Primiți cu RO e-SAF-T? În așteptarea implementării. ,,Sacul cu daruri” informative

Suntem în acea perioadă a anului în care generozitatea cunoaște cele mai semnificative cote. Dorim și noi să ne raliem trendului. Cum? Prin furnizarea celor mai relevante informații din sfera modificărilor multiple care se întrezăresc la orizont. De aceea, una dintre dorințele de la finele anului, la momentul de bilanț, este să devenim partenerul tău de cursă lungă, care să contribuie real la optimizarea indicatorilor de performanță ai afacerii tale. Deja ne-am înscris cu brio în cadrul cursei. Prin acțiuni concrete. Prin obiective reale. Îndeplinite. Finele anului aduce cu sine momente de reflecție. Evident, ar fi multe de spus dacă privim la tumultul de provocări la care au fost expuși factorii decizionali ai afacerilor. Alegem însă să fim pragmatici. Să te ajutăm să finalizezi anul într-o notă optimistă. Să aducem echilibrul prin furnizarea informațiilor care vor umple ,,sacul cunoștințelor” cu tot ceea ce este de folos pentru orice antreprenor al momentului. Se spune că cea mai facilă metodă de soluționare a unei probleme este evitarea. Totuși, pe terenul practicii de afaceri, această strategie poate duce afacerea pe marginea prăpastiei. Deși, din observațiile de pe teren constatăm faptul că mulți antreprenori ai momentului o aplică. Nu încurajăm aplicarea ei. Tocmai de aceea, ultimele materiale au avut în centru problematica RO e-SAF-T. Nu putem să nu fim onești. Mediul de afaceri este înspăimântat de ceea ce va aduce cu sine implementarea fenomenului începând cu 1 ianuarie 2025. Nu am ales evitarea. Am adus în atenția ta o serie de aspecte de primă importanță pentru ceea ce va presupune adoptarea paradigmei. Și vom continua să o facem. Pentru ca tu să intri în anul nou cu speranța succesului conturării unei raportări conforme cu cerințele legiuitorului. Pe scurt! Ceea ce nu știi...(nu) te afectează Veste bună... Contribuabilii au întrebat iar noi am oferit răspunsuri... Speța 1 În calitate de profesie liberală independentă... Speța 2 În calitate de companii nerezidente... Speța 3 În calitate de întreprindere individuală, plătitoare de taxă pe valoare adăugată... Speța 4 În calitate de ONG care nu derulează activități economice... Speța 5 În calitate de fundații... Ceea ce nu știi...(nu) te afectează Ai auzit de multe ori zicala Ceea ce nu știi, nu te afectează. Ce putem însă să spunem este faptul că în contextul modificărilor permanente sub egida căruia se situează mediul de afaceri românesc, aceasta nu se aplică. Sau aplicarea ei te poate costa scump. Un preț pe care nu merită să îl plătești. Ceea ce nu știi te poate plasa ușor pe drumul spre eșec. Poate avea repercusiuni asupra bunului mers al activității afacerii și implicit poate pune în pericol existența acesteia. Așadar, pentru modificările care se anunță în zona RO e-SAF-T este bine să fii pus la curent. Să cunoști exact ce te așteaptă. Materialele conturate de noi în sfera RO e-SAF-T sfidează zicala menționată anterior. Astfel, pentru noi este important să fii pregătit pentru schimbare. Sosirea implementării RO e-SAF-T nu trebuie să te prindă neinformat. De aceea, toate materialele regăsite prin intermediul blog-ului nostru pun piatră de temelie la procesul de adoptare și adaptare a fenomenului în interiorul organizației tale. Veste bună... Valul de modificări corelate la impunerile cu caracter obligatoriu la care trebuie să te raliezi poate te-a făcut să te simți real copleșit. Pentru a păstra nota sub care este plasată perioada lunii decembrie, astăzi venim cu vești bune. Noi ne-am gândit să împărtășim una dintre veștile bune cu privire la RO e-SAF-T. Aceasta este legată de persoanele care nu sunt obligate la depunerea declarației D406. Pentru a oferi indicații punctuale cu privire la acest aspect vom ilustra o serie de spețe concrete de pe tărâmul practicii manageriale care fac trimitere atât la persoane obligate la depunerea fișierului cât și la cele exceptate de la transmiterea acestuia.     Contribuabilii au întrebat iar noi am oferit răspunsuri... Speța 1 În calitate de profesie liberală independentă... Profesiile liberale independente precum este cea de consultant fiscal, contabil autorizat avocat ori evaluator autorizat sunt obligate, începând cu 01.01.2025 la depunerea fișierului SAF-T, întrucât nu există precizări realizate în mod expres de către legiuitor în acest sens? Anexa nr. 5 din cadrul Ordinului 1783/2021 care face referire la aspecte arondate depunerii fișierului standard de control fiscal, aduce precizări cu privire la persoanele obligate la depunerea acestuia fișier precum și cele exceptate de la raportare. Pentru antreprenori însă, simpla enumerare a acestora poate părea insuficientă în situații specifice, precum este cea ilustrată prin speța de mai sus. Referitor la profesiile liberale precum este cea de consultant fiscal, contabil autorizat, avocat ori evaluator nu sunt menționate în mod expres prin intermediul ordinului ca fiind sau nu obligate la depunerea fișierului SAF-T. În primul rând, profesiile liberale independente se subscriu categoriei persoanelor fizice care desfășoară activități cu scop lucrativ care sunt menționate în cadrul anexei 5 la pct. 4, lit. d) persoanele fizice care desfășoară activități cu scop lucrativ (PFL). În conformitate cu mențiunile din cadrul acestui punct, profesiile liberale independente precum sunt cele menționate în cadrul speței, nu sunt obligate la depunerea fișierului SAF-T începând cu data de 01.01.2025. Speța 2 În calitate de companii nerezidente... O companie rezidentă în Franța, care deține cod de TVA din România, este obligată la depunerea fișierului SAF-T începând cu 1 ianuarie 2025? Menționăm faptul că pentru acesta se depun declarațiile D300, D394 și D390 dar nu sunt întocmite situații financiare anuale ori balanța lunară. Cu privire la speța propusă, clarificările se regăsesc tot în cadrul Ordinului 1783, anexa nr. 5, pct. 3 unde apar menționate categoriile de contribuabili care dețin obligativitatea depunerii fișierului SAF-T. Astfel, litera r) specifică faptul că societățile nerezidente care au în România un cod de înregistrare în scopuri de TVA (contribuabilii înregistrați prin înregistrare directă, contribuabilii înregistrați prin reprezentant fiscal, sediile fixe) trebuie să depună fișierul standard de control fiscal începând cu luna ianuarie a anului următor. Aspect conturat de dispozițiile legate în vigoare la acest moment din cadrul spațiului legislativ din România. Punctual, ghidul privind depunerea declarației D406, aduce clarificări suplimentare cu privire la informațiile care trebuie raportate de către persoanele juridice nerezidente care nu au obligația organizării evidenței contabile în România sunt: 1 Antetul (Header); Fișierele Master (MasterFiles) cu anumite subsecțiuni: 2.5 Tabela taxă (Tax table); 2.6 Tabela UOM/Unități de măsură (UOM table); 2.9 Produse (Products); Documentele sursă (Source Documents) cu următoarele subsecțiuni: 4.1 Facturi de vânzare (Sales Invoices); 4.2 Facturi de achiziții (Purchase Invoices). Dacă discutăm despre societăți care fac parte dintr-un grup fiscal ce aplică sistemul de consolidare fiscală din punct de vedere al impozitului pe profit, raportarea fișierului SAF-T se va realiza în manieră individuală și nu la nivel de grup. Speța 3 În calitate de întreprindere individuală, plătitoare de taxă pe valoare adăugată... Este exceptată de la depunerea D406 o întreprindere individuală, plătitoare de taxă pe valoare adăugată? Sau este obligată la depunerea acesteia începând cu luna ianuarie a anului 2025? În conformitate cu reglementările legislative, întreprinderile individuale nu sunt obligate la depunerea fișierului standard de control fiscal începând cu 01.01.2025, acestea fiind încadrate în lista excepțiilor privind depunerea acestei declarații. Obligațiile fiscale care rezultă din statutul de plătitoare de taxă pe valoare adăugată nu interferează cu exceptarea acestora de la depunerea formularului SAF-T. Temeiul legal este reprezentat de Ordinul 1783/2021, anexa nr. 5. Speța 4 În calitate de ONG care nu derulează activități economice... ONG-urile care nu derulează activități economice sunt obligate, începând cu data de 01.01.2025 la depunerea fișierului SAF-T? Acestea depun doar declarația D101 și au derulat activități economice. Cu privire la această categorie de contribuabili, și anume ONG-uri care nu derulează activități economice și care depun declarația D101, sunt regăsite mențiuni cu privire la depunerea D406 începând cu 1 ianuarie 2025. Astfel, acestea depun începând cu 1 ianuarie 2025 declarația D406. Aceste aspecte se regăsesc menționate în cadrul actului normativ principal de reglementare a raportării SAF-T la punctul 3 a anexei nr. 5 Speța 5 În calitate de fundații... Declarația SAF-T este obligatorie de transmis din anul 2025 și pentru fundații? Prevederile în vigoare în materie de obligativitate a depunerii SAF-T de către anumite categorii de contribuabili nu prevăd în mod expres fundațiile ca persoane obligate la depunerea fișierului SAF-T. Totuși, analizând detaliat, trebuie să identificăm dacă acestea nu fac parte din cadrul unei categorii expuse în cadru listei prevăzute la anexa nr. 5 a Ordinului nr. 1783. Clarificări cu privire la asociații și fundații regăsim în cadrul Ordonanței nr. 26/2000. Astfel, conform articolului I, alin. (2) din cadrul Ordonanței, asociațiile și fundațiile sunt definite drept persoane juridice de drept privat fără scop patrimonial. În această ordine de idei, fundațiile se încadrează la categoria persoanelor care sunt menționate de Ordinul 1783 ca fiind obligate la depunerea D406, conform punctului 3, lit. p): Următoarele categorii de contribuabili au obligația de depunere a fișierului standard de control fiscal (SAF-T), prin intermediul Declarației informative D406: p) asociațiile/persoanele fără scop patrimonial. Printre alte tipuri de entități care nu sunt obligate la depunerea SAF-T se remarcă și persoanele fizice autorizate, întreprinderile individuale, asociațiile familiale, cabinetele medicale individuale, autoritățile administrative, birourile notariale individuale etc. Lista completă a contribuabililor care nu vor depune SAF-T începând cu data de 1 ianuarie 2025 este stabilită la pct. 4 al anexei nr. 5 din cadrul Ordinului 1783/2021. Deși adesea, documentele legislative aduc multă ambiguitate în terenul practicii de afaceri, vestea bună este că, prin experiențele antreprenorilor misterele pot fi elucidate. Astfel, materialul de mai sus, a conturat, situațiile punctuale pe care le poți întâlni în calitate de contribuabili mic în perioada care urmează cu privire la obligativitatea depunerii fișierului SAF-T. Vestea bună este că nu toți contribuabilii sunt obligați la depunerea declarației D406. Există și anumite excepții. Aspecte pragmatice cu privire la acest aspect au fost astfel incluse în cadrul acestui material. Cel mai bun cadou pentru orice antreprenor la moment actual este fără îndoială oferirea cât mai multor informații cu privire la tot ceea ce presupune implementarea paradigmei RO e-SAF-T începând cu prima lună a anului viitor. Generozitatea noastră este dovedită în acest sens pe tot parcursul anului, nu doar în anumite perioade specifice din cadrul acestuia. Referințe principale de informare Rentrop & Straton, SAF-T pentru contribuabilii mici, Material în format electronic, ISBN 978-606-47-1401-5. Ghidul contribuabilului pentru pregătirea și depunerea declarației informative D406 fișierul standard de control fiscal (SAF-T). Ordonanța nr. 26 din 30 ianuarie 2000 cu privire la asociații și fundații, Publicat în Monitorul Oficial nr. 39 din 31 ianuarie 2000. Ordin nr. 1.783 din 4 noiembrie 2021 privind natura informațiilor pe care contribuabilul/plătitorul trebuie să le declare prin fișierul standard de control fiscal, modelul de raportare, procedura și condițiile de transmitere, precum și termenele de transmitere și data/datele de la care categoriile de contribuabili/plătitori sunt obligate să transmită fișierul standard de control fiscal, publicat în  Monitorul Oficial nr. 1073 din 9 noiembrie 2021.
0

Spețe rezolvate din sfera RO e-SAF-T privind Declarația de Stocuri

Lumina de la capătul tunelului Răspunsuri la întrebările contribuabililor. Spețe rezolvate din sfera RO e-SAF-T privind Declarația de Stocuri La limita dintre real și imaginar... Între mit...Digitalizarea fiscală la care afacerea ta a fost expusă în acest an a fost un proces care a mers ca pe roate. Nu ai simțit presiune. Nu ai identificat obstacole. Nu te-ai poticnit în nereguli ale sistemului. Nu ai remarcat sincope. Abia ai așteptat modificările repetate. Nu te identifici cu cele descrise mai sus. Ai ghicit...situația are o reală tentă ironică...cu care totuși, orice antreprenor și-ar fi dorit să se identifice. Însă, totuși realitatea spune altă poveste... Și realitate...Există în sfera practicii de afaceri întrebări cu privire la utilitatea fișierului SAF-T. Pe bună dreptate. Efortul depus de către contribuabil pentru conturarea acestei declarații este unul substanțial. Pentru a te asigura asupra validării muncii depuse pentru conturarea acestui fișier, trebuie să știi faptul că acesta sporește conformitatea fiscală a companiei tale. Aceasta, pentru a beneficia de rapiditatea transferului de date fiscale și financiar-contabile între tine și autoritățile fiscale. În această manieră, se ajunge la minimizarea consumului de resurse. Te poți gândi doar la procedurile de conformare a documentelor generate de softul de gestiune financiar-contabilă a afacerii tale cu formatul solicitat de către autorități. În atenția masivă a întreprinzătorilor se află la momentul actual adoptarea RO e-SAF-T în sfera micilor afaceri deținute de aceștia. Sau, mai cu seamă, implementarea fenomenului la nivelul contribuabililor mici. O provocare ,,de zile mari”, care stârnește controverse în mediul de afaceri din România. Articolele regăsite pe blogul Facturis Online  aduc o serie de clarificări cu privire la ceea ce presupune acest eveniment care se anunță la orizont pentru micii contribuabili. Dacă ești unul dintre acei contribuabili care se pregătește intens de intrarea în sfera raportării SAF-T, cel mai probabil preocupările tale actuale sunt centrate spre înțelegerea mecanismelor acestuia și a cerințelor privind raportarea. În asentiment cu aceste preocupări, dorim să aducem în atenția ta o serie 3 spețe rezolvate care să constituie bază fundamentală de acțiune oportună. Spețele rezolvate pe care le vei regăsi în cadrul acestui material vizează aspecte legate de raportarea privind stocurile din cadrul entității. Raportare care se supune caracterului special fiind transmisă doar la cererea organelor fiscale. Nefiind astfel foarte comună pe terenul practicii RO e-SAF-T necesită atenție deosebită. De aceea, am sintetizat pentru tine, principalele sincope ale antreprenorilor întâlnite în procesul declarativ. Totul, pentru a facilita procesul raportării. Pe scurt! Speța 1 Evidența stocurilor de mare diversitate. Cum ne raportăm la ,,raportare”? Speța 2 Program de gestiune stocuri VS program de contabilitate...sau dubla evidență. Interconexiune sau deconectare Speța 3 Metoda global-valorică și metoda cantitativ-valorică. Impactul asupra raportării stocurilor Speța 1 Evidența stocurilor de mare diversitate. Cum ne raportăm la ,,raportare”? Un magazin care comercializează direct către populație (preponderent persoane fizice) o gamă largă de articole, de o diversitate mare (peste 1500 de produse), ține evidența stocurilor prin metoda global-valorică. Întrebarea este dacă, pentru eventualitatea solicitării transmiterii fișierului standard unic de control fiscal cuprinzând informații legate de stocuri este necesară trecerea la evidența cantitativ-valorică? Articolele vor trebui codificate funcție de codurile NC specifice din cadrul Nomenclatorului combinat? Răspuns: Nu există obligativitatea trecerii la evidența cantitativ-valorică a stocurilor în situația expusă. În continuare, contribuabilul poate să recurgă la o evidență global-valorică la preț de vânzare. De pildă, în cadrul subsecțiunii Products, se vor include doar stocurile evidențiate prin metoda cantitativ-valorică: materii prime, materiale consumabile, produse finite, semifabricate, produse reziduale etc. De asemenea, nu se declară obiectele de inventar, indiferent dacă sunt date sau nu în folosință. În cadrul subsecțiunii Products nu se declară stocurile evidențiate în gestiune prin metoda global-valorică. Informațiile cu privire la serviciile aferente subsecțiunii Products din secțiunea MasterFiles nu sunt obligatorii a fi raportate, decât în măsura în care contribuabilul dorește acest aspect. Așadar, normele legale nu prevăd măsuri de modificare a manierei de evidențiere a stocurilor în ideea trecerii de la metoda global-valorică la metoda cantitativ-valorică în context RO e-SAF-T. Stocurile se declară valoric în cadrul fișierului standard. Speța 2 Program de gestiune stocuri VS program de contabilitate...sau dubla evidență. Interconexiune sau deconectare O entitate care desfășoară activitate de comerț cu produse de îmbrăcăminte ține în regim propriu evidența primară prin intermediul unei aplicații online de gestiune stocuri. Serviciul de contabilitate preia datele doar valoric și recurge la descărcarea în contabilitate în baza rapoartelor primite din cadrul aplicației respective. Întrebarea care se pune în contextul obligativității RO e-SAF-T începând cu 1 ianuarie 2025 este dacă survine obligativitatea menționării codurilor statistice? Serviciul contabilitate va fi obligat la preluarea stocurilor din cadrul programului de gestiune în programul de contabilitate pentru a figura toate operațiunile legate de acestea? Răspuns: Conform prevederilor normative, expuse pe larg în cadrul materialului anterior postat prin intermediul blogului nostru cu privire la declarația de stocuri, aceasta se depune la cererea organelor fiscale. Se încadrează așadar în categoria raportărilor efectuate la cerere. Ce trebuie să cunoaștem este faptul că există anumite aspecte specifice referitoare la subsecțiunile declarației de stocuri: - De pildă, în cadrul subsecțiunii 2.10 PhysicalStock este solicitat codul intern al produsului preluat din fișa de magazie. Subsecțiunea 2.9 Products presupune raportarea codurilor NC pentru bunurile care fac obiectul: tranzacțiilor de import/export, achiziții/livrări de produse alimentare asupra cărora se aplică cota redusă de TVA, mișcări intracomunitare a bunurilor care fac obiectul raportării intrastat, tranzacții cu produse accizabile etc. Oricum, în cadrul subsecțiunii Products se declară doar stocurile evidențiate prin intermediul metodei cantitativ-valorice sau operativ-contabile. Nu cuprindem aici aspecte legate de obiectele de inventar, indiferent că acestea sunt sau nu date în folosință. Nu există nici obligativitatea raportării serviciilor în cadrul subsecțiunii Masterfiles. Ce trebuie să cunoaștem este faptul că raportarea SAF-T nu impune obligativitatea utilizării unei anumite metode de evidență a stocurilor. Este important însă să obținem asigurări cu privire la aspectul evidenței detaliate a stocurilor în vederea raportării. Astfel, recomandarea în acest sens este ca evidența primară a societății să vizeze generarea unor coduri interne pentru produsele comercializate și raportarea soldurilor la finele perioadei sau preluarea stocurilor din programul de gestiune în cadrul programului de evidență contabilă. Cheia ar fi interconexiunea dintre sistemele de evidență a companiei. Nu putem să omitem în acest sens posibilitatea existenței unei aplicații de gestiune cu funcții integrate. Nu vorbim așadar în niciun caz despre deconectarea în vreun sens de la soluții digitale. Companiile viitorului nu vor mai putea exista în afara informatizării și a soluțiilor furnizate de aceasta. Pe fondul raportării SAF-T acest aspect se acutizează. Speța 3 Metoda global-valorică și metoda cantitativ-valorică. Impactul asupra raportării stocurilor O companie are ca obiect de activitate comercializarea produselor de îmbrăcăminte. Comercializarea acestora are loc prin intermediul magazinului propriu de desfacere dar și online, prin intermediul site-ului propriu. Maniera de evidență a stocurilor este global-valorică, descărcarea de gestiune realizându-se pe baza cotei medii de adaos. Furnizorii mărfurilor sunt preponderent din România, însă compania achiziționează îmbrăcăminte și din Germania. Întrebarea este dacă entitatea trebuie să treacă la metoda de evidență cantitativ-valorică și să atribuie coduri NC pentru produsele din stoc pentru a asigura o raportare corectă SAF-T? Răspuns: Cu privire la speța analizată, trebuie să menționăm faptul că legislația în vigoare nu aduce mențiuni asupra necesității modificării metodei de evidență a stocurilor. ANAF aduce clarificări cu privire la faptul că în subsecțiunea Products nu se raportează stocurile evidențiate prin metoda global-valorică. Ordinul 1783/2021 aduce lămuriri cu privire la statusul special de care beneficiază Declarația de Stocuri, prin transmiterea la cerere a acestuia de către contribuabili. Pentru gestiunea global-valorică nu este necesară codificarea produselor funcție de codurile NC. Ar intra în discuție acest aspect doar pe fondul evidențierii stocurilor prin metoda cantitativ-valorică. Dacă entitatea trece la această metodă, este obligatorie notarea codurilor NC mai ales având în vedere operațiunile de achiziție a mărfurilor de la un partener din afara României (UE). Iată așadar 3 spețe de actualitate din sfera RO e-SAF-T declarația de stocuri cu care te poți confrunta la un moment dat în parcursul raportării. Un lucru este clar. Până la descifrarea sistemului RO e-SAF-T mai este cale lungă. Ce știm cu certitudine este faptul că fiecare ,,elucidare” a unor aspecte conduce spre înțelegerea mecanismelor care stau la baza funcționalității sistemului, cu pași mici, dar siguri. Referințe principale de informare Rentrop & Straton, SAF-T pentru contribuabilii mici, Material în format electronic, ISBN 978-606-47-1401-5. Întrebări frecvente și răspunsuri specifice schemei SAF-T, Document de asistență pentru pregătirea și depunerea Declarației informative D406 fișierul standard de control fiscal (SAF-T) Versiunea 1.2, București, aprilie 2022, material în format electronic, disponibil la adresa: https://static.anaf.ro/static/10/Anaf/Informatii_R/Intrebari_rasp_specifice_SAF-T_v_1_2_200422.pdf
0

RO e-SAF-T. Clarificări necesare cu privire la Declarația de Stocuri

Timpul nu mai are răbdare. Mai puțin de o lună ne desparte de ceea ce propune digitalizarea fiscală RO e-SAF-T pe terenul micilor contribuabili. Poate te gândești la faptul că egida sub care se așează de ceva vreme mediul de business e mai degrabă E-haos. Context manifestat prin implementarea graduală a paradigmelor digitalizării fiscale în România. Prin toate materialele postate de noi pe tematica maratonului digitalizării fiscale la care au fost intens supuse companiile anului 2024, noi am readus E-chilibrul în viața companiilor. Echilibru redat prin informare și acțiuni concrete de susținere a antreprenorilor în provocările real întâmpinate pe tărâmul activității fiscale informatizate. În asentiment cu ,,febra modificărilor” anunțate pentru anul care vine și care reprezintă punct central de interes pentru antreprenori de azi, vom puncta, aspectele principale pe care trebuie să le cunoști cu privire la Declarația de stocuri (D406). La ce se referă această declarație, cine deține responsabilitatea întocmirii acesteia, care este termenul la care se depune aceasta, cui revine obligația depunerii și care sunt elementele care sunt vizate prin intermediul acesteia? Aceste aspecte fac subiectul materialului de mai jos. Pentru ca tu să fii pregătit pentru tot ceea ce presupune raportarea la cerere. Pe scurt! La ce te poate ajuta concret, pe tine, ca antreprenor, fișierul SAF-T? Când trebuie să depui declarația D406 cu privire la Stocuri? La cererea Fiscului... Exemplu de bună practică De pe meleagurile pragmaticii... Care este maniera de conturare a Declarației privind secțiunea de Stocuri? La ce te poate ajuta concret, pe tine, ca antreprenor, fișierul SAF-T? Acest fișier cuprinde o serie de date complexe din cadrul activității financiar-contabile și fiscale a companiei tale. La un moment dat, poți să recurgi la extragerea datelor relevante cu privire la facturi, registre contabile ori plăți. Fără îndoială, implementarea fișierului SAF-T duce transparentizarea și eficientizarea sistemului fiscal la un nivel superior celui existent. Beneficiile sunt de necontestat pentru contabili, instituții fiscale ori auditori. Aceștia pot deține accesul la date nestandardizate, ușor accesibile și complexe. Astfel, se identifică facil diferite neconcordanțe. Se soluționează nereguli. Se sporește conformarea fiscală. Când trebuie să depui declarația D406 cu privire la Stocuri? Cu privire la termenele limită privind depunerea declarației D406, secțiunea de Stocuri și de Active beneficiază de caracter special. Dacă ne raportăm strict la secțiunea Stocurilor, declarația informativă se depune la cererea organului fiscal. Termenul nu poate să fie mai mic de 30 de zile calendaristice de la data solicitării. La cererea Fiscului... Precum menționam în rândurile anterioare, datele cu privire la stocuri se supun regimului special de transmitere din punct de vedere al termenului. Astfel, organele fiscale centrale vor solicita în mod specific datele cu privire la ,,stocurile de produse” și ,,producția în curs de execuție”. Aceste informații pot fi solicitate pentru o perioadă definită de timp, motiv pentru care contribuabilul are obligația furnizării uneia sau mai multor declarații informative. Acestea se transmit separat, pentru fiecare dintre lunile/trimestrele calendaristice care fac obiectul solicitării. Exemplu de bună practică Contribuabilul XYZ SRL, persoană impozabilă neînregistrată în scopuri de TVA, primește, în data de 01.06.2025, pentru a doua oară, solicitare de transmitere a declarației informative D406 cu privire la secțiunea ,,Stocuri” din partea organului fiscal. În cadrul acestei solicitări, este menționat ca termen de transmitere data de 02.07.2025. Astfel, contribuabilul trebuie să transmită până la data de 02.07.2025 fișierul standard de control cu privire la datele legate de stocuri. Termenul precizat respectă prevederile legate relaționat la D406 cu privire la informațiile legate de Stocuri, și anume: minim 30 de zile calendaristice de la momentul solicitării efectuate de către organul fiscal. Astfel, declarația cu privire la Stocuri se supune unui regim special de raportare spre deosebire de celelalte secțiuni și subsecțiuni ale raportării SAF-T. De pe meleagurile pragmaticii... În continuare, te invităm să urmărești punctual, aspecte de substanță privitor la D406 Declarația de Stocuri. Aspecte redate de cele mai importante 5 întrebări din mintea antreprenorilor din timpurile actuale. #1 Care este maniera de declarare a obiectelor de inventar în secțiunea de Stocuri? Cu privire la această problematică trebuie să știi faptul că nu se vor declara informații cu privire la obiectele de inventar în subsecțiunile Products, Physical Stocks și Movement of Goods. Acest aspect este valabil indiferent de statutul obiectelor de inventar, raportat la darea în folosință a acestora. #2 Există obligativitatea declarării ambalajelor în cadrul modulului de Stocuri? Da. Entitatea raportoare deține obligativitatea declarării diferitelor tipuri de ambalaje aflate în stoc. Unde se declară mai exact acestea? În cadrul subsecțiunii Products, PhysicalStock din secțiunea Masterfiles precum și în subsecțiunea MovementsofGoods din secțiunea SourceDocuments. Declararea acestora se realizează ținând cont de categoriile și codurile NC aferente. #3 Este obligatorie raportarea articolelor nestocate în cadrul modulului de Stocuri? Nu. Articolele nestocate evidențiate distinct în conturi de cheltuieli din clasa 6 nu sunt supuse caracterului obligatoriu privind raportarea în această secțiune. Este valabil și pentru produsele în curs de execuție. #4 Care este procedura de raportare a stocurilor în curs de aprovizionare? Cu privire la stocurile în curs de aprovizionare nu remarcăm obligativitatea declarării în cadrul subsecțiunilor 2.9 Products, 2.10 PhysicalStock sau 4.4 MovementsOfGoods. #5 La ce se referă secțiunea 2.11 Owners? Are legătură cu declarația de stocuri? Da. Aceasta face parte integrantă din cadrul declarației de stocuri și se raportează la cererea organului fiscal, asemenea declarației cu privire la stocuri. Această subsecțiune vine cu clarificări asupra aspectului privind proprietatea stocurilor. De reținut este faptul că dacă proprietarul stocurilor este contribuabilul, nu se vor raporta informații în cadrul acestei subsecțiuni. Care este maniera de conturare a Declarației privind secțiunea de Stocuri? D406 Stocuri nu se bucură de o popularitate însemnată la momentul actual. Motivul? Depunerea acesteia doar la cererea organelor fiscale. Astfel, transmiterea cu o regularitate bine stabilită nefiind obligatorie pentru contribuabili. Care poate fi incidența acestui aspect asupra întocmirii declarației? În acest cadru, de multe ori, tendința contribuabilului este de minimizare a importanței raportărilor la cerere. Ce este drept, contribuabilii care au implementat fenomenul SAF-T la nivelul proceselor organizaționale nu au avut mari tangențe cu tipul acesta de raportare. De altfel, focusul a fost direcționat spre raportarea obligatorie cu privire la fișierul SAF-T care a presupune destule provocări. ANAF a dat startul solicitărilor cu privire la depunerea declarației privind stocurile. Fiind o declarație cu caracter special, odată cu solicitarea acesteia, antreprenorii simt că pătrund pe un teren minat. Motiv pentru care este necesară elaborarea unui plan de acțiune concret, care să conducă la depunerea unei declarații corecte. Complexitatea fișierului SAF-T aduce încă o dată în lumină, nevoia acută de consolidare a parteneriatelor cu furnizori de soluții informatice. Cerințele complexe de raportare impun necesitatea identificării celor mai buni specialiști care să te ajute să te conformezi reglementărilor. Se pune problema asupra manierei de generare a acestei declarații. Cum lucrurile nu sunt foarte clare, putem doar să propunem posibile soluții raportate la transmiterea acesteia. Generarea fișierului privind stocurile poate să fie realizată fie prin intermediul softului de contabilitate utilizat pentru gestiunea financiar-contabilă a afacerii, fie prin intermediul unui soft separat de gestiune a stocurilor. Astfel, responsabilitatea întocmirii poate să revină contabilului ori antreprenorului, dacă acesta ține separat evidența stocurilor în cadrul unui program de gestiune a stocurilor. În ambele situații, trebuie să te asiguri de performanța sporită a aplicațiilor de gestiune a datelor entității. Cu privire la responsabilitatea arondată în acest caz, lucrurile nu sunt foarte clare din punct de vedere legislativ. Este foarte important însă să te asiguri asupra corectitudinii datelor transmise și a respectării principiului concordanței realității economice a entității. Pentru mai multe clarificări pragmatice privind subiectul declarării stocurilor te invităm să fii cu ochii pe blogul nostru de facturare pentru a te pune la curent cu o serie de clarificări în acest sens. Totul, în episodul următor. În final, reamintim faptul că raportarea SAF-T este una dintre cele mai complexe raportări, motiv pentru care este necesară alocarea diverselor resurse pentru o raportare reușită. Unul dintre factorii care dictează succesul în acest sens este deplasarea interesului spre consolidarea  parteneriatelor cu furnizori specializați. Referințe principale de informare Ordin nr. 1783 din 4 noiembrie 2021privind natura informațiilor pe care contribuabilul/plătitorul trebuie să le declare prin fișierul standard de control fiscal, modelul de raportare, procedura și condițiile de transmitere, precum și termenele de transmitere și data/datele de la care categoriile de contribuabili/plătitori sunt obligate să transmită fișierul standard de control fiscal, Publicat în Monitorul oficial nr. 1073 din 9 noiembrie 2021. Rentrop & Straton, SAF-T pentru contribuabilii mici, Material în format electronic, ISBN 978-606-47-1401-5. Întrebări frecvente și răspunsuri specifice schemei SAF-T, Document de asistență pentru pregătirea și depunerea Declarației informative D406 fișierul standard de control fiscal (SAF-T) Versiunea 1.2, București, aprilie 2022, material în format electronic, disponibil la adresa: https://static.anaf.ro/static/10/Anaf/Informatii_R/Intrebari_rasp_specifice_SAF-T_v_1_2_200422.pdf
0

Calendarul implementării fenomenului SAF-T la nivelul contribuabililor mici

,,Perioada de așteptare a luat sfârșit”. Calendarul implementării fenomenului SAF-T la nivelul contribuabililor mici. Clarificări necesare. Perioada de grație nu a luat sfârșit. Termene de depunere 2025 Temere, nesiguranță, presiune. Lipsa informațiilor concrete care să te ghideze pe drumul cel bun te determină să amâni adoptarea deciziilor. Poate încă nu ești conștient de faptul că amânarea te poate costa scump. A te baza pe intuiție antreprenorială nu este cea mai bună soluție. Cel puțin nu acum, când cea mai de folos armă este informarea și identificarea celor mai adecvate instrumente care să te ajute să implementezi cele mai eficiente decizii. Pentru că îți cunoaștem pe deplin frământările, preocuparea noastră principală gravitează în jurul bunăstării tale antreprenoriale. Acționăm permanent în sensul acesta. Cum? Prin materiale care să răspundă nenumăratelor întrebări care se ivesc în mintea ta de întreprinzător și prin acțiuni concrete care reies din implementarea de soluții informatizate care să te ajute să gestionezi schimbarea. Putem să spunem faptul că implementarea RO e-SAF-T a reprezentat real un ,,butoi de pulbere” de la momentul primului contact a reprezentanților afacerilor cu fenomenul. Multă incertitudine a planat în spațiul mediului de afaceri. Cerințe complexe de raportare. Costuri ridicate de implementare. Pe măsura familiarizării însă cu impunerile paradigmei, apele s-au liniștit iar antreprenorii s-au adaptat la cerințele raportării. Acest fapt nu s-a întâmplat însă peste noapte. Factorul care a influențat pozitiv procesul integrării D406 la dosarul raportărilor financiar-contabile al companiei a fost reprezentat de parteneriate cu furnizori specializați în gestionarea schimbării impusă prin digitalizarea fiscală. Până la finele anului 2024, cumva paleta declaranților a fost relativ restrânsă. Aceasta a cuprins doar categoria contribuabililor mari și mijlocii. De la 1 ianuarie 2025, paleta se lărgește cu entitățile mici sau micii contribuabili. De fapt imaginea se întregește. Această categorie de contribuabili, privește cu circumspecție viitorul care se anunță în materie de întocmire a declarației D406. Deși, cumva aceștia sunt norocoși. Au în spate experiența în declarare a companiilor mari și mijlocii. Astfel, pot să identifice mai ușor metode de contracarare a impedimentelor și să fructifice eficient învățămintele pozitive ale celor care deja au trecut prin procesul implementării. Pe scurt! Care sunt termenele depunerii SAF-T în România? Perioada de grație. Timpul mai are răbdare... Exemplu concret! Există situații când nu se ține cont de această perioadă de grație? Din învățămintele celor experimentați... Dacă ești debusolat cu privire la termenele de care trebuie să ții cont pentru depunerea D406, informațiile de mai jos vor aduce lumină cu privire la tot ceea ce trebuie să cunoști ca bază de pornire pentru depunerea SAF-T: data la care trebuie transmis fișierul. Care sunt termenele depunerii SAF-T în România? Vom aduce în discuție termenele privind depunerea declarației D406 funcție de vectorul fiscal al companiei raportat la aspectul TVA-ului. Astfel, contribuabilii care depun decontul de TVA cu o regularitate lunară, vor depune D406 lunar. Perioada de raportare în acest caz este ultima zi calendaristică a lunii următoare. Contribuabilii înregistrați în scopuri de TVA, care depun D300 cu o regularitate trimestrială, vor transmite D406 la trimestru, data exactă a depunerii fiind ultima zi calendaristică a lunii următoare încheierii trimestrului. Pentru contribuabilii neînregistrați în scopuri de TVA, declarația informativă cu privire la secțiunea ,,Activelor” se depune la solicitarea organului fiscal, termenul depunerii fiind corelat la data depunerii situațiilor financiare. De asemenea, contribuabilii neînregistrați în scopuri de TVA, depun declarația D406 cu privire la datele legate de ,,Stocuri” în termen de minim 30 de zile de la data solicitării primite din partea organelor fiscale. Atenție! Dacă ești contribuabil nou înregistrat depui D406 lunar/trimestrial/anual, termenul de depunere fiind corelat la perioada fiscală selectată. Perioada de grație. Timpul mai are răbdare... Pentru a se familiariza la tumultul de cerințe de raportare impuse prin intermediul acestui sistem, celelalte categorii de companii au beneficiat de o perioadă de grație. Este aceasta valabilă și pentru cei care sunt obligați începând cu 1 ianuarie să întocmească raportarea? Dacă faci parte din categoria care începând cu 1 ianuarie 2025 este obligată la depunerea fișierului SAF-T, sigur ești preocupat de răspunsul la această întrebare. Pentru a nu menține tensiunea, răspunsul la întrebarea de mai sus este DA. Și contribuabilii mici, sunt grațiați de la aplicarea sancțiunilor dacă respectă termenele de raportare în care se calculează și perioada de grație. Te invităm mai jos să vizualizezi câteva delimitări cu privire la perioada de grație. În ce constă această perioadă? Perioada de grație, dacă intri în categoria contribuabililor cu obligativitate lunară ori trimestrială în privința depunerii SAF-T este: Tip Contribuabil Raportare Durată Contribuabilii care dețin obligația de transmitere lunară Pentru prima raportare 6 luni   Pentru a doua raportare 5 luni   Pentru a treia raportare 4 luni   Pentru a patra raportare 3 luni   Pentru a cincea raportare 2 luni Contribuabilii care dețin obligația de transmitere trimestrială Pentru prima raportare 3 luni Perioada de grație curge din momentul termenului limită a perioadei de raportare pentru care se acordă aceasta, ,,când obligația de transmitere devine efectivă pentru respectivul contribuabil.” Exemplu concret! Deoarece știm că adesea generalitățile sunt ambigue, te invităm să urmărești termenele concrete de grațiere începând cu data de 1 ianuarie 2025. Astfel, termenele, se împart pe cele două tipuri de categorii de contribuabilii. Cei care dețin obligația lunară de transmitere a D406, precum și cei care dețin obligația trimestrială de transmitere a acesteia. Contribuabilii care dețin obligația de transmitere lunară Perioada de grație Când trebuie să se depună D406 Când se depune, dacă se ține cont de perioada de grație 2 luni Pentru luna raportată mai 2025 se depune în iunie 2025 31 august 2025 3 luni Pentru luna raportată aprilie 2025 se depune în mai 2025 31 august 2025 4 luni Pentru luna raportată martie 2025 se depune în aprilie 2025 31 august 2025 5 luni Pentru luna raportată februarie 2025 se depune în martie 2025 31 august 2025 6 luni Pentru luna raportată ianuarie 2025 se depune în februarie 2025 31 august 2025 Pentru contribuabilii care dețin obligația depunerii declarației privind fișierul standard de control la trimestru, se identifică 4 termene de depunere, și anume: luna aprilie anul 2025, luna iulie a anului 2025, luna octombrie a anului 2025 precum și luna ianuarie a anului 2026. Iată graficul raportării ținând cont de perioadele de grație. Contribuabilii care dețin obligația de transmitere trimestrială Perioada de grație Când trebuie să se depună D406 Când se depune, dacă se ține cont de perioada de grație 3 luni Pentru trimestrul I a anului 2025, termenul standard este 30 aprilie 2025 31 iulie 2025 3 luni Pentru trimestrul II a anului 2025, termenul standard este 31 iulie 2025 31 octombrie 2025 3 luni Pentru trimestrul III a anului 2025, termenul standard este 31 octombrie 2025 31 ianuarie 2026 3 luni Pentru trimestrul IV a anului 2025, termenul standard este 31 ianuarie 2026 30 aprilie 2026 Atenție! Perioada de grație în cazul acestor contribuabili se aplică doar pentru prima raportare, adică pentru primul trimestru al anului 2025. Începând cu cel de-al doilea trimestru, nu se mai ține cont de perioada de grație. Există situații când nu se ține cont de această perioadă de grație? Da. Există anumite situații în care nu se ține cont de această grațiere cu privire la implementare. Una dintre acestea este legată de raportarea SAF-T pentru secțiunea Activelor. Aceasta se depune la termenul de transmitere a situațiilor financiare anuale. Din învățămintele celor experimentați... Cei mai experimentați actori principali de pe scena raportării SAF-T sunt marii contribuabili, cei care au depus deja de un timp semnificativ declarația informativă, urmați de contribuabilii mijlocii. Este bine să luăm aminte la experiența acestora. De fapt, acest aspect poate trasa drumul spre depunerea cu succes a declarației. Unul dintre factorii esențiali în trasarea drumului spre o ,,declarare fără bătăi de cap” este reprezentat de încheierea de parteneriate cu furnizori de soluții digitale. Am putea spune că acest factor este decisiv pentru buna derulare a procesului de integrare a raportării în cadrul companiilor. Sunt o serie de aspecte cuprinse de această declarație cunoscute doar de cei care vorbesc limbajul informaticii. Astfel, alegerea unui partener de încredere pentru a susține procesul declarativ este vitală. Nu trebuie totuși să uităm faptul că aceasta este una dintre cele mai importante modificări ale digitalizării fiscale din România. Așadar, este important să tratăm cu maximă seriozitate adoptarea procesului în cadrul companiei. Ce poate să însemne aceasta? Conlucrarea permanentă cu persoane deținătoare de competențe avansate de digitalizare. Pentru ca drumul spre ralierea la conformitate și legalitate fiscală să fie pavat cu certitudinea realizării unui fișier corect și totodată complet. Referințe principale de informare Ordin nr. 1783 din 4 noiembrie 2021privind natura informațiilor pe care contribuabilul/plătitorul trebuie să le declare prin fișierul standard de control fiscal, modelul de raportare, procedura și condițiile de transmitere, precum și termenele de transmitere și data/datele de la care categoriile de contribuabili/plătitori sunt obligate să transmită fișierul standard de control fiscal, Publicat în Monitorul oficial nr. 1073 din 9 noiembrie 2021. Rentrop & Straton, SAF-T pentru contribuabilii mici, Material în format electronic, ISBN 978-606-47-1401-5.
0

Nota de recepție în contextul e-Facturii. Regim obligatoriu sau derogatoriu?

Adjudecat. Practica afacerilor acordă credibilitate și validare digitalizării fiscale. Aceasta ,,acaparează” procesele organizațiilor din România. De buna voie sau constrânși, factorii decizionali ai firmelor cedează teren pentru a face loc tuturor schimbărilor care se ivesc încă din zorii anului ce stă să vină. Anul care se situează la linia apusului, s-a aflat permanent sub valențele modernizării. O transformare cu răsunet proiectat pentru viitor. Un viitor care stă sub egida transformării constante. Este cert. Pe fundalul zugrăvit cu paleta digitalului, sunt puse sub semnul întrebării lucruri, procese și aspecte care până acum se aflau pe teren stabil. Parcă nimic nu mai este sigur. Îți pui întrebări cu privire la validitatea și coexistența unor documente care au avut dintotdeauna un loc clar în procesul de evidență contabilă a companiilor. Noi, echipa Facturis Online suntem alături de antreprenori pentru a repune pe noul traseu pe care navighează aceștia elementele legate de documentele primare. Rolurilor lor reinventându-se. Blogul nostru cuprinde deja o serie de materiale care clarifică scopul și țelul ,,remapat” al documentelor precum factura proformă, avizul de însoțire a mărfii, registrul de casă etc. pe o nouă cale a modernismului digital. Suntem siguri că deja ai obținut certitudini cu privire la implicarea noastră pentru a te susține în tot ce te copleșește în perioade ca acestea. Continuăm cu seria reperării documentelor de evidență primară pe traseul eFacturii, cu nota de recepție și constatare de diferențe. Unul dintre documentele cele mai des utilizate în evidența economică a proceselor organizației, alături de factură. Lumea internetului abundă de informații pe tema întocmirii notei de intrare recepție (NIR). Ba chiar blogul nostru îți conferă o bază documentară teoretică solidă pe marginea subiectului. Se remarcă însă o penurie cu privire la delimitarea clară a poziției documentului pe fondul conturat de apariția e-Facturii. Am văzut cumva, prin materialele anterioare, faptul că această paradigmă conferă noi roluri documentelor justificative. Și nu doar pe fondul E-facturii se întâmplă acest lucru. Putem vorbi și despre sistemul RO E-TVA ori RO E-case de marcat electronice fiscale. Alături de efactura, ecoul manifestat de aceste sisteme este remarcabil. Pe scurt! Ce reprezintă nota de recepție și constatare de diferențe definită de noul cadrul impus prin apariția E-facturii? Care sunt facturile pe marginea cărora se întocmește nota de recepție și constatare de diferențe? Exemplu de bună practică! Atenție la neatenție! Care este data consemnării tranzacției aferente facturii de achiziție în cadrul NIR? Când practica bate teoria... De la bun început trebuie să menționăm faptul că nota de intrare recepție nu îți pierde sensul pe marginea ultradezvoltării sistemelor avansate de digitalizare fiscală. Rămâne însă întrebarea: Aceasta se reinventează pe marginea noului cadrul creat de apariția fenomenului RO e-Facturii? Regulile de întocmire rămân neschimbate? Este facilitat sau îngreunat procesul de generare a unei note de recepție? Acestea, precum și alte aspecte corelate la problematica NIR-ului în contextul e-Facturii vor fi puse sub conul de lumină în cele ce urmează. Ce reprezintă nota de intrare recepție și constatare de diferențe definită de noul cadrul impus prin apariția E-facturii? Pe marginea fundalului creionat de paradigma RO eFactura, nota de recepție și constatare de diferențe este definită drept documentul justificativ de înregistrare în contabilitate a bunurilor primite și recepționate în vederea încărcării în gestiune. Astfel, nota de recepție se întocmește pentru bunurile consemnate în cadrul facturilor electronice. Doar pe baza acestor facturi primite în RO e-Factura. În contextul dictat de RO e-Factura, atributul principal al notei de recepție și constatare de diferențe intens disputat în mediul de afaceri este cel raportat la calitatea de document justificativ. De altfel, atributul de document justificativ este pus sub lupă de către practicieni și teoreticieni, deopotrivă, încă de la momentul stabilirii caracterului de factură originală în context e-Factura. Subiectul este vast. Și totodată contradictoriu. Care sunt facturile pe marginea cărora se întocmește nota de recepție și constatare de diferențe? Cu certitudine, nu ești înstrăinat de procedura privind validarea în cadrul departamentului financiar-contabil doar a facturilor primite prin intermediul sistemului național RO e-Factura. Aceasta începând cu luna iulie a anului curent (2024). Totuși, prevederile legale nu interzic înștiințarea clientului prin intermediul diverselor mijloace de comunicare cu privire la emiterea facturii. Ori transmiterea acesteia în formatul generat de către programul de facturare. Trebui să știi însă faptul că, pentru înregistrarea operațiunii în contabilitate, baza documentară este reprezentată de factura în forma originală a acesteia. Factura descărcată din cadrul platformei alături de semnătura aplicată a Ministerului de Finanțe. În acest context, nota de recepție se întocmește pe baza formularului de factură primit prin intermediul RO e-Factura. Cele mai multe programe de facturare sau de contabilitate permit la momentul actual descărcarea și importul facturilor din cadrul platformei naționale RO e-Factura. Acest fapt are loc pe baza certificatului digital calificat deținut de către administrator ori persoana împuternicită (contabilul). Un aspect esențial de care este necesar să ții cont, este legat de verificarea corectitudinii cu privire la contarea operațiunii. Astfel, operațiunea de achiziție de bunuri reflectată prin intermediul facturii electronice să fie transpusă corectă prin intermediul notei de recepție. Atenție! Nu se poate întocmi nota de recepție pe marginea unui facturi care nu figurează în cadrul sistemului național RO eFactura. Exemplu de bună practică! Compania XYZ SRL a primit de la furnizorul ZYX SRL factura de bunuri în valoare de 3500 de lei fără TVA (materie primă pentru realizarea unor componente auto). Data emiterii facturii este 01.11.2024, fiind și data indexării acesteia în cadrul sistemului național RO e-Factura. Programul de contabilitate al companiei XYZ SRL deține funcția integrată privitoare la descărcarea și importul datelor aferente facturii. Astfel, poate fi generată automat nota de intrare recepție a materiilor prime în gestiune pe baza importului datelor consemnate în cadrul facturii. Nota de recepție generată automat va cuprinde datele de identificare ale companiei, numărul acesteia, data (ziua, luna și anul), documentul care stă la baza întocmirii NIR-ului (factura sau avizul de însoțire a mărfii), mențiuni cu privire la membrii comisiei, denumirea bunurilor recepționate, cantitatea conform documente, cantitatea, prețul unitar și valoarea bunurilor care se recepționează, semnăturile membrilor comisiei care au asistat la recepționarea mărfurilor. Atenție la neatenție! Contarea operațiunii de achiziție a materiei prime se realizează prin intermediul contului 301 analitic, dacă este cazul. Orice altă manieră de a conta este eronată. De aceea, pentru că încă sistemele de preluare automată a datelor din cadrul RO eFactura sunt la momentul de debut, trebuie să verificăm maniera de contare a tranzacției, în așa fel încât operațiunea să reflecte realitatea economică în materie de contare corectă, date corecte ale partenerului preluate precum și valori corecte ale tranzacției. Care este data consemnării tranzacției aferente facturii de achiziție în cadrul NIR? Probabil că nu ești departe de mult disputatele aspecte legate de diferențele dintre data care apare pe factura primită în cadrul platformei și data de încărcare a acesteia. Există situații în care decalajul dintre cele două este considerabil. Cum procedăm în astfel de circumstanțe? Mai ales având în vedere caracterul de originalitate al facturii primite exclusiv în sistemul RO e-Factura. Caracter care dictează atributul de bază documentară principală pentru consemnarea operațiunii în contabilitate. Pentru delimitări clare cu privire la acest aspect, vom ilustra un caz concret... Când practica bate teoria... Există situații în sfera practicii tranzacțiilor comerciale, când o companie primește în format fizic factura care atestă achiziția de bunuri, prestarea de servicii ori efectuarea de lucrări de la un partener, în data de 10.11.2024. Încărcarea facturii în cadrul sistemului național RO E-factura are loc la data de 13.11.2024. Partenerul se încadrează în termenul prevăzut de către prevederile legale, și anume 5 zile calendaristice de la momentul emiterii documentului. Totuși, compania beneficiară a bunurilor, serviciilor ori a lucrărilor executate se găsește într-o dilemă cu privire la momentul consemnării în evidențele contabile a operațiunii. Se pune astfel întrebarea: Nota de intrare recepție se întocmește la momentul primirii facturii în format fizic (momentul efectiv al realizării operațiunii economice) ori la data comunicării indexului de încărcare în RO E-factura? Care este procedura privind înregistrarea operațiunii în contabilitate și implicit, care este data consemnării tranzacției de achiziție a bunurilor în cadrul notei de recepție, conform reglementărilor care planează în jurul mediului de business? În context RO E-factura, bineînțeles. Acum, cu privire la această problematică, părerile practicienilor pot să difere. Astfel, avem două fețe ale speței. Prima variantă este corelată la înregistrarea facturii în evidențele companiei la momentul emiterii acesteia de către partener. Astfel, dacă factura are ca dată de emitere 25.11.2024, iar indexul de încărcare în E-factura este comunicat la data de 30.11.2024, factura se înregistrează în contabilitate cu data de 25.11.2024. Și implicit, emiterea NIR-ului se realizează cu această dată. Care este baza legală care susține această practică? Actul normativ care vine în justificarea practicii este redat de Legea contabilității nr. 81/1991 care la articolul 6, alin. (1) specifică faptul că ,,orice operațiune economico-financiară se consemnează în momentul efectuării ei într-un document care stă la baza înregistrărilor în contabilitate, dobândind astfel calitatea de document justificativ.” Deci, consemnarea operațiunii noastre în cadrul contabilității și, implicit, întocmirea notei de recepție se realizează la data de 25.11.2024, momentul realizării efective a operațiunii economice legate de achiziție. A două variantă este legată de înregistrarea operațiunii la data comunicării documentului în cadrul RO E-factura. În cazul nostru, 30.11.2024. Ca bază fundamentală am putea să invocăm articolul 4 al OUG 120/2021, care prevede ca dată a comunicării facturii electronice către destinatar, data la care aceasta este disponibilă pentru descărcare. Practic, pentru exemplul nostru, data comunicării facturii este 30.11.2024, care, în cazul nostru, nu corespunde cu cea a emiterii. Astfel, și nota de recepție va fi emisă cu data de 30.11.2024. Există, bineînțeles argumente pro și contro asupra celor două puncte de vedere. Pe baza raționamentului profesional, practicienii aleg cea mai corectă și potrivită variantă pentru consemnarea operațiunilor tranzacției prin intermediul notei de recepție. Noi pledăm pentru prima variantă, și anume cea la care înregistrăm în contabilitate tranzacția la momentul producerii acesteia. Și implicit, întocmim la acel moment și nota de recepție. Evident, urmărim ca factura primită să figureze în sistemul național RO e-Factura și arhivăm doar acel document considerat original conform normelor în vigoare. În final, pe scurt vom răspunde la cele 3 întrebări stabilite încă de la începutul materialului: 1. Nota de recepție se reinventează pe marginea noului cadrul creat de apariția fenomenului RO E-facturii? 2. Regulile de întocmire rămân neschimbate? 3. Este facilitat sau îngreunat procesul de generare a unei note de recepție? Nota de recepție cunoaște o altă față pe marginea noului context dictat de către fenomenul RO Efactura. Regulile de întocmire a acesteia rămân însă neschimbate. Din punctul nostru de vedere este facilitat procesul de întocmire al notei de recepție. Acest aspect este justificat din punct de vedere informatic. Aplicațiile informatice de contabilitate ori de facturare dețin la momentul actual tehnologii avansate care fac posibilă generarea NIR-ului pe baza importului facturii din cadrul sistemului național RO e-Factura. Totuși, responsabilitatea noastră este legată de supervizarea procesului, în așa fel încât, să fie asigurată corectitudinea, completitudinea și acuratețea datelor importate. Referințe principale de informare Ordonanța de urgență nr. 120 din 4 octombrie 2021 privind administrarea, funcționarea și implementarea sistemului național privind factura electronică RO e-Factura și factura electronică în România, precum și pentru completarea Ordonanței Guvernului nr. 78/2000 privind omologarea, eliberarea cărții de identitate a vehiculului și certificarea autenticității vehiculelor rutiere în vederea introducerii pe piață, punerii la dispoziție pe piață, înmatriculării sau înregistrării în România, precum și supravegherea pieței pentru acestea, publicat în  Monitorul Oficial nr. 960 din 7 octombrie 2021. Legea contabilității nr. 82 din 24 decembrie 1991 (**republicată**), publicat în  Monitorul Oficial nr. 454 din 18 iunie 2008. Ordinul nr. 2.634 din 5 noiembrie 2015 privind documentele financiar-contabile, publicat în Monitorul Oficial nr. 910 din 9 decembrie 2015.
0

Ce program de facturare recomandați?

Fiecare business are anumite nevoi, în funcție de gradul de dezvoltare, de tipul de activitate și de complexitatea gestiunii stocurilor de marfă. Indiferent de toate aceste criterii, un program profesional de facturare și gestiune a stocurilor, mai ales în noile condiții cu e-Factura, reprezintă soluția perfectă pentru a oferi un serviciu rapid și de calitate prin automatizarea proceselor de facturare și gestiune. Întrebarile de genul: \"Ce program de facturare recomandați?\" sau \"Care este cel mai bun program de facturare?\" sunt întrebări legitime care reflectă nevoia de a primi o recomandare foarte bine argumentată dar sunt și subiective. Subiectivitatea derivă din faptul că fiecare utilizator sau afacere are anumite nevoi proprii, cu anumite criterii de departajare care pornesc de la eficiență - la funcționalități - la costuri - la suport tehnic și până la integrări complexe cu alte sisteme. Experiența personală a fiecăruia influențează răspunsul iar \"cel mai bun program\" nu este universal valabil pentru toate afacerile. Totuși haide să vedem \"Cum alegi programul de facturare potrivit?\" Niciodată cel mai ieftin nu va reprezenta o soluție viabilă pentru un program de facturare complet și eficient. De ce? Pentru că, în afaceri, garanția succesului vine din decizii inteligente, analizate în prealabil, nu din economii pe termen scurt! Un program de facturare bun, complet și eficient, nu înseamnă funcționalități restrânse, limitate, care nu acoperă în totalitate nevoile businessului tău. Un business de succes, o gestiune a stocurilor, un raport complex, nu pot fi făcute cu jumătăți de măsură sau cu compromisuri. Pentru acest lucru ai nevoie de un program care îți oferă control total asupra procesului de facturare, asupra stocurilor, a inventarului, rapoarte în timp real, integrabilitatea cu programul de contabilitate folosit de contabilul tău dar mai ales automatizarea în ceea ce privește transferul și importul de date în condițiile noilor cerințe legale de digitalizare (program e-Factura, e-Case de marcat, e-TVA, SAF-T). Astfel, pentru a îți oferi răspunsuri relevante și utile la întrebarea \"Care este cel mai bun program de facturare?\", vom face o scurtă evaluare a programului de facturare Facturis Online, un pionier al programelor de facturare care se adaptează businessului tău, prin diferitele pachete de servicii care cresc odată cu nevoile și volumul afacerii tale. Ce program de facturare recomandați? Programul Facturis Online oferă utilizatorilor începând de la funcționalitățile standard de facturare (RO eFactura), la cele mai avansate precum: - facturarea multiplă - se pot selecta până la 100 de facturi; - facturarea recurentă - se pot configura contractele și astfel lunar se emit și se trimit pe email facturile clienților; - facturarea automată - configurarea și programarea facturilor sau a proformelor la date precise; - reconcilierea automată a plăților; - trimiterea automată a facturilor în SPV - la un anumit nr. de ore, zile sau o anumită oră din ziua respectivă; - arhivarea electronică a e-Facturilor; - integrare e-Transport; - modul complet și complex de gestiune a stocurilor; - alerte pentru stocuri; - exportarea datelor în programele de contabilitate - respectă SAF-T; - integrări cu magazine online, procesatori de plăți și curieri; - plata automată a facturilor prin link de plată sau cod QR; - funcții multi-user cu acces diferențiat de permisiuni la funcționalitățile programului de gestiune stocuri. Datorită experienței vaste în domeniu,  programul de facturare și gestiune stocuri, oferă desigur și avantaje cheie care, fără îndoială, fac din acesta un program complet profesional și anume: - emitere autofactura și trimiterea ei cu succes în SPV; - serviciul de Înregistrare Simplificată în SPV - vă înregistrează automat în sistemul e-Factura, în SPV; - citirea automată a conturilor bancare - se citesc automat 5-10 conturi bancare, sunt afișate toate tranzacțiile într-o singură fereastră și se împerechează automat încasările cu facturile în fișă client. - rapoarte și analize detaliate; Alegerea unui astfel de program de facturare care nu te limitează și îți oferă toate funcționalitățile necesare businessului tău, indiferent de dimensiunea acestuia, devine o bază solidă pentru un business eficient și scalabil. Raportul calitate-preț joacă un rol foarte important în orice alegere și de aceea pachetele de servicii oferite sunt gândite pentru a fi accesibile diferitelor tipuri de afaceri. Astfel, acest program este foarte atractiv și prețul lui, începe de la pachetul de facturare Standard (150lei/an), la care puteți adăuga pachete suplimentare pe măsură ce afacerea se extinde, terminând cu pachetele care au caracteristicile unui ERP complex. Nu în ultimul rând, poate cel mai important aspect de care trebuie ținut cont în recomandarea alegerii unui program de facturare, este faptul că nu toată lumea are aceleași abilități tehnice iar un suport tehnic, rapid și eficient este esențial atunci când apar diferite urgențe. Facturis Online oferă un serviciu de asistență sigur și prietenos Facturis Online oferă un serviciu de asistență sigur și prietenos, pentru a rezolva rapid orice urgență care ar putea apărea. Rapiditatea și eficiența departamentului tehnic de asistență reprezintă diferența majoră pe care acest program de facturare o oferă utilizatorilor săi. Încrederea unui suport tehnic prompt, cu disponibilitate imediată face diferența între \"un program de facturare\" și Facturis Online.
0

Funcția de programare emitere facturi automat și trimiterea lor pe email

O nouă opțiune a fost adăugată și anume opțiunea de programare emitere factură fiscală automat, la o dată din viitor (dintr-o proformă) împreună cu programarea trimiterii ei pe email. Această opțiune este utilă atunci când nu ești prezent sau nu intri în aplicația de facturare Facturis Online într-o anumită zi sau pur și simplu vrei să automatizezi acest proces. 1. Configurare emitere automată facturi În meniul Configurare – Email se intră în tabul de Programare emitere factură. Se selectează seria facturilor, iar dacă se dorește și trimiterea lor pe email, se selectează templete-ul de email dorit care să se trimită clientului și utilizatorului care a emis factura proforma (adică ție dacă vrei să verifici corectitudinea facturii emise). 2. Programare emitere factură din proformă Se intră în meniul de Documente - Proforme și se emit proformele dorite cu data curentă. Aceste proforme se pot programa în emitere factură fiscală la o dată ulterioară folosind funcția de programare ca în imaginea alăturată: Va apărea o fereastră în care ne selectăm data dorită (se pot selecta mai multe proforme să se emită la aceiași dată și oră ulterioară): 3. Vizualizare programări și statusul acestora Se intră în fereastra de Programări din meniul de proforme (Documente - Proforme) și se vizualizează programările viitoare și programările efectuate, cu seria și numărul facturii emise: cu albastru sunt cele efectuate iar cu negru sunt cele pentru care urmează să se emită factura fiscală.
0

Noutăți cu privire la RO e-transport. Ce se întrezărește la orizont? 3 Modificări ale momentului

Cel mai probabil deja te-ai familiarizat cu modificările recurente care intervin asupra structurilor digitalizării fiscale. Pe acest background al inconstanței conturat constant este vital să recunoști dependența de informare oportună. Este un laitmotiv al vieții de antreprenor. Nu există conformare și relevanță în afara acesteia. Deoarece suntem pe deplin conștienți de impactul informațiilor corecte, relevante și punctuale, blogul nostru este aproape de antreprenorii care doresc să fie mereu conectați la schimbare. Aducem astfel în atenția ta toate modificările lansate de către legiuitor, cu impact asupra bunei derulări a proceselor companiei la a cărui bord de conducere te situezi. Singura constantă, pe fundalul pictat de complexitatea și diversitatea transformărilor este reprezentată de parteneriate cu persoane specializate, relații care să fie dictate de profesionalism. Ne asumăm astfel, rolul de parteneri de cursă lungă, cu orice antreprenor responsabil, a cărui proiecție pentru viitorul afacerii sale este corelată la optimizarea indicatorilor de performanță digitală, și nu numai. În data de 11 noiembrie 2024, în urmă cu mai puțin de trei săptămâni, au fost lansate în sfera afacerilor autohtone noi modificări cu privire la una dintre paradigmele care au impactat afacerile românești în anul 2024. Este vorba despre sistemul național RO e-Transport. Și pentru că dorim să te conformezi pe deplin acestor schimbări, vom sintetiza, pentru tine, punctele principale care manifestă răsunet asupra transporturilor care intră sub incidența Ordonanței de Urgență nr. 41 din 8 aprilie 2022 pentru instituirea Sistemului național privind monitorizarea transporturilor rutiere de bunuri RO e-Transport. Dacă ești un utilizator al sistemului național RO eTransport nu trebuie să pierzi din vedere modificările aduse asupra acestuia prin intermediul Ordonanței de Urgență nr. 129 din 7 noiembrie 2024 privind modificarea și completarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 41/2022 precum și pentru modificarea și completarea unor acte normative apărută în Monitorul Oficial pe data de 11 noiembrie 2024. Pe scurt! De ce este necesară apariția unui nou activ normativ? Modificarea aspectelor de structură privitor la sistemul național RO e-transport Noi clarificări cu privire la posibilitatea modificării datelor declarate Relaxarea sancțiunilor aplicabile Care este cadrul pe marginea căruia se conturează apariția noului act normativ care stabilește noi reguli privitoare la funcționalitatea sistemului național RO e-Transport? Vocea antreprenorilor. Noile modificări propuse apar ca un ecou al vocii antreprenorilor raportat la corelarea sistemelor interne cu cerințele paradigmei digitale RO eTransport. De asemenea, deținătorii de afaceri au solicitat răgaz pentru adaptarea parametrilor acestor sisteme la cerințe de conformare cu privire la declararea transporturilor rutiere de mărfuri. Un alt fundament rezidă în solicitările intense ale mediului de afaceri cu privire la  aspectul disproporționat al sancțiunilor corelat la combaterea fraudei în domeniul TVA. Toate acestea ținând cont de ținta majoră a proiectării sistemului RO e-transport în vederea diminuării deficitului de încasare a taxei pe valoare adăugată pe baza monitorizării transporturilor. Iată deci, o rezonanță a vocii antreprenorilor pentru mediul legislativ. Este un aspect demn de laudă pentru legiuitor. Tot mai des, reprezentanții mediului de business reușesc să-și exprime opinia în așa fel încît să fie ascultată asupra aspectelor de influență majoră a afacerii lor, vocea lor fiind transpusă în practica de afaceri prin normele lansate de către autorități. Acum că suntem în linie dreaptă cu rațiunile care stau la baza adoptării noilor modificări, te invităm să faci punctual cunoștință cu acestea. Astfel, am sintetizat pentru tine, cele mai importante aspecte dictate de actul normativ care face subiectul materialului nostru. 1. Modificarea aspectelor de structură privitor la sistemul național RO e-Transport Începând cu luna noiembrie 2024, se modifică aspectele prevăzute de articolul 4 al Ordonanță de Urgență nr. 41 din 8 aprilie 2022 pentru instituirea Sistemului național privind monitorizarea transporturilor rutiere de bunuri cu risc fiscal ridicat RO e-Transport cu privire la elementele incluse de către sistemul RO e-Transport. Mai cu seamă este vorba despre modificarea literei b) care fixa ca parte componentă a platformei elementele de interconectare cu alte sisteme de monitorizare de genul celor legate de camerele de luat vederi, instrumente specifice proiectate pentru identificarea cantităților de produse transportate precum și oricare alte mijloace de monitorizare a traficului rutier. Care este diferența redată de noul act normativ pentru aceste precizări? Noile modificări prevăd menționarea persoanelor cărora le revine responsabilitatea deținerii și utilizării acestor 3 categorii de sisteme (camere, aparate de verificare a cantităților de produse care face obiectul transportului și instrumente de monitorizare a traficului rutier). Astfel acestea sunt ,,deținute și/sau utilizate de instituțiile sau autoritățile publice, direct sau prin intermediul structurilor sau entităților subordonate sau coordonate”. Astfel, se delimitează clar cine poate să utilizeze aceste sisteme în vederea verificărilor efectuate. De asemenea, articolul 4, alin. 2 și 3 fixează noi clarificări cu privire la stocarea informațiilor și datelor deținute de RO e-transport. Ce apare în plus față de vechile reglementări? Pe lângă mențiunea legată de posibilitatea stocării și deținerii informațiilor de către instituții sau autorități precum și de instituții subordonate sau coordonate de acestea se aduc precizări cu privire la posibilitatea deținerii de date și informații colectate prin intermediul companiilor naționale sau a societăților naționale cu capital integral de stat. Toate aceste autorități enumerate mai sus, ,,au obligația de a pune la dispoziție gratuit Agenției Naționale de Administrare Fiscală, pe bază de protocol încheiat în acest sens” informațiile și datele colectate pentru ,,monitorizarea pe teritoriul național a transporturilor, care permite autorităților competente determinarea potențialelor puncte de deturnare din/sau în lanțul de aprovizionare, pe baza codului UIT”. 2. Noi clarificări cu privire la posibilitatea modificării datelor declarate Inițial, cadrul normativ de bază care reglementează activitatea sistemului național RO eTransport interzicea modificarea datelor înregistrate prin intermediul sistemului național referitoare la transportul de bunuri după punerea în mișcare a vehiculului care face obiectul transportului de bunuri. Cu caracter de excepție, noile modificări permit modificarea datelor cu privire la denumirea, caracteristicile, cantităților și contravaloarea bunurilor transportate după expirarea termenului de valabilitate a codului UIT, ,,până cel mai târziu la data de 25 a lunii următoare celei în care s-a finalizat transportul de bunuri”. 3. Relaxarea sancțiunilor aplicabile Această relaxare a sancțiunilor constă în aplicarea confiscării bunurilor, ca sancțiunea suplimentară amenzii, în regim gradual, sau, în cazul menționat mai jos, renunțarea la această sancțiune. Eliminarea sancțiunii privind confiscarea bunurilor în cazul următoarelor tipuri de contravenții: nerespectarea prevederii privind obligativitatea contribuabilului în vederea declarării datelor referitoare la transportul bunurilor cu risc fiscal ridicat precum și la transportul internațional de bunuri care urmează a fi efectuat și care impune obținerea codului UIT, utilizarea codului UIT peste termenul său de valabilitate, declararea altor cantități în cadrul sistemului față de cele care fac real obiectul transportului. Aceste abateri de la prevederile legale se sancționează doar cu amendă fără a se mai recurge și la confiscarea contravalorii bunurilor nedeclarate. Pentru prima abatere nu se mai confiscă bunuri. Noi completări ale OUG 41/2022 cu privire la aplicarea graduală a sancțiunilor astfel: Dacă se încalcă prevederile alin. 1, lit. a) și b) (cele amintite mai sus) iar operatorul economic a fost sancționat pentru aceasta, dacă, în termen de maxim 12 luni de la această primă sancționare, acesta săvârșește a doua contravenție, a treia sau a patra contravenție, aceasta se sancționează cu amendă (persoane fizice de la 10 000 de lei la 50 000 de lei, persoane juridice de la 20 000 de lei la 100 000 de lei) iar confiscarea bunurilor pentru aceasta se va realiza gradual astfel: Contravenție Sancțiune A doua contravenție confiscarea a 15% din contravaloarea bunurilor nedeclarate. A treia contravenție confiscarea a 50% din contravaloarea bunurilor nedeclarate. A patra contravenție confiscarea a 100% din contravaloarea bunurilor nedeclarate. Dacă se încalcă prevederile alin. 1, lit. a) și b) (cele amintite mai sus) iar operatorul economic a fost sancționat pentru aceasta, și în termen de peste 12 luni de la această primă sancționare se săvârșește a doua contravenție pentru care a fost sancționat, nu se mai aplică măsura confiscării bunurilor. Astfel, materialul de mai jos sintetizează, într-o manieră ușor de asimilat de către antreprenori principalele modificări lansate în mediul de afaceri prin noua ordonanță de urgență care reglementează aspectele de organizarea și funcționare a sistemului național RO e-Transport. Nu uita să te păstrezi conectat la schimbare pentru a obține asigurarea conformării fiscale în materie de digitalizare a proceselor organizaționale. Referințe principale de informare Ordonanță de urgență nr. 129 din 7 noiembrie 2024 privind modificarea și completarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 41/2022 pentru instituirea Sistemului național privind monitorizarea transporturilor rutiere de bunuri RO e-Transport și de abrogare a art. XXVIII din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 130/2021 privind unele măsuri fiscal-bugetare, prorogarea unor termene, precum și pentru modificarea și completarea unor acte normative, Publicat în  Monitorul Oficial nr. 1124 din 11 noiembrie 2024. Ordonanță de urgență nr. 41 din 8 aprilie 2022 pentru instituirea Sistemului național privind monitorizarea transporturilor rutiere de bunuri RO e-Transport și de abrogare a art. XXVIII din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 130/2021 privind unele măsuri fiscal-bugetare, prorogarea unor termene, precum și pentru modificarea și completarea unor acte normative, Publicat în  Monitorul Oficial nr. 356 din 11 aprilie 2022.
0

6 pași necesari de parcurs pentru marcarea drumului spre fiscalizarea aparatelor de marcat electronice fiscale

Legi, ordine, ordonanțe de urgență, convenții, hotărâri…modificări multiple, plurivalență informațională, incertitudine, ambiguitate. Toate acestea descriu doar o mică fărâmă din cadrul în care se derulează afacerile momentului. În tumultul modificărilor de natură legislativă, nevoia de clarificare a informațiilor și delimitare a transformărilor se acutizează. Deja te-ai convins asupra rolului nostru în viața ta de antreprenor al secolului în care singura certitudine este incertitudinea. Suntem aici pentru a face lumină acolo unde domnește nesiguranța legislativă, și pentru a ne poziționa în postura de partener de încredere în cursa pentru digitalizare fiscală. Prin fapte concrete, nu vorbe fără rezonanță pragmatică. În asentimentul materialelor recente cu privire la registrul de casă, considerăm oportun să aducem mențiuni cu privire la casele de marcat electronice fiscale, aspecte de necesitate majoră. Fiscalizarea acestora. Sau mai bine spus, pașii necesari din drumul spre atingerea acestui obiectiv. Pe fundalul contextului dictat de informatizare masivă, regulile cu privire la utilizarea casei de marcat se schimbă. Casele de marcat ,,din vremurile de odinioară\" devin aparate de marcat electronice fiscale conectate la serverele ANAF adaptate la condițiile impuse de tehnologia modernă. Dacă ești un antreprenor care ,,a pus piciorul pentru prima dată” pe tărâmul mediului antreprenorial, informațiile de mai jos vor contura cadrul potrivit pentru conformare fiscală în materie de utilizare a aparatelor de marcat electronice fiscale. Dacă te situezi în poziția unui antreprenor cu o vastă experiență în spectrul afacerilor, informațiile care urmează pot genera plusvaloare pentru experiența ta antreprenorială prin aprofundarea și înțelegerea tainelor mecanismelor proceselor comerciale. O inovație a tehnologiei avansate de care se bucură real companiile timpurilor contemporane este conturată de conectarea aparatelor de marcat electronice fiscale la serverele Agenției Naționale pentru Administrare Fiscală. Această acțiune a stat sub egida anului 2021, când, progresiv, antreprenorii au avut obligația conectării la serverele ANAF-ului a caselor de marcat electronice fiscale. În acest mod, până la finalului anului 2021, toți contribuabilii au intrat în legalitate, aparatelor de marcat electronice fiscale fiind conectate online la serverele instituției. Acest aspect conferă o serie de avantaje antreprenorilor. De la eliminarea depunerii unor declarații privind activitatea înregistrată prin intermediul aparatelor de marcat electronice fiscale la certitudinea transmiterii corecte a datelor în timp real și la precompletarea corectă a decontului de TVA. Totuși, astăzi nu ne vom opri asupra aspectelor generale privind utilizarea aparatelor de marcat electronice fiscale. Dorim să conturăm punctul zero al funcționalității acestora. Pașii pe care trebuie să îi parcurgi în vederea fiscalizării. Etapele concrete care te plasează pe drumul intrării în legalitatea utilizării aparatelor de marcat electronice fiscale. Ce este bine să știi în materie de utilizare a caselor de marcat electronice fiscale este legat de obligativitatea achiziționării unui aparate de marcat electronic fiscal în situația în care încasezi integral sau parțial cu numerar sau prin utilizarea cardului de debit/credit sau prin intermediul substitutelor în numerar contravaloarea bunurilor livrate cu amănuntul ori a prestărilor de servicii efectuate direct către populație. Pașii…pe scurt! Achiziția unui aparat de marcat electronic fiscal de la un distribuitor autorizat Inițierea demersurilor pentru fiscalizarea aparatului de marcat electronic fiscal Obținerea documentelor necesare pentru depunerea cererii de atribuire a numărului unic de identificare al aparatului de marcat electronic fiscal Depunerea dosarului în vederea obținerii codului de identificare al aparatului de marcat electronic fiscal Transmiterea online a formularului C801 și primirea deciziei de atribuire a N.U.I Primirea certificatului de atribuire a numărului unic de identificare a aparatului de marcat electronic fiscal Astfel, regăsești mai jos punctual, pașii pe care trebuie să îi ai în vedere pentru fiscalizarea aparatului de marcat electronic fiscal: 1. Achiziția unui aparat de marcat electronic fiscal de la un distribuitor autorizat Deja am făcut aluzie la circumstanța care conturează achiziția unui astfel de aparat electronic fiscal. La ce se referă un astfel de aparat de marcat electronic fiscal? Conform legislației în vigoare la momentul actual, un astfel de aparat de marcat electronic fiscal desemnează o casă de marcat precum și alte dispozitive cu funcții de casă de marcat care dețin module fiscale cu funcții de control asupra memoriei fiscale, dispozitivului de imprimare precum și a afișajului client. Reține! Fiscalizarea casei de marcat electronice fiscale este procesul valid din punct de vedere tehnic prin care AMEF-ul trece, din starea nefiscală în cea fiscală. Tips & tricks pentru achiziția caselor de marcat electronice fiscale Este bine să cunoști în acest sens faptul că aceste aparate de marcat electronice se achiziționează de la furnizori specializați. Aceștia sunt autorizați de către Ministerul de Finanțe Publice iar denumirea celor care fac parte din această categorie este stipulată în Lista operatorilor economici distribuitori de aparate de marcat electronice fiscale cu jurnal electronic, autorizați în ședința Comisiei de autorizare a distribuitorilor pentru aparate de marcat electronice fiscale avizate tehnic. Accesarea listei se realizează la următorul link: https://mfinante.gov.ro/documents/35673/217758/ListaSintetica_31052023.pdf. 2. Inițierea demersurilor pentru fiscalizarea aparatului de marcat electronic fiscal După achiziționarea aparatului de marcat fiscal electronic de la distribuitorii autorizați regăsiți în listele de mai sus, trebuie să recurgi la pasul următor. Acesta este concretizat în conturarea dosarului care trebuie să conțină documentele necesare în vederea atribuirii numărului unic de identificare al aparatului de marcat electronic fiscal. Deci, acest număr este indispensabil pentru înaintarea procedurilor de fiscalizare. Trebuie să cunoști faptul că acest dosar se depune online de către persoana deținătoare a semnăturii electronice digitale. Acesta poate fi administratorul companiei ori persoana desemnată cu gestiunea financiar-contabilă a entității. 3. Obținerea documentelor necesare pentru depunerea cererii de atribuire a numărului unic de identificare al aparatului de marcat electronic fiscal Pentru a obține documentele necesare care se anexează cererii de atribuire a numărului unic de identificare fiscală trebuie să ai în vizor următoarele două direcții: Documente de identificare ale companiei tale; Documentele eliberate de către distribuitorul acreditat care realizează fiscalizarea aparatului de marcat electronic fiscal al companiei tale. Să începem așadar cu documentele pe care trebuie să le pui la dispoziția distribuitorului pentru pregătirea dosarului de solicitare a atribuirii N.U.I (numărul unic de identificare). Iată documentele pe care trebuie să le pui la dispoziția distribuitorului (pentru clarificare și pentru a-ți contura o imagine concretă a documentelor, vom anexa, acolo unde este posibil, un model al acestora): Copie după certificatul de înregistrare fiscală; Copie după certificatul constatator+Rezoluție ONRC+Mențiuni; Copie după CI/BI al administratorului; Declarație pe propria răspundere cu privire la locul utilizării casei de marcat electronice fiscale; Iată documentele eliberate de către distribuitorul acreditat care realizează fiscalizarea aparatului de marcat electronic fiscal al companiei tale: Copie după factura care atestă achiziția aparatului de marcat electronic fiscal alături de dovada plății acesteia; Atenție! Este considerat exemplarul original al facturii doar cel descărcat din cadrul platformei naționale RO e-Factura. Copie a certificatului de garanție al casei de marcat; Copie a autorizației de distribuție a aparatelor de marcat electronice fiscale; Copie după procesul verbal de sigilare a casei de marcat electronice fiscale. Practic, etapele de mai sus conturează o primă parte importantă pentru procesul fiscalizării aparatului de marcat electronic fiscal. A doua parte include pregătirea efectivă a cererii de atribuie a numărului unic de identificare și transmiterea acesteia către autoritățile fiscale. 4. Depunerea dosarului în vederea obținerii codului de identificare al aparatului de marcat electronic fiscal După ce te-ai asigurat asupra deținerii tuturor documentelor enumerate mai sus, este nevoie să completezi și să depui cererea privind atribuirea N.U.I. Care este maniera de obținere a acesteia? Cererea transpusă în formularul C801 se obține accesând site-ul ANAF, secțiunea Asistență contribuabili > Declararea obligațiilor fiscale > Toate formularele, cu explicații ori prin accesarea directă a link-ului: https://static.anaf.ro/static/10/Anaf/Declaratii_R/801.html. Ultima variantă actualizată a acesteia, corespunde lunii octombrie 2024. Cererea conține 3 părți corelate la: partea I care face referire datele de identificare ale societății solicitante; partea a doua care trimite la datele de identificare ale reprezentantului legal și partea a treia care precizează datele legate de aparatele de marcat electronice fiscale în cazul cărora se solicită codul de identificare. Pentru conturarea unei imagini clare asupra manierei de completare a cererii, ilustrăm mai jos un model concret al acesteia: După completarea în integralitate a cererii, conform modelului de mai sus, aceasta se validează, și se semnează electronic pe baza unui certificat digital calificat. De asemenea, se anexează documentele enumerat mai sus, în format zip. După ce te-ai asigurat asupra validării cererii, trebuie să recurgi la depunerea acesteia prin intermediul Spațiului Public Virtual. Atenție! Dacă deții mai multe aparate de marcat electronice care dorești să le fiscalizezi, acestea se cuprind distinct în cadrul aceleași cereri depuse o singură dată, pe baza specificării tuturor elementelor obligatorii, menționate la partea a-IIIa a cererii. 5. Transmiterea online a formularului C801 și primirea deciziei de atribuire a N.U.I Odată completat și validat, formularul se transmite prin intermediul SPV. Mai jos, ilustrăm maniera depunerii online a acestuia. Iată cum, prin 3 pași simpli, transmiți formularul C801 către instituțiile statului #1 te conectezi prin intermediul SPV, pe baza certificatului digital calificat; #2 accesezi secțiunea Formular de contact; #3 încarci cererea C801 în cadrul subsecțiunii Asistență și îndrumare de specialitate în domeniul fiscal; 6. Primirea certificatului de atribuire a numărului unic de identificare a aparatului de marcat electronic fiscal Ca urmare a depunerii formularului C801, vei primi la secțiunea Mesaje certificatul de atribuire a numărului de identificare solicitat pentru aparatul de marcat electronic fiscal. Iată mai jos modelul concret al certificatului de atribuire a numărului de identificare al aparatului de marcat electronic fiscal. Acest certificat este însoțit de o anexă în cadrul căreia este menționat locul de instalare al fiecărui aparatelor de marcat electronic fiscal. Există posibilitatea verificării aparatelor de marcat electronice fiscale care apar în evidențele ANAF. Acest aspect poate fi verificat prin accesarea următorului link, pe baza introducerii câtorva informații de bază referitoare la seria aparatului de marcat electronic fiscal, precum și numărul și data autorizației de distribuție: https://www.anaf.ro/Reg_AMEF/. În concluzie, trebuie să ști faptul că procesul fiscalizării casei de marcat electronice fiscale poate dura de la câteva minute la câteva săptămâni. Responsabilitatea ta este să te asiguri că ai parcurs cei 6 pași necesari spre trasarea drumului în vederea concretizării procedurii. Cele două materiale au fost logic delimitate. Prima parte a făcut trimitere la toate documentele de care ia nevoie pentru completarea și depunerea formularului C801. Iar a doua parte a trecut direct la acțiune, prin oglindirea manierei de completare și a transmiterii acesteia prin intermediul mijloacelor de comunicare electronice. Așadar, cele două episoade ale seriei fiscalizării aparatului de marcat electronic fiscal- conturează primii 6 pași necesari de parcurs pentru obținerea codului unic de identificare al aparatelor de marcat electronice fiscale, pași care marchează drumul spre fiscalizarea acestora. Următorii pași sunt realizați în corespondență cu distribuitorul acreditat al aparatelor de marcat electronice fiscale. Referințe principale de informare Ordonanță de urgență nr. 28 din 25 martie 1999 (**republicată**) privind obligația operatorilor economici de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale***), Publicat în  Monitorul Oficial nr. 75 din 21 ianuarie 2005. Ordonanță de urgență nr. 125 din 23 octombrie 2024 pentru completarea art. 2 și suspendarea aplicării unor dispoziții din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 28/1999 privind obligația operatorilor economici de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale, precum și pentru completarea Legii nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, Publicat în  Monitorul Oficial nr. 1073 din 25 octombrie 2024.
0

Opțiunea Info Transportatori în modulul e-Transport

În cadrul meniului e-Transport s-a implementat un nou tab, numit ”Info Transportatori”. Această nouă opțiune îți oferă posibilitatea citirii tuturor e-Transporturilor declarate de cine trebuie să declare acel e-Transport în care tu ești transportator. Cum funcționează această nouă opțiune de Info Transportatori în aplicația de e-Tranpsort? Se citesc e-Transporturile, apăsând pe prima iconiță din stânga sus (Importă e-Transporturi). În acest moment, programul citește și introduce în baza de date toate e-Transporturile declarate din ultimele 60 de zile, în care tu figurezi ca transportator. Dacă eTransportul este încă în perioada de valabilitate, apăsând pe cea de-a doua iconiță, se poate modifica vehiculul: - selectezi e-Transportul dorit; - apeși pe iconița de Modificare Vehicul și îți apare o fereastra în care introduci noile vehicule, apoi se apasă pe butonul de Trimitere; - se trimite în SPV ANAF modificarea de vehicul și apare statusul “Trimis modificare”; - după primirea confirmării, se modifică în mod automat statusul în “Modificare OK”; - prin apăsarea iconiței + se pot vedea toate modificările aduse e-Transportului selectat.
0
1
2
3
4
5
14