
Culegere de noutăți fiscale în materie de RO e-transport. Ce ar trebui să cunoască orice utilizator al sistemului?
Pe tărâmul activității economice este bine să nu ai așteptări cu privire la constanță. Mai ales atunci când discutăm despre afectarea directă a activității economice derulate de către compania ta de către multiplele modificări de natură legislativă. În acest peisaj, singura constantă este reprezentată de schimbare, Și nu, nu este un clișeu, este o realitate certă cu care inevitabil factorii decizionali ai oricărei afaceri au contact. Dacă țintești spre o poziție consolidată din multiple puncte de vedere, este bine să ții mereu pulsul schimbărilor. Deja te-ai obișnuit cu recurența crescută a acestora în spectrul utilizării paradigmelor de digitalizare fiscală. Foarte mulți antreprenori se familiarizează cu aspectele legislative la momentul lansării noutăților însă apoi pierd din vedere informarea constantă referitor la potențialele modificări. Cea mai bună practică în acest sens este legată de colaborarea cu specialiști care să monitorizeze constant pulsul modificărilor care pot impacta activitatea derulată și implicit nivelul de conformitate fiscală dorit.
În ceea ce privește modificările legislative din spectrul fenomenelor de digitalizare fiscală, legiuitorul a păsuit antreprenorul în ceea ce privește aplicarea anumitor sancțiuni. Astfel, până de curând, când acestea s-au activat în spectrul RO e-facturii, RO e-SAF-T sau RO e-transport, conducătorii de afaceri nu au fost atât de presați să implementeze schimbarea. Mulți nici nu au făcut-o. Alții, de teamă eșecului repetat și a dificultății parcurgerii traseului de conformare au fost mai prudenți și au testat permanent funcționalitatea sistemelor.
În asentimentul ultimelor modificări, se cuvine să conturăm o culegere a acestora, realizată în spectrul paradigmei RO e-transport. Ce modificări identificăm la nivelul pradigmei RO e-transport pentru anul 2025 și cum afectează acestea gradul de aliniere la conformitate fiscală? Asepcte din acest cadrul vor fi surprinse în cele ce urmează.
Pe scurt!
Imaginea modificărilor. Istoricul consolidărilor
Culegere de noutăți legislative. RO e-transport
Rațiuni privind modificări și remodificări de legislație în materie de RO e-transport
Imaginea modificărilor. Istoricul consolidărilor RO e-transport
Nu mai este nevoie să menționăm faptul că principalul act normativ care reglementează asepctele lagate de paradigma RO e-transport este reprezentat de OUG 41/2022 pentru instituirea Sistemului național privind monitorizarea transporturilor rutiere de bunuri RO e-transport.
Până la acest moment, actul legislativ a cunoscut 9 consolidări, de la momentul lansării sale în anul 2022. 9 modificări consistente în doar aproximativ 3 ani. Totuși, cum ne plasăm cu privire la acest aspect, comparativ cu celelalte paradigme ale digitalizării fiscale? Nu cantitatea, ci maniera în care reușim să gestionăm schimbările din spatele aceste consolidări primează.
Iată mai jos o scurtă demonstrație cu privire la numărul de consolidări ale actelor normative de bază în spectrul fenomenelor de digitalitare fiscală.
RO e-Transport | RO e-Factura | RO e-TVA |
---|---|---|
Ordonanță de urgență nr. 41 din 8 aprilie 2022
Pentru instituirea Sistemului național privind monitorizarea transporturilor rutiere de bunuri RO e-Transport |
Ordonanță de urgență nr. 120 din 4 octombrie 2021
Privind administrarea, funcționarea și implementarea sistemului național privind factura electronică RO e-Factura și factura electronică în România |
Ordonanță de urgență nr. 70 din 21 iunie 2024
Privind unele măsuri de implementare și utilizare a decontului precompletat RO e-TVA și valorificarea datelor și informațiilor prin implementarea unui sistem de guvernanță specific, precum și alte măsuri fiscale |
9 consolidări | 6 consolidări | 2 consolidări |
Iată deci, actul normativ principal din spectrul RO e-transport înregistrează cele mai multe consolidări, sau modificări ale conținutului legislativ, de la momentul lansării în spațiul de business până azi, cele mai multe fiind înregistrate în anul 2024 și anul 2025. Te invităm să urmărești culgerea de modificări legislative în spectrul RO e-transport aferente anului 2025.
Culegere de noutăți legislative. RO e-transport
Pentru a ne pune la curent cu toate modificările legislative din sfera RO e-transport, vom face apelul la ultima variantă a actului normativ, și anume cea din data de 24 aprilie 2025. Orice antreprenor responsabil, va aplica cel puțin două strategii pentru conturarea unei broșuri de noutăți legislative. #1 va lectura autonom ordinul. Riscul este însă ca la un anumit moment, nu foarte îndepărtat, să renunțe la parcursul de identificare a noutăților anului 2025 pentru sistemul RO e-transport, din pricina multiplelor trimiteri spre alte și alte paragrafe ale altor acte legislative de modificare a celui principal; #2 va da un research pe Google pentru a vedea diverse articole pe tema acestor noutăți, aspect care presupune la fel un risc al neactualității informațiilor ori a transpunerii eronate a acestor noutăți. Pentru a diminua considerabil aceste riscuri care vin din aplicarea celor două strategii atunci când vine vorba despre a lua pulsul schimbării, noi propunem o culegere a acestora prin analiza OUG 41/2022.
#1 Nerespectarea de către conducătorul vehiculului de transport a reglementărilor prevăzute prin intermediul art. 8^3 și art. 10, alin.1 din cadrul OUG 41/2022. Aceasta este o modificare prevăzută prin intermediul unui alt act normativ, și anume OUG 29/2025 care face trimitere la suspendarea unor prevederi din cadrul OUG 41/2022. Cum traducem în termeni simpli și ușor de înțeles de către antreprenor această dispoziție? Acest paragraf are legătură cu dispozitivul de poziționare aferent transportului de bunuri monitorizate prin intermediul RO e-transport.
Practic, această reglementare face referire la obligația conducătorului vehiculului de transport de a porni acest dispozitiv de poziționare înainte de începerea transportului care face obiectul monitorizării prin RO e-transport pe teritoriul național și să oprească acest dispozitiv numai după momentul livrării bunurilor sau după momentul părăsirii teritoriului național. În situația nerespectării acestei prevederi, amenda aplicată este între 5000 și 10 000 de lei.
Termen de suspendare: până la data de 31 decembrie 2025 (practic, până la această dată, nerespectarea prevederilor nu se constituie în contravenție, prin urmare nu pot fi aplicate sancțiuni)
#2 Nerespectarea de către operatorul de transport a prevederilor articolului 8^2. Care sunt aspectele vizate de către aceste prevederi? Aceste reglementări fac trimitere la obligația conducătorului auto de a asigura transferul datelor curente cu privire la poziționarea vehiculului pe toată durata transportului care vizează bunurile cuprinse în cadrul declarației. De asemenea, articolul din cadrul actului normativ de modificare vizează și obligația conducătorului vehiculului de a asigura dotarea vehiculului cu dispozitive de tip terminal de telecomunicații. Nerespectarea reglementării este penalizată cu amenzi cuprinse între 10 000 de lei și 50 000 de lei pentru persoanele fizice sau cuprinse între 20 000 și 100 000 de lei pentru companii. De asemenea, prevederilor vizează și amânarea aplicării sancțiunilor pentru obligativitatea operatorului de transport de a pune la dispoziția conducătorului auto codul UIT, conform prevederilor cuprinde de către OUG 41/2022.
Termen de suspendare: până la data de 31 decembrie 2025 (practic, până la această dată, nerespectarea prevederilor nu se constituie în contravenție, prin urmare nu pot fi aplicate sancțiuni, în afara prevederii legate de codul UIT)
Info point!
Reglementările de mai sus au fost deja suspendate până la data de 31 martie 2025, însă mediul de afaceri a mai cerut timp pentru adaptarea sistemelor informatice la rigorile RO e-transport.
Așadar, practic se amână până la finele anului sancțiunile aplicate pentru nerespectarea prevederilor legate de transmiterea datelor de poziționare prin intermediul tehnicii moderne.
Rațiuni privind modificări și remodificări de legislație în materie de RO e-transport
Cea mai frecvent întâlnită întrebare atunci când vine vorba despre modificările legislative care apar frecvent în spațiul afacerilor este DE CE? Toți deținătorii de afaceri doresc să afle motivele care stau la baza lansării anumitor acte normative, care, pe drept vorbind, bulversează mediul de afaceri. Punctual, la baza acestor readaptări a ,,ridicării” sancțiunilor pentru nerespectarea prevederilor stau următoarele motive:
- Vocea antreprenorilor privitor la timpul necesar pentru adaptarea și testarea sistemelor informatice și a metodologiilor de lucru la cerințe de conformare;
- Testarea modulelor informatice pentru a asigura buna funcționare a acestora, în afara apariției de sincope;
- Răgaz pentru toate categoriile de persoane impozabile în vederea asimilării cerințelor de raportare în ceea ce privește fenomenele de digitalizare.
Acestea ar fi principalele 3 motive care au ghidat necesitatea amândării aplicării anumitor sancțiuni în spectrul RO e-transport. Așa cum spuneam este bine să cunoaștem rațiunile care stau în spatele lansării unei modificări în spațiul de afaceri, indiferent de natura acesteia. Modificări care dețin potențial de tulburare a apelor în care se scaldă antreprenorii. Totuși, este bine să ținem cont de faptul că amânarea sancțiunilor nu reduce gradul de responsabilizare a utilizatorilor în ceea ce privește aplicarea reglementărilor. Chiar dacă nu există o urmare imediată concretizată în amenzi în ceea ce privește transpunerea eronată a prevederilor în practică sau chiar omiterea acestora, recomandarea este să urmărești îndeaproape respectarea prevederilor legislative, nu doar de teama sancționării ci din dorința de sporire a gradului de conformitate fiscală și legislativă.
În urmă cu câteva zile, ANAF a publicat prin intermediul site-ului său o variantă actualizată a Ghidului privind utilizarea Sistemului naţional privind monitorizarea transporturilor rutiere de bunuri RO e-Transport, la distanță de aproape 1 an de la ultima versiune a acestuia. În această manieră, îți propunem, prin intermediul episodului următor, o prezentare a celor mai importante aspecte surprinse prin intermediul ghidului.
Continuarea în articolul următor:
Referințe principale de informare
- Ordin nr. 1.337/1.268/2024 pentru aprobarea Procedurii de utilizare și funcționare a sistemului național privind monitorizarea transporturilor de bunuri RO e-Transport, Publicat în Monitorul Oficial nr. 597 din 27 iunie 2024.
- Ordonanță de urgență nr. 41 din 8 aprilie 2022 pentru instituirea Sistemului național privind monitorizarea transporturilor rutiere de bunuri RO e-Transport și de abrogare a art. XXVIII din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 130/2021 privind unele măsuri fiscal-bugetare, prorogarea unor termene, precum și pentru modificarea și completarea unor acte normative, Publicat în Monitorul Oficial nr. 356 din 11 aprilie 2022.
- Ordonanță de urgență nr. 29 din 24 aprilie 2025 privind suspendarea aplicării unor dispoziții din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 41/2022 pentru instituirea Sistemului național privind monitorizarea transporturilor rutiere de bunuri RO e-Transport și de abrogare a art. XXVIII din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 130/2021 privind unele măsuri fiscal-bugetare, prorogarea unor termene, precum și pentru modificarea și completarea unor acte normative, Publicat în Monitorul Oficial nr. 365 din 24 aprilie 2025.
IUN.
2025