Ce se modifică în sfera TVA-ului și cum poți gestiona eficient marea schimbare? Episodul I

Pași spre aprofundare pentru creșterea gradului de conformare fiscală.

Presa, televiziunea, rețelele sociale, comunități de antreprenori și specialiști au fost focusați intens în ultimele zile pe noile reforme fiscal-bugetare lansate în spațiul autohton. Interesul crescut este real justificat dacă ne gândim la impactul generalizat și la incidența pe termen lung a acestora, atât asupra individului cât și asupra companiilor. Pe această direcție, viitorul afacerilor pare așezat sub cupola incertitudinii. Această plasare a afacerilor pe nisipuri mișcătorare induce debusolarea antreprenorilor și îngreunează procesul de înaintare, reducând astfel vizibilitatea. Elemente în prezența cărora viața de antreprenor se complică adesea.

Nu putem să intrăm direct în focusul subiectului principal al acestui material, și anume explorarea noilor direcții urmate de una dintre cele mai importante aspecte ale vieții afacerilor, și anume taxa pe valoare adăugată, fără să punctăm principalele schimbări ce vor trasa o altă traiectorie afacerilor autohtone.

Ultimele cadre pe fondul cărora afacerile și-au derulat activitatea au fost marcate de reforme fiscal-bugetare consistente care manifestă răsunet peste viitorul afacerilor. Deși inițial doar sub cupola propunerilor, legea austerității a fost lansată oficial în spațiul legislativ, vineri, 25 iulie 2025. Punctual, este vorba despre Legea nr. 41 din data de 25 iulie 2025 privind unele măsuri fiscal-bugetare. Printre principalele modificări vizate de aceasta se numără:

Pe scurt!
Repere principale ale noilor reforme fiscal-bugetare
Care este reperul principal de care ținem cont în procele tranzacționale atunci când stabilim cota de TVA aplicabilă?
Cazul 1. TVA-ul și facturile emise pentru prestări de servicii care determină decontări sau plăți succesive
Cazul 2. TVA-ul și facturile emise pentru servicii prestate în mod continuu
Cazul 3. TVA-ul și facturile emise pentru prestarea serviciilor de printare, personalizare, gravare

Repere principale ale noilor reforme fiscal-bugetare

#1 modificarea cotei privind impozitul pe dividende. De departe una dintre modificările de impact pentru mediul de afaceri a fost cea redată de modificarea cotei de impozitare a impozitului pe sursa principală de venit a antreprenorului, și anume dividendul. Creșterea acestuia de la 10% cât este la momentul actual, la 16%, propus pentru anul 2026, produce tulburare în rândul antreprenorilor. Pentru relevarea aplicabilității acestui aspect conferim următorul exemplu practic, din viața afacerilor: Dacă sunt distribuite acționarilor în anul 2025 dividende nete în valoare de 2574 (valoarea netă a salariului minim actual), atunci acesta va achita un impozit de 286 de lei (valoarea rezultă din înmulțirea sumei nete cu coeficientul de 1,11. Acest coeficient a fost obținut din raportarea valorii de 100 la 90, unde 90 reprezintă diferența dintre 100 și procentul de impozit pe dividende aplicabil-10%). Dacă ne raportăm la aceeași valoare, de 2574 de lei, și aplicăm cota procentuală propusă de la 1 ianuarie 2026, și anume cea de 16%, atunci vom obține un impozit de 490 de lei (valoarea rezultă din înmulțirea sumei nete cu coeficientul de 1,19. Acest coeficient a fost obținut din raportarea valorii de 100 la 84, unde 84 reprezintă diferența dintre 100 și procentul de impozit pe dividende aplicabil-16%). În această manieră, se remarcă o creștere a impozitului de cca. 70%. Iată așadar o creștere semnificativă, transpusă la nivelul acestui impozit ca modificare ce se va implementa începând cu anul viitor. Aceste modificări afectează în manieră directă persoanele juridice, dar și persoanele fizice, prin prisma incidenței CASS asupra veniturilor din dividende obținute de către persoanele fizice. Practic, este o povară fiscală cu dublă valență.

O altă modificare este reprezentată de eliminarea exceptării unor categorii de persoane fizice de plata contribuției de asigurări sociale de sănătate (CASS), aspect care de asemenea a produs o serie de inconveniente în cadrul mediului economic. Noi reguli legate de impozitarea veniturilor din pensii, impozitarea veniturilor din jocuri de noroc ori alte aspecte de reformă care fac obiectul austeritărții fiscal-bugetare marchează viitorul afacerilor autohtone și a populației generale.

Una dintre cele mai importante modificări, ce manifestă impact atât asupra proceselor tranzacționale dintre companii cât și asupra consumatorului final este cea legată de modificarea cotelor de TVA începând cu data de 1 august 2025.

Aspectele legate de modificarea cotelor de TVA începând cu luna august a anului 2025, au fost deja transpuse la nivelul Legii nr. 227/2015 privind Codul Fiscal. Pentru actualizarea noilor cote ale taxei pe valoare adăugată, te invităm să urmărești următorul tabel care surprinde noutățile în acest spectru:

Procent actual Procent aplicabil până la data de 1 august 2025
Cota standard 21% 19%
Cota redusă 11% 5%, 9%

Modificarea cu două puncte procentuale a cotei TVA-ului și dispariția cotei de 5% se răsfrâng asupra manierei de raportare la tranzacțiile derulate între companii dar și la cele care vizează relația companie-persoană fizică. Deoarece aplicarea noilor cote aduce multă incertitudine asupra manierei de raportare la tranzacțiile comerciale derulate, dorim să aducem câteva clarificări punctuale în ceea ce privește această problematică, prin răspunsul concret la următoarele întrebări:

Care este reperul principal de care ținem cont în procele tranzacționale atunci când stabilim cota de TVA aplicabilă?

Referitor la cota de TVA aplicabilă operațiunilor, aceasta este corelată la cea care este în vigoare la momentul prestării serviciilor, livrării bunurilor ori executării lucrărilor. În acest sens, cota de TVA aplicabilă asupra tranzacției este cea valabilă la momentul transferului dreptului de proprietate sau a posibilității utilizării de către cumpărător a bunului tranzacționat, în calitate de proprietar. Practic, reperul corect în ceea ce privește identificarea cotei corecte de TVA este corelat la faptul generator. Evident, lucrurile nu pot să fie atât de simple, mai ales într-un spectru conturat de complexitate așa cum este cel dictat de către taxa pe valoare adăugată. Există așadar anumite excepții în care reperul aplicării cotei de TVA este data exigibilității. Pentru a contura situațiile de excepție cu privire la aplicarea cotelor de TVA în ceea ce privește facturarea vom ilustra mai jos câteva cazuri concrete, punctuale care să te ghideze în ceea ce presupune această problematică.

Cazul 1. TVA-ul și facturile emise pentru prestări de servicii care determină decontări sau plăți succesive

Facturile emise pentru livrarea de bunuri, prestarea de servicii ori executarea de lucrări începând cu data de 1 august (care consemnează ca dată a emiterii 1 august sau o dată ulterioară acesteia), vor face obiectul cotei de TVA aplicabile începând cu data de 1 august 2025. Astfel, dacă prestezi un serviciu de consultanță fiscală pentru un client din România, factura fiind emisă la data de 4 august 2025, atunci va fi consemnată cu cota de 21%. Practic, baza teoretică pentru acest exemplu este redată de momentul acceptării serviciului prestat de către cumpărător, și anume, în cazul nostru, 4 august 2025. Un exemplu și mai concret este redat prin intermediul art. 281, alin. (7) din cadrul Legii nr. 227/2015 privind Codul Fiscal, unde apar specificații legate de faptul că serviciile de consultanță, montaj, construcții, cercetare, expertiză ,,sunt considerate efectuate la data la care sunt emise situații de lucrări, rapoarte de lucru, alte documente similare pe baza cărora se stabilesc serviciile efectuate sau, după caz, în funcție de prevederile contractuale, la data acceptării acestora de către beneficiari.” Astfel, în situația în care acestea sunt acceptate în luna august, vor fi facturate cu cota de 21%.

Cazul 2. TVA-ul și facturile emise pentru servicii prestate în mod continuu

Deci, în primul caz, atunci când avem de emis o factură pentru diverse servicii legate de consultanță, cercetare, expertiză unde sunt prezente decontări sau plăți succesive, cota de TVA aplicabilă va fi cea existentă în vigoare la data acceptării de către client a situației de lucrări sau data emiterii acesteia. Dacă acesta acceptă situația de lucrări în luna data de 4 august, cota aferentă va fi de 21%. Considerăm acum cazul unui serviciu prestat în manieră continuă. De exemplu, dacă prestezi servicii de telefonie către un client, acestea se vor factura cu cota de TVA în vigoare la momentul plății consemnată în cadrul contractului. Dacă nu există un astfel de contract, atunci se va ține cont de cota în vigoare la data emiterii facturii, astfel, conform articolului 281, alin. (8): ,,se consideră că livrarea de bunuri/prestarea de servicii este efectuată la fiecare dată prevăzută în contract pentru plata bunurilor livrate/serviciilor prestate sau, în lipsa unei astfel de prevederi contractuale, la data emiterii unei facturi, dar perioada de decontare nu poate depăși un an.” Dacă plata serviciilor este în luna august, atunci se va factura cu noile cote de TVA.

Cazul 3. TVA-ul și facturile emise pentru prestarea serviciilor de printare, personalizare, gravare

Cele două tipuri de servicii specificate mai sus au făcut subiectul unor situații distincte atunci când vine vorba despre tipologia acestora și maniera puțin diferită de raportare atunci când vine vorba despre aplicarea cotei de TVA asupra tranzacției derulate. Practic, am discutat despre serviciile care determină decontări sau plăți succesive, respectiv despre serviciile prestate în mod continuu. Pentru celelalte categorii de servicii, se ține cont de regula generală legată de aplicabilitatea TVA-ului, și anume: cota TVA aferentă datei faptului generator, așa cum este precizat în cadul art. 281, alin. (1) din cadrul Codului Fiscal: ,,Faptul generator intervine la data livrării bunurilor sau la data prestării serviciilor, în conformitate cu regulile stabilite de prezentul articol.” Raportat la exemplu nostru, cu privire la prestarea serviciilor de printare, personalizare, gravare, dacă acestea au loc după data de 1 august, atunci factura va fi întocmită prin aplicarea cotelor în vigoare după această dată.

Noile cote de TVA impuse de la data de 1 august 2025 au produs o oarecare debusolare în rândul antreprenorilor și a populației în general. Pe de-o parte, antreprenorii trebuie să-și reconfigureze traseul în ceea ce presupune customizarea programelor de facturare cu noile cote de TVA și mai apoi recalibrarea manierei de raportare la tranzacțiile efectuate funcție de o serie de reguli din sfera aplicabilității acestui impozit. Nu este un traseu tocmai facil, însă cu perseverență și informare continuă, conformarea fiscală este mult mai ușor de atins. Fiecare antreprenor este responsabil de aplicarea customizată a prevederile în vigoare precum și a informațiilor transmise prin intermediul acestui material, ținând cont specific de o serie de parametrii particulari ai afacerii derulate.
informațiilor doar la cererea organelor de control, experiența antreprenorilor în această direcție nu este foarte bogată.

 

Referințe principale de informare

  1. Codul Fiscal din 8 septembrie 2015 (Legea nr. 227/2015), Publicat în Monitorul Oficial nr. 688 din 10 septembrie 2015.
  2. Botar Claudia-Florina, Buletin de informare fiscal-bugetară. Elemente de interes pentru viitorul afacerii tale. Episodul I, material în format electronic, disponibil la adresa: https://universulfiscal.ro/buletin-de-informare-fiscal-bugetara-elemente-de-interes-pentru-viitorul-afacerii-tale-episodul-i/.
0
Articole similare :

Totul despre NIR - Nota Intrare Receptie

Nota de intrare receptie si constatare de diferente, mai cunoscuta drept NIR, este documentul pentru receptia bunurilor aprovizionate si, in acelasi timp, este si un document justificativ pentru incarcarea in gestiunea stocurilor. Documentul se intocmeste de catre comisia de receptie…
0
Ultimele articole RO-eFactura: