Calendarul implementării fenomenului SAF-T la nivelul contribuabililor mici

,,Perioada de așteptare a luat sfârșit”. Calendarul implementării fenomenului SAF-T la nivelul contribuabililor mici. Clarificări necesare. Perioada de grație nu a luat sfârșit. Termene de depunere 2025 Temere, nesiguranță, presiune. Lipsa informațiilor concrete care să te ghideze pe drumul cel bun te determină să amâni adoptarea deciziilor. Poate încă nu ești conștient de faptul că amânarea te poate costa scump. A te baza pe intuiție antreprenorială nu este cea mai bună soluție. Cel puțin nu acum, când cea mai de folos armă este informarea și identificarea celor mai adecvate instrumente care să te ajute să implementezi cele mai eficiente decizii. Pentru că îți cunoaștem pe deplin frământările, preocuparea noastră principală gravitează în jurul bunăstării tale antreprenoriale. Acționăm permanent în sensul acesta. Cum? Prin materiale care să răspundă nenumăratelor întrebări care se ivesc în mintea ta de întreprinzător și prin acțiuni concrete care reies din implementarea de soluții informatizate care să te ajute să gestionezi schimbarea. Putem să spunem faptul că implementarea RO e-SAF-T a reprezentat real un ,,butoi de pulbere” de la momentul primului contact a reprezentanților afacerilor cu fenomenul. Multă incertitudine a planat în spațiul mediului de afaceri. Cerințe complexe de raportare. Costuri ridicate de implementare. Pe măsura familiarizării însă cu impunerile paradigmei, apele s-au liniștit iar antreprenorii s-au adaptat la cerințele raportării. Acest fapt nu s-a întâmplat însă peste noapte. Factorul care a influențat pozitiv procesul integrării D406 la dosarul raportărilor financiar-contabile al companiei a fost reprezentat de parteneriate cu furnizori specializați în gestionarea schimbării impusă prin digitalizarea fiscală. Până la finele anului 2024, cumva paleta declaranților a fost relativ restrânsă. Aceasta a cuprins doar categoria contribuabililor mari și mijlocii. De la 1 ianuarie 2025, paleta se lărgește cu entitățile mici sau micii contribuabili. De fapt imaginea se întregește. Această categorie de contribuabili, privește cu circumspecție viitorul care se anunță în materie de întocmire a declarației D406. Deși, cumva aceștia sunt norocoși. Au în spate experiența în declarare a companiilor mari și mijlocii. Astfel, pot să identifice mai ușor metode de contracarare a impedimentelor și să fructifice eficient învățămintele pozitive ale celor care deja au trecut prin procesul implementării. Pe scurt! Care sunt termenele depunerii SAF-T în România? Perioada de grație. Timpul mai are răbdare... Exemplu concret! Există situații când nu se ține cont de această perioadă de grație? Din învățămintele celor experimentați... Dacă ești debusolat cu privire la termenele de care trebuie să ții cont pentru depunerea D406, informațiile de mai jos vor aduce lumină cu privire la tot ceea ce trebuie să cunoști ca bază de pornire pentru depunerea SAF-T: data la care trebuie transmis fișierul. Care sunt termenele depunerii SAF-T în România? Vom aduce în discuție termenele privind depunerea declarației D406 funcție de vectorul fiscal al companiei raportat la aspectul TVA-ului. Astfel, contribuabilii care depun decontul de TVA cu o regularitate lunară, vor depune D406 lunar. Perioada de raportare în acest caz este ultima zi calendaristică a lunii următoare. Contribuabilii înregistrați în scopuri de TVA, care depun D300 cu o regularitate trimestrială, vor transmite D406 la trimestru, data exactă a depunerii fiind ultima zi calendaristică a lunii următoare încheierii trimestrului. Pentru contribuabilii neînregistrați în scopuri de TVA, declarația informativă cu privire la secțiunea ,,Activelor” se depune la solicitarea organului fiscal, termenul depunerii fiind corelat la data depunerii situațiilor financiare. De asemenea, contribuabilii neînregistrați în scopuri de TVA, depun declarația D406 cu privire la datele legate de ,,Stocuri” în termen de minim 30 de zile de la data solicitării primite din partea organelor fiscale. Atenție! Dacă ești contribuabil nou înregistrat depui D406 lunar/trimestrial/anual, termenul de depunere fiind corelat la perioada fiscală selectată. Perioada de grație. Timpul mai are răbdare... Pentru a se familiariza la tumultul de cerințe de raportare impuse prin intermediul acestui sistem, celelalte categorii de companii au beneficiat de o perioadă de grație. Este aceasta valabilă și pentru cei care sunt obligați începând cu 1 ianuarie să întocmească raportarea? Dacă faci parte din categoria care începând cu 1 ianuarie 2025 este obligată la depunerea fișierului SAF-T, sigur ești preocupat de răspunsul la această întrebare. Pentru a nu menține tensiunea, răspunsul la întrebarea de mai sus este DA. Și contribuabilii mici, sunt grațiați de la aplicarea sancțiunilor dacă respectă termenele de raportare în care se calculează și perioada de grație. Te invităm mai jos să vizualizezi câteva delimitări cu privire la perioada de grație. În ce constă această perioadă? Perioada de grație, dacă intri în categoria contribuabililor cu obligativitate lunară ori trimestrială în privința depunerii SAF-T este: Tip Contribuabil Raportare Durată Contribuabilii care dețin obligația de transmitere lunară Pentru prima raportare 6 luni   Pentru a doua raportare 5 luni   Pentru a treia raportare 4 luni   Pentru a patra raportare 3 luni   Pentru a cincea raportare 2 luni Contribuabilii care dețin obligația de transmitere trimestrială Pentru prima raportare 3 luni Perioada de grație curge din momentul termenului limită a perioadei de raportare pentru care se acordă aceasta, ,,când obligația de transmitere devine efectivă pentru respectivul contribuabil.” Exemplu concret! Deoarece știm că adesea generalitățile sunt ambigue, te invităm să urmărești termenele concrete de grațiere începând cu data de 1 ianuarie 2025. Astfel, termenele, se împart pe cele două tipuri de categorii de contribuabilii. Cei care dețin obligația lunară de transmitere a D406, precum și cei care dețin obligația trimestrială de transmitere a acesteia. Contribuabilii care dețin obligația de transmitere lunară Perioada de grație Când trebuie să se depună D406 Când se depune, dacă se ține cont de perioada de grație 2 luni Pentru luna raportată mai 2025 se depune în iunie 2025 31 august 2025 3 luni Pentru luna raportată aprilie 2025 se depune în mai 2025 31 august 2025 4 luni Pentru luna raportată martie 2025 se depune în aprilie 2025 31 august 2025 5 luni Pentru luna raportată februarie 2025 se depune în martie 2025 31 august 2025 6 luni Pentru luna raportată ianuarie 2025 se depune în februarie 2025 31 august 2025 Pentru contribuabilii care dețin obligația depunerii declarației privind fișierul standard de control la trimestru, se identifică 4 termene de depunere, și anume: luna aprilie anul 2025, luna iulie a anului 2025, luna octombrie a anului 2025 precum și luna ianuarie a anului 2026. Iată graficul raportării ținând cont de perioadele de grație. Contribuabilii care dețin obligația de transmitere trimestrială Perioada de grație Când trebuie să se depună D406 Când se depune, dacă se ține cont de perioada de grație 3 luni Pentru trimestrul I a anului 2025, termenul standard este 30 aprilie 2025 31 iulie 2025 3 luni Pentru trimestrul II a anului 2025, termenul standard este 31 iulie 2025 31 octombrie 2025 3 luni Pentru trimestrul III a anului 2025, termenul standard este 31 octombrie 2025 31 ianuarie 2026 3 luni Pentru trimestrul IV a anului 2025, termenul standard este 31 ianuarie 2026 30 aprilie 2026 Atenție! Perioada de grație în cazul acestor contribuabili se aplică doar pentru prima raportare, adică pentru primul trimestru al anului 2025. Începând cu cel de-al doilea trimestru, nu se mai ține cont de perioada de grație. Există situații când nu se ține cont de această perioadă de grație? Da. Există anumite situații în care nu se ține cont de această grațiere cu privire la implementare. Una dintre acestea este legată de raportarea SAF-T pentru secțiunea Activelor. Aceasta se depune la termenul de transmitere a situațiilor financiare anuale. Din învățămintele celor experimentați... Cei mai experimentați actori principali de pe scena raportării SAF-T sunt marii contribuabili, cei care au depus deja de un timp semnificativ declarația informativă, urmați de contribuabilii mijlocii. Este bine să luăm aminte la experiența acestora. De fapt, acest aspect poate trasa drumul spre depunerea cu succes a declarației. Unul dintre factorii esențiali în trasarea drumului spre o ,,declarare fără bătăi de cap” este reprezentat de încheierea de parteneriate cu furnizori de soluții digitale. Am putea spune că acest factor este decisiv pentru buna derulare a procesului de integrare a raportării în cadrul companiilor. Sunt o serie de aspecte cuprinse de această declarație cunoscute doar de cei care vorbesc limbajul informaticii. Astfel, alegerea unui partener de încredere pentru a susține procesul declarativ este vitală. Nu trebuie totuși să uităm faptul că aceasta este una dintre cele mai importante modificări ale digitalizării fiscale din România. Așadar, este important să tratăm cu maximă seriozitate adoptarea procesului în cadrul companiei. Ce poate să însemne aceasta? Conlucrarea permanentă cu persoane deținătoare de competențe avansate de digitalizare. Pentru ca drumul spre ralierea la conformitate și legalitate fiscală să fie pavat cu certitudinea realizării unui fișier corect și totodată complet. Referințe principale de informare Ordin nr. 1783 din 4 noiembrie 2021privind natura informațiilor pe care contribuabilul/plătitorul trebuie să le declare prin fișierul standard de control fiscal, modelul de raportare, procedura și condițiile de transmitere, precum și termenele de transmitere și data/datele de la care categoriile de contribuabili/plătitori sunt obligate să transmită fișierul standard de control fiscal, Publicat în Monitorul oficial nr. 1073 din 9 noiembrie 2021. Rentrop & Straton, SAF-T pentru contribuabilii mici, Material în format electronic, ISBN 978-606-47-1401-5.
0

Nota de recepție în contextul e-Facturii. Regim obligatoriu sau derogatoriu?

Adjudecat. Practica afacerilor acordă credibilitate și validare digitalizării fiscale. Aceasta ,,acaparează” procesele organizațiilor din România. De buna voie sau constrânși, factorii decizionali ai firmelor cedează teren pentru a face loc tuturor schimbărilor care se ivesc încă din zorii anului ce stă să vină. Anul care se situează la linia apusului, s-a aflat permanent sub valențele modernizării. O transformare cu răsunet proiectat pentru viitor. Un viitor care stă sub egida transformării constante. Este cert. Pe fundalul zugrăvit cu paleta digitalului, sunt puse sub semnul întrebării lucruri, procese și aspecte care până acum se aflau pe teren stabil. Parcă nimic nu mai este sigur. Îți pui întrebări cu privire la validitatea și coexistența unor documente care au avut dintotdeauna un loc clar în procesul de evidență contabilă a companiilor. Noi, echipa Facturis Online suntem alături de antreprenori pentru a repune pe noul traseu pe care navighează aceștia elementele legate de documentele primare. Rolurilor lor reinventându-se. Blogul nostru cuprinde deja o serie de materiale care clarifică scopul și țelul ,,remapat” al documentelor precum factura proformă, avizul de însoțire a mărfii, registrul de casă etc. pe o nouă cale a modernismului digital. Suntem siguri că deja ai obținut certitudini cu privire la implicarea noastră pentru a te susține în tot ce te copleșește în perioade ca acestea. Continuăm cu seria reperării documentelor de evidență primară pe traseul eFacturii, cu nota de recepție și constatare de diferențe. Unul dintre documentele cele mai des utilizate în evidența economică a proceselor organizației, alături de factură. Lumea internetului abundă de informații pe tema întocmirii notei de intrare recepție (NIR). Ba chiar blogul nostru îți conferă o bază documentară teoretică solidă pe marginea subiectului. Se remarcă însă o penurie cu privire la delimitarea clară a poziției documentului pe fondul conturat de apariția e-Facturii. Am văzut cumva, prin materialele anterioare, faptul că această paradigmă conferă noi roluri documentelor justificative. Și nu doar pe fondul E-facturii se întâmplă acest lucru. Putem vorbi și despre sistemul RO E-TVA ori RO E-case de marcat electronice fiscale. Alături de efactura, ecoul manifestat de aceste sisteme este remarcabil. Pe scurt! Ce reprezintă nota de recepție și constatare de diferențe definită de noul cadrul impus prin apariția E-facturii? Care sunt facturile pe marginea cărora se întocmește nota de recepție și constatare de diferențe? Exemplu de bună practică! Atenție la neatenție! Care este data consemnării tranzacției aferente facturii de achiziție în cadrul NIR? Când practica bate teoria... De la bun început trebuie să menționăm faptul că nota de intrare recepție nu îți pierde sensul pe marginea ultradezvoltării sistemelor avansate de digitalizare fiscală. Rămâne însă întrebarea: Aceasta se reinventează pe marginea noului cadrul creat de apariția fenomenului RO e-Facturii? Regulile de întocmire rămân neschimbate? Este facilitat sau îngreunat procesul de generare a unei note de recepție? Acestea, precum și alte aspecte corelate la problematica NIR-ului în contextul e-Facturii vor fi puse sub conul de lumină în cele ce urmează. Ce reprezintă nota de intrare recepție și constatare de diferențe definită de noul cadrul impus prin apariția E-facturii? Pe marginea fundalului creionat de paradigma RO eFactura, nota de recepție și constatare de diferențe este definită drept documentul justificativ de înregistrare în contabilitate a bunurilor primite și recepționate în vederea încărcării în gestiune. Astfel, nota de recepție se întocmește pentru bunurile consemnate în cadrul facturilor electronice. Doar pe baza acestor facturi primite în RO e-Factura. În contextul dictat de RO e-Factura, atributul principal al notei de recepție și constatare de diferențe intens disputat în mediul de afaceri este cel raportat la calitatea de document justificativ. De altfel, atributul de document justificativ este pus sub lupă de către practicieni și teoreticieni, deopotrivă, încă de la momentul stabilirii caracterului de factură originală în context e-Factura. Subiectul este vast. Și totodată contradictoriu. Care sunt facturile pe marginea cărora se întocmește nota de recepție și constatare de diferențe? Cu certitudine, nu ești înstrăinat de procedura privind validarea în cadrul departamentului financiar-contabil doar a facturilor primite prin intermediul sistemului național RO e-Factura. Aceasta începând cu luna iulie a anului curent (2024). Totuși, prevederile legale nu interzic înștiințarea clientului prin intermediul diverselor mijloace de comunicare cu privire la emiterea facturii. Ori transmiterea acesteia în formatul generat de către programul de facturare. Trebui să știi însă faptul că, pentru înregistrarea operațiunii în contabilitate, baza documentară este reprezentată de factura în forma originală a acesteia. Factura descărcată din cadrul platformei alături de semnătura aplicată a Ministerului de Finanțe. În acest context, nota de recepție se întocmește pe baza formularului de factură primit prin intermediul RO e-Factura. Cele mai multe programe de facturare sau de contabilitate permit la momentul actual descărcarea și importul facturilor din cadrul platformei naționale RO e-Factura. Acest fapt are loc pe baza certificatului digital calificat deținut de către administrator ori persoana împuternicită (contabilul). Un aspect esențial de care este necesar să ții cont, este legat de verificarea corectitudinii cu privire la contarea operațiunii. Astfel, operațiunea de achiziție de bunuri reflectată prin intermediul facturii electronice să fie transpusă corectă prin intermediul notei de recepție. Atenție! Nu se poate întocmi nota de recepție pe marginea unui facturi care nu figurează în cadrul sistemului național RO eFactura. Exemplu de bună practică! Compania XYZ SRL a primit de la furnizorul ZYX SRL factura de bunuri în valoare de 3500 de lei fără TVA (materie primă pentru realizarea unor componente auto). Data emiterii facturii este 01.11.2024, fiind și data indexării acesteia în cadrul sistemului național RO e-Factura. Programul de contabilitate al companiei XYZ SRL deține funcția integrată privitoare la descărcarea și importul datelor aferente facturii. Astfel, poate fi generată automat nota de intrare recepție a materiilor prime în gestiune pe baza importului datelor consemnate în cadrul facturii. Nota de recepție generată automat va cuprinde datele de identificare ale companiei, numărul acesteia, data (ziua, luna și anul), documentul care stă la baza întocmirii NIR-ului (factura sau avizul de însoțire a mărfii), mențiuni cu privire la membrii comisiei, denumirea bunurilor recepționate, cantitatea conform documente, cantitatea, prețul unitar și valoarea bunurilor care se recepționează, semnăturile membrilor comisiei care au asistat la recepționarea mărfurilor. Atenție la neatenție! Contarea operațiunii de achiziție a materiei prime se realizează prin intermediul contului 301 analitic, dacă este cazul. Orice altă manieră de a conta este eronată. De aceea, pentru că încă sistemele de preluare automată a datelor din cadrul RO eFactura sunt la momentul de debut, trebuie să verificăm maniera de contare a tranzacției, în așa fel încât operațiunea să reflecte realitatea economică în materie de contare corectă, date corecte ale partenerului preluate precum și valori corecte ale tranzacției. Care este data consemnării tranzacției aferente facturii de achiziție în cadrul NIR? Probabil că nu ești departe de mult disputatele aspecte legate de diferențele dintre data care apare pe factura primită în cadrul platformei și data de încărcare a acesteia. Există situații în care decalajul dintre cele două este considerabil. Cum procedăm în astfel de circumstanțe? Mai ales având în vedere caracterul de originalitate al facturii primite exclusiv în sistemul RO e-Factura. Caracter care dictează atributul de bază documentară principală pentru consemnarea operațiunii în contabilitate. Pentru delimitări clare cu privire la acest aspect, vom ilustra un caz concret... Când practica bate teoria... Există situații în sfera practicii tranzacțiilor comerciale, când o companie primește în format fizic factura care atestă achiziția de bunuri, prestarea de servicii ori efectuarea de lucrări de la un partener, în data de 10.11.2024. Încărcarea facturii în cadrul sistemului național RO E-factura are loc la data de 13.11.2024. Partenerul se încadrează în termenul prevăzut de către prevederile legale, și anume 5 zile calendaristice de la momentul emiterii documentului. Totuși, compania beneficiară a bunurilor, serviciilor ori a lucrărilor executate se găsește într-o dilemă cu privire la momentul consemnării în evidențele contabile a operațiunii. Se pune astfel întrebarea: Nota de intrare recepție se întocmește la momentul primirii facturii în format fizic (momentul efectiv al realizării operațiunii economice) ori la data comunicării indexului de încărcare în RO E-factura? Care este procedura privind înregistrarea operațiunii în contabilitate și implicit, care este data consemnării tranzacției de achiziție a bunurilor în cadrul notei de recepție, conform reglementărilor care planează în jurul mediului de business? În context RO E-factura, bineînțeles. Acum, cu privire la această problematică, părerile practicienilor pot să difere. Astfel, avem două fețe ale speței. Prima variantă este corelată la înregistrarea facturii în evidențele companiei la momentul emiterii acesteia de către partener. Astfel, dacă factura are ca dată de emitere 25.11.2024, iar indexul de încărcare în E-factura este comunicat la data de 30.11.2024, factura se înregistrează în contabilitate cu data de 25.11.2024. Și implicit, emiterea NIR-ului se realizează cu această dată. Care este baza legală care susține această practică? Actul normativ care vine în justificarea practicii este redat de Legea contabilității nr. 81/1991 care la articolul 6, alin. (1) specifică faptul că ,,orice operațiune economico-financiară se consemnează în momentul efectuării ei într-un document care stă la baza înregistrărilor în contabilitate, dobândind astfel calitatea de document justificativ.” Deci, consemnarea operațiunii noastre în cadrul contabilității și, implicit, întocmirea notei de recepție se realizează la data de 25.11.2024, momentul realizării efective a operațiunii economice legate de achiziție. A două variantă este legată de înregistrarea operațiunii la data comunicării documentului în cadrul RO E-factura. În cazul nostru, 30.11.2024. Ca bază fundamentală am putea să invocăm articolul 4 al OUG 120/2021, care prevede ca dată a comunicării facturii electronice către destinatar, data la care aceasta este disponibilă pentru descărcare. Practic, pentru exemplul nostru, data comunicării facturii este 30.11.2024, care, în cazul nostru, nu corespunde cu cea a emiterii. Astfel, și nota de recepție va fi emisă cu data de 30.11.2024. Există, bineînțeles argumente pro și contro asupra celor două puncte de vedere. Pe baza raționamentului profesional, practicienii aleg cea mai corectă și potrivită variantă pentru consemnarea operațiunilor tranzacției prin intermediul notei de recepție. Noi pledăm pentru prima variantă, și anume cea la care înregistrăm în contabilitate tranzacția la momentul producerii acesteia. Și implicit, întocmim la acel moment și nota de recepție. Evident, urmărim ca factura primită să figureze în sistemul național RO e-Factura și arhivăm doar acel document considerat original conform normelor în vigoare. În final, pe scurt vom răspunde la cele 3 întrebări stabilite încă de la începutul materialului: 1. Nota de recepție se reinventează pe marginea noului cadrul creat de apariția fenomenului RO E-facturii? 2. Regulile de întocmire rămân neschimbate? 3. Este facilitat sau îngreunat procesul de generare a unei note de recepție? Nota de recepție cunoaște o altă față pe marginea noului context dictat de către fenomenul RO Efactura. Regulile de întocmire a acesteia rămân însă neschimbate. Din punctul nostru de vedere este facilitat procesul de întocmire al notei de recepție. Acest aspect este justificat din punct de vedere informatic. Aplicațiile informatice de contabilitate ori de facturare dețin la momentul actual tehnologii avansate care fac posibilă generarea NIR-ului pe baza importului facturii din cadrul sistemului național RO e-Factura. Totuși, responsabilitatea noastră este legată de supervizarea procesului, în așa fel încât, să fie asigurată corectitudinea, completitudinea și acuratețea datelor importate. Referințe principale de informare Ordonanța de urgență nr. 120 din 4 octombrie 2021 privind administrarea, funcționarea și implementarea sistemului național privind factura electronică RO e-Factura și factura electronică în România, precum și pentru completarea Ordonanței Guvernului nr. 78/2000 privind omologarea, eliberarea cărții de identitate a vehiculului și certificarea autenticității vehiculelor rutiere în vederea introducerii pe piață, punerii la dispoziție pe piață, înmatriculării sau înregistrării în România, precum și supravegherea pieței pentru acestea, publicat în  Monitorul Oficial nr. 960 din 7 octombrie 2021. Legea contabilității nr. 82 din 24 decembrie 1991 (**republicată**), publicat în  Monitorul Oficial nr. 454 din 18 iunie 2008. Ordinul nr. 2.634 din 5 noiembrie 2015 privind documentele financiar-contabile, publicat în Monitorul Oficial nr. 910 din 9 decembrie 2015.
0

Ce program de facturare recomandați?

Fiecare business are anumite nevoi, în funcție de gradul de dezvoltare, de tipul de activitate și de complexitatea gestiunii stocurilor de marfă. Indiferent de toate aceste criterii, un program profesional de facturare și gestiune a stocurilor, mai ales în noile condiții cu e-Factura, reprezintă soluția perfectă pentru a oferi un serviciu rapid și de calitate prin automatizarea proceselor de facturare și gestiune. Întrebarile de genul: \"Ce program de facturare recomandați?\" sau \"Care este cel mai bun program de facturare?\" sunt întrebări legitime care reflectă nevoia de a primi o recomandare foarte bine argumentată dar sunt și subiective. Subiectivitatea derivă din faptul că fiecare utilizator sau afacere are anumite nevoi proprii, cu anumite criterii de departajare care pornesc de la eficiență - la funcționalități - la costuri - la suport tehnic și până la integrări complexe cu alte sisteme. Experiența personală a fiecăruia influențează răspunsul iar \"cel mai bun program\" nu este universal valabil pentru toate afacerile. Totuși haide să vedem \"Cum alegi programul de facturare potrivit?\" Niciodată cel mai ieftin nu va reprezenta o soluție viabilă pentru un program de facturare complet și eficient. De ce? Pentru că, în afaceri, garanția succesului vine din decizii inteligente, analizate în prealabil, nu din economii pe termen scurt! Un program de facturare bun, complet și eficient, nu înseamnă funcționalități restrânse, limitate, care nu acoperă în totalitate nevoile businessului tău. Un business de succes, o gestiune a stocurilor, un raport complex, nu pot fi făcute cu jumătăți de măsură sau cu compromisuri. Pentru acest lucru ai nevoie de un program care îți oferă control total asupra procesului de facturare, asupra stocurilor, a inventarului, rapoarte în timp real, integrabilitatea cu programul de contabilitate folosit de contabilul tău dar mai ales automatizarea în ceea ce privește transferul și importul de date în condițiile noilor cerințe legale de digitalizare (program e-Factura, e-Case de marcat, e-TVA, SAF-T). Astfel, pentru a îți oferi răspunsuri relevante și utile la întrebarea \"Care este cel mai bun program de facturare?\", vom face o scurtă evaluare a programului de facturare Facturis Online, un pionier al programelor de facturare care se adaptează businessului tău, prin diferitele pachete de servicii care cresc odată cu nevoile și volumul afacerii tale. Ce program de facturare recomandați? Programul Facturis Online oferă utilizatorilor începând de la funcționalitățile standard de facturare (RO eFactura), la cele mai avansate precum: - facturarea multiplă - se pot selecta până la 100 de facturi; - facturarea recurentă - se pot configura contractele și astfel lunar se emit și se trimit pe email facturile clienților; - facturarea automată - configurarea și programarea facturilor sau a proformelor la date precise; - reconcilierea automată a plăților; - trimiterea automată a facturilor în SPV - la un anumit nr. de ore, zile sau o anumită oră din ziua respectivă; - arhivarea electronică a e-Facturilor; - integrare e-Transport; - modul complet și complex de gestiune a stocurilor; - alerte pentru stocuri; - exportarea datelor în programele de contabilitate - respectă SAF-T; - integrări cu magazine online, procesatori de plăți și curieri; - plata automată a facturilor prin link de plată sau cod QR; - funcții multi-user cu acces diferențiat de permisiuni la funcționalitățile programului de gestiune stocuri. Datorită experienței vaste în domeniu,  programul de facturare și gestiune stocuri, oferă desigur și avantaje cheie care, fără îndoială, fac din acesta un program complet profesional și anume: - emitere autofactura și trimiterea ei cu succes în SPV; - serviciul de Înregistrare Simplificată în SPV - vă înregistrează automat în sistemul e-Factura, în SPV; - citirea automată a conturilor bancare - se citesc automat 5-10 conturi bancare, sunt afișate toate tranzacțiile într-o singură fereastră și se împerechează automat încasările cu facturile în fișă client. - rapoarte și analize detaliate; Alegerea unui astfel de program de facturare care nu te limitează și îți oferă toate funcționalitățile necesare businessului tău, indiferent de dimensiunea acestuia, devine o bază solidă pentru un business eficient și scalabil. Raportul calitate-preț joacă un rol foarte important în orice alegere și de aceea pachetele de servicii oferite sunt gândite pentru a fi accesibile diferitelor tipuri de afaceri. Astfel, acest program este foarte atractiv și prețul lui, începe de la pachetul de facturare Standard (150lei/an), la care puteți adăuga pachete suplimentare pe măsură ce afacerea se extinde, terminând cu pachetele care au caracteristicile unui ERP complex. Nu în ultimul rând, poate cel mai important aspect de care trebuie ținut cont în recomandarea alegerii unui program de facturare, este faptul că nu toată lumea are aceleași abilități tehnice iar un suport tehnic, rapid și eficient este esențial atunci când apar diferite urgențe. Facturis Online oferă un serviciu de asistență sigur și prietenos Facturis Online oferă un serviciu de asistență sigur și prietenos, pentru a rezolva rapid orice urgență care ar putea apărea. Rapiditatea și eficiența departamentului tehnic de asistență reprezintă diferența majoră pe care acest program de facturare o oferă utilizatorilor săi. Încrederea unui suport tehnic prompt, cu disponibilitate imediată face diferența între \"un program de facturare\" și Facturis Online.
0

Funcția de programare emitere facturi automat și trimiterea lor pe email

O nouă opțiune a fost adăugată și anume opțiunea de programare emitere factură fiscală automat, la o dată din viitor (dintr-o proformă) împreună cu programarea trimiterii ei pe email. Această opțiune este utilă atunci când nu ești prezent sau nu intri în aplicația de facturare Facturis Online într-o anumită zi sau pur și simplu vrei să automatizezi acest proces. 1. Configurare emitere automată facturi În meniul Configurare – Email se intră în tabul de Programare emitere factură. Se selectează seria facturilor, iar dacă se dorește și trimiterea lor pe email, se selectează templete-ul de email dorit care să se trimită clientului și utilizatorului care a emis factura proforma (adică ție dacă vrei să verifici corectitudinea facturii emise). 2. Programare emitere factură din proformă Se intră în meniul de Documente - Proforme și se emit proformele dorite cu data curentă. Aceste proforme se pot programa în emitere factură fiscală la o dată ulterioară folosind funcția de programare ca în imaginea alăturată: Va apărea o fereastră în care ne selectăm data dorită (se pot selecta mai multe proforme să se emită la aceiași dată și oră ulterioară): 3. Vizualizare programări și statusul acestora Se intră în fereastra de Programări din meniul de proforme (Documente - Proforme) și se vizualizează programările viitoare și programările efectuate, cu seria și numărul facturii emise: cu albastru sunt cele efectuate iar cu negru sunt cele pentru care urmează să se emită factura fiscală.
0

Noutăți cu privire la RO e-transport. Ce se întrezărește la orizont? 3 Modificări ale momentului

Cel mai probabil deja te-ai familiarizat cu modificările recurente care intervin asupra structurilor digitalizării fiscale. Pe acest background al inconstanței conturat constant este vital să recunoști dependența de informare oportună. Este un laitmotiv al vieții de antreprenor. Nu există conformare și relevanță în afara acesteia. Deoarece suntem pe deplin conștienți de impactul informațiilor corecte, relevante și punctuale, blogul nostru este aproape de antreprenorii care doresc să fie mereu conectați la schimbare. Aducem astfel în atenția ta toate modificările lansate de către legiuitor, cu impact asupra bunei derulări a proceselor companiei la a cărui bord de conducere te situezi. Singura constantă, pe fundalul pictat de complexitatea și diversitatea transformărilor este reprezentată de parteneriate cu persoane specializate, relații care să fie dictate de profesionalism. Ne asumăm astfel, rolul de parteneri de cursă lungă, cu orice antreprenor responsabil, a cărui proiecție pentru viitorul afacerii sale este corelată la optimizarea indicatorilor de performanță digitală, și nu numai. În data de 11 noiembrie 2024, în urmă cu mai puțin de trei săptămâni, au fost lansate în sfera afacerilor autohtone noi modificări cu privire la una dintre paradigmele care au impactat afacerile românești în anul 2024. Este vorba despre sistemul național RO e-Transport. Și pentru că dorim să te conformezi pe deplin acestor schimbări, vom sintetiza, pentru tine, punctele principale care manifestă răsunet asupra transporturilor care intră sub incidența Ordonanței de Urgență nr. 41 din 8 aprilie 2022 pentru instituirea Sistemului național privind monitorizarea transporturilor rutiere de bunuri RO e-Transport. Dacă ești un utilizator al sistemului național RO eTransport nu trebuie să pierzi din vedere modificările aduse asupra acestuia prin intermediul Ordonanței de Urgență nr. 129 din 7 noiembrie 2024 privind modificarea și completarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 41/2022 precum și pentru modificarea și completarea unor acte normative apărută în Monitorul Oficial pe data de 11 noiembrie 2024. Pe scurt! De ce este necesară apariția unui nou activ normativ? Modificarea aspectelor de structură privitor la sistemul național RO e-transport Noi clarificări cu privire la posibilitatea modificării datelor declarate Relaxarea sancțiunilor aplicabile Care este cadrul pe marginea căruia se conturează apariția noului act normativ care stabilește noi reguli privitoare la funcționalitatea sistemului național RO e-Transport? Vocea antreprenorilor. Noile modificări propuse apar ca un ecou al vocii antreprenorilor raportat la corelarea sistemelor interne cu cerințele paradigmei digitale RO eTransport. De asemenea, deținătorii de afaceri au solicitat răgaz pentru adaptarea parametrilor acestor sisteme la cerințe de conformare cu privire la declararea transporturilor rutiere de mărfuri. Un alt fundament rezidă în solicitările intense ale mediului de afaceri cu privire la  aspectul disproporționat al sancțiunilor corelat la combaterea fraudei în domeniul TVA. Toate acestea ținând cont de ținta majoră a proiectării sistemului RO e-transport în vederea diminuării deficitului de încasare a taxei pe valoare adăugată pe baza monitorizării transporturilor. Iată deci, o rezonanță a vocii antreprenorilor pentru mediul legislativ. Este un aspect demn de laudă pentru legiuitor. Tot mai des, reprezentanții mediului de business reușesc să-și exprime opinia în așa fel încît să fie ascultată asupra aspectelor de influență majoră a afacerii lor, vocea lor fiind transpusă în practica de afaceri prin normele lansate de către autorități. Acum că suntem în linie dreaptă cu rațiunile care stau la baza adoptării noilor modificări, te invităm să faci punctual cunoștință cu acestea. Astfel, am sintetizat pentru tine, cele mai importante aspecte dictate de actul normativ care face subiectul materialului nostru. 1. Modificarea aspectelor de structură privitor la sistemul național RO e-Transport Începând cu luna noiembrie 2024, se modifică aspectele prevăzute de articolul 4 al Ordonanță de Urgență nr. 41 din 8 aprilie 2022 pentru instituirea Sistemului național privind monitorizarea transporturilor rutiere de bunuri cu risc fiscal ridicat RO e-Transport cu privire la elementele incluse de către sistemul RO e-Transport. Mai cu seamă este vorba despre modificarea literei b) care fixa ca parte componentă a platformei elementele de interconectare cu alte sisteme de monitorizare de genul celor legate de camerele de luat vederi, instrumente specifice proiectate pentru identificarea cantităților de produse transportate precum și oricare alte mijloace de monitorizare a traficului rutier. Care este diferența redată de noul act normativ pentru aceste precizări? Noile modificări prevăd menționarea persoanelor cărora le revine responsabilitatea deținerii și utilizării acestor 3 categorii de sisteme (camere, aparate de verificare a cantităților de produse care face obiectul transportului și instrumente de monitorizare a traficului rutier). Astfel acestea sunt ,,deținute și/sau utilizate de instituțiile sau autoritățile publice, direct sau prin intermediul structurilor sau entităților subordonate sau coordonate”. Astfel, se delimitează clar cine poate să utilizeze aceste sisteme în vederea verificărilor efectuate. De asemenea, articolul 4, alin. 2 și 3 fixează noi clarificări cu privire la stocarea informațiilor și datelor deținute de RO e-transport. Ce apare în plus față de vechile reglementări? Pe lângă mențiunea legată de posibilitatea stocării și deținerii informațiilor de către instituții sau autorități precum și de instituții subordonate sau coordonate de acestea se aduc precizări cu privire la posibilitatea deținerii de date și informații colectate prin intermediul companiilor naționale sau a societăților naționale cu capital integral de stat. Toate aceste autorități enumerate mai sus, ,,au obligația de a pune la dispoziție gratuit Agenției Naționale de Administrare Fiscală, pe bază de protocol încheiat în acest sens” informațiile și datele colectate pentru ,,monitorizarea pe teritoriul național a transporturilor, care permite autorităților competente determinarea potențialelor puncte de deturnare din/sau în lanțul de aprovizionare, pe baza codului UIT”. 2. Noi clarificări cu privire la posibilitatea modificării datelor declarate Inițial, cadrul normativ de bază care reglementează activitatea sistemului național RO eTransport interzicea modificarea datelor înregistrate prin intermediul sistemului național referitoare la transportul de bunuri după punerea în mișcare a vehiculului care face obiectul transportului de bunuri. Cu caracter de excepție, noile modificări permit modificarea datelor cu privire la denumirea, caracteristicile, cantităților și contravaloarea bunurilor transportate după expirarea termenului de valabilitate a codului UIT, ,,până cel mai târziu la data de 25 a lunii următoare celei în care s-a finalizat transportul de bunuri”. 3. Relaxarea sancțiunilor aplicabile Această relaxare a sancțiunilor constă în aplicarea confiscării bunurilor, ca sancțiunea suplimentară amenzii, în regim gradual, sau, în cazul menționat mai jos, renunțarea la această sancțiune. Eliminarea sancțiunii privind confiscarea bunurilor în cazul următoarelor tipuri de contravenții: nerespectarea prevederii privind obligativitatea contribuabilului în vederea declarării datelor referitoare la transportul bunurilor cu risc fiscal ridicat precum și la transportul internațional de bunuri care urmează a fi efectuat și care impune obținerea codului UIT, utilizarea codului UIT peste termenul său de valabilitate, declararea altor cantități în cadrul sistemului față de cele care fac real obiectul transportului. Aceste abateri de la prevederile legale se sancționează doar cu amendă fără a se mai recurge și la confiscarea contravalorii bunurilor nedeclarate. Pentru prima abatere nu se mai confiscă bunuri. Noi completări ale OUG 41/2022 cu privire la aplicarea graduală a sancțiunilor astfel: Dacă se încalcă prevederile alin. 1, lit. a) și b) (cele amintite mai sus) iar operatorul economic a fost sancționat pentru aceasta, dacă, în termen de maxim 12 luni de la această primă sancționare, acesta săvârșește a doua contravenție, a treia sau a patra contravenție, aceasta se sancționează cu amendă (persoane fizice de la 10 000 de lei la 50 000 de lei, persoane juridice de la 20 000 de lei la 100 000 de lei) iar confiscarea bunurilor pentru aceasta se va realiza gradual astfel: Contravenție Sancțiune A doua contravenție confiscarea a 15% din contravaloarea bunurilor nedeclarate. A treia contravenție confiscarea a 50% din contravaloarea bunurilor nedeclarate. A patra contravenție confiscarea a 100% din contravaloarea bunurilor nedeclarate. Dacă se încalcă prevederile alin. 1, lit. a) și b) (cele amintite mai sus) iar operatorul economic a fost sancționat pentru aceasta, și în termen de peste 12 luni de la această primă sancționare se săvârșește a doua contravenție pentru care a fost sancționat, nu se mai aplică măsura confiscării bunurilor. Astfel, materialul de mai jos sintetizează, într-o manieră ușor de asimilat de către antreprenori principalele modificări lansate în mediul de afaceri prin noua ordonanță de urgență care reglementează aspectele de organizarea și funcționare a sistemului național RO e-Transport. Nu uita să te păstrezi conectat la schimbare pentru a obține asigurarea conformării fiscale în materie de digitalizare a proceselor organizaționale. Referințe principale de informare Ordonanță de urgență nr. 129 din 7 noiembrie 2024 privind modificarea și completarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 41/2022 pentru instituirea Sistemului național privind monitorizarea transporturilor rutiere de bunuri RO e-Transport și de abrogare a art. XXVIII din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 130/2021 privind unele măsuri fiscal-bugetare, prorogarea unor termene, precum și pentru modificarea și completarea unor acte normative, Publicat în  Monitorul Oficial nr. 1124 din 11 noiembrie 2024. Ordonanță de urgență nr. 41 din 8 aprilie 2022 pentru instituirea Sistemului național privind monitorizarea transporturilor rutiere de bunuri RO e-Transport și de abrogare a art. XXVIII din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 130/2021 privind unele măsuri fiscal-bugetare, prorogarea unor termene, precum și pentru modificarea și completarea unor acte normative, Publicat în  Monitorul Oficial nr. 356 din 11 aprilie 2022.
0

6 pași necesari de parcurs pentru marcarea drumului spre fiscalizarea aparatelor de marcat electronice fiscale

Legi, ordine, ordonanțe de urgență, convenții, hotărâri…modificări multiple, plurivalență informațională, incertitudine, ambiguitate. Toate acestea descriu doar o mică fărâmă din cadrul în care se derulează afacerile momentului. În tumultul modificărilor de natură legislativă, nevoia de clarificare a informațiilor și delimitare a transformărilor se acutizează. Deja te-ai convins asupra rolului nostru în viața ta de antreprenor al secolului în care singura certitudine este incertitudinea. Suntem aici pentru a face lumină acolo unde domnește nesiguranța legislativă, și pentru a ne poziționa în postura de partener de încredere în cursa pentru digitalizare fiscală. Prin fapte concrete, nu vorbe fără rezonanță pragmatică. În asentimentul materialelor recente cu privire la registrul de casă, considerăm oportun să aducem mențiuni cu privire la casele de marcat electronice fiscale, aspecte de necesitate majoră. Fiscalizarea acestora. Sau mai bine spus, pașii necesari din drumul spre atingerea acestui obiectiv. Pe fundalul contextului dictat de informatizare masivă, regulile cu privire la utilizarea casei de marcat se schimbă. Casele de marcat ,,din vremurile de odinioară\" devin aparate de marcat electronice fiscale conectate la serverele ANAF adaptate la condițiile impuse de tehnologia modernă. Dacă ești un antreprenor care ,,a pus piciorul pentru prima dată” pe tărâmul mediului antreprenorial, informațiile de mai jos vor contura cadrul potrivit pentru conformare fiscală în materie de utilizare a aparatelor de marcat electronice fiscale. Dacă te situezi în poziția unui antreprenor cu o vastă experiență în spectrul afacerilor, informațiile care urmează pot genera plusvaloare pentru experiența ta antreprenorială prin aprofundarea și înțelegerea tainelor mecanismelor proceselor comerciale. O inovație a tehnologiei avansate de care se bucură real companiile timpurilor contemporane este conturată de conectarea aparatelor de marcat electronice fiscale la serverele Agenției Naționale pentru Administrare Fiscală. Această acțiune a stat sub egida anului 2021, când, progresiv, antreprenorii au avut obligația conectării la serverele ANAF-ului a caselor de marcat electronice fiscale. În acest mod, până la finalului anului 2021, toți contribuabilii au intrat în legalitate, aparatelor de marcat electronice fiscale fiind conectate online la serverele instituției. Acest aspect conferă o serie de avantaje antreprenorilor. De la eliminarea depunerii unor declarații privind activitatea înregistrată prin intermediul aparatelor de marcat electronice fiscale la certitudinea transmiterii corecte a datelor în timp real și la precompletarea corectă a decontului de TVA. Totuși, astăzi nu ne vom opri asupra aspectelor generale privind utilizarea aparatelor de marcat electronice fiscale. Dorim să conturăm punctul zero al funcționalității acestora. Pașii pe care trebuie să îi parcurgi în vederea fiscalizării. Etapele concrete care te plasează pe drumul intrării în legalitatea utilizării aparatelor de marcat electronice fiscale. Ce este bine să știi în materie de utilizare a caselor de marcat electronice fiscale este legat de obligativitatea achiziționării unui aparate de marcat electronic fiscal în situația în care încasezi integral sau parțial cu numerar sau prin utilizarea cardului de debit/credit sau prin intermediul substitutelor în numerar contravaloarea bunurilor livrate cu amănuntul ori a prestărilor de servicii efectuate direct către populație. Pașii…pe scurt! Achiziția unui aparat de marcat electronic fiscal de la un distribuitor autorizat Inițierea demersurilor pentru fiscalizarea aparatului de marcat electronic fiscal Obținerea documentelor necesare pentru depunerea cererii de atribuire a numărului unic de identificare al aparatului de marcat electronic fiscal Depunerea dosarului în vederea obținerii codului de identificare al aparatului de marcat electronic fiscal Transmiterea online a formularului C801 și primirea deciziei de atribuire a N.U.I Primirea certificatului de atribuire a numărului unic de identificare a aparatului de marcat electronic fiscal Astfel, regăsești mai jos punctual, pașii pe care trebuie să îi ai în vedere pentru fiscalizarea aparatului de marcat electronic fiscal: 1. Achiziția unui aparat de marcat electronic fiscal de la un distribuitor autorizat Deja am făcut aluzie la circumstanța care conturează achiziția unui astfel de aparat electronic fiscal. La ce se referă un astfel de aparat de marcat electronic fiscal? Conform legislației în vigoare la momentul actual, un astfel de aparat de marcat electronic fiscal desemnează o casă de marcat precum și alte dispozitive cu funcții de casă de marcat care dețin module fiscale cu funcții de control asupra memoriei fiscale, dispozitivului de imprimare precum și a afișajului client. Reține! Fiscalizarea casei de marcat electronice fiscale este procesul valid din punct de vedere tehnic prin care AMEF-ul trece, din starea nefiscală în cea fiscală. Tips & tricks pentru achiziția caselor de marcat electronice fiscale Este bine să cunoști în acest sens faptul că aceste aparate de marcat electronice se achiziționează de la furnizori specializați. Aceștia sunt autorizați de către Ministerul de Finanțe Publice iar denumirea celor care fac parte din această categorie este stipulată în Lista operatorilor economici distribuitori de aparate de marcat electronice fiscale cu jurnal electronic, autorizați în ședința Comisiei de autorizare a distribuitorilor pentru aparate de marcat electronice fiscale avizate tehnic. Accesarea listei se realizează la următorul link: https://mfinante.gov.ro/documents/35673/217758/ListaSintetica_31052023.pdf. 2. Inițierea demersurilor pentru fiscalizarea aparatului de marcat electronic fiscal După achiziționarea aparatului de marcat fiscal electronic de la distribuitorii autorizați regăsiți în listele de mai sus, trebuie să recurgi la pasul următor. Acesta este concretizat în conturarea dosarului care trebuie să conțină documentele necesare în vederea atribuirii numărului unic de identificare al aparatului de marcat electronic fiscal. Deci, acest număr este indispensabil pentru înaintarea procedurilor de fiscalizare. Trebuie să cunoști faptul că acest dosar se depune online de către persoana deținătoare a semnăturii electronice digitale. Acesta poate fi administratorul companiei ori persoana desemnată cu gestiunea financiar-contabilă a entității. 3. Obținerea documentelor necesare pentru depunerea cererii de atribuire a numărului unic de identificare al aparatului de marcat electronic fiscal Pentru a obține documentele necesare care se anexează cererii de atribuire a numărului unic de identificare fiscală trebuie să ai în vizor următoarele două direcții: Documente de identificare ale companiei tale; Documentele eliberate de către distribuitorul acreditat care realizează fiscalizarea aparatului de marcat electronic fiscal al companiei tale. Să începem așadar cu documentele pe care trebuie să le pui la dispoziția distribuitorului pentru pregătirea dosarului de solicitare a atribuirii N.U.I (numărul unic de identificare). Iată documentele pe care trebuie să le pui la dispoziția distribuitorului (pentru clarificare și pentru a-ți contura o imagine concretă a documentelor, vom anexa, acolo unde este posibil, un model al acestora): Copie după certificatul de înregistrare fiscală; Copie după certificatul constatator+Rezoluție ONRC+Mențiuni; Copie după CI/BI al administratorului; Declarație pe propria răspundere cu privire la locul utilizării casei de marcat electronice fiscale; Iată documentele eliberate de către distribuitorul acreditat care realizează fiscalizarea aparatului de marcat electronic fiscal al companiei tale: Copie după factura care atestă achiziția aparatului de marcat electronic fiscal alături de dovada plății acesteia; Atenție! Este considerat exemplarul original al facturii doar cel descărcat din cadrul platformei naționale RO e-Factura. Copie a certificatului de garanție al casei de marcat; Copie a autorizației de distribuție a aparatelor de marcat electronice fiscale; Copie după procesul verbal de sigilare a casei de marcat electronice fiscale. Practic, etapele de mai sus conturează o primă parte importantă pentru procesul fiscalizării aparatului de marcat electronic fiscal. A doua parte include pregătirea efectivă a cererii de atribuie a numărului unic de identificare și transmiterea acesteia către autoritățile fiscale. 4. Depunerea dosarului în vederea obținerii codului de identificare al aparatului de marcat electronic fiscal După ce te-ai asigurat asupra deținerii tuturor documentelor enumerate mai sus, este nevoie să completezi și să depui cererea privind atribuirea N.U.I. Care este maniera de obținere a acesteia? Cererea transpusă în formularul C801 se obține accesând site-ul ANAF, secțiunea Asistență contribuabili > Declararea obligațiilor fiscale > Toate formularele, cu explicații ori prin accesarea directă a link-ului: https://static.anaf.ro/static/10/Anaf/Declaratii_R/801.html. Ultima variantă actualizată a acesteia, corespunde lunii octombrie 2024. Cererea conține 3 părți corelate la: partea I care face referire datele de identificare ale societății solicitante; partea a doua care trimite la datele de identificare ale reprezentantului legal și partea a treia care precizează datele legate de aparatele de marcat electronice fiscale în cazul cărora se solicită codul de identificare. Pentru conturarea unei imagini clare asupra manierei de completare a cererii, ilustrăm mai jos un model concret al acesteia: După completarea în integralitate a cererii, conform modelului de mai sus, aceasta se validează, și se semnează electronic pe baza unui certificat digital calificat. De asemenea, se anexează documentele enumerat mai sus, în format zip. După ce te-ai asigurat asupra validării cererii, trebuie să recurgi la depunerea acesteia prin intermediul Spațiului Public Virtual. Atenție! Dacă deții mai multe aparate de marcat electronice care dorești să le fiscalizezi, acestea se cuprind distinct în cadrul aceleași cereri depuse o singură dată, pe baza specificării tuturor elementelor obligatorii, menționate la partea a-IIIa a cererii. 5. Transmiterea online a formularului C801 și primirea deciziei de atribuire a N.U.I Odată completat și validat, formularul se transmite prin intermediul SPV. Mai jos, ilustrăm maniera depunerii online a acestuia. Iată cum, prin 3 pași simpli, transmiți formularul C801 către instituțiile statului #1 te conectezi prin intermediul SPV, pe baza certificatului digital calificat; #2 accesezi secțiunea Formular de contact; #3 încarci cererea C801 în cadrul subsecțiunii Asistență și îndrumare de specialitate în domeniul fiscal; 6. Primirea certificatului de atribuire a numărului unic de identificare a aparatului de marcat electronic fiscal Ca urmare a depunerii formularului C801, vei primi la secțiunea Mesaje certificatul de atribuire a numărului de identificare solicitat pentru aparatul de marcat electronic fiscal. Iată mai jos modelul concret al certificatului de atribuire a numărului de identificare al aparatului de marcat electronic fiscal. Acest certificat este însoțit de o anexă în cadrul căreia este menționat locul de instalare al fiecărui aparatelor de marcat electronic fiscal. Există posibilitatea verificării aparatelor de marcat electronice fiscale care apar în evidențele ANAF. Acest aspect poate fi verificat prin accesarea următorului link, pe baza introducerii câtorva informații de bază referitoare la seria aparatului de marcat electronic fiscal, precum și numărul și data autorizației de distribuție: https://www.anaf.ro/Reg_AMEF/. În concluzie, trebuie să ști faptul că procesul fiscalizării casei de marcat electronice fiscale poate dura de la câteva minute la câteva săptămâni. Responsabilitatea ta este să te asiguri că ai parcurs cei 6 pași necesari spre trasarea drumului în vederea concretizării procedurii. Cele două materiale au fost logic delimitate. Prima parte a făcut trimitere la toate documentele de care ia nevoie pentru completarea și depunerea formularului C801. Iar a doua parte a trecut direct la acțiune, prin oglindirea manierei de completare și a transmiterii acesteia prin intermediul mijloacelor de comunicare electronice. Așadar, cele două episoade ale seriei fiscalizării aparatului de marcat electronic fiscal- conturează primii 6 pași necesari de parcurs pentru obținerea codului unic de identificare al aparatelor de marcat electronice fiscale, pași care marchează drumul spre fiscalizarea acestora. Următorii pași sunt realizați în corespondență cu distribuitorul acreditat al aparatelor de marcat electronice fiscale. Referințe principale de informare Ordonanță de urgență nr. 28 din 25 martie 1999 (**republicată**) privind obligația operatorilor economici de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale***), Publicat în  Monitorul Oficial nr. 75 din 21 ianuarie 2005. Ordonanță de urgență nr. 125 din 23 octombrie 2024 pentru completarea art. 2 și suspendarea aplicării unor dispoziții din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 28/1999 privind obligația operatorilor economici de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale, precum și pentru completarea Legii nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, Publicat în  Monitorul Oficial nr. 1073 din 25 octombrie 2024.
0

Opțiunea Info Transportatori în modulul e-Transport

În cadrul meniului e-Transport s-a implementat un nou tab, numit ”Info Transportatori”. Această nouă opțiune îți oferă posibilitatea citirii tuturor e-Transporturilor declarate de cine trebuie să declare acel e-Transport în care tu ești transportator. Cum funcționează această nouă opțiune de Info Transportatori în aplicația de e-Tranpsort? Se citesc e-Transporturile, apăsând pe prima iconiță din stânga sus (Importă e-Transporturi). În acest moment, programul citește și introduce în baza de date toate e-Transporturile declarate din ultimele 60 de zile, în care tu figurezi ca transportator. Dacă eTransportul este încă în perioada de valabilitate, apăsând pe cea de-a doua iconiță, se poate modifica vehiculul: - selectezi e-Transportul dorit; - apeși pe iconița de Modificare Vehicul și îți apare o fereastra în care introduci noile vehicule, apoi se apasă pe butonul de Trimitere; - se trimite în SPV ANAF modificarea de vehicul și apare statusul “Trimis modificare”; - după primirea confirmării, se modifică în mod automat statusul în “Modificare OK”; - prin apăsarea iconiței + se pot vedea toate modificările aduse e-Transportului selectat.
0

Care sunt aspectele de care trebuie să ții cont pentru a avea certitudinea întocmirii corecte a registrului de casă? Episodul 2

Materialul anterior pe tema normelor care trebuie respectate pentru buna gestionare a operațiunilor cu încasări și plăți a scos în lumină principalele reguli pe care trebuie să le respecți la momentul acesta pentru evitarea sancțiunilor cu privire la gestiunea ineficientă a operațiunilor efectuate în prezența numerarului. Dacă te-ai raliat la toate acele modificări, trebuie să știi că au rămas câteva lucruri nespuse privitoare la buna gestionare a operațiunilor cu numerar. Te invităm așadar să urmărești mai jos noțiunile care completează tabloul conturat de întocmirea corectă a registrului de casă. Pe scurt! Acces interzis. Care sunt acțiunile care nu pot fi efectuate prin intermediul casieriei? Greșeala se plătește. Care sunt amenzile percepute pentru neregulile identificate pentru operațiunile de încasări și plăți? Exemplu de pe tărâmul disciplinei financiare a companiei Acces interzis. Care sunt acțiunile care nu pot fi efectuate prin intermediul casieriei? Există o serie de aspecte care nu sunt permise a fi efectuate în prezența numerarului. Punctual, acestea sunt legate de: primirea sumelor în numerar peste 5000 de lei/persoană, de la Trezoreria Statului, instituțiile de credit, instituțiile emitente de monedă electronică, instituțiile care prestează servicii de plată, autorizate de Banca Națională a României sau autorizate în alt stat membru al Uniunii Europene, instituțiile financiare nebancare și entitățile care efectuează operațiuni de schimb valutar, definite potrivit legii, precum și de la operatori din domeniul jocurilor de noroc, exceptând situațiile în care se pot depăși plafoanele privitoare la încasările și plățile efectuate prin casierie; fragmentarea solicitării de eliberare de numerar peste plafoanele admise; transferul de sume în conturile proprii ale persoanelor fizice fără existența documentelor justificative legale prezentate de către plătitori. Dacă transferul se realizează prin instrumentele de plată online, documentele justificative legale trebuie să se afle în evidența plătitorilor. Greșeala se plătește. Care sunt amenzile percepute pentru neregulile identificate privind operațiunile de încasări și plăți în numerar? Nerespectarea regulilor privind conduita încasărilor și plăților în numerar atrage după sine aplicarea unor serii de sancțiuni. Există 3 categorii de sancțiuni care pot fi aplicate mai multor tipuri de prevederi neîndeplinite din cadrul actului normativ care reglementează disciplina financiară a companiei. Iată mai jos care sunt amenzile la care te expui în situația nerespectării regulilor de bună conduită privitor la gestiunea operațiunilor în numerar. Descriere contravenție Sancțiune Neefectuarea operațiunilor de încasări și plăți de către persoane juridice, persoane fizice autorizate, întreprinderi individuale, întreprinderi familiale, liber profesioniști, persoane fizice care desfășoară activități în mod independent, asocieri și alte entități cu sau fără personalitate juridică de la/către oricare dintre aceste categorii de persoane prin intermediul instrumentelor de plată fără numerar Se sancționează cu amendă de 25% din suma încasată/plătită, respectiv deținută în casierie, care depășește plafonul stabilit de prezentul capitol pentru fiecare tip de operațiune, dar nu mai puțin de 500 lei. Fragmentarea încasărilor în numerar de la beneficiari a căror facturi depășesc limitele prestabilite la 5000 de lei, respectiv 10 000 de lei pentru magazinele de tip cash&carry Fragmentarea facturilor pentru o livrare de bunuri sau prestare de serviciu a căror valoarea depășește 5000 de lei, respectiv 10 000 de lei Fragmentarea plăților în numerar pentru furnizorii de bunuri și servicii a căror facturi depășesc limitele prestabilite la 5000 de lei, respectiv 10 000 de lei pentru magazinele de tip cash&carry Neachitarea prin intermediul instrumentelor de plată fără numerar a acelor facturi primite de la furnizori care depășesc limitele impuse prin normele legale (5000 lei/10 000 de lei) Neîncadrarea în plafonul de 10 000 de lei pentru efectuarea operațiunilor de încasări și plăți în numerar efectuate de la/către persoane fizice reprezentând contravaloarea unor livrări sau achiziții de bunuri ori a prestării unor servicii. De asemenea, discutăm și despre acordarea de dividende, cesiuni de creanțe sau alte drepturi peste acest plafon. De asemenea, punem în discuție și fragmentarea încasărilor și plăților pentru aceste operațiuni Depășirea plafonului privind soldul la casierie (50 000 de lei, respectiv 500 000 de lei pentru magazinele de tip cash&carry) Nerespectarea plafoanelor în cazul restituirii numerarului pentru facturile stornate Nerespectarea plafonului de 10 000 de lei pentru restituirea sumelor aferente stornărilor de facturi către persoane fizice precum și nerespectarea prevederii privitoare la restituirea sumelor care exced plafonul prin intermediul instrumentelor de plată fără numerar Acordarea de avantaje clienților pentru efectuarea de plăți în numerar Se sancționează cu amendă de la 15.000 lei la 20.000 lei Fragmentarea solicitărilor de eliberare de numerar care conduce la depășirea plafonului prevăzut zilnic de 5.000 lei/persoană, dar nu mai mult de un plafon total de 10.000 lei/zi Transferul sumelor în contul persoanelor fizice, în afara documentelor justificative legale prezentate de plătitori (cu excepția operațiunilor efectuate prin instrumente de plată cu acces la distanță, când poți transfera sume din contul companiei în contul persoanelor fizice, cu condiția existenței documentelor justificative legale în evidența plătitorilor) Primirea sau restituirea de împrumuturi sau alte finanțări de la/către persoane fizice pe baza instrumentelor de plată cu numerar Se sancționează cu amendă de 25% din suma încasată/plătită, dar nu mai puțin de 500 lei Exemplu de pe tărâmul disciplinei financiare a companiei Pentru a veni în ajutorul tău, propunem mai jos, câteva exemple concrete de pe meleagul practic al disciplinei financiare a companiilor. Pentru a te ghida în aplicarea corectă a prevederilor în această direcție. Administratorul companiei X SRL prezintă departamentului financiar-contabil documentul justificativ care atestă achitarea unei cazării pe 7 nopți în Spania pentru deplasarea în vederea încheierii contractului de colaborare cu o companie parteneră. Acesta este cuprins în cadrul decontului de cheltuieli al lunii octombrie 2024. Contravaloarea cazării pentru perioada menționată este de 7500 de lei. Întrebarea este dacă aceasta poate fi decontată și înregistrată în registrul de casă având în vedere depășirea plafonului de 5000 de lei/persoană? Răspuns: Conform art. 5, lit. b) din cadrul Legii nr. 70 din 2 aprilie 2015 pentru întărirea disciplinei financiare privind operațiunile de încasări și plăți în numerar și pentru modificarea și completarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 193/2002 privind introducerea sistemelor moderne de plată, plafoanele limită nu se aplică în situația în care intervine plata cheltuielilor de deplasare în interes de serviciu, în limita sumelor cuvenite pentru plata transportului, a diurnei, a indemnizației și a cazării pe timpul deplasării, precum și a cheltuielilor neprevăzute efectuate în acest sens. Răspunsul este DA. Se poate realiza în numerar plata privind contravaloarea cazării pentru deplasarea efectuată de către administrator în interes de serviciu la momentul prezentării documentelor justificative de către acesta. La finele lunii octombrie 2024, compania Z SRL are de achitat salarii conform statului de plată în valoare de 19 500 de lei. Contractele individuale ale celor 6 angajați menționează ca manieră de plată a obligațiilor salariale instrumentele de plată cu numerar. Care este procedura în acest caz, având în vedere faptul că valoarea care trebuie achitată depășește plafoanele pentru efectuarea de plăți prin intermediul casieriei? Se poate realiza plata la data prestabilită în cadrul contractului individual de muncă al angajaților (data de 20 a lunii)? Răspuns: Conform art. 5, lit. d) cadrul Legii nr. 70 din 2 aprilie 2015 pentru întărirea disciplinei financiare privind operațiunile de încasări și plăți în numerar și pentru modificarea și completarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 193/2002 privind introducerea sistemelor moderne de plată, plafoanele limită nu se aplică pentru retragerea de numerar din conturi deschise la instituțiile de credit sau la instituțiile care prestează servicii de plată și care sunt autorizate de Banca Națională a României pentru plata salariilor și a altor drepturi de personal prevăzute de lege și pentru alte operațiuni de plăți efectuate către persoanele fizice. Răspunsul este DA. Se poate realiza plata salariilor în data de 20 a lunii, chiar dacă acestea depășesc plafonul prestabilit prin intermediul prevederilor legale. Astfel, dacă încă nu ai reușit să te pui la curent cu reglementările privind maniera de operare a numerarului, materialul de mai sus este un bun prilej pentru a te familiariza cu toate regulile privind gestiunea operațiunilor realizate în prezența banilor cash. Fie că ești la început de drum antreprenorial, fie că deții statutul de antreprenor versat, actualizarea informațiilor scoase în evidență prin intermediul acestui articol și a celui anterior pe această temă te ajută să respecți cu rigurozitate normele actuale privind disciplina financiară a companiei tale. Totul, pentru derularea în bună armonie a activității afacerii tale. Referințe principale de informare Legea nr. 70 din 2 aprilie 2015 pentru întărirea disciplinei financiare privind operațiunile de încasări și plăți în numerar și pentru modificarea și completarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 193/2002 privind introducerea sistemelor moderne de plată, publicat în  Monitorul Oficial nr. 242 din 9 aprilie 2015.
0

Care sunt aspectele de care trebuie să ții cont la momentul actual pentru a avea certitudinea întocmirii corecte a registrului de casă? Episodul I

Unul dintre cele mai recente materiale publicate prin intermediul blogului nostru punctează rolul și locul registrului de casă în contexte noi dictate de prezența indiscutabilă a paradigmelor digitalizării fiscale în cadrul companiilor. Dacă vrei să afli poziția noastră cu privire la reperarea registrului de casă pe teritoriul e-Facturii și a e-Tva, te invităm să parcurgi materialul pe această temă, prin accesarea link-ului: https://facturis-online.ro/legislatie/registrul-de-casa-rol-si-localizare-pe-traseul-ro-e-facturii-si-a-ro-e-tva.html. Un lucru este cert. Influența apariției noilor paradigme ale modernizării asupra fluxului informațional contabil este semnificativă. Astăzi vom aduce în discuție un aspect de importanță majoră pentru gestiunea financiară a companiei tale. Regulile se schimbă permanent în această direcție și de aceea este bine să fii mereu ,,în gardă” pentru a te ralia la toate noutățile momentului. De-a lungul timpului, au fost propuse diverse măsuri în vederea unei gestionări eficiente a lichidităților unei companii. Modificările permanente de plafoane este posibil să fii generat o oarecare debusolare cu privire la maniera corectă de întocmire a registrului de casă. Respectarea normelor actuale de completare a registrului de casă este vitală pentru orice companie în vederea evitării sancțiunilor aplicabile în situația neconformării la regulile care se modifică recurent. De aceea, pentru că suntem conștienți de semnificația crescută a acestui aspect, îți prezentăm mai jos cele mai recente norme de bună conduită pentru a ,,ține” corect registrul de casă și a evita amenzile care se pot dovedi usturătoare pentru buzunarul companiei tale. Pe scurt! Așa DA. De ce trebuie să ții cont pentru a te asigura că respecți normele în vigoare pentru întocmirea corectă a registrului de casă? 4 reguli esențiale Așa NU. Ce nu trebuie să faci pentru a respecta normele în vigoare cu privire la întocmirea corectă a registrului de casă? 2 reguli de bază Excepții de la regulă. 5 cazuri concrete în care se pot omite plafoanele Așa DA. De ce trebuie să ții cont pentru a te asigura că respecți normele în vigoare pentru întocmirea corectă a registrului de casă? 4 reguli esențiale Am sintetizat pentru tine în vederea simplificării procesului de identificare a aspectelor principale în vederea gestionării corecte a operațiunilor de încasări și plăți cu numerar 4 reguli de bază. Iată ce îți este permis în acest sens: Poți să realizezi încasări de la persoane juridice, persoane fizice autorizate, întreprinderi familiale, întreprinderi individuale, liberi profesioniști, persoane fizice care derulează activități în mod independent, asocieri și alte entități cu sau fără personalitate juridică în cuantum de maxim 5000 de lei/persoană; Atenție! Acest plafon poate ajunge până la 10 000 de lei/zi dacă te afli în categoria antreprenorilor care derulează activități arondate magazinelor de tip cash&carry. Poți să efectuezi plăți către persoane juridice, persoane fizice autorizate, întreprinderi familiale, întreprinderi individuale, liberi profesioniști, persoane fizice care derulează activități în mod independent, asocieri și alte entități cu sau fără personalitate juridică în cuantum de maxim 5000 de lei/persoană;Atenție! Trebuie să ții cont de faptul că nu poți depăși plafonul maxim de 10 000 de lei/zi. Deci ai voie să realizezi maxim două plăți de maxim 5000 de lei/plata pe zi (sau mai multe plăți, sub 5000 de lei, care cumulat, nu depășesc plafonul maxim de 10 000 de lei/zi). Poți să efectuezi plăți către magazinele de tip cash&carry în limita unui plafon maxim de 10 000 de lei/zi; Poți să efectuezi plăți din avansuri spre decontare, pentru fiecare persoană care a primit avansuri spre decontare, în limita unui plafon maxim de 5000 de lei/zi. Așa NU. Ce nu trebuie să faci pentru a respecta normele în vigoare cu privire la întocmirea corectă a registrului de casă? 2 reguli de bază Dacă dorești menținerea unei relații armonioase cu organele de control nu trebuie să recurgi la următoarele acțiuni: Nu fragmenta încasările în numerar de la beneficiari pentru facturile care depășesc plafoanele menționate mai sus; Nu fragmenta plățile în numerar către furnizori pentru facturile care depășesc plafoanele menționate mai sus. Atenție! Nu sunt permise primirile sau restituirile de împrumuturi sau alte finanțări de la/spre persoane fizice, indiferent de natura ori destinația acestora. Acestea se realizează prin intermediul instrumentelor de plată fără numerar. Regula de aur: La finalul unei zile, soldul din casierie nu trebuie să depășească valoarea de 50 000 de lei. Dacă discutăm despre magazinele de tip cash&carry, sumele în numerar, nu trebuie să depășească valoarea de 500 000 de lei. Atenție! Plafonul privind soldul existent în casierie la finele zilei poate fi devansat doar de sumele privind plata salariilor și a altor drepturi salariale, pentru o perioadă de 3 zile lucrătoare din momentul prevăzut pentru plata acestora. Deci dacă achiți contravaloarea salariilor cash, atunci poți realiza acest lucru. Toate valorile care exced sumele menționate de prevederile privind soldul în casierie la finele unei zile se depun în conturile bancare. Excepții de la regulă. 5 cazuri concrete în care se pot omit plafoanele În cazul în care te întrebi dacă există situații în care poate fi omisă respectarea plafoanelor prevăzute și menționate anterior, ei bine, află că există. Astfel, iată când poți să realizezi plăți fără a respecta plafoane: Dacă achiți contravaloarea diurnelor, a indemnizației și a cazării pe toată durata deplasării efectuate de către angajat în interes de serviciu. De asemenea, dacă apar anumite cheltuieli neprevăzute în acest sens, se poate realiza plata acestora fără a respecta nivelurile de plafoane menționate; Dacă achiți impozite și taxe, contribuții ori ale datorii în legătură cu bugetul de stat; Dacă depui în numerar sume în conturile depuse la instituțiile de credit sau la instituțiile autorizate de BNR; Dacă depui numerar în automatele de încasări în numerar; Dacă retragi numerar de la instituțiile de credit sau de la alte instituții autorizate de BNR, pentru a efectua plata salariilor. Atenție! Este interzisă acordarea de avantaje clienților în vederea efectuării de plăți în numerar. În situația în care sunt refuzate produsele livrate, serviciile prestate ori lucrările executate iar la baza acestui aspect stă o factură de stornare a cărei valoare depășește 5000 de lei, respectiv 10 000 de lei (în situația magazinelor de tip cash&carry) este important să cunoști maniera de restituire a acestor sume, pe baza reglementărilor în vigoare la acest moment în acest sens. Iată dar cum stau lucrurile în acest caz: poți să restitui maxim 5000 de lei, respectiv 10 000 de lei în numerar, diferența fiind restituită prin intermediului contului bancar. Dacă nu sunt acceptate bunurile de către persoanele fizice, ori se refuză prestarea de servicii de către acestea, în baza unei facturi de stornare, poți să realizezi restituirea în numerar în cuantum de maxim 10 000 de lei. Atenție! În situația în care persoana fizică declară pe propria răspundere că nu deține un cont bancar în cadrul căruia ar urma să i se restituie diferența, atunci plata reprezentând contravaloarea facturii de stornare se realizează integral prin casierie/cash. În acest caz, nu se mai ține cont de plafoanele menționate anterior. Deoarece cunoaștem importanța punctării tuturor aspectelor legate de disciplina financiară a companiei tale, îți propunem să rămâi alături de noi pentru a completa informațiile pe care trebuie să le cunoști în această arie cu aspectele legate de acțiuni interzise de efectuat prin intermediul instrumentelor de plată cu numerar precum și amenzile la care te poți expune ca urmare a neîndeplinirii reglementărilor în vigoare. Toate acestea în episodul următor. Rămâi aproape... Citește continuarea acestui subiect despre registrul de casă și în articolul următor: https://facturis-online.ro/legislatie/care-sunt-aspectele-de-care-trebuie-sa-tii-cont-pentru-a-avea-certitudinea-intocmirii-corecte-a-registrului-de-casa-episodul-2.html Referințe principale de informare Legea nr. 70 din 2 aprilie 2015 pentru întărirea disciplinei financiare privind operațiunile de încasări și plăți în numerar și pentru modificarea și completarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 193/2002 privind introducerea sistemelor moderne de plată, publicat în Monitorul Oficial nr. 242 din 9 aprilie 2015.
0

Care este impactul obligativității facturării electronice și a raportării SAF-T (D406) asupra domeniului contabil? Chestionar aplicat comunității de profesioniști contabili din România

Nimic în afara digitalizării… Astăzi, nimic nu mai poate fi perceput în afara procesului de modernizare prin digitalizare. Reflectoarele sunt astfel direcționate plenar spre transformarea digitală a tranzacțiilor dintre parteneri, indiferent de forma de organizare a acestora. Unul dintre pilonii paradigmei informaționale fiscale este ilustrat de implementarea sistemului RO e-Factura. Introducerea obligativității emiterii facturii electronice la nivelul B2B pe teritoriul României începând cu 1 ianuarie 2024 a impus o serie de controverse, fiind un ,,butoi cu pulbere” pentru mediul antreprenorial românesc. Lucrurile devin și mai acute, pe marginea obligativității facturării electronice în relația de tip B2C începând cu 1 ianuarie 2025. Pentru multe companii o practică uzuală, pentru unele un element de noutate, facturarea electronică reprezintă un pas mic din amplul plan strategic și operațional al afacerilor însă un lucru măreț pentru digitalizarea fiscală a acestora. O altă piatră de temelie a maratonului digitalizării fiscale este reprezentată de obligativitatea raportării SAF-T, un pas măreț spre reformarea completă a domeniului financiar-contabil. Acest sistem implementat în anul 2022 la nivelul companiilor mari, a căpătat regim obligatoriu din anul 2023 și pentru entitățile mijlocii. Problematicile arondate declarației SAF-T rămân piatră de temelie pentru micii contribuabili care vor îmbrățișa practica începând cu anul 2025. Și aici lucrurile se schimbă, odată cu obligația companiilor mici de a întocmi D406 începând cu 1 ianuarie 2025. Astfel, remarcăm doi stâlpi esențiali în susținerea temeliei construcției care conturează digitalizarea în integralitate a procesului financiar-contabil, și anume e-Factura și SAF-T. Din postura de antreprenor ori contabil, inevitabil ai avut și vei avea contact cu aceste două paradigme ale digitalizării fiscale. Un pas mic pentru digitalizare, un salt uriaș pentru progres. Observații din spectrul practicii de afaceri Evident, impactul pentru comunitatea contabililor și a antreprenorilor este uriaș. Astfel, prin intermediul acestui studiu realizat pe baza unui chestionar aplicat în rândul comunității contabile din România vom identifica influența reală a acestor două implementări de dată recentă la nivelul companiilor din România și a profesiei economice, rezonanța pentru viitor fiind greu de tăgăduit. Numeroși specialiști practicieni oferă programe de facturare online antreprenorilor pentru ca drumul spre conformarea fiscală și ralierea la maratonul digitalizării prin intermediul celor două paradigme să nu mai reprezinte o corvoadă. Este absentă însă părerea specialiștilor care gestionează zi de zi implementarea noutăților legislative, și anume părerea profesioniștii contabili referitor la impactarea contabilității sub egida relație duale eFactura, SAFT. Cum sunt percepute aceste schimbări în cadrul comunității contabililor din România? Pentru a răspunde la această întrebare am conceput un chestionar pe tema Analiza incidenței implementării obligativității facturării electronice și a raportării SAF-T (D406) asupra domeniului contabil și a muncii profesionistului contabil. Acesta a fost aplicat în rândul profesioniștilor contabili aparținători Camerei Consultanților Fiscali din România și Corpului Experților Contabili și Contabililor Autorizați din România, cu o experiență vastă în domeniul contabilității și al fiscalității. Perioada de colectare a rezultatelor a fost reprezentată de martie-mai, la 2 luni după lansarea obligativității înrolării în sistemul RO e-Factura, astfel studiul cuprinde cele mai oneste păreri cu privire la eficiența platformei; și la aproximativ un an de la apariția obligativității depunerii SAF-T pentru entitățile mijlocii. Astfel, au fost colectate un număr de 50 de răspunsuri, rezultatele studiului fiind sintetizate în cadrul acestui material. Cei mai mulți respondenți dețin statutul de expert contabil, urmat de cel de consultant fiscal. Un procent de 42% dintre cei chestionați dețin o experiență în domeniu de peste 30 de ani, peste jumătate dintre aceștia fiind deținătorii propriilor afaceri în sfera contabilității și a consultanței financiare (servicii de contabilitate). Un pilon fundamental al cercetării este susținut de vasta experiență a celor chestionați. Astfel, capacitatea de gestionare a schimbărilor frecvente specifice domeniului contabilității și al fiscalității prin confruntarea cu o serie de provocări ciclice intervenite de-a lungul deceniilor este remarcabilă, adaptabilitatea și flexibilitatea fiind două dintre atributele definitorii ale profilului respondenților. De ce sunt esențiale aceste caracteristici? Pentru diminuarea rezistenței la schimbare în vederea conturării caracterului sustenabil al profesiei. Direct de la sursă… Iată mai jos părerea celor chestionați cu privire la impactul modificărilor legislative majore aduse de anul 2024 pe scena mediului contabil, modificând rolul jucat de către practicieni. Un procent de 40% dintre profesioniștii care au răspuns studiului sunt de părere că modificările legislative sunt complexe afectând mediul de afaceri și profesia contabilă. Încă de la momentul lansării celor două modificări aduse asupra procesului financiar-contabil mediul de afaceri a fost dominat de incertitudine, neconcordanțe identificate în implementarea proceselor, probleme tehnice identificate în funcționare. Astfel, 34% dintre respondenți afirmă dificultatea în transpunerea acestora la nivelul practicii contabile. O rată de 48% dintre respondenți conferă un nivel ridicat de influență a activității profesionale ca urmare a modificărilor legislative lansate în ultima perioadă de către organele fiscale. Privitor la impedimentele identificate de către respondenți în implementarea sistemului e-Factura, 46% recunosc dificultatea procesului, restul de 54% negând existența unor piedici în adoptarea sistemului. Un factor de influență pozitivă în acest sens este reprezentat de parteneriatele cu furnizori de soluții digitale, care au făcut viața mai ușoară contribuabililor. De asemenea, un procent de 28% dintre respondenți afirmă dificultatea procesului de integrare a RO eFacturii cu programul de contabilitate actual. Iată mai jos tabloul principalelor inconveniente ale procesului implementării RO e-Facturii, văzute chiar prin ochii profesioniștilor contabili, participanți la studiu: Necorelarea legislativă, lipsa de claritate a definiției persoanelor care intră în sistem (B2B), utilizarea unui standard neadaptat pieței, termene scurte nerealiste, infrastructură cu probleme tehnice (servere); Lipsa unui manual ușor de utilizat; Lipsa unei unități de măsură, setarea incorectă a localității clientului; Lipsa educației în utilizarea tehnologiei informatice, lipsa dotării cu calculatoare a firmelor, termenele scurte de raportare; Greutăți în transmiterea datelor, sistem insuficient pregătit; Gradul redus de acces la mijloacele IT al tuturor utilizatorilor; Funcționarea cu intermitențe a portalului ANAF, dublarea facturilor transmise de furnizori, mesajele de eroare greu de înțeles de către un operator fără studii economice și cunoștințe de IT; Competențe digitale scăzute la clienți; Blocarea site-ului ANAF care duce la transmiterea greoaie a facturilor; Antreprenorii nu sunt suficient de pregătiți. Părerea profesioniștilor cu privire la implementarea sistemelor este extrem de valoroasă, întrucât aceasta poate pune bazele optimizării permanente a platformelor care vizează digitalizarea fiscală a companiilor. Aspect palpabil la momentul sintetizării rezultatelor studiului. Vocea profesioniștilor a fost auzită și s-au produs o serie de modificări la nivelul optimizării sistemelor. Totuși rămân multe provocări pentru viitorul companiilor care se află sub impactul profund al celor două paradigme. Procentele sunt relativ similare în cazul impedimentelor identificate în realizarea raportării SAF-T. Astfel, un procent semnificativ de 60% declară absența dificultăților în procesul de întocmire a raportării SAF-T. Complexitatea cerințelor de raportare privitor la întocmirea declarației D406 a generat multă incertitudine, aspect datorat penuriei de informații precum și absenței asimilării codificării de taxe. Din studiul derulat reiese dificultatea întocmirii raportării, un procent de 42% dintre cei chestionați susținând acest aspect datorat complexității documentației și a cerințelor de raportare complexe și adeseori marcate de ambiguitate. Doar 10% dintre profesioniști consideră facil procesul de întocmire al declarației. Cum sunt vizualizate modificările legislative recente de către comunitatea antreprenorială din România? Cei mai mulți antreprenori, se simt profund copleșiți de recurența crescută a modificărilor de natură legislativă care survin pe latura derulării activității organizaționale. Cum percep profesioniștii contabili presiunea exercitată asupra clienților săi, vedem reliefat în cadrul graficului de mai jos: Analizând răspunsurile primite, putem să remarcăm atitudinea reticentă a companiilor autohtone cu privire la modificările de natură legislativă, aceștia fiind nemulțumiți de transformărilor constante care afectează derularea proceselor organizaționale. Doar 16% sunt deschiși la transformarea domeniului prin implementarea de noi reforme. Vestea bună este că această atitudinea poate fi combătută prin dezvoltarea de parteneriate durabile, bazate pe încredere și maxim profesionalism cu furnizori specializați în furnizarea de soluții țintite, în direcția satisfacerii nevoilor digitalizării accelerate a proceselor organizaționale. În sinteză…. 34% dintre respondenți afirmă dificultatea în transpunerea modificărilor legislative la nivelul practicii contabile; O rată de 48% dintre respondenți conferă un nivel ridicat de influență a activității profesionale ca urmare a modificărilor legislative lansate în ultima perioadă de către organele fiscale; Privitor la impedimentele identificate de către respondenți în implementarea sistemului RO eFactura, 46% recunosc dificultatea procesului, restul de 54% negând existența unor piedici în adoptarea sistemului; Un procent semnificativ de 60% declară absența dificultăților în procesul de întocmire a raportării SAF-T; Un procent de 42% dintre cei chestionați pun aspectul dificultății întocmirii D406 pe seama complexității documentației și a cerințelor de raportare adeseori marcate de ambiguitate; 10% dintre profesioniști consideră facil procesul de întocmire a declarației SAF-T; Un procent de 28% dintre respondenți afirmă dificultatea procesului de integrare a RO e-facturii cu programul de contabilitate actual. La final de drum… Pentru ca ralierea la noutățile legislative în materie de RO e-Factura să fie un proces facil și diminuarea atitudinii negative față de modificările ce sunt și cele ce vor veni să fie certă, echipa Facturis îți stă la dispoziție prin furnizarea soluțiilor integrate care să susțină real demersul conformării afacerii tale la inovativitatea digitalizării fiscale prin metode simple și ușor de pus în pratică. Suntem aici, pentru ca tu și afacerea ta să funcționați în parametri de maximă eficiență și dezvoltare. Prin îndeplinirea celor mai complexe funcții din cadrul aplicației conturate de echipa noastră, vei economisi timp, energie și îți vei putea focusa atenția spre aspecte legate de optimizarea performanței afacerii tale. Decizia de adoptare este la un click distanță. Nu amâna implementarea uneia dintre cele mai eficiente soluții de gestionare a digitalizării complete a proceselor afacerii tale. Astfel, provocările puse pe scena mediului de afaceri de către noile paradigme ale digitalizării sunt transformate în oportunități care să fie un catalizator al maximizării performanței afacerii tale. Referințe principale de informare Botar, C. F. (2024, July 16). Părerea profesioniștilor contabili cu privire la obligativitatea implementării RO e-facturii și a raportării SAF-T (D406). Observații de pe ,,teren”. Episodul 1. Universul Fiscal. https://universulfiscal.ro/parerea-profesionistilor-contabili-cu-privire-la-obligativitatea-implementarii-ro-e-facturii-si-a-raportarii-saf-t-d406-observatii-de-pe-teren-episodul-1/. E-Factura-următorul pas spre digitalizarea fiscală în România. (2023). EY România. https://www.ey.com/ro_ro/news/2023/08/e-factura---urmatorul-pas-spre-digitalizarea-fiscala-in-romania Maratonul digitalizării: Implementarea SAF-T în România. (2021). Deloitte Romania. https://www2.deloitte.com/ro/ro/pages/tax/articles/maratonul-digitalizarii-implementarea-saf-t-in-romania.html. Raportarea SAF-T, obligatorie pentru contribuabilii mijlocii din 2023. Ce pot învăța din experiența companiilor mari. (2022). Deloitte Romania. https://www2.deloitte.com/ro/ro/pages/about-deloitte/articles/raportarea-saf-t-obligatorie-pentru-contribuabilii-mijlocii-din-ce-pot-invata-din-experienta-companiilor-mari.html. RO E-Factura restartează sistemul fiscal—Acasa—MF. (2024). Ministerul Finanțelor. https://mfinante.gov.ro/despre-minister/-/asset_publisher/uwgr/content/ro-e-factura-restarteaz-c4-83-sistemul-fiscal.
0
1
2
3
4
13