Ce reprezinta oferta de produse si servicii

Cererea si oferta reprezinta un model economic din teoria economica dezvoltat de catre economistul si matematicianul francez Antoine Augustin Cournot, publicat în anul 1838.

Alfred Marshall, un economist englez, a reusit, 30 de ani mai tarziu, sa utilizeze acest model pentru a explica economiile competitive si a face predictii asupra pretului si a cantitatii de bunuri de produse.

In cadrul economiei afacerilor, oferta reprezinta combinatia de bunuri si preturi inteleasa ca declaratie de intentie a ofertantului in vederea incheierii unui contract.

Ce este oferta?

Oferta reprezinta cantitatea de bunuri sau servicii pe care un agent economic este dispus sa o ofere spre vânzare într-o anumita perioada de timp. Oferta, ca si cererea, se refera la un pret anume si poate fi privita ca oferta a unui bun, a unei industrii, a unei firme si ca oferta totala de piata. In functie de nivelul cererii, cantitatea care se vinde efectiv poate sa difere de cantitatea oferita.

Teoria cererii si a ofertei, descrie modul in care preturile variaza ca rezultat al echilibrului dintre disponibilitatea produsului (serviciului) la un anumit pret -ofertei – si dorintele celor cu putere de cumparare la un anumit pret – cererii.

Tipuri de oferta

Oferta se poate manifesta ca oferta:

  • Individuala (Totala) – cantitatea de bunuri si servicii oferita de catre un producator sau a unui agent economic, in functie de nivelul mediu al pretului, intr-o anumita perioada de timp;
  •  

  • De Piata (Globala) – toate cantitatile de bunuri si servicii oferite de catre toti producatorii sau agentii economici specializati, destinate pietei, în toata diversitatea si cantitatea lor, intr-o anumita perioada de timp.

Ce factori influenteaza oferta?

Factorii care influenteaza oferta sunt:

  • pretul resurselor (a factorilor de productie) – intre acestea si oferta vorbim de un raport direct proportional, si anume, oferta se mareste cand pretul resurselor cresc si se micsoreaza, atunci cand pretul resurselor scade;
  • pretul altor bunuri – factorii de productie sunt atrasi spre acele activitati de productie unde ei sunt platiti la un pret ridicat. Daca pretul productiei X creste, este firesc ca sa se înregistreze o atragere a factorilor de productie spre acest produs;
  • tehnologia – utilizarea unei tehnologii mai performante duce la productivitatea muncii, la cresterea eficientei utilizarii resurselor disponibile si, implicit, reducerea costului de productie. Descresterea productivitatii muncii, duce la cresterea costurilor de productie si, evident efectul va fi negativ asupra ofertei;
  • numarul de ofertanti – cu cat numarul firmelor dintr-o anumita ramura este mai mare, cu atat oferta este mai mare si pretul mai competitiv;
  • perspectivele pietei – Daca în perspectiva se asteapta, într-o anumita ramura, la scaderea sau chiar la oprirea productiei (de exemplu, o greva), în prezent ofertantii vor produce mai mult pentru a contracara efectele actiunilor viitoare. Daca ofertantii se asteapta la o crestere a pretului în viitor, atunci în prezent vor reduce productia pentru a o creste în viitor;
  • costul productiei – daca costul productiei scade, oferta pentru bunurile respective va creste si invers, cresterea costului va aduce la scaderea ofertei. Specialistii considera ca evolutia costului reprezinta unul din factorii principali care actioneaza asupra ofertei;
  • taxele si subsidiile – firmele platesc taxe asupra profitului obtinut. Daca taxele pe profit se majoreaza, atunci apare tendinta de reducere a ofertei. Invers, daca se înregistreaza o reducere a taxelor pe profit, se va înregistra o crestere a ofertei. Statul poate interveni sa sustina unele firme sau o industrie sau alta. Acest lucru se poate realiza cu alocatii de la bugetul statului, respectiv cu subsidii. În aceasta situatie, oferta va creste;
  • evenimente naturale si social-politice – reprezinta un factor important care, în multe ramuri, influenteaza marimea ofertei. De asemenea, anumite evenimente naturale întâmplatoare actioneaza, de regula, în directia reducerii ofertei. Conditiile social-politice îsi pun si ele amprenta asupra întregii activitati economice. Daca acestea sunt favorabile (stabilitate politica, cadru juridic adecvat etc….) atunci oferta va creste, Daca nu, oferta va înregistra o reducere.

Oferta se poate modifica în timp, în functie de factori precum pretul de vânzare, costul productiei, nivelul taxelor si impozitelor, numarul de producatori si pretul altor bunuri, moment în care oferta devine elastica.

Ce inseamna elasticitatea ofertei?

Oferta se poate numi elastica, atunci când modificarea procentuala a ofertei o depaseste pe cea a pretului. De exemplu, daca pretul creste cu 10%, oferta sporeste cu mai mult de 10%.

Elasticitatea ofertei se masoara cu ajutorul coeficientului elasticitatii care exprima gradul sau masura procentuala cu care se modifica oferta sub influenta unui anumit factor.

Ce contine oferta?

Informatiile obligatorii pe care trebuie sa le contina oferta sunt:

  • Date furnizor
  • Date cumparator
  • Numarul ofertei
  • Data la care a fost facuta oferta
  • Nume produs sau serviciu
  • Unitatea de masura
  • Cantitatea
  • Pretul fara TVA
  • Valoarea
  • Valoarea TVA
  • Totalul
  • Totalul general (suma cu TVA inclus)
  • Valabilitatea ofertei

Cum se întocmeste o oferta?

Daca doriti sa va impresionati clientii sau potentialii clienti si sa va cresteti substantial sansele ca oferta sa fie acceptata si sa se transforme intr-o viitoare colaborare, va recomandam sa va diferentiati de ceilalti concurenti si sa folositi la realizarea acesteia un program de ofertare si facturare online precum Facturis Online.

Tot ce trebuie sa faceti este sa treceti numele clientului caruia doriti sa îi faceti oferta, împreuna cu datele acestuia, sa verificati data (în programul de ofertare este setata implicit data curenta, dar aceasta poate fi schimbata) si sa alegeti moneda în care se va emite oferta. Apoi, introduceti sau selectati numele produselor care doriti sa faca parte din aceasta oferta si introduceti pretul fara TVA, care face obiectul ofertei.

Foarte important de stiut este ca puteti personaliza aceasta oferta cu logo-ul dumneavoastra sau al clientului si ca puteti adauga câmpuri suplimentare din cadrul meniului Configurare, astfel incat oferta prezentata de dvs. sa atraga atentia destinatarului acesteia si sa ii capteze interesul in vederea unei viitoare colaborari.

Oferta poate fi printata sau salvata PDF.

0
Articole similare :

Totul despre NIR - Nota Intrare Receptie

Nota de intrare receptie si constatare de diferente, mai cunoscuta drept NIR, este documentul pentru receptia bunurilor aprovizionate si, in acelasi timp, este si un document justificativ pentru incarcarea in gestiunea stocurilor. Documentul se intocmeste de catre comisia de receptie…
0

Configurare și trimitere e-Transport în SPV

1. Configurare coduri vamale Codurile vamale sau codurile NC se configurează la fel în cadrul programului de facturare și sunt valabile pentru ambele sisteme, e-Factura și e-Transport. Anume: în Configurare - Integrări – eFactura din tabul de Coduri Produse. Din…
0
Ultimele articole RO-eFactura:

Avizul de însoțire a mărfii. Reperare pe traseul e-Facturii

Suntem cu toții martorii vremurilor în care singura certitudine este reprezentată de schimbare. Ritmul accelerat care marchează redefinirea peisajului de business te determină să iei permanent pulsul modificărilor. De fapt, nu mai există relevanță și conformare în afara acestei acțiuni.…

Factura proformă. Document lipsit de formă în contextul E-facturii?

Anul 2024 a fost marcat de modificări de substanță cu influență asupra restartării manierei derulării afacerilor românești. Abordarea deținătorilor de afaceri a fost multiplă. Unii au îmbrățișat schimbările ca parte importantă a progresului digital, considerând modificările drept catalizator al afacerilor…