Care este impactul obligativității facturării electronice și a raportării SAF-T (D406) asupra domeniului contabil? Chestionar aplicat comunității de profesioniști contabili din România
Nimic în afara digitalizării…
Astăzi, nimic nu mai poate fi perceput în afara procesului de modernizare prin digitalizare. Reflectoarele sunt astfel direcționate plenar spre transformarea digitală a tranzacțiilor dintre parteneri, indiferent de forma de organizare a acestora.
Unul dintre pilonii paradigmei informaționale fiscale este ilustrat de implementarea sistemului RO e-Factura. Introducerea obligativității emiterii facturii electronice la nivelul B2B pe teritoriul României începând cu 1 ianuarie 2024 a impus o serie de controverse, fiind un ,,butoi cu pulbere” pentru mediul antreprenorial românesc. Lucrurile devin și mai acute, pe marginea obligativității facturării electronice în relația de tip B2C începând cu 1 ianuarie 2025. Pentru multe companii o practică uzuală, pentru unele un element de noutate, facturarea electronică reprezintă un pas mic din amplul plan strategic și operațional al afacerilor însă un lucru măreț pentru digitalizarea fiscală a acestora.
O altă piatră de temelie a maratonului digitalizării fiscale este reprezentată de obligativitatea raportării SAF-T, un pas măreț spre reformarea completă a domeniului financiar-contabil. Acest sistem implementat în anul 2022 la nivelul companiilor mari, a căpătat regim obligatoriu din anul 2023 și pentru entitățile mijlocii. Problematicile arondate declarației SAF-T rămân piatră de temelie pentru micii contribuabili care vor îmbrățișa practica începând cu anul 2025. Și aici lucrurile se schimbă, odată cu obligația companiilor mici de a întocmi D406 începând cu 1 ianuarie 2025.
Astfel, remarcăm doi stâlpi esențiali în susținerea temeliei construcției care conturează digitalizarea în integralitate a procesului financiar-contabil, și anume e-Factura și SAF-T. Din postura de antreprenor ori contabil, inevitabil ai avut și vei avea contact cu aceste două paradigme ale digitalizării fiscale.
Un pas mic pentru digitalizare, un salt uriaș pentru progres. Observații din spectrul practicii de afaceri
Evident, impactul pentru comunitatea contabililor și a antreprenorilor este uriaș. Astfel, prin intermediul acestui studiu realizat pe baza unui chestionar aplicat în rândul comunității contabile din România vom identifica influența reală a acestor două implementări de dată recentă la nivelul companiilor din România și a profesiei economice, rezonanța pentru viitor fiind greu de tăgăduit.
Numeroși specialiști practicieni oferă programe de facturare online antreprenorilor pentru ca drumul spre conformarea fiscală și ralierea la maratonul digitalizării prin intermediul celor două paradigme să nu mai reprezinte o corvoadă.
Este absentă însă părerea specialiștilor care gestionează zi de zi implementarea noutăților legislative, și anume părerea profesioniștii contabili referitor la impactarea contabilității sub egida relație duale eFactura, SAFT. Cum sunt percepute aceste schimbări în cadrul comunității contabililor din România? Pentru a răspunde la această întrebare am conceput un chestionar pe tema Analiza incidenței implementării obligativității facturării electronice și a raportării SAF-T (D406) asupra domeniului contabil și a muncii profesionistului contabil. Acesta a fost aplicat în rândul profesioniștilor contabili aparținători Camerei Consultanților Fiscali din România și Corpului Experților Contabili și Contabililor Autorizați din România, cu o experiență vastă în domeniul contabilității și al fiscalității. Perioada de colectare a rezultatelor a fost reprezentată de martie-mai, la 2 luni după lansarea obligativității înrolării în sistemul RO e-Factura, astfel studiul cuprinde cele mai oneste păreri cu privire la eficiența platformei; și la aproximativ un an de la apariția obligativității depunerii SAF-T pentru entitățile mijlocii. Astfel, au fost colectate un număr de 50 de răspunsuri, rezultatele studiului fiind sintetizate în cadrul acestui material.
Cei mai mulți respondenți dețin statutul de expert contabil, urmat de cel de consultant fiscal. Un procent de 42% dintre cei chestionați dețin o experiență în domeniu de peste 30 de ani, peste jumătate dintre aceștia fiind deținătorii propriilor afaceri în sfera contabilității și a consultanței financiare (servicii de contabilitate).
Un pilon fundamental al cercetării este susținut de vasta experiență a celor chestionați. Astfel, capacitatea de gestionare a schimbărilor frecvente specifice domeniului contabilității și al fiscalității prin confruntarea cu o serie de provocări ciclice intervenite de-a lungul deceniilor este remarcabilă, adaptabilitatea și flexibilitatea fiind două dintre atributele definitorii ale profilului respondenților. De ce sunt esențiale aceste caracteristici? Pentru diminuarea rezistenței la schimbare în vederea conturării caracterului sustenabil al profesiei.
Direct de la sursă…
Iată mai jos părerea celor chestionați cu privire la impactul modificărilor legislative majore aduse de anul 2024 pe scena mediului contabil, modificând rolul jucat de către practicieni.
Un procent de 40% dintre profesioniștii care au răspuns studiului sunt de părere că modificările legislative sunt complexe afectând mediul de afaceri și profesia contabilă. Încă de la momentul lansării celor două modificări aduse asupra procesului financiar-contabil mediul de afaceri a fost dominat de incertitudine, neconcordanțe identificate în implementarea proceselor, probleme tehnice identificate în funcționare. Astfel, 34% dintre respondenți afirmă dificultatea în transpunerea acestora la nivelul practicii contabile.
O rată de 48% dintre respondenți conferă un nivel ridicat de influență a activității profesionale ca urmare a modificărilor legislative lansate în ultima perioadă de către organele fiscale.
Privitor la impedimentele identificate de către respondenți în implementarea sistemului e-Factura, 46% recunosc dificultatea procesului, restul de 54% negând existența unor piedici în adoptarea sistemului. Un factor de influență pozitivă în acest sens este reprezentat de parteneriatele cu furnizori de soluții digitale, care au făcut viața mai ușoară contribuabililor. De asemenea, un procent de 28% dintre respondenți afirmă dificultatea procesului de integrare a RO eFacturii cu programul de contabilitate actual.
Iată mai jos tabloul principalelor inconveniente ale procesului implementării RO e-Facturii, văzute chiar prin ochii profesioniștilor contabili, participanți la studiu:
- Necorelarea legislativă, lipsa de claritate a definiției persoanelor care intră în sistem (B2B), utilizarea unui standard neadaptat pieței, termene scurte nerealiste, infrastructură cu probleme tehnice (servere);
- Lipsa unui manual ușor de utilizat;
- Lipsa unei unități de măsură, setarea incorectă a localității clientului;
- Lipsa educației în utilizarea tehnologiei informatice, lipsa dotării cu calculatoare a firmelor, termenele scurte de raportare;
- Greutăți în transmiterea datelor, sistem insuficient pregătit;
- Gradul redus de acces la mijloacele IT al tuturor utilizatorilor;
- Funcționarea cu intermitențe a portalului ANAF, dublarea facturilor transmise de furnizori, mesajele de eroare greu de înțeles de către un operator fără studii economice și cunoștințe de IT;
- Competențe digitale scăzute la clienți;
- Blocarea site-ului ANAF care duce la transmiterea greoaie a facturilor;
- Antreprenorii nu sunt suficient de pregătiți.
Părerea profesioniștilor cu privire la implementarea sistemelor este extrem de valoroasă, întrucât aceasta poate pune bazele optimizării permanente a platformelor care vizează digitalizarea fiscală a companiilor. Aspect palpabil la momentul sintetizării rezultatelor studiului. Vocea profesioniștilor a fost auzită și s-au produs o serie de modificări la nivelul optimizării sistemelor. Totuși rămân multe provocări pentru viitorul companiilor care se află sub impactul profund al celor două paradigme.
Procentele sunt relativ similare în cazul impedimentelor identificate în realizarea raportării SAF-T. Astfel, un procent semnificativ de 60% declară absența dificultăților în procesul de întocmire a raportării SAF-T.
Complexitatea cerințelor de raportare privitor la întocmirea declarației D406 a generat multă incertitudine, aspect datorat penuriei de informații precum și absenței asimilării codificării de taxe.
Din studiul derulat reiese dificultatea întocmirii raportării, un procent de 42% dintre cei chestionați susținând acest aspect datorat complexității documentației și a cerințelor de raportare complexe și adeseori marcate de ambiguitate. Doar 10% dintre profesioniști consideră facil procesul de întocmire al declarației.
Cum sunt vizualizate modificările legislative recente de către comunitatea antreprenorială din România?
Cei mai mulți antreprenori, se simt profund copleșiți de recurența crescută a modificărilor de natură legislativă care survin pe latura derulării activității organizaționale. Cum percep profesioniștii contabili presiunea exercitată asupra clienților săi, vedem reliefat în cadrul graficului de mai jos:
Analizând răspunsurile primite, putem să remarcăm atitudinea reticentă a companiilor autohtone cu privire la modificările de natură legislativă, aceștia fiind nemulțumiți de transformărilor constante care afectează derularea proceselor organizaționale. Doar 16% sunt deschiși la transformarea domeniului prin implementarea de noi reforme.
Vestea bună este că această atitudinea poate fi combătută prin dezvoltarea de parteneriate durabile, bazate pe încredere și maxim profesionalism cu furnizori specializați în furnizarea de soluții țintite, în direcția satisfacerii nevoilor digitalizării accelerate a proceselor organizaționale.
În sinteză….
- 34% dintre respondenți afirmă dificultatea în transpunerea modificărilor legislative la nivelul practicii contabile;
- O rată de 48% dintre respondenți conferă un nivel ridicat de influență a activității profesionale ca urmare a modificărilor legislative lansate în ultima perioadă de către organele fiscale;
- Privitor la impedimentele identificate de către respondenți în implementarea sistemului RO eFactura, 46% recunosc dificultatea procesului, restul de 54% negând existența unor piedici în adoptarea sistemului;
- Un procent semnificativ de 60% declară absența dificultăților în procesul de întocmire a raportării SAF-T;
- Un procent de 42% dintre cei chestionați pun aspectul dificultății întocmirii D406 pe seama complexității documentației și a cerințelor de raportare adeseori marcate de ambiguitate;
- 10% dintre profesioniști consideră facil procesul de întocmire a declarației SAF-T;
- Un procent de 28% dintre respondenți afirmă dificultatea procesului de integrare a RO e-facturii cu programul de contabilitate actual.
La final de drum…
Pentru ca ralierea la noutățile legislative în materie de RO e-Factura să fie un proces facil și diminuarea atitudinii negative față de modificările ce sunt și cele ce vor veni să fie certă, echipa Facturis îți stă la dispoziție prin furnizarea soluțiilor integrate care să susțină real demersul conformării afacerii tale la inovativitatea digitalizării fiscale prin metode simple și ușor de pus în pratică. Suntem aici, pentru ca tu și afacerea ta să funcționați în parametri de maximă eficiență și dezvoltare. Prin îndeplinirea celor mai complexe funcții din cadrul aplicației conturate de echipa noastră, vei economisi timp, energie și îți vei putea focusa atenția spre aspecte legate de optimizarea performanței afacerii tale. Decizia de adoptare este la un click distanță. Nu amâna implementarea uneia dintre cele mai eficiente soluții de gestionare a digitalizării complete a proceselor afacerii tale. Astfel, provocările puse pe scena mediului de afaceri de către noile paradigme ale digitalizării sunt transformate în oportunități care să fie un catalizator al maximizării performanței afacerii tale.
Referințe principale de informare
- Botar, C. F. (2024, July 16). Părerea profesioniștilor contabili cu privire la obligativitatea implementării RO e-facturii și a raportării SAF-T (D406). Observații de pe ,,teren”. Episodul 1. Universul Fiscal. https://universulfiscal.ro/parerea-profesionistilor-contabili-cu-privire-la-obligativitatea-implementarii-ro-e-facturii-si-a-raportarii-saf-t-d406-observatii-de-pe-teren-episodul-1/.
- E-Factura-următorul pas spre digitalizarea fiscală în România. (2023). EY România. https://www.ey.com/ro_ro/news/2023/08/e-factura—urmatorul-pas-spre-digitalizarea-fiscala-in-romania
- Maratonul digitalizării: Implementarea SAF-T în România. (2021). Deloitte Romania. https://www2.deloitte.com/ro/ro/pages/tax/articles/maratonul-digitalizarii-implementarea-saf-t-in-romania.html.
- Raportarea SAF-T, obligatorie pentru contribuabilii mijlocii din 2023. Ce pot învăța din experiența companiilor mari. (2022). Deloitte Romania. https://www2.deloitte.com/ro/ro/pages/about-deloitte/articles/raportarea-saf-t-obligatorie-pentru-contribuabilii-mijlocii-din-ce-pot-invata-din-experienta-companiilor-mari.html.
- RO E-Factura restartează sistemul fiscal—Acasa—MF. (2024). Ministerul Finanțelor. https://mfinante.gov.ro/despre-minister/-/asset_publisher/uwgr/content/ro-e-factura-restarteaz-c4-83-sistemul-fiscal.
NOV.
2024