Nota de intrare receptie (NIR)
Definirea NIR-ului
NIR-ul este documentul ce se intocmeste in momentul receptionarii marfurilor la depozit, de catre comisia de receptie si gestionar. Documentul cuprinde date privind actele insotitoare, denumirea materialelor, ambalajelor si a materialelor refolosibile din dezambalare, codul, cantitatile si valoarea marfurilor selectionate, procentul si valoarea rabatului comercial.
Utilizarea NIR-ului
Nir-ul serveste ca:
- document pentru receptia bunurilor aprovizionate;
- document justificativ pentru incarcarea in gestiunea de stocuri (creare stoc);
- act prin care se dovedeste diferentele constatate la receptie in urma litigiilor cu carausii si furnizori;
- document justificativ de inregistrare in contabilitate.
Se utilizeza ca document distinct de receptie in cazul in care:
- bunurile materiale spre prelucrare sunt primite prin custodie sau pentru pastrare;
- bunurile materiale cuprinse intr-o factura sau aviz de insotire a marfii fac parte din gestiuni de stocuri diferite;
- bunurile materiale sunt procurate de la persoane fizice;
- bunurile materiale sosesc neinsotite de documente de livrare;
- bunurile materiale prezinta diferente la receptie;
- marfurile de intrare in gestiune se tin la pret de vanzare cu amanuntul sau en-gross (cod 14-3-1/aA).
Receptia si incarcarea in gestiune, se fac pe baza documentului de livrare care insoteste transportul (factura, aviz de insotire a marfii, etc.) in cazurile mentionate mai sus si in cazul materialelor nestocate a caror valoare se inregistreaza direct pe cheltuieli.
Intocmirea NIR-ului
Acest document se intocmeste prin lege in doua exemplare, unde se face depozitarea sau in unitatea cu amanuntul, dupa caz, pe masura efectuarii receptiei. Atunci cand se constata diferente, Nota de receptie si constatare de diferente se intocmeste in trei exemplare de catre comisia de receptie legal constituita.
Daca bunurile materiale sosesc in transe, se intocmeste cate un formular pentru fiecare transa, care se anexeaza apoi la factura sau avizul de insotire a marfii.
Etapele parcurse de NIR
- Are loc incarcarea in gestiune a bunurilor materiale la compartimentul de gestiune (toate exemplarele);
- Se intocmesc formele privind lichidarea diferentelor constatate (toate exemplarele) si se inregistreaza in contabilitatea sintetica si analitica, atasata la documentele de livrare (factura sau aviz de insotire a marfii) la compartimentul financiar-contabil;
- Se comunica lipsurile stabilite, la unitatea furnizoare (exemplarul 2) si la unitatea de transport (exemplarul 3);
- Notele de intrare receptie se arhiveaza la compartimentul financiar-contabil.
Date ce trebuie sa le contina NIR-ul
Informatiile minime ce trebuie sa apara in NIR:
- Atunci cand se face incarcarea de gestiune in unitate de tip depozit, formularul cod 14-3-1A:
- denumirea unitatii;
- denumirea, numarul si data (ziua, luna, anul) intocmirii formularului;
- numarul facturii/avizului de insotire a marfii;
- numarul curent, denumirea bunurilor receptionate, unitatea de masura (U/M), cantitatea conform documentelor, cantitatea receptionata, pretul unitar si valoarea;
- numele, prenumele si semnatura membrilor comisiei de receptie, data primirii in gestiune si semnatura gestionarului;
- pret pe bucata fara TVA, valoarea, TVA-ul si valoarea totala (informatii ce nu sunt cuprinse in formularul cod 14-3-1A).
- Atunci cand se face incarcarea de gestiune in unitatea tip magazin cu desfacere cu amanuntul, formularul cod 14-3-1A:
La informatiile de la litera a., mai putin pretul unitar si valoarea, se mai adauga urmatoarele:
- pretul de achizitie al cantitatii receptionate;
- adaosul comercial unitar si total;
- pretul de achizitie unitar plus adaosul comercial;
- valoarea la pret de vanzare, inclusiv tva;
- pret de vanzare, care trebuie sa corespunda cu pretul din vitrina, raft.
Emiterea notei de intrare receptie in programul de facturare gestiune stocuri Facturis Online
IAN.
2018