Totul despre NIR – Nota Intrare Receptie

Nota de intrare receptie si constatare de diferente, mai cunoscuta drept NIR, este documentul pentru receptia bunurilor aprovizionate si, in acelasi timp, este si un document justificativ pentru incarcarea in gestiunea stocurilor.

Documentul se intocmeste de catre comisia de receptie si de catre gestionar cu ocazia receptionarii marfurilor sosite la depozit si cuprinde date privind actele insotitoare, denumirea materialelor, a ambalajelor si a materialelor refolosibile din dezambalare, codul, cantitatile si valoarea marfurilor selectionate, procentul si valoarea rabatului comercial.

Nota de intrare receptie serveste ca:

  • document pentru receptia bunurilor aprovizionate;
  • document justificativ pentru incarcare in gestiune;
  • act de proba in litigiile cu carausii si furnizorii, pentru diferentele constatate la receptie;
  • document justificativ de inregistrare in contabilitate.

Cand se foloseste NIR-ul ca document de receptie?

NIR-ul se foloseste ca document distinct de receptie in cazul:

  • bunurilor materiale cuprinse intr-o factura sau aviz de insotire a marfii, care fac parte din gestiuni diferite;
  • bunurilor materiale primite spre prelucrare, in custodie sau in pastrare;
  • bunurilor materiale procurate de la persoane fizice;
  • bunurilor materiale care sosesc neinsotite de documente de livrare;
  • bunurilor materiale care prezinta diferente la receptie;
  • marfurilor intrate in gestiunile la care evidenta se tine la pret de vanzare cu amanuntul sau en gros.

Cum se intocmeste nota de intrare receptie?

  • NIR-ul se intocmeste in momentul sosirii marfurilor de la furnizor si la intrarea acestora in gestiunea unitatii. NIR-ul se NIR-ul se completeaza in baza facturilor sau a avizului de insotire a marfii.
  • Nota de intrare receptie si constatare de diferente se intocmeste in doua exemplare, potrivit prevederilor legale, la locul de depozitare sau in unitatea cu amanuntul, dupa caz, pe masura efectuarii receptiei. In situatia in care la receptie se constata diferente, Nota de receptie si constatare de diferente se intocmeste in trei exemplare de catre comisia de receptie legal constituita.
  • In cazul in care bunurile materiale sosesc in transe, se intocmeste cate un formular pentru fiecare transa, care se anexeaza apoi la factura sau la avizul de insotire a marfii.
  • Datele de pe verso NIR-ului nu se completeaza decat atunci cand se constata diferente la receptie.

Unde circula nota de intrare receptie?

  • la gestiune, pentru incarcarea in gestiune a bunurilor materiale receptionate (toate exemplarele);
  • la compartimentul financiar-contabil, pentru intocmirea formelor privind lichidarea diferentelor constatate (toate exemplarele), precum si pentru inregistrarea in contabilitatea sintetica si analitica, atasata la documentele de livrare (factura sau avizul de insotire a marfii);
  • la unitatea furnizoare (exemplarul 2) si la unitatea de transport (exemplarul 3), pentru comunicarea lipsurilor stabilite;
  • NIR-ul se arhiveaza la compartimentul financiar-contabil.

Emite primul nir

Cum te putem ajuta ca emiterea nir-urilor sa nu mai fie o corvoada?

Facturis Online

  • Bineinteles, exista si programe de gestiune stocuri online care te pot ajuta sa completezi si sa intocmesti NIR-ul fara prea multe batai de cap, iar noi venim in intampinarea ta cu Facturis Online.
  • Programul nostru de facturare si gestionare stocuri in cloud te ajuta sa emiti o factura in doar cateva secunde si sa intocmesti toate documentele fiscale necesare firmei tale. Testeaza acum!

Modele de NIR-uri emise cu acest program de gestiune stocuri:

recent projects

recent projects

recent projects

recent projects

recent projects

0
Articole similare :

Nota de recepție în contextul e-Facturii. Regim obligatoriu sau derogatoriu?

Adjudecat. Practica afacerilor acordă credibilitate și validare digitalizării fiscale. Aceasta ,,acaparează” procesele organizațiilor din România. De buna voie sau constrânși, factorii decizionali ai firmelor cedează teren pentru a face loc tuturor schimbărilor care se ivesc încă din zorii anului ce…
0

Balanța de stocuri. Redefinire în era RO e-SAF-T?

Finalul anului pune sub atenția fiecărui antreprenor momentul de realizare al ,,bilanțului”. O imagine retrospectivă care să cuprindă în esență comensurarea ,,fiecărei treapte urcate” spre atingerea idealurilor antreprenoriale. Nu a fost un an tocmai ușor. Provocările la care au fost…
0

Balanța de stocuri. Redefinire în era e-Facturii?

De la începutul anului 2024 ești pasager al trenului schimbării. Schimbare care a stat permanent sub marca digitalului. A fost un an în care procesele de afaceri au fost complet redefinite. Călătoria însă se apropie de final. La orizont se…
0
Ultimele articole RO-eFactura:

Ce aduce anul 2025 în materie de facturare electronică?

Orice început de drum oferă oportunitatea de a face lucrurile diferit. Posibilitatea de a fixa standarde superioare celor anterioare. Șansa punerii în practică a celor mai adecvate metode care să contribuie la atingerea potențialului maxim al activității afacerii. Timpul potrivit…