Ce nu trebuie să omiți din postura de utilizator a sistemului RO e-TVA și noutăți ale momentului cu privire la utilizarea sistemului

Din seria Nu trebuie să…. În ultima perioadă, toate aspectele arondate tematicii care încadrează TVA-ul, au făcut subiectul multor discuții și dispute în rândul practicienilor. Acestea au fost într-o oarecare manieră alimentate atât de activarea anumitor reglementări din sfera RO e-TVA cât și de noile modificări în materie de cote de taxă pe valoare adăugată aplicabile în România de la 1 august 2025. Practic, două luni consecutive, iulie și august, au adus cu sine schimbări cât pentru tot anul. Acutizarea acestora a fost cu atât mai intensă cu cât discutăm despre unul dintre cele mai complexe concepte cu care ,,jonglează” companiile, și anume, taxa pe valoare adăugată. Readucem în atenția antreprenorilor faptul că sancțiunile privind omiterea reglementărilor în spectrul RO e-TVA au fost activate începând cu data de 1 iulie 2025 pentru persoanele impozabile plătitoare de taxă pe valoare adăugată. De asemenea, impunerea acestora a avut loc și pentru persoanele care aplică sistemului TVA la încasare, începând cu 1 august 2025. Practic, pentru ultima categorie de contribuabili modificările au avut dublă valență: activarea sancțiunilor aferente netransmiterii justificărilor diferențelor identificate între decontul precompletat și cel depus de către aceștia, respectiv modificarea cotelor de TVA. Două modificări cu semnificație profundă care trebuie adresate adecvat pentru menținerea gradului de conformitate fiscală. Acum că ,,apele s-au mai liniștit” cu privire la marea modificare legată de cotele de TVA iar antreprenorii au înțeles mecanismele raportării la tranzacțiile în derulare atunci când realizează tranziția spre noile cote, propunem conturarea unui minighid care completează seria Nu trebuie să…cu aspecte vitale din spectrul RO e-TVA. În primul rând, nu trebuie să uiți… Faptul că actualitatea modernă în materie de digitalizare fiscală este conturată de obligativitatea ralierii la diverse sisteme care sunt parte componentă a reformei. Nicio companie nu mai poate supraviețui astăzi în afara acestor implementări. A fii sau a nu fii? Aceasta este întrebarea în afara contextului digital fiscal. Mai exact, fără RO e-factura, RO e-TVA, RO e-transport, RO e-case de marcat electronice fiscale, RO e-SAF-T, companiile nu mai pot funcționa. Racordarea personalizată la toate aceste paradigme ale modernității nu mai este opțională, este vitală. Nu trebuie să… Te descurajezi în traseul racordării la noutățile digitalizării fiscale. Redefinirea de paradigmă este o normalitate a afacerilor momentului iar pasivitatea sau inacțiunea din partea antreprenorilor nu este o soluție. Singura strategie viabilă pe termen lung este mobilizarea pentru atragerea de resurse care să te ajute să susții eficient toate aceste modificări. Nu trebuie să… Omiți faptul că actul normativ care reglementează toate aspectele legate de utilizarea sistemului RO e-TVA și apanajul acestuia asupra activității companiilor care se încadrează categoriei plătitorilor de taxă pe valoare adăugată este redat de Ordonanța de urgență nr. 70 din 21 iunie 2024 privind unele măsuri de implementare și utilizare a decontului precompletat RO e-TVA și valorificarea datelor și informațiilor prin implementarea unui sistem de guvernanță specific, precum și alte măsuri fiscale. Acesta reprezintă un reper pentru ceea ce se traduce în termeni de racordare la funcționalitatea paradigmei. Nu trebuie să… Te raliezi acestor modificări lansate prin intermediul OUG 70/2024 în situația în care faci parte din categoria persoanelor impozabile neplătitoare de taxă pe valoare adăugată. Astfel, pentru cei care nu includ în cadrul vectorului fiscal această obligație fiscală, nu este necesară racordarea la toate aceste noutăți în materie de RO e-TVA. Nu trebuie să… Omiți aspectul interoperabilității datelor declarate în cadrul celorlalte sisteme digitale fiscale care se răsfrâng asupra corectitudinii și transparenței decontului de taxă pe valoare adăugată. Este un element pe care o serie de antreprenori îl omit și apoi ,,se trezesc” cu o serie de neconcordanțe între decontul de taxă pe valoare adăugată depus (D300) și cel transmis de către ANAF (P300). De pildă, în situația în care ai transmis de două ori aceeași factură în cadrul RO e-factura și nu ai realizat eroarea în timp util, decontul de TVA va fi denaturat cu această operațiune iar tu va trebuie să dai explicații ANAF-ului cu privire la această diferență, prin întocmirea Notei de justificare a diferențelor. Astfel, tratează cu responsabilitatea sporită declararea corectă și completă a datelor în cadrul RO e-factura, RO e-transport etc. Acest aspect îți va face viața mai ușoară atunci când discutăm despre decontul de taxă pe valoare adăugată precompletat. Nu trebuie să… Omiți aspectele legate de logarea în cadrul sistemului RO e-TVA. Pentru reperarea acestui aspect, iată mai jos un minighid de exemplificare a platformei prin intermediul site-ului ANAF. #1 Conectează-te pe site-ul ANAF, secțiunea https://app.anaf.ro/vdesk/hangup.php3, pe baza certificatului digital calificat; #2 Introdu parola certificatului digital; #3 Accesează sistemul RO e-TVA și decontul precompletat #4 Vizualizează decontul precompletat de taxă pe valoare adăugată; Nu trebuie să… Intri în panică dacă primești Notificarea de conformare RO e-TVA. Aceasta trebuie analizată în vederea demarării procesului de identificare a diferențelor și justificare a acestora. La început poate părea dificil să reperezi acele diferențe și să le fundamentezi prin documente, însă pe măsură ce te vei familiariza cu aceste noțiuni, lucrurile vor deveni mai ușoare, prin deprinderea unui flux de lucru specific activității tale. Nu trebuie să… Uiți faptul că vei primi decontul de taxă pe valoare adăugată precompletat pentru fiecare perioadă fiscală de raportare până la data de 5 inclusiv a lunii următoare termenului legal privind depunerea decontului de taxă pe valoare adăugată. Practic, acesta va fi încărcat în cadrul sistemului RO e-TVA, conform mențiunilor de mai sus. Primul lucru pe care trebuie să îl faci atunci când vizualizezi pentru prima dată decontul este să îl compari cu ceea ce ai transmis tu prin intermediul declarației D300, la nivel informațional. Conform art. 3, alin. (6), ,,persoanele impozabile înregistrate în scopuri de TVA verifică datele și informațiile precompletate în concordanță cu operațiunile impozabile realizate și starea de fapt fiscală.” Înțelege modul în care acesta este construit, având ca puncte de reper rândurile în care sunt specificate sursele de preluare a informațiilor completate. Încearcă să înțelegi modul în care acesta compilează informațiile preluate din toate sistemele digital-fiscale în care tu ai transmis deja date despre activitatea derulată în perioada de referință. Semnalează erori dacă este cazul și corectează anumite sincope în declararea datelor prin intermediul celorlalte sisteme digital-fiscale. Nu trebuie să… Uiți faptul că decontul de TVA precompletat nu te obligă la plata sumelor surprinse ca TVA de plată. În această manieră, documentul nu constituie titlu de creanță, deci nu generează obligații pentru compania în cauză. Nu trebuie să… Uiți faptul că, ANAF va transmite Notificarea de conformare RO e-TVA doar în situația în care sunt identificate diferențe semnificative între decontul precompletat și cel depus de către contribuabil. La ce se referă aceste diferențe semnificative? Sau ce face ca o diferență să dobândească acest caracter de ,,semnificativ”? Practic, o diferență devine semnificativă dacă valorile depășesc pragul de semnificație ce îndeplinește condițiile cumulative de minim 20% în cotă procentuală și o valoare absolută de minim 5000 de lei, care rezultă ca urmare a comparării rândurilor din cadrul decontului de taxă pe valoare adăugată depus de către compania ta cu cele din decontul precompletat transmis de către ANAF (se compară sumele din cadrul coloanei de TVA). Nu trebuie să… Uiți faptul că după identificarea diferențelor semnificative, vei primi prin intermediul Ro e-TVA, până în data de 5 a lunii următoare termenului legal de depunere a decontului de taxă pe valoare adăugată, Notificarea de conformare RO e-TVA, care generează anumite obligații din partea contribuabilului. Aceste obligații sunt redate de formularea răspunsului la Notificarea de conformare RO e-TVA în termen de 20 de zile de la data primirii notificării. Nu trebuie să… Uiți să fii cu ochii în patru pe ultimele modificări. De exemplu, o noutate de ultimă oră care vizează sistemul RO e-TVA și, implicit persoanele impozabile plătitoare de taxă pe valoare adăugată face trimitere la amânarea RO e-TVA până la data de 31.12.2025. Astfel, diferențele identificate prin intermediul Notificării de conformare RO e-TVA nu mai trebuie justificate până la această dată. Este ca o ,,gură de aer curat” pentru contabilii deja suprasaturați de transpunerea la trealitatea practică a afacerilor a tot ceea ce au propus aceste modificări. Totuși, considerăm faptul că această modificare de ultimă oră nu ,,scutește” antreprenorii de la responsabilitatea explorării modului în care aceștia pot să răspundă cel mai eficient, corect și oportun la Notificarea de conformitate RO e-TVA. Nu aștepta activarea sancțiunilor pentru a începe procesul de conformare. În acest fel, există posibilitatea ca din cauza presiunii acestui aspect, procesul de raliere la normele legislative în materie de RO e-TVA să fie perturbat. În ,,vremuri de liniște” adesea liniaritarea procesului este mult mai ușor de țintit. De aceea, propunerea noastră este să ,,profiți” de toată această perioadă de grație pentru a fundamenta cele mai eficiente și sustenabile modalități de adresare a problematicilor care pot fi întâlnite pe traseul conformării din punct de vedere a utilizării sistemului RO e-TVA. Îndemnurile din seria Nu trebuie să…încurajează antreprenorii la acțiune pentru ralierea la conformitate legislativă din perspectiva sistemului RO e-TVA. Chiar dacă antreprenorii s-au relaxat ca urmare a apariției noilor reglementări în materie de prelungire a sancțiunilor raportat la anumite aspecte critice din spectrul RO e-TVA, totuși, este bine ca măsurile să fie adoptate din timp.   Referințe principale de informare Ordonanța de urgență nr. 70 din 21 iunie 2024 privind unele măsuri de implementare și utilizare a decontului precompletat RO e-TVA și valorificarea datelor și informațiilor prin implementarea unui sistem de guvernanță specific, precum și alte măsuri fiscale. Codul fiscal din 8 septembrie 2015 (Legea nr. 227/2015), Publicat în Monitorul Oficial nr. 688 din 10 septembrie 2015. Ordonanță nr. 22 din 28 august 2025 pentru modificarea și completarea Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal, Publicat în Monitorul oficial nr. 806 din 29 august 2025.
0

Clarificări din spectrul TVA-ului. Faptul generator și exigibilitatea – Episodul I

Nu de puține ori am evidențiat ideea necesității revizuirii anumitor concepte, noțiuni din sfera afacerilor la momente de redefinire de paradigmă financiar-contabilă ori modificări care se așează sub cupola legislativă. De altfel, caracterul dinamic ce definește cadrul derulării afacerii tale, te provoacă permanent să rămâi conectat la o serie de nuanțe ale diverselor problematici pe care le întâmpini pe calea antreprenoriatului. Unele cu caracter redus de complexitate însă imperios necesar de revizuit. Altele mai complexe și cu necesitate crescută de pătrundere a sensului și aplicabilității pentru afacerea derulată. Adesea, concepte economice conținute de către Codul Fiscal sunt ,,updatate” cu o doză de actualitate pentru ca modificările legislative să primească interpretarea corectă. În ,,background-ul” descris sunt conturate două concepte care au fost portretizate în ultima perioadă, pe fondul lansării modificării cotelor de taxă pe valoare adăugată. Astfel, un concept ,,oldie” dar ,,goldie” este redat de faptul generator. De asemenea, în același context discutăm și despre aspectul exigibilității taxei pe valoare adăugată. Practic, sunt concepte care datează de multă vreme pe paginile Codului Fiscal, dar care, în noile contexte, capătă o nouă ,,aură informațională”. În cele ce urmează, vom pune astfel pe piedestalul informațional cele două concepte care interferează la momentul actual cu stabilirea manierei corecte a noilor cote de TVA în contextul tranzacțiilor derulate de către companii. Suntem convinși de faptul că deja ai intrat în contact cu aceste două noțiuni, documentându-te dintr-o multitudine de surse pentru a te conforma la noile modificări legislative din sfera TVA. Poate însă nu ai pătruns foarte bine sensul acestora. Acest material va aduce clarificări legate de cele două concepte în așa fel încât implementarea noilor modificări legislative să fie facilitată. Cele două noțiuni legate de faptul generator și exigibilitatea taxei au devenit ,,populare” în contextul necesității mediului de business pentru raportarea corectă la impunerea cotelor de TVA aferente unor serii de tranzacții în derulare. Pe scurt! De ce trebuie să te familiarizezi cu aceste două concepte? De ce sunt atât de importante aceste două concepte atât de ambigue la prima vedere? Unde regăsim în cadrul legislației aspecte legate de faptul generator și exigibilitate? Ce este faptul generator? De ce trebuie să te familiarizezi cu aceste două concepte? Puțin abstracte și mai dificil de înțeles de către antreprenor, sintagmele fapt generator și exigibilitate au legătură directă cu unul dintre cele mai populare concepte ale afacerilor: taxa pe valoare adăugată. Dacă încă ai impresia că nu reușești să pătrunzi suficient semnificația acestor concepte, rămâi alături de noi pentru a afla conotația acestora și modul în care sunt aceste două sintagme corelate la ultimele modificări legislative din sfera TVA-ului. Este important să înțelegi la ce se referă faptul generator și exigibilitatea în contextul noilor modificări legislative legate de modificarea cotelor de taxă pe valoare adăugată pentru a crește gradul de conformitate fiscală din punct de vedere a aplicării tratamentului financiar-contabil și fiscal corect operațiunilor în derulare. Acestea sunt două dintre conceptele de bază ale TVA-ului. Este important să le pătrunzi semnificația și sensul întrucât în această manieră vei asigura și liniaritatea procesului de utilizare a sistemului RO e-TVA. Practic, dacă înțelegi corect aceste două noțiuni, vei transpune corect la nivelul decontului de TVA operațiunile aferente activității derulate. În acest fel, incidența asupra conformării fiscale este certă iar evitarea diverselor neconcordanțe privind imaginea taxei pe valoare adăugată prioritară. De ce sunt atât de importante aceste două concepte ambigue la prima vedere? Trebuie să recunoaștem faptul că deși faptul generator și exigibilitatea par două noțiuni de pe un cu totul alt teritoriu, totuși manifestă o rezonanță atât de puternică asupra afacerii tale. Acest impact cunoaște nuanțe diferite, delimitate de momentul lansării sistemului național RO e-TVA și apariției decontului precompletat de taxă pe valoare adăugată. Practic, înainte de apariția decontului precompletat, neregulile legate de înțelegerea și transpunerea eronată a conceptelor legate de faptul generator și exigibilitatea erau identificate doar în momentul controalelor ANAF. După apariția decontului precompletat, ANAF identifică oportun, fără a se deplasa la sediul companiei tale elementele discordante și le putem identifica și noi prin confruntarea informațiilor cuprinse de către cele două deconturi: D300 și P300. Unde regăsim în cadrul legislației aspecte legate de faptul generator și exigibilitatea? Reperarea celor două concepte în cadrul legislației economice autohtone este legată de Codul Fiscal sau Legea nr. 227/2015. Punctual, faptul generator și exigibilitatea se regăsesc la Titlul VII Taxa pe valoarea adăugată, capitolul VI Faptul generator și exigibilitatea taxei pe valoare adăugată. Ce este faptul generator? Conform alin. (1), art. 280 din cadrul Codului Fiscal, faptul generator dă naștere condițiilor legale necesare pentru exigibilitatea taxei. Articolul 281, alin. (1) corelează faptul generator la momentul prestării serviciilor ori livrării bunurilor, astfel: ,,Faptul generator intervine la data livrării bunurilor sau la data prestării serviciilor”. Practic, în general, dacă o anumită categorie de servicii sunt prestate la data de 4 august 2025, faptul generator intervine la această dată. Precum am discutat și în cadrul materialelor postate recent pe tema raportării la cadrarea din punct de vederea a TVA-ului a tranzacțiilor în derulare, identificăm regula generală cu privire la acest aspect, la care se adaugă câteva excepții. Pentru a atribui cota corectă de TVA tranzacției derulate vom ține cont de faptul generator. Practica tranzacțională arată faptul că există o serie de spețe raportate la momentul considerării faptului generator care pot cunoaște grade diferite de complexitate. Fiecare factor decizional sau persoană responsabilă de facturarea prestării serviciilor, executării lucrărilor ori livrării bunurilor specifice obiectului de activitate trebuie să fie informat și să înțeleagă ,,mecanismele” faptului generator. Tabelul de mai jos surprinde câteva aspecte excepționale raportat la momentul efectiv al livrării de bunuri ori prestări de servicii, menționate prin intermediul Codului Fiscal. Element Momentul livrării bunului ori a prestării serviciului (sau momentul la care intervine faptul generator) Bunuri livrate în baza unui contract de consignație Data la care bunurile sunt livrate de către consignatar clienților săi Bunuri transmise spre testare sau verificare a gradului de conformitate Data acceptării acestora de către beneficiar Stocuri la dispoziția clientului Data retragerii din stoc a bunurilor de către client pentru utilizarea acestora în procesul de producție Livrări de bunuri corporale Momentul transferului dreptului de proprietate Livrări de imobile Momentul transferului dreptului de proprietate Livrări de bunuri corporale, inclusiv bunuri imobile, pentru care plata se efectuează în rate (sau a oricărui contract care prevede transferul de proprietate la momentul ultimei plăți scadente) Data la care bunul este predat beneficiarului Prestări de servicii care determină decontări sau plăți succesive (consultanță, montaj, cercetare, expertiză etc.) Data la care sunt emise situații de lucrări, rapoarte de lucru, sau, dacă contractul prevede astfel, la data acceptării acestora de către beneficiari Livrări de bunuri care se efectuează în manieră continuă La fiecare dată prevăzută în contract pentru plata acestora La data emiterii facturii (dacă nu există o prevedere contractuală cu privire la prima situație) Prestări de servicii în mod continuu (servicii de telefonie, închiriere, leasing, concesionare, arendare etc.) La fiecare dată prevăzută în contract pentru plata acestora La data emiterii facturii (dacă nu există o prevedere contractuală cu privire la prima situație) Prestările de servicii pentru care taxa este datorată de către beneficiar și care sunt prestate în manieră continuă pe o perioadă mai mare de un an și care nu implică plăți sau decontări succesive Se consideră efectuate la expirarea fiecărui an calendaristic Livrarea continuă de bunuri pe o perioadă mai mare de o lună calendaristică, expediate într-un alt stat membru decât cel în care începe expedierea, livrate în regim de scutire de TVA Momentul încheierii fiecărei luni calendaristice (pentru livrările care au loc în mod continuu) Alte prestări de servicii Momentul finalizării prestării acestuia *Mențiunile din cadrul tabelului de mai sus au la bază art. 281 din cadrul Legii nr. 2272015 privind Codul Fiscal Astfel, acestea sunt câteva exemple concrete cu privire la aplicabilitatea faptului generator raportat la livrarea de bunuri și prestarea de servicii. Având în vedere complexitatea problematicii faptului generator și a exigibilității, episodul următor va aduce în lumina reflectoarelor alte nuanțe care trebuie cunoscute de către antreprenori, din spectrul acestora. Clarificări din spectrul TVA-ului. Faptul generator și exigibilitatea. Episodul II Două cele mai importante concepte asimilate taxei pe valoare adăugată sunt redate de faptul generator și exigibilitatea. Remaparea acestor în traseul TVA-ului este esențială în noile contexte dictate de transformările legislative în acest spectru, redate de modificarea cotelor taxei pe valoare adăugată începând cu luna august a anului curent. Și dacă te întrebi de ce este imperios necesar să readucem în cadru concepte și noțiuni care ,,datează de timp îndelungat pe paginile Codului Fiscal”, ei bine, doar în acest mod, este creionată imaginea completă a actualității în materie de modificări adesea nuanțate de complexitate. Pentru a pătrunde sensul celor două concepte care pentru unii antreprenori par dificil de înțeles am dedicat două episoade care punctează o serie de aspecte definitorii. De ce a fost nevoie de redefinirea celor două noțiuni? Cu siguranță, ți-ai adresat și această întrebare. Ei bine, cele două concepte, și anume, faptul generator și exigibilitatea sunt elemente reper pentru ceea ce reprezintă abordarea corectă a tranzacțiilor din punct de vedere a taxei pe valoare adăugată. Dacă nu cunoști sensul faptului generator, nu vei putea identifica momentul exact pentru ,,activarea” TVA-ului în vederea exigibilității acestuia. Acest aspect are implicații importante asupra declarării operațiunilor și surprinderii corecte a acestora la nivelul perioadei de raportare aferente. Continuăm subiectul cu alte nuanțe care pot fi reflectate de către cele două concepte. Pe scurt! La ce se referă exigibilitatea? Faptul generator și exigibilitatea pentru operațiunile care au loc în afara țării Exigibilitatea pentru livrări intracomunitare de bunuri scutite de taxă Faptul generator și exigibilitatea pentru achiziții intracomunitare de bunuri Faptul generator și exigibilitatea pentru importul de bunuri La ce se referă exigibilitatea? Acum că am adus un strop pe lumină pe ,,cărarea faptului generator”, vom marca și nuanța exigibilității. La ce se referă acest concept și cum poate deveni acesta mai prietenos cu antreprenorii și cu cei care intră sub incidența aplicabilității acestuia? În primul rând, aspectele legate de exigibilitate sunt fixate prin intermediul art. 282 din cadrul Codului Fiscal. În mod pragmatic, exigibilitatea taxei este corelată în manieră directă la data faptului generator. Nuanța conceptului se situează undeva la limita dintre antagonism și convergență. De regulă, exigibilitatea, așa cum menționam, intervine la data la care apare faptul generator. Totusi, există anumite excepții de la această prevedere menționată în cadrul alin. (1) al art. 282. Acestea sunt precizate în cele ce urmează: Excepții Înainte de a interveni faptul generator, și anume, la data emiterii unei facturi (se aplică atunci când factura pentru livrarea de bunuri ori prestarea de servicii a fost emisă înainte faptului generator de taxă și include și situația în care au fost emise facturi de avans) La data la care este încasat avansul, „pentru plățile în avans efectuate înainte de data la care intervine faptul generator” așa cum menționează lit. b), alin. (2), art. 282 La data extragerii numerarului, în situația livrărilor de bunuri sau prestărilor de servicii prin intermediul mașinilor automate de vânzare, de jocuri etc. Există de altfel și o excepție de la excepție. Astfel, independent de situațiile descrise punctual mai sus, mai există și o altă nuanță a exigibilității. Pentru persoanele care aplică sistemul TVA la încasare, exigibilitatea taxei intervine la momentul încasării contravalorii parțiale sau totale a sumelor aferente livrării de bunuri ori prestării de servicii. În manieră pragmatică, exigibilitatea taxei marchează momentul în care ANAF intră în drepturi pentru a solicita plata taxei de la persoanele care sunt supuse acestei obligații fiscale prin prisma vectorului fiscal. Există aici două nuanțe. Putem discuta despre exigibilitatea taxei și exigibilitatea plății taxei. Dacă exigibilitatea taxei se referă la momentul în care autoritățile fiscale sunt îndreptățite să solicite plata TVA-ului, exigibilitatea plății TVA-ul este momentul în care persoana impozabilă plătitoare de TVA este obligată să realizeze această plată. Faptul generator și exigibilitatea pentru operațiunile care au loc în afara țării Toate aspectele menționate mai sus cu privire la faptul generator și exigibilitatea sunt valide pentru operațiunile derulate de către companiile autohtone pe teritoriul țării. Există anumite prevederi pentru faptul generator și exigibilitatea în contextul achizițiilor intracomunitare de bunuri, respectiv pentru importul de bunuri. De pildă, dacă discutăm despre livrări intracomunitare de bunuri scutite de taxă conform art. 294, alin. (2), (de exemplu livrarea de bunuri către o persoană impozabilă care acționează în alt stat membru decât cel în care începe expedierea bunurilor și care are un cod valid de TVA), exigibilitatea taxei intervine la data emiterii facturii care trebuie să aibă loc ,,cel târziu în cea de-a 15-a zi a lunii următoare celei în care ia naștere faptul generator”, conform art. 319, alin. (15) din cadrul Legii nr. 227/2015. De asemenea, exigibilitatea taxei poate interveni și la emiterea autofacturii, ,,ori în cea de-a 15-a zi a lunii următoare celei în care a intervenit faptul generator, dacă nu a fost emisă nicio factură/autofactură până la data respectivă.” Dacă te întrebi care este abordarea faptului generator în condițiile unei achiziții intracomunitare de bunuri, atunci trebuie să știi faptul că acest ,,se activează” la data la care ar interveni acesta pentru livrări de bunuri similare în cadrul statului în care are loc achiziția. Deci, practic pentru operațiunile de achiziții și livrări intracomunitare, faptul generator intervine la același moment, și anume, la momentul livrării bunurilor. Dacă discutăm despre livrările intracomunitare scutite de taxă, exigibilitatea este cea care dictează momentul în care operațiunea este transpusă la nivelul decontului de taxă pe valoare adăugată (D300) și la nivelul declarației recapitulative privind livrările/achizițiile/prestările intracomunitare. Iată pe scurt, raportarea la achizițiile intracomunitare de bunuri în termeni de exigibilitate și fapt generator. Achiziții intracomunitare de bunuri Faptul generator =data la care ar interveni livrarea de bunuri similare în statul membru unde se realizează achiziția Exigibilitatea =data emiterii facturii prevăzute în legislația altui stat membru la articolul care prevede faptul că statele membre pot să stabilească propriile reguli persoanelor impozabile raportat la limitele de timp pentru emiterea de facturi (art. 222 din cadrul Directivei 112) =data emiterii autofacturii =ziua 15 a lunii următoare celei în care a intervenit faptul generator (dacă până la acel moment nu a fost întocmită factura sau autofactura) Ce trebuie să reții în principal atunci când discutăm despre cele două concepte și în alte contexte decât cele uzuale, este faptul că ne raportăm la 3 nuanțe, și anume: exigibilitatea pentru livrări intracomunitare de bunuri scutite de taxă, care este punctată în cadrul art. 283 din cadrul Codului Fiscal; faptul generator și exigibilitatea pentru achiziții intracomunitare de bunuri, aspect conturat de art. 284 și ultima nuanță, reflectată de faptul generator și exigibilitatea pentru importul de bunuri corelată la art. 285 din Legea nr. 227/2015. Un ultim aspect din spectrul celor două concepte pe care dorim să îl aducem în atenția ta este legat de faptul generator și exigibilitatea pentru importul de bunuri. Și în această situație, remarcăm 3 particularități, și anume: cazul 1. Faptul generator și exigibilitatea pentru bunuri supuse taxelor vamale, taxelor agricole sau altor taxe similare 2. Faptul generator și exigibilitatea pentru bunuri pentru care nu se percep taxe vamale, agricole sau similare, respectiv cazul 3. Faptul generator și exigibilitatea pentru bunuri vamale plasate într-un regim vamal special. Tabelul de mai jos surprinde în manieră sintetică cele 3 cazuri legate de cele două concepte. Importul de bunuri care sunt supuse diverselor taxe: vamale, agricole sau similare Faptul generator Intervine la data faptului generator asociat acestor taxe Exigibilitatea Intervine la data exigibilității taxei vamale, agricole sau europene similare Importul de bunuri care nu sunt supuse taxelor menționate mai sus Faptul generator Intervine la data la care ar interveni faptul generator pentru acele taxe europene Exigibilitatea Intervine la data la care ar interveni exigibilitatea pentru acele taxe europene Importul de bunuri care sunt supuse unui regim vamal special Faptul generator Intervine la data la care acestea ies de sub regimul vamal special Exigibilitatea Intervine la data la care acestea ies de sub regimul vamal special ,,Cele două lumi-pragmatică și teoretică” care înconjoară faptul generator și exigibilitatea nu sunt tocmai ușor de pătruns pentru unii antreprenori. Sunt totuși concepte esențiale care înconjoară taxa pe valoare adăugată, definind modul de raportare la tranzacțiile derulate precum și la obligativitatea achitării taxei pe valoare adăugată către bugetul de stat. Nu trebuie să pierdem din vedere un aspect vital. Aplicarea corectă a celor două concepte la nivelul proceselor tranzacționale ale companiei tale nu depinde de simpla lectură a unui material. Acest aspect este apanajul specialiștilor din cadrul departamentului financiar-contabil, care pe baza experienței vor interpreta și aplica corect reglementările aferente acestor două concepte de bază.   Referințe principale de informare Norme metodologice din 6 ianuarie 2016 de aplicare a Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal, Publicat în Monitorul Oficial nr. 22 din 13 ianuarie 2016. Directiva 2006/112/CE a Consiliului din 28 noiembrie 2006 privind sistemul comun al taxei pe valoarea adăugată, material în format electronic, disponibil la adresa: https://eur-lex.europa.eu/legal-content/RO/TXT/PDF/?uri=CELEX:02006L0112-20160601 . Codul fiscal din 8 septembrie 2015 (Legea nr. 227/2015), Publicat în Monitorul Oficial nr. 688 din 10 septembrie 2015.
0

Ce se modifică în sfera TVA-ului și cum poți gestiona eficient marea schimbare? Episodul II

Pași spre aprofundare pentru creșterea gradului de conformare fiscală Continuarea articolului: Ce se modifică în sfera TVA-ului și cum poți gestiona eficient marea schimbare? Episodul I Schimbările de fond cu care se confruntă afacerile în ultima perioadă dovedesc încă o dată plurivalența și inconstanța parametrilor de funcționare a mediului fiscal în care acestea activează. Orice deținător de afacere cunoaște această caracteristică a spațiului în care își derulează afacerea, iar cei care fac parte din departamentul financiar-contabil o experimentează frecvent. Este asemenea unei călătorii pe mare. Privind în jur nu vei identifica niciun reper de înaintare, singura soluție viabilă de orientare fiind tabloul de navigare care conferă direcția de înaintare. Acest tablou de navigare preluat din spațiul maritim și customizat la cel de afaceri este conturat de specialiștii din cadrul companiei, care ghidează adecvat procesul transformărilor de natură fiscală și nu numai traversate de către entități. Una dintre schimbările care manifestă rezonanță semnificativă în mediul de afaceri este cea redată de modificarea cotelor de TVA începând cu data de 1 august 2025. Acest aspect dă naștere la o serie de nelămuriri legate de facturare și cotele consemnate în cadrul facturilor emise. În cadrul episodului anterior am punctat deja 3 cazuri specifice din sfera facturării prestării de servicii și maniera de raportare la noile cote de TVA. Continuăm acest episod cu alte astfel de spețe care să te ajute să te raportezi corect la problematica TVA-ului și să maximizezi astfel gradul de conformitate fiscală în sfera unuia dintre cele mai complexe concepte cu care ,,jonglează” afacerile. Pe scurt! Cazul 1. TVA-ul și facturile de avans emise Cazul 2. Cotele de TVA și bonurile fiscale emise după data de 1 august 2025 Cazul 3. Cotele de TVA și facturile marcate cu TVA la încasare Cazul 4. Cotele de TVA și achizițiile intracomunitare Cazul 5. Același spectru, o altă nuanță Tips&Tricks pentru asigurarea liniarității procesului de acomodare la noile cote de TVA Cazul 1. TVA-ul și facturile de avans emise Așa cum menționam există o serie de spețe care apar în mintea antreprenorilor odată cu lansarea noilor cote de TVA. Primele 3 cazuri discutate în cadrul episodului anterior au fost centrate spre facturarea serviciilor prestate în manieră continuă, facturarea serviciilor cu plăți succesive sau servicii care nu dețin aceste particularități. Cum ne raportăm la facturarea finală a serviciilor prestate pentru care anterior am întocmit factura de avans? Acest caz poate fi dublu nuanțat. Una dintre direcții este destul de facil de intuit. De pildă, dacă factura de avans este emisă cu data de 1 august 2025, atunci se aplică noile cote de TVA în vigoare deja la acest moment. Ulterior, se emite factura care atestă prestarea efectivă a serviciilor și stornarea avansului facturat anterior, ținând cont de noile cote de TVA. Care este însă abordarea atunci când discutăm despre o factură de avans emisă în luna iulie a anului 2025 iar prestarea efectivă a acestora a avut loc pe data de 8 august 2025? În această situație este necesară regularizarea taxei pe valoare adăugată. Cum va arăta factura finală întocmită pe data de 8 august? Practic, factura finala emisă pentru prestarea serviciilor, în data de 8 august va cuprinde valoarea integrală a serviciului prestat, facturat cu cota de TVA de 21%, precum și valoarea de avans stornată, cu cota veche de 19%. Exemplificare. O companie prestatoare de servicii de imprimare, emite către clientul său persoană juridică o factură de 500 de lei baza impozabilă la care se adaugă TVA în valoare de 95 lei în data de 15 iulie (TVA-19%). Prestarea efectivă a serviciului are loc în luna august. Factura finală emisă pe data de 10 august 2025 va include două poziții, și anume: valoarea actuală a facturii conform noilor cote de TVA, având în vedere prestarea efectivă a serviciului în luna august, și anume: 500 de lei valoarea impozabilă și 105 valoarea TVA-ului în noul procent de 21%. Această poziție va reprezenta prestarea efectivă a serviciului de imprimare. De asemenea, vom avea și a doua poziție redată de storno avans cu valorile prevăzute în factura emisă în data de 15 iulie 2025, și anume: 500 de lei valoarea impozabilă la care se adaugă TVA în valoare de 95 lei cu procentul aferent de 19%. Factura finală va avea un total reprezentat de diferența valorii TVA-ului, și anume 10 lei. În acest exemplu, a fost necesară regularizarea celor două valori. Un reper important de care trebuie să ținem cont atunci când trebuie să determinăm cota de TVA corectă este redat de momentul prestării serviciului ori livrării bunului corelat la faptul generator.  Cazul 2. Cotele de TVA și bonurile fiscale emise după data de 1 august 2025 În ceea ce privește bonurile fiscale emise prin intermediul aparatelor de marcat electronice fiscale după data de 1 august 2025, acestea se emit ținând cont de specificarea noilor cote de TVA. De regulă, bonurile fiscale sunt eliberate cumpărătorilor la momentul achiziției bunului ori prestării serviciului. Astfel, dacă prestarea unui serviciu a avut loc la data de 15 iulie 2025, atunci se aplică vechile cote. În schimb, dacă prestarea acestui serviciu a avut loc după data de 1 august 2025, atunci ne raportăm la noile cote de TVA. Atenție însă la customizarea aparatului de marcat electronic fiscal cu noile cote de TVA. Cazul 3. Cotele de TVA și facturile marcate cu TVA la încasare Atunci când discutăm despre persoanele impozabile care aplică sistemul TVA la încasare, reperul aplicării cotei de TVA rămâne neschimbat. Adică, și persoanele impozabile care aplică acest sistem vor ține cont de faptul generator. Astfel, vom ține cont de momentul livrării bunului ori prestării serviciului pentru a ne ghida în ceea ce privește aplicarea cotelor de TVA. Sistemul TVA la încasare aplicat de către companii nu interferează cu modalitatea de facturare, indiferent de nuanțele acesteia, ci interferează cu încasările și plățile efectuate de către companie. Așadar, nu are legătură directă cu momentul stabilirii cotelor de TVA aplicabile unei tranzacții. În acest fel, dacă momentul prestării serviciului ori livrării bunului este raportat la luna august 2025, atunci se vor aplica noile cote de TVA. De asemenea, dacă în perioada precedentă lunii august 2025 a fost încasat un avans iar faptul generator al tranzacției intervine după data de 1 august 2025, atunci se va proceda la regularizarea cotelor de TVA. Cazul 4. Cotele de TVA și achizițiile intracomunitare Dacă discutăm despre achizițiile intracomunitare, nuanțele sunt mult mai ample cu privire la cotele de TVA aplicabile. În primul rând, dacă la celelalte tipuri de tranzacții regula generală era redată de faptul generator atunci când ne raportăm la aplicarea cotelor de TVA, de data aceasta intervine exigibilitatea TVA. Deci vom ține cont de aspectul exigibilității și nu de faptul generator. Astfel, conform art. 284 din cadrul Legii nr. 227/2015 privind Codul Fiscal, alin. (2), exigibilitatea taxei este asociată cu momentul emiterii facturii, la data emiterii autofacturii sau în ziua 15 a lunii următoare celei în care a intervenit faptul generator (în cazul în care nu au fost emise facturi sau autofacturi până la acel moment). În acest cadru, conturat de achizițiile intracomunitare, regula aplicării cotelor de TVA este redată de momentul exigibilității taxei. Cu alte cuvinte, cota care se aplică este cea în vigoare la momentul exigibilității TVA-ului. Reține! Atunci când discutăm despre identificarea cotei corecte de TVA asociată tranzacției efectuată de compania ta, de regulă, ne ghidăm după faptul generator. Acesta este reperul principal în ceea ce privește fixarea cotei corecte. Nu trebuie însă să omitem și situațiile care fac excepție de la regulă, și anume, cele în care, ținem cont de cota de TVA de la data exigibilității atunci când trebuie să stabilim corect cotele de TVA aplicabile tranzacției. Cazul 5. Același spectru, o altă nuanță Poate lecturezi acest articol doar din postura unei persoane fizice, care intenționează să îmbrace în viitorul apropiat și ,,haina antreprenorului”. Și chiar dacă deja ești în această postură, ești afectat de aceste modificări în dublu sens: atât ca deținător de afacere, cât și ca persoană fizică. Dacă din prima poziție, gestionarea problematicii este asistată de o serie de specialiști din cadrul companiei tale (atât informaticieni sau furnizori de soluții digitale cât și specialiști în domeniul financiar-contabil și fiscal), a doua postură îți conferă autonomie în ceea ce privește adresarea corectă a acestor schimbări. Unul dintre efectele de impact ale majorării cotelor de TVA asupra persoanelor fizice este redat de creșterea prețurilor. De asemenea, creșterea impozitelor și taxelor reprezintă un alt aspect cu impact major manifestat asupra persoanelor fizice. În aceeași manieră, situația este nuanțată și de scăderea puterii de cumpărare precum și de modificări în obiceiurile de consum al populației. Iată dar o simplă modificare cu impact multiplu asupra întregului mediu economic. Tips&Tricks pentru asigurarea liniarității procesului de acomodare la noile cote de TVA Orice schimbare mai complexă lansată în spațiul economic trebuie adresată cu cele mai eficiente instrumente. Astfel de schimbări impun reconfigurarea parametrilor de funcționalitate ai unui soft de gestiune a datelor financiar-contabile a companiei alături de modificări legislative de substanță. Modificarea cotelor de TVA manifestă rezonanță în dublu sens: pe de-o parte discutăm despre modificările de natură tehnică din cadrul aplicației, iar pe de altă parte discutăm despre recadrarea operațiunilor de cumpărare și de vânzare funcție de noile cote de TVA. Cu privire la prima parte a problematicii, prin intermediul blog-ului nostru vei regăsi indicații raportat la actualizarea cotelor de taxă pe valoare adăugată în cadrul aplicației: https://facturis-online.ro/optiuni-noi/modificare-automata-cote-de-tva-in-programul-facturis-online-2.html. Pentru a gestiona eficient schimbarea redată de modificarea cotelor de TVA aplicabile tranzacțiilor derulate de către compania ta, ține cont de următoarele sfaturi: #1 discută cu furnizorul programului informatic de facturare sau de contabilitate pentru a stabili imaginea completă a noului cadrul legislativ redat de modificarea cotelor de TVA. O astfel de discuție între antreprenor-contabil-informatician este vitală pentru clarificarea direcțiilor de acțiune în ceea ce privește delimitarea modificărilor legislative, indiferent de specificul acestora. Modificarea cotelor de TVA este genul de schimbare care impactează instant (de la momentul apariției) activitatea derulată de tine, aspect care te responsabilizează în sensul prioritizării discuțiilor privind fluidizarea procesului de modificare a cotelor de TVA; #2 analizează tabloul tranzacțiilor derulate de tine. Chiar dacă pare un lucru lipsit de importanță și desconsiderat de către antreprenori pe motiv că aceștia cunosc foarte bine specificul afacerii lor, totuși este bine să nu cazi în capcana superficialității și să analizei tipul de operațiuni realizate pentru a cunoaște specificul acestora în vederea raportării corecte la aspectul TVA-ului. Există o serie de spețe de care trebuie să ții cont cu privire la tranzacțiile în derulare raportat la cadrarea corectă a acestora în ceea ce privește aplicarea cotelor de TVA. #3 aplică cu celeritate planul de acțiune conturat. Un aspect important de care trebuie să ții cont este legat de aplicarea instantă a planului de acțiune conturat în sfera conformării fiscale. Pentru e evita haosul legislativ și incertitudinea fiscală și financiară este indicat să respecții aceste direcții generale și să pui în aplicare planul conceput la momentul oportun astfel încât diversele sincope în derulare să fie soluționate în timp util. Modificările legislative surprinse prin intermediul legii austerității manifestă impact semnificativ asupra laturii financiar-contabile și fiscale a companiei tale. Provocarea conformării legislative și fiscale poate fi eficient gestionată prin acțiuni clare, oportun implementate și customizate funcție de specificul activității companiei tale.   Referințe principale de informare Codul fiscal din 8 septembrie 2015 (Legea nr. 227/2015), Publicat în Monitorul Oficial nr. 688 din 10 septembrie 2015 Alexandru Boiciuc, Cum îți dai seama ce cotă de TVA trebuie să aplici tranzacțiilor în derulare, în contextul schimbărilor de la 1 august, material în format electronic, disponibil la adresa: https://www.avocatnet.ro/articol_69988/Cum-i%C8%9Bi-dai-seama-ce-cot%C4%83-de-TVA-trebuie-s%C4%83-aplici-tranzac%C8%9Biilor-in-derulare-in-contextul-schimb%C4%83rilor-de-la-1-august.html. Legea nr. 141 din 25 iulie 2025 privind unele măsuri fiscal-bugetare, Publicat în Monitorul Oficial nr. 699 din 25 iulie 2025.
0

Ofertă: Contabilitate dedicată afacerii tale + Program Profesional de Facturare Gratuit

În afaceri, soluțiile integrate sunt cele mai avantajoase și fac diferența între un antreprenor copleșit și un antreprenor care își simplifică viața. Indiferent de mărimea afacerii tale, fie că ești la început de drum sau ești deja o companie mare pe piață, un element esențial în orice business îl reprezintă contabilitatea acestuia. Astfel, relația cu contabilul tău trebuie să fie o relație de parteneriat, în care să existe obligatoriu comunicare și încredere, deoarece un contabil bun detectează atât neregulile cât și oportunitățile, protejându-ți astfel afacerea. Oferta noastră combină două elemente absolut necesare pentru tine, și anume: achiziționarea serviciilor profesionale de contabilitate de la partenerul nostru JustIdeas și, ca bonus, programul de facturare Facturis Online 100% gratuit, pe toată durata colaborării cu aceștia. Serviciul profesional de contabilitate de la JustIdeas îți asigură o evidență contabilă completă, adaptată domeniului tău de activitate (verificare și înregistrare documente contabile, depunerea corectă a declarațiilor fiscale, rapoarte periodice), dar și consultanță fiscală prin care vi se oferă răspuns rapid la nevoi și o comunicare transparentă. Programul Facturis Online complet gratuit! Bonusul gratuit, oferit clienților JustIdeas (pe toată durata prestării serviciilor de contabilitate), îl reprezintă programul de facturare Facturis Online, un program performant de facturare, care poate include, în funcție de nevoi și modulul de gestiune stocuri + modulul de conturi bancare, adică o economie reală pentru afacerea ta de până la 800 lei fără tva / an / punct de lucru. De ce merită această ofertă? În loc să plătești separat un abonament anual, nu plătești nimic în plus și beneficiezi de toate funcționalitățile unui program performant de facturare - Facturis Online - și ai și propria echipă de experți contabili care îți administrează afacerea. Alegând această ofertă integrată între contabilitate și facturare, vei fluidiza modul de lucru, vei avea o situație financiară în timp real și ai siguranța că administrarea afacerii tale devine o joacă. Ce trebuie să faci pentru a beneficia de oferta noastră? Simplu! Îi contactezi pe cei de la JustIdeas, vezi oferta lor personalizată pentru afacerea ta și începem colaborarea! Din acel moment, tu vei economisi bani, vei câștiga timp și liniște, având alături de tine doi parteneri de încredere!
0

Ce se modifică în sfera TVA-ului și cum poți gestiona eficient marea schimbare? Episodul I

Pași spre aprofundare pentru creșterea gradului de conformare fiscală. Presa, televiziunea, rețelele sociale, comunități de antreprenori și specialiști au fost focusați intens în ultimele zile pe noile reforme fiscal-bugetare lansate în spațiul autohton. Interesul crescut este real justificat dacă ne gândim la impactul generalizat și la incidența pe termen lung a acestora, atât asupra individului cât și asupra companiilor. Pe această direcție, viitorul afacerilor pare așezat sub cupola incertitudinii. Această plasare a afacerilor pe nisipuri mișcătorare induce debusolarea antreprenorilor și îngreunează procesul de înaintare, reducând astfel vizibilitatea. Elemente în prezența cărora viața de antreprenor se complică adesea. Nu putem să intrăm direct în focusul subiectului principal al acestui material, și anume explorarea noilor direcții urmate de una dintre cele mai importante aspecte ale vieții afacerilor, și anume taxa pe valoare adăugată, fără să punctăm principalele schimbări ce vor trasa o altă traiectorie afacerilor autohtone. Ultimele cadre pe fondul cărora afacerile și-au derulat activitatea au fost marcate de reforme fiscal-bugetare consistente care manifestă răsunet peste viitorul afacerilor. Deși inițial doar sub cupola propunerilor, legea austerității a fost lansată oficial în spațiul legislativ, vineri, 25 iulie 2025. Punctual, este vorba despre Legea nr. 41 din data de 25 iulie 2025 privind unele măsuri fiscal-bugetare. Printre principalele modificări vizate de aceasta se numără: Pe scurt! Repere principale ale noilor reforme fiscal-bugetare Care este reperul principal de care ținem cont în procele tranzacționale atunci când stabilim cota de TVA aplicabilă? Cazul 1. TVA-ul și facturile emise pentru prestări de servicii care determină decontări sau plăți succesive Cazul 2. TVA-ul și facturile emise pentru servicii prestate în mod continuu Cazul 3. TVA-ul și facturile emise pentru prestarea serviciilor de printare, personalizare, gravare Repere principale ale noilor reforme fiscal-bugetare #1 modificarea cotei privind impozitul pe dividende. De departe una dintre modificările de impact pentru mediul de afaceri a fost cea redată de modificarea cotei de impozitare a impozitului pe sursa principală de venit a antreprenorului, și anume dividendul. Creșterea acestuia de la 10% cât este la momentul actual, la 16%, propus pentru anul 2026, produce tulburare în rândul antreprenorilor. Pentru relevarea aplicabilității acestui aspect conferim următorul exemplu practic, din viața afacerilor: Dacă sunt distribuite acționarilor în anul 2025 dividende nete în valoare de 2574 (valoarea netă a salariului minim actual), atunci acesta va achita un impozit de 286 de lei (valoarea rezultă din înmulțirea sumei nete cu coeficientul de 1,11. Acest coeficient a fost obținut din raportarea valorii de 100 la 90, unde 90 reprezintă diferența dintre 100 și procentul de impozit pe dividende aplicabil-10%). Dacă ne raportăm la aceeași valoare, de 2574 de lei, și aplicăm cota procentuală propusă de la 1 ianuarie 2026, și anume cea de 16%, atunci vom obține un impozit de 490 de lei (valoarea rezultă din înmulțirea sumei nete cu coeficientul de 1,19. Acest coeficient a fost obținut din raportarea valorii de 100 la 84, unde 84 reprezintă diferența dintre 100 și procentul de impozit pe dividende aplicabil-16%). În această manieră, se remarcă o creștere a impozitului de cca. 70%. Iată așadar o creștere semnificativă, transpusă la nivelul acestui impozit ca modificare ce se va implementa începând cu anul viitor. Aceste modificări afectează în manieră directă persoanele juridice, dar și persoanele fizice, prin prisma incidenței CASS asupra veniturilor din dividende obținute de către persoanele fizice. Practic, este o povară fiscală cu dublă valență. O altă modificare este reprezentată de eliminarea exceptării unor categorii de persoane fizice de plata contribuției de asigurări sociale de sănătate (CASS), aspect care de asemenea a produs o serie de inconveniente în cadrul mediului economic. Noi reguli legate de impozitarea veniturilor din pensii, impozitarea veniturilor din jocuri de noroc ori alte aspecte de reformă care fac obiectul austeritărții fiscal-bugetare marchează viitorul afacerilor autohtone și a populației generale. Una dintre cele mai importante modificări, ce manifestă impact atât asupra proceselor tranzacționale dintre companii cât și asupra consumatorului final este cea legată de modificarea cotelor de TVA începând cu data de 1 august 2025. Aspectele legate de modificarea cotelor de TVA începând cu luna august a anului 2025, au fost deja transpuse la nivelul Legii nr. 227/2015 privind Codul Fiscal. Pentru actualizarea noilor cote ale taxei pe valoare adăugată, te invităm să urmărești următorul tabel care surprinde noutățile în acest spectru: Procent actual Procent aplicabil până la data de 1 august 2025 Cota standard 21% 19% Cota redusă 11% 5%, 9% Modificarea cu două puncte procentuale a cotei TVA-ului și dispariția cotei de 5% se răsfrâng asupra manierei de raportare la tranzacțiile derulate între companii dar și la cele care vizează relația companie-persoană fizică. Deoarece aplicarea noilor cote aduce multă incertitudine asupra manierei de raportare la tranzacțiile comerciale derulate, dorim să aducem câteva clarificări punctuale în ceea ce privește această problematică, prin răspunsul concret la următoarele întrebări: Care este reperul principal de care ținem cont în procele tranzacționale atunci când stabilim cota de TVA aplicabilă? Referitor la cota de TVA aplicabilă operațiunilor, aceasta este corelată la cea care este în vigoare la momentul prestării serviciilor, livrării bunurilor ori executării lucrărilor. În acest sens, cota de TVA aplicabilă asupra tranzacției este cea valabilă la momentul transferului dreptului de proprietate sau a posibilității utilizării de către cumpărător a bunului tranzacționat, în calitate de proprietar. Practic, reperul corect în ceea ce privește identificarea cotei corecte de TVA este corelat la faptul generator. Evident, lucrurile nu pot să fie atât de simple, mai ales într-un spectru conturat de complexitate așa cum este cel dictat de către taxa pe valoare adăugată. Există așadar anumite excepții în care reperul aplicării cotei de TVA este data exigibilității. Pentru a contura situațiile de excepție cu privire la aplicarea cotelor de TVA în ceea ce privește facturarea vom ilustra mai jos câteva cazuri concrete, punctuale care să te ghideze în ceea ce presupune această problematică. Cazul 1. TVA-ul și facturile emise pentru prestări de servicii care determină decontări sau plăți succesive Facturile emise pentru livrarea de bunuri, prestarea de servicii ori executarea de lucrări începând cu data de 1 august (care consemnează ca dată a emiterii 1 august sau o dată ulterioară acesteia), vor face obiectul cotei de TVA aplicabile începând cu data de 1 august 2025. Astfel, dacă prestezi un serviciu de consultanță fiscală pentru un client din România, factura fiind emisă la data de 4 august 2025, atunci va fi consemnată cu cota de 21%. Practic, baza teoretică pentru acest exemplu este redată de momentul acceptării serviciului prestat de către cumpărător, și anume, în cazul nostru, 4 august 2025. Un exemplu și mai concret este redat prin intermediul art. 281, alin. (7) din cadrul Legii nr. 227/2015 privind Codul Fiscal, unde apar specificații legate de faptul că serviciile de consultanță, montaj, construcții, cercetare, expertiză ,,sunt considerate efectuate la data la care sunt emise situații de lucrări, rapoarte de lucru, alte documente similare pe baza cărora se stabilesc serviciile efectuate sau, după caz, în funcție de prevederile contractuale, la data acceptării acestora de către beneficiari.” Astfel, în situația în care acestea sunt acceptate în luna august, vor fi facturate cu cota de 21%. Cazul 2. TVA-ul și facturile emise pentru servicii prestate în mod continuu Deci, în primul caz, atunci când avem de emis o factură pentru diverse servicii legate de consultanță, cercetare, expertiză unde sunt prezente decontări sau plăți succesive, cota de TVA aplicabilă va fi cea existentă în vigoare la data acceptării de către client a situației de lucrări sau data emiterii acesteia. Dacă acesta acceptă situația de lucrări în luna data de 4 august, cota aferentă va fi de 21%. Considerăm acum cazul unui serviciu prestat în manieră continuă. De exemplu, dacă prestezi servicii de telefonie către un client, acestea se vor factura cu cota de TVA în vigoare la momentul plății consemnată în cadrul contractului. Dacă nu există un astfel de contract, atunci se va ține cont de cota în vigoare la data emiterii facturii, astfel, conform articolului 281, alin. (8): ,,se consideră că livrarea de bunuri/prestarea de servicii este efectuată la fiecare dată prevăzută în contract pentru plata bunurilor livrate/serviciilor prestate sau, în lipsa unei astfel de prevederi contractuale, la data emiterii unei facturi, dar perioada de decontare nu poate depăși un an.” Dacă plata serviciilor este în luna august, atunci se va factura cu noile cote de TVA. Cazul 3. TVA-ul și facturile emise pentru prestarea serviciilor de printare, personalizare, gravare Cele două tipuri de servicii specificate mai sus au făcut subiectul unor situații distincte atunci când vine vorba despre tipologia acestora și maniera puțin diferită de raportare atunci când vine vorba despre aplicarea cotei de TVA asupra tranzacției derulate. Practic, am discutat despre serviciile care determină decontări sau plăți succesive, respectiv despre serviciile prestate în mod continuu. Pentru celelalte categorii de servicii, se ține cont de regula generală legată de aplicabilitatea TVA-ului, și anume: cota TVA aferentă datei faptului generator, așa cum este precizat în cadul art. 281, alin. (1) din cadrul Codului Fiscal: ,,Faptul generator intervine la data livrării bunurilor sau la data prestării serviciilor, în conformitate cu regulile stabilite de prezentul articol.” Raportat la exemplu nostru, cu privire la prestarea serviciilor de printare, personalizare, gravare, dacă acestea au loc după data de 1 august, atunci factura va fi întocmită prin aplicarea cotelor în vigoare după această dată. Noile cote de TVA impuse de la data de 1 august 2025 au produs o oarecare debusolare în rândul antreprenorilor și a populației în general. Pe de-o parte, antreprenorii trebuie să-și reconfigureze traseul în ceea ce presupune customizarea programelor de facturare cu noile cote de TVA și mai apoi recalibrarea manierei de raportare la tranzacțiile efectuate funcție de o serie de reguli din sfera aplicabilității acestui impozit. Nu este un traseu tocmai facil, însă cu perseverență și informare continuă, conformarea fiscală este mult mai ușor de atins. Fiecare antreprenor este responsabil de aplicarea customizată a prevederile în vigoare precum și a informațiilor transmise prin intermediul acestui material, ținând cont specific de o serie de parametrii particulari ai afacerii derulate. informațiilor doar la cererea organelor de control, experiența antreprenorilor în această direcție nu este foarte bogată.   Referințe principale de informare Codul Fiscal din 8 septembrie 2015 (Legea nr. 227/2015), Publicat în Monitorul Oficial nr. 688 din 10 septembrie 2015. Botar Claudia-Florina, Buletin de informare fiscal-bugetară. Elemente de interes pentru viitorul afacerii tale. Episodul I, material în format electronic, disponibil la adresa: https://universulfiscal.ro/buletin-de-informare-fiscal-bugetara-elemente-de-interes-pentru-viitorul-afacerii-tale-episodul-i/.
0

Modificare automată cote de TVA în programul Facturis Online

Din 19%  în 21% și respectiv din 5% sau 9% în 11% Începând cu 01.08.2025 se modifică cotele de TVA, motiv pentru care am adăugat/configurat automat în program, în Nomenclatorul de Cote de TVA, noile cote de 11% și 21%. De asemenea, am pregatit și o procedură automată de modificare în noile cote, pe care o poți apela în 2 moduri diferite, și anume: După data de 01.08.2025 00:00:00 îți va aparea un mesaj la intrarea în aplicație, care te va întreba dacă dorești modificarea automată a cotei de TVA din Configurare – Date Firmă și a cotelor de TVA din Nomenclatorul de Produse. Dacă răspunzi afirmativ, cotele de TVA se vor modifica în mod automat, peste tot. Dacă nu dorești să faci această procedură de modificare imediat și vrei să apelezi la această modificare oricând, la o dată ulterioară sau anterioară datei de 01.08.2025, ai la dispoziție butonul de Modificare Cote de TVA din meniul Configurare – Date Firmă, prin care poți să modifici cotele de TVA când dorești. ATENTIE!!! Această modificare de cotă a TVA-ului, trebuie realizată după ce ați terminat de facturat pe luna iulie 2025. După modificarea cotei de TVA în 21%, factură emisă după modificare, cu luna iulie 2025, va trebui modificată manual cu cota de TVA de 19%. Operatiunea de modificare a cotelor de TVA, poate fi facută și manual, prin modificarea cotei de TVA principală, din meniul Configurare – Date Firmă, din 19% în 21% și folosind apoi funcția de Modificare Produse în masă, disponibilă în Nomenclatorul de Produse: Ce trebuie să mai fac după configurarea și modificarea noilor cote de TVA? 1. Modificare prețuri produse In primul rând, trebuie să verifici dacă trebuie să modifici sau vrei să modifici și prețurile din Nomenclator. Exemple de cazuri când nu trebuie sau nu vrei să modifici prețurile din Nomenclator. De exemplu, dacă la vânzarea produselor/serviciilor, ai configurat în program ca preț de vanzare, prețul fară TVA și s-a modificat cota de TVA în 21%, iar tu dorești să păstrezi aceleași prețuri fară TVA (la care se va adăuga doar noul TVA de 21%), atunci nu trebuie să mai faci nimic. Ele se vor factura cu prețul de bază + noua cotă de TVA, caz în care prețurile îți vor crește cu 2%, adică diferența de TVA de la 19% la 21%. Un alt exemplu, în care nu trebuie să mai faci nimic este cel în care ai configurat ca preț de vanzare, prețul cu TVA și vrei să lași prețurile de vanzare a produselor/serviciilor ca și până acum (adică nu vrei să scumpești prețurile și alegi să suporți tu creșterea de TVA). În acest caz, produsele/serviciile se vor factura cu 21%, iar prețul final de vanzare va rămâne același, ca și până acum. Dacă vrei să modifici prețurile din Nomenclator, pentru a te ajuta cât mai mult posibil, ți-am pregătit un articol special cu opțiunile de care ai nevoie pentru orice modificări de prețuri în masă (adică selecție parțială sau totală):  vezi articol modificare prețuri. 2. Proces verbal de modificare prețuri Dacă folosești gestiunea stocurilor la prețul de vânzare cu TVA, atunci va trebui să faci un proces verbal de modificare de prețuri, după ce ai modificat cotele de TVA și prețurile în Nomenclatorul de Produse. Acest lucru se realizează foarte ușor din cadrul programului de gestiune stocuri Facturis Online,  cu doar câteva clickuri. Procedura de emitere a Procesului Verbal de Modificare de Prețuri, o puteți găsi în articolul următor: emitere automată proces verbal de modificare prețuri. 3. Casa de marcat Dacă folosești casă de marcat, atunci va trebui să schimbi cotele de TVA și în casa de marcat. În acest caz, trebuie să iei legătura cu cei de la casa de marcat pentru a te ajuta, fiecare casă având propriile setări.
0

Opțiuni de modificare prețuri în masă (selecție parțială sau totală)

Pentru o modificare rapidă și fără bătăi de cap a prețurilor din Nomenclatorul de Produse, începând cu 01.08.2025, o data cu schimbarea cotelor de TVA, am pregătit pentru tine câteva opțiuni salvatoare: 1. Modificare prețuri fără TVA Se intră în meniul Nomenclator - Produse se afișează/selectează produsele dorite și se apasă ca în imaginea alăturată pentru opțiunea de Modificare prețuri fără TVA: Se selectează prima opțiune de modificare prețuri fără TVA iar în a doua căsuță fie selectezi valorile predefinite (poți mări prețurile cu orice procent dorești 2%, 5% 10%), fie introduci de la tastatură valoarea dorită de tine. Poți aduna sau scădea prețul cu valorile dorite sau poți înmulți cu ce valori dorești. De exemplu, în imaginea de mai jos, se înmulțește prețul fără TVA cu 1.5506 2. Modificare prețuri cu TVA Aceeași procedură și pentru prețurile cu TVA. Atenție, aici prețurile cu TVA, după efectuarea calculului, acestea se vor rotunji la 2 zecimele. In plus aici există opțiunea de modificare (mărire) pret cu TVA, exact cu diferența dintre cota 19% și 21%. Mai exact, procedura scoate prețul fără TVA din prețul actual cu TVA folosind cota de 19% și apoi adaugă noul TVA de 21% (practic, se împarte prețul cu TVA la 1.19 și apoi se înmulțește cu 1.21, deci se inmulteste cu 1/1.19*1.21=1.0168067). 3. Rotunjește preț cu TVA Cu aceasta opțiune poți rotunji mai mult decât matematic aceste prețuri finale cu TVA. Astfel, ai opțiunea de a rotunji prețul cu TVA la cel mai apropiat 1, sau la cel mai apropiat 0.50 pentru ca prețurile tale de vanzare să arate elegant! De exemplu din prețul cu TVA de 1002.33 dacă selectezi opțiunea de rotunjire la cel mai apropiat 0.50 atunci prețul cu TVA se va modifica în 1002.50, sau dacă selectezi la cel mai aproiat 1 atunci se va modifica în 1002.00. Aici poți introduce și de la tastatură cea mai apropiată valoare dorită!!! -> opțiuni nelimitate!!! 4. Modificarea datelor produselor în masă Cu această opțiune, poți modifica cota de TVA, la toate produsele selectate, urmând pașii: Se selectează produsele dorite; Se apasă pe opțiunea de Editare produse în masă, ca în imaginea alăturată; După care, se selectează cota de TVA dorită și se apasă Modifică. Astfel, se va modifica cota de TVA pentru toate produsele selectate. Mai multe detalii despre modificarea cotei de TVA în 21%: Modificare automată cote de TVA în programul Facturis Online
0

Procesul Verbal de Modificare de Preț în contexul modificării cotei de TVA

După modificarea cotelor de TVA de la 01.08.2025, dacă ții gestiunea la prețul de vânzare cu TVA, va trebui să emiți și un Proces Verbal de Modificare de Preț. Cum emit automat din programul de gestiune stocuri Facturis Online acest Proces Verbal? Nimic mai simplu: Intri în meniul Documente Stoc și adaugi un nou Proces Verbal de Modificare de Preț. Apeși pe iconița de import date și apoi butonul de Importă produse cu stoc. Programul va calcula stocul și va afisa în Procesul Verbal doar produsele care au stoc și al căror preț de vânzare cu/fară TVA, este diferit față de cel din valoarea stocului actual. Se emite procesul verbal și se printează pentru contabilitate! Mai multe detalii despre modificarea cotei de TVA în 21%: Modificare automată cote de TVA în programul Facturis Online
0

Raportul de gestiune zilnic

Raportul de gestiune zilnic.  Reperare informațională pe traseul antreprenorial Pe traseul antreprenorial, se remarcă o serie de indicatoare de staționare în dreptul diverselor concepte cu care orice antreprenor trebuie să intre în contact. Nu este un element de opționalitate, ci intră în sfera aspectelor obligatorii, a căror evitare atrage după sine o serie de situații discordante. Minighidul de îndrumare antreprenorială conturat sub egida pașilor de pătrundere în universul cunoașterii deține acest rol de ghidare a deținătorului de afaceri în lumea pragmatică a acestora. Precum am menționat și cu alte ocazii, nu este suficient să ne raportăm doar la noutăți și schimbări de natură legislativă. Este vital să cunoaștem întreg aparatul financiar-contabil raportat la rolul și aplicabilitatea fiecărui document financiar-contabil ce consemnează activitatea companiei pe parcursul unei perioade de referință. Clarificarea acestor aspecte facilitează traseul antreprenorial și pătrunderea sensului proceselor de afaceri. Episodul de astăzi aduce în interesul antreprenorului documentul Raport de gestiune. Ce reprezintă raportul de gestiune, care este utilitatea și aplicabilitatea acestuia și cum reperăm acest document pe traseul digitalizării fiscale? Toate aceste aspecte vor fi evidențiate în cele ce urmează. Pe scurt! Ce reprezintă Raportul de gestiune și cum ne raportăm la momentul actual la utilitatea practică a acestuia? Cum ne raportăm la întocmirea raportului de gestiune zilnic? Care sunt principalele elemente cuprinse prin intermediul raportului de gestiune zilnic? Cum se preiau informațiile principale din cadrul documentelor justificative în cadrul raportului de gestiune zilnic? Exemplu concret pentru clarificare. Maniera de întocmire a raportului de gestiune pentru un magazin care comercializează produse nealimentare Ce reprezintă Raportul de gestiune și cum ne raportăm la momentul actual la utilitatea practică a acestuia? Așa cum îi este denumirea, raportul de gestiune zilnic reprezintă o situație sintetică a intrărilor și ieșirilor de stocuri înregistrate pe parcursul unei perioade de referință. Practic, este o imagine a stocurile oglindită de cele două elemente, care reprezintă o pârghie de verificare a operațiunilor înregistrate în evidența operativă a acestor tipuri de elemente patrimoniale. Așa cum am menționat și cu alte ocazii, este important să identificăm poziționarea acestor documente și la nivelul normelor legislative. Principalul act normativ ce reglementează aspectele legate de documentele financiar-contabile, sub aspectul normelor generale de întocmire și a celor specifice, nu aduce precizări asupra raportului zilnic de gestiune. La o scurtă căutare în cadrul Ordinului 1802 pentru aprobarea Reglementărilor contabile privind situațiile financiare anuale individuale și situațiile financiare anuale consolidate vom constata faptul că nici acest act normativ nu cuprinde în manieră directă aspecte legate de raportul de gestiune zilnic. Unul dintre actele normativ care face totuși trimitere la aspectele conceptuale legate de raportul de gestiune este reprezentat de Ordinul 126/2016 pentru aprobarea Regulilor și Politicilor contabile din cadrul Ministerului Afacerilor Interne. Nu este neapărat un punct de reper foarte elocvent, având în vedere faptul că acest act normativ reglementează specific maniera de organizare a contabilității în cadrul unei instituții publice, însă putem să ne ghidăm după acest reper. Astfel, potrivit acestui act normativ, raportul de gestiune reprezintă documentul care asigură evidența și concordanța dintre evidența primară și contabilitate. Practic, pe baza acestui document se realizează corelarea datelor cuprinse prin intermediul evidenței operative cu cele care sunt înregistrate în contabilitate. Cum ne raportăm la întocmirea raportului de gestiune zilnic? Raportul de gestiune zilnic se întocmește, precum îi este denumirea, cu o regularitate zilnică. Acesta se întocmește în două exemplare, unul se predă departamentului financiar-contabil, iar celălalt exemplar se păstrează la locul de organizare a gestiunii. Raportul de gestiune se întocmește de regulă pentru persoanele juridice care organizează comerțul cu amănuntul. Alături de utilizarea aparatului de marcat electronic fiscal, întocmirea raportului de gestiune sunt două elemente principale ce definesc comerțul cu amănuntul. Care sunt principalele elemente cuprinse prin intermediul raportului de gestiune zilnic? Printre principalele elemente cuprinse de către raportul de gestiune zilnic se identifică o serie de elemente. Practic, noi trebuie să ne asigurăm asupra faptului că acest document cuprinde următoarele aspecte legate de structură: denumirea companiei, nr. curent al operațiunii, numărul documentului care produce modificări în statului stocurilor (intrare sau ieșire a stocului), sold precedent, totalizarea intrărilor+sold, total ieșiri+vânzări, sold final. Cum se preiau informațiile principale din cadrul documentelor justificative în cadrul raportului de gestiune zilnic? Așa cum menționam anterior, raportul de gestiune zilnic se întocmește pe baza informațiilor preluate din cadrul documentelor justificative care atestă intrarea stocurilor de marfă de exemplu, și ieșirea acestora din gestiune. De exemplu, unul dintre documentele care stă la baza întocmirii raportului zilnic de gestiune este nota de recepție care surprinde aspecte legate de intrarea bunurilor în cadrul entității. Raportul de gestiune zilnic este conceput sub formă tabelară, delimitată de cele două tipuri de operații realizate în legătură cu stocurile, și anume: intrări și ieșiri. Intrările de marfă, pe baza notei de recepție, sunt comensurate în prima parte a acestui tabel. Vom specifica astfel, numărul și data aferente notei de recepție, explicația în ceea ce privește operațiunea de intrare, și valoarea totală a a achiziție consemnată sub aspectul prețului înregistrat în cadrul NIR în ultimele coloane. Exemplu concret pentru clarificare. Maniera de întocmire a raportului de gestiune pentru un magazin care comercializează produse nealimentare Considerăm exemplu ipotetic al unui companii a cărui cod CAEN este relaționat la organizarea comerțului cu amănuntul în magazine nespecializate, cu vânzare predominantă de produse nealimentare. Societatea nu este plătitoare de taxă pe valoare adăugată. Pe data de 10 iulie, aceasta primește în gestiune jucării în valoare de 40 de lei, pe baza facturii primite prin intermediul RO e-factura de la partenerul X. Societatea noastră va întocmi, pe baza facturii primite nota de recepție și constatare de diferențe. Astfel, nota de recepție și constatare de diferențe întocmită de către compania noastră, va avea următoarele elemente de identificare: elementele de identificare ale companiei care primește în gestiune bunurile, numărul și data notei de recepție (nr. 47 din data de 10 iulie 2025): Nota de recepție nr. 47 din data de 10.07.2025 la factura nr. 1256 din data de 10 iulie 2025 scadentă la data de 10 august 2025 în valoare de 390 de lei. Subsemnații……, membrii ai comisiei de recepție am procedat la recepționarea valorilor materiale furnizate de Y SRL, având ca document de însoțire a mărfii…….constatându-se următoarele: Nr. crt. Denumirea mărfii UM Cantitate recept. Val. la preț de cumpărare Val. la preț de vânzare cu adaos Val. la preț de vânz. incl. TVA Preț unitar Valoare Adaos % Preț unitar Valoare PU (col. 8 +TVA) Valoare 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 1 Jucării de pluș BUC 10 4 40 50 6 60 - - Iată așadar un extras al notei de recepție, care va sta la baza întocmirii raportului de gestiune zilnic. Mai jos vei regăsi concret maniera de completare a acestuia: Compania: Y SRLGestiunea: G1-Magazin amănunt RAPORT DE GESTIUNEÎn perioada 01.07.2025-31.07.2025 Nr.crt. Data act Număr act Fel act Explicația Mărfuri Ambalaje Intrări Ieșiri Intrări Ieșiri 1 01.07.2025 Sold inițial 1250 2 10.07.2025 47 NIR Recepție marfă conform facturii nr. 1256 60 Sold final la data de 10.07.2025 1310 Iată așadar un fragment din cadrul raportului de gestiune zilnic conturat pe baza notei de recepție prezentată anterior. În ceea ce privește imaginea documentului pe fundalul digitalizării fiscale, acesta nu suport modificări de substanță, rolul și scopul utilizării lui fiind neschimbate.   Referințe principale de informare Ordinul nr. 126 din 19 august 2016 pentru aprobarea Regulilor și politicilor contabile în cadrul Ministerului Afacerilor Interne, Publicat în Monitorul Oficial nr. 676 din 1 septembrie 2016.
0

Fișa de magazie sau Fișa de produs?

Mapare conceptuală și incidența asupra activității comerciale Atunci când așezi pe piedestalul activității economice a afacerii tale ipostaza comercială a acesteia privită din multiple unghiuri, o serie de concepte specifice vor ieși în contrast. Gradul de familiarizare a antreprenorilor cu unele dintre aceste concepte, fenomene, procese este semnificativ crescut de vreme ce altele nu se bucură de acest privilegiu. Totuși, și unele și celelalte trebuie să își găsească locul în cadrul manualului de navigare a antreprenorului prin ceea ce propune lumea afacerilor. Rolul nostru este să sporim nivelul de cunoaștere a antreprenorilor în sfera conceptelor economice, pentru ca traseul antreprenorial să fie presărat nu doar cu bune intenții ci și cu acțiuni potrivite. Toate aceste eforturi sunt ghidate de un scop comun: creșterea nivelului de conformitate financiar-contabilă și fiscală. Practic, seria de materiale conturate sub egida manualului antrprenorial vine să întâmpine nevoile reale de informare ale antreprenorilor. În vizorul antreprenorilor sau deopotrivă a contabililor, nu trebui să se situeze doar noutățile legislative, ci și diverse concepte de bază cu care operează aceștia, legate de modul de întocmire a unui document, circuitul informațional al acestuia, utilitate și scop. Și dacă te gândești la faptul că deja ești familiarizat cu aceste aspecte, precum ai aflat deja și din cadrul materialelor anterioare, unele documente suferă diverse nuanțe pe fondul reformării aspectelor fiscale din sfera afacerilor prin impactul manifestat ca urmare a apariției paradigmelor digitalizării fiscale. Elementele de fond ale documentelor nu au suferit modificări, regulile privind completarea rămân neschimbate. Diferă însă nuanțele structurale ale documentelor, modul în care circulă acestea. Reminder! Deși am discutat adesea despre impactul implementării sistemului RO e-factura asupra circuitului documentului justificativ denumit factură și care face obiectul principal al platformei, reamintim faptul că regulile circuitului informațional al acestui document justificativ a cunoscut alte nuanțe în noile cadre trasate de digitalizarea prin RO e-factura. Astfel, deși odinioară, factura este predată direct cumpărătorului, fie în format tipizat, fie în format listat din cadrul sistemului informatic, acum, aceasta se descarcă din cadrul platformei RO e-factura, disponibilă prin intermediul site-ului ANAF-ului, direct de către cumpărător, în formatul specific platformei RO e-factura. Pe scurt! Care este nuanța corectă în ceea ce privește denumirea documentului Fișa de magazie sau Fișa de produs? Ce este fișa de magazie? Care este maniera de înregistrare a datelor în cadrul fișei de magazie? Ce cuprinde concret fișa de magazie? Nuanțe ale fișei de magazie în contextul metodei de inventariere În cadrul cărei subsecțiuni ale raportării SAF-T sunt înscrise informații din cadrul fișei de magazie? Alte valențe ale fișei de magazie În cadrul acestui material, a venit rândul plasării pe piedestalul cunoașterii a documentului Fișa de magazie sau Fișa de produs. În primul rând dorim să ne oprim asupra denumirii corecte a documentului. Care este nuanța corectă în ceea ce privește denumirea documentului Fișa de magazie? Dacă ne raportăm la actele normative care reglementează aspectele legate de documentele financiar-contabile, și anume Ordinul 2634 privind documentele financiar-contabile alături de anexa corelată la Normele specifice de utilizare a documentelor financiar-contabile, și anume Anexa nr. 2, vom regăsi documentul analizat de noi sub sintagma Fișă de magazie. Codul asociat acesteia este 14-3-8. Așadar, denumirea oficială a documentului este Fișă de magazie. În manieră informată, antreprenorii pot utilia și denumirea de fișă de produs, însă nu regăsim în mod oficial această sintagmă în cadrul actelor normative. Ce este fișa de magazie? Fișa de magazie reprezintă un document din spectrul evidenței primare a companiilor, care reflectă aspecte legate de intrări, ieșiri și stocurile finale de bunuri materiale. Fișele de magazie sunt customizate funcție de locul de depozitare a valorilor materiale și funcție de felurile de materiale. Astfel, se întocmește câte o fișă de magazie pentru materialele ordonate pe grupe, conturi și subgrupe, sau în ordine alfabetică. Dacă deții valori materiale primite spre prelucrare de la terți sau în custodie, atunci va trebui să întocmești fișe de magazie distincte pentru aceste valori materiale. Evidența fișelor de magazie se ține separat de cele aferente propriilor valori materiale. Care este maniera de înregistrare a datelor în cadrul fișei de magazie? Înregistrările în cadrul fișei de magazie se realizează document cu document. Aceasta se întocmește într-un singur exemplar, în manieră sistematizată, conform aspectelor precizate mai sus. Informațiile cuprinse în cadrul fișei de magazie se completează de către gestionar sau persoana desemnată, în ceea ce privește aspectele legate de Intrări, Ieșiri și Stoc cu privire la materiale. Fișa de magazie este verificată ulterior de către personalul din cadrul departamentului financiar-contabil. Ce cuprinde concret fișa de magazie? Asemenea altor documente din sfera evidenței operative, fișa de magazie cuprinde o serie de elemente obligatorii din punct de vedere structural, și anume: Denumirea entității; Număr de pagină; Magazia; Materialul (produsul), sub aspectul atributelor legate de sortiment, calitate, marcă, profil, dimensiune; Preț unitar și unitatea de măsură; Data, numărul și felul documentului; Intrările de materiale (produse); Ieșirile de materiale (produse); Stocul final al materialelor (produselor); Data și semnătura de control. Acestea ar fi principalele elemente care trebuie să fie conținute de către documentul fișă de magazie. Nuanțe ale fișei de magazie în contextul metodei de inventariere Chiar dacă este un subiect de bază în contabilitatea primară a unei companii, fișa de magazie cunoaște diverse nuanțe în contexte dictate de prezența paradigmelor digitalizării fiscale. Acestea se concentrează în jurul metodei de inventariere, și anume metoda inventarului permanent ori metoda inventarului intermitent. Cu siguranță deja ești destul de familiarizat cu ceea ce presupune metoda inventarului permanent și cea a inventarului intermitent. Astfel, în cazul metodei inventarului intermitent se utilizează fișa de magazie care permite urmărirea stocurilor la nivelul evidenței operative. În schimb, dacă este utilizată cealaltă metodă de inventariere, și anume, metoa inventarului permanent, nu este obligatorie completarea fișei de magazie, întrucât evidența contabilă permite cunoașterea stocului în orice moment. Astfel documentul fișă de magazie cunoaște aceste valențe în contextul celor două metode de inventariere. Precum am discutat și în cadrul episoadelor care vizau paradigma RO e-SAF-T, cele două metode de inventar manifestă incidență asupra acestei raportări. Astfel, una dintre aceste declarații va cuprinde și aspectele înregistrate în cadrul fișei de magazie. În cadrul cărei subsecțiuni ale raportării SAF-T sunt înscrise informații din cadrul fișei de magazie? Pentru conturarea raportării RO e-SAF-T, vor fi utilizate și unele informații cuprinse prin intermediul fișei de magazie. De exemplu, în cadrul subsecțiunii Physical Stocks-MF.PS.12-Unit Price, este consemnat costul unitar folosit pentru evidența stocurilor pe baza informațiilor surprinse în cadrul fișei de magazie. Dacă identificăm variații ale prețului de la o perioadă de referință la alta, atunci acestea vor fi consemnate în cadrul acestor câmpuri așa cum sunt prevăzute în cadrul fișei de magazie. Dacă îți pui întrebări cu privire la eventuale modificări în structura și fondul fișei de magazie în contexte inovative precum RO e-SAF-T, trebuie să cunoști faptul că aceste elemente nu suportă modificări în noul cadru. Astfel, se ține cont de aceleași reguli privind completarea acestora, consemnate prin intermediul actelor normative. Alte valențe ale fișei de magazie Un alt rol important al fișelor de magazie este redat de către semnificația în fluxul informațional al inventarierii. Astfel, normele privind organizarea și efectuarea inventarierii elementelor de activ, capitaluri proprii și datorii aduce mențiuni asupra utilizării fișei de magazie pentru stabilirea rezultatelor inventarierii prin ,,compararea datelor constatate faptic şi înscrise în listele de inventariere cu cele din evidenţa tehnico-operativă (fişele de magazie)”. De asemenea, înainte de a fixa rezultatele inventarierii se procedează la o analiză a tuturor stocurilor produselor pe baza fișelor de magazie și a soldurilor din contabilitate pentru acele bunuri supuse inventarierii. Deci, documentul devine și un punct de reper pentru una dintre cele mai importante etape ale procedurii de inventariere, și cea care marchează finalitatea procesului. Tot în contextul inventarierii, ca o etapă ce asigură buna organizare a procedurii, se identifică bararea și semnarea fișelor de magazie, la momentul ultimei operațiuni de către comisia de inventariere. În același cadru, dacă membrii comisiei de inventariere sesizează faptul că anumite bunuri din gestiune nu sunt înscrise în cadrul fișelor de magazie sub aspectul intrării și a ieșirilor pe baza documentelor justificative, trebuie să dispună consemnarea acestora. Acestea ar fi câteva aspecte de bază în ceea ce privește fișa de magazie, noțiuni care trebuie să se regăsească în bagajul informațional al fiecărui antreprenor informat și dedicat pătrunderii semnificației economice a afacerii drulate.   Referințe principale de informare Ordinul nr. 2.861 din 9 octombrie 2009 pentru aprobare Normelor privind organizarea și efectuarea inventarierii elementelor de natura activelor, datoriilor și capitalurilor proprii, Publicat în Monitorul Oficial nr. 704 din 20 octombrie 2009. Întrebări frecvente și răspunsuri specifice schemei SAF-T, Document de asistență pentru pregătirea și depunerea Declarației informative D406 fișierul standard de control fiscal (SAF-T) Versiunea 1.2, București, aprilie 2022, material în format electronic, disponibil la adresa: https://static.anaf.ro/static/10/Anaf/Informatii_R/Intrebari_rasp_specifice_SAF-T_v_1_2_200422.pdf. Ordinul nr. 2.634 din 5 noiembrie 2015 privind documentele financiar-contabile, Publicat în Monitorul Oficial nr. 910 din 9 decembrie 2015.
0
1
2
3
4
19