus este formată din compilarea datelor preluate din cele 3 surse, precum poate fi vizualizat mai jos: De asemenea, decontul precompletat prezentat mai sus mai cuprinde date preluate din cadrul sistemului RO e-factura pentru următoarele categorii de operațiuni: ACHIZIȚII DE BUNURI/SERVICII ÎN INTERIORUL ȚĂRII ȘI IMPORTURI, ACHIZIȚII INTRACOMUNITARE SCUTITE SAU NEIMPOZABILE, rândul 24 Achiziții de bunuri si servicii taxabile cu cota de 19%, altele decât cele de la rd.27, și rândul 30 Achiziții de bunuri si servicii scutite de taxa sau neimpozabile. În acest caz, precum putem observa, pe baza informațiilor cuprinse în cadrul decontului precompletat, una dintre cele două surse de prelevare a datelor este sistemul național RO e-Factura, din cadrul căruia este preluată valoarea care coincide achizițiilor de bunuri și servicii. Astfel, valoarea generală preluată din cadrul RO e-Factura este de 204.424 lei, TVA 38.841 lei din care 15.270 lei corespunde achizițiilor de bunuri și servicii de la persoane care aplică sistemul TVA la încasare iar valoarea de 189.154 lei provine din achiziții de bunuri și servicii de la persoane care nu aplică sistemul TVA la încasare. 2. Unde regăsim datele prelevate din cadrul sistemului național RO e-factura care compun decontul precompletat de TVA? Facturile primite de către contribuabili în cadrul sistemului național RO eFactura constituie singura bază documentară pentru înregistrarea tranzacțiilor în contabilitate. De aici, acestea formează baza de date (facturi emise și primite de către un contribuabil care oglindesc achiziții și, respectiv, livrări de bunuri, servicii) pentru conturarea decontului precompletat de TVA. 3. Unde pot vizualiza contribuabilii raportul privind informațiile preluate din cadrul sistemului național RO e-Factura care stă la baza completării P300? Toate informațiile care stau la baza întocmirii decontului precompletat sunt cuprinse de 6 rapoarte, regăsite sub denumirea P300_detalii. Contribuabilii pot solicita aceste rapoarte pentru a analiza diferențele transmise prin intermediul Notei de conformare în vederea elaborării Notei justificative. Acestea pot fi regăsite prin accesarea opțiunii Solicitare ETVA din cadrul sistemului RO e-TVA, disponibil prin intermediul SPV. Precum menționam, regăsim 6 tipuri de rapoarte care cuprind toate informațiile extrase din cadrul sistemelor de digitalizare fiscală care stau la baza întocmirii decontului P300. Dintre acestea, te invităm să vizualizezi raportul referitor la datele extrase din sistemul național RO e-Factura. Iată mai jos un extras al acestuia. Acesta stă la baza conturării informațiilor prezentate în decontul precompletat prezentat mai sus. Precum putem astfel observa, raportul extras din cadrul sistemului național RO efactura surprinde o serie de aspecte corelate la: indexul de încărcare al facturii, data înregistrării, elementele de identificare ale partenerilor, numărul documentului, tipul facturii, cota de TVA, baza impozabilă și valoarea TVA-ului. Totalul facturilor primite de către o entitate prin intermediul SPV formează achizițiile cuprinse în cadrul decontului precompletat, funcție de tipologia acestora. Total facturilor emise de către contribuabil formează categoria vânzărilor exprimate particularizat în cadrul P300. Important! Fiecare contribuabil, indiferent de componența vectorului fiscal trebuie să se raporteze cu maximă responsabilitate la utilizarea sistemului național RO eFactura. Aspectul este acutizat pentru persoanele impozabile plătitoare de TVA a cărora efecte ale neutilizării conforme a sistemului poate avea consecințe negative asupra datelor preluate în decontului precompletat de TVA. Nu uita! Echipa Facturis Online îți stă la dispoziție cu soluții integrate pentru ca transmiterea facturilor în cadrul sistemului național să nu mai fie un motiv de îngrijorare pentru tine și afacerea ta. De aceea, am integrat pentru tine, în cadrul aplicației de facturare, funcția de transmitere automată a facturilor emise în cadrul sistemului în cea mai simplă manieră.   Referințe principale de informare Sistemul național RO e-TVA, disponibil prin intermediul site-ului Agenției Naționale de Administrare Fiscală; Ordonanța de urgență nr. 70 din 21 iunie 2024 privind unele măsuri de implementare și utilizare a decontului precompletat RO e-TVA și valorificarea datelor și informațiilor prin implementarea unui sistem de guvernanță specific, precum și alte măsuri fiscale.
0

Cum procedăm în situația în care am emis o factură fiscală, am trimis-o în sistemul e-Factura iar apoi clientul dorește să achite factura respectivă cu cash sau card bancar şi se emite bon fiscal?

În contextul implementării e-TVA, o astfel de situație dă batăi de cap multor antreprenori, acest lucru însemnând practic o dublare a încasărilor, a TVA-ului colectat. Emiterea unei facturi fiscale către o persoană fizică autorizată sau juridică conform obligativității în vigoare, implică în mod automat și trimiterea ei în sistemul e-Factura. Facturile fiscale se înregistrează în sistemul ANAF sub codul 380 (factură). Emiterea unui bon fiscal ca urmare  a stingerii unei obligații de plată a unei persoane fizice sau juridice, înseamnă de asemenea o trimitere automată la ANAF, a operațiunilor efectuate prin casele de marcat conectate la aceasta. În acest fel, emiterea și trimiterea unei facturi fiscale (cod 380) în sistemul RO e-Factura, concomitent cu emiterea unui bon fiscal ca o încasare a aceleiași facturi (cod 380), reprezintă o dublare a încasărilor, respectiv dpdv ANAF a TVA-ului colectat. Acest lucru, în sistemul RO e-TVA, se va transpune, începând cu data de 1 ianuarie 2025 dată de la care sistemul va fi funcțional și sunt prevăzute și sancțiuni, la o dublare a TVA-ului de plată aferentă practic, unei singure tranzacții. Ce facem pentru a evita această dublă înregistrare în e-TVA? Când avem o astfel de situație, în care clientului i s-a emis factură fiscală iar din diverse motive acesta a revenit la vânzător pentru a achita factura respectivă cu cardul sau cash, acestuia i se va storna factura fiscală inițială și i se va emite o nouă factură cu bon fiscal. Facturile fiscale aferente unor bonuri fiscale se vor trimite și înregistra în sistemul ANAF sub codul 751 (informații în scopuri contabile), tocmai pentru a trata în mod diferit acest tip de factură și de a nu permite dublarea TVA-ului colectat. De reținut este faptul că unui client nu i se poate elibera chitanță pentru plata cu card bancar, motiv pentru care intervine necesitatea absolută în ceea ce privește emiterea unui bon fiscal aferent plății prin intermediul cardului bancar. Exemplu utilizator Facturis Online: Firma A vinde produse/servicii firmei B. Firma A emite factură fiscală normală (cod 380) firmei B, pe factură specificându-se (sau nu) că se va achita prin ordin bancar. Factura este trimisă ulterior și în sistemul eFactura. O săptămână mai târziu, firma B, nu mai vrea să plătească prin ordin bancar și vine la firma A să plătească cu cardul. Ce face firma A în această situație? - Caută în programul de facturare online factura emisă  și trimisă în RO-eFactura. - Selectează factura respectivă și apasă butonul + \"Transformare\" pentru a o storna. Se va crea automat de către program, o nouă factură storno (cod 384), aferentă facturii inițiale. - Apoi, din meniul Documente - Facturi se va introduce o nouă factură cu produsele/serviciile dorite. În cadrul aceluiași meniu se apasă butonul \"Încasează\" unde se selectează \"Bon Fiscal\" iar la modalitate de plată \"Card\". - Se apasă butonul \"Emite Factura\". Această nouă factură încasată cu bon fiscal va avea în mod automat codul 751, evitând astfel o dublare a TVA-ului colectat și o situație clară și curată în decontul RO e-TVA. La final, ambele facturi, atât cea storno cât și cea nou emisă în baza bonului fiscal, se vor trimite în sistemul eFactura.
0