Care sunt aspectele de care trebuie să ții cont pentru a avea certitudinea întocmirii corecte a registrului de casă? Episodul 2

Materialul anterior pe tema normelor care trebuie respectate pentru buna gestionare a operațiunilor cu încasări și plăți a scos în lumină principalele reguli pe care trebuie să le respecți la momentul acesta pentru evitarea sancțiunilor cu privire la gestiunea ineficientă a operațiunilor efectuate în prezența numerarului. Dacă te-ai raliat la toate acele modificări, trebuie să știi că au rămas câteva lucruri nespuse privitoare la buna gestionare a operațiunilor cu numerar. Te invităm așadar să urmărești mai jos noțiunile care completează tabloul conturat de întocmirea corectă a registrului de casă.

Pe scurt!
Acces interzis. Care sunt acțiunile care nu pot fi efectuate prin intermediul casieriei?
Greșeala se plătește. Care sunt amenzile percepute pentru neregulile identificate pentru operațiunile de încasări și plăți?
Exemplu de pe tărâmul disciplinei financiare a companiei

Acces interzis. Care sunt acțiunile care nu pot fi efectuate prin intermediul casieriei?

Există o serie de aspecte care nu sunt permise a fi efectuate în prezența numerarului. Punctual, acestea sunt legate de:

  • primirea sumelor în numerar peste 5000 de lei/persoană, de la Trezoreria Statului, instituțiile de credit, instituțiile emitente de monedă electronică, instituțiile care prestează servicii de plată, autorizate de Banca Națională a României sau autorizate în alt stat membru al Uniunii Europene, instituțiile financiare nebancare și entitățile care efectuează operațiuni de schimb valutar, definite potrivit legii, precum și de la operatori din domeniul jocurilor de noroc, exceptând situațiile în care se pot depăși plafoanele privitoare la încasările și plățile efectuate prin casierie;
  • fragmentarea solicitării de eliberare de numerar peste plafoanele admise;
  • transferul de sume în conturile proprii ale persoanelor fizice fără existența documentelor justificative legale prezentate de către plătitori. Dacă transferul se realizează prin instrumentele de plată online, documentele justificative legale trebuie să se afle în evidența plătitorilor.

Greșeala se plătește. Care sunt amenzile percepute pentru neregulile identificate privind operațiunile de încasări și plăți în numerar?

Nerespectarea regulilor privind conduita încasărilor și plăților în numerar atrage după sine aplicarea unor serii de sancțiuni. Există 3 categorii de sancțiuni care pot fi aplicate mai multor tipuri de prevederi neîndeplinite din cadrul actului normativ care reglementează disciplina financiară a companiei.

Iată mai jos care sunt amenzile la care te expui în situația nerespectării regulilor de bună conduită privitor la gestiunea operațiunilor în numerar.

Descriere contravenție Sancțiune
Neefectuarea operațiunilor de încasări și plăți de către persoane juridice, persoane fizice autorizate, întreprinderi individuale, întreprinderi familiale, liber profesioniști, persoane fizice care desfășoară activități în mod independent, asocieri și alte entități cu sau fără personalitate juridică de la/către oricare dintre aceste categorii de persoane prin intermediul instrumentelor de plată fără numerar Se sancționează cu amendă de 25% din suma încasată/plătită, respectiv deținută în casierie, care depășește plafonul stabilit de prezentul capitol pentru fiecare tip de operațiune, dar nu mai puțin de 500 lei.
Fragmentarea încasărilor în numerar de la beneficiari a căror facturi depășesc limitele prestabilite la 5000 de lei, respectiv 10 000 de lei pentru magazinele de tip cash&carry
Fragmentarea facturilor pentru o livrare de bunuri sau prestare de serviciu a căror valoarea depășește 5000 de lei, respectiv 10 000 de lei
Fragmentarea plăților în numerar pentru furnizorii de bunuri și servicii a căror facturi depășesc limitele prestabilite la 5000 de lei, respectiv 10 000 de lei pentru magazinele de tip cash&carry
Neachitarea prin intermediul instrumentelor de plată fără numerar a acelor facturi primite de la furnizori care depășesc limitele impuse prin normele legale (5000 lei/10 000 de lei)
Neîncadrarea în plafonul de 10 000 de lei pentru efectuarea operațiunilor de încasări și plăți în numerar efectuate de la/către persoane fizice reprezentând contravaloarea unor livrări sau achiziții de bunuri ori a prestării unor servicii. De asemenea, discutăm și despre acordarea de dividende, cesiuni de creanțe sau alte drepturi peste acest plafon. De asemenea, punem în discuție și fragmentarea încasărilor și plăților pentru aceste operațiuni
Depășirea plafonului privind soldul la casierie (50 000 de lei, respectiv 500 000 de lei pentru magazinele de tip cash&carry)
Nerespectarea plafoanelor în cazul restituirii numerarului pentru facturile stornate
Nerespectarea plafonului de 10 000 de lei pentru restituirea sumelor aferente stornărilor de facturi către persoane fizice precum și nerespectarea prevederii privitoare la restituirea sumelor care exced plafonul prin intermediul instrumentelor de plată fără numerar
Acordarea de avantaje clienților pentru efectuarea de plăți în numerar Se sancționează cu amendă de la 15.000 lei la 20.000 lei
Fragmentarea solicitărilor de eliberare de numerar care conduce la depășirea plafonului prevăzut zilnic de 5.000 lei/persoană, dar nu mai mult de un plafon total de 10.000 lei/zi
Transferul sumelor în contul persoanelor fizice, în afara documentelor justificative legale prezentate de plătitori (cu excepția operațiunilor efectuate prin instrumente de plată cu acces la distanță, când poți transfera sume din contul companiei în contul persoanelor fizice, cu condiția existenței documentelor justificative legale în evidența plătitorilor)
Primirea sau restituirea de împrumuturi sau alte finanțări de la/către persoane fizice pe baza instrumentelor de plată cu numerar Se sancționează cu amendă de 25% din suma încasată/plătită, dar nu mai puțin de 500 lei

Exemplu de pe tărâmul disciplinei financiare a companiei

Pentru a veni în ajutorul tău, propunem mai jos, câteva exemple concrete de pe meleagul practic al disciplinei financiare a companiilor. Pentru a te ghida în aplicarea corectă a prevederilor în această direcție.

  1. Administratorul companiei X SRL prezintă departamentului financiar-contabil documentul justificativ care atestă achitarea unei cazării pe 7 nopți în Spania pentru deplasarea în vederea încheierii contractului de colaborare cu o companie parteneră. Acesta este cuprins în cadrul decontului de cheltuieli al lunii octombrie 2024. Contravaloarea cazării pentru perioada menționată este de 7500 de lei. Întrebarea este dacă aceasta poate fi decontată și înregistrată în registrul de casă având în vedere depășirea plafonului de 5000 de lei/persoană?

Răspuns: Conform art. 5, lit. b) din cadrul Legii nr. 70 din 2 aprilie 2015 pentru întărirea disciplinei financiare privind operațiunile de încasări și plăți în numerar și pentru modificarea și completarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 193/2002 privind introducerea sistemelor moderne de plată, plafoanele limită nu se aplică în situația în care intervine plata cheltuielilor de deplasare în interes de serviciu, în limita sumelor cuvenite pentru plata transportului, a diurnei, a indemnizației și a cazării pe timpul deplasării, precum și a cheltuielilor neprevăzute efectuate în acest sens.

Răspunsul este DA. Se poate realiza în numerar plata privind contravaloarea cazării pentru deplasarea efectuată de către administrator în interes de serviciu la momentul prezentării documentelor justificative de către acesta.

  1. La finele lunii octombrie 2024, compania Z SRL are de achitat salarii conform statului de plată în valoare de 19 500 de lei. Contractele individuale ale celor 6 angajați menționează ca manieră de plată a obligațiilor salariale instrumentele de plată cu numerar. Care este procedura în acest caz, având în vedere faptul că valoarea care trebuie achitată depășește plafoanele pentru efectuarea de plăți prin intermediul casieriei? Se poate realiza plata la data prestabilită în cadrul contractului individual de muncă al angajaților (data de 20 a lunii)?

Răspuns: Conform art. 5, lit. d) cadrul Legii nr. 70 din 2 aprilie 2015 pentru întărirea disciplinei financiare privind operațiunile de încasări și plăți în numerar și pentru modificarea și completarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 193/2002 privind introducerea sistemelor moderne de plată, plafoanele limită nu se aplică pentru retragerea de numerar din conturi deschise la instituțiile de credit sau la instituțiile care prestează servicii de plată și care sunt autorizate de Banca Națională a României pentru plata salariilor și a altor drepturi de personal prevăzute de lege și pentru alte operațiuni de plăți efectuate către persoanele fizice.

Răspunsul este DA. Se poate realiza plata salariilor în data de 20 a lunii, chiar dacă acestea depășesc plafonul prestabilit prin intermediul prevederilor legale.

Astfel, dacă încă nu ai reușit să te pui la curent cu reglementările privind maniera de operare a numerarului, materialul de mai sus este un bun prilej pentru a te familiariza cu toate regulile privind gestiunea operațiunilor realizate în prezența banilor cash. Fie că ești la început de drum antreprenorial, fie că deții statutul de antreprenor versat, actualizarea informațiilor scoase în evidență prin intermediul acestui articol și a celui anterior pe această temă te ajută să respecți cu rigurozitate normele actuale privind disciplina financiară a companiei tale. Totul, pentru derularea în bună armonie a activității afacerii tale.

Referințe principale de informare

  1. Legea nr. 70 din 2 aprilie 2015 pentru întărirea disciplinei financiare privind operațiunile de încasări și plăți în numerar și pentru modificarea și completarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 193/2002 privind introducerea sistemelor moderne de plată, publicat în  Monitorul Oficial nr. 242 din 9 aprilie 2015.
0
Articole similare :

Totul despre NIR - Nota Intrare Receptie

Nota de intrare receptie si constatare de diferente, mai cunoscuta drept NIR, este documentul pentru receptia bunurilor aprovizionate si, in acelasi timp, este si un document justificativ pentru incarcarea in gestiunea stocurilor. Documentul se intocmeste de catre comisia de receptie…
0
Ultimele articole RO-eFactura:

Avizul de însoțire a mărfii. Reperare pe traseul e-Facturii

Suntem cu toții martorii vremurilor în care singura certitudine este reprezentată de schimbare. Ritmul accelerat care marchează redefinirea peisajului de business te determină să iei permanent pulsul modificărilor. De fapt, nu mai există relevanță și conformare în afara acestei acțiuni.…

Factura proformă. Document lipsit de formă în contextul E-facturii?

Anul 2024 a fost marcat de modificări de substanță cu influență asupra restartării manierei derulării afacerilor românești. Abordarea deținătorilor de afaceri a fost multiplă. Unii au îmbrățișat schimbările ca parte importantă a progresului digital, considerând modificările drept catalizator al afacerilor…