Gestiune Stocuri

Metoda inventarului intermitent

Broșură informativă pentru antreprenorii avizați. Episodul I O serie de concepte care până mai ieri erau tratate cu o doză considerabilă de superficialitate, prin forța împrejurărilor sunt acum puse sub lupa investigațiilor. De ce ne referim la o forță a circumstanțelor? Pentru că apariția fenomenelor de digitalizare fiscală precum este RO e-SAF-T, RO e-factura ori RO e-TVA, forțează antreprenorii și profesioniștii din domeniul contabil și cel informatic să revizuiască o serie de concepte, problematici, aspecte de bază care suferă o serie de nuanțe sub apanajul acestor paradigme. Această este și situația unuia dintre cele mai populare concepte al contabilității, și anume inventarul. Cei care urmează cursurile unei facultăți de specialitate din domeniul economic, sunt familiarizați cu acest concept încă de la începutul perioadei de studii. Totuși, iată ca realitatea actuală demonstrează faptul că avem nevoie de revizuirea anumitor noțiuni asupra cărora nu demult credeam că deținem controlul. Unul dintre acestea este inventarul intermitent și metoda asociată acestuia. La ce se referă metoda inventarului intermitent și care este incidența acestui concept în contextul RO e-SAF-T, este o nelămurire asupra căreia dorim să aducem lumină în contexte inovative, precum este cel dictat de apariția paradigmelor digitalizării fiscale. Pe scurt! Metoda inventarului intermitent. ,,Share location”.  La ce se referă punctual inventarul intermitent? Procedura pentru metoda inventarului intermitent. Puncte critice Metoda inventarului intermitent. ,,Share location”.  Ce trebuie să cunoști de la bun capăt, în calitate de conducător de afacere, este faptul că atunci când discutăm despre contabilitatea stocurilor, punem în lumină alegerea metodei de realizare a inventarului. Această metodă este consemnată în cadrul manualului de politici contabile ale entității. Și aici intrăm deja pe un alt teren la fel de puțin explorat la nivel practic de către specialiști. De cele mai multe ori, companiile nu investesc foarte multe resurse pentru a customiza un astfel de manual. Ei bine, metoda inventarul permanent ori a celui intermitent apar menționate în cadrul acestui manual care ar trebui realizat cu foarte multă meticulozitate de către factorii decizionali ai companie printre care se numără și specialiști din cadrul departamentului financiar-contabil al companiei. Ce mai trebuie să cunoști este faptul că metoda inventarului permanent precum și a inventarului intermitent este asociată contabilității stocurilor. Conform art. 289 din cadrul Reglementărilor contabile privind situațiile financiare anuale și situațiile financiare consolidate asociate Ordinului 1802/2014, contabilitatea stocurilor se poate organiza cantitativ și valoric sau numai valoric, pentru care se utilizează metoda inventarului permanent ori a inventarului intermitent. La ce se referă punctual inventarul intermitent? Conform articolul 291 din cadrul aceluiași act normativ menționat anterior, inventarul intermitent face referire la înregistrarea în contabilitate a ieșirilor pe baza inventarului realizat la finele perioadei. Astfel, dacă în cadrul manualului de politici contabile ai consemnat în dreptul metodei de evidență a contabilității stocurilor metoda inventarului intermitent, trebuie să cunoști următoarele aspecte punctuale: Efectuarea inventarului se realizează faptic în conformitate cu politicile contabile, până cel târziu la finalul perioadei de raportare a obligațiilor fiscale (de exemplu, în cazul aplicării inventarului permanent, la orice moment avem o imagine a stocurilor, atât din punct de vedere cantitativ cât și valoric); Atunci când efectuezi inventarul stocurilor pe baza metodei inventarului intermitent trebuie să te cadrezi corect în raport cu regulile inventarierii elementelor de activ, capitaluri proprii și datorii; Nu vei proceda la înregistrarea operațiunii de înregistrare a stocurilor pe seama conturilor din clasa 3, ci le vei trece direct pe cheltuială. Info point! Să presupunem faptul că, la data de 15 mai 2025, compania ta achiziționează făină pentru procesul de producție al produselor de patiserie. În acest caz, din punct de vedere contabil, făina reprezintă materie primă, un element indispensabil care asigură continuitatea procesului de producție. Aceasta, este contorizată contabil, prin intermediul contului 301 Materii prime. Acest aspect este însă valabil pentru companiile care aplică metoda inventarului permanent. Dacă însă compania aplică metoda inventarului intermitent, atunci contabilizarea achiziției de materie primă se realizează direct prin intermediul conturilor de cheltuială, și anume 601 Cheltuieli cu materiile prime. Ieșirile de stocuri la finele perioadei se determină prin inventariere faptică. Info point! Dacă te întrebi care este maniera determinării concrete a ieșirilor de stocuri, aceasta se rezumă la următoarea formulă de calcul: E(stocuri)=(Val. Stocuri inițiale + Val. Intrări de stocuri)-Val. Stocuri la finele perioadei determinată pe bază inventarului intermitent Unde: E(stocuri) face referire la ieșirile de stocuri Val. Stocuri inițiale se referă la valoarea inițială a stocului de materie primă Val. Intrări de stocuri face trimitere la intrările de materie primă înregistrate pe parcursul perioadei de referință Val. Stocuri la finele perioadei face referire la valoarea de la finele perioadei a stocurilor stabilită pe baza metodei inventarului intermitent Exemplu pentru clarificare Să presupunem faptul că la data de 01.05.2025 deținem un stoc inițial de materie primă de 12 000 de lei. În data de 03.05.2025, pe baza facturii de achiziție, înregistrăm intrarea în gestiune a materiei prime în valoare de 2500 de lei. Stocul final, determinat pe baza metodei inventarului intermitent, la finele lunii calendaristice este de 10 000 de lei. Cum determină valoarea ieșirilor pe baza datelor de mai sus? Pe baza formulei de mai sus, ieșirile de stocuri sunt în valoare de: E(Stocuri)=(12 000+2500)-10 000=4500 de lei, astfel înregistrăm la finele perioadei de referință o ieșire de stocuri (materie primă) în valoare de 4500 de lei. Aceasta poate fi reprezentată în principiu de darea în consum a materiei prime pentru a susține procesul de producție. Atenție! Metoda inventarului intermitent nu se utilizează în comerțul cu amănuntul, în cadrul companiilor care aplică metoda global-valorică. Deci dacă faci parte din cadrul acestei categorii de contribuabili, nu vei utiliza metoda inventarului intermitent. Procedura pentru metoda inventarului intermitent. Puncte critice Așa cum spuneam pe parcursul materialului, metoda de inventariere a companiei trebuie consemnată în cadrul manualului de politici contabile. În cele ce urmează vom ilustra maniera de conturare a procedurii în ceea ce privește aplicarea acestei metode. Acest aspect îți va oferi o imagine cu privire la liniamentele generale care trebuie surprinse în cadrul acestei proceduri, pentru ca tu să înțelegi concret maniera de aplicare a metodei. În primul rând, procedura pentru metoda inventarului intermitent trebuie să conțină referiri concrete la aspect precum: scop și rol, legislație financiară pe marginea căreia se conturează procedura, domeniul vizat, descrierea efectivă a procedurii precum și documentele justificative, persoanele responsabile de aplicare acestei proceduri și dispoziții finale. În linii generale, ce ar trebui să cunoști atunci când discutăm despre conturarea unei proceduri cu privire la aplicare metodei inventarului intermitent, raportându-ne punctual la elementele de mai sus, este surprins prin intermediul imaginii de mai jos: Episodul de astăzi a scos în lumină câteva dintre noțiunile pe care trebuie să le cunoști în calitate de conducător de afaceri, atunci când vine vorba despre aplicarea metodei inventarului intermitent. Totuși, aspectele sunt destul de complexe, motiv pentru care te invităm să rămâi alături de noi pentru a continua discuția asupra problematicii legată de metoda inventarului intermitent. Totul în episodul următor.   Referințe principale de informare Revista Ceccar Business Magazine, Inventarul permanent versus inventarul intermitent, nr. 7/2018, material în format electronic disponibil la adresa: https://www.ceccarbusinessmagazine.ro/inventarul-permanent-versus-inventarul-intermiten%20t/a/pB0klVeMgbnWYyI4Gvz7. Codul fiscal din 8 septembrie 2015 (Legea nr. 227/2015), Publicat în  MONITORUL OFICIAL nr. 688 din 10 septembrie 2015. Ordinul nr. 2.861 din 9 octombrie 2009, pentru aprobare Normelor privind organizarea și efectuarea inventarierii elementelor de natura activelor, datoriilor și capitalurilor proprii, Publicat în Monitorul Oficial nr. 704 din 20 octombrie 2009. Legea contabilității nr. 82 din 24 decembrie 1991 (**republicată**), Publicat în Monitorul Oficial nr. 454 din 18 iunie 2008. Portal Contabilitate.ro, Spețe din sfera metodei inventarului intermitent, Procedura pentru metoda inventarului intermitent, material în format electronic, disponibil contracost la adresa: https://www.portalcontabilitate.ro/procedura-pentru-metoda-inventarului-intermitent-198069.htm. Ordinul nr. 1.802 din 29 decembrie 2014 (*actualizat*) pentru aprobarea Reglementărilor contabile privind situaţiile financiare anuale individuale şi situaţiile financiare anuale consolidate, (actualizat până la data de 1 februarie 2017*).
0

Răspunsuri la problematici tehnice în ceea ce privește implementarea Declarației de stocuri. Episodul 2

Continuarea din articolul: Declarația de stocuri. Episodul 1 Transpunerea paradigmei RO e-SAF-T în realitatea practică a afacerilor a impus reconfigurarea traseului antreprenorilor în vederea ralierii la conformitate fiscală. Un aspect de importanță majoră pentru marcarea cu succes aaaa întocmirii și depunerii declarației de stocuri este reprezentat de colaborarea cu persoane specializate în implementarea schimbărilor digitale de natură fiscală. Acum, mai mult ca niciodată se identifică interdependența dintre contribuabil și furnizorii de soluții digitale personalizate. Episodul anterior a scos în lumină o serie de problematici de natură tehnică cu care se confruntă la acest moment cei care au demarat procesul conturării declarației de Stocuri, la solicitarea organelor fiscale. Experiența acestora nu este foarte generoasă, întrucât nu foarte mulți contribuabili au depus până acum acest tip de declarație. Astfel, procesul de asimilare a cerințelor de raportare este relativ dificil prin prisma absenței unui feed-back considerabil din partea organelor fiscale. Pe scurt! Imaginea întregită cu privire la câmpurile declarației de stocuri RO e-SAF-T D406 Întrebări și Răspunsuri. Cele mai des adresate întrebări ale contribuabililor cu privire la RO e-SAF-T La ce mă ajută sistemul RO e-SAF-T și de ce trebuie împovărat mediul de afaceri și cu depunerea acestei declarații? Sunt contribuabil activ care nu înregistrez activitate economică în anumite perioade din an. Mai trebuie să depun declarația aferentă RO e-SAF-T? Unde regăsim informații complete, actualizate cu privire la întocmirea declarației RO e-SAF-T? Cine este responsabil de transmiterea declarației RO e-SAF-T? Imaginea întregită cu privire la câmpurile declarației de stocuri D406 Tabelul de mai jos surprinde alte explicații cu privire la completarea câmpurilor din cadrul Declarației de Stocuri, D406. Acest tabel, completează tabloul surprins în cadrul primului episod care face trimitere la această problematică. Element XML Descriere Detalii / Comentarii <nsSAFT:DocumentReference> Se completează pe baza tipului de document aferent operațiunii   Nu are la bază un nomenclator cu tipuri de documente predefinite. În ceea ce privește mișcările de stocuri, referința documentului este opțională. Dacă se alege completarea câmpului, atunci aceasta are la bază denumirea specifică a documentului ce reflectă tranzacția.   <nsSAFT:StockMovementLine> <nsSAFT:Quantity> Elementul reprezintă cantitatea așa cum este exprimată în documentele de mișcare de stoc. Pentru mișcările de stocuri aferente mișcărilor de tip 60- Reduceri comerciale primite, 90-Cheltuieli ulterioare incluse în valoarea de intrare, 100-Diferențe de preț pozitive, 101-Diferențe de preț negative, 130-Ajustări pentru deprecierea stocurilor, 140-Reluări de ajustări pentru deprecierea stocurilor, 180-Alte tranzacții (care nu presupun mișcări cantitative) elementul Quantity se va completa cu 0. Ca regulă, pentru valorile tranzacțiilor/sumelor din raportarea SAF-T au fost planificate să fie utilizate sume pozitive sau negative în funcție de modalitatea de reflectare în evidentele contabile”   Corelat la Subsecțiunea-Asset transaction-sd.at.16-cquisition and production cost On transaction în ceea ce privește raportarea costului de achiziție sau de producție în termeni de valoare a tranzacției (0.SD.AT.17 BookValueOn Transaction), scăderile de valoare survenite în situații specifice se raportează ca sume negative. Prin corelație cu această secțiune, putem afirma faptul că pot fi consemnate în cadrul declarației și astfel de valori negative   <nsSAFT:StockMovement> <nsSAFT:BookValue> Face referire la valoarea liniei de tranzacție conform înregistrărilor din contabilitate în valuta implicită a antetului fiind un număr zecimal delimitat prin punct și urmat de maxim două cifre după punctul zecimal Completarea câmpului BookValue este opțională   Chiar dacă acest aspect este opțional, totuși recomandarea este ca acesta să fie completat în situația în care identificăm modificări de prețuri, ajustări valorice etc. În acest fel nu limităm transparența datelor legate de valoarea mișcărilor de stocuri.   <nsSAFT:UnitPrice> Face referire la prețul unitar de bază sau costul unitar folosit pentru evidența stocurilor conform fișei de magazie Documentul sursă este fișa de magazie   Număr zecimal delimitat prin punct zecimal urmat de maxim 2 cifre   Prețul pe unitatea de produse se poate repeta (pentru produse cu același cod în cazul aplicării metodei FIFO)   Este un element cu caracter obligatoriu   <nsSAFT:StockAccountNo> Face trimitere la loc de stocuri, lot și serie de identificare   Nu se utilizează dacă este identificată o singură intrare de stoc fizic per cod de produs   Este un element cu caracter opțional   <nsSAFT:ProductStatus> Indică starea produsului (deteriorat, învechit, activ, scos din exploatare etc.) Este un element cu caracter opțional <nsSAFT:UOMPhysicalStock> Unitatea de măsură pentru poziția PhysicalStock   Se completează pe baza codurilor din cadrul Nomenclatorului de unități de măsură   Este un element cu caracter obligatoriu   <nsSAFT:LocationID> Acest aspect conferă informații cu privire la amplasarea mărfurilor în depozit Este un element cu caracter opțional <nsSAFT:OpeningStockQuantity> Reflectă stocul fizic în UOM pentru perioada de selecție   Se completează pe baza fișei de magazie   Este un element cu caracter obligatoriu   <nsSAFT:OpeningStockValue> Aceasta face referire la valoarea inițială a stocului în codul valutar al antetului pentru perioada de selecție   Se completează pe baza fișei de magazie   Este un element cu caracter obligatoriu   Număr zecimal delimitat prin punct zecimal urmat de maxim 2 cifre   <nsSAFT:ClosingStockValue> Aceasta face referire la valoarea finală a stocului în moneda implicită a antetului pentru perioada de selecție   Se completează pe baza fișei de magazie   Este un element cu caracter obligatoriu   Număr zecimal delimitat prin punct zecimal urmat de maxim 2 cifre   <nsSAFT:ClosingStockQuantity> Face referire la stocul fizic în UOM pentru perioada de selecție   Se completează pe baza fișei de magazie   Este un element cu caracter obligatoriu   <nsSAFT:StockCharacteristic> Aduce clarificări cu privire la caracteristicile bunurilor   Există posibilitatea consemnării cu date predefinite   Este un element cu caracter obligatoriu   <nsSAFT:StockCharacteristicValue> Acest parametru indică greutatea produsului, dimensiunea ambalajului, culoarea etc.   Este un element cu caracter obligatoriu   Se completează doar pentru produsele accizabile pentru care intervine obligația de marcare și colorare conform Codului Fiscal (blue 35, yellow 124). Pentru toate celelalte produse, câmpul are valoare 0   Completarea câmpului are la bază Nomenclatorul SAFT_Nomenclator_StockChar   La momentul actual, multe incertitudini cu privire la întocmirea declarației de Stocuri D406 sunt izvorul unor provocări multiple cu care se confruntă contribuabilii. Acestea sunt cu atât mai accentuate, cu cât experiența acestora în această direcție este destul de redusă în momentul de față. În mod deosebit aceste dificultăți în ceea ce privește transpunerea în practică a cerințelor legislative legate de implementarea RO e-SAF-T rezultă din ambiguitatea și complexitatea cerințelor de raportare. Un soi de struțocămilă care se cere analizată intens pentru a înțelege elementele ce o compun și a compatibiliza sistemele de gestiune a datelor cu cerințele raportării. Întrebări și Răspunsuri. Cele mai des adresate întrebări ale contribuabililor cu privire la RO e-SAF-T La ce mă ajută sistemul RO e-SAF-T și de ce trebuie împovărat mediul de afaceri și cu depunerea acestei declarații? Îți înțelegem pe deplin sentimentul copleșitor resimțit ca urmare a implementării la nivelul proceselor tale de afaceri și a acestui sistem. Un sistem mai aparte care se concretizează în depunerea unei declarații a cărei cerințe de raportare nu sunt neapărat foarte clare. Unii antreprenori au pus în balanță posibilitatea suspendării activității derulate, așteptând momentul de ,,limpezire” a apelor în ceea ce privește raportarea fiscală. Chiar dacă la momentul actual, ceața este prea densă pentru a vedea și partea pozitivă a lucrurilor, prin depunerea acestui fișier XML, schimbul de informații dintre tine și organele de control fiscal este facilitat și transparentizat totodată. Acesta deține potențialul producerii unei reforme în ceea ce privește modul de organizare a controlului fiscal în viitor. Practic, este o paradigmă ce revoluționează într-o oarecare manieră domeniul contabilității. Sunt contribuabil activ care nu înregistrez activitate economică în anumite perioade din an. Mai trebuie să depun declarația aferentă RO e-SAF-T? Cu privire la contribuabilii care nu derulează activitatea economică, temporar, sau pe o perioadă mai lungă de timp, situația cu privire la obligativitatea raportării RO e-SAF-T este următoarea. Dacă faci parte din categoria contribuabililor a căror inactivitatea temporară este consemnată în cadrul Registrului Comerțului sau a altor organe de autorizare, atunci nu mai trebuie să depui această declarație. Atenție! Aspectul este valabil, strict pentru perioada de inactivitate. Dacă te cadrezi la cealaltă categorie de contribuabili, și anume, contribuabili care nu derulează în anumite perioade activitate economică (dar asupra cărora nu sunt aduse mențiuni cu privire la situația oficială de inactivitate) atunci este bine să cunoști faptul că ești obligat la transmiterea declarației, chiar dacă aceasta înseamnă depunerea cu valoarea 0. Deci, dacă ești contribuabil activ, care nu derulează activitate economică într-o anumită perioadă din an, dar aceasta nu este declarată la organele autorizate, atunci trebuie să depui D406, chiar dacă aceasta este depusă pe valoarea 0. Unde regăsim informații complete, actualizate cu privire la întocmirea declarației RO e-SAF-T? Anumite informații legate de transmiterea declarației 406 raportat la RO e-SAF-T (programe asistență, documente de asistență, documentație tehnică, teste de consistență a conținutului declarațiilor, legislație și comunicate) pot fi regăsite prin intermediul site-ului ANAF, prin accesarea următorului link: https://www.anaf.ro/anaf/internet/ANAF/despre_a naf/strategii_anaf/proiecte_digitalizare/saf_t. Este bine să știi însă faptul că asimilarea acestora poate fi facilitată doar de colaborarea cu persoane specializate pe direcția implementării paradigmei RO e-SAF-T. Cine este responsabil de transmiterea declarației de stocuri? Responsabilitatea în ceea ce privește transmiterea în parametrii optimi ai declarației privitoare la RO e-SAF-T survine fiecărui contribuabil. Chiar dacă optimizarea manierei de transmitere a acesteia este apanajul colaborării dintre contribuabili și furnizorul specializat de soluții digitale, răspunderea privind corectitudinea și completitudinea declarației este a contribuabilului. Seria de întrebări ale antreprenorilor nu se termină aici. Pe măsura transmiterii declarației D406 de stocuri, sunt identificate o serie de aspecte care se cer clarificate. Cea mai bună manieră de soluționare a acestora este colaborarea constantă cu persoane specializate în gestionare schimbărilor aduse în scena mediului de business de către noile modificări de natură digitală.   Referințe principale de informare Ordin nr. 1.783 din 4 noiembrie 2021 privind natura informațiilor pe care contribuabilul/plătitorul trebuie să le declare prin fișierul standard de control fiscal, modelul de raportare, procedura și condițiile de transmitere, precum și termenele de transmitere și data/datele de la care categoriile de contribuabili/plătitori sunt, Publicat în Monitorul oficial nr. 1073 din 9 noiembrie 2021. Rentrop & Straton, SAF-T pentru contribuabilii mici, Material în format electronic, ISBN 978-606-47-1401-5. Codul fiscal din 8 septembrie 2015 (Legea nr. 227/2015), Publicat în  Monitorul oficial nr. 688 din 10 septembrie 2015. Agenția Națională de Administrare Fiscală, Document de asistență pentru pregătirea și depunerea Declarației Informative D406 Fișierul Standard de Control Fiscal (SAF-T), document în format electronic, disponibil la adresa: https://static.anaf.ro/static/10/Anaf/Informatii_R/Intrebari_rasp_specifice_SAF-T_v_1_2_200422.pdf. Agenția Națională de Administrare Fiscală, Programe de asistență-Schema XLS, material în format electronic, disponibil la adresa: https://www.anaf.ro/anaf/internet/ANAF/despre_anaf/strategii_anaf/proiec te_digitalizare/saf_t.
0

Răspunsuri la problematici tehnice în ceea ce privește implementarea RO e-SAF-T Declarația de stocuri. Episodul 1

Dificultatea respectării cerințelor de raportare cu privire la declarația 406 este o certitudine cu care se confruntă antreprenorii chiar în momentul de față. Experiența contribuabililor mici în privința depunerii nu este foarte consistentă la momentul actual. O pondere semnificativă dintre aceștia au profitat de perioada de grație acordată conform legislației în vigoare. Astfel, doar în perioada următoare antreprenorii care fac parte din categoria contribuabililor mici ,,vor sparge gheața” prin depunerea primelor declarații cu privire la RO e-SAF-T. Până atunci, rămân o serie de întrebări ce gravitează în jurul subiectului. O serie de problematici care se cer soluționate pentru o raportare conformă cu reglementările în vigoare. Caracterul tehnic al paradigmelor digitale fiscale, precum RO e-TVA și RO e-SAF-T generează unele dintre cele mai semnificative provocări cu privire la raportare. Datorită laturii extrem de tehnice a acestora, pot să apară o serie de neclarități care îngreunează real procesul de raportare. Rolul contribuabilului este de a consolida parteneriate eficiente cu persoane specializate în domeniul IT care dețin capacitatea de transpunere în practică și în limbaj tehnic a tuturor cerințelor privind raportarea SAF-T. Astăzi ne vom opri asupra câtorva aspecte tehnice care pot să dea bătaie de cap celor care doresc implementarea cerințelor de raportare RO e-SAF-T la nivelul programelor de gestiune a stocurilor îndeosebi. Una dintre cele mai controversate declarații din sfera RO e-SAF-T este legată de stocuri. Caracterul său ambiguu este trasat de experiența diminuată a companiilor cu privire la întocmirea acesteia, declarația de stocuri fiind depusă doar la solicitarea organelor fiscale. Cei mai mulți antreprenori învață adesea din învățămintele altor contribuabili, aspect care asigură și optimizarea permanentă a parametrilor de conformitate fiscală. În ceea ce privește această declarație, în spectrul practicii de business lipsește barometrul cu privire la corectitudinea depunerii documentului, în sensul în care prea puțini contribuabili au transmis deja D406 cu privire la stocuri. Și pentru că nu deține nimeni supremația informațională în nicio problematică fiscală dat fiind caracterul plurivalent al modificărilor legislative, traseul navigării prin haosul legislativ în vederea atingerii limanului conformității fiscale este datoria fiecărui antreprenor. Pe scurt! În limbaj tehnic… Care este structura informațională cu privire la declarația de stocuri? Cum se completează concret declarația de Stocuri? În limbaj tehnic despre declarația saf-t de stocuri… Așa cum menționam, una dintre cele mai mari dificultăți cu privire la întocmirea declarației este legat de asimilarea cerințelor cu privire la raportare. Cum completăm câmpurile obligatorii din cadrul declarației? În cele ce urmează vom aduce câteva clarificări cu privire la aceste aspecte, bazat pe normele legislative în vigoare. Astfel, vom răspunde punctual la o serie de întrebări care la momentul acesta reprezintă incertitudini din mintea antreprenorului care a primit solicitarea privind transmiterea fișierului SAF-T cu privire la stocuri. Care este structura informațională cu privire la declarația de stocuri? Structura informațională a declarației de stocuri face trimitere la toate informațiile care trebuie declarate în cadrul D406 cu privire la această categorie de elemente patrimoniale. Astfel, discutăm despre 5 secțiuni care trebuie populate cu diverse date legate de elemente de identificare ale contribuabilului, detalii despre stocurile declarantului, informații legate de persoana care completează declarația etc. Iată mai jos, punctual, informațiile generale care trebuie cuprinse prin intermediul acestei declarații. Secțiune D406 Stocuri Informații solicitate A. Datele contribuabilului Informații cu privire la identificarea contribuabilului pentru care este depusă declarația D406 (setul de date este extras automat din fișierul xml) B. Informații cu privire la stocuri Prezentare sumară asupra setului de date cuprins în cadrul fișierului xml atașat în PDF, în acest caz, detalii despre stocurile declarantului C. Persoana care depune Informații cu privire la persoana care completează declarația 406 de stocuri D. Informații despre organul fiscal Secțiunea rezervată organelor fiscale pentru completarea detaliilor suplimentare E. Numărul de identificare Numărul de identificare al declarației Astfel, aceasta este structura generală a D406 SAF-T cu privire la stocuri, care este necesar a fi respectată îndeaproape de către cei care depun această declarație. Cum se completează concret declarația de Stocuri? Pentru a ilustra maniera concretă privind completarea declarației de Stocuri, vom lua câteva exemple practice cu privire la completarea diverselor câmpuri. Toate aceste informații se regăsesc în cadrul tabelului de mai jos: Structura informațională <nsSAFT:PhysicalStock> ID-ul depozitului unde se găsesc stocurile Raportarea stocurilor aflate în proprietatea contribuabilului cât și a terților aflate la dispoziția acestuia   Se vor raporta informații cu privire la fiecare tip de produs din cadrul gestiunii   În cazul aplicării metodei LIFO sau FIFO, se va ține cont de prețul unitar aplicat   La aplicarea CMP, se va raporta în cadrul UnitPrice, prețul mediu ponderat aplicabil la începutul perioadei de raportare, respectiv la sfârșitul perioadei de raportare   Elementele StockCharacteristic și StockCharacteristicValue se vor completa doar pentru produsele accizabile pentru care intervine obligația de marcare și colorare, pentru restul produselor valoarea aferentă câmpului va fi NULL.   Codul de identificare al produsului diferă de codul de identificare tarifară (primul este un cod din cadrul programului de gestiune iar cel de-al doilea corespunde cu codurile din cadrul nomenclatorului combinat) Codul de identificare al produsului (se raportează în conformitate cu fișa de magazie, fiecare produs este identificat printr-un cod unic din cadrul sistemului de gestiune al companiei) Detalii legate de proprietarul stocurilor (dacă proprietarul stocurilor este contribuabilul, atunci această secțiune nu va cuprinde date) Codul de încadrare tarifară NC... (în situația în care nu corelăm produsul cu un cod NC, vom completa cu valoarea 0) Detalii cu privire la cantitatea la începutul și la finele perioadei de raportare (se completează cu stocul fizic în UOM...) <nsSAFT:ProductType> Se completează cu categoria din care face parte produsul respectiv (materie primă, produs finit, marfă etc.) Se completează cu valori predefinite (nu avem la bază un nomenclator de valori care să corespundă denumirilor articolelor) <nsSAFT:PhysicalStockEntry> Se raportează clasificarea pentru import/export (NC code) <nsSAFT:MovementOfGoods> Se consemnează cu tipurile de mișcări specifice. Completarea câmpului MovementType și StockMovementType se realizează pe baza Nomenclatorului Mișcări de produse în stocuri <nsSAFT:MovementSubtype> Se corelează cu codul asociat conform Nomenclatorului stocuri. Se va raporta cu informațiile disponibile, având în vedere regulile de validare. Tabelul de mai sus cuprinde o serie de aspecte tehnice care fac trimitere la declarația de Stocuri, unele dintre ele ușor de asimilat de către antreprenori, altele dificil de pus în practică. Trebuie să recunoaștem, raportarea RO e-SAF-T, sub toate formele sale, pune real în dificultate antreprenorii. În această manieră, este important să identificăm partenerii potriviți care să asiste schimbarea generată prin implementarea paradigmei RO e-SAFT-T. Noi suntem alături de toți antreprenorii care doresc ca traseul spre conformare fiscală să fie facilitat, eficient și sigur. Materialul următor pune în lumină completarea aspectelor legate de raportarea SAF-T cu privire la stocuri. De aceea, te invităm să rămâi alături de noi pentru a contura tabloul (aproape) complet în ceea ce privește declarația de Stocuri. Continuare articol: Declarația de stocuri. Episodul 2   Referințe principale de informare Ordin nr. 1.783 din 4 noiembrie 2021 privind natura informațiilor pe care contribuabilul/plătitorul trebuie să le declare prin fișierul standard de control fiscal, modelul de raportare, procedura și condițiile de transmitere, precum și termenele de transmitere și data/datele de la care categoriile de contribuabili/plătitori sunt, Publicat în Monitorul oficial nr. 1073 din 9 noiembrie 2021. Rentrop & Straton, SAF-T pentru contribuabilii mici, Material în format electronic, ISBN 978-606-47-1401-5. Codul fiscal din 8 septembrie 2015 (Legea nr. 227/2015), Publicat în  Monitorul oficial nr. 688 din 10 septembrie 2015. Agenția Națională de Administrare Fiscală, Document de asistență pentru pregătirea și depunerea Declarației Informative D406 Fișierul Standard de Control Fiscal (SAF-T), document în format electronic, disponibil la adresa: https://static.anaf.ro/static/10/Anaf/Informatii_R/Intrebari_rasp_specifice_SAF-T_v_1_2_200422.pdf. Agenția Națională de Administrare Fiscală, Programe de asistență-Schema XLS, material în format electronic, disponibil la adresa: https://www.anaf.ro/anaf/internet/ANAF/despre_anaf/strategii_anaf/proiec te_digitalizare/saf_t.
0

Gestiunea stocurilor Gestiunea global-valorică VS gestiunea cantitativ-valorică. Episodul 2

Episodul 1: Gestiunea global-valorică VS gestiunea cantitativ-valorică Ca antreprenor novice sau dimpotrivă, experimentat, provocările specifice epocii economiei contemporane pot să dețină o notă acutizată din punct de vedere a dificultății expuse. Pentru unii dintre cei care fac parte din peisajul mediului de business problematica gestiunii stocurilor este vitală pentru bunul mers al afacerii. Transformările specifice digitalizării în ansamblu a proceselor de afaceri pun antreprenorii în reală dificultate. Aceștia trebuie să identifice cele mai adecvate instrumente pentru a gestiona eficient schimbarea. Aceste aspecte vizează și problematica gestiunii stocurilor, principalul fenomen cu rezonanță asupra acestora fiind RO e-SAF-T. Unul dintre aspectele de primă importanță pentru afaceri este reprezentat de gestiunea stocurilor. Lansarea sistemului național RO e-SAF-T redirecționează lumina asupra subiectului. Care este sensul în care această paradigmă redirecționează plenar reflectoarele asupra problematicii RO e-SAF-T? Așa cum știm din materialele postate anterior, declarația de Stocuri a început să fie solicitată de către organele de control fiscal însă nu se bucură de o popularitate foarte crescută în rândul contribuabililor, aspect care îngreunează puțin procesul de întocmire a acesteia. Astfel, declarația SAF-T la cerere cuprinde în manieră exclusivă aspecte legate de situația stocurilor societății sau stocurilor la dispoziția entității, situația mișcărilor privind stocurile funcție de tranzacțiile realizate, opisul tipologiei mișcărilor de stocuri, specificații privind proprietarii stocurilor în cazul stocurilor la dispoziția entității. O influență semnificativă asupra raportării o deține metoda de gestiune utilizată pentru evidența stocurilor. Pe scurt! Una dintre provocările problematicii în context RO e-SAF-T O altă nuanță a problematicii Metoda cantitativ-valorică pe înțelesul antreprenorilor Aspecte diferențiale… Una dintre provocările problematicii în context RO e-SAF-T Des vehiculată de către antreprenori și validată în mod particular de către specialiști, una dintre cele mai mari provocări ale gestiunii stocurilor pe fondul apariției paradigmei RO e-SAF-T este legată de maniera de lucru din punct de vedere a gestionării informatizate a datelor. O serie de companii gestionează separat stocurile prin intermediul unui soft special conceput pentru gestiunea acestora. Este indicat să obținem asigurări cu privire la maniera performantă de gestiune a datelor legate de stocuri în așa fel încât să acoperim cerințele de raportare specifice acestui spectru. Și aici, echipa Facturis Online se dovedește a fi aliatul potrivit pentru ca problematica gestionării stocurilor pentru îndeplinirea cerințelor declarative să fie tratată corespunzător în așa fel încât declarația informativă D406 care se referă în mod deosebit la raportarea la cerere să îndeplinească atributul complexității și al acurateței din punct de vedere a datelor transmise. O altă nuanță a problematicii O altă provocare de același calibru cu cea prezentată anterior face trimitere la metoda utilizată de entitate cu privire la gestiunea stocurilor. Astfel, se conturează cele două metode de evidență, și anume: metoda global-valorică, respectiv, metoda cantitativ-valorică. Fiecare dintre acestea, îmbracă o altă față atunci când vine vorba despre raportarea la cerere cu privire la declarația de Stocuri. Mai multe informații cu privire la aceste aspecte pot fi accesate prin intermediul blogului nostru care conturează elementele de noutate cu privire la incidența tipului de evidență a stocurilor asupra declarației D406. Te provocăm astfel să arunci o scurtă privire asupra postărilor noastre anterioare. Pentru a înțelege implicațiile celor două metode asupra manierei de întocmire a declarației informative cu privire la Stocuri, trebuie să asimilăm principalele caracteristici ale acestor metode de gestionare a acestora. În cadrul episodului anterior, am scos în relief principalele caracteristici ale metodei global-valorice. Acestea au fost explicate pe înțelesul antreprenorului, pentru a fi mult mai facil de asimilat de către orice inițiator de afaceri. Astăzi, prin intermediul acestui material, vom contura cele mai importante caracteristici ale metodei cantitativ-valorice într-o manieră care să faciliteze drumul spre înțelegerea implicațiilor metodei asupra gestiunii de stocuri. Metoda cantitativ-valorică pe înțelesul antreprenorilor Ce este bine să știi de la bun început, este faptul că, această metodă are un grad mai ridicat de complexitate decât metoda global-valorică. Și din punct de vedere a volumului de muncă dar și din perspectiva documentelor care necesită întocmite. Totuși, aceasta oferă o imagine transparentă a situației stocurilor prin prisma evidenței detaliate cu privire la elementele legate de gestiunea stocurilor. În acest caz, pentru stocuri se întocmește fișa de magazie, spre deosebire de metoda global-valorică unde nu este necesară întocmirea acestui document, doar a Raportului de Gestiune Zilnic. În cadrul fișelor de magazie se înregistrează documentele de intrare și de ieșire cu privire la stocuri evidențiate din punct de vedere cantitativ. Evidența acestora se realizează la locul de depozitare. Ulterior, se realizează centralizarea acestor date în borderouri, care se transmit către departamentul de contabilitate. Această metodă de evidență a stocurilor se pretează pentru orice tip de entitate, indiferent de caracteristicile stocurilor deținute de aceasta. În cazul stocurilor care sunt evidențiate prin metoda cantitativ-valorică, în cadrul notei de recepție este menționat doar prețul de achiziție, spre deosebire de metoda global-valorică unde mențiunea prețului de vânzare este obligatorie. Astfel, prețul de vânzare este flexibil, nefiind obligatoriu de menționat în cadrul fiecărui NIR. În acest sens nu se remarcă nicio restricție, modificarea prețului nefiind un aspect necesar de justificat prin intermediul documentelor. Evidența stocurilor prin intermediul acestei metode conferă posibilitatea cunoașterii situației specifice cu privire la stocuri cu privire la cantități, preț de intrare precum și valoare de ieșire. Unul dintre avantajele principale ale metodei este legat de posibilitatea urmăririi situației detaliate cu privire la profitul obținut pe fiecare tip de stoc în parte, aspect care contribuie la adoptarea corectă a deciziei de eliminare din gestiune a unui produs neperformant și care nu generează profit pentru entitate. În mod frecvent, gestiunea stocurilor evidențiate prin intermediul acestei metode este integrată în cadrul modulului de contabilitate, aspect care conferă cunoașterea situației stocurilor la orice moment (numărul de bucăți din fiecare produs precum și valoarea acestuia). Valoarea produselor se determină funcție de metoda de descărcare a stocurilor. Printre cele mai utilizate metode se remarcă metoda FIFO (primul intrat, ultimul ieșit), metoda LIFO (ultimul intrat, primul ieșit), metoda CPM (costului mediu ponderat). Cea mai utilizată metodă în practica de afaceri este metoda FIFO care presupune descărcarea de gestiune în ordine intrării stocurilor în entitate. Astfel, produsele cu costurile vechi sunt scoase primele din cadrul evidenței. Gestiunea stocurilor prin intermediul acestei metode permite determinarea profitului pe fiecare tip de produs precum și a procentului aferent acestuia din totalul vânzărilor realizate, un aspect crucial pentru definirea strategiei comerciale. De asemenea, metoda cantitativ-valorică deține un grad de complexitate mai ridicat atunci când discutăm despre transmiterea declarației SAF-T cu privire la stocuri. Iată mai jos imaginea celor mai importante specificități ale metodei de gestiune cantitativ-valorice: Fiecare dintre cele două metode de evidență a stocurilor, fie că discutăm despre metoda global-valorică ori cantitativ-valorică sunt utilizate în activitatea practică a afacerilor. Orice entitate, în relație cu necesitățile de informare și cu volumul de muncă alege să utilizeze una dintre aceste mijloace de evidență. Există totuși unele discuții la momentul actual, în context RO e-SAF-T cu privire la obligativitatea utilizării metodei cantitativ-valorice în detrimentul celeilalte metode, sau viceversa. Deoarece unii antreprenori utilizează metoda global-valorică pentru tipul de activitate derulat, se întreabă dacă aceasta poate îndeplini cerințele de raportare în ceea ce privește solicitările ANAF cu privire la raportarea specială, cea referitoare la stocuri. În altă ordine de idei, dacă gestiunea stocurilor se realizează pe baza metodei global-valorice, nu se pot declara anumite informații complexe cu privire la stocuri. Metoda nu oferă bazele furnizării informațiilor laborioase cu privire la gestiunea stocurilor. Ce este bine să cunoaștem însă, este faptul că legislația în vigoare nu ne obligă să utilizăm metoda cantitativ-valorică. Nu apar modificări de această natură pe fondul implementării RO e-SAF-T. Totuși, este indicat să realizăm o reconfigurare a traseului și să alegem cea mai bună metodă de gestiune, ținând cont de toți factorii care intră în legătură directă cu acest aspect. Aspecte diferențiale… Acum că am conturat cele mai importante caracteristici ale celor două metode, finalizăm problematica cu tabloul comparativ dintre aceste două metode de gestiune a stocurilor. Așadar, acestea fiind spuse încheiem materialul cu recomandarea ca fiecare antreprenor să evalueze parametrii funcționali caracteristici cu privire la stocuri, și funcție de aceștia să adopte cea mai bună decizie privitor la una dintre utilizarea uneia dintre cele două metode, și anume gestiunea global-valorică sau gestiunea cantitativ-valorică.   Referințe principale de informare Gestiunea stocurilor. Bazele cercetării operaționale, material în format electronic, disponibil la adresa: https://www.asecib.ase.ro/Mitrut%20Dorin/Curs/bazeCO/pdf/53Gest-stoc.pdf. Codul fiscal din 8 septembrie 2015 (Legea nr. 227/2015), Publicat în  Monitorul oficial nr. 688 din 10 septembrie 2015. Legea contabilității nr. 82 din 24 decembrie 1991, Publicat în  Monitorul oficial nr. 454 din 18 iunie 2008. Ordinul nr. 1802 din 29 decembrie 2014 pentru aprobarea Reglementărilor contabile privind situaţiile financiare anuale individuale şi situaţiile financiare anuale consolidate.
0

Gestiunea stocurilor Gestiunea global-valorică VS gestiunea cantitativ-valorică. Episodul I

O multitudine de aspecte care până de curând era puse sub semnul certitudinii, sunt readuse la lumină ca urmare a redefinirii traseului urmat de procesele organizaționale sub apanajul modernizării digitalizării fiscale. Procesul digitalizării fiscale schimbă substanțial regulile jocului antreprenorial, aspect care conduce la responsabilizarea managerilor pe direcția recalibrării parametrilor de funcționare ai afacerii. Un proces care deține o serie de implicații asupra mobilizării de resurse dar mai ales asupra redefinirii mentalității antreprenorilor și a conducătorilor departamentelor din cadrul companiei. Aspectele legate de gestiunea stocurilor sunt readuse la lumină prin prisma obligativității implementării paradigmei RO e-SAF-T. Este vorba mai cu seamă despre Declarația de Stocuri, una dintre raportările care dețin caracter special, prin prisma atributului facultativ cu privire la transmiterea datelor, și anume la cererea organelor fiscale. O serie de informații de interes pentru antreprenori cu privire la raportarea la cerere centrată spre Stocuri pot fi regăsite prin accesarea următorului link: https://facturis-online.ro/gestiune-stocuri/ro-e-saf-t-clarificari-necesare-cu-privire-la-declaratia-de-stocuri.html. Pe scurt! Un element de importanță majoră pentru companie… Un concept cu rezonanță… Un aspect de diferențialitate… Gestiunea global-valorică pe înțelesul antreprenorului Un element de importanță majoră pentru companie… Orice companie angrenată în jocul antreprenorial afirmă semnificația crescută a stocurilor. Rolul acestora este evidențiat de faptul că acestea conferă certitudine și garanție în asigurarea ritmicității activității derulate. Gestiunea stocurilor deține un rol crucial în controlul afacerii prin derularea acțiunilor concrete legate de minimizarea costurilor operaționale, echilibrarea principalelor elemente care definesc piața (cererea și oferta), asigurarea protecției în situația apariției diverselor dezechilibre economice. Cu notă personală, pe baza experienței practice, considerăm faptul că gestiunea stocurilor reprezintă totalitatea acțiunilor derulate în legătură directă cu acestea având drept obiectiv maximizarea indicatorilor de performanță ai afacerii, fără de care o entitate nu își găsește rațiunea de a exista. Un concept cu rezonanță… Antreprenorii au pus lupa pe subiectul gestionării stocurilor în ultima perioadă, prin prisma incidenței acestora asupra raportării SAF-T. Mai ales dacă ne raportăm la influența metodei de gestiune a stocurilor asupra informațiilor care trebuie raportate la cererea organelor fiscale, prin intermediul declarației de Stocuri (D406). Dificultatea întocmirii raportării la cerere rezultă din experiența nu tocmai vastă a antreprenorilor pe această latură tocmai datorită caracterului special al acesteia și a solicitărilor relativ reduse la momentul actual pentru acest tip de raportare. Un aspect de diferențialitate… Unul dintre principalii parametrii de influență a raportării la cerere atunci când vine vorba despre Declarația de Stocuri face referire la cele două modalități de gestiune a stocurilor, și anume: global-valorică și cantitativ-valorică. Astfel, precum menționam anterior, funcție de metoda aplicată de companie pentru gestiunea stocurilor se va realiza raportarea la cerere, din punct de vedere a volumului și tipului de informații care trebuie transmise. Privitor la raportarea la cerere, companiile vor transmite RO e-SAF-T doar pentru stocurile care sunt gestionate prin metoda cantitativ-valorică. Pentru metoda global-valorică datele transmise nu sunt exhaustive. În acest sens este indicat ca antreprenorii să dețină informații cu privire la cele două tipuri de gestiuni. De asemenea, există o serie de implicații și asupra gestiunii informatizate a stocurilor. Pentru a acoperi însă nevoile informaționale ale organelor fiscale este indicat să realizăm tranziția spre metode care să ne permită raportarea oportună și detaliată a stocurilor. Gestiunea global-valorică pe înțelesul antreprenorului Cu siguranță, ai avut contact cu o serie de informații prezentate de către literatura de specialitate cu privire la metoda de evidență global-valorică. Poate multe aspecte ți s-au părut abstracte și greu de înțeles. Pentru a veni în întâmpinarea clarificării noțiunilor cu privire la metodele de gestiune ale stocurilor, vom transpune pe înțelesul tău ce presupune gestiunea categoriei de stocuri prin metoda global-valorică. Prin intermediul acestei metode, evidența stocurilor se realizează doar valoric. Discutăm astfel, de o evidență valorică atât în cadrul gestiunii, cât și în contabilitate. Se recomandă controlul periodic a corelației dintre datele care figurează în cadrul aplicației de gestiune a stocurilor cu cele înregistrate în contabilitate. În acest caz, nu se întocmește fișa de magazie, ci doar Raportul de Gestiune Zilnic. În cadrul acestuia se înregistrează zilnic valoric intrările și ieșirile de stocuri pe baza documentelor justificative și se stabilește soldul final. Raportul de Gestiune Zilnic se întocmește în două exemplare, unul dintre acestea având drept destinație departamentul de contabilitate al entității în vederea realizării verificărilor. Putem discuta despre aplicabilitatea metodei mai ales pentru evidența mărfurilor aflate în gestiunea societăților cu amănuntul, motiv pentru care metoda mai poartă numele și de metoda prețului cu amănuntul. Cum se întocmește nota de recepție în acest caz? Prin mențiunea prețului de vânzare al mărfurilor. De asemenea, acestea se întocmesc în două exemplare. Important! Modificarea prețurilor de vânzare în cadrul acestei metode se realizează prin procesul verbal de modificare prețuri. Atenție! Este vital să te asiguri asupra corespondenței prețurilor menționate în cadrul notei de recepție cu cele ale produselor existente pe raft. De asemenea, dacă există diferențe, acestea trebuie demonstrate prin intermediul proceselor verbale de modificarea a prețurilor. Pentru a reține punctual principalele aspecte legate de metoda de evidență global-valorică îți prezentăm imaginea de mai jos: Important! Unul dintre principalele riscuri remarcate atunci când utilizăm metoda global-valorică este legat de posibilitatea stabilirii minusului în gestiune doar prin inventariere. Astfel, dacă suspectăm anumite sustrageri, minusul poate fi stabilit doar pe baza inventarierii. În acest sens, nu vom putem controla foarte eficient stocurile tocmai pentru că nu vom avea evidență pe fiecare bun în parte (cum este cazul celei cantitativ-valorice). Așadar, metoda global-valorică utilizată în evidența stocurilor permite facilitarea evidenței stocurilor din punct de vedere al volumului de muncă însă nu oferă o imagine clară, transparentă cu privire la diverse aspecte legate de profitul obținut pentru fiecare produs în parte ceea ce nu oferă premisele pentru adoptarea deciziei de valorificare a acelor bunuri care generează plusvaloare asupra entității. Metodei global-valorice de evidență a stocurilor i se alătură metoda cantitativ-valorică, care are cu totul alte implicații prin prisma manierei de lucru. Episodul următor va pune în lumină particularitățile metodei cantitativ-valorice. Rămâi alături de noi pentru a cunoaște aceste aspecte precum și imaginea comparativă a acestora.   Referințe principale de informare Gestiunea stocurilor. Bazele cercetării operaționale, material în format electronic, disponibil la adresa: https://www.asecib.ase.ro/Mitrut%20Dorin/Curs/bazeCO/pdf/53Gest-stoc.pdf. Codul fiscal din 8 septembrie 2015 (Legea nr. 227/2015), Publicat în  Monitorul oficial nr. 688 din 10 septembrie 2015.
0

Incidența metodei de evidență a stocurilor asupra raportării SAF-T. Partea II

Raportarea la cerere privitor la RO e-SAF-T presupune atenție sporită din partea celor care începând cu data de 1 ianuarie 2025 intră sub incidența aplicării paradigmei la nivelul proceselor organizaționale. În absența unei caracter recurent privind întocmirea și transmiterea declarației de Stocuri, majoritatea contribuabililor nu explorează suficient maniera de îndeplinire a cerințelor informaționale solicitate de către organele fiscale prin intermediul acesteia. Prin intermediul acestor materiale, am punctat aspectele principale arondate impactului metodei de evidență a stocurilor asupra raportării RO e-SAF-T. În situația în care organele fiscale solicită informații cu privire la Stocuri, contribuabilii trebuie să transmită aceste date asigurându-se că îndeplinesc caracterul corectitudinii și al completitudinii. Prima parte a articolului: https://facturis-online.ro/gestiune-stocuri/incidenta-metodei-de-evidenta-a-stocurilor-asupra-raportarii-saf-t-partea-i.html Pe scurt! Care sunt aspectele de care trebuie să ținem cont pentru raportarea SAF-T dacă aplicăm metoda global-valorică? Care sunt aspectele de care trebuie să ținem cont pentru raportarea SAF-T dacă aplicăm metoda cantitativ-valorică? Nu uita! Raportat la transmiterea declarației de Stocuri, aceasta se realizează la cererea organelor fiscale într-un termen care nu poate fi mai mic de 30 de zile de la primirea notificării. Este așadar o raportare ce deține caracter special, fiind transmisă de către contribuabili doar la solicitarea ANAF. Care sunt aspectele de care trebuie să ținem cont pentru raportarea SAF-T dacă aplicăm metoda global-valorică? Una dintre subsecțiunile principale ale declarației de stocuri este cea legată de Products (Produse). Aceasta face referire strict la bunuri și nu include categoria de marfă. În ceea ce privește SAF-T, această subsecțiune face trimitere la Produse și Servicii. Dacă evidența stocurilor în cadrul companiei tale se realizează pe baza metodei global-valorice, nu trebuie să raportezi date în cadrul acestei subsecțiuni. Ce trebuie totuși ca entitățile să aibă în vedere dacă aplică metoda global-valorică este faptul că este nevoie de completarea altor subsecțiuni ale declarației raportat la mișcarea semnificativă a bunurilor (dacă există), și anume subsecțiunea MovementOfGoods. Cu privire la obligativitatea utilizării codurilor NC acest aspect îmbracă nuanțe diferite funcție de metoda de evidență a stocurilor utilizată de entitate. Astfel, pentru acele companii în cazul cărora stocurile sunt evidențiate prin metoda global-valorică, nu este obligatorie utilizarea codurilor NC pentru raportarea SAF-T (în subsecțiunea Products). Astfel, în situația utilizării acestei metode, raportarea nu este atât de complexă, excluzând utilizarea codurilor NC și declararea de date în subsecțiunea Products. Care sunt aspectele de care trebuie să ținem cont pentru raportarea SAF-T dacă aplicăm metoda cantitativ-valorică? În situația în care compania utilizează metoda cantitativ-valorică, raportarea SAF-T îmbracă atributul complexității. Precum menționam pe parcursul materialului, nu este obligatorie utilizarea metodei cantitativ-valorice de către companii. Este însă indicat să adoptăm o astfel de metodă, pentru situația în care, compania primește solicitare de raportare la cerere a declarației de stocuri. Astfel, este important ca entitatea să fie pregătită pentru a furniza, la cerere, informații cantitative despre stocuri. În acest caz, dacă metoda global-valorică utilizată nu satisface cerințele informaționale ale organelor fiscale cu privire la stocuri, recomandarea este să realizăm tranziția spre metoda cantitativ-valorică. Utilizarea metodei cantitativ-valorice implică optimizarea bazei de date gestionate cu codurile NC, raportat la obligativitatea utilizării acestora în contextul impus de utilizarea metodei, mai ales pentru operațiunile intracomunitare. Companiile care aplică metoda menționată trebuie să declare în cadrul subsecțiunii Products aspecte legate de materiile prime, materiale consumabile, semifabricate, produse finite, produse reziduale, produse agricole, mărfuri, ambalaje, active biologice de natura stocurilor. Nu sunt incluse în cadrul acestei subsecțiuni aspecte legate de obiectele de inventar, indiferent de statutul acestora raportat la darea în folosință (date sau nu în folosință). Răspunsul la întrebarea des vehiculată de către cei care încep raportarea SAF-T de la 1 ianuarie 2025 cu privire la obligativitatea realizării tranziției de la metoda global-valorică la cea cantitativ-valorică este NU. Cu certitudine, contribuabilii nu sunt obligați să realizeze trecerea de la metoda global-valorică la cea cantitativ-valorică pe fondul implementării raportării RO e-SAF-T. Ce trebuie totuși să punctăm este legat de faptul că, la cererea organelor fiscale, trebuie să vă asigurați că metoda utilizată poate furniza informațiile solicitate cu privire la stocuri iar în caz contrar, se cere adaptarea modului de lucru. Astfel, dacă evidența stocurilor se realizează pe baza metodei global-valorice iar ANAF nu solicită raportarea secțiunii de stocuri, nu este nevoie să evidențiem intrările și ieșirile distinct la nivelul fiecărui articol. Obligația declarării poate interveni în situația în care organele de control solicită în manieră directă acest aspect. Un aspect de care trebuie să ținem cont este legat de posibilitatea tehnică de transmitere a declarației de Stocuri, indiferent de metoda utilizată. Dacă entitatea utilizează metoda global-valorică trebuie să se asigure de posibilitatea transmiterii tuturor informațiilor solicitate la cerere de către ANAF cu privire la secțiunea Stocuri. Chiar dacă acest aspect implică tranziția la metoda cantitativ-valorică de gestiune și evidență a stocurilor. De aceea, este important ca fiecare antreprenor să revizuiască maniera de evidență a stocurilor, mai ales prin prisma incidenței pe care aceasta o deține asupra întocmirii raportării la cerere. Provocările aduse pe scena mediului de afaceri ca urmare a implementării RO e-SAF-T nu trebuie să fie desconsiderate de către antreprenori. Aceasta este o raportare complexă, care presupune o colaborare strânsă între profesionistul contabil și informatician, pentru a asigura o implementare corectă a acestei declarații. Pentru a răspunde la nevoile unei afaceri moderne, programul de facturare și gestiune stocuri Facturis Online este un program complet integrat, care nu doar că rezolvă automat provocările generate de e-Factura, e-Transport și e-SAF-T, dar poți integra ușor toate procesele esențiale ale afacerii, de la gestionarea facturilor și stocurilor, până la reconcilierea automată a plăților și livrărilor, prin integrarea cu bănci, curieri și platforme de comerț online. Un astfel de program de gestiune stocuri complet integrat pentru afacerea ta, este cheia pentru a fi eficient, competitiv și în conformitate cu legea. Provocările aduse pe scena mediului de afaceri ca urmare a implementării RO e-SAF-T nu trebuie să fie desconsiderate de către antreprenori. Aceasta este o raportare complexă care necesită optimizarea colaborării dintre profesionistul contabil și informatician.   Referințe principale de informare Ordin nr. 1783 din 4 noiembrie 2021 privind natura informațiilor pe care contribuabilul/plătitorul trebuie să le declare prin fișierul standard de control fiscal, modelul de raportare, procedura și condițiile de transmitere, precum și termenele de transmitere și data/datele de la care categoriile de contribuabili/plătitori sunt obligate să transmită fișierul standard de control fiscal, Publicat în Monitorul oficial nr. 1073 din 9 noiembrie 2021. Rentrop & Straton, SAF-T pentru contribuabilii mici, Material în format electronic, ISBN 978-606-47-1401-5. Ghidul contribuabilului pentru pregătirea și depunerea declarației informative D406 fișierul standard de control fiscal (SAF-T). Întrebări frecvente și răspunsuri specifice schemei SAF-T, Document de asistență pentru pregătirea și depunerea Declarației informative D406 fișierul standard de control fiscal (SAF-T) Versiunea 1.2, București, aprilie 2022, material în format electronic, disponibil la adresa: https://static.anaf.ro/static/10/Anaf/Informatii_R/Intrebari_rasp_specifice_SAF-T_v_1_2_200422.pdf.
0

Incidența metodei de evidență a stocurilor asupra raportării SAF-T. Partea I

Conformitatea fiscală devine un reper tot mai dificil de gestionat în parcursul existențial al afacerilor actuale. Dificultatea traseului redat prin complexitatea impunerilor legislative crează efectul de miraj care reduce vizibilitatea și claritatea fără de care înaintarea devine o reală provocare pentru orice antreprenor. Pentru a te asigura că atingi linia de finish se recomandă respectarea tuturor cerințelor de raportare impuse de către autoritățile fiscale. Una dintre cele mai complexe raportări ale momentului care produce și în al doisprezecelea ceas al implementării tulburare în mediul de afaceri din România este legată de RO e-SAF-T. Efectul despre care aminteam anterior este acutizat în așa fel încât dificultatea înaintării este un aspect justificat. În absența unei mapări concrete a traseului, principiul continuității activității este periclitat. Pe scurt! Configurări și reconfigurări... Delimitarea traseului privitor la transmiterea declarației de Stocuri De la aspecte certe... La aspecte incerte... Configurări și reconfigurări... Complexitatea raportării SAF-T impune configurări și reconfigurări multiple ale traseului. Disponibilitatea antreprenorilor în direcția mobilizării de resurse pentru asigurarea reușitei procesului este imperios necesară. Probabil ești deja familiarizat cu amplitudinea procesului în sine. Materialele noastre pe tema RO e-SAF-T au adus lumină asupra aspectelor de interes pentru antreprenorii obligați la depunerea fișierului începând cu data de 1 ianuarie 2025. Pe măsura parcurgerii etapelor de raliere, în practica de afaceri apar o serie de semne de întrebare. Astăzi, conul de lumină este direcționat spre un aspect de interes legat de unul dintre problematicile mai puțin dezbătute cu privire la raportarea specială a fișierului SAF-T. Este vorba despre depunerea declarației D406 cu privire la operațiunile realizate în cazul stocurilor. Mai cu seamă, dorim să aducem o serie de clarificări cu privire la incidența metodei de evidență a stocurilor asupra raportării SAF-T. Delimitarea traseului privitor la transmiterea declarației de Stocuri Subiectul declarației de stocuri raportat la problematica RO e-SAF-T a stat sub lupa investigațiilor Facturis Online în ultima perioadă de timp. Este adecvat totuși să reamintim faptul că această raportare se realizează la cererea organelor fiscale. Declarația se transmite pentru o anumită perioadă specifică pentru care se solicită informațiile. Contribuabilii furnizează astfel una sau mai multe declarații informative cuprinzând subsecțiunile din fișierul SAF-T relevante pentru „Stocuri“, separate pentru fiecare dintre lunile/trimestrele calendaristice cuprinse în perioada pentru care a fost trimisă solicitarea din partea organelor fiscale centrale. Dacă dorești să intri în contact cu mai multe informații privind problematica prezentată, te invităm să accesezi blogul nostru care surprinde o serie de informații actuale cu privire la declarația de stocuri. Unul dintre materialele care face trimitere punctual la declarația de stocuri poate fi accesat pe baza link-ului: https://facturis-online.ro/gestiune-stocuri/ro-e-saf-t-clarificari-necesare-cu-privire-la-declaratia-de-stocuri.html. De la aspecte certe... De la bun capăt, este nevoie să menționăm faptul că raportarea la cerere, precum este cea legată de Stocurile în context RO e-SAF-T nu se bucură de o popularitate însemnată. Motiv pentru care asupra unor aspecte din acest spectru poate să domine incertitudinea. Unul dintre acestea este legat de maniera în care ne raportăm la declarația D406 funcție de metoda de evidență a stocurilor utilizată. În mod deosebit ne referim la cele două modalități de evidențiere a stocurilor, și anume: metoda global-valorică și metoda cantitativ-valorică. Metoda de evidență a stocurilor importă din considerente legate de influența manifestată asupra întocmirii declarației la cerere raportat la RO e-SAF-T Stocuri. Astfel, funcție de metoda de evidență concretizată în global-valorică ori cantitativ-valorică este necesară revizuirea aspectelor legate de întocmirea declarației D406. Caracterul distinctiv privitor la întocmirea acesteia rezidă în complexitatea fișierului raportat la metoda de evidență utilizată de către entitate. Există diferențe cu privire la raportare? Ei bine, da. Se remarcă o serie de aspecte distinctive în acest sens. Astfel, pentru companiile care utilizează metoda global-valorică în vederea evidenței stocurilor schema de raportare cu privire la RO e-SAF-T este mult simplificată. Nu este cazul celor aplică metoda cantitativ-valorică, cerințele de raportare fiind mai ample. La aspecte incerte... Principala întrebare adresată de antreprenori este legată de obligativitatea utilizării metodei cantitativ-valorice. Sunt obligate companiile să utilizeze metoda cantitativ-valorică pe fondul raportării SAF-T? Pot să mențină consecvența evidenței gestiunii stocurilor dacă au utilizat până acum metoda global-valorică? Având în vedere complexitatea raportării în ceea ce privește utilizarea metodei cantitativ-valorice, o astfel de întrebare este justă. Un aspect pe care trebuie să îl punctăm de la bun capăt este legat de faptul că legislația în vigoare nu obligă contribuabilii la utilizarea metodei cantitativ-valorice. Astfel, dacă până acum metoda utilizată a fost global-valorică, nu există rațiuni susținute de legislația în vigoare în vederea modificării acesteia. Ba mai mult, am putea spune că acest aspect ar intra în contradicție cu unul dintre principiile generale de raportare financiară corelat la permanența metodelor. Acesta presupune faptul că entitatea trebuie să îți mențină consecvența cu privire la utilizarea metodelor și politicilor contabile în vederea asigurării comparabilității informațiilor financiar-contabile. Modificarea acestora este fundamentată doar pe fondul optimizării manierei de evidență financiar-contabilă din perspectiva transparenței și comparabilității informațiilor. În altă ordine de idei, Legea contabilității nr. 82/1991 în forma sa actualizată nu interzice utilizarea metodei global-valorice. Astfel, art. 12, alin. (2) prevede: Contabilitatea stocurilor se ține cantitativ și valoric sau numai valoric, în condițiile stabilite de reglementările legale, aspect care oferă antreprenorilor posibilitatea de a alege cea mai adecvată metodă de evidență a stocurilor. Recomandarea ar fi totuși spre utilizarea metodei de evidență cantitativ-valorică. De ce această recomandare? Rămâi alături de noi pentru a explora motivele care stau la baza recomandării. Totul, într-un episod următor disponibil aici: https://facturis-online.ro/gestiune-stocuri/incidenta-metodei-de-evidenta-a-stocurilor-asupra-raportarii-saf-t-partea-ii.html   Referințe principale de informare Ordin nr. 1783 din 4 noiembrie 2021 privind natura informațiilor pe care contribuabilul/plătitorul trebuie să le declare prin fișierul standard de control fiscal, modelul de raportare, procedura și condițiile de transmitere, precum și termenele de transmitere și data/datele de la care categoriile de contribuabili/plătitori sunt obligate să transmită fișierul standard de control fiscal, Publicat în Monitorul oficial nr. 1073 din 9 noiembrie 2021. Rentrop & Straton, SAF-T pentru contribuabilii mici, Material în format electronic, ISBN 978-606-47-1401-5. Ghidul contribuabilului pentru pregătirea și depunerea declarației informative D406 fișierul standard de control fiscal (SAF-T). Întrebări frecvente și răspunsuri specifice schemei SAF-T, Document de asistență pentru pregătirea și depunerea Declarației informative D406 fișierul standard de control fiscal (SAF-T) Versiunea 1.2, București, aprilie 2022, material în format electronic, disponibil la adresa: https://static.anaf.ro/static/10/Anaf/Informatii_R/Intrebari_rasp_specifice_SAF-T_v_1_2_200422.pdf.
0

SAF-T: Declarația Informativă D406, pentru contribuabilii mici

Fișierul Standard de Control Fiscal (SAF-T), este un fișier în format electronic, de tip XML, care conține rapoarte fiscale standardizate, ce permit o verificare mult mai atentă și mai transparentă din partea corpurilor fiscale de control. Fișierul SAF-T este reglementat prin art. 59^1 din Legea 207/2015 privind Codul de procedură fiscală și prin OpANAF nr. 1783/2021 și se va depune prin așa numita Declarație Informativă D406. Declarația informativă D406, Fișierul Standard de Control Fiscal (SAF-T), este deja obligatorie pentru contribuabilii mari și mijlocii încă din anul 2022, iar începând cu data de 01 ianuarie 2025, această declarație a devenit obligatorie și pentru contribuabilii mici. Această obligație de raportare a D406 are o perioadă de grație după cum urmează: - 6 luni pentru prima raportare, respectiv 5 luni pentru a doua raportare, 4 luni pentru a treia raportare, 3 luni pentru a patra raportare și 2 luni pentru a cincea raportare, pentru contribuabilii care au obligația de transmitere lunară a fișierului SAF-T; - 3 luni pentru prima raportare, pentru contribuabilii care au obligația de transmitere trimestrială a fișierului SAF-T. Această perioadă de grație, se referă la raportările aferente perioadei ianuarie - iunie 2025, în cazul de față, însă trebuie reținut faptul că acestea tot vor trebui depuse până la termenul limită, și anume până la data de 31 iulie 2025. Foarte important de știut de către contribuabilii mici pentru care acest SAF-T reprezintă o noutate este faptul că vorbim despre 3 tipuri de declarații, împărțite pe secțiuni, fiecare având scopuri precise și concise. 1. Declarația SAF-T lunară sau trimestrială (acest lucru se realizează în funcție de perioada de transmitere a obligațiilor fiscale) Aceasta include o serie de înregistrări contabile cu privire la: - Conturi Contabile; - Registrul Jurnal; - Facturi Furnizori; - Facturi Clienți; - Produse; - Unitățile de Măsură utilizate; - Taxele aplicabile; - Registrul Jurnal; - Conturile contabile analitice; - Solduri clienți, furnizori. 2. Declarația SAF-T anuală Face referire la situația activelor societății și pentru contribuabilii mici, aceasta se va depune în 2026. 3. Declarația SAF-T la cerere Aceasta se va face numai pentru partea de stocuri și va conține informații detaliate la nivel de tranzacție despre stocurile de produse, producție marfă și producție în curs. Fișierul SAF-T de stocuri, se va depune numai la cererea ANAF, în minimum 30 de zile de la solicitarea expresă a Declarației de stocuri, din partea acestora. *Declarația de stocuri va putea fi scoasă, la cererea expresă a organelor de control ale ANAF (când și dacă va fi cazul), direct din cadrul programului de facturare și gestiune stocuri Facturis Online. Această nouă implementare în cadrul programului Facturis Online face din acesta din nou un pionier în ceea ce privește o astfel de dezvoltare complexă într-un program de gestiune stocuri complet. Există și o serie de contribuabili care nu sunt obligați să depună fișierul SAF-T (D406), și anume: •        Persoanele fizice autorizate •        Întreprinderile individuale •        Întreprinderile familiale •        Persoanele fizice care desfășoară activități cu scop lucrativ (PFL) •        Asociațiile familiale (ASF) •        Societățile profesionale de avocați cu răspundere limitată (SPAR) şi cabinetele individuale de avocat; •        Societățile profesionale notariale şi birourile individuale notariale; •        Cabinetele medicale individuale (CMI); •        Societățile profesionale practicieni în insolvență (SPI) •        Întreprinderile profesionale unipersonale cu răspundere limitată (URL) •        Instituțiile publice (PUB) indiferent de sursa lor de finanțare sau de categoria de contribuabili la care sunt încadrate; •        Autoritățile administrative, indiferent de sursa lor de finanțare. Declarația SAF-T (D406) se va face din programele de contabilitate, fiind o declarație complexă ce necesită un anumit tip de fișier care respectă o anumită structură, conținut. Programul de facturare Facturis Online, permite exportul datelor necesare către principalele programe de contabilitate, astfel încât Declarația SAF-T să nu te afecteze pe tine ca și contribuabil și să poți lucra în continuare în programul de facturare și gestiune stocuri cu care te-ai obișnuit deja. În concluzie, Declarația SAF-T pentru utilizatorii programului de gestiune stocuri  Facturis Online nu reprezintă un stres, dat fiind faptul că am fost și suntem pregătiți pentru SAF-T.
0

Persoanele vizate pentru depunerea declarației începând cu ianuarie 2025

RO E-SAF-T. Numărătoarea inversă 3, 2, 1… Raportarea SAF-T este aici. Temuta dată de 1 ianuarie 2025 care consemnează etapa ralierii în cadrul raportării SAF-T a companiilor mici a sosit. Pe lângă presiunea adoptării fenomenului, o serie de alte modificări legislative de ultimă oră au luat cu asalt mediul de afaceri din România. Pentru a aduce un fascicul de lumină pe cărarea antreprenorilor anului 2025, blogul nostru a punctat în ultimele luni o serie de aspecte arondate subiectului implementării RO e-SAF-T. Materiale au pus conul de lumină pe aspecte de esență corelate la implementarea fenomenului pentru a facilita adoptarea acestuia de către micile companii. Cele cărora le-a venit rândul transpunerii paradigmei în realitatea practică a afacerilor deținute. O multitudine de materiale însă de ar fi conturate pe tema digitalizării fiscale, subiectele tot nu ar fi epuizate. Mereu se găsesc note inovative sub care se pot plasa temele modernizării sistemelor digitale fiscale sub egida cărora se află la momentul actual toate companiile. Rămân multe aspecte nedeslușite, multe aspecte neelucidate, multe lucruri neexplorate. Însă în tumultul de informații, prin pași mici, contribuim la solidificarea zidului de apărare în fața tsunamiului informațional care are loc cu o regularitate semnificativă pe terenul practicii de afaceri românesc. Deoarece problematica RO e-SAF-T aduce o serie de provocări în rândul companiilor mici, cele care trebuie să depună declarația începând cu această lună, vom continua seria materialelor care aduc lumină acolo unde domnește incertitudinea. Subiectul este complex iar aplicabilitatea acestuia și mai complicată. Pe scurt! De la abstract la concret În cazul Caselor de Ajutor Reciproc (CAR) există obligativitatea depunerii D406 începând cu luna ianuarie a anului 2025? Companiile inactive (cele care nu au derulat activitate economică de la înființare) dar pentru care nu există mențiuni în registrul comerțului privind inactivitatea temporară, sunt obligate la depunerea declarației D406 începând cu luna ianuarie 2025? Companiile aflate în procedura de radiere voluntară dețin obligativitatea depunerii SAF-T începând cu luna ianuarie a anului 2025? Companiile aflate în procedura de dizolvare cu lichidare dețin obligativitatea depunerii SAF-T începând cu luna ianuarie a anului 2025? De la abstract la concret Adeseori, atributul definitoriu al actelor normative de natură economică este ambiguitatea. Pentru a diminua manifestarea acestuia, culegem spețe concrete de pe terenul practicii de afaceri și oferim soluții personalizate. Totul pentru ca informația să ajungă la tine într-o manieră practică, ușor de asimilat și de aplicat. În această notă, contribuabilii au întrebat iar noi am oferit răspunsuri. Astfel, mai jos vei regăsi tabloul celor mai frecvente semne de întrebare apărute în mintea antreprenorilor cu privire la persoanele vizate la depunerea declarației D406 începând cu data de 1 ianuarie 2025. Situații cu care deținătorii de afaceri se confruntă la momentul actual, spețe care nu găsesc în mod direct rezonanță în cadrul legislației specifice RO e-SAF-T. În cazul Caselor de Ajutor Reciproc (CAR) există obligativitatea depunerii D406 începând cu luna ianuarie a anului 2025? Precum menționam anterior, legislația în vigoare nu acoperă totalmente situațiile cu care antreprenorii se pot confrunta real pe terenul pragmaticii. De aceea, este indicat ca fiecare speță să treacă prin lupa analizei. Așadar, pentru a răspunde întrebării de mai sus, este necesar să încadrăm tipul de entitate menționat în cadrul speței în una dintre categoriile fixate de către OPANAF 1783/2021. Conform Uniunii Naționale a Caselor de Ajutor Reciproc ale Salariaților din România și în acord cu Legea nr. 122/1996 privind regimul juridic al caselor de ajutor reciproc ale salariaţilor şi al uniunilor acestora, Casele de Ajutor Reciproc fac parte din categoria asociațiilor fără scop patrimonial, organizate pe baza liberului consimțământ al salariaților. În această manieră, Casele de Ajutor Reciproc sunt obligate, începând cu data de 1 ianuarie 2025, la depunerea fișierului SAF-T. Baza legală:  Ordinul nr. 1.783 din 4 noiembrie 2021, Anexa nr. 5, alin. (3), lit. p): Următoarele categorii de contribuabili au obligația de depunere a fișierului standard de control fiscal (SAF-T), prin intermediul Declarației informative D406: [……] p) asociațiile/persoanele fără scop patrimonial. Companiile inactive (cele care nu au derulat activitate economică de la înființare) dar pentru care nu există mențiuni în registrul comerțului privind inactivitatea temporară, sunt obligate la depunerea declarației D406 începând cu luna ianuarie 2025? Speța de mai sus conturează un regim special al companiilor, situația de inactivitate din punct de vedere a activității derulate. Legiuitorul nu face precizări cu privire la depunerea/nedepunerea declarației SAF-T în situațiile speciale în care se pot afla companiile la un moment dat. Uneori nu este suficient să consultăm izolat un act normativ. Este necesar apelul la o serie de documente de natură legislativă pentru a oferi o soluție relevantă diverselor spețe cu care se confruntă contribuabilul. Art. 101, alin. (4) surprinde regula trasată de Codul de procedură fiscală cu privire la depunerea declarațiilor fiscale pe timpul inactivității temporare înscrise la registrul comerțului de către entități este legată de scutirea de la depunerea declarațiilor fiscale pe durata inactivității temporare începând cu data de 1 a lunii următoare înscrierii menţiunii privind inactivitatea temporară în registrul comerţului. De aici, reiese faptul că dacă societatea (contribuabil mic) se află în inactivitate temporară înregistrată la registrul comerțului cu data de 1 ianuarie 2025, aceasta nu trebuie să depună declarația începând cu luna ianuarie 2025 până la reluarea activității sau expirarea perioadei pentru inactivitate temporară (3 ani). Astfel, doar aceste companii sunt exceptate de la depunerea SAF-T pe toată durata inactivității temporare înscrise la registrul comerțului. În caz contrar, nu există condiții pentru nedepunerea fișierului SAF-T. Companiile aflate în inactivitate temporară pentru care nu există mențiuni în registrul comerțului sunt obligate la depunerea declarației SAF-T începând cu luna ianuarie a anului curent. Baza legală:  Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, art. 101, alin. (4): Entităţile înregistrate în registrul comerţului, pentru care există înscrise menţiuni privind inactivitatea temporară, nu au obligaţia depunerii declaraţiilor fiscale pentru perioada în care se află în inactivitate temporară, începând cu data de 1 a lunii următoare înscrierii menţiunii privind inactivitatea temporară în registrul comerţului. Companiile aflate în procedura de radiere voluntară dețin obligativitatea depunerii SAF-T începând cu luna ianuarie a anului 2025? Privitor la excepțiile legate de situații specifice în care se regăsesc anumite companii (lichidare, suspendare), obligația de transmitere a fișierului SAF-T este stabilită de către autoritățile fiscale, fiind publicată prin intermediul site-ului Agenției Naționale de Administrare Fiscală prin intermediul Ghidului contribuabilului privind depunerea declarației informative D406-Fișierul standard de control fiscal (SAF-T). Companiile aflate în procedura de dizolvare cu lichidare dețin obligativitatea depunerii SAF-T începând cu luna ianuarie a anului 2025? Ca urmare a analizei prevederilor art. 59 (1) din cadrul Codului de Procedură Fiscală și ale OPANAF 1783/2021 nu există indicii cu privire la nedepunerea declarației informative D406 referitoare la SAF-T de către companiile aflate/intrate în dizolvare cu lichidare. Prin urmare, și aceste entități intră sub incidența actului normativ privind depunerea fișierului începând cu 1 ianuarie 2025. Baza legală:  Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, art. 59, alin. 1-5: Contribuabilul/Plătitorul are obligaţia de a depune la organul fiscal central o declaraţie cuprinzând informaţii din evidenţa contabilă şi fiscală, denumită în continuare fişierul standard de control fiscal. Tabloul persoanelor vizate la depunerea fișierului standard de control fiscal prinde contur piesă cu piesă. Evident, acesta poate suferi o serie de modificări lansate de către autoritățile fiscale. De pildă, la momentul actual, un proiect de act normativ circulă în spațiul public cu privire la scutirea de la depunerea declarației D406 de către unitățile de cult, asociațiile de proprietari care desfășoară comtabilitate în partidă simplă, acestea fiind obligate la transmiterea declarației doar în situația ținerii contabilității în partidă dublă. Încheiem subiectul de astăzi cu propunerea privind tabloul persoanelor vizate la depunerea fișierului SAF-T din postura de entități mici, începând cu data de 1 ianuarie 2025. Tablou conturat piesă cu piesă, asemenea unui puzzle ce oglindește imaginea depunerii obligatorie a declarației SAF-T începând cu prima zi a acestei luni. Acesta cuprinde situații specifice cu care se confruntă diverși antreprenori și pentru care nu există trimiteri concrete în cadrul legislației în vigoare. Referințe principale de informare Legea nr. 122 din 16 octombrie 1996 (*republicată*) privind regimul juridic al caselor de ajutor reciproc ale salariaţilor şi al uniunilor acestora*), Publicat în Monitorul oficial nr. 261 din 22 aprilie 2009. Ordin nr. 1.783 din 4 noiembrie 2021 privind natura informațiilor pe care contribuabilul/plătitorul trebuie să le declare prin fișierul standard de control fiscal, modelul de raportare, procedura și condițiile de transmitere, precum și termenele de transmitere și data/datele de la care categoriile de contribuabili/plătitori sunt, Publicat în Monitorul oficial nr. 1073 din 9 noiembrie 2021. Rentrop & Straton, SAF-T pentru contribuabilii mici, Material în format electronic, ISBN 978-606-47-1401-5. Codul fiscal din 8 septembrie 2015 (Legea nr. 227/2015), Publicat în  Monitorul oficial nr. 688 din 10 septembrie 2015. Legea nr. 207 din 20 iulie 2015 privind Codul de procedură fiscală, republicat, cu modificările și completările ulterioare.
0

Balanța de stocuri. Redefinire în era RO e-SAF-T?

Finalul anului pune sub atenția fiecărui antreprenor momentul de realizare al ,,bilanțului”. O imagine retrospectivă care să cuprindă în esență comensurarea ,,fiecărei treapte urcate” spre atingerea idealurilor antreprenoriale. Nu a fost un an tocmai ușor. Provocările la care au fost expuse afacerile au reprezentat real piatră de încercare. Doar cei puternici au ieșit la liman. De maniera cum au fost abordate aceste provocări depinde tonul motivației realizării bilanțului. Unii, sunt la moment de bilanț pentru lichidare, în timp ce alții pentru evaluarea performanței obținute. Ambele categorii vor recurge la realizarea acestuia. Unii pentru a trasa finalitate, iar alții pentru a dicta parametrii noi de prosperitate. Pe scurt! Despre balanță, la moment de bilanț... În esență... Ce implicații are balanța de stocuri pentru raportarea la cerere conturată în jurul RO e-SAF-T? Sub apanajul RO e-SAF-T... Despre balanță, la moment de bilanț... Cu notă personală și tentă actuală, atenția noastră este îndreptată spre identificarea unui nou sens cu privire la balanța de stocuri. Un sens dictat de cadrul reflectat de paradigmele digitale inovative. Cele care sunt deja un laitmotiv al mediului de afaceri din România. Am stabilit deja, prin intermediul materialelor care putem să spunem că au conturat tacit miniseria documentelor justificative cu rol redefinit sub incidența sistemelor de digitalizare fiscală, faptul că scopul acestora în peisajul financiar-contabil se reinventează. Fie că discutăm despre nota de recepție, avizul de însoțire a mărfii ori factura proformă, regăsim o reflecție diferită în oglinda digitalizării fiscale. Acest aspect este valabil și pentru balanța de stocuri. Un document mai puțin popular din punct de vedere a abordărilor teoretice în cadrul literaturii de specialitate. De o importanță crescută însă pentru practica financiar-contabilă. Prin intermediul materialului conturat pe tema rezonanței RO e-facturii asupra balanței de stocuri am evidențiat maniera în care fenomenul interceptează cu maniera de întocmire a acesteia. Superficial, unii antreprenori ar putea evita aceste efecte. În esență, rezonanțele pătrunderii fenomenelor digitalizării fiscale sunt de necontestat. Noi am pătruns tainele acestora și am produs conștientizare pe linia impactului generat. În esență... Parcă simpla conceptualizare a diverselor documente financiar-contabile nu mai este suficientă în noul cadru al digitalizării fiscale. Este imperios necesar să ținem cont de maniera în care sunt privite aceste documente prin lentila modificărilor care produc reformarea manierei derulării afacerilor. Balanța de stocuri reprezintă un document centralizator a căror rezonanțe sunt manifestate în direcția punerii în echilibru a elementelor legate de stocuri. Astfel deține statutul de document de verificare a concordanței dintre datele contabilității analitice și sintetice a stocurilor. Mai multe aspecte cu privire la definirea, rolul și componența balanței de stocuri regăsești în cadrul materialului conturat pe tema La vreme de balanță Balanța de stocuri. Redefinire în era E-facturii?,material care surprinde o primă imagine a balanței de stocuri în oglinda E-facturii. Oglindă prin care antreprenorii privesc procesele de afaceri de un timp însemnat. Și o vor face în continuare, având în vedere incidența fenomenului pentru perioada care se anunță la orizont. Pe scurt, paradigma RO efactura manifestă răsunet asupra balanței de stocuri prin prisma documentelor de intrare (facturi primite) și a celor de ieșire (facturi emise) care marchează intrările, respectiv ieșirile de stocuri din cadrul entității și care sunt parte componentă a balanței. O altă oglindă prin care trebuie să privim toate operațiunile financiare și fiscale al entității începând cu 1 ianuarie 2025 (ultima etapă a ralierii companiilor la raportarea SAF-T) este oglinda RO e-SAF-T. Care este imaginea balanței de stocuri privită prin oglinda RO e-SAF-T? În cele ce urmează vom privi asupra manierei de reflectare a fenomenului RO e-SAF-T asupra balanței de stocuri. Ce implicații are balanța de stocuri pentru raportarea la cerere conturată în jurul RO e-SAF-T? Sub apanajul RO e-SAF-T... Ca document de verificare a corectitudinii înregistrărilor legate de stocurile unei entității, balanța de stocuri poate avea implicații asupra raportării RO e-SAF-T. Una dintre părțile componente ale raportării SAF-T vizează exclusiv stocurile. Aspect care conferă în mod clar un rol important atribuit acestora. Este vorba despre raportarea la cerere, realizată de către organele fiscale în legătură cu depunerea D406 pentru secțiunea Stocuri. Aceasta deține un regim special datorat atât complexității problematicii cât și semnificației crescute a stocurilor pentru derularea activității afacerii. Dacă dorești să obții mai multe informații în această zonă, te invităm să accesezi ultimele materiale postate prin intermediul blog-ului nostru, articole care au în centru Declarația de Stocuri arondată RO e-SAF-T. Pentru a înțelege mai bine incidența balanței de stocuri pentru întocmirea declarației D406 cu privire la secțiunea Stocurilor, ar trebui să privim spre cerințele de raportare în zona menționată. De pildă, subsecțiunea 2.8. Subsecțiunea MovementTypeTable (Tabelă tipuri mișcări) trebuie să conțină tipurile de mișcări și subtipurile de mișcări asociate stocurilor, definite prin Nomenclatorul mișcărilor din stocuri. Astfel, de exemplu intrarea în entitate a stocului de marfă este înscris în câmpurile StockMovementType prin codul 10 (Achiziție/Purchase). Ieșirile de stocuri se comensurează prin codul 30 (Vânzare/Sales of Stock) dacă discutăm despre operațiunea de vânzare. Diversele ajustări pentru deprecierea stocurilor sunt codificate prin combinația cifrică 130 (Ajustări pentru deprecierea stocurilor/Impairment adjustments for good). Astfel, putem să spunem faptul că balanța de stocuri este transpusă în coduri pentru raportarea la cerere cu privire la secțiunea de stocuri a declarației D406. De asemenea, aceasta cuprinde și codurile specifice pentru fiecare tip de produs. De asemenea, unitățile de măsură din cadrul balanței pot fi dictate de către Nomenclatorul unităților de măsură. De exemplu, făina ca materie primă pentru o unitate de producție a produselor de patiserie va fi asociată codului unității de măsură kilogram (KGM). Pentru același exemplu, uleiul exprimat în litri va avea unitatea de măsură asociată cu LTR conform acestui nomenclator. Subsecțiunea PhysicalStock conține detalii care se regăsesc deopotrivă și în cadrul balanței de stocuri. Acestea sunt relaționate la codul de identificare al produsului, detalii privind cantitatea de la începutul și sfârșitul perioadei de raportare, valoarea stocului de la începutul și sfârșitul perioadei de raportare etc. În aceeași notă, incidența balanței de stocuri asupra raportării SAF-T este reflectată în cadrul secțiunii 4. Secțiunea SourceDocuments (Documente Sursă). Incidența se manifestă îndeosebi asupra subsecțiunii 4.4 Subsecțiunea Movement of Goods (Mișcări de bunuri). În cadrul acesteia sunt solicitate informații cu privire la mișcarea bunurilor, precum și totalizarea acestor mișcări în perioada selectată, ,,total cantitate primită, total cantitate ieșită, referința unică a fiecărei mișcări de bunuri și data fiecărei mișcări de bunuri, data postării fiecărei mișcări de bunuri, tipul mișcării de bunuri (conform Nomenclatorului Codificare mișcări de produse în stocuri), document de referință, detalii la nivel de linie per tip de mișcare”. Cele mai multe dintre aceste informații sunt apanajul balanței de stocuri. În această manieră, balanța analitică a stocurilor ar putea manifesta impact asupra raportării RO e-SAF-T. Mai ales dacă privim prin prisma rolului documentului. Acela de a contribui la asigurarea corectitudinii înregistrării în contabilitate a operațiunilor cu privire la stocuri. În acest mod, se asigură acuratețea declarației D406 cu privire la secțiunea de Stocuri. Așadar, materialul de mai sus vine în întâmpinarea nevoilor informaționale ale contribuabililor cu o altă față a balanței de stocuri, aceea în care documentul manifestă rezonanțe asupra paradigmelor modernității, cu accent în zona RO e-SAF-T. Referințe principale de informare Nomeclator codificare mișcări de produse în stocuri, material în format xls, disponibil la adresa: https://static.anaf.ro/static/10/Anaf/Declaratii_R/406.html. Ghidul contribuabilului pentru pregătirea și depunerea Declarației informative D406 fișierul standard de control fiscal (SAF-T), disponibil la adresa: https://static.anaf.ro/static/10/Anaf/Informatii_R/SAF_T_Ghidul_D406_1712021.pdf. Ordin nr. 2.634 din 5 noiembrie 2015 privind documentele financiar-contabile, publicat în  Monitorul Oficial nr. 910 din 9 decembrie 2015.
0
1
2
3