Totul despre NIR – Nota Intrare Receptie

Nota de intrare receptie si constatare de diferente, mai cunoscuta drept NIR, este documentul pentru receptia bunurilor aprovizionate si, in acelasi timp, este si un document justificativ pentru incarcarea in gestiunea stocurilor.

Documentul se intocmeste de catre comisia de receptie si de catre gestionar cu ocazia receptionarii marfurilor sosite la depozit si cuprinde date privind actele insotitoare, denumirea materialelor, a ambalajelor si a materialelor refolosibile din dezambalare, codul, cantitatile si valoarea marfurilor selectionate, procentul si valoarea rabatului comercial.

Nota de intrare receptie serveste ca:

  • document pentru receptia bunurilor aprovizionate;
  • document justificativ pentru incarcare in gestiune;
  • act de proba in litigiile cu carausii si furnizorii, pentru diferentele constatate la receptie;
  • document justificativ de inregistrare in contabilitate.

Cand se foloseste NIR-ul ca document de receptie?

NIR-ul se foloseste ca document distinct de receptie in cazul:

  • bunurilor materiale cuprinse intr-o factura sau aviz de insotire a marfii, care fac parte din gestiuni diferite;
  • bunurilor materiale primite spre prelucrare, in custodie sau in pastrare;
  • bunurilor materiale procurate de la persoane fizice;
  • bunurilor materiale care sosesc neinsotite de documente de livrare;
  • bunurilor materiale care prezinta diferente la receptie;
  • marfurilor intrate in gestiunile la care evidenta se tine la pret de vanzare cu amanuntul sau en gros.

Cum se intocmeste nota de intrare receptie?

  • NIR-ul se intocmeste in momentul sosirii marfurilor de la furnizor si la intrarea acestora in gestiunea unitatii. NIR-ul se NIR-ul se completeaza in baza facturilor sau a avizului de insotire a marfii.
  • Nota de intrare receptie si constatare de diferente se intocmeste in doua exemplare, potrivit prevederilor legale, la locul de depozitare sau in unitatea cu amanuntul, dupa caz, pe masura efectuarii receptiei. In situatia in care la receptie se constata diferente, Nota de receptie si constatare de diferente se intocmeste in trei exemplare de catre comisia de receptie legal constituita.
  • In cazul in care bunurile materiale sosesc in transe, se intocmeste cate un formular pentru fiecare transa, care se anexeaza apoi la factura sau la avizul de insotire a marfii.
  • Datele de pe verso NIR-ului nu se completeaza decat atunci cand se constata diferente la receptie.

Unde circula nota de intrare receptie?

  • la gestiune, pentru incarcarea in gestiune a bunurilor materiale receptionate (toate exemplarele);
  • la compartimentul financiar-contabil, pentru intocmirea formelor privind lichidarea diferentelor constatate (toate exemplarele), precum si pentru inregistrarea in contabilitatea sintetica si analitica, atasata la documentele de livrare (factura sau avizul de insotire a marfii);
  • la unitatea furnizoare (exemplarul 2) si la unitatea de transport (exemplarul 3), pentru comunicarea lipsurilor stabilite;
  • NIR-ul se arhiveaza la compartimentul financiar-contabil.

Emite primul nir

Cum te putem ajuta ca emiterea nir-urilor sa nu mai fie o corvoada?

Facturis Online

  • Bineinteles, exista si programe de gestiune stocuri online care te pot ajuta sa completezi si sa intocmesti NIR-ul fara prea multe batai de cap, iar noi venim in intampinarea ta cu Facturis Online.
  • Programul nostru de facturare si gestionare stocuri in cloud te ajuta sa emiti o factura in doar cateva secunde si sa intocmesti toate documentele fiscale necesare firmei tale. Testeaza acum!

Modele de NIR-uri emise cu acest program de gestiune stocuri:

recent projects

recent projects

recent projects

recent projects

recent projects

0
Articole similare :

Care este impactul obligativității facturării electronice și a raportării SAF-T (D406) asupra domeniului contabil? Chestionar aplicat comunității de profesioniști contabili din România

Nimic în afara digitalizării… Astăzi, nimic nu mai poate fi perceput în afara procesului de modernizare prin digitalizare. Reflectoarele sunt astfel direcționate plenar spre transformarea digitală a tranzacțiilor dintre parteneri, indiferent de forma de organizare a acestora. Unul dintre pilonii…
0

Cum ne ajută o aplicație de facturare în gestionarea e-Factura și e-Transport?

Cele două paradigme ale digitalizării fiscale, eFactura și eTransport, au impus redefinirea manierei de organizare a proceselor organizaționale. Obligativitatea integrării celor două sisteme, începând cu anul 2024, la nivelul tuturor afacerilor autohtone responsabilizează factorii decizionali spre adoptarea celor mai adecvate…
0
Ultimele articole RO-eFactura:

Avizul de însoțire a mărfii. Reperare pe traseul e-Facturii

Suntem cu toții martorii vremurilor în care singura certitudine este reprezentată de schimbare. Ritmul accelerat care marchează redefinirea peisajului de business te determină să iei permanent pulsul modificărilor. De fapt, nu mai există relevanță și conformare în afara acestei acțiuni.…

Factura proformă. Document lipsit de formă în contextul E-facturii?

Anul 2024 a fost marcat de modificări de substanță cu influență asupra restartării manierei derulării afacerilor românești. Abordarea deținătorilor de afaceri a fost multiplă. Unii au îmbrățișat schimbările ca parte importantă a progresului digital, considerând modificările drept catalizator al afacerilor…