Legislatie

Care sunt aspectele de care trebuie să ții cont la momentul actual pentru a avea certitudinea întocmirii corecte a registrului de casă? Episodul I

Unul dintre cele mai recente materiale publicate prin intermediul blogului nostru punctează rolul și locul registrului de casă în contexte noi dictate de prezența indiscutabilă a paradigmelor digitalizării fiscale în cadrul companiilor. Dacă vrei să afli poziția noastră cu privire la reperarea registrului de casă pe teritoriul e-Facturii și a e-Tva, te invităm să parcurgi materialul pe această temă, prin accesarea link-ului: https://facturis-online.ro/legislatie/registrul-de-casa-rol-si-localizare-pe-traseul-ro-e-facturii-si-a-ro-e-tva.html. Un lucru este cert. Influența apariției noilor paradigme ale modernizării asupra fluxului informațional contabil este semnificativă. Astăzi vom aduce în discuție un aspect de importanță majoră pentru gestiunea financiară a companiei tale. Regulile se schimbă permanent în această direcție și de aceea este bine să fii mereu ,,în gardă” pentru a te ralia la toate noutățile momentului. De-a lungul timpului, au fost propuse diverse măsuri în vederea unei gestionări eficiente a lichidităților unei companii. Modificările permanente de plafoane este posibil să fii generat o oarecare debusolare cu privire la maniera corectă de întocmire a registrului de casă. Respectarea normelor actuale de completare a registrului de casă este vitală pentru orice companie în vederea evitării sancțiunilor aplicabile în situația neconformării la regulile care se modifică recurent. De aceea, pentru că suntem conștienți de semnificația crescută a acestui aspect, îți prezentăm mai jos cele mai recente norme de bună conduită pentru a ,,ține” corect registrul de casă și a evita amenzile care se pot dovedi usturătoare pentru buzunarul companiei tale. Pe scurt! Așa DA. De ce trebuie să ții cont pentru a te asigura că respecți normele în vigoare pentru întocmirea corectă a registrului de casă? 4 reguli esențiale Așa NU. Ce nu trebuie să faci pentru a respecta normele în vigoare cu privire la întocmirea corectă a registrului de casă? 2 reguli de bază Excepții de la regulă. 5 cazuri concrete în care se pot omite plafoanele Așa DA. De ce trebuie să ții cont pentru a te asigura că respecți normele în vigoare pentru întocmirea corectă a registrului de casă? 4 reguli esențiale Am sintetizat pentru tine în vederea simplificării procesului de identificare a aspectelor principale în vederea gestionării corecte a operațiunilor de încasări și plăți cu numerar 4 reguli de bază. Iată ce îți este permis în acest sens: Poți să realizezi încasări de la persoane juridice, persoane fizice autorizate, întreprinderi familiale, întreprinderi individuale, liberi profesioniști, persoane fizice care derulează activități în mod independent, asocieri și alte entități cu sau fără personalitate juridică în cuantum de maxim 5000 de lei/persoană; Atenție! Acest plafon poate ajunge până la 10 000 de lei/zi dacă te afli în categoria antreprenorilor care derulează activități arondate magazinelor de tip cash&carry. Poți să efectuezi plăți către persoane juridice, persoane fizice autorizate, întreprinderi familiale, întreprinderi individuale, liberi profesioniști, persoane fizice care derulează activități în mod independent, asocieri și alte entități cu sau fără personalitate juridică în cuantum de maxim 5000 de lei/persoană;Atenție! Trebuie să ții cont de faptul că nu poți depăși plafonul maxim de 10 000 de lei/zi. Deci ai voie să realizezi maxim două plăți de maxim 5000 de lei/plata pe zi (sau mai multe plăți, sub 5000 de lei, care cumulat, nu depășesc plafonul maxim de 10 000 de lei/zi). Poți să efectuezi plăți către magazinele de tip cash&carry în limita unui plafon maxim de 10 000 de lei/zi; Poți să efectuezi plăți din avansuri spre decontare, pentru fiecare persoană care a primit avansuri spre decontare, în limita unui plafon maxim de 5000 de lei/zi. Așa NU. Ce nu trebuie să faci pentru a respecta normele în vigoare cu privire la întocmirea corectă a registrului de casă? 2 reguli de bază Dacă dorești menținerea unei relații armonioase cu organele de control nu trebuie să recurgi la următoarele acțiuni: Nu fragmenta încasările în numerar de la beneficiari pentru facturile care depășesc plafoanele menționate mai sus; Nu fragmenta plățile în numerar către furnizori pentru facturile care depășesc plafoanele menționate mai sus. Atenție! Nu sunt permise primirile sau restituirile de împrumuturi sau alte finanțări de la/spre persoane fizice, indiferent de natura ori destinația acestora. Acestea se realizează prin intermediul instrumentelor de plată fără numerar. Regula de aur: La finalul unei zile, soldul din casierie nu trebuie să depășească valoarea de 50 000 de lei. Dacă discutăm despre magazinele de tip cash&carry, sumele în numerar, nu trebuie să depășească valoarea de 500 000 de lei. Atenție! Plafonul privind soldul existent în casierie la finele zilei poate fi devansat doar de sumele privind plata salariilor și a altor drepturi salariale, pentru o perioadă de 3 zile lucrătoare din momentul prevăzut pentru plata acestora. Deci dacă achiți contravaloarea salariilor cash, atunci poți realiza acest lucru. Toate valorile care exced sumele menționate de prevederile privind soldul în casierie la finele unei zile se depun în conturile bancare. Excepții de la regulă. 5 cazuri concrete în care se pot omit plafoanele În cazul în care te întrebi dacă există situații în care poate fi omisă respectarea plafoanelor prevăzute și menționate anterior, ei bine, află că există. Astfel, iată când poți să realizezi plăți fără a respecta plafoane: Dacă achiți contravaloarea diurnelor, a indemnizației și a cazării pe toată durata deplasării efectuate de către angajat în interes de serviciu. De asemenea, dacă apar anumite cheltuieli neprevăzute în acest sens, se poate realiza plata acestora fără a respecta nivelurile de plafoane menționate; Dacă achiți impozite și taxe, contribuții ori ale datorii în legătură cu bugetul de stat; Dacă depui în numerar sume în conturile depuse la instituțiile de credit sau la instituțiile autorizate de BNR; Dacă depui numerar în automatele de încasări în numerar; Dacă retragi numerar de la instituțiile de credit sau de la alte instituții autorizate de BNR, pentru a efectua plata salariilor. Atenție! Este interzisă acordarea de avantaje clienților în vederea efectuării de plăți în numerar. În situația în care sunt refuzate produsele livrate, serviciile prestate ori lucrările executate iar la baza acestui aspect stă o factură de stornare a cărei valoare depășește 5000 de lei, respectiv 10 000 de lei (în situația magazinelor de tip cash&carry) este important să cunoști maniera de restituire a acestor sume, pe baza reglementărilor în vigoare la acest moment în acest sens. Iată dar cum stau lucrurile în acest caz: poți să restitui maxim 5000 de lei, respectiv 10 000 de lei în numerar, diferența fiind restituită prin intermediului contului bancar. Dacă nu sunt acceptate bunurile de către persoanele fizice, ori se refuză prestarea de servicii de către acestea, în baza unei facturi de stornare, poți să realizezi restituirea în numerar în cuantum de maxim 10 000 de lei. Atenție! În situația în care persoana fizică declară pe propria răspundere că nu deține un cont bancar în cadrul căruia ar urma să i se restituie diferența, atunci plata reprezentând contravaloarea facturii de stornare se realizează integral prin casierie/cash. În acest caz, nu se mai ține cont de plafoanele menționate anterior. Deoarece cunoaștem importanța punctării tuturor aspectelor legate de disciplina financiară a companiei tale, îți propunem să rămâi alături de noi pentru a completa informațiile pe care trebuie să le cunoști în această arie cu aspectele legate de acțiuni interzise de efectuat prin intermediul instrumentelor de plată cu numerar precum și amenzile la care te poți expune ca urmare a neîndeplinirii reglementărilor în vigoare. Toate acestea în episodul următor. Rămâi aproape... Citește continuarea acestui subiect despre registrul de casă și în articolul următor: https://facturis-online.ro/legislatie/care-sunt-aspectele-de-care-trebuie-sa-tii-cont-pentru-a-avea-certitudinea-intocmirii-corecte-a-registrului-de-casa-episodul-2.html Referințe principale de informare Legea nr. 70 din 2 aprilie 2015 pentru întărirea disciplinei financiare privind operațiunile de încasări și plăți în numerar și pentru modificarea și completarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 193/2002 privind introducerea sistemelor moderne de plată, publicat în Monitorul Oficial nr. 242 din 9 aprilie 2015.
0

Care este impactul obligativității facturării electronice și a raportării SAF-T (D406) asupra domeniului contabil? Chestionar aplicat comunității de profesioniști contabili din România

Nimic în afara digitalizării… Astăzi, nimic nu mai poate fi perceput în afara procesului de modernizare prin digitalizare. Reflectoarele sunt astfel direcționate plenar spre transformarea digitală a tranzacțiilor dintre parteneri, indiferent de forma de organizare a acestora. Unul dintre pilonii paradigmei informaționale fiscale este ilustrat de implementarea sistemului RO e-Factura. Introducerea obligativității emiterii facturii electronice la nivelul B2B pe teritoriul României începând cu 1 ianuarie 2024 a impus o serie de controverse, fiind un ,,butoi cu pulbere” pentru mediul antreprenorial românesc. Lucrurile devin și mai acute, pe marginea obligativității facturării electronice în relația de tip B2C începând cu 1 ianuarie 2025. Pentru multe companii o practică uzuală, pentru unele un element de noutate, facturarea electronică reprezintă un pas mic din amplul plan strategic și operațional al afacerilor însă un lucru măreț pentru digitalizarea fiscală a acestora. O altă piatră de temelie a maratonului digitalizării fiscale este reprezentată de obligativitatea raportării SAF-T, un pas măreț spre reformarea completă a domeniului financiar-contabil. Acest sistem implementat în anul 2022 la nivelul companiilor mari, a căpătat regim obligatoriu din anul 2023 și pentru entitățile mijlocii. Problematicile arondate declarației SAF-T rămân piatră de temelie pentru micii contribuabili care vor îmbrățișa practica începând cu anul 2025. Și aici lucrurile se schimbă, odată cu obligația companiilor mici de a întocmi D406 începând cu 1 ianuarie 2025. Astfel, remarcăm doi stâlpi esențiali în susținerea temeliei construcției care conturează digitalizarea în integralitate a procesului financiar-contabil, și anume e-Factura și SAF-T. Din postura de antreprenor ori contabil, inevitabil ai avut și vei avea contact cu aceste două paradigme ale digitalizării fiscale. Un pas mic pentru digitalizare, un salt uriaș pentru progres. Observații din spectrul practicii de afaceri Evident, impactul pentru comunitatea contabililor și a antreprenorilor este uriaș. Astfel, prin intermediul acestui studiu realizat pe baza unui chestionar aplicat în rândul comunității contabile din România vom identifica influența reală a acestor două implementări de dată recentă la nivelul companiilor din România și a profesiei economice, rezonanța pentru viitor fiind greu de tăgăduit. Numeroși specialiști practicieni oferă programe de facturare online antreprenorilor pentru ca drumul spre conformarea fiscală și ralierea la maratonul digitalizării prin intermediul celor două paradigme să nu mai reprezinte o corvoadă. Este absentă însă părerea specialiștilor care gestionează zi de zi implementarea noutăților legislative, și anume părerea profesioniștii contabili referitor la impactarea contabilității sub egida relație duale eFactura, SAFT. Cum sunt percepute aceste schimbări în cadrul comunității contabililor din România? Pentru a răspunde la această întrebare am conceput un chestionar pe tema Analiza incidenței implementării obligativității facturării electronice și a raportării SAF-T (D406) asupra domeniului contabil și a muncii profesionistului contabil. Acesta a fost aplicat în rândul profesioniștilor contabili aparținători Camerei Consultanților Fiscali din România și Corpului Experților Contabili și Contabililor Autorizați din România, cu o experiență vastă în domeniul contabilității și al fiscalității. Perioada de colectare a rezultatelor a fost reprezentată de martie-mai, la 2 luni după lansarea obligativității înrolării în sistemul RO e-Factura, astfel studiul cuprinde cele mai oneste păreri cu privire la eficiența platformei; și la aproximativ un an de la apariția obligativității depunerii SAF-T pentru entitățile mijlocii. Astfel, au fost colectate un număr de 50 de răspunsuri, rezultatele studiului fiind sintetizate în cadrul acestui material. Cei mai mulți respondenți dețin statutul de expert contabil, urmat de cel de consultant fiscal. Un procent de 42% dintre cei chestionați dețin o experiență în domeniu de peste 30 de ani, peste jumătate dintre aceștia fiind deținătorii propriilor afaceri în sfera contabilității și a consultanței financiare (servicii de contabilitate). Un pilon fundamental al cercetării este susținut de vasta experiență a celor chestionați. Astfel, capacitatea de gestionare a schimbărilor frecvente specifice domeniului contabilității și al fiscalității prin confruntarea cu o serie de provocări ciclice intervenite de-a lungul deceniilor este remarcabilă, adaptabilitatea și flexibilitatea fiind două dintre atributele definitorii ale profilului respondenților. De ce sunt esențiale aceste caracteristici? Pentru diminuarea rezistenței la schimbare în vederea conturării caracterului sustenabil al profesiei. Direct de la sursă… Iată mai jos părerea celor chestionați cu privire la impactul modificărilor legislative majore aduse de anul 2024 pe scena mediului contabil, modificând rolul jucat de către practicieni. Un procent de 40% dintre profesioniștii care au răspuns studiului sunt de părere că modificările legislative sunt complexe afectând mediul de afaceri și profesia contabilă. Încă de la momentul lansării celor două modificări aduse asupra procesului financiar-contabil mediul de afaceri a fost dominat de incertitudine, neconcordanțe identificate în implementarea proceselor, probleme tehnice identificate în funcționare. Astfel, 34% dintre respondenți afirmă dificultatea în transpunerea acestora la nivelul practicii contabile. O rată de 48% dintre respondenți conferă un nivel ridicat de influență a activității profesionale ca urmare a modificărilor legislative lansate în ultima perioadă de către organele fiscale. Privitor la impedimentele identificate de către respondenți în implementarea sistemului e-Factura, 46% recunosc dificultatea procesului, restul de 54% negând existența unor piedici în adoptarea sistemului. Un factor de influență pozitivă în acest sens este reprezentat de parteneriatele cu furnizori de soluții digitale, care au făcut viața mai ușoară contribuabililor. De asemenea, un procent de 28% dintre respondenți afirmă dificultatea procesului de integrare a RO eFacturii cu programul de contabilitate actual. Iată mai jos tabloul principalelor inconveniente ale procesului implementării RO e-Facturii, văzute chiar prin ochii profesioniștilor contabili, participanți la studiu: Necorelarea legislativă, lipsa de claritate a definiției persoanelor care intră în sistem (B2B), utilizarea unui standard neadaptat pieței, termene scurte nerealiste, infrastructură cu probleme tehnice (servere); Lipsa unui manual ușor de utilizat; Lipsa unei unități de măsură, setarea incorectă a localității clientului; Lipsa educației în utilizarea tehnologiei informatice, lipsa dotării cu calculatoare a firmelor, termenele scurte de raportare; Greutăți în transmiterea datelor, sistem insuficient pregătit; Gradul redus de acces la mijloacele IT al tuturor utilizatorilor; Funcționarea cu intermitențe a portalului ANAF, dublarea facturilor transmise de furnizori, mesajele de eroare greu de înțeles de către un operator fără studii economice și cunoștințe de IT; Competențe digitale scăzute la clienți; Blocarea site-ului ANAF care duce la transmiterea greoaie a facturilor; Antreprenorii nu sunt suficient de pregătiți. Părerea profesioniștilor cu privire la implementarea sistemelor este extrem de valoroasă, întrucât aceasta poate pune bazele optimizării permanente a platformelor care vizează digitalizarea fiscală a companiilor. Aspect palpabil la momentul sintetizării rezultatelor studiului. Vocea profesioniștilor a fost auzită și s-au produs o serie de modificări la nivelul optimizării sistemelor. Totuși rămân multe provocări pentru viitorul companiilor care se află sub impactul profund al celor două paradigme. Procentele sunt relativ similare în cazul impedimentelor identificate în realizarea raportării SAF-T. Astfel, un procent semnificativ de 60% declară absența dificultăților în procesul de întocmire a raportării SAF-T. Complexitatea cerințelor de raportare privitor la întocmirea declarației D406 a generat multă incertitudine, aspect datorat penuriei de informații precum și absenței asimilării codificării de taxe. Din studiul derulat reiese dificultatea întocmirii raportării, un procent de 42% dintre cei chestionați susținând acest aspect datorat complexității documentației și a cerințelor de raportare complexe și adeseori marcate de ambiguitate. Doar 10% dintre profesioniști consideră facil procesul de întocmire al declarației. Cum sunt vizualizate modificările legislative recente de către comunitatea antreprenorială din România? Cei mai mulți antreprenori, se simt profund copleșiți de recurența crescută a modificărilor de natură legislativă care survin pe latura derulării activității organizaționale. Cum percep profesioniștii contabili presiunea exercitată asupra clienților săi, vedem reliefat în cadrul graficului de mai jos: Analizând răspunsurile primite, putem să remarcăm atitudinea reticentă a companiilor autohtone cu privire la modificările de natură legislativă, aceștia fiind nemulțumiți de transformărilor constante care afectează derularea proceselor organizaționale. Doar 16% sunt deschiși la transformarea domeniului prin implementarea de noi reforme. Vestea bună este că această atitudinea poate fi combătută prin dezvoltarea de parteneriate durabile, bazate pe încredere și maxim profesionalism cu furnizori specializați în furnizarea de soluții țintite, în direcția satisfacerii nevoilor digitalizării accelerate a proceselor organizaționale. În sinteză…. 34% dintre respondenți afirmă dificultatea în transpunerea modificărilor legislative la nivelul practicii contabile; O rată de 48% dintre respondenți conferă un nivel ridicat de influență a activității profesionale ca urmare a modificărilor legislative lansate în ultima perioadă de către organele fiscale; Privitor la impedimentele identificate de către respondenți în implementarea sistemului RO eFactura, 46% recunosc dificultatea procesului, restul de 54% negând existența unor piedici în adoptarea sistemului; Un procent semnificativ de 60% declară absența dificultăților în procesul de întocmire a raportării SAF-T; Un procent de 42% dintre cei chestionați pun aspectul dificultății întocmirii D406 pe seama complexității documentației și a cerințelor de raportare adeseori marcate de ambiguitate; 10% dintre profesioniști consideră facil procesul de întocmire a declarației SAF-T; Un procent de 28% dintre respondenți afirmă dificultatea procesului de integrare a RO e-facturii cu programul de contabilitate actual. La final de drum… Pentru ca ralierea la noutățile legislative în materie de RO e-Factura să fie un proces facil și diminuarea atitudinii negative față de modificările ce sunt și cele ce vor veni să fie certă, echipa Facturis îți stă la dispoziție prin furnizarea soluțiilor integrate care să susțină real demersul conformării afacerii tale la inovativitatea digitalizării fiscale prin metode simple și ușor de pus în pratică. Suntem aici, pentru ca tu și afacerea ta să funcționați în parametri de maximă eficiență și dezvoltare. Prin îndeplinirea celor mai complexe funcții din cadrul aplicației conturate de echipa noastră, vei economisi timp, energie și îți vei putea focusa atenția spre aspecte legate de optimizarea performanței afacerii tale. Decizia de adoptare este la un click distanță. Nu amâna implementarea uneia dintre cele mai eficiente soluții de gestionare a digitalizării complete a proceselor afacerii tale. Astfel, provocările puse pe scena mediului de afaceri de către noile paradigme ale digitalizării sunt transformate în oportunități care să fie un catalizator al maximizării performanței afacerii tale. Referințe principale de informare Botar, C. F. (2024, July 16). Părerea profesioniștilor contabili cu privire la obligativitatea implementării RO e-facturii și a raportării SAF-T (D406). Observații de pe ,,teren”. Episodul 1. Universul Fiscal. https://universulfiscal.ro/parerea-profesionistilor-contabili-cu-privire-la-obligativitatea-implementarii-ro-e-facturii-si-a-raportarii-saf-t-d406-observatii-de-pe-teren-episodul-1/. E-Factura-următorul pas spre digitalizarea fiscală în România. (2023). EY România. https://www.ey.com/ro_ro/news/2023/08/e-factura---urmatorul-pas-spre-digitalizarea-fiscala-in-romania Maratonul digitalizării: Implementarea SAF-T în România. (2021). Deloitte Romania. https://www2.deloitte.com/ro/ro/pages/tax/articles/maratonul-digitalizarii-implementarea-saf-t-in-romania.html. Raportarea SAF-T, obligatorie pentru contribuabilii mijlocii din 2023. Ce pot învăța din experiența companiilor mari. (2022). Deloitte Romania. https://www2.deloitte.com/ro/ro/pages/about-deloitte/articles/raportarea-saf-t-obligatorie-pentru-contribuabilii-mijlocii-din-ce-pot-invata-din-experienta-companiilor-mari.html. RO E-Factura restartează sistemul fiscal—Acasa—MF. (2024). Ministerul Finanțelor. https://mfinante.gov.ro/despre-minister/-/asset_publisher/uwgr/content/ro-e-factura-restarteaz-c4-83-sistemul-fiscal.
0

Registrul de casă – Rol și localizare pe traseul RO e-Facturii și a RO e-TVA

Apariția contabilității cu mii de ani în urmă a fost marcată de transpunerea activităților vieții de zi cu zi a indivizilor în cifre. De la instrumente arhaice de consemnare a tranzacțiilor comerciale, la metode tehnologice avansate, comensurarea averii indivizilor a reprezentat punct central care a făcut posibilă perpetuarea și optimizarea permanentă a rolului contabilității. Resursele financiare și buna lor administrare au stat mereu sub privirile atente ale oamenilor. Dintotdeauna, companiile au avut în vizor gestionarea eficientă a resurselor financiare. Intrările și ieșirile de numerar au fost atent supravegheate pentru dezvoltarea armonioasă a activității financiare a entității. Unul dintre documentele cu „istorie\" în domeniul contabilizării operațiunilor cu numerar este registrul de casă. De la înscrisuri pe papirusuri, la cele pe formate tipizate și până la documentul în format electronic, registrul de casă s-a adaptat etapelor evolutive ale contabilității, menținerea pe poziții a acestuia contrastând rolul semnificativ deținut pentru contabilizarea operațiunilor cu numerar. Materialul de mai jos propune oglindirea imaginii complexe a documentului și conturarea rolului său în contexte inovative dictate de implementarea de paradigme informaționale moderne, precum RO e-Factura și RO e-TVA. În noile contexte dictate de paradigmele informaționale moderne nu poți să nu te întrebi dacă documentele justificative își mențin relevanța. Prin intermediul acestui material vom puncta și menirea registrului de casă în contextul digitalizării fiscale moderne. Pe scurt! Ce reprezintă registrul de casă? Ce elemente cuprinde registrul de casă? Afectează digitalizarea operațiunilor de gestionare a operațiunilor de încasări și plăți maniera de întocmire a acestuia? Care este rolul registrului de casă? Este acesta influențat de apariția paradigmelor digitalizării fiscale? În oglindă. Imaginea registrului de casă în cadrul sistemului național RO eFactura În oglindă. Imaginea registrului de casă în cadrul sistemului național RO e-TVA Ce reprezintă registrul de casă? Registrul de casă reprezintă documentul principal care atestă efectuarea operațiunilor de încasări și plați în prezența numerarului, întocmit  cu o periodicitate zilnică. Completarea acestuia se poate realiza prin intermediul tehnicii moderne, ținând cont de rigorile în vigoare cu privire la efectuarea încasărilor și plăților în numerar. De reținut! Legiuitorul recomandă ca realizarea operațiunilor de încasări și plați să fie efectuate prin instrumente de plată fără numerar. Astfel, se încurajează utilizarea cât mai frecventă a mijloacelor de plată care nu presupun banii cash. Întrebarea care apare, în manieră involuntară, este legată de viitorul instrumentelor de plată cu numerar. Ce prevede viitorul? Dispariția sau perpetuarea acestora? Rămân aceste instrumente tradiționale părți componente a peisajului mediului de business sau vor reprezenta doar filă de istorie? Alături de factură, registrul de casă reprezintă documentul utilizat de către toate companiile, indiferent de mărimea, structura ori obiectului de activitate al acestora. Astfel, este un document omniprezent în cadrul evidențelor financiar-contabile ale companiei. Ce elemente cuprinde registrul de casă? Afectează digitalizarea operațiunilor de gestionare a operațiunilor de încasări și plăți maniera de întocmire a acestuia? Elementele principale cuprinse de către registrul de casă se rezumă la specificarea datei de întocmire raportat la ziua, luna, anul), specificarea contului de casierie, denumirea societății, denumirea documentului, număr curent, număr act de casă, număr anexe, explicații, rubrica în care se menționează încasările, rubrica în care se menționează plățile, soldul zilei precedente, rulaje totale precum și soldul la finalul zilei. Pentru registrul de casă în valută, în plus, se aduc mențiuni asupra felului valutei, a cursului de schimb precum și asupra contravalorii în lei a sumelor. În contextul informatizării contabilității, întocmirea registrului de casă se realizează ținând cont de aceleași reguli, prin respectarea aceleași structuri. Registrul de casă se întocmește având la bază o serie de documente justificative, printre care remarcăm: chitanța, dispoziția de plată/încasare, ordinul de deplasare, decont de cheltuieli. În context E-factura, un alt document care justifică încasările și plățile în numerar și ține loc de chitanță este avizul de însoțire a mărfii întocmit de către entitățile care derulează activitate de comerț cash&carry. Dacă dorești să obții mai multe informații cu privire la problematica avizului de însoțire a mărfii în context E-factura, te invităm să accesezi materialul postat prin intermediul blogului nostru cu privire la acest subiect: https://ro-efactura.ro/avizul-de-insotire-a-marfii-reperare-pe-traseul-e-facturii/. Care este rolul registrului de casă? Este acesta influențat de apariția paradigmelor digitalizării fiscale? Conform normelor legislative, registrul de casă servește ca principal document de înregistrare a operațiunilor de încasări și plăți efectuate prin intermediul casieriei. Funcție de tipul de încasare/plată, acesta poate fi delimitat în registru de încasări și plăți în lei, respectiv registru de încasări și plăți în valută. De asemenea, pe baza acestui document, la finele unei zile se determină suma disponibilă concretizată în soldul de casă. Acesta se întocmește zilnic, pe baza documentelor justificative menționate mai sus. Nu poți să nu te întrebi dacă registrul de casă își menține rolul pe fundalul apariției noilor instrumente ale digitalizării fiscale. Rămâi alături de noi pentru a vedea părerea noastră cu privire la acest aspect. În oglindă. Imaginea registrului de casă în cadrul sistemului național RO e-factura Cum poate fi oglindită o imagine a registrului de casă în cadrul sistemului național RO e-Factura? Întrebarea care apare în mintea oricărui antreprenor informat este legată de gradul de influență manifestat asupra registrului de casă ca urmare a apariției paradigmei RO e-facturii pe scena mediului de afaceri din România. Există anumite păreri ,,nescrise” cu privire la acest aspect. Noi ne raliem celei conform căreia, apariția sistemului național RO e-factura a influențat rolul și viitorul anumitor documente justificative în contabilitate. Iată unul dintre argumentele care susțin ralierea la această concepție: este pusă sub semnul incertitudinii valoarea chitanței în context eFactura. Se pune problema dacă va fi asigurată perpetuarea documentului pe fondul dezvoltării paradigmei facturării electronice. Se constată în practică o tendință a omiterii includerii chitanțelor în dosarul cu actele predate pentru înregistrarea în cadrul evidențelor operative. De asemenea, pe facturile transmise în cadrul platformei nu este întotdeauna specificat corect codul privind instrumentul de încasare al creanței, aspect care periclitează conturarea imaginii fidele a realității economice a companiei. De pildă, marcarea corectă a codului instrumentului de plată consemnat în cadrul facturii electronice primite prin intermediul sistemului ne oferă indicii cu privire la maniera de stingere a obligației de plată către furnizor prin intermediul contului de disponibil în casierie, operațiune cu influență asupra registrului de casă. Pe traseul RO eFacturii, registrul de casă primește rolul de evidențiere a chitanțelor de încasare/plată, responsabilizând utilizatorii sistemului la indicarea corectă a codului instrumentului de încasare a creanței pe factura electronică încărcată în sistem. Pe fondul diminuării rolului chitanței ca instrument de încasare a creanței, respectiv de plată a datoriei, este minimizat și scopul registrului de casă în cadrul contabilității entității, având în vedere faptul că unul dintre cele mai populare documente justificative pe marginea căruia este conturat registrul de casă este reprezentat de chitanță. Mai multe cu privire la acest subiect, regăsești prin intermediul blogului nostru, accesând link-ul: https://ro-efactura.ro/e-factura-si-instrumentele-de-incasare-a-creantei-ce-trebuie-sa-stii-despre-acest-aspect-in-contextul-facturii-electronice/. În oglindă. Imaginea registrului de casă în cadrul sistemului național RO e-TVA Cum poate fi oglindită o imagine a registrului de casă în cadrul sistemului național RO e-TVA? Precum am semnalat și prin intermediul altor materiale postate pe blogul companiei noastre, există o reflecție a diverselor documente justificative în cadrul paradigmelor digitalizării fiscale. Întocmirea corectă a acestora, ținând cont de normele în vigoare influențează buna funcționare a sistemelor, precum este RO-eFactura ori RO e-TVA. Dacă ne gândim la oglinda registrului de casă pentru RO e-TVA putem să ne rezumăm la raportul extras din cadrul sistemului național RO e-Case de marcat electronice. Deși datele cuprinse în cadrul acestui raport sunt prelevate automat din cadrul aparatelor de marcat electronice fiscale conectate online la serverele ANAF, aceste date trebuie consemnate în cadrul registrului de casă. Putem chiar să utilizăm documentul care stă la baza precompletării decontului de TVA ca o cheie de verificare pentru transpunerea corectă și completă a tuturor rapoartelor aferente zilelor fiscale în cadrul registrului de casă. Evident, acest aspect este valid pentru companiile încadrate în categoria plătitorilor de TVA. Astfel, privind lucrurile din acest unghi se manifestă o reflecție a paradigmelor informaționale pentru întocmirea corectă a registrului de casă. Astfel, dacă ești contabil, poți verifica completitudinea și corectitudinea rapoartelor Z înregistrate în cadrul evidenței primare pe baza datelor cuprinse prin intermediul Raportului extras din cadrul sistemului național Ro e-case de marcat electronice. Răspunsul la întrebarea privitoare la influența paradigmelor digitalizării asupra documentelor de evidență primară este afirmativ. Pe traseul RO e-TVA, o imaginea a registrului de casă este reflectată prin intermediul unuia dintre rapoartele care stau la baza precompletării decontului de TVA, acest document cuprinzând rapoartele zilnice care includ încasările din prestările de servicii, vânzarea de bunuri ori efectuarea de lucrări din cadrul unei zile. Aceste Z-uri sunt oglindite prin intermediul registrului de casă. Iată mai jos un model al raportului extras din cadrul sistemului național RO e-Case de marcat. Raportul cuprinde date privitoare la numărul de ordine al raportului Z, data emiterii acestuia, valoarea completă precum și defalcarea sumelor pe cote de TVA. Cum poți verifica gradul de corelare al datelor înregistrate în registrul de casă cu cele cuprinse în cadrul raportului prezentat mai sus? Noi venim cu o propunere în direcția verificării rapoartelor Z înregistrate prin contul de casierie, sub aspectul numărului, a sumelor totale și sumelor repartizate pe procentele de TVA cu datele care figurează în cadrul acestui raport extras din cadrul platformei RO e-Case de marcat electronice. În loc de concluzii... Prin intermediul acestui material am încercat să localizăm registrul de casă pe traseul celor mai populare paradigme digitale ale momentului. Un lucru este cert. Pe acest drum, rolul și scopul documentelor justificative nu se diminuează, dimpotrivă, acestea capătă o nouă nuanță. Noile paradigme oferă contexte de contrastarea a acurateței și completitudinii informațiilor transmise. Totuși, unele tendințe evolutive ale societății nu pot fi evitate. Potențialul de diminuare a utilizării instrumentelor de plată cu numerar va impacta existența registrului de casă. Referințe principale de informare Sistemul național RO e-Factura, disponibil prin intermediul site-ului Agenției Naționale pentru Administrare Fiscală. Sistemul național RO e-TVA, disponibil prin intermediul site-ului Agenției Naționale pentru Administrare Fiscală. Lenghel Radu Dorin, Repere ale evoluţiei contabilităţii, Editura Academiei Române, 2012. Ordin nr. 2.634 din 5 noiembrie 2015 privind documentele financiar-contabile, publicat în  Monitorul Oficial nr. 910 din 9 decembrie 2015.
0

Clarificări cu privire la companiile care trebuie să depună declarația D406 începând cu 1 ianuarie 2025

La vreme de bilanț Doar câteva săptămâni te despart de momentul apogeului anului 2024. Un an care a stat permanent sub egida modificărilor digitale care au revoluționat maniera în care se vor derula de acum înainte afacerile. Provocările multiple ale anului 2024 fac ca balanța să se soldeze cu (măcar) câteva aspecte pozitive pentru fiecare antreprenor. Acțiunea de comensurare a reușitelor anului poate să fie estompată de teama privind maniera de navigare prin propunerile legislative lansate pentru anul 2025. Incertitudinea privind viitorul companiei tale poate să acapareze încercările de menținere a atitudinii pozitive în contexte cu adevărat dificil de prevăzut. Astăzi ne vom opri la unul dintre cele mai însemnate evenimente așteptate de către antreprenorii anului 2025. Este vorba despre racordarea afacerii la pilonul digitalizării fiscale ilustrat de fenomenul SAF-T. Începând cu această dată, SAF-T își intră în rol și pentru ultima categorie de entități. Astfel, paradigma se răsfrânge asupra uneia dintre părțile componente relativ vulnerabile ale mediului de business autohton, și anume companiile mici. Marea temere a micilor antreprenori va prinde contur începând cu luna ianuarie a anului 2025. Dacă te afli în categoria companiilor mici care vor fi obligate la depunerea declarației D406 începând cu prima lună a anului viitor, te invităm să urmărești mai jos toate informațiile pe care trebuie să le cunoști cu privire la acest aspect. Pe scurt! Ce reprezintă RO e-SAF-T? Care este rolul principal al fenomenului SAF-T? De ce trebuie să te raliezi la prevederile SAF-T? Cum arată formularul D406 care trebuie depus (și) de către micii contribuabili începând cu 1 ianuarie 2025? Care sunt condițiile pe care trebuie să le îndeplinești pentru a intra în categoria micilor contribuabili? Sau, pe scurt, cine sunt micii contribuabili? Care sunt termenele la care va trebui să depui D406? În loc de concluzii... Ce reprezintă RO e-SAF-T? SAF-T reprezintă o nouă cerință de raportare la care companiile de pe teritoriul României s-au aliniat progresiv, care reflectă standardele internaționale pentru schimbul electronic de date realizat între autoritățile statului și contribuabili. Acest fișier conține date complexe cu privire la activitatea financiară și fiscală a companiei. Care este rolul principal al fenomenului SAF-T? Unul dintre rolurile contrastante ale paradigmei digitale SAF-T este reprezentat de standardizarea transferului de informații între plătitorii de taxe și impozite și cei care colectează aceste obligații fiscale (instituțiile statului). De asemenea, fișierul SAF-T își propune să permită companiilor să furnizeze extracte de încredere cu privire la înregistrările contabile într-un format electronic standardizat. De ce trebuie să te raliezi la prevederile SAF-T? Dacă te întrebi care este utilitatea reală a fișierului SAF-T, acesta manifestă influențe asupra probării conformității fiscale a companiei tale pe durata inspecției fiscale. Fișierul permite inspectorilor fiscali să aplice eficient proceduri de testare asupra datelor. Astfel, se manifestă influențe pozitive în sens dual ca urmare a implementării raportării SAF-T. Atât pentru contribuabili cât și pentru organele de inspecție fiscală. Evident, există o serie de avantaje care se răsfrâng asupra companiilor cât și a inspectorilor fiscali ca urmare a implementării SAF-T. Beneficii ale SAF-T asupra companiei tale: reducerea costurilor privind conformarea documentelor la diverse formate pentru efectuarea controlului, furnizarea unei baze de date standardizate. Beneficii ale SAF-T pentru inspectorii fiscali: creșterea eficienței controlului fiscal și reducerea costurilor administrative pe baza accesului la date standardizate, furnizarea suportului pentru cuantificarea anumitor decalaje fiscale identificate. Cum arată formularul D406 care trebuie depus (și) de către micii contribuabili începând cu 1 ianuarie 2025? Dacă citești acest articol din postura contribuabilului care va trebui să se ralieze la noutatea fiscală a anului 2025 cu privire la obligativitatea depunerii formularului SAF-T, probabil îți pui întrebări cu privire la modul în care arată formularul. Un aspect de importanță majoră pentru derularea în bune condiții a procesului depunerii declarației SAF-T este legat de asigurarea conformării programului de facturare, gestiune stocuri și contabilitate utilizat de către compania ta pentru a îndeplini cerințele structurale ale fișierului xml care trebuie anexat declarației D406. Iată mai jos un exemplu al declarației D406 depus de către o companie în luna ianuarie a anului curent. Principalele elemente cuprinde de către formularul D406 sunt: perioada la care face referire raportarea menționată în antet, secțiunea A care cuprinde datele de identificare ale contribuabilului (denumirea acestuia, domiciliul fiscal, codului de identificare fiscală, adresa completă), secțiunea B care face trimitere la informațiile cuprinse în cadrul fișierului xml SAF-T (fișierele master, conturi contabile Registru Jurnal, clienți, furnizori, tabela taxe, înregistrări contabile-Registru Jurnal, tabela unităților de măsură, tabela tipuri analiză, tabela tipuri mișcări, produse, documente sursă, facturi de vânzare, facturi de achiziție, plăți, mișcări de bunuri, tranzacții cu active), secțiunea C care cuprinde datele de identificare ale celui care întocmește declarația-semnătura electronică aplicată, secțiunea D care este cuprinde numărul de înregistrare și data și secțiunea E care cuprinde numărul unic de identificare. Care sunt condițiile pe care trebuie să le îndeplinești pentru a intra în categoria micilor contribuabili? Sau, pe scurt, cine sunt micii contribuabili? Acum că ești pus la curent cu noutatea la care este nevoie să te raliezi începând cu 1 ianuarie 2025, evidențiem mai jos câteva clarificări cu privire la condițiile care trebuie îndeplinite pentru a face parte din categoria contribuabililor mici. Care sunt companiile care fac parte din această categorie? Pentru a fi considerat contribuabili mic, trebuie să nu depășești limitele a cel puțin două din următoarele 3 criterii, evaluate la data bilanțului: totalul activelor: 25 000 000 de lei; cifra de afaceri netă: 50 000 000 de lei; numărul mediu de angajați în cursul exercițiului financiar: 50. De asemenea, contribuabilii mici sunt acele entități care nu intră în categoria microentităților, și care îndeplinesc minim 2 dintre cele 3 criterii evidențiate mai sus. În categoria microentităților se încadrează acele companii care la data bilanțului nu depășesc limitele a cel puțin 2 dintre cele 3 criterii, și anume: totalul activelor: 2 250 000 de lei; cifra de afaceri netă: 4 500 000 de lei; numărul mediu de angajați în cursul exercițiului financiar: 10. Aceste delimitări  cu privire la criteriile de mărime ale entităților dețin caracter de noutate, prestabilite prin intermediul Ordinului nr. 4164 lansat în luna august a anului curent, act normativ care actualizează Ordinul 1082/2014 pentru aprobarea Reglementărilor contabile privind situațiile financiare anuale individuale și situațiile financiare anuale consolidate. O altă modalitate de a verifica dacă te încadrezi în categoria contribuabililor care vor trebui să depună D406 peste mai puțin de două luni, este consultarea listei publicată de către ANAF care cuprinde contribuabilii mijlocii și mari. Aceste liste se regăsesc pe site-ul Agenției Naționale pentru Administrare Fiscală, prin accesarea următoarelor link-uri:  https://static.anaf.ro/static/10/Anaf/legislatie/Anexa2_ListaMariContribuabili1iulie2024.pdf https://static.anaf.ro/static/10/Anaf/legislatie/Anexa3iulie.pdf. Prin urmare, dacă denumirea companiei tale nu se regăsește în cadrul acestor liste nominale, înseamnă că faci parte din categoria contribuabililor mici. Care sunt termenele la care va trebui să depui D406? Conform Ordinului 1783/2021 există trei termene funcție de secțiunile fișierului de care trebuie să ținem cont pentru depunerea declarației informative SAF-T. Acestea sunt: pentru secțiunea ACTIVE-D406 se transmite la termenul de depunere a situațiilor financiare anuale; pentru secțiunea STOCURI-D406 se transmite la termenul stabilit de către organul fiscal central, ,,care nu poate fi mai mic de 30 de zile calendaristice de la data solicitării”; pentru celelalte informații care nu fac referire la cele două secțiuni-D406 se transmite în ultima zi calendaristică a lunii următoare de raportare, respectiv luna/trimestrul de raportare. O variabilă importantă de care trebuie să se ținem cont pentru termenul de transmitere al declarației este legată de perioada fiscală aplicabilă de către contribuabili pentru taxa pe valoare adăugată. În acest context apare inevitabil întrebarea: Am obligația transmiterii D406 dacă nu sunt plătitor de TVA? Răspunsul este DA. Obligativitatea depunerii declarației revine și persoanelor impozabile neplătitoare de TVA. Perioada depunerii în acest caz este trimestrul. Aceasta poate fi transmisă până în ultima zi calendaristică din luna depunerii, ,,reprezentând luna calendaristică imediat următoare perioadei pentru care a fost pregătită declarația informativă.” În loc de concluzii... Toți antreprenorii care fac parte din categoria micilor contribuabili sunt conștienți de implicațiile pe care le manifestă obligativitatea raportării SAF-T asupra afacerii lor. Următoarea perioadă, mai mult ca niciodată impune reconfigurarea deciziei de colaborare cu parteneri specializați spre furnizarea de soluții inteligente care să faciliteze procesul de raliere la modificările care vor veni în materie de digitalizare fiscală. De aceea, recomandarea este în direcția dezvoltării de colaborări consolidate cu persoane specializate în direcția acoperirii nevoilor tot mai complexe de conformare digitală a afacerii tale. Referințe principale de informare PwC Romania, About SAF-T, material în format electronic, disponibil la adresa: https://www.pwc.ro/en/pwc-romania-digital/tax-technology/saf-t.html Lookup Tax, All about Standard Audit File for Tax (SAF-T) material în format electronic, disponibil la adresa: https://lookuptax.com/docs/explainers/all-about-saft-reporting Ordin nr. 4164 din 12 august 2024cu privire la actualizarea criteriilor de mărime ale entităților raportoare, Publicat în Monitorul oficial nr. 843 din 23 august 2024. Ordin nr. 1783 din 4 noiembrie 2021privind natura informațiilor pe care contribuabilul/plătitorul trebuie să le declare prin fișierul standard de control fiscal, modelul de raportare, procedura și condițiile de transmitere, precum și termenele de transmitere și data/datele de la care categoriile de contribuabili/plătitori sunt obligate să transmită fișierul standard de control fiscal, Publicat în Monitorul oficial nr. 1073 din 9 noiembrie 2021.
0

Factura proformă sau pro-formă. Clarificări asupra conceptului. Care este varianta corectă utilizată în practica de afaceri?

,,Nimic nou sub soare” Acest motto cu rezonanțe care nu se regăsesc neapărat în lumea economicului, se pliază perfect pe situația în care se află antreprenorii de mai bine de un an. Este vorba despre procesul neîntrerupt de digitalizare fiscală. Lecția învățată în tot acest timp este că în digitalizare nu există scuze. Niciun antreprenor nu se poate eschiva de la aderarea la modernitate. Acest aspect s-a soldat cu multă presiune generată asupra factorilor decizionali din cadrul companiei. De gestionarea acesteia prin cele mai adecvate soluții, depinde într-o măsură substanțială bunul mers al companii. Pe scurt! ,,Nimic nou sub soare” De la concepții la concept Treapta 1. Părerea legiuitorului cu privire la conceptul facturii pro(forme) Treapta 2. Conceptul în dicționarele de specialitate Treapta 3. Demostrații practice. Cum se raportează utilizatorii de internet la conceptul analizat? La final de proces… De la concepții la concept Există pe tărâmul practicii de afaceri precum și în comunitatea de profesioniști contabili din România o serie de concepții cu privire la corectitudinea conceptului de factură proformă. Care este varianta corectă a conceptului? Proformă sau pro-formă? Dacă ți-ai pus întrebări cu privire la acest aspect, rămâi alături de noi pentru a afla care este forma agreată a conceptului în literatura de specialitate autohtonă. Care este fluxul de lucru pentru a aduce clarificări cu privire la corectitudinea conceptului? Acesta are notă pur personală, și implică parcurgerea a trei etape. În primul rând, vom puncta maniera de utilizare a conceptului în cadrul actelor normative. Care este forma acestuia utilizată de către legiuitor? Al doilea pas punctează maniera de abordare a conceptului în cadrul dicționarelor de specialitate. În al treilea pas, vom recurge la realizarea unei scurte analize a acestuia în cadrul literaturii de specialitate, prin utilizarea instrumentelor de cercetare calitativă. Acestea sunt ilustrate de cele 3 trepte care ne vor ajuta să ajunge la stabilirea formei corecte a conceptului. Ce este necesar să menționăm de la bun capăt, este faptul că, în literatura de specialitate, nu regăsim studii pe această tematică. Astfel, lucrarea oglindește caracterul originalității. Treapta 1. Părerea legiuitorului cu privire la conceptul facturii pro(forme) Pentru prima etapă, vom face apel la analiza actelor normative care fac referire la aceste sintagme, documente extrase din cadrul unei baze de date legislative. Formula de căutare este restrânsă în primă fază la sintagma Factura proformă. Vom analiza numărul de acte normative în care regăsim sintagma în varianta menționată. Prin aplicarea formulei de căutare, sunt returnate un număr de 36 de acte normative, care în corpul textului, fac referire în circumstanțe definite, la conceptul de factura proformă (fără cratima de legătură). Cu titlu exemplificativ, am selecționat 5 dintre aceste documente normative pentru a ilustra exact modul de utilizare a sintagmei menționate. Act normativ Paragraf de menționare a sintagmei Factura proforma Norme din 18 noiembrie 2014 de aplicare a Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 66/2014 privind aprobarea Programului de stimulare a cumpărării de autoturisme noi, cu modificările și completările ulterioare ,,...capacitate deplină de exercițiu, exclusiv dobânzile și comisioanele bancare și alte sume datorate de beneficiar în baza contractului de finanțare, care acoperă maximum 95% din prețul de achiziție prevăzut în factura proformă” ,,...factura proforma emisă de către persoana juridică care are ca obiect de activitate vânzarea autovehiculelor” Ordin nr. 1046 din 21 septembrie 1999 pentru aprobarea Metodologiei privind scutirea de la obligaţia garantării datoriei vamale ,,contractul sau comanda în baza căreia se derulează operaţiunea (în original şi în copie) sau factura comercială/factura proforma, după caz, pentru bunurile prevăzute la art. 1 lit. b)-i)” Norme metodologice din 12 aprilie 2019 de aplicare a art. 1-10 din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 114/2018 privind instituirea unor măsuri în domeniul investițiilor publice și a unor măsuri fiscal-bugetare, modificarea și completarea unor acte normative și prorogarea unor termene ,,...privind obligația operatorilor economici de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale, republicată, cu modificările și completările ulterioare, factură proformă și contracte.” Procedură din 15 mai 2013 (*actualizată*) privind acordarea ajutoarelor de minimis pentru investiţiile realizate de întreprinderile mici şi mijlocii ,,Factură proformă, factură avans, factură stornare, factură finală, după caz, în copie” Proceduri din 14 aprilie 2003 de implementare, monitorizare și evaluare a subprogramului ,,Dezvoltarea orașelor prin stimularea activităților întreprinderilor mici și mijlocii” ,,...factura de achiziție sau în cazul importului factura proformă” Iată mai jos și exemplificarea concretă a rezultatelor returnate ca urmare a verificării sintagmei în cadrul unei baze de date legislative puse la dispoziția contribuabilului de către Ministerul Justiției. Astfel, în varianta proformă (fără cratimă) sunt returnate un număr de 36 de rezultate concretizate în acte normative care fac trimitere la acest document. În varianta pro-formă sau pro formă, deși, neașteptat, este returnat un număr de 64 de documente în cadrul cărora este menționată sintagma, prin utilizarea aceleași metode de cercetare. Iată mai jos și exemplificarea concretă a rezultatelor returnate ca urmare a verificării sintagmei în cadrul bazei de date legislative menționată anterior. Cu titlu exemplificativ, am selecționat 5 dintre aceste documente normative pentru a ilustra exact modul de utilizare a sintagmei menționate. Act normativ Paragraf de menționare a sintagmei Factura pro forma Ordinul nr. 1.470 din 29 septembrie 2014 pentru aprobarea Listei obiectivelor de investiţii pentru care se acordă microcredite ,,…printr-o anexă la factura pro forma, că în contractele de livrare vor stipula următoarele…,,…operatorii economici producători sau importatori de maşini şi utilaje agricole vor declara pe propria răspundere, printr-o anexă la factura pro forma…” Norme metodologice din 3 februarie 2009 privind modalitatea de calcul al tarifelor şi procedura de plată a sumelor datorate pentru operaţiunile efectuate contra cost de Oficiul Român pentru Drepturile de Autor ,,În cazul în care se solicită plata prin bancă a marcajelor holografice, ORDA eliberează o factură pro forma pe baza căreia se poate efectua plata...,,se adaugă cheltuielile legale aferente deplasării, estimate de ORDA, iar suma astfel rezultată se menţionează într-o factură pro forma.” Ordin nr. 59 din 11 februarie 2005 privind aprobarea Normelor metodologice de aplicare a prevederilor Ordonanţei de urgenta a Guvernului nr. 158/1999 privind regimul de control al exporturilor, importurilor şi altor operaţiuni cu produse militare, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 595/2004 ,,factura/factura pro forma în copie, certificată de către persoana care are dreptul sa angajeze răspunderea juridică a societăţii” Metodologie din 23 februarie 2005 privind scutirea de la obligaţia garantării datoriei vamale ,,Contractul/comanda în baza căruia/căreia se derulează operaţiunile (în original şi copie) sau factura comercială/factura pro forma, după caz, pentru bunurile prevăzute la art. 1 lit. b)-k)” Ordin nr. 892 din 22 decembrie 2004 privind deschiderea unor contingente tarifare la importul în România al unor produse agricole originare din Uniunea Europeană (UE) şi modul de administrare a acestor contingente în anul 2005 ,,...copie după unul din următoarele documente: contract extern, comandă confirmată, factură externă, factură pro forma semnată de partenerul extern” Treapta 2. Conceptul în dicționarele de specialitate Al doilea pas punctează modul de abordare al sintagmei prin intermediul dicționarelor de specialitate. Iată mai jos modalitatea de prezentare a sintagmelor în cadrul a 6 dicționare de specialitate. Dicționar Definiție Dicționar economic http://www.contabilitateafirmei.ro/dictionar/factura_proforma.htm Factura proforma Este o formă de prefacturare fără obligația plății WordReference https://www.wordreference.com/enro/proforma Factura pro forma (forma latină a conceptului) Ca simplă formalitate Dicționar român explicativ https://www.dictionarroman.ro/?c=proforma#google_vignette Factura proforma Pro forma Pro forma=de formă Factura Profoma=copia unei facturi finale transmise clientului în avans Factura Pro forma=document lipsit de formă utilizat în contextul tranzacțiilor internaționale Dicționarul de contabilitate https://www.oxfordreference.com/display/10.1093/acref/9780198743514.001.0001/acref-9780198743514-e-2656?rskey=Q0enT5&result=1 Factura proforma Factură trimisă în diverse circumstanțe cumpărătorului, înainte de cunoașterea în detaliu a tuturor detaliilor tranzacției Dicționar economic https://www.merriam-webster.com/dictionary/pro%20forma%20invoice Factura pro forma Un document furnizat înainte de efectuarea unei expediții de mărfuri sau cu o expediție de mărfuri care descrie articolele și condițiile de vânzare, dar care nu are funcția de factură fiscală Dicționar economic Cambridge https://dictionary.cambridge.org/dictionary/english/pro-forma-invoice?q=proforma+invoice Factura pro formă O factură, transmisă unui nou client în vederea informării cu privire la produsele și serviciile care urmează a fi livrate Dicționar juridic https://www.rubinian.com/dictionar_detalii.php?id=2610 Factura pro formă/proformă Factura proformă este o invitație la cumpărare, trimisă unui cumpărător potențial. Conform Wikipedia, este validată varianta în limba latină a conceptului, sub forma delimitată de spațiu, și anume pro forma, aspect care conferă posibilitatea exprimării în mediul de business și a acestei variante, sub forma latinizată a conceptului. Wikipedia menționează și forma contopită a sintagmei proforma. În înțelesul sursei indicate, factura proformă (pro forma) este un document emis de către vânzător cumpărătorului pentru formalizarea unei tranzacții înainte de cunoașterea detaliilor fiind utilizată în principal pentru delimitarea valorii tranzacției. Aceasta nu reprezintă bază documentară pentru înregistrarea în contabilitate. Varianta în limba engleză a conceptului este reprezentată de pro forma invoice regăsită predominant în cadrul dicționarelor de specialitate. Treapta 3. Demostrații practice. Cum se raportează utilizatorii de internet la conceptul analizat? A treia etapă, face trimitere la instrumentul Google Trends care ne ajută să identificăm interesul de căutare al utilizatorilor pe o anumită temă. Vom analiza astfel, interesul de căutare al utilizatorilor înregistrat în ultimii 5 ani, distinct, pe cele două sintagme, Factura proforma, respectiv, Factura pro forma. Astfel, nivelul de interes este semnificativ pentru sintagma Factura proforma, în timp ce sintagma Factura pro forma nu înregistrează căutări semnificative în intervalul de timp analizat. La final de proces… Ca urmare a studiului privind conceptualizarea formei corecte a facturii proforme, putem să tragem următoarele concluzii: dacă ne referim la aspectul corectitudinii, ambele varianta pot fi considerate pentru nominalizarea facturii întocmite cu scopul informării cu privire la livrarea de bunuri, prestarea de servicii ori executarea de lucrări. Forma cu spațiu a sintagmei provine din limba latină și face trimitere la un aspect lipsit de formă sau fără formă. Această abordare preluată din limba latină se poate extinde și la factura proformă în sensul în care aceasta nu constituie bază documentară pentru înregistrarea în cadrul evidențelor contabile, fiind document lipsit de formă contabilă. Dicționarele care au stat la baza cercetării noastre menționează ambele forme ca fiind corecte. Lucrările de specialitate fac trimitere cu preponderență la forma contopită a sintagmei. De altfel, în situația exportului unor mărfuri fără plată, cu valoarea utilizată doar în scopul stabilirii taxelor vamale se utilizează factura de formă, în varianta pro formă. Pledăm astfel, așadar, pentru utilizarea ambelor forme în practica uzuală de afaceri, pe baza cercetării realizate în acest sens. Referințe principale de informare Portal legislativ, Ministerul Justiției, disponibil la adresa: https://legislatie.just.ro/. Instrumentul Google Trends, disponibil la adresa: https://trends.google.com/trends/.
0

Un webinar cu antreprenori, pentru antreprenori despre sistemul RO e-Factura

În cadrul webinarului s-a discutat atât despre instrumentele necesare conformării fiscale dar și cum puteți profita de beneficiile tehnologiei. Vă invităm să îl urmăriți pentru o experiență informativă și practică de învățare. .videowrapper { float: none; clear: both; width: 100%; position: relative; padding-bottom: 56.25%; padding-top: 25px; height: 0; } .videowrapper iframe { position: absolute; top: 0; left: 0; width: 100%; height: 100%; }
0

Autorizarea programului de facturare prin link de către contabil?

Un subiect foarte controversat și încă neclar pentru foarte multă lume, fie ei administratori ai unei societăți comerciale sau contabili, este autorizarea programului de facturare de către contabil, folosind semnătura acestuia, pentru trimiterea facturilor emise prin SPV, în sistemul e-Factura. Deși conștienți de faptul că foarte probabil am deschis \"Cutia Pandorei\", dorim să oferim explicații legate de acest subiect. După cum probabil știți de la 1 ianuarie 2024 sistemul RO e-Factura în relația B2B devine obligatoriu pentru toți operatorii economici stabiliți pe teritoriul României, cu foarte mici excepții. Această nouă obligativitate, presupune transmiterea facturilor emise, în relația B2B, în sistemul ANAF RO e-Factura. Pentru a face acest lucru, agenții economici prin departamentele specializate sau prin persoana desemnată vor trebui să transmită factura emisă sub forma unui fișier în format XML prin Spațiul Privat Virtual pus la dispoziție de ANAF, în sistemul RO e-Factura. Dat fiind faptul că această formă de trimitere, sub forma unui fișier în format XML, este destul de complicată pentru mulți și că nimeni nu își dorește să devină programator peste noapte, dezvoltatorii de programe de facturare oferă această nouă funcție în cadrul programelor lor. Astfel, majoritatea programelor de facturare de pe piață, dacă nu chiar toate, oferă clienților săi posibilitatea de a trimite facturile în e-Factura, prin două variante, iar ambele variante implică folosirea unui certificat calificat de semnatură electronică fără de care nu se poate accesa Spațiul Virtual Privat (SPV) al ANAF. Prima și cea pe care o recomandăm, este ca societatea respectivă să își achiziționeze propriul certificat calificat de semnătură electronică prin persoana care are calitatea de reprezentant legal sau reprezentant desemnat și să autorizeze programul de facturare pentru a putea trimite în e-Factura, în mod automat. Programul urmând să verifice, tot în mod automat, dacă facturile au fost validate, să transmită utilizatorului statusul acestora, eventualele mesaje primite și de asemenea citește și salvează facturile de la furnizori. A doua variantă, cea care a și creat polemici, este ca societatea respectivă, prin departamentul specializat sau prin persoana desemnată, să genereze linkul de autorizare al programului de facturare, care să îi permită programului trimiterea facturilor în sistemul e-Factura și urmărirea tuturor pașilor menționați mai sus. Acest link de autorizare, conform art.12, alin.3 din Ordinul nr. 1090/2022, poate fi validat de împuternicitul societății, care în relația cu organul fiscal poate fi expertul contabil, folosind semnătura electronică a acestuia. Foarte important de menționat și de reținut, este faptul că prin validarea linkului de autorizare a programului de facturare, folosind semnătura electronică a contabilului nu înseamnă că intră în atribuțiile acestuia trimiterea facturilor emise în sistem (pentru mai multe detalii puteți citi articolul despre \"e-Factura nu este sarcina contabilului\"). Validarea linkului de autorizare prin folosirea semnăturii electronice fie a reprezentantului legal, a reprezentantului desemnat sau a împuternicitului, se face în baza protocolului OAuth 2.0, pus la dispoziția dezvoltatorilor de aplicații de către ANAF. Acest protocol împuternicește programul de facturare și ii permite accesul în SPV prin crearea unui token de acces virtual, nefiind necesară prezența semnăturii electronice la fiecare trimitere e-Factura. Autorizarea este valabilă 90 zile, urmând ca aceasta să se prelungească automat atât timp cât semnatura electronică este valabilă, ea putând fi revocată oricând de către una din persoanele enumerate mai sus, dacă se dorește. Important de asemenea, în ceea ce privește responsabilitatea privind corectitudinea și veridicitatea conținutului facturilor emise și transmise în sistemul ANAF RO e-Factura, răspunsul din partea ANAF este că aceasta îi revine reprezentantului legal al societății respective. În concluzie, la întrebarea din titlul acestui articol, răspunsul este că da, se poate autoriza programul de facturare folosind semnatura electronică a contabilului, dar subliniem faptul că autorizarea programului folosind semnătura contabilului generează un token care oferă acces la toate codurile fiscale înrolate în SPV pe acea semnatură. Deși folosind semnatura contabilului pentru autorizare se oferă acces total la serviciile la care este înrolat tokenul respectiv, se ține cont de  procedura de înregistrare a aplicațiilor în portalul ANAF, care specifică în mod clar că: “Pentru folosirea soluției de autorizare a accesului la serviciile de tip Api, dezvoltate de ANAF, folosind mecanisme standard bazate pe folosirea protocolului Oauth 2.0, dezvoltatorii de aplicații au la dispoziție un mecanism de înrolare a aplicaţiilor în Sistemele ANAF. Utilizatorii aplicațiilor trebuie să fie înregistrați şi înrolaţi în sistemele ANAF, cu drepturi de acces către diverse servicii furnizate de portalul ANAF.” Acest lucru presupune semnarea unor termene și condiții care la randul lor conțin clauze de confidențialitate. Mai mult, se specifică în același protocol ANAF că “Responsabilitatea păstrarii în mod securizat a token-urilor revinedezvoltatorilor de aplicații care folosesc acest mecanism.” Cu toate acestea, îndemnul nostru este ca fiecare semnătură să fie folosită în scopul care i-a fost destinat acesteia. Respectiv contabilul să o folosească pentru depunerea rapoartelor financiare periodice și în scop personal, tinând cont de faptul că aceasta îi aparține, iar societatea comercială să achiziționeze propria semnatură prin reprezentant legal sau desemnat pe care să o folosească pentru transmiterea facturilor emise în cadrul societății sale. Vă recomandăm: Program de facturare online pentru tot ce ţine de e-Factura poate fi testat de aici. Certificat calificat de semnătură electronică pentru e-Factura poate fi achiziționat de aici.
0

Ce înseamnă obligația raportării în sistemul RO e-Factura?

E-Factura, obligatorie de la 1 ianuarie 2024 pentru toate tranzacțiile efectuate între entitățile stabilite în România! Ȋncepând cu data de 01.01.2024, toate persoanele impozabile stabilite în România, indiferent că sunt sau nu înregistrate în scop de TVA, vor avea obligaţia de a raporta facturile prin sistemul RO e-Factura. Ȋn acest moment, această obligativitate le revine doar operatorilor din turism care acceptă vouchere de vacanță, celor care operează bunuri cu risc fiscal dar şi celor care încheie tranzacții cu statul Român (B2G). Ce înseamna obligația raportării în sistemul RO e-Factura? România a primit acceptul Comisiei Europene de derogare de la articolele 218 şi 232 din Directiva TVA pentru a introduce măsuri speciale în scopul simplificării procedurii de colectare a TVA şi a combaterii evaziunii fiscale. Ȋn acest sens, începând cu data menționată, contribuabilii vor trebui să emită facturi în format electronic pe care să le trimită mai apoi în format XML şi în sistemul RO e-Factura, prin Spațiul Privat Virtual (SPV).   Etapele implementării şi obligativitatea operatorilor economici începând cu 1 ianuarie 2024 Prima etapă: 1 ianuarie - 30 iunie 2024 - toate persoanele impozabile stabilite în România, indiferent dacă sunt sau nu înregistrate în scopuri de TVA, vor fi obligate să transmită facturile emise în sistemul RO e-Factura. - toate persoanele impozabile nestabilite în România, adică nerezidente, dar care sunt înregistrate în scopuri de TVA în ţara noastră, au obligaţia să transmită facturile emise în sistemul RO e-Factura. - toate persoanele impozabile stabilite in România, indiferent dacă sunt sau nu înregistrate în scopuri de TVA, care efectuează tranzacţii cu instituţiile publice altele decât cele din relaţia B2G definită în legislaţia anterioară, au obligaţia să transmită facturile emise în sistemul RO e-Factura. Sunt exceptate de la transmiterea facturilor emise în sistemul RO e-Factura, livrările de bunuri expediate sau transportate în afara UE de către furnizor sau de către o altă persoană în numele său şi de asemenea de către cumpărătorul care nu este stabilit în România sau de către o altă persoană în numele său. De menţionat faptul că în această primă etapă, furnizorii pot emite facturile către destinatari atât în format clasic pe hârtie, cât şi în format electronic dar este obligatoriu să le trimită în sistemul e-Factura în format XML, prin Spaţiul Privat Virtual (SPV). A doua etapă: 1 iulie 2024 - 31 decembrie 2026 Facturile acceptate din punct de vedere fiscal în scopul de deducere a TVA-ului vor fi doar cele transmise şi acceptate prin sistemul RO e-Factura. Facturile emise trebuie transmise în sistemul e-Factura în termen de 5 zile lucrătoare de la data emiterii facturii. Nerespectarea acestui termen, se consideră contravenţie şi va atrage după sine sancţiuni. Ȋn perioada de implementare a acestei obligaţii adică 1 ianuarie - 31 martie 2024, nu se vor aplica sancțiuni contravenţionale pentru nerespectarea acestui termen. Ce contravenții şi sancțiuni se vor aplica în urma nerespectării transmiterii facturilor emise în sistemul RO e-Factura ? Emiterea şi înregistrarea facturilor în format clasic pe hârtie sau în format electronic fără transmiterea lor în sistemul e-Factura, nerespectarea termenului legal de 5 zile lucrătoare pentru transmiterea facturilor în sistemul e-Factura va fi considerată contravenție. Aceasta va fi sancționată cu amenzi cuprinse între 1.000 si 10.000 lei, în funcție de dimensiunea contribuabililor definiți potrivit legii. În concluzie, pentru a respecta această nouă obligație legală, contribuabilii vor trebui să se pregatească şi să identifice soluțiile informatice care să le permită transmiterea şi primirea datelor în şi din sistemul RO e-Factura, în formatul impus de ANAF (XML), prin Spațiul Privat Virtual (SPV). Este important de menționat faptul că alegerea instrumentelor de lucru necesare pentru transmiterea datelor în sistemul e-Factura este un pas ce trebuie analizat pentru a oferi conformitate legală şi eficientă pentru a vă asigura că faceți cea mai bună alegere în funcție desigur, de nevoile afacerii dvs..
0

Proiect de lege: RO e-Factura

Operatorii economici – persoane impozabile stabilite în România conform art. 266 alin. (2) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificările și completările ulterioare, indiferent dacă sunt sau nu înregistrați în scopuri de TVA conform art. 316 din Legea nr. 227/2015, pentru livrările de bunuri și prestările de servicii care au locul livrării/prestării în România conform art. 275, 278 – 279 din Legea nr. 227/2015, efectuate în relaţia B2B, astfel cum este definită la art. 2 alin. (1) lit. n) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 120/2021 privind administrarea, funcţionarea şi implementarea sistemului naţional privind factura electronică RO e-Factura şi factura electronică în România, precum şi pentru completarea Ordonanţei Guvernului nr. 78/2000 privind omologarea, eliberarea cărţii de identitate a vehiculului şi certificarea autenticităţii vehiculelor rutiere în vederea introducerii pe piaţă, punerii la dispoziţie pe piaţă, înmatriculării sau înregistrării în România, precum şi supravegherea pieţei pentru acestea, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 960 din 7 octombrie 2021, cu modificările și completările ulterioare, au obligația în perioada 1 ianuarie 2024 – 30 iunie 2024 să transmită facturile emise în sistemul naţional privind factura electronică RO e-Factura, prevăzut în Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 120/2021, indiferent dacă destinatarii sunt sau nu înregistraţi în Registrul RO e-Factura. Operatorii economici – persoane impozabile stabilite în România conform art. 266 alin. (2) din Legea nr. 227/2015, cu modificările și completările ulterioare, indiferent dacă sunt sau nu înregistrați în scopuri de TVA conform art. 316 din Legea nr. 227/2015, pentru livrările de bunuri și prestările de servicii care au locul livrării/prestării în România conform art. 275, 278 – 279 din Legea nr. 227/2015, efectuate în relaţia cu instituții publice, astfel cum sunt definite la art. 5 lit. w) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 57/2019 privind Codul administrativ, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 555 din 5 iulie 2019, altele decât cele efectuate în relația B2G, astfel cum este definită la art. 2 alin. (1) lit. m) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 120/2021, și altele decât cele prevăzute la art. 6 din același act normativ, au obligația în perioada 1 ianuarie 2024 – 30 iunie 2024 să transmită facturile emise în sistemul naţional privind factura electronică RO e-Factura, prevăzut în Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 120/2021, indiferent dacă destinatarii sunt sau nu înregistraţi în Registrul RO e-Factura. Operatorii economici – persoane impozabile nestabilite, dar înregistrate în scopuri de TVA în România, pentru livrările de bunuri și prestările de servicii care au locul livrării/prestării în România conform art. 275, 278 – 279 din Legea nr. 227/2015, efectuate în relaţia B2B, astfel cum este definită la art. 2 alin. (1) lit. n) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 120/2021, au obligația începând cu data de 1 ianuarie 2024 să transmită facturile emise în sistemul naţional privind factura electronică RO e-Factura, prevăzut în Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 120/2021, indiferent dacă destinatarii sunt sau nu înregistraţi în Registrul RO e-Factura. Sunt exceptate de la prevederile alin. (1) – (3) livrările de bunuri prevăzute la art. 294 alin. (1) lit. a) și b) și alin. (2) din Legea nr. 227/2015, cu modificările și completările ulterioare. Furnizorii prevăzuţi la alin. (1) - (3) sunt obligaţi să transmită facturile emise către destinatari conform prevederilor art. 319 din Legea nr. 227/2015, cu modificările şi completările ulterioare, cu excepția situației în care atât furnizorul/prestatorul, cât și destinatarul sunt înregistraţi în Registrul RO e-Factura. Termenul limită pentru transmiterea facturilor prevăzute la alin. (1) – (3) în sistemul naţional privind factura electronică RO e-Factura este de 5 zile lucrătoare de la data emiterii facturii, dar nu mai târziu de 5 zile lucrătoare de la data limită prevăzută pentru emiterea facturii la art. 319 alin. (16) din Legea nr. 227/2015, cu modificările și completările ulterioare. Nerespectarea prevederilor alin. (6) constituie contravenție și se sancționează cu amendă de la 5.000 lei la 10.000 lei pentru persoanele juridice încadrate în categoria contribuabililor mari, definiți potrivit legii, cu amendă de la 2.500 lei la 5.000 lei pentru persoanele juridice încadrate în categoria contribuabililor mijlocii, definiți potrivit legii, și cu amendă de la 1.000 lei la 2.500 lei, pentru celelalte persoane juridice, precum și pentru persoanele fizice. Prin excepție de la prevederile alin.(7), nerespectarea prevederilor alin.(6) în perioada 1 ianuarie – 31 martie 2024, nu se sancționează.
0

Utilizarea codului QR pe factura pentru programul Casa Verde

În ultima vreme, în România s-a pus un accent tot mai mare pe utilizarea codului QR sau/şi a codului de bare pe factură, iar acestea au devenit o necesitate pentru multe afaceri.   Ce este un cod QR? Un cod QR (Quick Response) este un cod de bare bidimensional, care conține informații sub formă de puncte și linii. În loc să citească o bandă magnetică sau un cod de bare liniar, un cititor de coduri QR utilizează o cameră pentru a citi codul QR. După scanarea codului, dispozitivul poate afișa informațiile pe care le conține. Codul QR poate conține orice tip de informații, de la numere de telefon și adrese web, până la texte și imagini. Exemplu de cod QR ce conține informațiile unei facturi cu seria PXPX şi numărul 00004 cu valoarea totală a facturii de 511.70 lei: PXPX000040000051170RON   De ce este important codul QR pentru facturare? Codul QR este important pentru facturare, deoarece face procesul de facturare mai eficient și mai precis. Acesta poate fi utilizat pentru a identifica în mod unic o factură, pentru a verifica autenticitatea și pentru a urmări plata. Cu ajutorul codului QR, procesul de facturare poate fi automatizat, reducând astfel timpul și costurile implicate. Printre avantajele utilizării codului QR pe facturi se numără: Accesibilitatea și ușurința de utilizare: utilizatorii pot scana codul QR cu ajutorul smartphone-ului sau altui dispozitiv mobil, iar informațiile pot fi accesate rapid și fără a fi necesar să se introducă manual datele facturii într-un sistem informatic. Îmbunătățirea procesului de urmărire a plăților: introducerea codului QR pe factură poate îmbunătăți procesul de urmărire a plăților și poate reduce timpul necesar pentru reconcilierea plăților, astfel că procesul de plată poate fi accelerat. Reducerea erorilor umane: utilizarea codului QR poate reduce riscul de erori umane în procesul de facturare și de plată, astfel că întreprinderile pot economisi timp și resurse pentru a corecta eventualele erori. Îmbunătățirea experienței utilizatorilor: utilizarea codului QR poate oferi utilizatorilor o experiență mai bună și poate consolida încrederea acestora în procesul de facturare și de plată.   De ce este nevoie de codul QR pe factura pentru programul Casa Verde? Programul Casa Verde, derulat de către Guvernul României, este un program care subvenționează achiziționarea de panouri fotovoltaice pentru producerea de energie electrică. În plus, Programul Casa Verde, face obligatorie trecerea codului QR pe factură. Recent, a fost introdusă o nouă obligație pentru emiterea facturilor în cadrul programului Casa Verde, și anume obligativitatea trecerii unui cod QR pe factura emisă pentru achiziționarea panourilor fotovoltaice. Scopul introducerii codului QR pe factura emisă pentru programul Casa Verde este de a îmbunătăți procesul de verificare a facturilor de către autorități, prin simplificarea și accelerarea acestui proces. În plus, codul QR poate fi folosit și de către beneficiari pentru a verifica autenticitatea facturii și a produselor achiziționate. Pentru a îndeplini această nouă obligație, furnizorii de panouri fotovoltaice trebuie să includă un cod QR pe fiecare factură emisă în cadrul programului Casa Verde. Codul trebuie să fie generat cu ajutorul unui program de facturare profesional, care va adăuga informațiile necesare în formatul specificat de autorități (bineinteles ca aplicația Facturis Online poate tipări acest cod QR pe factură). În ceea ce privește informațiile care trebuie incluse în codul QR, acestea includ numele și adresa beneficiarului, data emiterii facturii, numărul facturii și alte date despre panourile fotovoltaice: Aricolul 25 Punctul 4   (4) Factura trebuie să prevadă codul QR, în care vor fi cuprinse: numărul și data facturii fiscale, adresa locului de domiciliu menționată în cartea de identitate, pentru persoanele fizice, adresa de implementare menționată în extrasul de carte funciară, pentru unitățile de cult, atributele de identificare ale beneficiarului pentru care a fost emisă factura, puterea instalată, seriile de identificare a panourilor și a invertorului montate.   Toate aceste informații sunt esențiale pentru verificarea autenticității facturii și a achiziției.   Cum se poate tipări acest cod QR pe factura emisă din Facturis Online? Pentru printarea unui cod QR pe factură trebuie sa activați codul QR din meniul de Configurare – Factura – Modele Facturi – Coduri de Bare: Se intră in tab-ul de Cod de bare plata; Se bifează opțiunea de Afisare cod de bare plata: Afisata; Se alege locul unde se doreşte să se printeze acest cod QR pe factură şi se selectează una din opțiunile: Sub datele cumpărătorului; Ȋn subsolul facturii; Sub observații factură; Se alege informația ce se doreşte a fi printată în acest cod QR pe factură pentru programul Casa Verde si se alege opțiunea: Serie + numar + data factura + Observatii Client: astfel că în câmpul de Observatii client din factură se vor trece toate datele necesare pentru programul Casa Verde despre panourile fotovoltaice instalate;   Cum arată un astfel de cod QR pe factura printată? Vă prezentăm mai multe modele de facturi în care apar printate aceste coduri QR necesare şi pentru programul Casa Verde : Model 1 factura in PDF care contine codul QR sub datele clientului: Model 2 factura in PDF care contine codul QR sub datele clientului: Model 3 factura cod qr în partea de jos sub câmpul de Observatii Factura:
0
1
2
3
4
5