RO e-Transport. 5 aspecte de care trebuie să ții cont ca antreprenor la declararea în cadrul sistemului

Maratonul digitalizării fiscale la care ești angrenat ca deținător al unei afaceri moderne continuă cu implementarea sistemului RO e-Ttransport. Dacă te afli la început de drum antreprenorial, ralierea la noutățile legislative ale modernizării sistemelor de afaceri poate să ți se pară o adevărată corvoadă. Ce este sistemul RO e-Ttransport? Cine este obligat la declararea datelor în cadrul platformei? La ce riscuri te supui dacă nu recurgi la declararea datelor? Ce sancțiuni sunt aplicate dacă nu se respectă prevederile legale? Care este consecința declarării eronate a anumitor date specifice notificării? Acestea, precum și alte aspecte de interes actual pentru tine ca antreprenor informat cu privire la utilizarea platformei RO e-Ttransport fac obiectul materialului pe care te invităm să îl parcurgi cu atenție pentru ca drumul spre conformitate și legalitate fiscală să fie facilitat.

În primul rând, ce reprezintă sistemul RO e-Ttransport?

Pe înțelesul tuturor, Sistemul RO eTansport reprezintă o platformă digitală în cadrul căreia sunt declarate date privind transporturile de bunuri cu risc fiscal ridicat efectuate pe teritoriul național precum și date cu privire la transporturile internaționale de bunuri (indiferent dacă se încadrează sau nu în categoria celor cu risc fiscal ridicat). În urma înscrierii datelor specifice etransportului în cadrul platformei este generat un cod UIT care face posibilă deplasarea vehiculului care transportă marfa.

Atenție! Termenul de valabilitate a codului UIT este de 5 zile calendaristice, respectiv de 15 zile calendaristice în cazul achizițiilor intracomunitare de bunuri

Cine este obligat la declararea datelor în cadrul platformei?

Ești obligat să declari în cadrul sistemului RO e-Ttransport dacă te afli în una din următoarele categorii de utilizatori:

  • Beneficiar în cazul unei achiziții intracomunitare de bunuri;
  • Furnizor în situația unei livrări intracomunitare de bunuri;
  • Furnizor pentru transportul de bunuri cu risc fiscal ridicat dacă discutăm de un transport național de bunuri;
  • Destinatar al bunurilor specificat în declarația vamală de import, în situația importului de marfă;
  • Expeditor al mărfurilor specificat în declarația vamală de export, pentru exportul de bunuri;
  • Depozitar, dacă discutăm despre tranzacții intracomunitare aflate în tranzit;
  • Expeditor sau destinatar în cazul unui nontransferuri;
  • Furnizor sau client dacă discutăm despre transportul de stocuri puse la dispoziția clientului.

Dată te afli în cel puțin una dintre cele 8 poziții descrise anterior, ești obligat la declararea datelor în cadrul sistemului RO e-Transport pentru obținerea codului UIT necesar efectuării transportului.

Reține! Nu fac obiectul declarării în cadrul sistemului RO e-Transport următoarele categorii de transporturi:

  • transporturile de bunuri destinate misiunilor diplomatice și oficiilor consulare, precum și organizațiilor internaționale, forțelor armate ale statelor membre NATO, Uniunii Europene, statelor membre ale Parteneriatului pentru Pace sau statelor cu care România a încheiat acorduri în domeniu;
  • transportul produselor accizabile care circulă în regim suspensiv de accize sau cu accize plătite în statul membru de expediție;
  • transportul bunurilor de către prestatorii de servicii poștale în colete poștale.

Când intervine obligația declarării în cadrul sistemului RO e-Transport?

Un aspect important de menționat este legat de circumstanțele care impun transmiterea datelor în cadrul platformei RO eTtransport. Astfel, obligativitatea privind declararea datelor privitoare la transportul care urmează a fi efectuat intervine atunci când sunt îndeplinite cumulativ următoarele două condiții:

  1. Masă maximă tehnic admisibilă a vehiculului depășește 2,5 tone;
  2. Bunurile dețin masa brută totală mai mare de 500 de kg sau au o valoare totală care depășește 10 000 de lei.

La ce riscuri te supui dacă nu recurgi la declararea datelor?

Nerespectarea prevederilor în vigoare cu privire la declararea datelor care fac obiectul unui transport (în condițiile în are acesta îndeplinește cele două condiții care succed declararea) atrage după sine o serie de sancțiuni care pot fi concretizate în amenzi usturătoare pentru buzunarul companiei tale.

Ce sancțiuni se aplică pentru nerespectarea legislației în vigoare privitor la sistemul RO e-Ttransport?

Urmărește tabelul de mai jos pentru a fi pe deplin informat cu privire la tipurile de contravenții și amenzile aplicabile.

Tip contravenție Cuantumul amenzii
Lipsa codului UIT sau utilizarea acestuia după perioada de valabilitate Persoane juridice, 20 000-100 000 de lei
Persoane fizice, 10 000-50 000 de lei
Nerespectarea obligativității declarării datelor referitoare la transportul care urmează a fi efectuat
Înscrierea unor cantități diferite în cadrul notificării față de cele care fac obiectul transportului
Nerespectarea menționării datelor de către categoriile de utilizatori obligați la declararea acestora
Nerespectarea prevederilor privind utilizarea sistemelor de poziționare a vehiculului de către conducătorul acestuia pe toată durata transportului și a echipării vehiculului cu dispozitive speciale care utilizează tehnologii de poziționare și transmitere a datelor prin satelit
Nerespectarea obligativității operatorului de transport de a pune la dispoziția conducătorului auto codul UIT
Neprezentarea documentelor care însoțesc transportul alături de codul UIT la cererea organelor competente 5000-10 000 de lei
Refuzul utilizării sistemelor de poziționare de către conducătorul vehiculului pe toată durata transportului

 

Care este consecința declarării eronate a anumitor date specifice notificării?

Data de 1 iulie 2024 aduce cu sine o serie de modificări în materie de aplicare a sancțiunilor privitoare la nerespectarea prevederilor în vigoare în materie de RO e-Transport. Astfel, declararea incompletă, incorectă sau cu întârziere a datelor atrage cu sine sancțiuni care pot ajunge la valori considerabile alături de confiscarea bunurilor nedeclarate. De exemplu, dacă se declară în cadrul sistemului RO eTransport alte cantități decât cele care fac real obiectul transportului, sunt aplicate amenzi care pornesc de la 10 000 de lei pentru persoane fizice și pot ajunge până la 100 000 de lei pentru persoanele juridice.

În situația în care, din motive independente, se recurge la modificarea datelor declarate inițial, corecția datelor se poate realiza până la momentul punerii în mișcare a mijlocului de transport. Ulterior momentului punerii în funcțiune a autovehiculului, operatorului de transport îi revine obligația actualizării permanente a informațiilor specifice identificării vehiculului de transport rutier, de fiecare dată când situația o impune, înainte de repunerea în mișcare. Toate aceste modificări trebuie să fie realizate pe durata de valabilitate a codului UIT.

Important! Dacă identifici anumite date declarate eronat în cadrul sistemului, acestea pot fi modificate în perioada celor 3 zile calendaristice înainte de data declarată pentru începerea transportului, dar nu mai târziu de punerea în mișcare a vehiculului, prin păstrarea codului UIT generat inițial. Modificarea datelor declarate în cadrul sistemului după începerea etransportului de bunuri este considerată contravenție și se sancționează cu amendă care pornește de la 10 000 de lei în cazul persoanelor fizice și poate ajunge până la 100 000 de lei pentru persoanele juridice.

Referințe principale de informare

  1. Ordonanță de urgență nr. 41 din 8 aprilie 2022 pentru instituirea Sistemului național privind monitorizarea transporturilor rutiere de bunuri RO e-Transport și de abrogare a art. XXVIII din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 130/2021 privind unele măsuri fiscal-bugetare, prorogarea unor termene, precum și pentru modificarea și completarea unor acte normative, publicată în Monitorul oficial nr. 356 din 11 aprilie 2022.
  2. Ordin nr. 12 din 6 ianuarie 2022 privind stabilirea produselor cu risc fiscal ridicat, comercializate în relația B2B, publicat în Monitorul Oficial nr. 27 din 10 ianuarie 2022.
  3. Ordin nr. 1.337/1.268/2024 pentru aprobarea Procedurii de utilizare și funcționare a sistemului național privind monitorizarea transporturilor de bunuri RO e-Transport, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 597 din 27 iunie 2024.
  4. Procedură din 17 iunie 2024 de utilizare și funcționare a sistemului național privind monitorizarea transporturilor de bunuri RO e-transport, publicată în Monitorul Oficial nr. 597 din 27 iunie 2024.
  5. Ordonanță de urgență nr. 115 din 14 decembrie 2023 privind unele măsuri fiscal-bugetare în domeniul cheltuielilor publice, pentru consolidare fiscală, combaterea evaziunii fiscale, pentru modificarea și completarea unor acte normative, precum și pentru prorogarea unor termene, publicată în Monitorul Oficial nr. 1139 din 15 decembrie 2023.
0
Articole similare :

Configurare și trimitere e-Transport în SPV

1. Configurare coduri vamale Codurile vamale sau codurile NC se configurează la fel în cadrul programului de facturare și sunt valabile pentru ambele sisteme, e-Factura și e-Transport. Anume: în Configurare - Integrări – eFactura din tabul de Coduri Produse. Din…
0

Cum ne ajută o aplicație de facturare în gestionarea e-Factura și e-Transport?

Cele două paradigme ale digitalizării fiscale, eFactura și eTransport, au impus redefinirea manierei de organizare a proceselor organizaționale. Obligativitatea integrării celor două sisteme, începând cu anul 2024, la nivelul tuturor afacerilor autohtone responsabilizează factorii decizionali spre adoptarea celor mai adecvate…
0
Ultimele articole RO-eFactura:

Anexa la factura în sistemul RO e-Factura (BG-24)

Cum puteți atașa documente suplimentare unei facturi, pentru a le transmite în sistemul e-Factura? Adăugarea anexelor și trimiterea lor în sistemul RO e-Factura al ANAF, împreună cu factura în format XML este necesară pentru a completa sau pentru a justifica…