F4109. Rol manifestat pe fundalul implementării paradigmelor digitalizării fiscale

Dacă prin istoricul de căutare al instrumentului principal de navigare pe internet figurează întrebarea: Ce este F4109, care este relevanța lui în contextul digitalizării și pentru ce se întocmește acesta?, te afli la locul potrivit. Preocupările tale în direcția conformării fiscale în contexte inovative dictate de modificări însemnate sunt justificate și necesare. Un aspect dificil de gestionat de către antreprenorii momentului, pe un fundal al digitalizării fiscale avansate, este corelat la rescrierea regulilor de navigare prin modificările legislative de anvergură. Îți înțelegem reticența și totodată nesiguranța cu care tatonezi terenul amplelor transformări. De aceea, suntem alături de factorii decidenți ai mediului de afaceri, în vederea trasării un drum facil de urmat, totul pentru ca afacerea să urmeze trendul modernității și să evite perimarea. Pentru a trece de la vorbe la fapte, te invităm să urmărești materialul de mai jos care o să răspundă concret la toate dilemele tale asociate tematicii propuse. Pe scurt! Ce este F4109 și cum rămâne acesta relevant în contextul digitalizării fiscale? Care este regularitatea de transmitere a formularului F4109? Cum se integrează F4109 în procesul digitalizării AMEF-urilor? Care este impactul transmiterii F4109 asupra muncii activității profesionistului contabil și care este interconexiunea cu alte paradigme ale digitalizării fiscale? Ce este F4109 și cum rămâne acesta relevant în contextul digitalizării fiscale? Formularul F4109 intră sub apanajul activității comensurate prin intermediul aparatelor de marcat electronice fiscale și consemnează lipsa de activitate a acestora într-o anumită perioadă de referință. Practic, dacă pe parcursul lunii ianuarie a anului în curs nu este utilizat aparatul de marcat electronic fiscal, acest aspect trebuie transmis către autoritățile fiscale. Comunicarea inactivității casei de marcat se realizează prin completarea și transmiterea acestui formular cu rol informativ. Procedura datează de o perioadă semnificativă. Întrebarea care apare în mintea antreprenorilor la momentul actual în care regulile de pe tărâmul afacerilor sunt rescrie sub egida digitalului, este legată de relevanța formularului în contexte inedite. Mai este F4109 de actualitate? Cum reușește acesta să mențină ritmul schimbării? Paradigma principală a digitalizării fiscale corelată la activitatea aparatelor de marcat electronice fiscale este reprezentată de RO e-case de marcat electronice fiscale. Astfel, discutăm concret despre incidența acestui sistem asupra formularului F4109. Practic, antreprenorii au așteptări legate de dispariția majorității obligații declarative cu privire la activitatea înregistrată prin intermediul AMEF-ului pe marginea apariției paradigmei RO e-case de marcat electronice fiscale. Lucrurile însă nu urmează tocmai acest curs. Conectarea AMEF-urilor la serverele online ale ANAF în anul 2021 au pus bazele conturării RO e-case de marcat electronice fiscale și implicit a simplificării obligațiilor declarative cu privire la acest aspect. Dacă dorești să afli mai multe aspecte corelate la aspectele declarative cu privire la aparatele de marcat electronice fiscale te invităm să lecturezi materialele pe tema Obligații declarative cu privire la activitatea AMEF în contextul paradigmei digitale RO e-Case de marcat electronice fiscale, regăsite prin intermediul blogului nostru. În primul rând, și la momentul actual se menține obligativitatea transmiterii formularului F4109. Singura declarație exclusă din sistemul obligațiilor declarative pe fondul digitalizării aparatelor de marcat electronice fiscale este A4200 declarația conținând registrul rapoartelor Z și bonurilor fiscale pentru perioada de raportare curentă. Care este regularitatea de transmitere a formularului F4109? Formularul F4109 se transmite pentru perioada de referință în care nu este comensurată activitate prin intermediul caselor de marcat electronice fiscale. Aceasta se transmite până la data de 20 a lunii următoare celei în care contribuabilul nu a utilizat aparatul de marcat electronic fiscal. De asemenea, în situația în care, organele fiscale constată faptul că nu a fost transmis formularul deși nu s-a înregistrat activitate prin intermediul AMEF-ului, atunci acestea vor transmite o notificare prin intermediul SPV pentru a fi revizuită situația și a se realiza corecțiile necesare. Cum se integrează F4109 în procesul digitalizării AMEF-urilor? Știm că acum toate discuțiile sunt concentrate în jurul digitalizării fiscale. Mulți antreprenori așteaptă eliminarea a tot mai multe obligații declarative. Unele așteptări sunt realitate, de vreme ce altele sunt doar deziderat. Deși sistemul de transmitere a activității comensurate prin intermediul caselor de marcat a cunoscut optimizarea indicatorilor de performanță, totuși unele aspecte legate de declararea inactivității AMEF-urilor rămân valabile. În ceea ce privește declarația privind activitatea înregistrată prin intermediul aparatelor de marcat electronice fiscale, A4200, nu se mai evidențiază necesitatea asistenței contribuabilului la transmiterea datelor. Datele înregistrate de către aparatul de marcat electronic fiscal se transmit automat către servele online ale ANAF-ului, punând bazele conturării paradigmei digitale fiscale RO e-case de marcat electronice fiscale. Astfel, pe baza acestui aspect, este format raportul privind datele înregistrate prin intermediul aparatelor de marcat electronice fiscale care stau și la baza precompletării decontului de TVA. Totuși, dacă prin intermediul casei de marcat nu este comensurată activitate în cadrul unei perioade de referință, contribuabilii trebuie să completeze și să transmită organelor fiscale formularul F4109 Declaraţie privind aparatele de marcat electronice fiscale (AMEF) neutilizate conform anexei la Procedura de transmitere a datelor, aprobată prin OPANAF 627/2018. În această manieră, aspectul legat de inactivitatea aparatului de marcat electronic fiscal nu poate fi urmărit deocamdată prin intermediul mijloacelor de digitalizare fiscală. În continuare, organele fiscale transmit contribuabililor notificări cu privire la inactivitatea aparatului de marcat electronic fiscal în cazul în care nu este înregistrată activitate online a acestuia și nu se depune nici formularul F4109. Astfel, deși gradul digitalizării activității consemnate de către entități cu privire la utilizarea aparatelor de marcat electronice fiscale este unul semnificativ, totuși, continuăm să transmitem acest formular, în situația inactivității caselor de marcat într-o anumită perioadă de referință. Care este impactul transmiterii F4109 asupra muncii activității profesionistului contabil și care este interconexiunea cu alte paradigme ale digitalizării fiscale? Nu mai este o noutate pentru niciun actant principal al mediului de afaceri din România, faptul că presiunea depunerii declarațiilor fiscale, încadrării cu termene limită, gestionării multiplelor modificări legislative este o certitudine și o provocare pentru profesionistul contabil. Odată cu extinderea procesului digitalizării fiscale, unele obligații declarative sunt simplificate. În ceea ce privește gestionarea depunerii formularului F4109, lucrurile se prezintă în felul următor. Pentru categoria contribuabililor persoane impozabile plătitoare de TVA, putem să consultăm raportul privind datele transmise prin intermediul aparatului de marcat electronic fiscal care stă la baza precompletării decontului P300. Astfel, în situația în care raportul privind informațiile înregistrate prin intermediul casei de marcat este populat cu date, nu mai trebuie să transmitem formularul F4109. În contextul în care nu apar date în cadrul acestui raport, atunci va trebui să transmitem acest formular care atestă inactivitatea aparatelor de marcat electronice fiscale. Dacă însă discutăm despre o persoană impozabilă neplătitoare de TVA nu putem să realizăm verificarea datelor sugerate mai sus, întrucât aceasta nu va primi un decont precompletat de TVA prin intermediul SPV. Motiv pentru care va fi necesar să transmitem contabilului aspectul legat de inactivitatea aparatelor de marcat electronice fiscale, pentru ca acesta să depună formularul F4109. Acest aspect solicită timp și o bună gestiune din partea contabilului pentru a transmite la timp această declarație și a nu omite informarea oportună a organele fiscale despre situația inactivității aparatelor de marcat electronice fiscale. Maniera în care implementarea sistemelor digitale fiscale schimbă conturarea tabloului obligațiilor declarative este dependentă de gradul de adaptabilitate a acestora la inovativitate. Dacă discutăm despre formularul F4109, gradul de adaptabilitate la inovativitate digitală este relativ redus. Transmiterea acestuia rămâne sub egida contribuabilului. Nu putem să încheiem problematica fără să nu trasăm direcția generală cu privire la posibilitatea eliminării acestei obligații declarative din spectrul tabloului multiplelor responsabilități ale contribuabilului. Astfel, considerăm că ar fi suficient ca ANAF să transmită notificări prin intermediul SPV cu privire la anumite erori identificate la transmiterea fișierelor (aspect care este aplicabil la momentul actual), erori care să fie soluționate de către contribuabili. În mod cert, în situația neidentificării acestora, aparatul de marcat electronic fiscal se află în situația neutilizării pe parcursul unei perioade de referință, motiv pentru care ar putea fi eliminată obligativitatea transmiterii formularului F4109. În acest mod, se mai reduce din presiunea termenelor limită și a multiplele responsabilități declarative ale contribuabililor.   Referințe principale de informare Codul fiscal din 8 septembrie 2015 (Legea nr. 227/2015), Publicat în  Monitorul oficial nr. 688 din 10 septembrie 2015. Spațiul Privat Virtual, disponibil la adresa: https://www.anaf.ro/auth_status.html, accesat prin intermediul site-ul Agenției Naționale de Administrare Fiscală. Site-ul Agenției Naționale de Administrare Fiscală, disponibil la adresa: https://www.anaf.ro/anaf/internet/ANAF/acasa.
0

Incidența metodei de evidență a stocurilor asupra raportării SAF-T. Partea II

Raportarea la cerere privitor la RO e-SAF-T presupune atenție sporită din partea celor care începând cu data de 1 ianuarie 2025 intră sub incidența aplicării paradigmei la nivelul proceselor organizaționale. În absența unei caracter recurent privind întocmirea și transmiterea declarației de Stocuri, majoritatea contribuabililor nu explorează suficient maniera de îndeplinire a cerințelor informaționale solicitate de către organele fiscale prin intermediul acesteia. Prin intermediul acestor materiale, am punctat aspectele principale arondate impactului metodei de evidență a stocurilor asupra raportării RO e-SAF-T. În situația în care organele fiscale solicită informații cu privire la Stocuri, contribuabilii trebuie să transmită aceste date asigurându-se că îndeplinesc caracterul corectitudinii și al completitudinii. Prima parte a articolului: https://facturis-online.ro/gestiune-stocuri/incidenta-metodei-de-evidenta-a-stocurilor-asupra-raportarii-saf-t-partea-i.html Pe scurt! Care sunt aspectele de care trebuie să ținem cont pentru raportarea SAF-T dacă aplicăm metoda global-valorică? Care sunt aspectele de care trebuie să ținem cont pentru raportarea SAF-T dacă aplicăm metoda cantitativ-valorică? Nu uita! Raportat la transmiterea declarației de Stocuri, aceasta se realizează la cererea organelor fiscale într-un termen care nu poate fi mai mic de 30 de zile de la primirea notificării. Este așadar o raportare ce deține caracter special, fiind transmisă de către contribuabili doar la solicitarea ANAF. Care sunt aspectele de care trebuie să ținem cont pentru raportarea SAF-T dacă aplicăm metoda global-valorică? Una dintre subsecțiunile principale ale declarației de stocuri este cea legată de Products (Produse). Aceasta face referire strict la bunuri și nu include categoria de marfă. În ceea ce privește SAF-T, această subsecțiune face trimitere la Produse și Servicii. Dacă evidența stocurilor în cadrul companiei tale se realizează pe baza metodei global-valorice, nu trebuie să raportezi date în cadrul acestei subsecțiuni. Ce trebuie totuși ca entitățile să aibă în vedere dacă aplică metoda global-valorică este faptul că este nevoie de completarea altor subsecțiuni ale declarației raportat la mișcarea semnificativă a bunurilor (dacă există), și anume subsecțiunea MovementOfGoods. Cu privire la obligativitatea utilizării codurilor NC acest aspect îmbracă nuanțe diferite funcție de metoda de evidență a stocurilor utilizată de entitate. Astfel, pentru acele companii în cazul cărora stocurile sunt evidențiate prin metoda global-valorică, nu este obligatorie utilizarea codurilor NC pentru raportarea SAF-T (în subsecțiunea Products). Astfel, în situația utilizării acestei metode, raportarea nu este atât de complexă, excluzând utilizarea codurilor NC și declararea de date în subsecțiunea Products. Care sunt aspectele de care trebuie să ținem cont pentru raportarea SAF-T dacă aplicăm metoda cantitativ-valorică? În situația în care compania utilizează metoda cantitativ-valorică, raportarea SAF-T îmbracă atributul complexității. Precum menționam pe parcursul materialului, nu este obligatorie utilizarea metodei cantitativ-valorice de către companii. Este însă indicat să adoptăm o astfel de metodă, pentru situația în care, compania primește solicitare de raportare la cerere a declarației de stocuri. Astfel, este important ca entitatea să fie pregătită pentru a furniza, la cerere, informații cantitative despre stocuri. În acest caz, dacă metoda global-valorică utilizată nu satisface cerințele informaționale ale organelor fiscale cu privire la stocuri, recomandarea este să realizăm tranziția spre metoda cantitativ-valorică. Utilizarea metodei cantitativ-valorice implică optimizarea bazei de date gestionate cu codurile NC, raportat la obligativitatea utilizării acestora în contextul impus de utilizarea metodei, mai ales pentru operațiunile intracomunitare. Companiile care aplică metoda menționată trebuie să declare în cadrul subsecțiunii Products aspecte legate de materiile prime, materiale consumabile, semifabricate, produse finite, produse reziduale, produse agricole, mărfuri, ambalaje, active biologice de natura stocurilor. Nu sunt incluse în cadrul acestei subsecțiuni aspecte legate de obiectele de inventar, indiferent de statutul acestora raportat la darea în folosință (date sau nu în folosință). Răspunsul la întrebarea des vehiculată de către cei care încep raportarea SAF-T de la 1 ianuarie 2025 cu privire la obligativitatea realizării tranziției de la metoda global-valorică la cea cantitativ-valorică este NU. Cu certitudine, contribuabilii nu sunt obligați să realizeze trecerea de la metoda global-valorică la cea cantitativ-valorică pe fondul implementării raportării RO e-SAF-T. Ce trebuie totuși să punctăm este legat de faptul că, la cererea organelor fiscale, trebuie să vă asigurați că metoda utilizată poate furniza informațiile solicitate cu privire la stocuri iar în caz contrar, se cere adaptarea modului de lucru. Astfel, dacă evidența stocurilor se realizează pe baza metodei global-valorice iar ANAF nu solicită raportarea secțiunii de stocuri, nu este nevoie să evidențiem intrările și ieșirile distinct la nivelul fiecărui articol. Obligația declarării poate interveni în situația în care organele de control solicită în manieră directă acest aspect. Un aspect de care trebuie să ținem cont este legat de posibilitatea tehnică de transmitere a declarației de Stocuri, indiferent de metoda utilizată. Dacă entitatea utilizează metoda global-valorică trebuie să se asigure de posibilitatea transmiterii tuturor informațiilor solicitate la cerere de către ANAF cu privire la secțiunea Stocuri. Chiar dacă acest aspect implică tranziția la metoda cantitativ-valorică de gestiune și evidență a stocurilor. De aceea, este important ca fiecare antreprenor să revizuiască maniera de evidență a stocurilor, mai ales prin prisma incidenței pe care aceasta o deține asupra întocmirii raportării la cerere. Provocările aduse pe scena mediului de afaceri ca urmare a implementării RO e-SAF-T nu trebuie să fie desconsiderate de către antreprenori. Aceasta este o raportare complexă, care presupune o colaborare strânsă între profesionistul contabil și informatician, pentru a asigura o implementare corectă a acestei declarații. Pentru a răspunde la nevoile unei afaceri moderne, programul de facturare și gestiune stocuri Facturis Online este un program complet integrat, care nu doar că rezolvă automat provocările generate de e-Factura, e-Transport și e-SAF-T, dar poți integra ușor toate procesele esențiale ale afacerii, de la gestionarea facturilor și stocurilor, până la reconcilierea automată a plăților și livrărilor, prin integrarea cu bănci, curieri și platforme de comerț online. Un astfel de program de gestiune stocuri complet integrat pentru afacerea ta, este cheia pentru a fi eficient, competitiv și în conformitate cu legea. Provocările aduse pe scena mediului de afaceri ca urmare a implementării RO e-SAF-T nu trebuie să fie desconsiderate de către antreprenori. Aceasta este o raportare complexă care necesită optimizarea colaborării dintre profesionistul contabil și informatician.   Referințe principale de informare Ordin nr. 1783 din 4 noiembrie 2021 privind natura informațiilor pe care contribuabilul/plătitorul trebuie să le declare prin fișierul standard de control fiscal, modelul de raportare, procedura și condițiile de transmitere, precum și termenele de transmitere și data/datele de la care categoriile de contribuabili/plătitori sunt obligate să transmită fișierul standard de control fiscal, Publicat în Monitorul oficial nr. 1073 din 9 noiembrie 2021. Rentrop & Straton, SAF-T pentru contribuabilii mici, Material în format electronic, ISBN 978-606-47-1401-5. Ghidul contribuabilului pentru pregătirea și depunerea declarației informative D406 fișierul standard de control fiscal (SAF-T). Întrebări frecvente și răspunsuri specifice schemei SAF-T, Document de asistență pentru pregătirea și depunerea Declarației informative D406 fișierul standard de control fiscal (SAF-T) Versiunea 1.2, București, aprilie 2022, material în format electronic, disponibil la adresa: https://static.anaf.ro/static/10/Anaf/Informatii_R/Intrebari_rasp_specifice_SAF-T_v_1_2_200422.pdf.
0

Incidența metodei de evidență a stocurilor asupra raportării SAF-T. Partea I

Conformitatea fiscală devine un reper tot mai dificil de gestionat în parcursul existențial al afacerilor actuale. Dificultatea traseului redat prin complexitatea impunerilor legislative crează efectul de miraj care reduce vizibilitatea și claritatea fără de care înaintarea devine o reală provocare pentru orice antreprenor. Pentru a te asigura că atingi linia de finish se recomandă respectarea tuturor cerințelor de raportare impuse de către autoritățile fiscale. Una dintre cele mai complexe raportări ale momentului care produce și în al doisprezecelea ceas al implementării tulburare în mediul de afaceri din România este legată de RO e-SAF-T. Efectul despre care aminteam anterior este acutizat în așa fel încât dificultatea înaintării este un aspect justificat. În absența unei mapări concrete a traseului, principiul continuității activității este periclitat. Pe scurt! Configurări și reconfigurări... Delimitarea traseului privitor la transmiterea declarației de Stocuri De la aspecte certe... La aspecte incerte... Configurări și reconfigurări... Complexitatea raportării SAF-T impune configurări și reconfigurări multiple ale traseului. Disponibilitatea antreprenorilor în direcția mobilizării de resurse pentru asigurarea reușitei procesului este imperios necesară. Probabil ești deja familiarizat cu amplitudinea procesului în sine. Materialele noastre pe tema RO e-SAF-T au adus lumină asupra aspectelor de interes pentru antreprenorii obligați la depunerea fișierului începând cu data de 1 ianuarie 2025. Pe măsura parcurgerii etapelor de raliere, în practica de afaceri apar o serie de semne de întrebare. Astăzi, conul de lumină este direcționat spre un aspect de interes legat de unul dintre problematicile mai puțin dezbătute cu privire la raportarea specială a fișierului SAF-T. Este vorba despre depunerea declarației D406 cu privire la operațiunile realizate în cazul stocurilor. Mai cu seamă, dorim să aducem o serie de clarificări cu privire la incidența metodei de evidență a stocurilor asupra raportării SAF-T. Delimitarea traseului privitor la transmiterea declarației de Stocuri Subiectul declarației de stocuri raportat la problematica RO e-SAF-T a stat sub lupa investigațiilor Facturis Online în ultima perioadă de timp. Este adecvat totuși să reamintim faptul că această raportare se realizează la cererea organelor fiscale. Declarația se transmite pentru o anumită perioadă specifică pentru care se solicită informațiile. Contribuabilii furnizează astfel una sau mai multe declarații informative cuprinzând subsecțiunile din fișierul SAF-T relevante pentru „Stocuri“, separate pentru fiecare dintre lunile/trimestrele calendaristice cuprinse în perioada pentru care a fost trimisă solicitarea din partea organelor fiscale centrale. Dacă dorești să intri în contact cu mai multe informații privind problematica prezentată, te invităm să accesezi blogul nostru care surprinde o serie de informații actuale cu privire la declarația de stocuri. Unul dintre materialele care face trimitere punctual la declarația de stocuri poate fi accesat pe baza link-ului: https://facturis-online.ro/gestiune-stocuri/ro-e-saf-t-clarificari-necesare-cu-privire-la-declaratia-de-stocuri.html. De la aspecte certe... De la bun capăt, este nevoie să menționăm faptul că raportarea la cerere, precum este cea legată de Stocurile în context RO e-SAF-T nu se bucură de o popularitate însemnată. Motiv pentru care asupra unor aspecte din acest spectru poate să domine incertitudinea. Unul dintre acestea este legat de maniera în care ne raportăm la declarația D406 funcție de metoda de evidență a stocurilor utilizată. În mod deosebit ne referim la cele două modalități de evidențiere a stocurilor, și anume: metoda global-valorică și metoda cantitativ-valorică. Metoda de evidență a stocurilor importă din considerente legate de influența manifestată asupra întocmirii declarației la cerere raportat la RO e-SAF-T Stocuri. Astfel, funcție de metoda de evidență concretizată în global-valorică ori cantitativ-valorică este necesară revizuirea aspectelor legate de întocmirea declarației D406. Caracterul distinctiv privitor la întocmirea acesteia rezidă în complexitatea fișierului raportat la metoda de evidență utilizată de către entitate. Există diferențe cu privire la raportare? Ei bine, da. Se remarcă o serie de aspecte distinctive în acest sens. Astfel, pentru companiile care utilizează metoda global-valorică în vederea evidenței stocurilor schema de raportare cu privire la RO e-SAF-T este mult simplificată. Nu este cazul celor aplică metoda cantitativ-valorică, cerințele de raportare fiind mai ample. La aspecte incerte... Principala întrebare adresată de antreprenori este legată de obligativitatea utilizării metodei cantitativ-valorice. Sunt obligate companiile să utilizeze metoda cantitativ-valorică pe fondul raportării SAF-T? Pot să mențină consecvența evidenței gestiunii stocurilor dacă au utilizat până acum metoda global-valorică? Având în vedere complexitatea raportării în ceea ce privește utilizarea metodei cantitativ-valorice, o astfel de întrebare este justă. Un aspect pe care trebuie să îl punctăm de la bun capăt este legat de faptul că legislația în vigoare nu obligă contribuabilii la utilizarea metodei cantitativ-valorice. Astfel, dacă până acum metoda utilizată a fost global-valorică, nu există rațiuni susținute de legislația în vigoare în vederea modificării acesteia. Ba mai mult, am putea spune că acest aspect ar intra în contradicție cu unul dintre principiile generale de raportare financiară corelat la permanența metodelor. Acesta presupune faptul că entitatea trebuie să îți mențină consecvența cu privire la utilizarea metodelor și politicilor contabile în vederea asigurării comparabilității informațiilor financiar-contabile. Modificarea acestora este fundamentată doar pe fondul optimizării manierei de evidență financiar-contabilă din perspectiva transparenței și comparabilității informațiilor. În altă ordine de idei, Legea contabilității nr. 82/1991 în forma sa actualizată nu interzice utilizarea metodei global-valorice. Astfel, art. 12, alin. (2) prevede: Contabilitatea stocurilor se ține cantitativ și valoric sau numai valoric, în condițiile stabilite de reglementările legale, aspect care oferă antreprenorilor posibilitatea de a alege cea mai adecvată metodă de evidență a stocurilor. Recomandarea ar fi totuși spre utilizarea metodei de evidență cantitativ-valorică. De ce această recomandare? Rămâi alături de noi pentru a explora motivele care stau la baza recomandării. Totul, într-un episod următor disponibil aici: https://facturis-online.ro/gestiune-stocuri/incidenta-metodei-de-evidenta-a-stocurilor-asupra-raportarii-saf-t-partea-ii.html   Referințe principale de informare Ordin nr. 1783 din 4 noiembrie 2021 privind natura informațiilor pe care contribuabilul/plătitorul trebuie să le declare prin fișierul standard de control fiscal, modelul de raportare, procedura și condițiile de transmitere, precum și termenele de transmitere și data/datele de la care categoriile de contribuabili/plătitori sunt obligate să transmită fișierul standard de control fiscal, Publicat în Monitorul oficial nr. 1073 din 9 noiembrie 2021. Rentrop & Straton, SAF-T pentru contribuabilii mici, Material în format electronic, ISBN 978-606-47-1401-5. Ghidul contribuabilului pentru pregătirea și depunerea declarației informative D406 fișierul standard de control fiscal (SAF-T). Întrebări frecvente și răspunsuri specifice schemei SAF-T, Document de asistență pentru pregătirea și depunerea Declarației informative D406 fișierul standard de control fiscal (SAF-T) Versiunea 1.2, București, aprilie 2022, material în format electronic, disponibil la adresa: https://static.anaf.ro/static/10/Anaf/Informatii_R/Intrebari_rasp_specifice_SAF-T_v_1_2_200422.pdf.
0

Noi reglementări cu privire la exceptarea anumitor contribuabili de la obligativitatea depunerii fișierului SAF-T – Ce este nou sub soare?

Plurivalența și dinamismul modificărilor legislative caracteristic mediului de afaceri contemporan te fac să te simți adesea asemenea unei bărci aflate în derivă. Afacerea la a cărei cârmă te afli pare destabilizată de modificările care se năpustesc val după val. Parcă toate strădaniile tale de a ajunge la liman nu sunt urmate de nicio izbândă. În tot acest parcurs al maratonului de modificări, am fost alături de antreprenori pentru a facilita navigarea prin multitudinea de modificări cu impact decisiv asupra derulării afacerii. În mod deosebit, am așezat sub lupa investigațiilor, un aspect de actualitate majoră pentru companiile românești. Este vorba despre completarea și depunerea declarației D406 privitoare la fișierul RO e-SAF-T. Complexitatea raportării dă naștere la o mulțime de întrebări care pot să apară în mintea oricărui antreprenor. Pentru a aduce lumină asupra neclarităților este necesar să identificăm cele mai adecvate instrumente de gestionare a schimbării. Pentru a lua pulsul modificărilor de dată recentă te invităm să accesezi materialele postate cu regularitate săptămânală în cadrul blog-ului nostru. Astăzi, așezăm sub lupa analizei un aspect de dată recentă lansat în mediul de afaceri din România. Pe scurt! Sub lupa analizei... Ce a fost… Ce va fi. Modificare de paradigmă…după perioada de enigmă Exceptate de la obligativitate Sub lupa analizei... Astăzi îți captăm atenția cu un alt element de noutate, care a fost lansat recent de către legiuitor în zona raportării SAF-T. Noutatea este corelată la depunerea fișierului de către companiile mici. Deși în luna decembrie a anului 2024 am predefinit tabloul celor care sunt obligați începând cu luna ianuarie a anului curent la depunerea fișierului SAF-T, totuși fundalul cunoaște o serie de modificări. Acestea izvorăsc din neconcordanțele raportate de către mediul antreprenorial cu privire la imposibilitatea depunerii fișierului în anumite conjuncturi precise. În această manieră, legiuitorul a venit cu o serie de completări la Anexa nr. 5 a Ordinului 1783/2021 privind persoanele obligate la completarea și transmiterea fișierului standard unic de control. Spre deosebire de cele știute până la acest moment, în luna ianuarie a anului curent în spațiul de afaceri au apărut o serie de clarificări cu privire la anumite aspecte asupra cărora domnea incertitudinea. Ce a fost… Unul dintre aspectele asupra căruia a domnit incertitudinea a fost corelat la depunerea fișierului SAF-T de către anumite categorii de utilizatori în cazul cărora nu se creau premisele depunerii declarației. Un exemplu concret a fost legat de unitățile de cult, care, conform calendarului implementării erau supuse incidenței depunerii fișierului SAF-T de la 1 ianuarie 2025. Prin prisma atributelor sale, și pe baza normelor stipulate în cadrul Legii nr. 489/2006 privind libertatea religioasă și regimul general al cultelor, unitățile de cult sunt asimilate categoriei de persoane de drept privat și de utilitate publică care sunt considerate asociații cu scop/fără scop patrimonial. Din acest unghi, acestea erau obligate la depunerea fișierului SAF-T începând cu data de 1 ianuarie 2025, conform Anexei nr. 5 a ordinului 1783/2021, pct. 3, lit. o) și p) care vizează ca persoane obligate la depunerea fișierului și asociațiilor cu scop patrimonial, respectiv cele fără scop patrimonial. Situația se prezenta similar și pentru asociațiile de proprietari, care conform prevederilor enunțate mai sus erau obligate la conectarea la conformitatea fiscală specifică SAF-T începând cu luna ianuarie a anului 2025. Pe aceeași linie discuțională se plasează și persoanele juridice fără scop patrimonial. Ce va fi. Modificare de paradigmă…după perioada de enigmă Mai multe atenționări ale mediului de afaceri din România cu privire la enigmele care planau în jurul depunerii fișierului SAF-T pentru anumite categorii de contribuabili incluși inițial în tabloul obligativității depunerii D406 începând cu luna ianuarie a anului 2025 au avut rezonanță în spațiul legislativ producând inițiative de modificare a normelor. De asemenea, cerințele antreprenorilor cu privire la excluderea anumitor categorii de entități obligate inițial la depunerea declarației apar pe fondul existenței anumitor tipuri de companii deja exceptate de la depunerea SAF-T, companii care dețin aceleași atribute cu cele neexceptate. Un paradox am putea spune. Tocmai din aceste rațiuni, vocea antreprenorilor a manifestat ecou pentru schimbarea de paradigmă. Exceptate de la obligativitate Precum menționam anterior, revizuirile legiuitorului cu privire la imaginea entităților obligate inițial la depunerea SAF-T începând cu data de 1 ianuarie 2025 au manifestat ecou asupra modificării fundalului fotografiei obligativității conformării fiscale la depunerea declarației SAF-T. Astfel, la începutul lunii ianuarie a anului 2025, Agenția Națională de Administrare Fiscală a lansat în spațiul public proiectul privind modificarea Anexei nr. 5 a OPANAF 1783/2021. Ce vizează acest proiect? În principal este vorba despre clarificarea aspectelor legate de persoanele care nu sunt exigibile la depunerea fișierului SAF-T. Acele entități care inițial figurau pe lista celor obligate la transmiterea declarației D406 începând cu luna ianuarie a acestui an. Astfel, la data de 3 ianuarie 2025, prin intermediul site-ului ANAF, a fost publicat proiectul de modificare a Anexei nr. 5 a OPANAF 1783/2021, modificare ce vizează 13 categorii de persoane care au fost exceptate de la obligativitatea depunerii D406 de la 1 ianuarie 2025. Dintre acestea, 3 categorii nu figurau inițial pe lista celor care nu erau obligați la transmiterea SAF-T prin intermediul actului normativ de bază. Este vorba despre unitățile de cult, asociațiile de proprietari și persoanele juridice fără scop patrimonial, care prin intermediul actului normativ de înființare ori prin alte regulamente, acte normative ori legi speciale nu dețin obligativitatea organizării contabilității în partidă dublă, folosind un sistem de raportare simplificat. Astfel, prin intermediul proiectului de act normativ, acestea au fost exceptate de la obligativitatea depunerii fișierului SAF-T începând cu data de 1 ianuarie 2025. Aspectul este just, mai ales dacă ne raportăm acele companii a căror caracteristică principală era reprezentată de organizarea evidenței contabile în partidă simplă, precum persoanele fizice autorizate și care de la bun capăt au fost incluse pe lista celor exceptați de la transmiterea fișierului. Astfel, au fost aduse clarificări în mod expres cu privire la cele 3 categorii de entități care au obligația ținerii contabilității în partidă simplă și care, conform proiectului de act normativ, vor fi exceptate de la depunerea fișierului SAF-T începând cu data de 1 ianuarie 2025. Categoriile de contribuabili enumerați mai sus completează Anexa nr. 5, pct. 4, lit. a)-m), lista care face trimitere la persoanele neobligate la transmiterea declarației D406. O imagine a celor care sunt exceptați de la depunerea SAF-T poate fi vizualizată în cele ce urmează: O altă clarificare importantă specificată în cadrul acestui proiect este legată de obligativitatea companiilor de menținere a opțiunii de transmitere a acestui fișier, opțiune autonom exprimată. Astfel, acei contribuabili care aleg transmiterea fișierului, nefiind incluși în categoria celor care trebuie să depună D406, trebuie să mențină alegerea făcută indiferent de preferințele ulterioare. Astfel, imaginea celor care nu sunt obligați la depunerea fișierului SAF-T începând cu data de 1 ianuarie 2025 este completată prin intermediul proiectului de act normativ lansat de către ANAF în luna ianuarie a anului 2025. Ce este bine să menționăm este faptul că acesta nu are până la momentul actual o transpunere concretă la nivelul OPANAF 1783/2021. Totuși, dacă te afli în postura de entitatea obligată la depunerea SAF-T începând cu acest an, este bine să depui toate eforturilor necesare pentru ca transmiterea fișierului, după expirarea perioadei de grație, să fie un succes și să se realizeze fără prea multe impedimente.   Referințe principale de informare Legea nr. 489 din 28 decembrie 2006 (*republicată*) privind libertatea religioasă și regimul general al cultelor, publicat în Monitorul Oficial nr. 201 din 21 martie 2014. Ordin nr. 1783 din 4 noiembrie 2021privind natura informațiilor pe care contribuabilul/plătitorul trebuie să le declare prin fișierul standard de control fiscal, modelul de raportare, procedura și condițiile de transmitere, precum și termenele de transmitere și data/datele de la care categoriile de contribuabili/plătitori sunt obligate să transmită fișierul standard de control fiscal, Publicat în Monitorul oficial nr. 1073 din 9 noiembrie 2021. Rentrop & Straton, SAF-T pentru contribuabilii mici, Material în format electronic, ISBN 978-606-47-1401-5.
0

Infografic cu privire la procedura de obținere a certificatului de rezidență fiscală de către o persoană juridică

Elanul de început de an te provoacă la ralierea în ceea ce privește modificările legislative, racordarea la proceduri, demersuri și acțiuni care trebuie bifate pentru a te situa pe podiumul celor racordați la mediul de business actual. Singurul aspect care îți va oferi siguranță pe un fond marcat de incertitudine este corelat la stăpânirea informației. Un aspect demn de luat în seamă în anul în care sunt scoase din joben o multitudine de surprize legislative este legat de impunerea unei conduite antreprenoriale care să contribuie la maximizarea eficienței gestionării schimbării. De asemenea, mai presus decât un deziderat, pentru a domni ordinea și disciplina în cadrul afacerii la a cărei manșă te afli, este important să te focusezi pe conturarea unui plan de acțiune care să cuprindă concret ceea ce trebuie să faci pentru ca anul 2025 să se dovedească unul marcat de prosperitate. Deoarece o serie de aspecte legate de gestionarea afacerii tale pot să stea sub semnul complexității, este bine să ții cont de conturarea unui portofoliu care să cuprindă infograficele unor acțiuni pe care trebuie să le urmezi cu celeritate la un anumit moment al existenței afacerii. Unul dintre aceste aspecte este legat de procedura de obținere a certificatului de rezidență fiscală. Completăm astăzi fila din portofoliul de navigare prin procedurile obținerii anumitor documente de necesitate pentru derularea operațiunilor firmei cu demersul necesar de parcurs pentru obținerea certificatului de rezidență fiscală. Ce este certificatul de rezidență fiscală? Care este utilitatea acestuia pentru companii și care este documentația care trebuie parcursă pentru obținerea acestuia? Acestea, alături de alte aspecte arondate problematicii vor fi conturate în cele ce urmează. Pe scurt! Ce este certificatul de rezidență fiscală? De ce am nevoie de un certificat de rezidență fiscală? De la abstract la concret. Pașii necesari pentru obținerea certificatului de rezidență fiscală Ce este certificatul de rezidență fiscală? Conform art. 59, alin. (6) din cadrul Codului Fiscal, certificatul de rezidență fiscală reprezintă documentul care dovedește rezidența fiscală a companiei, fiind eliberat de către o autoritate competentă deținătoare de atribuții în domeniul certificării rezidenței, conform normelor interne ale statului respectiv. Certificatul de rezidență fiscală se conturează din necesitatea derulării tranzacțiilor comerciale a unui rezident cu o persoană nerezidentă. Dacă te întrebi ce reprezintă o persoană nerezidentă, ei bine, pe baza mențiunilor existente în Codul Fiscal aceasta face referire la orice persoană juridică străină, orice persoană fizică nerezidentă, organisme de plasament colectiv în valori mobiliare fără personalitate juridică, și orice alte entități străine, care nu sunt înregistrate în România. De ce am nevoie de un certificat de rezidență fiscală? Utilitatea practică a certificatului de rezidență fiscală rezidă în necesitatea derulării tranzacțiilor comerciale cu partenerii din alte state. Scopul principal pentru stabilirea rezidenței fiscale a persoanei juridice este legat de evitarea dublei impuneri. Rezidența fiscală este un aspect crucial pentru stabilirea corectă a obligațiilor fiscale internaționale în sensul prevenirii dublei impuneri. Acum că te-ai familiarizat cu ceea ce presupune universul de cunoaștere privitor la conceptul de rezidență fiscală și certificatul asociat acestuia, îți propunem să rămâi alături de noi pentru a te ralia la tot ceea ce presupune aplicabilitatea conceptului în viața întreprinderii. Mai cu seamă, vom prezenta mai jos care sunt etapele necesare de parcurs în vederea obținerii certificatului de rezidență fiscală. Cu privire la maniera de obținere a cererii privind eliberarea certificatului de rezidență fiscală pentru persoane juridice rezidente în România, este bine să cunoști o serie de aspecte procedurale. De la abstract la concret. Pașii necesari pentru obținerea certificatului de rezidență fiscală Pentru a trece granița abstractului, vom prezenta în cele ce urmează în mod sistematic modul de obținere, completare și transmiterii a cererii pentru obținerea certificatului de rezidență fiscală a unei persoane juridice. #1 Accesează secțiunea Declarații electronice din cadrul site-ului ANAF pe baza link-ului de acces: https://static.anaf.ro/static/10/Anaf/Declaratii_R/descarcare_declaratii.htm În cadrul acestei secțiuni vei regăsi formularul Z01 care face referire la Cerere pentru eliberarea certificatului de rezidenţă fiscală pentru persoane juridice rezidente în România/Application for the issuance of the certificate of tax residence for resident legal persons in Romania. Ne raportăm la acest formular dacă dorim solicitarea rezidenței fiscale a unei persoane juridice rezidente în România. Dacă de exemplu dorim eliberarea certificatului de rezidență fiscală pentru persoanele fizice cu rezidența în România, vom completa formularul Z03-Cerere pentru eliberarea certificatului de rezidenţă fiscală pentru persoane fizice rezidente în România/Application for the issuance of the certificate of tax residence for individuals resident in Romania. În situația în care te încadrezi în categoria persoanei juridice străine care deține sediul permanent al desfășurării activității economice în România și dorești eliberarea certificatului fiscal care să ateste acest fapt este necesar să completezi formularul Z13 Cerere referitoare la eliberarea certificatului privind atestarea desfăşurării activităţii în România de către sediul permanent al unei persoane juridice străine/Application for the issuance of the certificate attesting the activity carried on in Romania by the permanent establishment/designated permanent establishment of a foreign legal person. #2 Accesează formularul Z01 prin descărcarea PDF-ului inteligent Ultima variantă actualizată a acestuia datează din data de 20.09.2024. #3 Deschide fișierul descărcat și completează spațiile libere cu informațiile solicitate Printre principalele informații solicitate prin intermediul cererii se identifică: denumirea solicitantului persoană juridică, codul de înregistrare fiscală a acestuia, elementele de identificare raportat la domiciliu (localitate, adresa, telefon), specificarea statului cu care România are încheiat acordul de evitare a dublei impuneri în baza căruia este solicitat certificatul de rezidență fiscală, menționarea denumirii complete a solicitantului persoană juridică precum și a elementelor legate de adresa (localitatea, județul), numărul de înregistrare în cadrul Registrului Comerțului alături de data eliberării acestuia, codul de identificare fiscală alături de data atribuirii lui, menționarea perioadei pentru care este solicitat certificatul de rezidență fiscală, numele și prenumele reprezentantului fiscal al companiei. După completarea în întregime a acestuia, documentul se semnează electronic. Iată mai jos un exemplu concret de completare a cererii: #4 Creează atașamentul specific cererii. După validarea cu succes a formularului, se crează atașamentul și se semnează electronic documentul. Ce trebuie să cuprindă concret atașamentul? În principal, atașamentul cuprinde certificatul de înregistrare al companiei care solicită eliberarea certificatului de rezidență fiscală. #5 Transmite formularul către instituțiile statului. Transmiterea formularului semnat și validat precum și a atașamentului se realizează prin intermediul formularului de contact din cadrul SPV. Astfel, după logarea pe baza certificatului digital calificat al entității, se accesează secțiunea Formular de contact, subsecțiunea Asistență și îndrumare în domeniul fiscal. După selectarea secțiunii specifice, se menționează aspectele solicitate și se anexează fișierul zip. Ulterior, primirea certificatului de rezidență fiscală solicitat se va realiza în cadrul secțiunii Mesaje din cadrul Spațiului Privat Virtual. Certificatul de rezidență fiscală poate fi vizualizat în cele ce urmează. Iată așadar, într-o manieră succintă, principalele etape pe care trebuie să le parcurgi din postura de persoană juridică pentru a intra în posesia certificatului de rezidență fiscală. Unul dintre documentele de primă necesitate pentru companii în vederea derulării tranzacțiilor cu parteneri din cadrul altor state. Adițional, regăsești infograficul tematicii, care se poate alătura numeroaselor aspecte sistematizate care compun ,,portofoliul” procedurilor pe care trebuie să le urmezi în situații specifice privind obținerea anumitor documente prin intermediul mijloacelor electronice.     Referințe principale de informare Codul fiscal din 8 septembrie 2015 (Legea nr. 227/2015), Publicat în  MONITORUL OFICIAL nr. 688 din 10 septembrie 2015. Site-ul Agenției Naționale de Administrare Fiscală, disponibil la adresa: https://www.anaf.ro/anaf/i nternet/ANAF/acasa/. Spațiul Privat Virtual, disponibil la adresa: https://login.anaf.ro/vdesk/hangup.php3.
0

SAF-T: Declarația Informativă D406, pentru contribuabilii mici

Fișierul Standard de Control Fiscal (SAF-T), este un fișier în format electronic, de tip XML, care conține rapoarte fiscale standardizate, ce permit o verificare mult mai atentă și mai transparentă din partea corpurilor fiscale de control. Fișierul SAF-T este reglementat prin art. 59^1 din Legea 207/2015 privind Codul de procedură fiscală și prin OpANAF nr. 1783/2021 și se va depune prin așa numita Declarație Informativă D406. Declarația informativă D406, Fișierul Standard de Control Fiscal (SAF-T), este deja obligatorie pentru contribuabilii mari și mijlocii încă din anul 2022, iar începând cu data de 01 ianuarie 2025, această declarație a devenit obligatorie și pentru contribuabilii mici. Această obligație de raportare a D406 are o perioadă de grație după cum urmează: - 6 luni pentru prima raportare, respectiv 5 luni pentru a doua raportare, 4 luni pentru a treia raportare, 3 luni pentru a patra raportare și 2 luni pentru a cincea raportare, pentru contribuabilii care au obligația de transmitere lunară a fișierului SAF-T; - 3 luni pentru prima raportare, pentru contribuabilii care au obligația de transmitere trimestrială a fișierului SAF-T. Această perioadă de grație, se referă la raportările aferente perioadei ianuarie - iunie 2025, în cazul de față, însă trebuie reținut faptul că acestea tot vor trebui depuse până la termenul limită, și anume până la data de 31 iulie 2025. Foarte important de știut de către contribuabilii mici pentru care acest SAF-T reprezintă o noutate este faptul că vorbim despre 3 tipuri de declarații, împărțite pe secțiuni, fiecare având scopuri precise și concise. 1. Declarația SAF-T lunară sau trimestrială (acest lucru se realizează în funcție de perioada de transmitere a obligațiilor fiscale) Aceasta include o serie de înregistrări contabile cu privire la: - Conturi Contabile; - Registrul Jurnal; - Facturi Furnizori; - Facturi Clienți; - Produse; - Unitățile de Măsură utilizate; - Taxele aplicabile; - Registrul Jurnal; - Conturile contabile analitice; - Solduri clienți, furnizori. 2. Declarația SAF-T anuală Face referire la situația activelor societății și pentru contribuabilii mici, aceasta se va depune în 2026. 3. Declarația SAF-T la cerere Aceasta se va face numai pentru partea de stocuri și va conține informații detaliate la nivel de tranzacție despre stocurile de produse, producție marfă și producție în curs. Fișierul SAF-T de stocuri, se va depune numai la cererea ANAF, în minimum 30 de zile de la solicitarea expresă a Declarației de stocuri, din partea acestora. *Declarația de stocuri va putea fi scoasă, la cererea expresă a organelor de control ale ANAF (când și dacă va fi cazul), direct din cadrul programului de facturare și gestiune stocuri Facturis Online. Această nouă implementare în cadrul programului Facturis Online face din acesta din nou un pionier în ceea ce privește o astfel de dezvoltare complexă într-un program de gestiune stocuri complet. Există și o serie de contribuabili care nu sunt obligați să depună fișierul SAF-T (D406), și anume: •        Persoanele fizice autorizate •        Întreprinderile individuale •        Întreprinderile familiale •        Persoanele fizice care desfășoară activități cu scop lucrativ (PFL) •        Asociațiile familiale (ASF) •        Societățile profesionale de avocați cu răspundere limitată (SPAR) şi cabinetele individuale de avocat; •        Societățile profesionale notariale şi birourile individuale notariale; •        Cabinetele medicale individuale (CMI); •        Societățile profesionale practicieni în insolvență (SPI) •        Întreprinderile profesionale unipersonale cu răspundere limitată (URL) •        Instituțiile publice (PUB) indiferent de sursa lor de finanțare sau de categoria de contribuabili la care sunt încadrate; •        Autoritățile administrative, indiferent de sursa lor de finanțare. Declarația SAF-T (D406) se va face din programele de contabilitate, fiind o declarație complexă ce necesită un anumit tip de fișier care respectă o anumită structură, conținut. Programul de facturare Facturis Online, permite exportul datelor necesare către principalele programe de contabilitate, astfel încât Declarația SAF-T să nu te afecteze pe tine ca și contribuabil și să poți lucra în continuare în programul de facturare și gestiune stocuri cu care te-ai obișnuit deja. În concluzie, Declarația SAF-T pentru utilizatorii programului de gestiune stocuri  Facturis Online nu reprezintă un stres, dat fiind faptul că am fost și suntem pregătiți pentru SAF-T.
0

5 aspecte pe care trebuie să le cunoști despre sistemul RO e-TVA în anul 2025

Numeroase companii autohtone își derulează activitatea într-un ritm rupt parcă din filmele de acțiune. Ba chiar unii antreprenori asimilează background-ul pe fondul căruia se desfășoară activitatea economică a afacerii lor cu unul desprins din filmele SF. Deși poate părea puțin îndrăzneață asemănarea, totuși, realitatea nu este departe de această abordare. Digitalizarea fiscală la care au fost expuse companiile în ultima perioadă de timp se poate subscrie cu brio unui asemenea cadru dominat de dinamism, suspans, incertitudine și plurivalență. Accentul direcționat spre extrapolări, speculații și încercări ale reconcilierii antreprenorului cu necunoscutul de natură digitală fiscală pare că se pliază pe un fond al ficțiunii. Inexistența concordanței dintre practica afacerilor și realitate adâncește și mai mult contrastele. Afacerea ta poate să urmeze două căi: fie te raliezi la calea succesului fie o iei de la 0. Depinde de tine și de veleitățile deținute în direcția gestionării schimbării. Un lucru însă este cert: este normal să resimți o presiune considerabilă pe fondul multiplelor modificări anunțate a fi implementate în mediul de business din România. Nimeni nu se simte confortabil în prezența schimbării. Unul dintre sistemele care au indus o stare de neliniște permanentă în cadrul mediului de afaceri a fost reprezentat de fenomenul RO e-TVA. Încă de la momentul propunerii lansării acestuia, antreprenorii au fost reticenți cu privire la utilitatea și aplicabilitatea acestuia în sfera mediului de afaceri autohton. Cu caracter preponderent experimental și cu scop de familiarizare, în luna septembrie a anului 2024 sistemul RO e-TVA a devenit funcțional pentru contribuabilii persoane impozabile plătitoare de TVA. În această manieră, companiile au primit pe data de 5 septembrie, prin intermediul Spațiului Privat Virtual, primul decont precompletat de TVA aferent formularului P300 alături de Nota de conformare, pentru situația identificării necorelării datelor din cadrul decontului transmis de către contribuabil prin intermediul formularului D300 Decont de taxă pe valoare adăugată. Mențiunea cu privire la caracterul experimental este legată de amânarea obligativității transmiterii către autoritățile fiscale a justificărilor diferențelor identificate pe baza Notei de conformare RO e-TVA. Ce se modifică în anul 2025 cu privire la această problematică și ce ar trebui să intre în atenția antreprenorilor? În cadrul acestui material, vom puncta principalele aspecte de care este nevoie să ții cont pentru a te conforma la noutățile RO e-TVA. 1. Valențele Notei de conformare asupra stabilirii indicatorilor de risc Impactul Notei de conformare asupra activității financiar-contabile și fiscale a companiei tale este unul semnificativ. Neconformarea contribuabililor la cerințele privind netransmiterea sau nerespectarea termenului de transmitere a Notei de conformare RO e-TVA, nefurnizarea sau furnizarea parțială pentru clarificarea diferențelor pentru valorile precompletate în cadrul formularului P300 și cele completate de către contribuabil prin intermediul formularului D300 poate fi concretizată în atribuirea unui anumit nivel de risc persoanei impozabile. Acest nivel de risc fiscal pentru nivelul de declarare al taxei pe valoare adăugată dă tonul efectuării inspecțiilor fiscale. Bine de știut! Procesul de selecție a persoanelor impozabile înregistrate în scopul de TVA în vederea efectuării controlului fiscal sau controlului antifraudă are la baza nivelul de risc stabilit în urma analizei de risc. Cele două situații în care o persoană impozabilă plătitoare de TVA prezintă un risc de rambursare necuvenită de TVA sunt legate de: nu elaborează și nu transmit un răspuns la Nota de conformare RO e-TVA; se regăsesc în situația în care au fost identificate diferențe semnificative și nu transmit informații care să cuprindă date concludente ca răspuns la Nota de conformare RO e-TVAce pot conduce la restituirea unor sume necuvenite și concomitent existența riscului unor fapte de evaziune fiscală. Atenție! Data de la care Nota de conformare RO e-TVA manifestă valențe asupra stabilirii indicatorului de risc fiscal este 1 iulie 2025. Astfel, beneficiezi de o perioadă de grație pentru a intra în grațiile sistemului RO e-TVA. 2. Obligativitatea transmiterii rezultatelor verificării realizate asupra diferențelor transmise prin Nota de conformare RO e-TVA Bine cunoscut de către antreprenori la momentul actual, transmiterea justificării diferențelor existente între P300 (decontul precompletat de TVA) și D300 (decontul de taxă pe valoare adăugată depus de către contribuabil) reprezintă una dintre manifestările sistemului național RO e-TVA. Contribuabilii trebuie să transmită justificări în termen de 20 de zile de la momentul primirii Notei de conformare RO e-TVA în cadrul SPV. Atenție! Reglementarea cu privire la transmiterea explicațiilor cu privire la soluționarea diferențelor identificate prin intermediul Notei de conformare RO e-TVA intră în vigoare doar de la data de 1 iulie 2025. Cu toate că valabilitatea acestei norme se raportează la data de 1 iulie 2025, recomandarea este ca entitățile să înceapă să transmită aceste Note de justificare pentru a se familiariza cu maniera de identificare a sursei diferențelor. Nu este un proces tocmai facil. Astfel, trebuie realizate o serie de verificări interne și corelații care să conducă la un răspuns clar și bine fundamentat cu privire la diferențele identificate. Chiar dacă presupune timp suplimentar, iar aceasta este una dintre cele mai mari provocări ale celor care gestionează activitatea financiar-contabilă a companiilor, recomandarea principală este legată de conturarea răspunsurilor la diferențele transmise prin intermediul Notei de conformare cu scopul familiarizării contribuabililor cu procedura de identificare a neconcordanțelor, chiar înainte de data de la care nerespectarea acestei prevederi implică apariția efectelor nefavorabile. 3. Repercusiuni ale netransmiterii rezultatului verificărilor realizate asupra diferențelor specificate în cadrul Notei de conformare. Răgaz pentru aplicarea sancțiunilor cu privire la neconformarea RO e-TVA De cele mai multe ori, aplicarea sancțiunilor în situația neconformării la legalitate fiscală impulsionează factorii decizionali ai companiilor să se ralieze cu celeritate la modificările lansate în  direcția reglementării activității afacerilor. Cu privire la sistemul RO e-TVA, sancțiunile se rezumă la aplicarea amenzilor pentru netransmiterea în termen de 20 de zile de la momentul primirii Notei de conformare RO e-TVA a explicațiilor cu privire la diferențele constatate între P300 și D300. Astfel, se aplică următoarele amenzi: Contribuabili mari 5000-10 000 de lei Contribuabili mijlocii 2500-5000 de lei Alte persoane juridice 1000-2500 de lei Persoane fizice 1000-2500 de lei   Atenție! Reglementarea cu privire la aplicarea amenzilor pentru nerespectarea prevederilor în sfera RO e-TVA intră în vigoare doar de la data de 1 iulie 2025. 4. Modificări ale sistemului care vizează plătitorii de taxă pe valoare adăugată care aplică sistemul de TVA la încasare Dacă faci parte din categoria persoanelor impozabile care aplică sistemul TVA la încasare este bine să ții cont de următoarele aspecte cu privire la implementarea sistemului RO e-TVA. Intră în vigoare începând cu data de 1 august 2025 următoarele prevederi: transmiterea notificării cu privire la diferențele identificate între P300 și D300 pe baza Notei de conformare de către autoritățile fiscale prin intermediul mijloacelor electronice (deși decontul precompletat de TVA a fost transmis și acestor categorii de entități începând cu luna septembrie a anului 2024); amânarea obligativității transmiterii Notei de justificare cu privire la sursa diferențelor consemnate în cadrul Notei de conformare RO e-TVA până la data de 1 iulie 2025; începând cu această dată se transmite Nota de justificare a diferențelor în termen de 20 de zile de la momentul primirii notificării; analiza răspunsului la Nota de conformare și dispunerea măsurilor legale de către ANAF se amână până la data de 1 august 2025; Nota de conformare nu se ia în considerare la stabilirea indicatorilor de risc până la data de 1 august 2025; amânarea aplicării sancțiunilor în situația netransmiterii răspunsului la Nota de conformare în termen de 20 de zile de la primirea acesteia pentru data de 1 august 2025; nefurnizarea sau furnizarea parțială a informațiilor cu privire la clarificarea diferențelor dintre valorile precompletate în cadrul P300 și cele transmise de către contribuabil în D300 nu reprezintă indicator de risc pentru nivelul de declarare a taxei pe valoare adăugată până la data de 1 august 2025. 5. Optimizarea sistemului RO e-TVA Un ultim aspect pe care trebuie să îl punctăm este legat de faptul că sistemul RO e-TVA este în curs de optimizare în anul 2025. Cum? Prin îmbunătățirea parametrilor de performanță a sistemelor pilon care stau la baza implementării acestuia. Astfel, de la 1 ianuarie 2025 sunt încadrate în cadrul sistemului RO e-Factura și facturile emise în relația de tip B2C. Imaginea tranzacțiile realizate de companii se întregește astfel, și implicit, imaginea taxei pe valoare adăugată colectată se îmbunătățește, fiind cuprinse în cadrul decontului precompletat și facturile emise către persoanele fizice. De asemenea, începând cu 1 ianuarie 2025, companiile mici sunt obligate la depunerea fișierului SAF-T, aspect care crește gradul de acuratețe a decontului precompletat de TVA. Provocările întâmpinate de contribuabili la justificarea diferențelor care rezultă din compararea celor două deconturi nu trebuie trecute cu vederea. Complexitatea sistemului datorat interconectării la celelalte paradigme digitale fiscale produce un val de conștientizare în rândul antreprenorilor din România spre direcția sporirii gradului de raliere la noutățile lansate permanent în cadrul mediului de afaceri autohton. Amânarea anumitor obligații raportat la îndeplinirea rigorilor sistemului RO e-TVA conferă timp contribuabililor pentru a înțelege mai bine mecanismele de funcționare a sistemului și a aplica cu succes prevederile în vigoare.   Referințe principale de informare Ordonanța de urgență nr. 70 din 21 iunie 2024 privind unele măsuri de implementare și utilizare a decontului precompletat RO e-TVA și valorificarea datelor și informațiilor prin implementarea unui sistem de guvernanță specific, precum și alte măsuri fiscale.
0

Obligații declarative cu privire la activitatea AMEF în contextul paradigmei digitale RO e-case de marcat electronice fiscale. Reperare. Episodul 2

  Episodul1:  Obligații declarative cu privire la activitatea AMEF în contextul paradigmei digitale RO e-Case de marcat electronice fiscale. Reperare. Episodul 1   Lumea în care activează afacerile din România nu va mai arăta niciodată la fel. Restartarea sistemului fiscal sub egida digitalizării schimbă regulile de activare și funcționare a activității afacerilor. Recalibrarea parametrilor de activare a afacerilor la impunerile legislative este o practică esențială ce asigură supraviețuirea și progresul companiilor într-un cadru în care singura constantă este schimbarea. Această acțiune este necesar să fie permanent în vizorul factorilor decizionali ai afacerilor fiind parte esențială a planului strategic și operațional. Unul dintre cei mai importanți piloni ai afacerilor, sistemul declarativ, se modifică sub influența digitalului. Tranziția spre un cadru declarativ marcat de ,,E” (E-tva, E-transport etc.) presupune devansarea unui prag emoțional dictat de prevalența sistemului declarativ cifric cu care antreprenorii au fost familiarizați de ani de zile. În această manieră, focusul nostru a fost centrat pe modul în care apariția paradigmei RO Case de Marcat electronice fiscale schimbă modul de raportare la declarațiile care trebuie întocmite pentru activitatea înregistrată de aparatele de marcat electronice fiscale. Astfel, tabloul comparativ al sistemului declarativ a fost privit din 3 unghiuri: perspectiva sistemului declarativ vizualizat înaintea conectării AMEF-ului la serverele online ale ANAF, imaginea sistemului după conectarea aparatelor de marcat la serverele online ale autorităților fiscale și realitatea planului declarativ în contextul apariției RO e-Case de marcat electronice fiscale. 3 unghiuri din care poate fi privită imaginea sistemului declarativ cu privire la activitatea caselor de marcat electronice fiscale. Prima parte a materialului a vizat conturarea acestui sistem înaintea obligativității conectării AMEF-urilor la serverele online ale ANAF-ului. Rămân neilustrate cele două perspective relaționate la situația după conectare, respectiv, după lansarea RO eCase de marcat electronice fiscale. Digitalizarea modului de transmitere a fișierelor aferente zilelor fiscale care arată încasările realizate prin intermediul caselor de marcat a produs modificări în abordarea situației declarative privitor la activitatea AMEF. În cele ce urmează vom oglindi situația celorlalte două perspective cu privire la raportarea AMEF. Pe scurt! Reperare. După conectarea AMEF-ului la serverele ANAF Obligații declarative ale activității aparatelor de marcat electronice fiscale sub apanajul RO e-case de marcat electronice fiscale Reperare. După conectarea AMEF-ului la serverele ANAF După conectarea aparatelor de marcat electronice fiscale la serverele online ale ANAF, se remarcă simplificarea procedurii declarării activității înregistrate de către casele de marcat electronice fiscale. Un aspect favorabil pentru simplificarea schemei declarative la care trebuie să se conformeze antreprenorii. Totuși, în mod paradoxal, complexitatea acestora sporește pe măsura avansului înregistrat de tehnologie. Un aspect pozitiv în ceea ce privește conectarea caselor de marcat electronice fiscale la serverele online ale ANAF-ului este legat de dispariția obligativității transmiterii declarației A4200 de către contribuabili. Astfel, activitatea înregistrată de casele de marcat și reflectată prin intermediul rapoartelor Z va figura automat în bazele de date ANAF pe baza transmiterii în timp real a informațiilor aferente fiecărei zile fiscale. Totuși, și în această situație, se menține obligativitatea în ceea ce privește transmiterea inactivității aparatului de marcat electronic fiscal pe baza formularului F4109 până la data de 20 a lunii următoare perioadei de raportare. Poate te întrebi care este maniera prin intermediul căreia poți obține asigurări cu privire la transmiterea completă a fișierelor care comensurează activitatea înregistrată prin intermediul casei de marcat electronice fiscale la finele perioadei. Ce trebuie să cunoaștem în acest sens este faptul că ANAF-ul notifică prin intermediul SPV contribuabilii care nu au transmis fișiere pe baza raportului online a AMEF-ului. Astfel, dacă în bazele de date ale ANAF nu figurează activitate înregistrată pentru zilele fiscale aferente perioadei de raportare și nu a fost depus nici formularul F4109, atunci contribuabilul primește o notificare AMEF prin intermediul SPV. Un model al acesteia poate fi vizualizat mai jos: În această manieră, contribuabilii vor fi informați cu privire la anumite erori ale parametrilor de funcționare a AMEF-ului care obturează transmiterea automată a fișierelor către serverul ANAF. De asemenea, contribuabilii în situația cărora se identifică anumite discrepanțe în transmiterea fișierelor referitor la activitatea comensurată la nivelul zilelor fiscale vor primi prin intermediul SPV o notificare cu privire la situația erorilor identificare la transmiterea online a bonurilor. Aceasta face referire la o situație centralizatoare a erorilor identificate în procesul de validare al fișierelor. Concret, face trimitere la aspecte legate de numărul unic de identificare al aparatului de marcat electronic fiscal în cazul căruia se remarcă erori, ultima dată de apariție a erorii, tipul de eroare identificare și exemplu concret al neconcordanței. O sinteză a notificării poate fi vizualizată mai jos: Astfel, pe baza acestei notificări, contribuabilii pot recurge la procesul de soluționare a aspectelor semnalate ca fiind eronate în legătura cu transmiterea online a bonurilor generate prin intermediul aparatelor de marcat electronice fiscale. Obligații declarative ale activității aparatelor de marcat electronice fiscale sub apanajul RO e-Case de marcat electronice fiscale Subiectul remodelării obligațiilor declarative sub apanajul tehnologiilor digitale fiscale nu mai reprezintă deloc o noutate pentru mediul de afaceri autohton. Cum trebuie să ne raportăm la acest aspect pe fondul implementării paradigmei RO e-Case de marcat electronice fiscale? RO e-case de marcat electronice fiscale nu este o paradigmă fiscală de sine stătătoare asemenea RO e-TVA ori RO eFactura în sensul funcționării prin intermediul unui soft sau interfață grafică. Apanajul paradigmei RO e-case de marcat este manifestat asupra conturării decontului precompletat de TVA. Mai multe despre acest subiect regăsești în cadrul materialului postat de noi, prin accesarea următorului link: https://facturis-online.ro/e-tva/implicatii-ale-sistemului-national-ro-e-factura-asupra-decontului-precompletat-de-e-tva-ce-trebuie-sa-cunoasca-antreprenorii.html. Pe fondul sistemului RO eCase de marcat electronice fiscale nu dispare obligativitatea întocmirii F4109 în situația AMEF-ului inactiv într-o anumită perioadă de raportare. Transmiterea în continuare a fișierelor xml pe baza conectării online a AMEF-ului conturează premizele funcționalității fenomenului. Cum putem vizualiza raportul privind datele extrase din cadrul sistemului național RO e-case de marcat electronice fiscale, și implicit, fișierele transmise online către serverele ANAF? Ei bine, acest aspect este realizabil pe baza solicitării rapoartelor care stau la baza întocmirii decontului precompletat de TVA. Ilustrăm mai jos un extras al acestui raport, pentru un contribuabil persoană impozabilă plătitoare de TVA. Un astfel de raport cuprinde aspecte legate de activitatea înregistrată prin intermediul aparatelor de marcat electronice fiscale dintr-o anumită perioadă de raportare cu privire la numărul Z-ului, data emiterii acestuia și valorile aferente. În final,  ilustrăm imaginea comparativă a sistemului declarativ cu privire la activitatea comensurată prin intermediul aparatelor de marcat electronice fiscale în cadrul celor 3 momente semnificative detaliate pe parcursul celor doua episoade. Obligații declarative înainte de conectarea AMEF la serverele ANAF Obligații declarative după de conectarea AMEF la serverele ANAF Obligații declarative pe fondul paradigmei RO e-case de marcat electronice fiscale Transmiterea formularului A4200 până la data de 20 a lunii următoare perioadei de raportare. Transmiterea formularului F4109 până la data de 20 a lunii următoare perioadei de raportare. Transmiterea formularului F4109 până la data de 20 a lunii următoare perioadei de raportare. Transmiterea formularului F4109 până la data de 20 a lunii următoare perioadei de raportare. Transmiterea altor declarații cu privire la declararea diverselor conjuncturi în legătură cu aparatelor de marcate electronice fiscale. Transmiterea altor declarații cu privire la declararea diverselor conjuncturi în legătură cu aparatelor de marcate electronice fiscale. Transmiterea altor declarații cu privire la declararea diverselor conjuncturi în legătură cu aparatelor de marcate electronice fiscale.   Așadar, digitalizarea fiscală promovată intens de către autorități în rândul companiilor contemporane manifestă răsunet pozitiv asupra manierei derulării afacerilor în sensul simplificării diverselor scheme declarative cu privire la activitatea derulată.   Referințe principale de informare Ordin nr. 435 din 25 martie 2021privind aprobarea Procedurii de conectare a aparatelor de marcat electronice fiscale, definite la art. 3 alin. (2) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 28/1999 privind obligația operatorilor economici de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale, la sistemul informatic național de supraveghere și monitorizare a datelor fiscale al Agenției Naționale de Administrare Fiscală, Publicat în  Monitorul Oficial nr. 319 din 30 martie 2021. Ordin nr. 857 din 28 martie 2019privind modificarea Ordinului președintelui Agenției Naționale de Administrare Fiscală nr. 4.156/2017 pentru aprobarea informațiilor conținute în registrul național de evidență a aparatelor de marcat electronice fiscale instalate în județe și în sectoarele municipiului București, precum și metodologia și procedura de înregistrare a acestora, Publicat în  Monitorul Oficial nr. 273 din 10 aprilie 2019. Ordonanța de urgență nr. 69 din 21 iunie 2024pentru modificarea și completarea unor acte normative în domeniul gestionării și implementării sistemului național privind factura electronică RO e-Factura și al aparatelor de marcat electronice fiscale, precum și pentru alte măsuri fiscale, Publicat în  Monitorul Oficial nr. 582 din 21 iunie 2024.
0

Obligații declarative cu privire la activitatea AMEF în contextul paradigmei digitale RO e-Case de marcat electronice fiscale. Reperare. Episodul 1

Restartarea sistemului digital fiscal din România produce numeroase reforme la nivelul abordării obligațiilor declarative ale companiilor. Regândirea integrală și integrată a digitalizării obligă antreprenorii la ralierea în ceea ce privește conformarea fiscală dictată de modernitate. Marcarea obligațiilor declarative ale companiilor prin cifre raportat la declarațiile 300, 394, 390, a generat familiarizarea antreprenorilor cu sistemul declarativ ,,cifric”. Nuanțele se modifică sub egida digitalului. Tranziția de la un sistem declarativ marcat prin cifre la unul conturat prin litere sub egida RO e-TVA, RO e-Transport, RO eFactura, RO e-case de marcat electronice fiscale, RO e-Transport induce în esență schimbarea majoră trasată de noile reglementări. Procesul de acomodare care implică depășirea unor praguri emoționale se poate dovedi destul de dificil pentru mediul antreprenorial. O bună parte a informațiilor valabile în urmă cu ceva timp se dovedesc a fi perimate ca urmare a modificărilor ce se aștern val după val asupra manierei derulării proceselor organizațiilor. Regulile jocului cunosc modificări. Transformări de formă și de fond. Antreprenorii care nu se supun acestor reguli, sunt pasibili de eliminarea din jocul antreprenorial. Normele sunt înăsprite sub cupola noilor modificări. Se produc numeroase reforme care vor impacta real maniera de abordare a tuturor proceselor organizaționale. Pe scurt! Sub lupa amănuntelor... Tabloul comparativ Reperare. Înainte de conectarea AMEF-ului la serverele ANAF Sistemul declarativ cifric. A4200... Sistemul declarativ cifric. F4109... Alte obligații declarative... Sub lupa amănuntelor... De o perioadă semnificativă de timp, preocupările noastre au fost centrate spre analiza impactului noilor paradigme ale digitalizării fiscale asupra mediului de afaceri. Suntem permanent preocupați de bunăstarea antreprenorilor, iar cum noile reglementări perturbă semnificativ acest aspect, analizăm modul în care factorii decizionali ai afacerilor pot diminua presiunea manifestată de teama neconformării fiscale apărută în urma asimilării insuficiente a cerințelor de raportare moderne. Astfel, am așezat sub lumina reflectoarelor aspectele despre modul în care reforma digitală fiscală din România afectează derularea proceselor organizaționale. Astăzi ne vom opri asupra manierei de redefinire a obligațiilor declarative în ceea ce privește activitatea înregistrată la nivelul aparatelor de marcat electronice fiscale pe fondul noului cadru conturat prin implementarea reformei RO eCase de marcat electronice fiscale. Care sunt obligațiile contribuabililor cu privire la activitatea derulată prin intermediul AMEF-urilor în era RO e-case de marcat electronice fiscale? Pentru a fixa concret tabloul obligațiilor declarative cu privire la activitatea reflectată prin intermediul AMEF-urilor este nevoie să conturăm panorama situației înaintea instalării fenomenului de digitalizare. În acest sens, identificăm câteva puncte de reper. Tabloul comparativ Reperare. Înainte de conectarea AMEF-ului la serverele ANAF În mod pragmatic, obligațiile declarative cu privire la activitatea înregistrată de AMEF-ul deținut sunt divizate de evenimentul conectării acestora la serverele ANAF-ului. Reperarea acestuia pe harta modernizării digitale a afacerii se raportează la anul 2021, când, în manieră progresivă contribuabilii au deținut obligația de conectare a caselor de marcat la serverele online ale Agenției Naționale de Administrare Fiscală. Până la momentul conectării, companiile au avut anumite obligații de declarare. Unele au dispărut după momentul conectării. Acestea au fost corelate la transmiterea declarației care să cuprindă aspectele legate de activitatea înregistrată pe baza rapoartelor Z din cadrul fiecărei zile fiscale. Este vorba despre formularul A4200, aplicație pentru validarea fișierului XML creat de aparatele de marcat electronice fiscale, conținând registrul rapoartelor Z și bonurilor fiscale pentru perioada de raportare curentă. Această declarație trebuia transmisă cu o regularitate lunară, până la data de 20 a lunii în curs pentru activitatea înregistrată prin intermediul casei de marcat în luna anterioară. Maniera de conturare era realizată pe baza fișierelor xml generate din casa de marcat pentru perioada de raportare aferentă unei luni calendaristice. Sistemul declarativ cifric. A4200... O pondere semnificativă a declarațiilor fiscale se completează de către contribuabili pe baza specificului activităților derulate în perioada de raportare. Lucrurile stau puțin diferit când discutăm despre A4200. Modul de întocmire a acestei declarații diferă de restul formularelor. Dacă cele mai multe dintre acestea se completează de către contribuabilii, declarația A4200 se conturează pe baza fișierelor xml transmise de către utilizatorii aparatelor de marcat electronice fiscale. Astfel, A4200 se construiește pornind de la o colecție de fișiere de tip xml, fiecare dintre acestea făcând trimitere la o zi fiscală. Iată mai jos maniera de prezentare a datelor în cadrul formularului A4200. Astfel, în mod automat pe baza unui proces complex de validare sunt transpuse în cadrul formularului A4200 rapoartele Z aferente pentru fiecare zi fiscală a lunii iunie 2021 pentru o anumită unitate raportoare, prin corelarea la un număr unic de identificare AMEF (pentru exemplul de mai sus). Principalele aspecte corelate la declarația A4200 sunt legate de numărul raportului Z, data primului bon fiscal aferent raportului, numărul de bonuri, valoarea totală și numărul de anulări (dacă este cazul). Astfel, procedura privind transmiterea declarației A4200 a fost urmată până la momentul conectării online a aparatelor de marcat electronice fiscale la serverele ANAF. Concret, până la finele anului 2021 (luna noiembrie), atunci când a fost finalizată ralierea progresivă a companiilor la conformitatea fiscală a conectării online a AMEF-urilor. Sistemul declarativ cifric. F4109... O altă nuanță a problematicii este redată de situația în care pe parcursul unei perioade de referință nu este înregistrată activitate prin intermediul caselor de marcat electronice fiscale. Contribuabilii care nu înregistrau activitate pe parcursul unei anumite perioade de referință erau obligați la depunerea formularului F4109 Declaraţie privind aparatele de marcat electronice fiscale (AMEF) neutilizate. Acest formular se transmite în format electronic în situația neutilizării caselor de marcat electronice fiscale. Pentru a fi transmis este nevoie ca AMEF-ul să nu înregistreze activitate în niciuna dintre zilele perioadei de raportare. Termenul depunerii acestui formular este până la data de 20 a lunii următoare perioadei în care este consemnată neutilizarea caselor de marcat. Iată mai jos un model concret al declarației, care, spre deosebire de A4200, se completează de către contribuabil prin popularea câmpurilor cu date legate îndeosebi de numărul unic de identificare al aparatului de marcat electronic fiscal în cazul căruia nu este identificată activitate fiscală. Alte obligații declarative... Poate te întrebi dacă sistemul declarativ cu privire la activitatea comensurată prin intermediul AMEF-urilor se reduce doar la cele două tipuri de formulare care trebuie depuse pentru conformare în acest sens. Ei bine, răspunsul este nu. Există o serie de alte declarații care se depun în legătura cu aparatele de marcat electronice fiscale. De exemplu, pentru fiscalizarea aparatului de marcat electronic fiscal se parcurge o întreagă procedură care are la bază depunerea formularului C801 Cerere de atribuire a numărului de ordine din Registrul de evidenţa a aparatelor de marcat electronice fiscale instalate în județ/municipiul Bucureşti sau a numărului unic de identificare din aplicaţia informatică a ANAF, care este urmată de certificatul de atribuire a numărului unic de identificare fiscală și de fiscalizarea propriu-zisă a AMEF-ului. Dacă dorești să aprofundezi problematica, te invităm să accesezi materialul postat de noi pe această temă pe baza link-ului de acces: https://facturis-online.ro/casa-de-marcat/6-pasi-necesari-de-parcurs-pentru-marcarea-drumului-spre-fiscalizarea-aparatelor-de-marcat-electronice-fiscale.html. Pentru situații corelate la defiscalizarea casei de marcat prin scoaterea memoriei fiscale, modificarea denumirii firmei, schimbarea locului de utilizare al AMEF, dispariția ori furtul acestuia se transmite formularul F4105 Notificare privind situația aparatului de marcat electronic fiscal (Anexa 2E la Metodologia și procedura de înregistrare a aparatelor de marcat electronice fiscale în etapa pre-operaționalizare a Registrului). Un alt unghi din care poate fi privit tabloul comparativ face referire la imaginea obligațiilor declarative principale cu privire la aparatele de marcat electronice fiscale după momentul conectării acestora la serverele online ale ANAF. De asemenea, a treia imagine este legată de modul în care acest sistem se modifică sub egida implementării RO eCase de marcat electronice fiscale. Aceste aspecte vor fi evidențiate în cadrul materialului următor. Rămâi aproape...   Continuarea în articolul următor: Obligații declarative cu privire la activitatea AMEF în contextul paradigmei digitale RO e-case de marcat electronice fiscale. Reperare. Episodul 2   Referințe principale de informare Ordin nr. 435 din 25 martie 2021privind aprobarea Procedurii de conectare a aparatelor de marcat electronice fiscale, definite la art. 3 alin. (2) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 28/1999 privind obligația operatorilor economici de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale, la sistemul informatic național de supraveghere și monitorizare a datelor fiscale al Agenției Naționale de Administrare Fiscală, Publicat în  Monitorul Oficial nr. 319 din 30 martie 2021. Ordin nr. 857 din 28 martie 2019privind modificarea Ordinului președintelui Agenției Naționale de Administrare Fiscală nr. 4.156/2017 pentru aprobarea informațiilor conținute în registrul național de evidență a aparatelor de marcat electronice fiscale instalate în județe și în sectoarele municipiului București, precum și metodologia și procedura de înregistrare a acestora, Publicat în  Monitorul Oficial nr. 273 din 10 aprilie 2019.
0

Persoanele vizate pentru depunerea declarației începând cu ianuarie 2025

RO E-SAF-T. Numărătoarea inversă 3, 2, 1… Raportarea SAF-T este aici. Temuta dată de 1 ianuarie 2025 care consemnează etapa ralierii în cadrul raportării SAF-T a companiilor mici a sosit. Pe lângă presiunea adoptării fenomenului, o serie de alte modificări legislative de ultimă oră au luat cu asalt mediul de afaceri din România. Pentru a aduce un fascicul de lumină pe cărarea antreprenorilor anului 2025, blogul nostru a punctat în ultimele luni o serie de aspecte arondate subiectului implementării RO e-SAF-T. Materiale au pus conul de lumină pe aspecte de esență corelate la implementarea fenomenului pentru a facilita adoptarea acestuia de către micile companii. Cele cărora le-a venit rândul transpunerii paradigmei în realitatea practică a afacerilor deținute. O multitudine de materiale însă de ar fi conturate pe tema digitalizării fiscale, subiectele tot nu ar fi epuizate. Mereu se găsesc note inovative sub care se pot plasa temele modernizării sistemelor digitale fiscale sub egida cărora se află la momentul actual toate companiile. Rămân multe aspecte nedeslușite, multe aspecte neelucidate, multe lucruri neexplorate. Însă în tumultul de informații, prin pași mici, contribuim la solidificarea zidului de apărare în fața tsunamiului informațional care are loc cu o regularitate semnificativă pe terenul practicii de afaceri românesc. Deoarece problematica RO e-SAF-T aduce o serie de provocări în rândul companiilor mici, cele care trebuie să depună declarația începând cu această lună, vom continua seria materialelor care aduc lumină acolo unde domnește incertitudinea. Subiectul este complex iar aplicabilitatea acestuia și mai complicată. Pe scurt! De la abstract la concret În cazul Caselor de Ajutor Reciproc (CAR) există obligativitatea depunerii D406 începând cu luna ianuarie a anului 2025? Companiile inactive (cele care nu au derulat activitate economică de la înființare) dar pentru care nu există mențiuni în registrul comerțului privind inactivitatea temporară, sunt obligate la depunerea declarației D406 începând cu luna ianuarie 2025? Companiile aflate în procedura de radiere voluntară dețin obligativitatea depunerii SAF-T începând cu luna ianuarie a anului 2025? Companiile aflate în procedura de dizolvare cu lichidare dețin obligativitatea depunerii SAF-T începând cu luna ianuarie a anului 2025? De la abstract la concret Adeseori, atributul definitoriu al actelor normative de natură economică este ambiguitatea. Pentru a diminua manifestarea acestuia, culegem spețe concrete de pe terenul practicii de afaceri și oferim soluții personalizate. Totul pentru ca informația să ajungă la tine într-o manieră practică, ușor de asimilat și de aplicat. În această notă, contribuabilii au întrebat iar noi am oferit răspunsuri. Astfel, mai jos vei regăsi tabloul celor mai frecvente semne de întrebare apărute în mintea antreprenorilor cu privire la persoanele vizate la depunerea declarației D406 începând cu data de 1 ianuarie 2025. Situații cu care deținătorii de afaceri se confruntă la momentul actual, spețe care nu găsesc în mod direct rezonanță în cadrul legislației specifice RO e-SAF-T. În cazul Caselor de Ajutor Reciproc (CAR) există obligativitatea depunerii D406 începând cu luna ianuarie a anului 2025? Precum menționam anterior, legislația în vigoare nu acoperă totalmente situațiile cu care antreprenorii se pot confrunta real pe terenul pragmaticii. De aceea, este indicat ca fiecare speță să treacă prin lupa analizei. Așadar, pentru a răspunde întrebării de mai sus, este necesar să încadrăm tipul de entitate menționat în cadrul speței în una dintre categoriile fixate de către OPANAF 1783/2021. Conform Uniunii Naționale a Caselor de Ajutor Reciproc ale Salariaților din România și în acord cu Legea nr. 122/1996 privind regimul juridic al caselor de ajutor reciproc ale salariaţilor şi al uniunilor acestora, Casele de Ajutor Reciproc fac parte din categoria asociațiilor fără scop patrimonial, organizate pe baza liberului consimțământ al salariaților. În această manieră, Casele de Ajutor Reciproc sunt obligate, începând cu data de 1 ianuarie 2025, la depunerea fișierului SAF-T. Baza legală:  Ordinul nr. 1.783 din 4 noiembrie 2021, Anexa nr. 5, alin. (3), lit. p): Următoarele categorii de contribuabili au obligația de depunere a fișierului standard de control fiscal (SAF-T), prin intermediul Declarației informative D406: [……] p) asociațiile/persoanele fără scop patrimonial. Companiile inactive (cele care nu au derulat activitate economică de la înființare) dar pentru care nu există mențiuni în registrul comerțului privind inactivitatea temporară, sunt obligate la depunerea declarației D406 începând cu luna ianuarie 2025? Speța de mai sus conturează un regim special al companiilor, situația de inactivitate din punct de vedere a activității derulate. Legiuitorul nu face precizări cu privire la depunerea/nedepunerea declarației SAF-T în situațiile speciale în care se pot afla companiile la un moment dat. Uneori nu este suficient să consultăm izolat un act normativ. Este necesar apelul la o serie de documente de natură legislativă pentru a oferi o soluție relevantă diverselor spețe cu care se confruntă contribuabilul. Art. 101, alin. (4) surprinde regula trasată de Codul de procedură fiscală cu privire la depunerea declarațiilor fiscale pe timpul inactivității temporare înscrise la registrul comerțului de către entități este legată de scutirea de la depunerea declarațiilor fiscale pe durata inactivității temporare începând cu data de 1 a lunii următoare înscrierii menţiunii privind inactivitatea temporară în registrul comerţului. De aici, reiese faptul că dacă societatea (contribuabil mic) se află în inactivitate temporară înregistrată la registrul comerțului cu data de 1 ianuarie 2025, aceasta nu trebuie să depună declarația începând cu luna ianuarie 2025 până la reluarea activității sau expirarea perioadei pentru inactivitate temporară (3 ani). Astfel, doar aceste companii sunt exceptate de la depunerea SAF-T pe toată durata inactivității temporare înscrise la registrul comerțului. În caz contrar, nu există condiții pentru nedepunerea fișierului SAF-T. Companiile aflate în inactivitate temporară pentru care nu există mențiuni în registrul comerțului sunt obligate la depunerea declarației SAF-T începând cu luna ianuarie a anului curent. Baza legală:  Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, art. 101, alin. (4): Entităţile înregistrate în registrul comerţului, pentru care există înscrise menţiuni privind inactivitatea temporară, nu au obligaţia depunerii declaraţiilor fiscale pentru perioada în care se află în inactivitate temporară, începând cu data de 1 a lunii următoare înscrierii menţiunii privind inactivitatea temporară în registrul comerţului. Companiile aflate în procedura de radiere voluntară dețin obligativitatea depunerii SAF-T începând cu luna ianuarie a anului 2025? Privitor la excepțiile legate de situații specifice în care se regăsesc anumite companii (lichidare, suspendare), obligația de transmitere a fișierului SAF-T este stabilită de către autoritățile fiscale, fiind publicată prin intermediul site-ului Agenției Naționale de Administrare Fiscală prin intermediul Ghidului contribuabilului privind depunerea declarației informative D406-Fișierul standard de control fiscal (SAF-T). Companiile aflate în procedura de dizolvare cu lichidare dețin obligativitatea depunerii SAF-T începând cu luna ianuarie a anului 2025? Ca urmare a analizei prevederilor art. 59 (1) din cadrul Codului de Procedură Fiscală și ale OPANAF 1783/2021 nu există indicii cu privire la nedepunerea declarației informative D406 referitoare la SAF-T de către companiile aflate/intrate în dizolvare cu lichidare. Prin urmare, și aceste entități intră sub incidența actului normativ privind depunerea fișierului începând cu 1 ianuarie 2025. Baza legală:  Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, art. 59, alin. 1-5: Contribuabilul/Plătitorul are obligaţia de a depune la organul fiscal central o declaraţie cuprinzând informaţii din evidenţa contabilă şi fiscală, denumită în continuare fişierul standard de control fiscal. Tabloul persoanelor vizate la depunerea fișierului standard de control fiscal prinde contur piesă cu piesă. Evident, acesta poate suferi o serie de modificări lansate de către autoritățile fiscale. De pildă, la momentul actual, un proiect de act normativ circulă în spațiul public cu privire la scutirea de la depunerea declarației D406 de către unitățile de cult, asociațiile de proprietari care desfășoară comtabilitate în partidă simplă, acestea fiind obligate la transmiterea declarației doar în situația ținerii contabilității în partidă dublă. Încheiem subiectul de astăzi cu propunerea privind tabloul persoanelor vizate la depunerea fișierului SAF-T din postura de entități mici, începând cu data de 1 ianuarie 2025. Tablou conturat piesă cu piesă, asemenea unui puzzle ce oglindește imaginea depunerii obligatorie a declarației SAF-T începând cu prima zi a acestei luni. Acesta cuprinde situații specifice cu care se confruntă diverși antreprenori și pentru care nu există trimiteri concrete în cadrul legislației în vigoare. Referințe principale de informare Legea nr. 122 din 16 octombrie 1996 (*republicată*) privind regimul juridic al caselor de ajutor reciproc ale salariaţilor şi al uniunilor acestora*), Publicat în Monitorul oficial nr. 261 din 22 aprilie 2009. Ordin nr. 1.783 din 4 noiembrie 2021 privind natura informațiilor pe care contribuabilul/plătitorul trebuie să le declare prin fișierul standard de control fiscal, modelul de raportare, procedura și condițiile de transmitere, precum și termenele de transmitere și data/datele de la care categoriile de contribuabili/plătitori sunt, Publicat în Monitorul oficial nr. 1073 din 9 noiembrie 2021. Rentrop & Straton, SAF-T pentru contribuabilii mici, Material în format electronic, ISBN 978-606-47-1401-5. Codul fiscal din 8 septembrie 2015 (Legea nr. 227/2015), Publicat în  Monitorul oficial nr. 688 din 10 septembrie 2015. Legea nr. 207 din 20 iulie 2015 privind Codul de procedură fiscală, republicat, cu modificările și completările ulterioare.
0
1
2
3
4
5
16