Gestiune Stocuri

Spețe rezolvate din sfera RO e-SAF-T privind Declarația de Stocuri

Lumina de la capătul tunelului Răspunsuri la întrebările contribuabililor. Spețe rezolvate din sfera RO e-SAF-T privind Declarația de Stocuri La limita dintre real și imaginar... Între mit...Digitalizarea fiscală la care afacerea ta a fost expusă în acest an a fost un proces care a mers ca pe roate. Nu ai simțit presiune. Nu ai identificat obstacole. Nu te-ai poticnit în nereguli ale sistemului. Nu ai remarcat sincope. Abia ai așteptat modificările repetate. Nu te identifici cu cele descrise mai sus. Ai ghicit...situația are o reală tentă ironică...cu care totuși, orice antreprenor și-ar fi dorit să se identifice. Însă, totuși realitatea spune altă poveste... Și realitate...Există în sfera practicii de afaceri întrebări cu privire la utilitatea fișierului SAF-T. Pe bună dreptate. Efortul depus de către contribuabil pentru conturarea acestei declarații este unul substanțial. Pentru a te asigura asupra validării muncii depuse pentru conturarea acestui fișier, trebuie să știi faptul că acesta sporește conformitatea fiscală a companiei tale. Aceasta, pentru a beneficia de rapiditatea transferului de date fiscale și financiar-contabile între tine și autoritățile fiscale. În această manieră, se ajunge la minimizarea consumului de resurse. Te poți gândi doar la procedurile de conformare a documentelor generate de softul de gestiune financiar-contabilă a afacerii tale cu formatul solicitat de către autorități. În atenția masivă a întreprinzătorilor se află la momentul actual adoptarea RO e-SAF-T în sfera micilor afaceri deținute de aceștia. Sau, mai cu seamă, implementarea fenomenului la nivelul contribuabililor mici. O provocare ,,de zile mari”, care stârnește controverse în mediul de afaceri din România. Articolele regăsite pe blogul Facturis Online  aduc o serie de clarificări cu privire la ceea ce presupune acest eveniment care se anunță la orizont pentru micii contribuabili. Dacă ești unul dintre acei contribuabili care se pregătește intens de intrarea în sfera raportării SAF-T, cel mai probabil preocupările tale actuale sunt centrate spre înțelegerea mecanismelor acestuia și a cerințelor privind raportarea. În asentiment cu aceste preocupări, dorim să aducem în atenția ta o serie 3 spețe rezolvate care să constituie bază fundamentală de acțiune oportună. Spețele rezolvate pe care le vei regăsi în cadrul acestui material vizează aspecte legate de raportarea privind stocurile din cadrul entității. Raportare care se supune caracterului special fiind transmisă doar la cererea organelor fiscale. Nefiind astfel foarte comună pe terenul practicii RO e-SAF-T necesită atenție deosebită. De aceea, am sintetizat pentru tine, principalele sincope ale antreprenorilor întâlnite în procesul declarativ. Totul, pentru a facilita procesul raportării. Pe scurt! Speța 1 Evidența stocurilor de mare diversitate. Cum ne raportăm la ,,raportare”? Speța 2 Program de gestiune stocuri VS program de contabilitate...sau dubla evidență. Interconexiune sau deconectare Speța 3 Metoda global-valorică și metoda cantitativ-valorică. Impactul asupra raportării stocurilor Speța 1 Evidența stocurilor de mare diversitate. Cum ne raportăm la ,,raportare”? Un magazin care comercializează direct către populație (preponderent persoane fizice) o gamă largă de articole, de o diversitate mare (peste 1500 de produse), ține evidența stocurilor prin metoda global-valorică. Întrebarea este dacă, pentru eventualitatea solicitării transmiterii fișierului standard unic de control fiscal cuprinzând informații legate de stocuri este necesară trecerea la evidența cantitativ-valorică? Articolele vor trebui codificate funcție de codurile NC specifice din cadrul Nomenclatorului combinat? Răspuns: Nu există obligativitatea trecerii la evidența cantitativ-valorică a stocurilor în situația expusă. În continuare, contribuabilul poate să recurgă la o evidență global-valorică la preț de vânzare. De pildă, în cadrul subsecțiunii Products, se vor include doar stocurile evidențiate prin metoda cantitativ-valorică: materii prime, materiale consumabile, produse finite, semifabricate, produse reziduale etc. De asemenea, nu se declară obiectele de inventar, indiferent dacă sunt date sau nu în folosință. În cadrul subsecțiunii Products nu se declară stocurile evidențiate în gestiune prin metoda global-valorică. Informațiile cu privire la serviciile aferente subsecțiunii Products din secțiunea MasterFiles nu sunt obligatorii a fi raportate, decât în măsura în care contribuabilul dorește acest aspect. Așadar, normele legale nu prevăd măsuri de modificare a manierei de evidențiere a stocurilor în ideea trecerii de la metoda global-valorică la metoda cantitativ-valorică în context RO e-SAF-T. Stocurile se declară valoric în cadrul fișierului standard. Speța 2 Program de gestiune stocuri VS program de contabilitate...sau dubla evidență. Interconexiune sau deconectare O entitate care desfășoară activitate de comerț cu produse de îmbrăcăminte ține în regim propriu evidența primară prin intermediul unei aplicații online de gestiune stocuri. Serviciul de contabilitate preia datele doar valoric și recurge la descărcarea în contabilitate în baza rapoartelor primite din cadrul aplicației respective. Întrebarea care se pune în contextul obligativității RO e-SAF-T începând cu 1 ianuarie 2025 este dacă survine obligativitatea menționării codurilor statistice? Serviciul contabilitate va fi obligat la preluarea stocurilor din cadrul programului de gestiune în programul de contabilitate pentru a figura toate operațiunile legate de acestea? Răspuns: Conform prevederilor normative, expuse pe larg în cadrul materialului anterior postat prin intermediul blogului nostru cu privire la declarația de stocuri, aceasta se depune la cererea organelor fiscale. Se încadrează așadar în categoria raportărilor efectuate la cerere. Ce trebuie să cunoaștem este faptul că există anumite aspecte specifice referitoare la subsecțiunile declarației de stocuri: - De pildă, în cadrul subsecțiunii 2.10 PhysicalStock este solicitat codul intern al produsului preluat din fișa de magazie. Subsecțiunea 2.9 Products presupune raportarea codurilor NC pentru bunurile care fac obiectul: tranzacțiilor de import/export, achiziții/livrări de produse alimentare asupra cărora se aplică cota redusă de TVA, mișcări intracomunitare a bunurilor care fac obiectul raportării intrastat, tranzacții cu produse accizabile etc. Oricum, în cadrul subsecțiunii Products se declară doar stocurile evidențiate prin intermediul metodei cantitativ-valorice sau operativ-contabile. Nu cuprindem aici aspecte legate de obiectele de inventar, indiferent că acestea sunt sau nu date în folosință. Nu există nici obligativitatea raportării serviciilor în cadrul subsecțiunii Masterfiles. Ce trebuie să cunoaștem este faptul că raportarea SAF-T nu impune obligativitatea utilizării unei anumite metode de evidență a stocurilor. Este important însă să obținem asigurări cu privire la aspectul evidenței detaliate a stocurilor în vederea raportării. Astfel, recomandarea în acest sens este ca evidența primară a societății să vizeze generarea unor coduri interne pentru produsele comercializate și raportarea soldurilor la finele perioadei sau preluarea stocurilor din programul de gestiune în cadrul programului de evidență contabilă. Cheia ar fi interconexiunea dintre sistemele de evidență a companiei. Nu putem să omitem în acest sens posibilitatea existenței unei aplicații de gestiune cu funcții integrate. Nu vorbim așadar în niciun caz despre deconectarea în vreun sens de la soluții digitale. Companiile viitorului nu vor mai putea exista în afara informatizării și a soluțiilor furnizate de aceasta. Pe fondul raportării SAF-T acest aspect se acutizează. Speța 3 Metoda global-valorică și metoda cantitativ-valorică. Impactul asupra raportării stocurilor O companie are ca obiect de activitate comercializarea produselor de îmbrăcăminte. Comercializarea acestora are loc prin intermediul magazinului propriu de desfacere dar și online, prin intermediul site-ului propriu. Maniera de evidență a stocurilor este global-valorică, descărcarea de gestiune realizându-se pe baza cotei medii de adaos. Furnizorii mărfurilor sunt preponderent din România, însă compania achiziționează îmbrăcăminte și din Germania. Întrebarea este dacă entitatea trebuie să treacă la metoda de evidență cantitativ-valorică și să atribuie coduri NC pentru produsele din stoc pentru a asigura o raportare corectă SAF-T? Răspuns: Cu privire la speța analizată, trebuie să menționăm faptul că legislația în vigoare nu aduce mențiuni asupra necesității modificării metodei de evidență a stocurilor. ANAF aduce clarificări cu privire la faptul că în subsecțiunea Products nu se raportează stocurile evidențiate prin metoda global-valorică. Ordinul 1783/2021 aduce lămuriri cu privire la statusul special de care beneficiază Declarația de Stocuri, prin transmiterea la cerere a acestuia de către contribuabili. Pentru gestiunea global-valorică nu este necesară codificarea produselor funcție de codurile NC. Ar intra în discuție acest aspect doar pe fondul evidențierii stocurilor prin metoda cantitativ-valorică. Dacă entitatea trece la această metodă, este obligatorie notarea codurilor NC mai ales având în vedere operațiunile de achiziție a mărfurilor de la un partener din afara României (UE). Iată așadar 3 spețe de actualitate din sfera RO e-SAF-T declarația de stocuri cu care te poți confrunta la un moment dat în parcursul raportării. Un lucru este clar. Până la descifrarea sistemului RO e-SAF-T mai este cale lungă. Ce știm cu certitudine este faptul că fiecare ,,elucidare” a unor aspecte conduce spre înțelegerea mecanismelor care stau la baza funcționalității sistemului, cu pași mici, dar siguri. Referințe principale de informare Rentrop & Straton, SAF-T pentru contribuabilii mici, Material în format electronic, ISBN 978-606-47-1401-5. Întrebări frecvente și răspunsuri specifice schemei SAF-T, Document de asistență pentru pregătirea și depunerea Declarației informative D406 fișierul standard de control fiscal (SAF-T) Versiunea 1.2, București, aprilie 2022, material în format electronic, disponibil la adresa: https://static.anaf.ro/static/10/Anaf/Informatii_R/Intrebari_rasp_specifice_SAF-T_v_1_2_200422.pdf
0

RO e-SAF-T. Clarificări necesare cu privire la Declarația de Stocuri

Timpul nu mai are răbdare. Mai puțin de o lună ne desparte de ceea ce propune digitalizarea fiscală RO e-SAF-T pe terenul micilor contribuabili. Poate te gândești la faptul că egida sub care se așează de ceva vreme mediul de business e mai degrabă E-haos. Context manifestat prin implementarea graduală a paradigmelor digitalizării fiscale în România. Prin toate materialele postate de noi pe tematica maratonului digitalizării fiscale la care au fost intens supuse companiile anului 2024, noi am readus E-chilibrul în viața companiilor. Echilibru redat prin informare și acțiuni concrete de susținere a antreprenorilor în provocările real întâmpinate pe tărâmul activității fiscale informatizate. În asentiment cu ,,febra modificărilor” anunțate pentru anul care vine și care reprezintă punct central de interes pentru antreprenori de azi, vom puncta, aspectele principale pe care trebuie să le cunoști cu privire la Declarația de stocuri (D406). La ce se referă această declarație, cine deține responsabilitatea întocmirii acesteia, care este termenul la care se depune aceasta, cui revine obligația depunerii și care sunt elementele care sunt vizate prin intermediul acesteia? Aceste aspecte fac subiectul materialului de mai jos. Pentru ca tu să fii pregătit pentru tot ceea ce presupune raportarea la cerere. Pe scurt! La ce te poate ajuta concret, pe tine, ca antreprenor, fișierul SAF-T? Când trebuie să depui declarația D406 cu privire la Stocuri? La cererea Fiscului... Exemplu de bună practică De pe meleagurile pragmaticii... Care este maniera de conturare a Declarației privind secțiunea de Stocuri? La ce te poate ajuta concret, pe tine, ca antreprenor, fișierul SAF-T? Acest fișier cuprinde o serie de date complexe din cadrul activității financiar-contabile și fiscale a companiei tale. La un moment dat, poți să recurgi la extragerea datelor relevante cu privire la facturi, registre contabile ori plăți. Fără îndoială, implementarea fișierului SAF-T duce transparentizarea și eficientizarea sistemului fiscal la un nivel superior celui existent. Beneficiile sunt de necontestat pentru contabili, instituții fiscale ori auditori. Aceștia pot deține accesul la date nestandardizate, ușor accesibile și complexe. Astfel, se identifică facil diferite neconcordanțe. Se soluționează nereguli. Se sporește conformarea fiscală. Când trebuie să depui declarația D406 cu privire la Stocuri? Cu privire la termenele limită privind depunerea declarației D406, secțiunea de Stocuri și de Active beneficiază de caracter special. Dacă ne raportăm strict la secțiunea Stocurilor, declarația informativă se depune la cererea organului fiscal. Termenul nu poate să fie mai mic de 30 de zile calendaristice de la data solicitării. La cererea Fiscului... Precum menționam în rândurile anterioare, datele cu privire la stocuri se supun regimului special de transmitere din punct de vedere al termenului. Astfel, organele fiscale centrale vor solicita în mod specific datele cu privire la ,,stocurile de produse” și ,,producția în curs de execuție”. Aceste informații pot fi solicitate pentru o perioadă definită de timp, motiv pentru care contribuabilul are obligația furnizării uneia sau mai multor declarații informative. Acestea se transmit separat, pentru fiecare dintre lunile/trimestrele calendaristice care fac obiectul solicitării. Exemplu de bună practică Contribuabilul XYZ SRL, persoană impozabilă neînregistrată în scopuri de TVA, primește, în data de 01.06.2025, pentru a doua oară, solicitare de transmitere a declarației informative D406 cu privire la secțiunea ,,Stocuri” din partea organului fiscal. În cadrul acestei solicitări, este menționat ca termen de transmitere data de 02.07.2025. Astfel, contribuabilul trebuie să transmită până la data de 02.07.2025 fișierul standard de control cu privire la datele legate de stocuri. Termenul precizat respectă prevederile legate relaționat la D406 cu privire la informațiile legate de Stocuri, și anume: minim 30 de zile calendaristice de la momentul solicitării efectuate de către organul fiscal. Astfel, declarația cu privire la Stocuri se supune unui regim special de raportare spre deosebire de celelalte secțiuni și subsecțiuni ale raportării SAF-T. De pe meleagurile pragmaticii... În continuare, te invităm să urmărești punctual, aspecte de substanță privitor la D406 Declarația de Stocuri. Aspecte redate de cele mai importante 5 întrebări din mintea antreprenorilor din timpurile actuale. #1 Care este maniera de declarare a obiectelor de inventar în secțiunea de Stocuri? Cu privire la această problematică trebuie să știi faptul că nu se vor declara informații cu privire la obiectele de inventar în subsecțiunile Products, Physical Stocks și Movement of Goods. Acest aspect este valabil indiferent de statutul obiectelor de inventar, raportat la darea în folosință a acestora. #2 Există obligativitatea declarării ambalajelor în cadrul modulului de Stocuri? Da. Entitatea raportoare deține obligativitatea declarării diferitelor tipuri de ambalaje aflate în stoc. Unde se declară mai exact acestea? În cadrul subsecțiunii Products, PhysicalStock din secțiunea Masterfiles precum și în subsecțiunea MovementsofGoods din secțiunea SourceDocuments. Declararea acestora se realizează ținând cont de categoriile și codurile NC aferente. #3 Este obligatorie raportarea articolelor nestocate în cadrul modulului de Stocuri? Nu. Articolele nestocate evidențiate distinct în conturi de cheltuieli din clasa 6 nu sunt supuse caracterului obligatoriu privind raportarea în această secțiune. Este valabil și pentru produsele în curs de execuție. #4 Care este procedura de raportare a stocurilor în curs de aprovizionare? Cu privire la stocurile în curs de aprovizionare nu remarcăm obligativitatea declarării în cadrul subsecțiunilor 2.9 Products, 2.10 PhysicalStock sau 4.4 MovementsOfGoods. #5 La ce se referă secțiunea 2.11 Owners? Are legătură cu declarația de stocuri? Da. Aceasta face parte integrantă din cadrul declarației de stocuri și se raportează la cererea organului fiscal, asemenea declarației cu privire la stocuri. Această subsecțiune vine cu clarificări asupra aspectului privind proprietatea stocurilor. De reținut este faptul că dacă proprietarul stocurilor este contribuabilul, nu se vor raporta informații în cadrul acestei subsecțiuni. Care este maniera de conturare a Declarației privind secțiunea de Stocuri? D406 Stocuri nu se bucură de o popularitate însemnată la momentul actual. Motivul? Depunerea acesteia doar la cererea organelor fiscale. Astfel, transmiterea cu o regularitate bine stabilită nefiind obligatorie pentru contribuabili. Care poate fi incidența acestui aspect asupra întocmirii declarației? În acest cadru, de multe ori, tendința contribuabilului este de minimizare a importanței raportărilor la cerere. Ce este drept, contribuabilii care au implementat fenomenul SAF-T la nivelul proceselor organizaționale nu au avut mari tangențe cu tipul acesta de raportare. De altfel, focusul a fost direcționat spre raportarea obligatorie cu privire la fișierul SAF-T care a presupune destule provocări. ANAF a dat startul solicitărilor cu privire la depunerea declarației privind stocurile. Fiind o declarație cu caracter special, odată cu solicitarea acesteia, antreprenorii simt că pătrund pe un teren minat. Motiv pentru care este necesară elaborarea unui plan de acțiune concret, care să conducă la depunerea unei declarații corecte. Complexitatea fișierului SAF-T aduce încă o dată în lumină, nevoia acută de consolidare a parteneriatelor cu furnizori de soluții informatice. Cerințele complexe de raportare impun necesitatea identificării celor mai buni specialiști care să te ajute să te conformezi reglementărilor. Se pune problema asupra manierei de generare a acestei declarații. Cum lucrurile nu sunt foarte clare, putem doar să propunem posibile soluții raportate la transmiterea acesteia. Generarea fișierului privind stocurile poate să fie realizată fie prin intermediul softului de contabilitate utilizat pentru gestiunea financiar-contabilă a afacerii, fie prin intermediul unui soft separat de gestiune a stocurilor. Astfel, responsabilitatea întocmirii poate să revină contabilului ori antreprenorului, dacă acesta ține separat evidența stocurilor în cadrul unui program de gestiune a stocurilor. În ambele situații, trebuie să te asiguri de performanța sporită a aplicațiilor de gestiune a datelor entității. Cu privire la responsabilitatea arondată în acest caz, lucrurile nu sunt foarte clare din punct de vedere legislativ. Este foarte important însă să te asiguri asupra corectitudinii datelor transmise și a respectării principiului concordanței realității economice a entității. Pentru mai multe clarificări pragmatice privind subiectul declarării stocurilor te invităm să fii cu ochii pe blogul nostru de facturare pentru a te pune la curent cu o serie de clarificări în acest sens. Totul, în episodul următor. În final, reamintim faptul că raportarea SAF-T este una dintre cele mai complexe raportări, motiv pentru care este necesară alocarea diverselor resurse pentru o raportare reușită. Unul dintre factorii care dictează succesul în acest sens este deplasarea interesului spre consolidarea  parteneriatelor cu furnizori specializați. Referințe principale de informare Ordin nr. 1783 din 4 noiembrie 2021privind natura informațiilor pe care contribuabilul/plătitorul trebuie să le declare prin fișierul standard de control fiscal, modelul de raportare, procedura și condițiile de transmitere, precum și termenele de transmitere și data/datele de la care categoriile de contribuabili/plătitori sunt obligate să transmită fișierul standard de control fiscal, Publicat în Monitorul oficial nr. 1073 din 9 noiembrie 2021. Rentrop & Straton, SAF-T pentru contribuabilii mici, Material în format electronic, ISBN 978-606-47-1401-5. Întrebări frecvente și răspunsuri specifice schemei SAF-T, Document de asistență pentru pregătirea și depunerea Declarației informative D406 fișierul standard de control fiscal (SAF-T) Versiunea 1.2, București, aprilie 2022, material în format electronic, disponibil la adresa: https://static.anaf.ro/static/10/Anaf/Informatii_R/Intrebari_rasp_specifice_SAF-T_v_1_2_200422.pdf
0

Nota de recepție în contextul e-Facturii. Regim obligatoriu sau derogatoriu?

Adjudecat. Practica afacerilor acordă credibilitate și validare digitalizării fiscale. Aceasta ,,acaparează” procesele organizațiilor din România. De buna voie sau constrânși, factorii decizionali ai firmelor cedează teren pentru a face loc tuturor schimbărilor care se ivesc încă din zorii anului ce stă să vină. Anul care se situează la linia apusului, s-a aflat permanent sub valențele modernizării. O transformare cu răsunet proiectat pentru viitor. Un viitor care stă sub egida transformării constante. Este cert. Pe fundalul zugrăvit cu paleta digitalului, sunt puse sub semnul întrebării lucruri, procese și aspecte care până acum se aflau pe teren stabil. Parcă nimic nu mai este sigur. Îți pui întrebări cu privire la validitatea și coexistența unor documente care au avut dintotdeauna un loc clar în procesul de evidență contabilă a companiilor. Noi, echipa Facturis Online suntem alături de antreprenori pentru a repune pe noul traseu pe care navighează aceștia elementele legate de documentele primare. Rolurilor lor reinventându-se. Blogul nostru cuprinde deja o serie de materiale care clarifică scopul și țelul ,,remapat” al documentelor precum factura proformă, avizul de însoțire a mărfii, registrul de casă etc. pe o nouă cale a modernismului digital. Suntem siguri că deja ai obținut certitudini cu privire la implicarea noastră pentru a te susține în tot ce te copleșește în perioade ca acestea. Continuăm cu seria reperării documentelor de evidență primară pe traseul eFacturii, cu nota de recepție și constatare de diferențe. Unul dintre documentele cele mai des utilizate în evidența economică a proceselor organizației, alături de factură. Lumea internetului abundă de informații pe tema întocmirii notei de intrare recepție (NIR). Ba chiar blogul nostru îți conferă o bază documentară teoretică solidă pe marginea subiectului. Se remarcă însă o penurie cu privire la delimitarea clară a poziției documentului pe fondul conturat de apariția e-Facturii. Am văzut cumva, prin materialele anterioare, faptul că această paradigmă conferă noi roluri documentelor justificative. Și nu doar pe fondul E-facturii se întâmplă acest lucru. Putem vorbi și despre sistemul RO E-TVA ori RO E-case de marcat electronice fiscale. Alături de efactura, ecoul manifestat de aceste sisteme este remarcabil. Pe scurt! Ce reprezintă nota de recepție și constatare de diferențe definită de noul cadrul impus prin apariția E-facturii? Care sunt facturile pe marginea cărora se întocmește nota de recepție și constatare de diferențe? Exemplu de bună practică! Atenție la neatenție! Care este data consemnării tranzacției aferente facturii de achiziție în cadrul NIR? Când practica bate teoria... De la bun început trebuie să menționăm faptul că nota de intrare recepție nu îți pierde sensul pe marginea ultradezvoltării sistemelor avansate de digitalizare fiscală. Rămâne însă întrebarea: Aceasta se reinventează pe marginea noului cadrul creat de apariția fenomenului RO e-Facturii? Regulile de întocmire rămân neschimbate? Este facilitat sau îngreunat procesul de generare a unei note de recepție? Acestea, precum și alte aspecte corelate la problematica NIR-ului în contextul e-Facturii vor fi puse sub conul de lumină în cele ce urmează. Ce reprezintă nota de intrare recepție și constatare de diferențe definită de noul cadrul impus prin apariția E-facturii? Pe marginea fundalului creionat de paradigma RO eFactura, nota de recepție și constatare de diferențe este definită drept documentul justificativ de înregistrare în contabilitate a bunurilor primite și recepționate în vederea încărcării în gestiune. Astfel, nota de recepție se întocmește pentru bunurile consemnate în cadrul facturilor electronice. Doar pe baza acestor facturi primite în RO e-Factura. În contextul dictat de RO e-Factura, atributul principal al notei de recepție și constatare de diferențe intens disputat în mediul de afaceri este cel raportat la calitatea de document justificativ. De altfel, atributul de document justificativ este pus sub lupă de către practicieni și teoreticieni, deopotrivă, încă de la momentul stabilirii caracterului de factură originală în context e-Factura. Subiectul este vast. Și totodată contradictoriu. Care sunt facturile pe marginea cărora se întocmește nota de recepție și constatare de diferențe? Cu certitudine, nu ești înstrăinat de procedura privind validarea în cadrul departamentului financiar-contabil doar a facturilor primite prin intermediul sistemului național RO e-Factura. Aceasta începând cu luna iulie a anului curent (2024). Totuși, prevederile legale nu interzic înștiințarea clientului prin intermediul diverselor mijloace de comunicare cu privire la emiterea facturii. Ori transmiterea acesteia în formatul generat de către programul de facturare. Trebui să știi însă faptul că, pentru înregistrarea operațiunii în contabilitate, baza documentară este reprezentată de factura în forma originală a acesteia. Factura descărcată din cadrul platformei alături de semnătura aplicată a Ministerului de Finanțe. În acest context, nota de recepție se întocmește pe baza formularului de factură primit prin intermediul RO e-Factura. Cele mai multe programe de facturare sau de contabilitate permit la momentul actual descărcarea și importul facturilor din cadrul platformei naționale RO e-Factura. Acest fapt are loc pe baza certificatului digital calificat deținut de către administrator ori persoana împuternicită (contabilul). Un aspect esențial de care este necesar să ții cont, este legat de verificarea corectitudinii cu privire la contarea operațiunii. Astfel, operațiunea de achiziție de bunuri reflectată prin intermediul facturii electronice să fie transpusă corectă prin intermediul notei de recepție. Atenție! Nu se poate întocmi nota de recepție pe marginea unui facturi care nu figurează în cadrul sistemului național RO eFactura. Exemplu de bună practică! Compania XYZ SRL a primit de la furnizorul ZYX SRL factura de bunuri în valoare de 3500 de lei fără TVA (materie primă pentru realizarea unor componente auto). Data emiterii facturii este 01.11.2024, fiind și data indexării acesteia în cadrul sistemului național RO e-Factura. Programul de contabilitate al companiei XYZ SRL deține funcția integrată privitoare la descărcarea și importul datelor aferente facturii. Astfel, poate fi generată automat nota de intrare recepție a materiilor prime în gestiune pe baza importului datelor consemnate în cadrul facturii. Nota de recepție generată automat va cuprinde datele de identificare ale companiei, numărul acesteia, data (ziua, luna și anul), documentul care stă la baza întocmirii NIR-ului (factura sau avizul de însoțire a mărfii), mențiuni cu privire la membrii comisiei, denumirea bunurilor recepționate, cantitatea conform documente, cantitatea, prețul unitar și valoarea bunurilor care se recepționează, semnăturile membrilor comisiei care au asistat la recepționarea mărfurilor. Atenție la neatenție! Contarea operațiunii de achiziție a materiei prime se realizează prin intermediul contului 301 analitic, dacă este cazul. Orice altă manieră de a conta este eronată. De aceea, pentru că încă sistemele de preluare automată a datelor din cadrul RO eFactura sunt la momentul de debut, trebuie să verificăm maniera de contare a tranzacției, în așa fel încât operațiunea să reflecte realitatea economică în materie de contare corectă, date corecte ale partenerului preluate precum și valori corecte ale tranzacției. Care este data consemnării tranzacției aferente facturii de achiziție în cadrul NIR? Probabil că nu ești departe de mult disputatele aspecte legate de diferențele dintre data care apare pe factura primită în cadrul platformei și data de încărcare a acesteia. Există situații în care decalajul dintre cele două este considerabil. Cum procedăm în astfel de circumstanțe? Mai ales având în vedere caracterul de originalitate al facturii primite exclusiv în sistemul RO e-Factura. Caracter care dictează atributul de bază documentară principală pentru consemnarea operațiunii în contabilitate. Pentru delimitări clare cu privire la acest aspect, vom ilustra un caz concret... Când practica bate teoria... Există situații în sfera practicii tranzacțiilor comerciale, când o companie primește în format fizic factura care atestă achiziția de bunuri, prestarea de servicii ori efectuarea de lucrări de la un partener, în data de 10.11.2024. Încărcarea facturii în cadrul sistemului național RO E-factura are loc la data de 13.11.2024. Partenerul se încadrează în termenul prevăzut de către prevederile legale, și anume 5 zile calendaristice de la momentul emiterii documentului. Totuși, compania beneficiară a bunurilor, serviciilor ori a lucrărilor executate se găsește într-o dilemă cu privire la momentul consemnării în evidențele contabile a operațiunii. Se pune astfel întrebarea: Nota de intrare recepție se întocmește la momentul primirii facturii în format fizic (momentul efectiv al realizării operațiunii economice) ori la data comunicării indexului de încărcare în RO E-factura? Care este procedura privind înregistrarea operațiunii în contabilitate și implicit, care este data consemnării tranzacției de achiziție a bunurilor în cadrul notei de recepție, conform reglementărilor care planează în jurul mediului de business? În context RO E-factura, bineînțeles. Acum, cu privire la această problematică, părerile practicienilor pot să difere. Astfel, avem două fețe ale speței. Prima variantă este corelată la înregistrarea facturii în evidențele companiei la momentul emiterii acesteia de către partener. Astfel, dacă factura are ca dată de emitere 25.11.2024, iar indexul de încărcare în E-factura este comunicat la data de 30.11.2024, factura se înregistrează în contabilitate cu data de 25.11.2024. Și implicit, emiterea NIR-ului se realizează cu această dată. Care este baza legală care susține această practică? Actul normativ care vine în justificarea practicii este redat de Legea contabilității nr. 81/1991 care la articolul 6, alin. (1) specifică faptul că ,,orice operațiune economico-financiară se consemnează în momentul efectuării ei într-un document care stă la baza înregistrărilor în contabilitate, dobândind astfel calitatea de document justificativ.” Deci, consemnarea operațiunii noastre în cadrul contabilității și, implicit, întocmirea notei de recepție se realizează la data de 25.11.2024, momentul realizării efective a operațiunii economice legate de achiziție. A două variantă este legată de înregistrarea operațiunii la data comunicării documentului în cadrul RO E-factura. În cazul nostru, 30.11.2024. Ca bază fundamentală am putea să invocăm articolul 4 al OUG 120/2021, care prevede ca dată a comunicării facturii electronice către destinatar, data la care aceasta este disponibilă pentru descărcare. Practic, pentru exemplul nostru, data comunicării facturii este 30.11.2024, care, în cazul nostru, nu corespunde cu cea a emiterii. Astfel, și nota de recepție va fi emisă cu data de 30.11.2024. Există, bineînțeles argumente pro și contro asupra celor două puncte de vedere. Pe baza raționamentului profesional, practicienii aleg cea mai corectă și potrivită variantă pentru consemnarea operațiunilor tranzacției prin intermediul notei de recepție. Noi pledăm pentru prima variantă, și anume cea la care înregistrăm în contabilitate tranzacția la momentul producerii acesteia. Și implicit, întocmim la acel moment și nota de recepție. Evident, urmărim ca factura primită să figureze în sistemul național RO e-Factura și arhivăm doar acel document considerat original conform normelor în vigoare. În final, pe scurt vom răspunde la cele 3 întrebări stabilite încă de la începutul materialului: 1. Nota de recepție se reinventează pe marginea noului cadrul creat de apariția fenomenului RO E-facturii? 2. Regulile de întocmire rămân neschimbate? 3. Este facilitat sau îngreunat procesul de generare a unei note de recepție? Nota de recepție cunoaște o altă față pe marginea noului context dictat de către fenomenul RO Efactura. Regulile de întocmire a acesteia rămân însă neschimbate. Din punctul nostru de vedere este facilitat procesul de întocmire al notei de recepție. Acest aspect este justificat din punct de vedere informatic. Aplicațiile informatice de contabilitate ori de facturare dețin la momentul actual tehnologii avansate care fac posibilă generarea NIR-ului pe baza importului facturii din cadrul sistemului național RO e-Factura. Totuși, responsabilitatea noastră este legată de supervizarea procesului, în așa fel încât, să fie asigurată corectitudinea, completitudinea și acuratețea datelor importate. Referințe principale de informare Ordonanța de urgență nr. 120 din 4 octombrie 2021 privind administrarea, funcționarea și implementarea sistemului național privind factura electronică RO e-Factura și factura electronică în România, precum și pentru completarea Ordonanței Guvernului nr. 78/2000 privind omologarea, eliberarea cărții de identitate a vehiculului și certificarea autenticității vehiculelor rutiere în vederea introducerii pe piață, punerii la dispoziție pe piață, înmatriculării sau înregistrării în România, precum și supravegherea pieței pentru acestea, publicat în  Monitorul Oficial nr. 960 din 7 octombrie 2021. Legea contabilității nr. 82 din 24 decembrie 1991 (**republicată**), publicat în  Monitorul Oficial nr. 454 din 18 iunie 2008. Ordinul nr. 2.634 din 5 noiembrie 2015 privind documentele financiar-contabile, publicat în Monitorul Oficial nr. 910 din 9 decembrie 2015.
0

Configurare stocuri minime si maxime: stocuri de siguranta, stocuri optime

Cum configuram stocul minim/maxim? In aplicatia de gestiune stocuri Facturis Online se pot configura stocuri minime si maxime pentru a va anunta in timp util de evolutia stocului de produse pe fiecare produs in parte. Se pot configura 3 stocuri minime si 3 stocuri maxime, astfel incat produsele din stoc vor aparea colorate, dupa cum urmeaza: daca stoc mai mic ca Stoc Minim 1 atunci va aparea culoarea stocului minim 1 daca stoc intre Stoc Minim 1 si Stoc Minim 2 atunci va aparea culoarea stocului minim 2 la fel si la Stoc Minim 3 acelasi principiu este folosit si pentru Stocurile Maxime Se intra in meniul Configurare: Stoc si se selecteaza tabul “Min/Max” in care se vor configura stocurile ca in imaginea alaturata: Exemplu de afisare stocuri minime/stocuri de siguranta Daca ne configuram in aplicatia online de gestiune stocuri vom avea: stoc minim (intre 0 si 5) stoc de siguranta (intre 6 si 10) Atunci stocul nostru va arata dupa cum urmeaza: Configurare stocuri minime/maxime si pe fiecare produs in parte Bineinteles ca aceste valori generale de stocuri pot fi particularizate pentru fiecare produs in parte din meniul Nomenclator – Produse din tabul Stoc Min/Max. Ce este stocul de siguranta? Stocul de siguranta reprezinta o cantitate suplimentara, o rezerva peste cantitatea necesara, de bunuri materiale, de produse, menita sa asigure o continuitate in cazul aparitiei unor situatii de urgenta. Motivele stabilirii stocurilor de siguranță sunt: prevenirea imediata a întârzierilor de livrare reacționarea prompta in cazul cresterii cererii prevenirea erorilor de producție din varii motive. Crearea unui stoc de siguranta aduce un echilibru in cadrul unei companii, mentinand astfel un nivel ridicat al nivelului serviciilor oferite clientului, preintampinand eventualele probleme care pot aparea in cadrul desfasurarii activitatii comerciale.
0

Totul despre NIR – Nota Intrare Receptie

Nota de intrare receptie si constatare de diferente, mai cunoscuta drept NIR, este documentul pentru receptia bunurilor aprovizionate si, in acelasi timp, este si un document justificativ pentru incarcarea in gestiunea stocurilor. Documentul se intocmeste de catre comisia de receptie si de catre gestionar cu ocazia receptionarii marfurilor sosite la depozit si cuprinde date privind actele insotitoare, denumirea materialelor, a ambalajelor si a materialelor refolosibile din dezambalare, codul, cantitatile si valoarea marfurilor selectionate, procentul si valoarea rabatului comercial. Nota de intrare receptie serveste ca: document pentru receptia bunurilor aprovizionate; document justificativ pentru incarcare in gestiune; act de proba in litigiile cu carausii si furnizorii, pentru diferentele constatate la receptie; document justificativ de inregistrare in contabilitate. Cand se foloseste NIR-ul ca document de receptie? NIR-ul se foloseste ca document distinct de receptie in cazul: bunurilor materiale cuprinse intr-o factura sau aviz de insotire a marfii, care fac parte din gestiuni diferite; bunurilor materiale primite spre prelucrare, in custodie sau in pastrare; bunurilor materiale procurate de la persoane fizice; bunurilor materiale care sosesc neinsotite de documente de livrare; bunurilor materiale care prezinta diferente la receptie; marfurilor intrate in gestiunile la care evidenta se tine la pret de vanzare cu amanuntul sau en gros. Cum se intocmeste nota de intrare receptie? NIR-ul se intocmeste in momentul sosirii marfurilor de la furnizor si la intrarea acestora in gestiunea unitatii. NIR-ul se NIR-ul se completeaza in baza facturilor sau a avizului de insotire a marfii. Nota de intrare receptie si constatare de diferente se intocmeste in doua exemplare, potrivit prevederilor legale, la locul de depozitare sau in unitatea cu amanuntul, dupa caz, pe masura efectuarii receptiei. In situatia in care la receptie se constata diferente, Nota de receptie si constatare de diferente se intocmeste in trei exemplare de catre comisia de receptie legal constituita. In cazul in care bunurile materiale sosesc in transe, se intocmeste cate un formular pentru fiecare transa, care se anexeaza apoi la factura sau la avizul de insotire a marfii. Datele de pe verso NIR-ului nu se completeaza decat atunci cand se constata diferente la receptie. Unde circula nota de intrare receptie? la gestiune, pentru incarcarea in gestiune a bunurilor materiale receptionate (toate exemplarele); la compartimentul financiar-contabil, pentru intocmirea formelor privind lichidarea diferentelor constatate (toate exemplarele), precum si pentru inregistrarea in contabilitatea sintetica si analitica, atasata la documentele de livrare (factura sau avizul de insotire a marfii); la unitatea furnizoare (exemplarul 2) si la unitatea de transport (exemplarul 3), pentru comunicarea lipsurilor stabilite; NIR-ul se arhiveaza la compartimentul financiar-contabil. Emite primul nir Cum te putem ajuta ca emiterea nir-urilor sa nu mai fie o corvoada? Bineinteles, exista si programe de gestiune stocuri online care te pot ajuta sa completezi si sa intocmesti NIR-ul fara prea multe batai de cap, iar noi venim in intampinarea ta cu Facturis Online. Programul nostru de facturare si gestionare stocuri in cloud te ajuta sa emiti o factura in doar cateva secunde si sa intocmesti toate documentele fiscale necesare firmei tale. Testeaza acum! Modele de NIR-uri emise cu acest program de gestiune stocuri:
0

Gestiunea stocurilor online

Ce reprezinta gestiunea stocurilor intr-o societate comerciala ? Gestiunea stocurilor reprezinta totalitatea actiunilor de stabilire, control si evaluare a intrarilor si a produselor finite existente dintr-o activitate comerciala. Mai exact, a bunurilor/serviciilor cu care se aprovizioneaza o societate si a bunurilor/serviciilor pe care le are deja. (mai mult…)
0

Balanta de stocuri

Definirea balantei de stocuri Balanta de stocuri reprezinta procedeul metodei contabilitatii prin care se verifica exactitatea inregistrarilor si centralizarii conturilor, care au la baza principiul dublei inregistrari. Balanta de stocuri este un tabel care se listeaza, in general lunar, dar poate fi listat si pentru o zi sau un an. Perioada pentru care se livreaza se numeste „perioada curenta”.   Utilitatea balantei de stocuri Balanta de stocuri serveste la: verificarea exactitatii inregistrarilor controlul conc­ordantei intre contabilitatea sintetica si analitica intocmirea situatiilor financiare (mai mult…)
0
1
2