
Ce se modifică în sfera TVA-ului și cum poți gestiona eficient marea schimbare? Episodul II
Pași spre aprofundare pentru creșterea gradului de conformare fiscală
Continuarea articolului: Ce se modifică în sfera TVA-ului și cum poți gestiona eficient marea schimbare? Episodul I
Schimbările de fond cu care se confruntă afacerile în ultima perioadă dovedesc încă o dată plurivalența și inconstanța parametrilor de funcționare a mediului fiscal în care acestea activează. Orice deținător de afacere cunoaște această caracteristică a spațiului în care își derulează afacerea, iar cei care fac parte din departamentul financiar-contabil o experimentează frecvent. Este asemenea unei călătorii pe mare. Privind în jur nu vei identifica niciun reper de înaintare, singura soluție viabilă de orientare fiind tabloul de navigare care conferă direcția de înaintare. Acest tablou de navigare preluat din spațiul maritim și customizat la cel de afaceri este conturat de specialiștii din cadrul companiei, care ghidează adecvat procesul transformărilor de natură fiscală și nu numai traversate de către entități.
Una dintre schimbările care manifestă rezonanță semnificativă în mediul de afaceri este cea redată de modificarea cotelor de TVA începând cu data de 1 august 2025. Acest aspect dă naștere la o serie de nelămuriri legate de facturare și cotele consemnate în cadrul facturilor emise. În cadrul episodului anterior am punctat deja 3 cazuri specifice din sfera facturării prestării de servicii și maniera de raportare la noile cote de TVA. Continuăm acest episod cu alte astfel de spețe care să te ajute să te raportezi corect la problematica TVA-ului și să maximizezi astfel gradul de conformitate fiscală în sfera unuia dintre cele mai complexe concepte cu care ,,jonglează” afacerile.
Pe scurt!
Cazul 1. TVA-ul și facturile de avans emise
Cazul 2. Cotele de TVA și bonurile fiscale emise după data de 1 august 2025
Cazul 3. Cotele de TVA și facturile marcate cu TVA la încasare
Cazul 4. Cotele de TVA și achizițiile intracomunitare
Cazul 5. Același spectru, o altă nuanță
Tips&Tricks pentru asigurarea liniarității procesului de acomodare la noile cote de TVA
Cazul 1. TVA-ul și facturile de avans emise
Așa cum menționam există o serie de spețe care apar în mintea antreprenorilor odată cu lansarea noilor cote de TVA. Primele 3 cazuri discutate în cadrul episodului anterior au fost centrate spre facturarea serviciilor prestate în manieră continuă, facturarea serviciilor cu plăți succesive sau servicii care nu dețin aceste particularități.
Cum ne raportăm la facturarea finală a serviciilor prestate pentru care anterior am întocmit factura de avans? Acest caz poate fi dublu nuanțat. Una dintre direcții este destul de facil de intuit. De pildă, dacă factura de avans este emisă cu data de 1 august 2025, atunci se aplică noile cote de TVA în vigoare deja la acest moment. Ulterior, se emite factura care atestă prestarea efectivă a serviciilor și stornarea avansului facturat anterior, ținând cont de noile cote de TVA. Care este însă abordarea atunci când discutăm despre o factură de avans emisă în luna iulie a anului 2025 iar prestarea efectivă a acestora a avut loc pe data de 8 august 2025? În această situație este necesară regularizarea taxei pe valoare adăugată. Cum va arăta factura finală întocmită pe data de 8 august?
Practic, factura finala emisă pentru prestarea serviciilor, în data de 8 august va cuprinde valoarea integrală a serviciului prestat, facturat cu cota de TVA de 21%, precum și valoarea de avans stornată, cu cota veche de 19%.
Exemplificare. O companie prestatoare de servicii de imprimare, emite către clientul său persoană juridică o factură de 500 de lei baza impozabilă la care se adaugă TVA în valoare de 95 lei în data de 15 iulie (TVA-19%). Prestarea efectivă a serviciului are loc în luna august. Factura finală emisă pe data de 10 august 2025 va include două poziții, și anume: valoarea actuală a facturii conform noilor cote de TVA, având în vedere prestarea efectivă a serviciului în luna august, și anume: 500 de lei valoarea impozabilă și 105 valoarea TVA-ului în noul procent de 21%. Această poziție va reprezenta prestarea efectivă a serviciului de imprimare. De asemenea, vom avea și a doua poziție redată de storno avans cu valorile prevăzute în factura emisă în data de 15 iulie 2025, și anume: 500 de lei valoarea impozabilă la care se adaugă TVA în valoare de 95 lei cu procentul aferent de 19%. Factura finală va avea un total reprezentat de diferența valorii TVA-ului, și anume 10 lei. În acest exemplu, a fost necesară regularizarea celor două valori.
Un reper important de care trebuie să ținem cont atunci când trebuie să determinăm cota de TVA corectă este redat de momentul prestării serviciului ori livrării bunului corelat la faptul generator.
Cazul 2. Cotele de TVA și bonurile fiscale emise după data de 1 august 2025
În ceea ce privește bonurile fiscale emise prin intermediul aparatelor de marcat electronice fiscale după data de 1 august 2025, acestea se emit ținând cont de specificarea noilor cote de TVA. De regulă, bonurile fiscale sunt eliberate cumpărătorilor la momentul achiziției bunului ori prestării serviciului. Astfel, dacă prestarea unui serviciu a avut loc la data de 15 iulie 2025, atunci se aplică vechile cote. În schimb, dacă prestarea acestui serviciu a avut loc după data de 1 august 2025, atunci ne raportăm la noile cote de TVA. Atenție însă la customizarea aparatului de marcat electronic fiscal cu noile cote de TVA.
Cazul 3. Cotele de TVA și facturile marcate cu TVA la încasare
Atunci când discutăm despre persoanele impozabile care aplică sistemul TVA la încasare, reperul aplicării cotei de TVA rămâne neschimbat. Adică, și persoanele impozabile care aplică acest sistem vor ține cont de faptul generator. Astfel, vom ține cont de momentul livrării bunului ori prestării serviciului pentru a ne ghida în ceea ce privește aplicarea cotelor de TVA. Sistemul TVA la încasare aplicat de către companii nu interferează cu modalitatea de facturare, indiferent de nuanțele acesteia, ci interferează cu încasările și plățile efectuate de către companie. Așadar, nu are legătură directă cu momentul stabilirii cotelor de TVA aplicabile unei tranzacții. În acest fel, dacă momentul prestării serviciului ori livrării bunului este raportat la luna august 2025, atunci se vor aplica noile cote de TVA. De asemenea, dacă în perioada precedentă lunii august 2025 a fost încasat un avans iar faptul generator al tranzacției intervine după data de 1 august 2025, atunci se va proceda la regularizarea cotelor de TVA.
Cazul 4. Cotele de TVA și achizițiile intracomunitare
Dacă discutăm despre achizițiile intracomunitare, nuanțele sunt mult mai ample cu privire la cotele de TVA aplicabile. În primul rând, dacă la celelalte tipuri de tranzacții regula generală era redată de faptul generator atunci când ne raportăm la aplicarea cotelor de TVA, de data aceasta intervine exigibilitatea TVA. Deci vom ține cont de aspectul exigibilității și nu de faptul generator. Astfel, conform art. 284 din cadrul Legii nr. 227/2015 privind Codul Fiscal, alin. (2), exigibilitatea taxei este asociată cu momentul emiterii facturii, la data emiterii autofacturii sau în ziua 15 a lunii următoare celei în care a intervenit faptul generator (în cazul în care nu au fost emise facturi sau autofacturi până la acel moment). În acest cadru, conturat de achizițiile intracomunitare, regula aplicării cotelor de TVA este redată de momentul exigibilității taxei. Cu alte cuvinte, cota care se aplică este cea în vigoare la momentul exigibilității TVA-ului.
Reține! Atunci când discutăm despre identificarea cotei corecte de TVA asociată tranzacției efectuată de compania ta, de regulă, ne ghidăm după faptul generator. Acesta este reperul principal în ceea ce privește fixarea cotei corecte. Nu trebuie însă să omitem și situațiile care fac excepție de la regulă, și anume, cele în care, ținem cont de cota de TVA de la data exigibilității atunci când trebuie să stabilim corect cotele de TVA aplicabile tranzacției.
Cazul 5. Același spectru, o altă nuanță
Poate lecturezi acest articol doar din postura unei persoane fizice, care intenționează să îmbrace în viitorul apropiat și ,,haina antreprenorului”. Și chiar dacă deja ești în această postură, ești afectat de aceste modificări în dublu sens: atât ca deținător de afacere, cât și ca persoană fizică. Dacă din prima poziție, gestionarea problematicii este asistată de o serie de specialiști din cadrul companiei tale (atât informaticieni sau furnizori de soluții digitale cât și specialiști în domeniul financiar-contabil și fiscal), a doua postură îți conferă autonomie în ceea ce privește adresarea corectă a acestor schimbări. Unul dintre efectele de impact ale majorării cotelor de TVA asupra persoanelor fizice este redat de creșterea prețurilor. De asemenea, creșterea impozitelor și taxelor reprezintă un alt aspect cu impact major manifestat asupra persoanelor fizice. În aceeași manieră, situația este nuanțată și de scăderea puterii de cumpărare precum și de modificări în obiceiurile de consum al populației. Iată dar o simplă modificare cu impact multiplu asupra întregului mediu economic.
Tips&Tricks pentru asigurarea liniarității procesului de acomodare la noile cote de TVA
Orice schimbare mai complexă lansată în spațiul economic trebuie adresată cu cele mai eficiente instrumente. Astfel de schimbări impun reconfigurarea parametrilor de funcționalitate ai unui soft de gestiune a datelor financiar-contabile a companiei alături de modificări legislative de substanță. Modificarea cotelor de TVA manifestă rezonanță în dublu sens: pe de-o parte discutăm despre modificările de natură tehnică din cadrul aplicației, iar pe de altă parte discutăm despre recadrarea operațiunilor de cumpărare și de vânzare funcție de noile cote de TVA. Cu privire la prima parte a problematicii, prin intermediul blog-ului nostru vei regăsi indicații raportat la actualizarea cotelor de taxă pe valoare adăugată în cadrul aplicației: https://facturis-online.ro/optiuni-noi/modificare-automata-cote-de-tva-in-programul-facturis-online-2.html.
Pentru a gestiona eficient schimbarea redată de modificarea cotelor de TVA aplicabile tranzacțiilor derulate de către compania ta, ține cont de următoarele sfaturi:
#1 discută cu furnizorul programului informatic de facturare sau de contabilitate pentru a stabili imaginea completă a noului cadrul legislativ redat de modificarea cotelor de TVA. O astfel de discuție între antreprenor-contabil-informatician este vitală pentru clarificarea direcțiilor de acțiune în ceea ce privește delimitarea modificărilor legislative, indiferent de specificul acestora. Modificarea cotelor de TVA este genul de schimbare care impactează instant (de la momentul apariției) activitatea derulată de tine, aspect care te responsabilizează în sensul prioritizării discuțiilor privind fluidizarea procesului de modificare a cotelor de TVA;
#2 analizează tabloul tranzacțiilor derulate de tine. Chiar dacă pare un lucru lipsit de importanță și desconsiderat de către antreprenori pe motiv că aceștia cunosc foarte bine specificul afacerii lor, totuși este bine să nu cazi în capcana superficialității și să analizei tipul de operațiuni realizate pentru a cunoaște specificul acestora în vederea raportării corecte la aspectul TVA-ului. Există o serie de spețe de care trebuie să ții cont cu privire la tranzacțiile în derulare raportat la cadrarea corectă a acestora în ceea ce privește aplicarea cotelor de TVA.
#3 aplică cu celeritate planul de acțiune conturat. Un aspect important de care trebuie să ții cont este legat de aplicarea instantă a planului de acțiune conturat în sfera conformării fiscale. Pentru e evita haosul legislativ și incertitudinea fiscală și financiară este indicat să respecții aceste direcții generale și să pui în aplicare planul conceput la momentul oportun astfel încât diversele sincope în derulare să fie soluționate în timp util.
Modificările legislative surprinse prin intermediul legii austerității manifestă impact semnificativ asupra laturii financiar-contabile și fiscale a companiei tale. Provocarea conformării legislative și fiscale poate fi eficient gestionată prin acțiuni clare, oportun implementate și customizate funcție de specificul activității companiei tale.
Referințe principale de informare
- Codul fiscal din 8 septembrie 2015 (Legea nr. 227/2015), Publicat în Monitorul Oficial nr. 688 din 10 septembrie 2015
- Alexandru Boiciuc, Cum îți dai seama ce cotă de TVA trebuie să aplici tranzacțiilor în derulare, în contextul schimbărilor de la 1 august, material în format electronic, disponibil la adresa: https://www.avocatnet.ro/articol_69988/Cum-i%C8%9Bi-dai-seama-ce-cot%C4%83-de-TVA-trebuie-s%C4%83-aplici-tranzac%C8%9Biilor-in-derulare-in-contextul-schimb%C4%83rilor-de-la-1-august.html.
- Legea nr. 141 din 25 iulie 2025 privind unele măsuri fiscal-bugetare, Publicat în Monitorul Oficial nr. 699 din 25 iulie 2025.
AUG.
2025