
La ce ajuta codurile CPV in eFactura?
Minibroșură de informare cu privire la utilizarea acestora. Partea II
Lumea antreprenorială din care faci parte nu este departe de tot ceea ce înseamnă coduri, cifre și limbaj abstract. Uneori poți avea impresia că te rătăcești printr-un labirint al informațiilor codificate din care nu mai întrezărești ieșirea. Ba mai mult, apariția paradigmelor digitalizării fiscale au acutizat acestă senzație a debusolării într-o lume a incertitudinii din punct de vedere a modificărilor de natură legislativă. Superficial, acest aspect poate afecta bunul mers al companiei tale. Dacă privești însă în profunzime, vei vedea că soluțiile sunt mai aproape decât poți intui. Una dintre cele mai eficiente strategii de gestionare a tuturor modificărilor care sunt lansate frecvent în spațiul de afaceri din România și care sunt marcate de o doză considerabilă de ambiguitate este legată de colaborarea constantă cu persoane specializate în gestionarea schimbării. Așa cum deja te-ai obișnuit, noi, echipa Facturis, suntem de partea antreprenorilor care doresc să izbutească în lupta pentru conformitate legală și fiscală prin asistență constantă în ceea ce privește gestionarea schimbărilor.
Unul dintre aspectele asupra cărora antreprenorii nu dețin foarte multe informații este legat de utilizarea codurilor CPV și NC. Astfel, am remarcat necesitatea lansării câtorva informații de clarificare în acest sens.
Continuăm informațiile prezentate în cadrul primei părți a materialului cu alte aspecte de interes pentru antreprenorii care vor să se conformeze la reglementările actuale cu privire la utilizarea codurilor CPV.
Pe scurt!
Care sunt situațiile specifice care impun consemnarea codurilor CPV în cadrul facturilor emise?
Exemplu pentru clarificare
Care sunt consecințele nerespectării prevederii legate de includerea acestora coduri în cadrul facturilor emise?
CPV pentru aviz CFP
RO e-SAF-T și codurile CPV
Care sunt situațiile specifice care impun consemnarea codurilor CPV în cadrul facturilor emise?
Conform reglementărilor în vigoare la momentul actual, pentru facturile emise în spatele cărora se află un contract de achiziții publice chiar și cele din domeniul apărării și securității, de concesiune de lucrări și servicii și de achiziții sectoriale există obligativitatea înscrierii codurilor CPV. Acestea se înscriu conform Regulamentului nr. 2195/2002 privind Vocabularul comun cu referire la achizițiile publice (CPV) care cuprinde imaginea complexă a acestor coduri. La prima vedere, cele peste 500 de pagini ale documentului nu par a fi foarte ușor digerate de către antreprenori. Cadrul general privind aplicabilitatea, structura sistemului de clasificare, tabele de corespondență și alte aspecte surprinse în cadrul acestuia nu sunt foarte familiare pentru cei care utilizează sistemul național RO e-factura pentru marcarea tranzacțiilor arondate modelului B2C ori B2B. Atunci când discutăm despre consemnarea acestor coduri, aducem în lumină facturarea în cadrul modelului B2G.
Deci, dacă derulezi tranzacții cu instituțiile statutului conform situațiilor specifice menționate mai sus, deții obligația consemnării codurilor CPV în cadrul facturilor. Acest aspect este valabil începând cu data de 1 ianuarie 2025. Pe scurt, fiecare obiect sau serviciu aferent unui contract de achiziții publice/concesiune trebuie codificat cu aceste coduri CPV care sunt incluse în cadrul facturilor emise și transmise în cadrul RO e-factura. Aceste aspecte sunt prevăzute de către OUG 120/2021 în cadrul articolului 4, alin. 2^1.
Nu există motivații foarte clare pentru care a fost necesară introducerea acestor coduri în cadrul facturilor emise în relația de tip B2G. Ceea ce trebuie să cunoști însă este faptul că acest aspect este obligatoriu în situațiile surprinse mai sus. Astfel, dacă o factură emisă către o instituție publică nu include și consemnarea acestor coduri, aceasta nu are trebui să îndeplinească caracterul validității.
Exemplu pentru clarificare
Compania X SRL vinde către Institutul Național de Statistică 20 coperți pentru dosare în valoare de 60 de lei și 5 organizatoare pentru sertare de birou în sumă de 100 de lei, pentru care este emisă factura nr. 123/20.05.2025. Conform protocolului de transmitere, aceasta trebuie încărcată în termenul legal de 5 zile calendaristice în cadrul sistemului RO e-factura de la momentul emiterii. Data efectivă a încărcării facturii este 22.05.2025. Pentru a respecta aspectele legislative legate de codificarea comună a produselor comercializate către instituțiile de stat, produsele vor fi codificate pe baza nomenclatorului CPV, astfel: articolul copertă pentru dosar este corelat la codul 22852100-8, iar produsul organizatoare pentru sertare de birou este corelat la codul 30193100-9. Aceste coduri pot fi asociate nomenclatorului de produse din cadrul aplicației de facturare, alături de secțiunea codurilor NC. Astfel, la momentul transpunerii produselor în cadrul facturii emise, vor fi preluate și codurile CPV aferente acestora.
Care sunt consecințele nerespectării prevederii legate de includerea acestora coduri în cadrul facturilor emise?
Dacă citim cu atenție toate informațiile cuprinse în cadrul OUG 120/2021, vom vedea, faptul că, din punct de vedere fiscal nu există contravenții cu privire la nerespectarea acestei obligații referitor la consemnarea codurilor CPV în cadrul facturilor emise în relația de tip B2G. În acest sens, o factură care nu face trimitere la aceste coduri este validă din punct de vedere contabil și al taxei pe valoare adăugată, întrucât nu identificăm precizări concrete cu privire la anularea validității unei facturi doar raportat la aceste cerințe legate de codurile CPV. Chiar dacă nu există riscuri (cel puțin pe baza informațiilor existente la momentul actual în spațiul legislativ) cu privire la nedeclararea acestor coduri, totuși este indicat să respectăm reglementarea, care, nu trebuie să omitem, deține caracter de obligativitate, în ciuda inexistenței unei urmări de tip aplicare de sancțiune.
CPV pentru aviz CFP
Dacă privim însă și din celălalt unghi, pentru aprobarea plății unei facturi de către o instituție publică se recurge la o întreagă procedură de validare a documentului justificativ care stă la baza plății, și anume factura. Astfel, în cazul în care aceasta aplică controlul financiar preventiv, lipsa codului CPV poate reprezenta un impediment pentru acceptarea vizei CFP. Astfel, instituția poate solicita corectarea facturii prin intermediul RO e-facturii. Aceasta va fi astfel corectată prin includerea codurilor CPV și retrimisă prin intermediul sistemului RO e-factura. Dacă faci parte din categoria contribuabililor care aplică sistemul TVA la încasare, și nu numai, acest aspect poate afecta exigibilitatea TVA-ului.
RO e-SAF-T și codurile CPV
Cel mai adesea, codurile CPV sunt corelate la sistemul național RO e-factura. Așa cum am discutat în cadrul materialului legat de utilizarea codurilor NC, cele două tipuri de coduri, și anume NC și CPV nu sunt obligatorii pentru toate tipurile de produse. Am stabilit deja care sunt cele 5 circumstanțe clar specificate de către legislația în vigoare cu privire la marcarea operațiunilor cu codurile NC. Dacă discutăm despre tranzacții derulate în cadrul a două companii private, atunci nu se pune problema menționării codurilor CPV în cadrul fișierului SAF-T.
Dacă facturile emise în relația B2G cuprind și aceste coduri CPV, atunci aceste date vor fi preluate și în cadrul declarației RO e-SAF-T.
Aspectele legate de codurile CPV și NC reprezintă un aspect important pentru utilizatorii sistemelor digitalizării fiscale, în vederea racordării la conformitate fiscală. Chiar dacă în cadrul prevederilor legislative nu sunt impuse anumite contravenții pentru neîndeplinirea anumitor cerințe, este bine să promovăm o cultură a corectitudinii în ceea ce privește normele legislative, și să aplicăm în integralitate toate aceste prevederi, nu doar atunci când acțiunea noastră este urmată de aplicarea unei amenzi pentru nerespectarea reglementărilor.
Referințe principale de informare
- Rentrop & Straton, SAF-T pentru contribuabilii mici, Material în format electronic, ISBN 978-606-47-1401-5.
- Ghidul contribuabilului pentru pregătirea și depunerea declarației informative D406 fișierul standard de control fiscal (SAF-T), disponibil la adresa: https://static.anaf.ro/static/10/Anaf/Informatii_R/Intrebari_rasp_specifice_SAF-T_v_1_2_200422.pdf.
- Portal Contabilitate.ro, Spețe din sfera codurilor CPV, material în format electronic, disponibil contracost la adresa: https://www.portalcontabilitate.ro/procedura-pentru-metoda-inventarului-intermitent-198069.htm.
- Ordinul nr. 1.792 din 24 decembrie 2002 pentru aprobarea Normelor metodologice privind angajarea, lichidarea, ordonanțarea și plata cheltuielilor instituțiilor publice, precum și organizarea, evidenta și raportarea angajamentelor bugetare și legale, Publicat în Monitorul Oficial nr. 37 din 23 ianuarie 2003.
- Ordonanță de urgență nr. 120 din 4 octombrie 2021 privind administrarea, funcționarea și implementarea sistemului național privind factura electronică RO e-Factura și factura electronică în România, precum și pentru completarea Ordonanței Guvernului nr. 78/2000 privind omologarea, eliberarea cărții de identitate a vehiculului și certificarea autenticității vehiculelor rutiere în vederea introducerii pe piață, punerii la dispoziție pe piață, înmatriculării sau înregistrării în România, precum și supravegherea pieței pentru acestea, Publicat în Monitorul Oficial nr. 960 din 7 octombrie 2021.
MAI
2025