
Dileme soluționate și aspecte principale surprinse prin intermediul Ghidului privind utilizarea Sistemului naţional privind monitorizarea transporturilor rutiere de bunuri RO e-Transport
Pași spre conformare legislativă. RO e-transport pe înțelesul antreprenorilor
Continuarea din articolul anterior: https://facturis-online.ro/e-transport/culegere-de-noutati-fiscale-in-materie-de-ro-e-transport-ce-ar-trebui-sa-cunoasca-orice-utilizator-al-sistemului.html
Poate așteptările tale în ceea ce privește aprobarea unui act normativ în spectrul derulării afacerilor sunt legate de constanță. Odată ce ai închis ultima filă a acestuia să nu mai fii nevoit să reiei procesul de lecturare. Ai învățat lecția, ți-ai pregătit instrumentele de aplicare, ce mai rămâne este doar să monitorizezi eficiența implementării. Totuși, în spectrul economic, acest aspect este doar un deziderat. Consolidările prin care trece un act normativ pot fi atât de diverse și de dificil de asimilat încât este nevoie permanentă de informare și reluare a tuturor aspectelor legate de diversele modificări propuse. Nu degeaba aceasta este una dintre cele mai dificile provocări de gestionat de către antreprenorii moderni.
Trebuie să recunoaștem faptul că paradigma RO e-transport a fost umbrită de RO e-SAFT-T în ultima perioadă, având în vedere procesul declarativ la care au fost nevoiți să se ralieze micii contribuabili în această sferă. Și cum acest drum nu a fost unul tocmai ușor de parcurs, impunând mult timp investit pentru a atinge cerințele de raportare specifice fenomenului, contribuabilii au fost efectiv copleșiți în așa fel încât nu este de mirare de puținul timp rămas pentru a se informa și cu privire la alte aspecte.
Pe fundalul necesităților reale ale antreprenorilor în ceea ce privește updatarea tehnologiilor utilizate în sfera transportului de mărfuri la cerințele RO e-transport, legiuitorul a decis ridicarea pentru moment a unor sancțiuni asociate neconformării. Intervenție îmbrățișată de altfel de către agenții economici a căror activitate este focusată spre această arie. În contextul acestor modificări, ANAF a lansat și un ghid care să orienteze aplicarea conformă a aspectelor reglementate prin intermediul OUG 41/2022.
Pe scurt!
Unitaritate pentru conformitate legislativă
Chintesență a noului ghid…28 de pagini în câteva idei
Căror contribuabili se adresează ghidul?
Care este cadrul pe fondul căruia este lansat un nou ghid privind utilizarea sistemului RO e-transport?
Care sunt aspectele punctuale prevăzute de către ghid?
Condiții privind declararea transportului de marfă în cadrul sistemului
Maniera de accesare și utilizare a sistemului
Termene și iar termene…
Aspecte de utilitate practică
Urmări ale nerespectării reglementărilor
Dileme din sfera antreprenoriatului. Q&A RO e-transport
Unitaritate pentru conformitate legislativă
Pentru a veni în ajutorul contribuabililor, ANAF a publicat în aceste zile (02.06.2025) ghidul privind utilizarea sistemului național de monitorizare a transporturilor rutiere de bunuri RO e-transport. Acesta cuprinde ultimele noutăți în ceea ce privește utilizarea acestui sistem și vine să actualizeze informațiile prezentate prin intermediul materialului informativ pe aceeași temă lansat în luna august a anului 2024. Faptul că ANAF a lansat o nouă variantă a acestui ghid denotă necesitatea expunerii anumitor clarificări cu privire la utilizarea platformei.
Chintesență a noului ghid…28 de pagini în câteva idei
Dat fiind intervalul de timp relativ scurt de la momentul lansării noului ghid, poate încă nu ai apucat să te familiarizezi cu conținutul acestuia. În această ordine de idei, noi am sintetizat pentru tine cele mai relevante informații suprinse prin intermediul ghidului. Vom răspunde astfel celor mai adresate întrebări cu privire la informațiile cuprinse în cadrul materialului.
Căror contribuabili se adresează ghidul?
Informațiile transmise prin intermediul ghidului vizează utilizatorii sistemului RO e-transport, adică toate categoriile de contribuabili obligați la notificarea transportului de mărfuri prin intermediul platformei.
Care este cadrul pe fondul căruia este lansat un nou ghid privind utilizarea sistemului RO e-transport?
În principal, motivul lansării unui nou ghid de utilizare a sistemului este legat de modificările survenite pe direcția suspendării unor sancțiuni. În preambul, ghidul conține referiri cu privire la cele 5 acte normative prin intermediul cărora OUG 41/2022 a fost modificat în anii 2024 și 2025.
Care sunt aspectele punctuale prevăzute de către ghid?
Ghidul surprinde aspecte punctuale direcționate spre 4 direcții principale legate de: obligativitatea declarării transportului internațional de bunuri de către anumite categorii de contribuabili, fixarea anumitor situații de la care utilizatorii sunt exceptați în procesul declarativ al bunurilor, stabilirea contravențiilor și a sancțiunilor, suspendarea anumitor dispoziții având în vedere necesitatea de racordare a utilizatorilor la rigorilor utilizării sistemului.
Ghidul reiterează categoriile de utilizatori ai sistemului RO e-transport, pe cele două paliere cu care deja ești familiarizat, și anume: transportul de bunuri cu risc fiscal ridicat pe teritoriul național și transportul internațional de bunuri. Astfel, pentru prima situație sunt implicate două tipuri de persoane care trebuie să declare date în cadrul platformei pe când pentru transportul internațional de bunuri sunt enumerați 8 tipuri de utilizatori. De asemenea, sunt menționate concret obligațiile operatorului de transport în context RO e-transport, precum și a conducătorului autovehiculului.
Condiții privind declararea transportului de marfă în cadrul sistemului
În ceea ce privește parametrii transportului care se pliază pe cerințele sistemului, aceștia rămân neschimbați. Astfel, ne rezumăm la cele 3 cifre: masa autovehiculului este de minim 2,5 tone, bunurile transportate au o masă brută mai mare de 500 de kg sau o valoare totală mai mare de 10 000 de lei. Cu privire la acest aspect nu sunt modificări față de ce cunoșteai până acum.
Ghidul cuprinde și aspecte legate de componența sistemului RO e-transport precum și o listă de termeni explicați relaționați în mod direct la acesta pentru a elimina incertitudinea cu privire la utilizarea anumitor noțiuni.
Maniera de accesare și utilizare a sistemului
În conținutul ghidului este ilustrată și maniera de accesare a platformei RO e-transport. În acest sens, apar mențiuni legate de obligativitatea deținerii prealabile a unui cont SPV, care evident este precedată de achiziția unui certificat de semnătură digitală. Abia apoi, vei accesa aplicația RO e-transport prin intermediul site-ului ANAF.
Termene și iar termene…
Evident, ghidul nu putea omite aspectele principale corelate la diverse termene asociate în manieră directă utilizării sistemului. Un aspect care trebuie ținut aproape datorită diverselor repercusiuni în ceea ce privește nerespectarea riguroasă a acestora. Iată mai jos, punctual aceste termene:
Declarare date în RO e-transport cu privire la transportului de bunuri pentru care dorim generarea codului UIT: cu maxim 3 zile calendaristice înainte de data declarată pentru începerea transportului.
Termen de valabilitate a codului UIT: 5 zile calendaristice care încep să curgă de la data declarării transportului, sau 15 zile calendaristice în cazul achizițiilor intracomunitare de bunuri.
Aspecte de utilitate practică
Foarte util pentru tine, dacă ești utilizator direct al sistemului RO e-transport, ghidul conține maniera de completare a diverselor câmpuri necesare pentru declararea transportului. Cunoaștem faptul că la această etapă foarte mulți antreprenori se izbesc de o serie de dificultăți de completare a datelor pentru generarea corectă a codului UIT. Nu uita faptul că o declarare incompletă sau eronată a datelor poate atrage o serie de inconveniente. Indicațiile de completare a notificării de transport sunt direcționate funcție de tipul de transport efectuat, și anume: declararea unui transport pe teritoriul național, respectiv, declararea transportului internațional de bunuri.
Urmări ale nerespectării reglementărilor
Ghidul se încheie cu aspecte legate de contravenții și sancțiuni ale neaplicării reglementărilor în materie de RO e-transport. Sunt prezentate astfel mai multe direcții asupra cărora se poate recurge la aplicarea amenzilor. Iată mai jos 4 dintre cele mai uzuale contravenții:
- Nerespectarea prevederilor legate de obligativitatea raportării transportului de bunuri care face obiectul unei notificări în cadrul sistemului, pentru generarea codului UIT;
- Utilizarea unui cod UIT expirat;
- Descărcarea pe teritoriul României a transportului de bunuri care fac obiectul tranzacțiilor intracomunitare (în afara situației în care acestea fac obiectului unui nou transport ori a depozitării mărfurilor transportate);
- Declararea unor cantități diferite în cadrul platformei decât cele care fac obiectul transportului.
Ghidul mai cuprinde mențiuni și asupra anumitor nuanțe ale sancțiunilor precum și câteva informații suplimentare.
Dileme din sfera antreprenoriatului. Q&A RO e-transport
- 1. În ceea ce privește transportul pe teritoriul național a bunurilor fără risc fiscal ridicat, acestea se declară în cadrul RO e-transport?
Conform art. 1 din cadrul OUG 41/2022 care face referire la normele utilizării platformei RO e-transport, această plaformă gestionează transportul național de bunuri cu risc fiscal ridicat precum și transportul internațional de bunuri, indiferent dacă dicutăm despre cele cu risc fiscal sau de acele bunuri care nu dețin acest atribut al riscului fiscal.
- 2. Unde regăsim concret lista bunurilor cu risc fiscal ridicat care fac obiectul monitorizării prin intermediul aplicației RO e-transport?
Lista completă cu privire la bunurile cu risc fiscal ridicat care trebuie menționate în cadrul notificării transmise prin intermediul RO e-transport este cuprinsă prin intermediul Ordinului nr. 802/2022 din 29 aprilie 2022 privind stabilirea bunurilor cu risc fiscal ridicat transportate rutier care fac obiectul monitorizării prin Sistemul RO e-Transport.
- 3. Se pot genera două coduri UIT pentru același tip de transport fără a denatura preluarea datelor în cadrul RO e-TVA?
O altă dilemă a unui antreprenor care realizează o achiziție de tip intracomunitară de bunuri din Franța este legată de posibilitatea de a genera două coduri UIT pentru aceeași tranzacție. Rațiunea este legată de modificarea în două puncte rutiere a transportatorului. Pentru această situație specifică, trebuie să validăm un singur cod UIT. Astfel, dacă au fost generate două coduri UIT (unul pentru transportatorul francez, iar celălalt pentru transportatorul român), se infirmă codul UIT pentru transportatorul francez și se notează și motivul pentru care acestea este infirmat (opțional). Astfel, vom avea un sigur cod UIT valabil pentru operațiunea de achiziție intracomunitară. Raportarea corectă în cadrul sistemului RO e-transport este esențială pentru asigurarea interoperabilității datelor dintre paradigmele de digitalizare fiscală. Pentru a te asigura asupra corectitudinii și transparenței datelor interconectate din cadrul RO e-factura, RO e-transport și RO e-TVA este important să înveți să raportezi datele într-o manieră care să contribuie semnificativ la diminuarea erorilor. Altfel, va trebui să recurgi permanent la identificarea celor mai adecvate instrumente de minimizare a erorilor.
- 4. Mai trebuie să generez codul UIT în contextul abrogării anumitor dispoziții precizate în cadrul actului normativ principal de reglementare a RO e-transport?
Conform noilor reglementări, se menține obligația generării codului UIT pentru transportul de bunuri care sunt supuse monitorizării prin intermediul platformei, însă, dispare, pentru moment, până la finele anului 2025, obligația de a arăta organelor de control documentele care însoțesc transportului alături de codul UIT.
Referințe principale de informare
- Ordin nr. 1.337/1.268/2024 pentru aprobarea Procedurii de utilizare și funcționare a sistemului național privind monitorizarea transporturilor de bunuri RO e-Transport, Publicat în Monitorul Oficial nr. 597 din 27 iunie 2024.
- Ordonanță de urgență nr. 41 din 8 aprilie 2022 pentru instituirea Sistemului național privind monitorizarea transporturilor rutiere de bunuri RO e-Transport și de abrogare a art. XXVIII din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 130/2021 privind unele măsuri fiscal-bugetare, prorogarea unor termene, precum și pentru modificarea și completarea unor acte normative, Publicat în Monitorul Oficial nr. 356 din 11 aprilie 2022.
- Ordonanță de urgență nr. 29 din 24 aprilie 2025 privind suspendarea aplicării unor dispoziții din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 41/2022 pentru instituirea Sistemului național privind monitorizarea transporturilor rutiere de bunuri RO e-Transport și de abrogare a art. XXVIII din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 130/2021 privind unele măsuri fiscal-bugetare, prorogarea unor termene, precum și pentru modificarea și completarea unor acte normative, Publicat în Monitorul Oficial nr. 365 din 24 aprilie 2025.
- Portal Contabilitate.ro, Spețe din sfera RO e-transport, în format electronic, disponibil contracost la adresa: https://www.portalcontabilitate.ro/cautare/.
- Site-ul ANAF, Ghid privind utilizarea Sistemului naţional privind monitorizarea transporturilor rutiere de bunuri RO e-Transport, material în format electronic, disponibil la adresa: https://static.anaf.ro/static/10/Anaf/AsistentaContribuabili_r/Ghid_RO_e_Transport_2025.pdf. .
IUN.
2025