Alte clarificări utile pentru agenții economici cu privire la RO e-Transport

Ralierea afacerii tale la noutățile legislative în materie de digitalizare fiscală ți se pare o adevărată provocare. Încă te gândești la soluții eficiente și oportune pentru a îndeplini toate obligațiile survenite ca urmare a implementării RO e-Transport.

Nu mai sta pe gânduri. Echipa Facturis îți stă la dispoziție pentru a-ți conferi toate bazele în vederea conformării la reglementările fiscale în materie de RO e-Transport. Îți oferim astfel, o soluție integrată prin intermediul unui soft complex care să înglobeze sarcinile pe care trebuie să le îndeplinești în conformitate cu prevederile legislative de dată recentă cu privire la reforma RO e-Ttransport.

Prevederile legislative arondate RO eTransport responsabilizează agenții economici prin îndeplinirea unor obligații care să contribuie la organizarea și derularea eficientă a transporturilor care trebuie notificate în cadrul sistemului.

În acest sens, considerăm oportun să conferim câteva clarificări cu privire la obligațiile operatorului de transport, obligațiile conducătorului vehiculului de transport precum și obligațiile utilizatorilor. Materialul face referire și la alte aspecte pe care le considerăm utile pentru tine și afacerea ta în contextul dictat de reforma E-Transport.

Responsabilizarea se produce în triplu sens prin stabilirea clară a sarcinilor care trebuie îndeplinite de către fiecare actant principal la derularea sistemului în vederea asigurării funcționalității eficiente a acestuia. Toate acestea sunt stabilite prin Procedura din 17 iunie 2024 de utilizare și funcționare a sistemului național privind monitorizarea transporturilor de bunuri RO e-Transport. Noi am transpus într-un limbaj accesibil, ușor de asimilat, toate aceste obligații pe care le prezentăm succint în cele ce urmează.

Obligațiile operatorului de transport:

  1. Asigurarea funcționării conforme a dispozitivelor de transmitere automată a datelor de poziționare pentru a îndeplini cerința transferului datelor curente de poziționare a vehiculului de transport pe toată durata transportului care face obiectul declarării în cadrul sistemului;
  2. Asigurarea echipării vehiculului de transport cu dispozitive de transmitere automată a datelor de poziționare în situația în care acesta nu dispune de astfel de sisteme;
  3. Punerea la dispoziția șoferului a codului UIT primit de la utilizatorii sistemului.

Astfel, în calitate de operator de transport ai obligația asigurării cu privire la funcționalitatea sistemelor de transmitere a datelor de poziționare și referitor la transmiterea  codului UIT către conducătorul auto.

Obligațiile conducătorului vehiculului de transport se rezumă la:

  1. Dacă autovehiculul este dotat cu dispozitive de tip terminal de telecomunicații, conducătorul are obligația să pornească dispozitivul de poziționare, respectiv să oprească sistemele doar după livrarea bunurilor la locul declarat;
  2. Introducerea codului UIT aferent etransportului înainte de începerea acestuia pe teritoriul național;
  3. Prezentarea către organele de control a documentelor care însoțesc transportul alături de codul UIT, la momentul solicitării acestora.

Astfel, obligațiile șoferului se rezumă la utilizarea corectă a sistemelor de transmitere a datelor care fac referire la transportul declarat prin intermediul RO e-transport precum și la prezentarea documentelor care atestă notificarea transportului în cadrul platformei, alături de codul UIT, prezentat în orice formă care să asigure citirea lizibilă a acestuia.

Obligațiile utilizatorilor RO e-Transport se identifică la nivelul:

  1. Obligativității declarării transportului de bunuri cu risc fiscal ridicat în cadrul RO e-Transport;
  2. Obligativității declarării transportului internațional de bunuri în cadrul RO e-Transport.

Pentru a te pune la curent cu toate categoriile de utilizatori obligați la declararea transportului de bunuri în cadrul sistemului RO e-transport, te invităm sa accesezi articolul anterior, pe tema RO eTransport prin accesarea link-ului:

https://facturis-online.ro/e-transport/ro-e-transport-5-aspecte-de-care-trebuie-sa-tii-cont-ca-antreprenor-la-declararea-in-cadrul sistemului.html

Nerespectarea reglementărilor cu privire la RO eTtransport atrage după sine o serie de sancțiuni care se pot dovedi usturătoare pentru buzunarul companiei tale. Dacă vrei să cunoști lista completă a acestora, te invităm să accesezi link-ul mai sus menționat. Și pentru ca partea de sancțiuni să nu fie cuprinsă în totalitate de o pată neagră, există și o latură pozitivă. Anumite categorii de utilizatori sunt exceptați de la aplicarea acestora până la data de 1 ianuarie 2025. Categoria utilizatorilor în privința cărora se aplică amânarea sancțiunilor sunt reprezentați de operatorii economici autorizați conform art. 38 din Regulamentul UE nr. 952/2013 al Parlamentului European și al Consiliului din 9 octombrie 2013 de stabilire a Codului vamal al Uniunii (“Regulamentul UE nr. 952/2013”), respectiv operatori economici care sunt certificați AEO.

O altă neclaritate remarcată în rândul utilizatorilor este redată de modalitatea de stabilire a bunurilor nedeclarate ce urmează a fi confiscate. Cum se realizează acest aspect?

Există două situații funcție de care se stabilește valoarea bunurilor ce urmează a fi confiscate ca urmare a constatării contravenției. Acestea sunt prezentate mai jos, sub formă tabelară:

Situație Contravaloarea bunurilor confiscate
În situația în care se prezintă factura de vânzare ori avizul de însoțire al mărfii Contravaloarea bunurilor care urmează a fi confiscată este cea înscrisă în cadrul documentului, pentru care a existat obligativitatea declarării în cadrul sistemului, însă nu a fost declarată.
Atunci când nu este prezentată factura de vânzare ori avizul de însoțire al mărfii Contravaloarea bunurilor ce urmează a fi confiscate este redată de valoarea unitară a bunurilor similare dintr-o achiziție precedentă (atunci când obligația revine beneficiarului) sau dintr-o precedentă livrare (atunci când obligația revine furnizorului).

Dacă nu este identificată o tranzacție precedentă cu bunuri similare, contravaloarea bunurilor se determină pe baza valorii medie unitare a bunurilor declarate în săptămâna anterioară în cadrul RO e-transport pentru bunurile din aceeași categorie de transport și poziție tarifară.

Reține!

Dacă te întrebi ce semnifică valoarea medie unitară, ei bine, aceasta este o noțiune utilizată în statistica comerțului internațional și face referire la prețul mediu pe unitatea de produse în contextul extinderii gamei de produse și a diversificării sortimentele a bunurilor care fac obiectul schimburilor internaționale.

Alte precizări importante de notat!

Dacă transporți bunuri cu risc fiscal ridicat reprezentând produse agricole achiziționate de la producători agricoli pe baza carnetului de comercializare nu ești obligat la declararea datelor în cadrul sistemului RO-eTtransport.

Dacă transporți bunuri comercializate în sistemul cash&carry pe care le achiziționezi de pe raftul magazinelor, în nume propriu, nu ești obligat la declararea datelor prin intermediul sistemului național RO e-Transport.

Important! Care sunt aspectele de care trebuie să ții cont la realizarea calculului contravalorii bunurilor transportate?

Iată 4 repere de care să ții cont:

  1. Valoarea bunurilor transportate nu include taxa pe valoare adăugată;
  2. La tranzacțiile decontate în valută, conversia în lei se realizează la cursul de schimb al BNR valabil la data declarării transportului în cadrul sistemului;
  3. Valoarea bunurile este cea înscrisă în documente financiare, comerciale de la data declarării transportului;
  4. Dacă discutăm despre o operațiune de import, valoarea bunurilor este cea înscrisă pe factura externă.

Configurare și trimitere e-Transport în SPV:

https://facturis-online.ro/e-transport/configurare-si-trimitere-e-transport-in-spv.html

 

Referințe bibliografice de informare

  1. Procedură din 17 iunie 2024 de utilizare și funcționare a sistemului național privind monitorizarea transporturilor de bunuri RO e-transport, publicată în Monitorul Oficial nr. 597 din 27 iunie 2024.
  2. Ordonanță de urgență nr. 41 din 8 aprilie 2022 pentru instituirea Sistemului național privind monitorizarea transporturilor rutiere de bunuri RO e-Transport și de abrogare a art. XXVIII din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 130/2021 privind unele măsuri fiscal-bugetare, prorogarea unor termene, precum și pentru modificarea și completarea unor acte normative, publicată în Monitorul oficial nr. 356 din 11 aprilie 2022.
0
Articole similare :

Configurare și trimitere e-Transport în SPV

1. Configurare coduri vamale Codurile vamale sau codurile NC se configurează la fel în cadrul programului de facturare și sunt valabile pentru ambele sisteme, e-Factura și e-Transport. Anume: în Configurare - Integrări – eFactura din tabul de Coduri Produse. Din…
0

Cum ne ajută o aplicație de facturare în gestionarea e-Factura și e-Transport?

Cele două paradigme ale digitalizării fiscale, eFactura și eTransport, au impus redefinirea manierei de organizare a proceselor organizaționale. Obligativitatea integrării celor două sisteme, începând cu anul 2024, la nivelul tuturor afacerilor autohtone responsabilizează factorii decizionali spre adoptarea celor mai adecvate…
0
Ultimele articole RO-eFactura:

E-factura (de)codificată: 751. Semnificație și implicații

Povestea din spatele digitalizării fiscale a companiilor a înregistrat de la momentul debutului o serie de puncte culminante, care fac ca acțiunea din backstage să fie cu adevărat palpitantă. Dacă ești tipul de antreprenor care este în căutarea permanentă a…

Anexa la factura în sistemul RO e-Factura (BG-24)

Cum puteți atașa documente suplimentare unei facturi, pentru a le transmite în sistemul e-Factura? Adăugarea anexelor și trimiterea lor în sistemul RO e-Factura al ANAF, împreună cu factura în format XML este necesară pentru a completa sau pentru a justifica…