
Codurile CPV
Minibroșură de informare cu privire la utilizarea acestora. Partea I
NC, CPV, UIT, BT…Toate aceste abrevieri definesc o lume a codurilor în interiorul căreia antreprenorii își derulează activitățile. Strădania fiecărui factor decizional al mediului de afaceri este direcționată spre identificarea combinației cifrului care să permită înțelegerea fiecărui concept în parte. Nu este un proces ușor. De cele mai multe ori, efortul depus depășește resursele puse la dispoziție de către antreprenori. Cauza nu este însă una pierdută. Cu instrumentele necesare, lupta pentru obținerea cifrului corect poate fi câștigată. Cu toate că pare o situație cel puțin abstractă, descifrarea acestor combinații de litere, chiar cifre, dacă discutăm despre domeniul financiar-contabil, unde procesul declarativ se rezumă doar la aceste combinații (D100, D300, D112, D700, D394, D301 etc.) este asemănat unui proces de decodare a unui limbaj adesea departe de capabilitatea antreprenorilor de a asimila diverse noțiuni complexe.
Episoadele anterioare au plasat sub conul de lumină conceptul codurilor NC. Problematica a cunoscut nuanțe diverse pentru cele 3 paradigme ale digitalizării fiscale asupra cărora subiectul manifestă influență, și anume: RO e-factura, RO e-transport și RO e-SAF-T. Astfel, a fost reliefat modul în care un singur concept poate cunoaște atât de multe nuanțe în circumstanțe eterogene.
Un alt concept codificat pentru mediul antreprenorilor este legat de codurile CPV. Ce reprezintă aceste coduri și care este utilitatea lor pe fondul apariției paradigmelor digitalizării fiscale este doar una dintre întrebările cele mai des adresate de către antreprenorii moderni. Când este necesar să utilizăm aceste coduri și care sunt paradigmele digitalizării fiscale care impun reconfigurarea traseului prin includerea acestor coduri în cadrul raportării reprezintă nelămuriri ale utilizatorilor platformelor RO e-factura, RO e-transport, RO e-SAF-T. Incertitudini la care noi vom oferi răspunsuri în cele ce urmează.
Pe scurt!
Reperare. Ce reprezintă codurile CPV?
Unde regăsim punctual lista codurilor CPV?
Codurile CPV și sistemul RO E-factura
Întrebări și răspunsuri. Utilizarea codurilor CPV
În context RO e-SAF-T, utilizarea codurilor NC și CPV este obligatorie pentru toate produsele?
Dacă factura emisă în relația de tip B2G nu cuprinde exact codurile CPV menționate în cadrul contractului de achiziții publice, este afectată deductibilitatea TVA-ului?
O entitate privată prestează ser
vicii de salubritate unui SRL. Aceasta trebuie să includă pe factura emisă codurile CPV conforme operațiunii?
Reperare. Ce reprezintă codurile CPV?
Cifrul din spatele codului CPV este decodificat prin Common Procurement Vocabulary, tradus ca Vocabular comun privind achizițiile. Practic, dacă ne raportăm la semnificația directă a acestuia, conceptul uniformizează anumite tipuri de tranzacții, în vederea standardizării anumitor tipuri de achiziții publice. Evident, acest cod este transpus sub forma unui simbol numeric atribuit în mod specific unui anumit tip de produs sau serviciu. Astfel, sistemul codurilor CPV uniformizează aspectul achizițiilor publice cu scopul standardizării referințelor utilizate de către autorități și entități contractante.
Unde regăsim punctual lista codurilor CPV?
Codurile CPV sunt reprezentate de combinații cifrice formate din 8 cifre la care se adaugă una de control. Lista completă a acestor coduri, care pot fi identificate pe baza criteriilor de căutare este disponibilă la adresa: https://www.cpv.nxm.ro/. Iată mai jos câteva exemple de astfel de coduri CPV.
- 09321000-5-Apă caldă;
- 15981000-8-Apă minerală;
- 03221113-1-Ceapă;
- 03331200-2-Lapte de capră;
- 30233140-4-Dispozitive de stocare cu acces direct (DASD);
- 09211820-5-Uleiuri minerale;
- 16300000-8-Secerătoare.
Evident, mai sus regăsim doar câteva exemple pentru clarificare a codurilor CPV, însă lista acestora este mult mai complexă.
Codurile CPV și sistemul RO E-factura
Provocările la care sunt expuși antreprenorii relaționat la utilizarea codurilor CPV sunt nuanțate atunci când discutăm despre fenomenele digitalizării fiscale. De aceea, nu putem să tranșăm problematica codurilor CPV fără să nu o trecem prin filtrul RO e-facturii.
Prima formă a legislației naționale care reglementează aspectele legate de utilizarea sistemului național RO e-Factura nu face trimiteri la codurile CPV. Acestea referiri au fost incluse începând cu cea de-a patra formă consolidată a OUG 120/2021 privind administrarea, funcționarea și implementarea sistemului național RO e-factura, și anume în luna decembrie a anului 2024. Modificările legate de consemnarea codurilor CPV au fost introduse astfel prin intermediul OUG 138/2024 cu privire la modificarea și completarea unor acte normative din domeniul fiscal al afacerilor.
Așadar, începând cu luna decembrie a anului 2024 apar primele mențiuni cu privire la codurile CPV în cadrul actului normativ principal de reglementare a activității sistemului național RO e-factura. Ultima formă actualizată a actului normativ prevede obligativitatea consemnării acestor coduri în anumite cazuri specifice. Obligativitatea utilizării acestor coduri intervine însă abia începând cu luna ianuarie a anului 2025.
Întrebări și răspunsuri. Utilizarea codurilor CPV
- 1. În context RO e-SAF-T, utilizarea codurilor NC și CPV este obligatorie pentru toate produsele?
Nu, codurile NC și CPV se utilizează doar în anumite contexte clare dictate de către legislația autohtonă. Pe scurt, codurile NC se utilizează pentru cele 5 conjuncturi specifice menționate în cadrul articolului legat de utilizarea acestor coduri în contexte inovative precum sunt cele legate de paradigmele digitalizării, iar codurile CPV doar pentru facturile emise în cadrul modelului de business B2G.
- 2. Dacă factura emisă în relația de tip B2G nu cuprinde exact codurile CPV menționate în cadrul contractului de achiziții publice, este afectată acceptarea documentului de către CFP?
În practica de afaceri pot să apară și situații în care pe facturile emise de către furnizori sunt identificate alte coduri CPV decât cele menționate în cadrul contractului de achiziții, în sensul în care în contract apar codurile detaliate pentru fiecare tip de produs sau serviciu iar pe factura emisă apare un cod CPV care descrie în termeni generali produsul comercializat. Sau invers. De exemplu, contractul prevede codul 15981000-8-apă minerală, iar pe factură apare menționat codul 15981100-9-apă minerală plată. Controlul financiar preventiv are rolul de validare a aspectelor cuprinse prin intermediul documentelor justificative care atestă primirea bunului și aprobarea plății pentru bunul achiziționat. Astfel, dacă persoanele care realizează CFP constată faptul că bunurile contractate corespund cu cele facturate, chiar dacă există anumite diferențe de nuanță cu privire la consemnarea codurilor CPV, facturile pot fi acceptate la plată. Chiar dacă acestea pot fi acceptate la plată, totuși documentația aferentă trebuie să justifice diferențele existente între codurile cuprinse în cadrul facturilor primite și cele prevăzute în contract.
- 3. O entitate privată prestează servicii de salubritate unui SRL. Aceasta trebuie să includă pe factura emisă codurile CPV conforme operațiunii?
Atunci când discutăm despre tranzacțiile derulate între două companii private, nu se pune problema codificării produselor și serviciilor comercializate prin intermediul acestor coduri CPV. Acestea sunt valabile doar pentru facturile emise în cadrul modelului B2G. Aspectul este valabil atât pentru RO eFactura cât și pentru RO e-SAF-T.
Va urma…
Referințe principale de informare
- Rentrop & Straton, SAF-T pentru contribuabilii mici, Material în format electronic, ISBN 978-606-47-1401-5.
- Ghidul contribuabilului pentru pregătirea și depunerea declarației informative D406 fișierul standard de control fiscal (SAF-T), disponibil la adresa: https://static.anaf.ro/static/10/Anaf/Informatii_R/Intrebari_rasp_specifice_SAF-T_v_1_2_200422.pdf.
- Portal Contabilitate.ro, Spețe din sfera codurilor CPV, material în format electronic, disponibil contracost la adresa: https://www.portalcontabilitate.ro/procedura-pentru-metoda-inventarului-intermitent-198069.htm.
- Ordinul nr. 1.792 din 24 decembrie 2002 pentru aprobarea Normelor metodologice privind angajarea, lichidarea, ordonanțarea și plata cheltuielilor instituțiilor publice, precum și organizarea, evidenta și raportarea angajamentelor bugetare și legale, Publicat în Monitorul Oficial nr. 37 din 23 ianuarie 2003.
- Ordonanță de urgență nr. 138 din 4 decembrie 2024 privind modificarea și completarea unor acte normative în domeniul fiscal-bugetar, precum și pentru reglementarea altor măsuri, Publicat în Monitorul Oficial nr. 1222 din 5 decembrie 2024.
MAI
2025