
Comerțul cu ridicata VS Comerțul cu amănuntul
Buletin de informare antreprenorială
Rolul de antreprenor în viața companiei tale nu vine la pachet cu o listă predefinită de noțiuni cu incidență directă asupra proceselor de afaceri asupra cărora tu trebuie să deții controlul. Poziția aceasta te aduce în postura în care, responsabilitatea informării îți survine într-o procent semnificativ, cu scopul pătrunderii sensului aplicabilității diverselor concepte în existența ta antreprenorială. Poate părea un principiu dificil de asumat de către deținătorii de afaceri, însă în afara respectării lui, linia delimitării între reușită și eșec va fi foarte fină. Discutăm despre toate aceste aspecte pe un fond economic aflat în permanență în schimbare.
Există de asemenea aspecte pe care trebuie să le cunoști la început de drum, respectiv, cele la care te raliezi pe parcursul derulării afacerii. Evident, este imposibil să cuprinzi toate aspectele dintr-o dată. Mai ales având în vedere complexitatea acestora și perioada scurtă de timp cu care acestea se reînnoiesc. De altfel, unele noțiuni se asimilează independent, de vreme ce altele sunt surprinse interdependent, în corelație cu alte fenomene, procese.
În episodul de astăzi, dorim să aducem câteva clarificări, sub formă de buletin informațional antreprenorial pentru ceea ce reprezintă conceptele de comerț cu amănuntul și comerțul cu ridicata. Sunt într-adevăr aspecte care nu sunt foarte des puse sub conul de lumină, mai ales având în vedere circumstanțele de ultimă oră în ceea ce privește strădania antreprenorilor de a se conforma unor cerințe complexe privitor la paradigmele digitalizării fiscale. Totuși nu trebuie să omitem importanța familiarizării antreprenorilor și cu astfel de noțiuni importante.
Așa cum menționam, manualul de instrucțiuni al antreprenorului nu vine la pachet odată cu dobândirea poziției de antreprenor și cu pătrunderea în spectrul derulării afacerilor. Conturarea acestuia se dovedește un proces de lungă durată a cărui start se identifică în momentul demarării afacerii și continuă până la momentul desființării acesteia.
Două dintre conceptele fundamentale cu care interacționează afacerile pe parcursul derulării acestora și care trebuie consemnate în paginile manualului sunt reprezentate de comerțul cu ridicata și comerțul cu amănuntul. Ce reprezintă fiecare concept în parte și care este semnificația acestora pentru mediul de afaceri autohton, vei afla pe parcursul acestui material.
Pe scurt!
Comerțul cu ridicata VS comerțul cu amănuntul. Repere
La ce se referă comerțul cu ridicata?
La ce se referă comerțul cu amănuntul?
Care sunt aspectele principale verificate de către organele competente în cadrul unui control efectuat la comercianții cu amănuntul?
Pot să derulez concomitent cele două tipuri de comerț?
Alte aspecte de interes cu privire la comerțul cu amănuntul
Comerțul cu ridicata VS comerțul cu amănuntul. Repere
Orice concepte corelate la sfera economică trebuie să manifeste rezonanță în cadrul actelor normative.
Astfel, una dintre cele mai importante surse de documentare a antreprenorului și a persoanelor care gestionează activitatea financiar-contabilă a companiei și nu numai, este reprezentată de legi, norme, acte legislative. Principalul reper normativ atunci când discutăm despre cele două concepte relaționate la comerțul cu ridicata și comerțul cu amănuntul este Ordonanța nr. 99/2000 privind comercializarea produselor și serviciilor pe piață. Acest act normativ, a cunoscut de la momentul lansării în spațiul de business autohton o serie de 9 consolidări sau modificări aduse asupra elementelor de fond a acestuia.
La ce se referă comerțul cu ridicata?
Conform art. 4, lit. c) din cadrul Ordonanței nr. 99/2000, comerțul cu ridicata sau comerțul en gros reprezintă o activitate specifică unui comerciat care achiziționează produse în cantități mari sau în partide mari pentru a le revinde în cantități mai mici unor comercianți. Privit din altă perspectivă, în interiorul unei economii evoluate, comerțul cu ridicata reprezintă un stadiu în procesul circulației mărfurilor. Comerțul cu ridicata face parte de asemenea din ceea ce presupune un exercițiu comercial, definit prin intermediul Ordonanței anteriror menționate drept una sau mai multe activități de comercializare cu ridicata, cu amănuntul, de alimentație publică, de tip cash&carry, precum și a serviciilor derulate de către un comerciant.
La ce se referă comerțul cu amănuntul (en-detail)?
Art. 4, lit. d) din cadrul Ordonanței nr. 99/2000, fixează ideea conform căreia comerțul cu amănuntul sau comerțul în detaliu (en-detail) reprezintă activitatea comercială caracterizată de vânzarea produselor direct comercianților. În aceeași manieră ca și cealaltă formă de comerț, comerțul cu amănuntul reprezintă o formă a circulației mărfurilor ce caracterizează economia avansată. Asemenea comerțului cu ridicata, comerțul cu amănuntul este o componentă de bază a exercițiului comercial.
Comerțul cu amănuntul este mai flexibil decât comerțul cu ridicata, prin prisma formelor multiple pe care acesta le ia în spațiul de afaceri. Una dintre formele complexe ale comerțului cu amănuntul este redată de comerțul ambulant, care presupune comercializarea cu amănuntul a produselor prin intermediul standurilor mobile, chioșcuri, rulote sau vehicule special amenajate.
Care sunt aspectele principale verificate de către organele competente în cadrul unui control efectuat la comercianții cu amănuntul?
Comerțul cu amănuntul este una dintre cele mai răspândite activități comerciale în spațiul de afaceri autohton. Astfel, este și cea mai expusă la diverse controale ale organelor fiscale. O primă chestiune de care trebuie să ții cont pentru a spori gradului de conformitate fiscală a afacerii tale cu amănuntul este legată de obligativitatea dotării cu aparat de marcat electronic fiscal. De asemenea, un element important, solicitat de către organele de control este redat de existența documentelor de proveniență pentru bunurile comercializate. Fără îndoială, una dintre cele mai importante obligații ale celor care derulează activități de vânzare în unități specifice comerțului cu amănuntul, este legată de utilizarea unui aparat de marcat electronic fiscal. Fiecare comerciant care derulează acest tip de comerț trebuie să se ralizeze prevederii legislative legate de această obligativitate. De asemenea, AMEF-ul trebuie să fie obligatoriu conectat online la serverele ANAF.
Pot să derulez concomitent cele două tipuri de comerț?
Una dintre întrebările antreprenorilor atunci când discutăm despre cele două tipuri de activitate comercială este corelată la desfășurarea celor două tipuri de comerț sub aceeași structură de vânzare. Practic, structura de vânzare este definită drept spațiul desfășurării a unuia sau a mai multor exerciții comerciale. Iată, de această dată operăm cu o serie de noțiuni ce vizează în manieră directă comerțul, practic, instrumentul de lucru al unui antreprenor. Și în situația în care te-ai întrebat dacă poți să derulezi ambele tipuri de comerț în aceeași structură de vânzare, răspunsul este NU. Conform cap. VII, art. 73, pct. 22, constituie contravenție ,,exercitarea de activități de comerț cu ridicata și comerț cu amănuntul în aceeași structură de vânzare, respectiv suprafață de vânzare, și se sancționează cu amendă de la 2.000 lei la 10.000 lei și cu interzicerea uneia dintre cele două activități”. Astfel, nu vei putea să derulezi concomitent cele două tipuri de comerț în cadrul aceleași structuri comerciale. Aceste sancțiuni prevăzute în cadrul art. 73 din cadrul Ordonanței nr. 99/2000 sunt aplicabile și persoanelor juridice, caz în care sancțiunile sunt dublate.
Alte aspecte de interes cu privire la comerțul cu amănuntul
- Comerțul cu amănuntul se poate organiza și sub forma unui hipermagazin;
- Structurile de vânzare cu amănuntul pot fi deschise către public în toate zilele săptămânii;
- Structurile de vânzare cu amănuntul din sectorul alimentar nu pot fi închise mai mult de două zile consecutive, cu excepția unor situații obiective privind nefuncționarea;
- Vânzarea la distanță este acel tip de vânzare cu amănuntul care nu presupune prezența fizică a consumatorului și a comerciantului, fiind definită de utilizarea tehnicilor de comunicare la distanță.
Iată mai jos 3 diferențe principale dintre comerțul cu ridicata și comerțul cu amănuntul. Practic sunt câteva aspecte definitorii care separă din punct de vedere conceptual și pragmatic cele două noțiuni.
- Comerțul cu amănuntul se adresează direct consumatorului final, care poate fi atât persoană fizică cât și persoană juridică, în timp de, comerțul cu ridicata se adresează doar comercianților sau companiilor;
- Comerțul cu amănuntul vizează comercializarea unor cantități mici de bunuri, spre deosebire de comerțul cu ridicata care vizează comercializarea partidelor mari de marfă;
- Există o politică diferită de stabilirea a prețurilor în cadrul celor două metode, de exemplu pentru comerțul cu amănuntul prețul include adaosul comercial și TVA-ul.
Acestea sunt câteva aspecte referitoare la comerțul cu ridicata și comerțul cu amănuntul care trebuie să se afle în limbajul uzual al fiecărui antreprenor, fiind concepte care definesc activitatea derulată în mod specific de către acesta, sau care conturează fondul în cadrul căruia antreprenorii își derulează activitatea.
Referințe principale de informare
- Ordonanță nr. 99 din 29 august 2000 (**republicată**) privind comercializarea produselor și serviciilor de piață, Publicat în Monitorul Oficial nr. 603 din 31 august 2007.
- Cărbune Natalia, Comerţul-formă a schimbului şi ramură a economiei naţionale, Revista Științifică a Universității de Stat din Moldova, nr. 2, material în format electronic, disponibil la adresa: https://ibn.idsi.md/sites/default/files/imag_file/Comertul_forma%20a%20schimbului%20si%20ramura%20a%20economiei%20nationale.pdf
- Șerban Natalia, Coordonate structurale şi forme manageriale moderne ale Comerţului cu amănuntul, Studia Universitatis Moldaviae (Seria Ştiinţe Exacte şi Economice), Numărul 2(32) / 2010/ISSN 1857-2073/ISSNe 2345-1033, material în format electronic, disponibil la adresa: https://ibn.idsi.md/sites/default/files/imag_file/43.%20Coordonate%20structurale%20si%20forme%20manageriale%20moderne.pdf.
IUL.
2025